merenkulun opiskelu?

mzi

Hmm olen nytten lukiossa ja sen jälkeen olen päätänyt, että alan lukemaan merenkulkua. Ammatikorekaan ei ole mahdollisuuksia minun opiskelulla, mutta eikös merenekulkua opetata myös ammattikoulun tasolla. Minkä laista päällystyöä amiksesta valmistuu. Onko mahdollista päästä minkäälaisiin tehtäviin komentosilalle amis pohjalta

25

11302

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merikapteeni

      Ammattikoulusta saat vahtiperämiehenkirjan, joka teoriassa riittää pikkuperämiehen jobiin. Käytännössä AMK:n käyneitä valmistuu kuitenkin niin paljon, että perämiehen jobit menee niille.

      Hyvällä tuurilla voit saada perämiehen paikan työskentelemällä puolikkaana pikkulaivassa, jossa tulee akuutti perämiehen tarve ja olet osoittanut olevasi pätevä kaveri. Monissa varustamoissa on kuitenkin vaatimuksena perämiehen jobiin merikapteenin tutkinnon suorittaminen.

      Käsittääkseni kuitenkin ammattikouluopintoja voi suht helposti jatkaa ammattikorkean puolella, joten mene ammattikouluun ja siftaa sieltä ammattikorkeaan. Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit.

      Merenkulkijan uraa en kyllä tänä päivänä suosittele kenellekään. Palkat on huonot ja työolot surkeat.

      • ei saa

        ammattikoulusta perämiehenkirjaa. Edellinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti laivurin tutkintoa, joka ennen suoritettiin ammattikoulun puolella. Ammattikoulun hyväksytysti suorittaneet pääsevät vain aloitamaan kansi tai konepuolella ns. miehistön työt. Pätevyyden mukaan voit myöhemmin "yletä" pursimieheksi, donkey-mieheksi tai laivakirvesmieheksi. Ilman alan tutkintoja ei sinulla ole mitään asiaa komentosillalle perämiehen tehtäviin. Tällaista nimikettä kuin "pikkuperämies" ei olekaan.

        Ammattikoulusta on suora yhteys ammattikorkeaan marikapteeninlinjalle josta saat valmistuttuasi vahtiperämiehen pätevyystodistuksen. Kokemukusen myötä voit anoa MKH:lta merikapteenin kirjaa. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi:" Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit".


      • Merikapteeni
        ei saa kirjoitti:

        ammattikoulusta perämiehenkirjaa. Edellinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti laivurin tutkintoa, joka ennen suoritettiin ammattikoulun puolella. Ammattikoulun hyväksytysti suorittaneet pääsevät vain aloitamaan kansi tai konepuolella ns. miehistön työt. Pätevyyden mukaan voit myöhemmin "yletä" pursimieheksi, donkey-mieheksi tai laivakirvesmieheksi. Ilman alan tutkintoja ei sinulla ole mitään asiaa komentosillalle perämiehen tehtäviin. Tällaista nimikettä kuin "pikkuperämies" ei olekaan.

        Ammattikoulusta on suora yhteys ammattikorkeaan marikapteeninlinjalle josta saat valmistuttuasi vahtiperämiehen pätevyystodistuksen. Kokemukusen myötä voit anoa MKH:lta merikapteenin kirjaa. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi:" Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit".

        Vahtiperämiehenkirjan todellakin saa ammattikoulusta, josta voi sitten jatkaa ammattikorkeaan. Käsittääkseni koulu jopa järjestää kouluaikana riittävän määrän ohjattua harjoittelua yms, joten ammattikoulun jälkeen tosiaan saa kirjan käteen ja voi alkaa kyselemään "pikkuperämiehen" jobia.

        http://www.kotka.fi/koulutuskeskus/Esitteet/merenkulku.html


      • oikea
        Merikapteeni kirjoitti:

        Vahtiperämiehenkirjan todellakin saa ammattikoulusta, josta voi sitten jatkaa ammattikorkeaan. Käsittääkseni koulu jopa järjestää kouluaikana riittävän määrän ohjattua harjoittelua yms, joten ammattikoulun jälkeen tosiaan saa kirjan käteen ja voi alkaa kyselemään "pikkuperämiehen" jobia.

        http://www.kotka.fi/koulutuskeskus/Esitteet/merenkulku.html

        perämiehen kirja. Tuolla kirjalla ei ole mitään asiaa suomen kauppalaivastoon. Sama tutkinto jota ennen kutsuttiin laivurin nimikkeellä.


      • vprm
        oikea kirjoitti:

        perämiehen kirja. Tuolla kirjalla ei ole mitään asiaa suomen kauppalaivastoon. Sama tutkinto jota ennen kutsuttiin laivurin nimikkeellä.

        Et tainnut käydä lukemassa tuota merikapteenin laittamaa linkkiä.. Ja jollei oppilaitoksenkaan vakuuttelu kyseisessä linkissä vielä riitä, niin etsi ASETUS ALUKSEN MIEHITYKSESTÄ, LAIVAVÄEN PÄTEVYYDESTÄ JA VAHDINPIDOSTA (19.12.1997/1256) käsiisi vaikka Editan sivuilta ja lue tosiasiat lakipykälistä! Samoin aikaisemmalle nimimerkille joka puhui mm. tunkeista (donkeyman) ym. voisi olla tietojen päivittäminen paikallaan Tunkin ammattinimike on jo jonkin aikaa ollut museotavaraa!


