Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Mahaoireet ahdistuksesta ja ahdistusta mahaoireista :(

Lähdössä jo

Sairastan ahdistusta ja keskivaikeaa masennusta, ja meinaan uupua nyt erityisesti noihin vatsavaivoihin. Mahani reagoi KAIKKEEN, ja on aina ollut tosi vaikea. Sen takia olen jättänyt suuren määrän ruoka-aineitakin pois, että pystyn jotenkuten elää ihmisten ilmoilla. Vatsani takia myös jätän paljon elämässä tekemättä, ja sekin ahdistaa minua.

Pienikin stressi ja ahdistus pahentaa oloa mahassa. Ilmavaivat, närästys, jopa oksettava olo seuraavat. Sitten kaikesta tulee vaikeampaa, hävettää, joutuu jättää harvoja elämän kivoja asioita pois, kun ei kehtaa ja väsyy... ja sehän sitten laukaisee lisää uupumusta ja ahdistusta.

Olen juuri odottanut YTHS:ltä apua ja "huomiselle" luvattuja soittoja puoli vuotta. Avun saanti on niin vaikeaa, että ei tässä kunnossa kyllä pysty.

Olen tullut siihen tulokseen, että mahani toimisi varmaan näin, sama mitä söisin. Olen tosi tosi turhautunut, kun olen kyllä yrittänyt kaikennäköistä tämän pääni kanssa, eikä apua löydy. Syön lääkkeitä, olen yrittänyt terapiaa.... Elämänpiiri vain kutistuu ja kutistuu, kun ei ikinä esimerkiksi kehtaa minnekään mennä yöksi, kun maha voi mennä aivan sekaisin. Tämä on yksi pahimpia asioita, joka estää parantumiseni, kun nykyisin joka kerta mahan mennessä taas huonoksi alan ajatella, että "Noniin, ei musta ikinä tule tervettä", enkä ikinä voi jaksaa työelämässä, ja en ikinä voi toteuttaa unelmiani kun vain joudun maata kippurassa sängyssä...

Kaikenkaikkiaankin olen niin uupunut, että ellei se satuttaisi läheisiäni liikaa, jättäisin tämän mestan tänään :(

23

11675

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Lähdössä jo

      Eikö ole kohtalontovereita? :(

    • piipero00

      Pahimpaan tilanteeseen voi ottaa varalta esim. ripulilääkettä. On myös olemassa sellainen lääke kuin librax joka vaikuttaa keskushermostoon ja vatsaan myös. Että jos ihminen reagoi jännitykseen vatsalla niin se rauhoittaa vähän sitä. Varmaankin suurin (ja olennaisin) ongelma sinulla on se jännitys, sosiaalisten tilanteiden pelko ja sitä pitäisi hoitaa mutta kyllä tuollaiset pienet avutkin, kuten lääkkeet tarvittaessa parantaa elämänlaatua. Rauhoittavaakin voi kokeilla.

    • toinen mahawaivainen

      Harvoin otettuna Immodium ja Diapamit ovat ok ja auttavat. Noitten avulla voi muutamia rientoja tehdä vuodessa. Älä käytä liian usein.
      Cipramil-kuuri (joku about 6-12kk) voi auttaa hyvinkin, mutta ei kannata käyttää vuodesta toiseen koska mm. teho heikkenee.

    • Ahdistunut mies

      Täällä on ainakin yksi kohtalotoveri. Maha menee useimmiten aivan sekaisin ennen jokaista pienintäkin sosiaalista tilannetta ja olo on todella tukala ja ahdistunut. Ruokakaan ei mene alas jos olen todella ahdistunut kun pelkkä lämpimän ruoan hajukin saa melkein oksentamaan. Todella kurja ongelma tämä tällainen kun ei koko elämästä tule yhtään mitään. :(

      • tynnittäjä jääppi

        Vatsa se on joka ensimmäisenä menee sekas ahdistavien tilanteiden takia, on tämä yleisenä tietona.


      • Lähdössä jo

        Tuttu tunne tuo, että ahdistuneena ruoka oksettaa tai tuntuu vastenmieliseltä. Varsinkin lämmin ruoka! Hedelmät ja jukurtti menee silloin jotenkuten alas. Kannattaa yrittää vaan puoliväkisin syödä, jotain sellaista raikasta, mitä sietää. Muuten se heikotus vie olon vielä huonommaks.


    • jöefhöfhjfehjafhfadh

      Maitohappobakterit voivat olla myös hyvä apu masun tasapainottamiseen. Itselläni beetasalpaaja vie myös jännittämisen pois, syön sitä migreeniestoon.
      Astmaatikkona beetasalpaajakseni sopi Metoprolol 23,75 mg.

    • Lähdössä jo

      Kiitos kaikille viesteistä! Vaikka on ikävää, että on muitakin jotka kituu saman asian parissa, helpotta oloa että on myös niitä jotka ymmärtää asiaa :P

      Pitää koittaa kysyä joltain lääkäriltä noista lääkkeistä, että jos joku vois auttaa. Apteekin itsehoitopuoli ei ainakaan tunnu olevan mistään kotoisin, muuten kuin että maitohappobakujen olen todennut olevan ihan pakollinen juttu joka aamu tyhjään mahaan. Muuten on vielä surkeampaa elämä.

      Mielialalääkkeitäkin kyllä syön, jotka tasaa kaikkein pahinta ahdistusta, mutta eivät ne ole tässä asiassa (ainakaan tarpeeksi) auttaneet.

    • Lähdössä jo

      Joo ja sitä imodiumia oon joskus koittanut, mutta musta tuntuu että viimeistään saman päivän iltana iskee sen ottamisesta mahakivut, ilmavaivat ja jopa pahoinvointi. Seuraavana päivänäkin vielä on jotenkin maha kipeänä niistä, ja saa ravata vessassa kaksinverroin... Kai ne sitten sovi mulle.

      Kun voiskin vähentää töitä ja elää stressittömämmin. Tai olisi enemmän itsekuria tai voimaa että osais ettei ota asioita raskaasti.

    • Vatsalaukkaa

      Mulla tuli stressistä ja huonosta ruokavaliosta ylävatsalaukun tulehdus. Siihen auttoi Zolt niminen lääke. Jatkuvasti närästi ja vatsan seudulla oli häjy tunne sekä ahdistuneisuus. Söin kuukauden kuurin ja kaikki noi poistui. Myöhemmin pari vuotta tuosta juttu uusiutui pahana närästyksenä ja ahdistuneisuutena. Oli myös palan tunnetta kurkussa/ruokatorvessa. Söin samaisen kuurin ja taas kaikki häipyi.

      Opin tuosta miten vatsan toimintakin vaikuttaa mielialaan niin voimakkaasti.

    • miikkuh

      Mulla aivan sama ongelma, tai paremminkin elämän rajoittaja :/ Neljä vuotta sitten lääkärissä kerrottiin sen olevan paniikkihäiriö, sain Sepram-lääkityksen ja pari vuotta meni lääkkeen kanssa oikein hyvin, vain uusi työpaikka tms. sai jännittämään, mutta selvisin silti! Nyt vuosi sitten toista lasta odottaessa alkoivat uudelleen, kun olin linja-autoreissulla siskojeni kanssa, aivan kamalaa oli linja.-auton vessassa ravata ja se olo kun ei päässyt pois sieltä.. (vatsa menee aivan sekaisin, huono olo, pakokauhu).. Perheessä ei kukaan tätä oikein ymmärrä ja joudun keksimään kaikenlaisia tekosyitä, ettei tarvitsisi minnekään mennä. Minulla on myös masennusta tämän takia ja mietin todellakin, että mitä järkeä missään on, kun ei voi edes lenkille mennä paria kilometriä kauemmas!!! Tällä hetkellä Seronil-lääkitys, mikä ei auta sitten yhtään mitään. Imodiumia olen joskus käyttänyt, mutta sekään ei nyt auta.. Ahdistaa, ahdistaa ja ahdistaa!! Minulla on lapset, joiden takia jaksan nousta joka aamu. Muuten en varmaan enää täällä olisikaan :/ Täällä on tosiaan muitakin!

    • Lähdössä jo

      Kyllä, tämä elämän kaventuminen on pahin asia siinä kun maha oireilee ja on jotenkin yhteydessä tuohon ahdistukseen ja on sellainen sumppu kaikkea ongelmaa. Joskus kun jollekin kaverille oon yirittänyt selittää sitä, että miksi en lähde vaikka bilereissulle vaikka haluais, niin se on vaan naureskellut, että ihminen pieree kun pierettää jne. läppää, mikä ei kyllä auta yhtään :( Onhan nuo hauskoja komedian aiheita joo, hehheh, mutta VAIN niin kauan, kun ei ole Ihan Koko Ajan ne oireet päällä ja maha myllerrä ja joudu pelkäämään että onko wc lähellä...

      Varmaan joskus kymmenen vuoden päästä (jos hengissä oon, toiv. en), havahdun siihen, että eipä tullu elämällä mitään tehtyä kun ei mihinkään uskaltanu ja voinu mennä ;(

    • Sfhjkk

      Täälläkin yksi mahalla oireileva. Pahinta tässä on se etten pysty käymään julkisissa vessoissa... Mitä kamalampia tilanteita on välillä tullut kun on pitänyt etsiä sellaista vessaa johon voi mennä. Ikinä ei voi tietää milloin vatsa paukahtaa sekaisin. Ja tämä ruokkii ahdistusta oikein kunnolla. Tuntuu kuin eläisin mahani ehdoilla. Kun joudun lähtemään johonkin vähänkään jännittävään tilaisuuteen, pitää varata useampi tunti ennen lähtöä vessassa istumiseen ja siihen että mahdollisesti joutuu jossain epämääräisissä paikoissa etsimään "paskapaikkaa" ei kivaa...

    • kohtalotoveri

      Täällä myös kohtalotoveri.

      Olen lapsesta asti pelännyt kuollakseni oksentamista (ja mahatautia) joten mitäs muutakaan paniikki minulle toisi kuin kuvotuksen ja mahansekaisuuden! Ei kiva.

      Kun on joku ahdistava tilanne niin alan aina ajattelemaan että apua jos nyt tulee huono olo niin mihin voin oksentaa - ja siitähän se ahdistuskierre lähtee! Mietin kokoajan mitä muut minusta ajattelevat joten oksentaminen tai housuun pskominen yleisellä paikalla olisi aika painajaismaista.

      Yleisiä vessoja en sentään pelkää mutta sitäkin enemmän sitä jos joutuu jonkun luona käymään päästämässä hirveän varpusparven ja sehän nimittäin kuuluu ja kovaa! Se olis kans kyllä niin noloa ettei mitään rajaa.

      Tän takia oon jättänyt menemättä kyläilyihin, illanistujaisiin, tapahtumiin jne. lukemattomia kertoja. Jonkinverran mulla on auttanut opamox ja molkosan (molkosan tekee mahaan hyvän olon tosi nopeesti vaikka maistuu ihan järkyltä).

    • Lähdössä jo

      Kiitos, kohtalotoveri.

      Juuri tuollaista mullakin on :( Ahdistus tästä asiasta laukaisee mahan sekoamisen ja se vain lisää ahdistusta.

      En pysty käydä vessassa juurikaan julkisella paikalla, koska ne on aina sellaisia kopperoita, joissa vain osittainen väliseinä pönttöjen välissä. Helvetti, miten typerältä kuulostaa tämäkin, ja sitä häpeällisempi tämä oireilu on. Tajuan siis itsekin, että tämä on epänormaalia ja häpeä tästä on typerää, mutta en ole kaikesta itseni psyykkaamisesta huolimatta päässyt tästä eroon :(

    • Lappeenranta

      Et ole ainoa, miulla on ollut reilut kymmenen vuotta samoja oireita, fyysiset oireet sen tukalan olon lisäksi ovat juuri vatsassa (ripuli, jatkuva pahoinvointi, närästys sekä joskus jopa oksentaminen). Oireet ovat joskus lievempiä mutta esim. sosiaalisissa tilanteissa ne saattavat johtaa jopa oksentamiseen. Olen nyt 31-vuotias, koko aikuisikä tuntuu hävinneen johonkin tuon vaivan takia. Töissä pystyn käymään jotenkin.

      Olen kokeillut lukuisia SSRI- sekä SNRI-lääkkeitä. Niitä en enää suuhuni laita, en jaksa edes luetella niiden aiheuttamia sivuoireita. Nykyisin käytössä Lyrica ja Rivatril. Terapiasta en saanut mitään apua, mitään sellaista mikä tämän aiheuttaisi ei ole löytynyt.

    • juam

      Täällä on myös yksi joka kamppailee saman ongelman kanssa. Pystyn kyllä yleisissä vessoissa käymään, mutta niitäkään ei löydy loputtomiin. Joten sosiaalinen elämä on kärsinyt kovasti tästä. Töissä pystyn käymään sillä matkat taitan junalla nykyään sillä siellä on vessa. Ja olen koittanut tsempata itseäni että elämääni en pilaa sillä että pelkään vahingon tapahtuvan. Se tapahtuu jos on tapahtuakseen. Voihan olla että mielipiteeni tästä muuttuu jos niin käy :D.

      Mutta niin kauan pusken itseäni elämään kun ei sen pahempaa käy. Toivon myös että moni muukin täälä löytäisi sen pienen voiman rippeen sisältään puskeakseen itseään eteenpäin. Ja toivotaan myös yhdessä että ajan myötä kun on päästy liikkeelle, vatsa vaivatkin vähenee kun stressi häviää.

      uudella innolla vain kesään vaikka kuulostaa mahdottomalta, mutta eipä tässä muutakaan voi tehdä. Haetaan vaikka vessasta sitä vauhtia !

    • r3wetyuiyhtgrfe

      Osta Rooibos teetä, tai eihän se sinänsä teetä ole mutta haudutettavaa lämmintä juomaa kuitenkin.

      Toi auttaa varmasti, muttei poista ongelmaa. Itselläni ärtyneen suolen oireyhtymä ja muutenkin aina ollut stressi vatsa. Rooibos juoma helpottaa jopa 50% kun juo sitä aina kun vatsassa kiertää. Toimii todella hyvin kiihtyneeseen olo tilaan, turvotukseen, ripuliin, ilmavaivoihin ja huonoon oloon. Se myös nopeuttaa ruuansulatusta.

      Kokeile ihmeessä. Olen saanut siitä niin paljon apua että mainostan tota juomaa kaikille.

      Maitohappo bakteerit auttaa todella paljon, eniten oikeastaan. Itse syön Lakto7 merkkistä koska siinä on 7 eri kantaa, toisin kuin muissa joissa on ehkä 1 - 3.

      Muutama asia jotka itselläni pahentaa vatsaongelmia:

      Väsyneenä syöminen. Ota 30min tirsat aina ennekuin syöt. Ei tarvitse nukahtaa. pää asia että rentoutuu ja lepää.

      Burana. tämä on toiseksi pahin itselleni. Oireet tulevat jälkijunassa, jopa kahden päivän viiveellä. Itselläni on migreeniä ja tuo on ainoa kipulääke joka auttaa kunnolla. Harmi että yli 400mg annoksen jälkeen on seuraavana päivänä vatsa vaivoja enemmän kuin yleensä.

      Liikaa kuituja. Itselläni on ripuli painoitteinen ÄSO, joten sellaiset ruuat jotka aiheuttavat ummetusta muille toimii minulla. Vaalea leipä auttaa.

      Kahvi. Musta tee ja kaikki muutkin teet on paljon parempi vaihto ehto ja myös todella terveellinen sellainen. Mustassa teessä on tarpeeksi kofeiinia itselleni joten pärjään sillä.

      Sokeri. Sokerista tulevat ongelmat tulee myös viiveellä. Voit syödä tänään paljon leivoksia, karkkeja, tuoremehuja etc. ja kärsiä niistä seuraavana päivänä tai kolmekin päivän jälkeen.

    • Mää oon kärsinyt vuosia selittämättömistä vatsa oireista. Olen kokeillut ihan kaikkea, laktoositonta vähentänyt ties mitä. Välillä maha ei reagoi laktoosiin mitenkään välillä en saa syödä mitään ilman sietämättömiä tuskia. Psykiatrisella tuli puhe näistä. Tajusin, että mun maha vaivat on psykosomaattisia, mitkä liittyy mun vaikea asteiseen post-traumaattiseen stressireaktioon.

    • artsi7

      Mulla alkoi ahdistus/paniikki ripulilla ilmeisesti työstressin takia. Tähystykset, verikokeet ym. otettiin ja kaikki olivat kunnossa. Kyseessä oli ärtynyt paksusuoli eli stressivatsa. Liikunta, ruokavalio, jooga, empaattinen kanssa käyminen ihmisten kanssa, turha kiire/stressi pois. Jotkut tarvitsevat lääkitystä, terapiaa lisäksi.

    • mfjhc

      Minun vatsani myös reagoi todella helposti. Panikoin kaikkia sovittuja ,kellonaikoihin sidottuja menoja. Eikä asiaa auta että asuu maalla jokapaikkaan pitkät matkat. Yleiset vessut vähissä. Olen stressaaja tyyppi. Toisaalta vatsassani ollut tämä häiriötila viimevuosina pahempi. Mutta helpotus...LIBRAZ. Se on tuonut avun. Tunnen että mielialanikin olisi parantunut. Joudun silti tarkkaan miettimään mitä syön. Hyvin on suppea ruokavalio. Mutta Librazzilla jäi vatsakivut .Se vaan on ainoa miinustekijä että se on punaisen kolmion lääke.Jos vatsa kipeä aamulla enhän voi ottaa lääkettä ja lähteä sitten kauppaan autolla. !! Tämä terveydenhoito on tällaista....suo siellä vetelä täällä.....sanontana. Silti aion jatkaa lääkkeen syömistä..

    • Sappikin

      Mulla tulee sappitievaivoja ahdistuksesta. Sappirakko on poistettu, mutta vaivat jatkuvat. Todistettavasti olivat sappivaivoja viimeksi, kun maksa-arvot kohosivat huomattavasti. Onneksi meni kohtaus ohi.

    • Anonyymi

      Mulla on kanssa sama ongelma vatsani kanssa. Varpusparvi räjähtää lentoon sekenneissa. Julkisessa vessassa tai kyläpaikassa auttaa ääniongelmiin ja myös hajuhaittoihin se kun vetää vessan samalla kun varpuset lentää. Olen käyttänyt sitä keinoa kotonakin jo vuosia. Itsekään halua siinä hajussa istua.

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2247
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2073
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe