Takuuvuokra maksettava ennen sopimusta?

watt

Onko normaalia, että vuokranantaja vaatii 2 kk:n takuuvuokran ennen kuin vuokrasopimuksia allekirjoitetaan. Luotettavilta vuokranantajilta muuten vaikuttava vanha pariskunta kyseessä.

Mitä perusteita kyseiselle menettelylle on?

15

7244

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • y88

      Olen asunut vain isompien asuntofirmojen vuokra-asunnoissa, ja niissä on aina ollut se käytäntö, että ensin kirjoitetaan sopimus ja vasta sitten vaaditaan vuokravakuus. Avaimet on sitten luovutettu vuokravakuuden maksamisen jälkeen tulostettua kuittia vastaan. Mielestäni tuo on erittäin hyvä toimintapa. Tuntuu oudolta, että raha pyydetään ennen allekirjoitusta, koska asunto ei ole sinun virallisesti ennen nimen laittamista paperiin.

    • watt

      Ehdotettu että ensin kirjotettaisiin sopimus ja sitten maksettaisiin takuuvuokra, mutta ei oikein lämmennyt kyseiselle vaihtoehdolle. Takuuvuokratiliä ehdottivat, mutta senkin avaaminen maksaa sen 30e. Sitä paitsi kyseisen tilin avaamiseksi pankki tarvitsee vuokrasopimuksen joka tapauksessa allekirjoitettuna.

      Haluaisin ensin allekirjoittaa ja vasta sitten maksaa takuuvuokran, jotta voin olla luottavaisin mielin. Mietin, että miksiköhän vuokranantaja ei niin halua tehdä. Pelkääköhän hän esimerkiksi ettei saisikaan vuokravakuutta sopimuksen tekemisen jälkeen?

      • Vuokrailija

        Sitähän hän varmaan pelkää.
        Ehdota niin, että sopimukseen kirjataan, että avaimet kuitenkin saa vasta kun vuokravakuus on maksettu. Silloin sinä saat sopimuksen mutta heillä ei ole riskiä, ettei rahoja saisikaan.


      • ---------

        Eihän ole mahdollistakaan maksaa vuokravakuutta ennen kuin sopimuspaperi laadittu koska siihen se kirjoitetaan - summa, paperi samalla kuitti?
        Antaisitteko missään rahaa ilman kuittia?


    • Ei vaikeaa

      Voihan siihen sopimukseen laittaa tekstin, että sopimus astuu voimaan vasta kun vakuus on maksettu ja päivämäärä maksamiselle.
      Itse teen aina vuokrasopimuksen ensin, ja sitten vuokralainen maksaa vakuuden, minun tililleni. Jos joku ehdoka epäilee rehellisyyttäni, annan vaikka edellisten yhteystiedon, niiden joille siis olen aikoinaan palauttanut.

      • Välittäjä_LKV

        Minä en koskaan maksaisi sitä sinun, tai yhdenkään muun vuokranantajan tilille. Ne omat rahat kun niin helposti sekoittuvat vuokravakuuteen kun vuokranantajalle iskee yllättävä menoerä. Vuokravakuustili on helppo ja halpa tapa dokumentoida vuokranantajan tekemät nostot, ja helpottaa huomattavasti kavallussyytteen nostamista.

        Juuri menneellä viikolla vuokrasin asunnon henkilölle joka ei halunnut maksaa vuokravakuutta yhden suomen suurimpiin varallisuudenhoitoyhtiöihin kuuluvan yhtiön erilliselle asiakasvaratilille, koska nykyinen vuokranantaja oli käyttänyt vuokravakuusrahat eikä pystynyt niitä palauttamaan.

        Ja onhan se nyt vuokranantajallekin helpompaa, tilillä olevat rahat ovat omia ja niitä voi vapaasti käyttää.


      • Minä en koskaan maksaisi sitä sinun, tai yhdenkään muun vuokranantajan tilille. Ne omat rahat kun niin helposti sekoittuvat vuokravakuuteen kun vuokranantajalle iskee yllättävä menoerä. Vuokravakuustili on helppo ja halpa tapa dokumentoida vuokranantajan tekemät nostot, ja helpottaa huomattavasti kavallussyytteen nostamista.

        Juuri menneellä viikolla vuokrasin asunnon henkilölle joka ei halunnut maksaa vuokravakuutta yhden suomen suurimpiin varallisuudenhoitoyhtiöihin kuuluvan yhtiön erilliselle asiakasvaratilille, koska nykyinen vuokranantaja oli käyttänyt vuokravakuusrahat eikä pystynyt niitä palauttamaan.

        Ja onhan se nyt vuokranantajallekin helpompaa, tilillä olevat rahat ovat omia ja niitä voi vapaasti käyttää.


    • asdfasfdaafddsfaafsd

      Netissä on paljon myös vuokravakuushuijauksia. Lähinnä teksti on jotain "Olen Afganistanissa rauhanturvaajana ja en pääse näyttämään asuntoa. Lähetä 2kk vakuus, niin lähetän sinulle avaimen. Jos kämppä ei sinua miellytä, niin saat vakuuden takaisin kun lähetät avaimen takaisin.". Todellisuudessa huijari on kopioinut jonkun aidon ilmoituksen netistä eikä kämppää hänellä ole.

      Jos et pääse kämppään sisään katsomaan paikkoja ilman mitään maksamatta, niin älä näe vaivaa! Kyseessä aika varmasti huijaus!

      • eikösniin?

        Vuokrasopimuksen saa vuokranantaja purkaa jos vakuutta ei makseta sovitusti.
        Silloin vuokralainen voi joutua maksamaan kuluja.


    • ensin sopimus

      Maksuhan perustuu sopimukseen. Jos ei ole sopimusta, ei makseta mitään.

      Normaalijärjestys on se että tehdään sopimus ja siinä sovitaan miten vakuus hoidetaan. Jos vakuutta ei hoideta sovitusti, tehty sopimus raukeaa. Käytännössä vakuuden maksu on avainten luovutuksen ehtona.

      • Anonyymi

        Jos kyseessä määräaikaiseksi tehty sopimus ja vakuuden jättää maksamatta, esim. paremman asunnon löydyttyä, voiko vuokranantaja joillain edellytyksillä vaatia vahingonkorvauksia? Vakuuden maksamisen määräaikana esimerkiksi kaksi viikkoa ennen varsinaisen vuokrasopimuksen alkua.


    • unohda...

      Jos vuokranataja on pihalla tällaisissa perusasioissa, niin miten käy sitten kun asumisessa tulee jotain ongelmia?

    • Anonyymi

      olen asunut kaupunkin omistamassa huoneistossa 10v nyt kaupunki perusti yhtiön hoitamaan asuntoja ja vaatii takuuvuokraa onko oikein

    • Anonyymi

      Ensin sopimus. Sitten vuokratakuu tai jos saat vuokratuukden vaikka kelalta, he hoitaa sen puolen ja tiedon vuokranantajalle että se on olemassa ja sitten vuokranmaksu sopimuksen mukaisena eräpäivänä. -Voi maksaa aiemminkin.

      Veikkaisin syyksi pelkoa siitä, että vuokralainen viilata linssiin. Tässä selvis yhden tutun vuokranantajan kanssa, että kaks vuokralaista jotka hän otti olikin huijannu häntä siinä että mitään vuokratakuuta edes oli olemassakaan. Älkää kysyky et miten ne sen teki, mut totuus paljastui ja vuokralaiset katos paikkakunnalta kohti uusia petoksia ja uusia vuokra-asuntoja.

      • Anonyymi

        Aika ammattimaista vuokraamistoimintaa kun takuuasioitakaan ei osata. Viittaan aiempaan kommenttiin. Mitä sitten kun tulee jotain vaikeampia asioita.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 151
      4305
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      113
      3904
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      23
      2671
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1881
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1747
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1649
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1625
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1543
    9. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      91
      1531
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1511
    Aihe