Mikähän reuma

lääkäriin menossa

..mahdollisesti?
Alle 10 vuotiaana kävin polvi kipuilujen takia tutkimuksissa ja verestä löytyi tuolloin tuma vasta-aineet (yli 5000), ja joku veren täplikäs - kuvio. Kipuilu hellitti hieman ajan kanssa ja selvää diagnoosia ei tehty. Myös joku reuma faktori(?) Olisi ollut kaksi plussaa / kolmesta? Mitähän sekin tarkoittaa?

Viimeisin verikoe taisi olla päälle 10 vuotiaana. En muista enää tarkalleen että mitä noissa kokeissa ilmeni, ja äitini on aina ollut melko passiivinen tän asian suhteen.

Nyt olen sitten 26v. Muita oireita mitä ilmennyt:

-polvi edelleen kipuilee silloin tällöin, ruskaa / pitää ikävää ääntä
-pari äkillistä silmän "tulehdusta"? Viiltävää kipua ja turvotuksia
-oikean käden peukaloalueen äkillinen turpoaminen (marjastuksen jälkeen), liikerata rajoittui n.1vk. Turvotus laski 3-5pv. Arvelin tuolloin reaktiivista artiikkia (joku vastaava), kipu alue vaihtui kyynärvarteen, polveen...
-sitä kylmä sormisuutta ja varpaisuutta, sormien kynnet sinertää välillä.. öisin pidän peiton alla villasukkia.. lämpeneminen voi kestää useita tunteja. Ja tuon olen huomannut alkavan milloin missäkin.. kylmä ilma, jännitys, stressi, mielenkiintoinen ohjelma tvstä..
..ja muutama vuosi sitten oli outoja oireita jaloissa, niitä kuumotti ihan helv etin paljon, kuin olisi paistettu elävältä. Alkoi varsinkin iltaisin..tai nukkuessani. Laitoin aina märät sukat, jotka kuivuivat jaloissa 5min jälkeen ihan rutikuiviksi. Ajattelin tuolloin että se olisi jotakin levottomat jalat juttuja.. mutta mistä näitä tietää. Kylvetin myös kylmässä vedessä. Välillä oli melkein itku silmässä kun kuumotti niin pirusti eikä saanut nukuttua.
-myös reidet kylmää helposti ja pakarat

-satunnaisia kolotuksia sormien nivelissä, ei turvotuksia
-lapsuus-teini-iässä pahoja ihottumia. Kaikenmaailman allergia lääkkeet tuttuja sup-valohoitoineen. Eivät auttaneet. Oireet loppuivat melkein itsestään, täytettyäni 18v. Ihottumaa oli kaikissa raajoissa, selässä, kasvoissa.
-välillä väsyttää paljon, välillä tosi pirtee
-sairastelen nykyään harvoin, kuumetta todella harvoin, joskus ihan ilman muita oireita saattaa olla 37', muuten normaali kehonlämpö 36,3'
-yksi isovarvas oikuttelee välillä, kipuilee silloin tällöin, on vähän pönäkkä.. ei taitu ihan samalla tavalla kuin toisen jalan

Tässä jotakin mitä tuli mieleen. Olen lukenut että reumoihin ei ole kunnon lääkkeitä ja haluaisinkin pärjätä mahd pitkään ilman lääkityksiä tai leikkauksia. Mietin vain että pitäisi varmaan kuitenkin käydä lääkärissä näiden vuosittaisten sekavien oireiden takia, saisi sen diagnoosin.. jos tämä nyt reumaa on. Vai mitä mieltä olette ..löytyikö samankaltaisuutta kenelläkään?

Suvussa autoimmuunisairauksia, esim. kaljuutta, atooppista ihoa allergioineen, verisuonisairauksia, yksi lapsuusiän reumaa sairastanut serkku, jollakin isoiso isällä oli paha reuma mikä kangisti pyörätuoliin.

3

202

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siinä se
    • lääk.men.

      Hei.
      En juurikaan syö pullamössöjä, en juustoa..kahvinkin jätin pois. Oluet ja siiderit laittaa pakin sekaisin. Vältän turhia sokereita. Juon tarpeeksi nestettä. Tiedän yhtä ja toista kehon terveyteen liittyvistä seikoista, kehon pH arvoista yms. Sokereiden ja viljojen vaikutuksista kehon tulehdusreaktioihin. Pidän kalasta ja vaaleasta lihasta.
      Sitä en kiellä, ettenkö voisi olla tarkempi tuon ruokavalion suhteen. Onko sitten niin.. että reumaa sairastavilla olisi poikkeuksetta oma suositeltu ruokavalionsa?

      Pääasiassa olen ruvennut miettimään, että jos tämä on perinnöllistä niin haluaisin lasteni tietävän tämän olemassaolosta. Muulla ei ole niin väliä.
      Ja olisihan se hienoa saada vähän tukiverkostoa.. lisätietoa mahdollisesta sairaudesta.

      Käyn lukasemassa tuon viljat - artikkelin, kiitokset sinulle.

    • Antig..

      HLA-B27 antigeeni, minulla on selkärankareuma ja olin Reumatologin vastaanotolla ja hän kysyi onko minulla lapsia? siis minulla tuo HLA-B27 antigeeni positiivinen. Reumatologi totesi, että se on myös minun lapsillani tuo antigeeni on positiivinen mutta se ei kaikilla aiheuta mitään ongelmia. Perinnöllisyydestä, en osaa sanoa tämän selkärankareuman suhteen mutta äidilläni on nivelreuma ja suvussa on ollut muitakin reumaa sairastavia, siis varmaankin myös perinnöllistä jossain määrin.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1224
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      60
      770
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      720
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      36
      628
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      624
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe