Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Jaguar velvoittaa?

H.E.E.

Tällä palstalla vilahtelee aika usein kommentteja Jaguar autoilijoiden pukeutumiseen, ulkoiseen olemukseen, ajotapaan ja asenteisiin liittyen. Muutenkin tuntuu välillä siltä että Jaguar omistajan elämä on lähestulkoon kansallista omaisuutta. Tuskinpa kenenkään muun automerkin omistajan täytyy miettiä että onko pukeutunut auton arvoon sopivalla tavalla kun kähtee käymään kaupassa - tai tältä se ainakin välillä tuntuu, vaikka ei se välttämättä ole paha asia. Kaikki tuntuvat tietävän millainen (stereo)tyyppi Jaguarin ratin takaa löytyy (pitäisi löytyä). Tämän vuoksi ajattelin kysäistä seuraavaa:

Hyvä Jaguar -autoilija, mikä oli ensimmäinen autosi?

Siis se joka on ollut käytössäsi - tuskinpa se on ollut Jaguar kenelläkään, vaikka on sekin tietty
mahdollista. Tarkoitan sitä autoa on äityli tai isukki osti kun sait ajokortin. Tai sitä autoa joka ostettiin 18 vuotiaana kesätöistä saaduilla rahoilla ja kursittiin kokoon liimalla, teipillä ja rautalangalla. Sitä autoa jonka takalaisissa killui se kirottu 80 lätkä ja jolla kyydittiin tyttöjä kotiin Hotellin yökerhosta - vaikka Lahdesta Lammille asti (ja takaisin tultiin hyvässä lykyssä vasta seuraavana päivänä). Se auto joka seisoi aika ajoin pitkäänkin lumikasassa kun ei ollut varaa bensaan. Siis se auto, jolla sai ajaa lippis päässä karvanopat heiluen ja kaahata ilman että maine meni koko korttelilta ;)


Mikä oli se auto, mistä tämä kaikki alkoi ja jolla oli "lupa törppöillä"?



Omani: vm. 1972 VW 1300, väri oli Jaguarin värikartasta laventerin sininen ;). Luulin jo pitkään että sen lähemmäksi en Jaguaria koskaan pääsekkään. Volkkari odottaa nyt tallissa toista remonttia/entisöintiä, kunhan aikaa löytyy.
Todellisuudessa ihan eka autoni oli kyllä vm -72 Fiat 600 jonka sain 12 vuotislahjaksi vanhemmilta, mutta sitä ei nyt lasketa...

23

3401

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äksjiikasi

      VW 1200
      Corolla Sprinter
      välissä muutama prätkä
      Citroen BX RE
      Citroen BX 19 GT
      Audi 90 Quatro
      Volvo 745
      Omega 3000
      VW Passat
      Ford Bronco
      Jeep Cherokee
      Volvo 740
      Chrysler Voyager
      Chrysler 300M
      S-type
      XJ8

      • XJ12Sov

        Skoda Octavia Super -62. Enolta piha-autoksi
        Juhla-Kupla mallia -72 vuonna -73
        Vw Golf uutena vuonna 75
        koska Golfi kääntyi samana kesänä selälleen, vakuutusrahoilla ja säästöillä punainen uusi
        BMW 1502
        Steyer Puch 700C, taisi olla mallia -57
        Uusi Nissan Cherry 1,5GL vuonna -82, viimeinen uutena ostettu autoni.
        Vuonna -84 hienoin autoni tähän mennessä
        CITROEN DS 23 IE Pallas, kattoluukulla ja nahkasisustuksella. Tässä autossa kun olisi Jaggen kone, niin ei enää muuta ihminen tarvitsisi. Ainoa autoni, josta aikuinenkin mies saattaa käyttää persoonapronominia "hän". Auto, joka tuntuu olevan elossa. Huomasin toisinaan juttelevani hänelle. Arvaamaton kiukuttelija joka vaati jatkuvaa huomiota. Ollessaan tyytyväinen palkitsi aivan uskomattomalla ajofiiliksellä. Tälläisen haluaisin pojalleni hankkia kun tulee ajokortti-ikään parin vuoden kuluttua.

        Visa 11 , Visa 14 TRS, Jaguar XJ12 Sov,Peugeot 405, 505 GTI Fam, 8 hengen farkku.

        Näistä on omistuksessani ja ajossa Jagge ja molemmat Pösöt, projektina DS.


    • typ-E

      Ensimmäinen oma autoni vuonna 78 ostettu (omilla säästöillä rahoitettu) XJ6, series I, 4,2l vm -72 . Isä ajoi kuplavolkkarilla.

      • H.E.E.

        >Ensimmäinen oma autoni vuonna 78
        >ostettu (omilla säästöillä
        >rahoitettu) XJ6, series I, 4,2l vm -72

        No tuo on jo vakavimman laatuista riippuvuutta - kerrasta koukkuun! Hyvä niin! :)


    • Mursu

      Minun ensimmäinen oma autoni on tämä nykyinen XJS. Isäni ajoi Saabilla ja myöhemmin Peugeot 205:llä. Niillä kaikilla olen ajanut, viimeisestä kerrasta niillä on noin 10 vuotta aikaa. Karvanoppia ei ole koskaan näkökentässäni ollut, eikä lippalakkia päässä.

    • Bunny

      Saab 99 -74
      Saab 99 -76 (eka kolari)
      Nissan Cherry 120A -81 (Karvanopat oli)
      Nissan Cherry 150GL -85 (eka ulkomaanmatka)
      Citroen ZX -91
      Nissan Almera -97
      Citroen C5 Break -02 (eka uutena ostettu auto)
      Daimler Double Six -89

      Kolme viimeistä on vielä omistuksessa

    • Utelias

      No miten Jaguarin omistajat sitten pukeutuvat ?

      • saapastelija

        no, pukeutuminenhan riippuu tilanteesta ja siitä että minkä auton pihalta nappaa ;)

        Täytyy myöntää ettei jaggella oikein kehtaa verkkareilla lähteä ajelemaan

        [ ja ensimmäinen auto oli -73 99 ( ja omilla rahoilla ostettu ) ]


      • omistaja

        TIETYSTI vaatteisiin!


    • salsa redD

      eka oli -82 polo gt
      polo -90
      polo -84
      octavia -00
      A4 -02
      x-type -03

    • S-type -04

      Itse ajan vaikka verkkarit päällä jos olen urheilemaan menossa. Kesällä monesti shortseissa jne jne.

      • Harrikka

        Itse kun olen Harrikalla ajanut 15 vuotta niin on tottunut että H-D kuskin "pitää" pukeutua tietyllä tavalla. Kyllä sitä ralleissa vinoiltiin vuosia sitten kun tulin syksyn sateissa Goreteksit päällä (kuivana) perille ja tyylitietoiset paleli märissä nahka-puvuissa.

        Nykyään vanheneva ja viisastuva(?) H-D väki käyttää jo paljon Gore-pukuja eikä se mielestäni "rock-uskottavuutta" vähennä, kertoo vain että pitää itsestään.

        Itse en ole ajatellut että kun olen tässä Jaguaaria ostamassa että pitäisi sitä varten uusia garderoobi...

        Olisi siinä hienoa kontrastia kun tyylikkäästi lipuvasta Jaguaarista kömpii ulos pitkätukkainen ja -partainen mörrimöykky nahkaliivit selässä. Se taitaa olla vielä sallittua nyky Suomessa.

        "Mautonta mutta sopii tyyliin"


      • Bunny
        Harrikka kirjoitti:

        Itse kun olen Harrikalla ajanut 15 vuotta niin on tottunut että H-D kuskin "pitää" pukeutua tietyllä tavalla. Kyllä sitä ralleissa vinoiltiin vuosia sitten kun tulin syksyn sateissa Goreteksit päällä (kuivana) perille ja tyylitietoiset paleli märissä nahka-puvuissa.

        Nykyään vanheneva ja viisastuva(?) H-D väki käyttää jo paljon Gore-pukuja eikä se mielestäni "rock-uskottavuutta" vähennä, kertoo vain että pitää itsestään.

        Itse en ole ajatellut että kun olen tässä Jaguaaria ostamassa että pitäisi sitä varten uusia garderoobi...

        Olisi siinä hienoa kontrastia kun tyylikkäästi lipuvasta Jaguaarista kömpii ulos pitkätukkainen ja -partainen mörrimöykky nahkaliivit selässä. Se taitaa olla vielä sallittua nyky Suomessa.

        "Mautonta mutta sopii tyyliin"

        > "Mautonta mutta sopii tyyliin"

        erittäin hyvin sanottu.


    • hoopee

      Kävimme vaimon kanssa koeajamassa S-Type Jaguarin.

      Mietimme kovin ennen sitä ja sen jälkeen, olisiko pitänyt ensin käydä erityisellä käytöskurssilla?

      Saako hyvät ja/tai tarvittavat käytöstavat yleensä ja erikseen viimmeistään auton oston yhteydessä - kylkiäisenä? Järjestetäänkö Jaguar-käytöskursseja? Kirjoitetaanko aiheesta käyttäjän käsikirjassa?

      Mikä riittää?

      • H.E.E.

        Tämän automerkin ympärillä on kyllä melkoisesti sitä "Peer Group Pressurea".
        Oma autoni oli vielä melko uusi tuttavuus itsellenikin, kun eräs tutun tuttu kysyi minulta (sen jälkeen kun hänelle oli selvinnyt autonin merkki) että miten minä pukeudun kun ajan sillä Jagella?
        Enpä ollut kyllä moista miettinytkään, mutta sen jälkeen olen kyllä miettinyt että sopiikohan tämä oma "tyylini" (jos sitä nyt edes on) auton tyyliin...
        Olen tullut siihen lopputulokseen että autoni on huomattavasti tyylikkäämpi ja arvokkaampi minä tai vaatekaappini luultavasti koskaan.
        Omassa toiminnassani yritän noudattaa "hyvien käyttäytymistapojen kirjaa". En tiedä onko olemassa hyvien ajotapojen kirjaa, mutta sille voisi olla markkinoita. Aletaanko kokoamaan?

        >Mikä riittää?
        Oma mielenrauha!


      • XJ12Sov
        H.E.E. kirjoitti:

        Tämän automerkin ympärillä on kyllä melkoisesti sitä "Peer Group Pressurea".
        Oma autoni oli vielä melko uusi tuttavuus itsellenikin, kun eräs tutun tuttu kysyi minulta (sen jälkeen kun hänelle oli selvinnyt autonin merkki) että miten minä pukeudun kun ajan sillä Jagella?
        Enpä ollut kyllä moista miettinytkään, mutta sen jälkeen olen kyllä miettinyt että sopiikohan tämä oma "tyylini" (jos sitä nyt edes on) auton tyyliin...
        Olen tullut siihen lopputulokseen että autoni on huomattavasti tyylikkäämpi ja arvokkaampi minä tai vaatekaappini luultavasti koskaan.
        Omassa toiminnassani yritän noudattaa "hyvien käyttäytymistapojen kirjaa". En tiedä onko olemassa hyvien ajotapojen kirjaa, mutta sille voisi olla markkinoita. Aletaanko kokoamaan?

        >Mikä riittää?
        Oma mielenrauha!

        Muistan lukeneeni netissä ainakin XJS:ää koskevan käytösoppaan. Mieleeni muistuu muutama seikka, eli ei suositeltu uudelle (nais)tuttavuudelle esiteltäväksi ainakaan uuden audiojärjestelmän tehoa eikä auton huimaa kiihtyvyyttä yhdistettynä mainioihin kaarreominaisuuksiin. Varoitetiin myös aina avaamaan ovi seuralaiselle, ei siksi että se olisi kohteliasta, vaan siksi että XJS:n ulkokahvat eivät suosi pitkäkyntisiä. Napsauttavat kuulemma helposti kynnen poikki.


      • Test Driver
        XJ12Sov kirjoitti:

        Muistan lukeneeni netissä ainakin XJS:ää koskevan käytösoppaan. Mieleeni muistuu muutama seikka, eli ei suositeltu uudelle (nais)tuttavuudelle esiteltäväksi ainakaan uuden audiojärjestelmän tehoa eikä auton huimaa kiihtyvyyttä yhdistettynä mainioihin kaarreominaisuuksiin. Varoitetiin myös aina avaamaan ovi seuralaiselle, ei siksi että se olisi kohteliasta, vaan siksi että XJS:n ulkokahvat eivät suosi pitkäkyntisiä. Napsauttavat kuulemma helposti kynnen poikki.

        Niin ja 40:ssa kandee aina avata ovet, etteivat, perkeleet, revi kahvaa rikki!

        (Voisi myos sulkea ovet, kun porukka pamauttaa ne aina kiinni kuin pahaisessa saksalaisautossa tajuamatta, etta Jaguarissa ne voi SULKEA.)


      • H.E.E.
        Test Driver kirjoitti:

        Niin ja 40:ssa kandee aina avata ovet, etteivat, perkeleet, revi kahvaa rikki!

        (Voisi myos sulkea ovet, kun porukka pamauttaa ne aina kiinni kuin pahaisessa saksalaisautossa tajuamatta, etta Jaguarissa ne voi SULKEA.)

        Joo - sitä ovien älytöntä paiskomista mäkin ihmettelen :)


    • XJR-98

      Renault 12 TS -78
      Peugeot 205 GT -84
      Peugeot 309 XS -89
      BMW 732i -82
      Chrysler NewYorker 5,9 -80
      Nissan 300ZX twinturbo -91
      Camaro Z28 5,7 -95
      Jaguar XJR -98

      Pukeutumisesta:

      Olen tottunut pitämään pukua kravattia, joten viihdyn niissä myös vapaa-ajalla.
      Joskus fiiliksestä riippuen (ja seurasta paikasta minne on menossa) vedän bootsit jalkaan ja prätkärotsi-tyyppisen nahkatakin jossa on selässä tunnukset.

      Jotkut katsoo kieltämättä hieman pitkään kun nousen autosta biker tyyliset vehkeet päällä :)

      Ainoa huonopuoli farkuissa on että ne perkeleet värjäävät valkoisen nahan siniseksi ja jatkuvasti pitää putsata ja puunata penkkiä.

    • X-mies

      Fordilahan se alkoi, ekana mutsin Taunuksella. Eka oma Granada. Molemmat V6-vehkeitä. Ja Fordin merkeillä tullut ajeltua yhtä lukuun ottamatta, erehdyin Audilla ajelemaan vajaan vuoden. No toki Volvo ei ollut silloin vielä Fordin suojissa kun edellisen autoni teki. Nyt olen palannut juurilleni: sama V6 hörinä kuuluu X-typestä kuin Taunuksen / Granadan koneista. Perheen piiristä löytyy nyt kaikki Fordin Euromerkit Aston Martinia lukuun ottamatta.

    • Test Driver

      Ystava kallis,

      ensimmainen autoni oli Jaguar.

      Mita tulee pukeutumiseen, en ole koskaan niittanyt mainetta muulla kuin risoilla farkuilla ja harmailla Pomarfinn-mokkasiineilla. Jaguar ei ole muuttanut tata.

      Olemukseni muutenkin kiteytyy klubikaverin tarinaan:
      Hanen autossaan oli likaiset vanteet (jarrupolya) ja han mietti, etta kehtaako tulla kerhoiltaan ollenkaan.
      Mutta sitten han naki tuon Lassen auton...

      Seuraavaan kerhoiltaan pesin autoni.
      Saapetti, se on kayttopeli ja se likaantuu suolateilla!
      OK, myonnan: sen voi pesta hieman useammin, mutta kun romantiikka alkaa 4v/80tkm jalkeen vahan haihtua.

      Stereotypioista sinallaan olen samaa mielta.

      • petri

        autot ovat ajamista varten. itse lasken enemmänkin yhteen montako laatukilometriä pakollisista kilometreistä olen saanut ajaa. Toistaiseksi kaikki elämäni aikana, minkä olen omilla autoillani ajanut. (vrt. reply "tilanne velvoittaa") joka autooni tallissa olen ajanut 50-120tkm paitsi viimeisin 911. Jaggeeni XJS-C V12 olen ajanut 120t mailia ja edelleenkoen Jaggen tallini romanttisimmaksi... mutta eivät ne kyllä kovin usein kiillä. se on sitä arkea...


    • petri

      Pitää olla toisinpäin: aina tilaisuuteen ja vaatetukseen sopiva auto luulen mä. Kaikki on itse tienattu, lainaa en autoihin ole koskaan ottanut. Kova työ miehen tiellä pitää.

      1. -88 Alfa Romeo 1750 Bertone -71 (myyty pois 1990)
      2. -90 Porsche 928 S -83 (tallissa)
      3. -94 Jaguar XJS-C V12 Cabriolet -86 (tallissa)
      4. -99 Alfa Romeo 164 -92 (myyty pois 2003)
      5. -02 Porsche 944 Turbo -88 (tallissa)
      6. -02 Porsche 928 S4 -87 (tallissa paloina menossa radalle)
      7. -04 Porsche 911 Ruf Turbo Megastrosek -83 (tallissa)
      Olen ollut vähän huono myymään autoja. Huomaan, että Alfat eivät oikein ole pysyneet: ovat olleet kalliita pitää, kun hajoavat samoista paikoista koko ajan uudestaan. Ja ajettavuus vähän niin tai näin. Ja teho?? JOku neliovinen (Jaguar) varmaan tarvitaan, jos sattuu perhe kasvamaan...

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      92
      2421
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2133
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      83
      1780
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      45
      1575
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1556
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1505
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      33
      1468
    8. 54
      1340
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      87
      1296
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      30
      1219
    Aihe