eläkkeelle aikaisemmin

elät vain kerran

Aloin funtsaamaan jo viime vuonna tämmöstä juttua puolivakavissani ja tämän vuoden alussa sen aloitin. Olen 40v mies, työssäkäyvä, puoliso samaa ikää ja myös töissä, kaksi pientä lasta, velaton ok-talo, auto eikä kummallakaan mitään velkoja. Nettotulomme on n. 3800e kk. Itse tienaan n. 2200e netto ja olen aloittanut vuoden alussa laittamaan 1000e joka kuukausi säästötilille. Lisänä on n. 10000e rahastoissa ja 2000e eläkevakuutusrahastossa mutta sinne laitan vain min. 60e vuodessa. Aikomukseni olisi jäädä työelämästä pois 53-v edellyttäen että olen koko ajan työelämässä ja pysyn terveenä. Seuraavan 13 vuoden aikana olisin siis säästänyt 156000e. Eläkeotteen mukaan saisin suunnilleen 1700e eläkettä 63-v. eteenpäin eli tarkoitukseni olisi elellä säästöilläni eläkeikään saakka jota saisin käyttää 1300e kk max. Periaatteessa helppoa mutta käytäntö mietityttää. Muuttuvia tekijöitä kun tuppaa tulemaan matkan varrella väkisinkin esim. lasten ajokortit, mahd. autot ym. taloon liittyvät mahd. korjaukset. Voi olla kyllä turhan utopistista jäädä 53-v pois työelämästä mutta se olisi sitten sen ajan murhe, olisipa ainakin rahat säästössä odottamassa jos vaikka mieli muuttuisi. Voisiko se oikeasti olla näin yksinkertaista ja helppoa kun vertaa pankkien eläkesäästämiseen josta et rahojasi ulos saa.

11

487

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Haaveissa eläke

      Itse haaveilen myös aiemmasta eläkkeelle jäämisestä. Luuletko, että tuo 1300e kuussa riittää koko perheelle vai olisiko vaimosi vielä työelämässä? Jos tuosta 1300 e:stä pitää maksaa kaikki (sähköt, vedet vastikkeet, ruuat, vakuutukset, puhelimet, netit jne jne.) Niin aika pieneltä summalta neljälle hengelle kuullostaa.

      • elät vain kerran

        Joo tosiaan siitä lähden että vaimo kävisi töissä, itsellä kun on sen verran raskas ja kuluttava ulkotyö että en näkisi itseäni siinä hommassa paljoo yli 50 vuotiaana. Mitä taas tulee kuukausittaisiin maksuihin niin laskeskelin että sähköt, lämmitys, vedet, netti puhelimet, vakuutukset, bensat ja ruuat tulisi kustantamaan n. 870e. Eli ton verran meillä menee tällä hetkellä ja puoliksi maksetaan. Elikkäs vaikka joutuisin maksamaan kaiken itse niin vieläkin jäisi ylimääräistä käyttörahaa. Pelkkä ajatuskin houkuttaa niin paljon että vaikka tuo ei toteutuisikaan tällaisenaan niin ainakin olisi tullut säästettyä mukava summa.


    • Säästäminen on erittäin hyvä asia. Menetät tässä tapauksessa työeläkettäsi aikalailla, sillä sen eläkkeen kertyminen lakkaa silloin kun jäät pois työelämästä. Kannattaa kumminkin säästää ja aika sitten näyttää miten tilanteet muuttuvat.
      Itse olen säästänyt vapaa-ehtoiseen eläkevakuutukseen lähes 20 vuotta ja vielä on 12 jäljellä, kun ensimmäinen kuukausieläke alkaa. Toimin yrittäjänä ja todennäköisesti kevennän työmäärää viimeistään sitten kun vapaa-ehtoinen eläke alkaa. Tähän mennessä on ollut kannattavaa, verohyödyn on voinut laittaa kasvamaan vakuutuksen sisälle. Kuluja on, mutta yhtenä osana sijoituksia toimii oikein hyvin.

    • Selvitä ensin

      Huomasitko, että eläkeotteella ilmoitettu tuleva eläkkeesi perustuu siihen, että työskentelet eläkeikään saakka ja tulosi pysyy samana kuin nyt. Jos jäät ennenaikaisesti pois työelämästä, niin eläkkeesi putoaa. Jos aiot jäädä jo 53-vuotiaana eli kymmenenvuotta aiemmin pois työelämästä, niin eläkkeesi putoaa ainakin 25% , todennäköisesti enemmänkin.
      Kannattaa selvittää ennenkuin aiot toteuttaa ajatuksesi...

      • Eläkevakuutuksen verovähennysoikeus koskee 62-vuotiaana alkavia eläkkeitä. Aikoinaan sama raja oli 55v.


      • Elät vain kerran
        caseman kirjoitti:

        Eläkevakuutuksen verovähennysoikeus koskee 62-vuotiaana alkavia eläkkeitä. Aikoinaan sama raja oli 55v.

        Juu huomasin eli 1700e kertymän saisin 53 vuotiaana, 63 v. olisi n. 2650e.


    • Viimeistä vuotta

      Kyse on niin suuresta elämänmuutoksesta ja heittäytymisestä virallisten turvaverkkojen ulkopuolelle, että siinä on todella toimittava varmalta pohjalta. Ei riitä, että sinulla sapatin alkaessa on sen hetkisillä menoilla laskettuna kymmeneksi vuodeksi rahaa. Eläkeikä luultavasti nousee lähiaikoina pari vuotta. Verotus kiristyy. Rahan arvo heikkenee. Sattuu yllätyksiä. Ja sitten vielä lapset, joista aina koituu kaikenlaista. Mutta kymmenen vuoden kuluttua nämäkin asiat ovat paljon paremmin tiedossa kuin nyt ja asioita voi harkita uudelleen.

      Minulla vastaava projekti on jo loppusuoralla. Olen viisikymppinen ja viimeinen työvuosi on menossa. Tämä eläköityminen on ollut tähtäimessä jo toistakymmentä vuotta. Kuukausimenoni nyt ovat noin tuhat euroa, mikä riittää pihistelemättä kaikkeen siihen mitä katson tarpeelliseksi. Tarvitsen siis 12000 euroa vuodessa elämän jatkamiseen entisellään. Viralliseen eläkeikään on vielä 12 - 15 vuotta. Yksinkertainen kertolasku antaa vähimmäistarpeeksi 150000 - 180000 euroa.

      Tarvitaan kuitenkin varmistuksia ja takeita, sillä epäonnistuminen olisi aivan liian katkeraa. Ensimmäisenä on ylimääräinen varallisuus, johon ei tietenkään lasketa omaa asuntoa. Minulle riittävä summa lähtötilanteessa on teoreettinen tarve kaksinkertaisena. Silloin varallisuudesta voi menettää puolet ja vielä pärjätään. Tuo tavoite on jo saavutettu. Toisena apuna on sijoitusten tuotto. 300000 euron varallisuus tuottaa osinkotuloja kymppitonnin verran vuodessa nettona. Se jo melkein riittää elämiseen pääomaan koskematta. Ja jos minulla on kolmen vuoden kuluttua 290000 jäljellä, se on jo vuotta kohti paljon enemmän kuin nyt. Näin vastataan myös inflaation uhkaan.

      Kun säästöaikasi on noinkin pitkä, suosittelisin kyllä rohkeampaa sijoitusprofiilia kuin säästötiliä. Siellä inflaatio syö rahasi ennen kuin pääset eläkeikään. Ja rahastoissa sen tekee ylläpitäjä.

    • utelias...

      Olisi kiva kuulla oletko pysynyt tonnin tavoitteessa vai onko tullu yllätysmenoja? Näin saat hyvin jo tämän vuoden aikan selville mihin rahat oikein kuluvat ja riittäisikö 1300e.

      • Elät vain kerran

        1000e tavoitteessa ollaan eikä vielä ole tullut ylläreitä mutta tulee niitä vielä esim. keväällä ulkomaan matka. Ajattelin olla itselle ja perheelle kuitenkin sen verran armollinen että elämistä ei viitsi lopettaa vaan järkeistämällä muuta kulutusta saan aikaan tuon tonnin säästön kuussa. Tavoite kuitenkin on saada vähintään tuo mainitsemani 12000e vuodessa säästettyä.


    • saituri

      HUOMIO KAIKILLE JOTKA LUULEE TEKEVÄNSÄ VIISAASTI KUN MAKSATTE VAPAAEHTOISTA ELÄKETTÄ...ja samalla varman wuorion ymm n 700000e palkkaa LUKEKAA SAITURIN KOMMENTTI ELÄKESÄÄSTÄMISESTÄ

      • Opiskele perusasiat

        Vapaaehtoisilla eläkevakuutuksilla ja Eläke-Varman toimitusjohtaja Vuoriolla ei ole mitään tekemistä toistensa kanssa. Eläke-Varma ei myy vapaaehtoisia eläkevakuutuksia lainkaan eikä lain mukaan saa myydäkään.

        Saiturin kannattaa selvittää itselle perusasiat ensin ja vasta sitten alkaa käymään kampanjaansa. Uskottavuus ei katoaisi heti perustietämättömyyden vuoksi


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. KUPSinpelaaja vangittu törkeästä rikoksesta

      Tänään tuli uutinen että Kupsin sopimuspelaajs vangittu törkeästä rikoksesta epäiltynä. Kuka pelaaja kysressä ja mikä ri
      Kuopio
      16
      1449
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      28
      1295
    3. Minun oma kaivattuni

      Ei ole mikään ilkeä kiusaajatyyppi, vaan sivistynyt ja fiksu sekä ystävällinen ihminen, ja arvostan häntä suuresti. Raka
      Ikävä
      63
      1192
    4. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      11
      1082
    5. Tervehdys!

      Sä voit poistaa nää kaikki, mut mä kysyn silti A:lta sen kokemuksia sun käytöksestä eron jälkeen. Btw, miks haluut sabot
      Turku
      65
      1036
    6. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      27
      1015
    7. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      9
      1013
    8. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      30
      989
    9. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      6
      981
    10. Kaupungin valtuuston yleisötilaisuus

      YouTubessa katsojia 76 Buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha buahahaha
      Varkaus
      1
      980
    Aihe