Vem behöver finskan på Åland ??

ålänningen

Som vi alla vet så behövs finska endast på fastlandet i Finland och som tur är så finns det ingen PAKKOSUOMI här på Åland. Det betyder förstås att alla ålänningar har möjlighet att studera VIKTIGA SPRÅK som till exempel engelska, franska tyska, spanska, kinesiska...osv. Det känns fint att bo här på Åland :D

11

186

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • jtjbtjtjtjbyjbyjbjty

      Hoppas du är inte rasist emot oss som är finskspråkiga men ha valde Åland att bo?

      Jag vill säga att vi finskspråkiga ska prata med vår egen språk på allmän plats men absolut vi förstår att med alla andra vi kommunicerar på svenska (t ex. kafferummet i jobplats). Åland ha varit vår drömplats många år och vi flyttade hit och trivs mycket bra. I varje dag livet har vi aldrig träffats rasism, vi har träffats bara vänliga äkta ålänningar. Vilken person du vill vara?

      • ålänningen

        Jag bryr mig inte i vilka språk du snackar på allmän plats. Jag vill bara studera VIKTIGA SPRÅK som till exempel engelska, franska tyska, spanska, kinesiska, finskan klarar jag mig bra utan!


      • ulkolainen451
        ålänningen kirjoitti:

        Jag bryr mig inte i vilka språk du snackar på allmän plats. Jag vill bara studera VIKTIGA SPRÅK som till exempel engelska, franska tyska, spanska, kinesiska, finskan klarar jag mig bra utan!

        Varför detta svada att Du vill studera främmande språk "ålänningen"? Det är bara att göra det utan att gapa över sitt okunskap. Undertecknad behärskar i dag 5 språk även finska. Att kunna olika språk är stimulerande oavsett om det är finska eller svenska vilka är "mini" språk.


      • Itsemäärysvaltainen

        Just så. Jag var just nu angivare om hotspråk mot ålander Min svensk är dåligt, men jag tror, alla siviliserad har kunskap förstå äland som sitt egett land.


      • Älä yleistä, ikinä
        Itsemäärysvaltainen kirjoitti:

        Just så. Jag var just nu angivare om hotspråk mot ålander Min svensk är dåligt, men jag tror, alla siviliserad har kunskap förstå äland som sitt egett land.

        Å nu menar du att 1 person är samma sak än ca. 280000?
        Lägga hand på hjärtan: fråga om själv hände d eftersom din modersmål är nån annan eller kanske finns någon annan orsak varför d hände. Tänka på...


    • Svenukka

      Ahvenan maa pitääpi lahjottaa homoruotsille. miksi suomi-ihmiset elättää ahvenikkoja?

      • zzzzzzzzzzz

        juntti


    • Kontinental

      Hej du Ålänningen.
      For jag beratta en liten saga om mitt livet.
      Jag hade möjligheten fira sommartid på skolsemester där på Åland när jag var ung .Min tant, som hela min släkt är från östra finland och egenligen vi är Karelska.Mitt tant familj levde på Äland i alla fallet. Vi var lyckliga med min Åländska kusiner och jag, att vi hade möjlighet firAnteeksi huono ruotsia sommartid där på Åland tillsammans och lära andra språk.(altso svenska och finska) Glöm inte, att alla siviliserad männisor i Finland lär i skolan bode språk, och tänker att det är världefullt. (oliko se oikeasana?) Och jag tror, alla vi är i nordisk.
      Allt gott. Anteeksi huono ruotsini.
      C

      • -Alex-

        Fint att du har lärt dig svenska på Åland.

        Värdefullt är ett helt korrekt ord, Det betyder ungefär samma som viktigt, någonting som är av stort värde (stavas utan l).

        Jag tycker själv att det är bra att kunna språk, ju flera desto bättre.
        Jag hoppas dig god fortsättning och trevlig sommar 2014. : )


    • Siitä on kysymys

      Ahvenanmaalaiset ovat mielipiteissään äärimmäisen rasistisia.
      Heidän ruotsalainen kulttuurinsa sieltä he saavat suomalaisuuden halveksimisen
      jo äidinmaidosta.

      Ahvenanmaalla lapset on koulittu vihaamaan suomenkieltä ja kaikkea suomalaisuutta.

      Miksi suomalaiset matkustavat enää tuolle rasistien pasäpaikkaan?

    • Beklagar

      Jag håller med om att det är värdefullt att lära sig språk, oberoende om de är små eller stora.

      Fast man nuförtiden ser mycket elaka skriverier nästan överallt, borde man minnas att majoriteten av människorna är helt vanliga och har huvudet på skaft.

      Sedan finns det tyvärr också enstaka idioter som besöker till exempel denna spalt,

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      70
      6850
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      28
      4440
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      272
      2883
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      27
      2121
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1673
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      99
      1475
    7. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1161
    8. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1154
    9. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      306
      1143
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1111
    Aihe