      • samsamposti
        vprm kirjoitti:

        Et tainnut käydä lukemassa tuota merikapteenin laittamaa linkkiä.. Ja jollei oppilaitoksenkaan vakuuttelu kyseisessä linkissä vielä riitä, niin etsi ASETUS ALUKSEN MIEHITYKSESTÄ, LAIVAVÄEN PÄTEVYYDESTÄ JA VAHDINPIDOSTA (19.12.1997/1256) käsiisi vaikka Editan sivuilta ja lue tosiasiat lakipykälistä! Samoin aikaisemmalle nimimerkille joka puhui mm. tunkeista (donkeyman) ym. voisi olla tietojen päivittäminen paikallaan Tunkin ammattinimike on jo jonkin aikaa ollut museotavaraa!

        Olisi aika päivittää tiedot, mutta käytännössä lienee mahdotonta löytää perämiehen jobi amiksen papereilla?

        Mitenkähän tuo nykyinen koulusysteemi toimii käytännössä. Ennen oli suurimmalla osalla jo matruusin kirja plakkarissa ennen kuin opiston penkille istuttiin.


      • skönö
        samsamposti kirjoitti:

        Olisi aika päivittää tiedot, mutta käytännössä lienee mahdotonta löytää perämiehen jobi amiksen papereilla?

        Mitenkähän tuo nykyinen koulusysteemi toimii käytännössä. Ennen oli suurimmalla osalla jo matruusin kirja plakkarissa ennen kuin opiston penkille istuttiin.

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin


      • Mzi
        skönö kirjoitti:

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin

        Mitä tämä ns: pikkuperämiehen työ sitten on. Kutsunnat on ensivuonna ja tarkoitus on pyrkiä merivoimiin tosin suhteilla ilmeisesti.
        Merenkulusta on tullut minulle jonkin sortin pakkomielle.
        Toivottavasti aikanaan pääsen kouluun. :)


      • samsamposti
        skönö kirjoitti:

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin

        systeemikään mikään hyvä ollut jos ajatellaan minkälaista kokemusta puolikkaan hommista sai perämiehen jobia varten. Kyllähän se enimmäkseen oli ruosteen rappaamista ja täkin spuulausta.

        No, jos oli lastinkäsittelyn kanssa tekemisissä se nyt kyllä oli arvokasta kokemusta, ja yytsikissä ollessaan näki perämiehen käytännön työtä. Vieläkö kauppalaivoilla pidetään vahtimiestä sillalla?


      • skönö
        samsamposti kirjoitti:

        systeemikään mikään hyvä ollut jos ajatellaan minkälaista kokemusta puolikkaan hommista sai perämiehen jobia varten. Kyllähän se enimmäkseen oli ruosteen rappaamista ja täkin spuulausta.

        No, jos oli lastinkäsittelyn kanssa tekemisissä se nyt kyllä oli arvokasta kokemusta, ja yytsikissä ollessaan näki perämiehen käytännön työtä. Vieläkö kauppalaivoilla pidetään vahtimiestä sillalla?

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.


      • Juudas
        skönö kirjoitti:

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.

        Tuota yytsiikkimiehen pitoa kierretään kyllä varsinkin pientonnistossa paljon. Kun on vähän täkkäreitä niin halutaan pitää ne päivämiehinä. Saavat niin jotakin aikaankin.
        Ja kyllä sitä vahtiperämiehen kirjoilla styyriks pääsee kun on vaan hoitanu täkillä hommansa hyvin. Vanhoilla sköneillä on taipumus halveksia nuorten kokemusta, mutta kun pitäisi ymmärtää elektroniikan tai ATK:n päälle niin kyllä ollaan H. Moilasena. Kun ATK ei onnistu niin se on heti koneessa vika.. Tuo elektroniikka kun nyt vaan valtaa tätäkin alaa.


      • Saukke
        skönö kirjoitti:

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.

        Skönö kirjotti tossa että:
        "Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut"
        Toi nyt sit on ihan paskapuhetta.
        Eli kun menet koulun jälkeen töihin niin et opi siellä enää mitään?
        Ainakin mun kokemuksen mukaan se on just niinpäin että koulussa ei kyl opi yhtään mitään, siel töissä vasta rupee pikkuhiljaa oppimaan jotain, koulu on täysin turha.


    • S774

      Mielestäni sinun ei kannata olla huolissasi ammattikorkeakouluun pääsemisestä, varsinkaan merenkulkualalle. Rajat olivat viimme vuonna ainakin Satakunnan ammattikorkeakoulussa todella alhaiset molemmilla linjoilla ja insinöörilinjalle olisi opiskelijoita mahtunut tuplasti enemmän kuin oli tulijoita. Pääsykokeesta pääsee läpi ihan normaalin maalaisjärjen käytöllä joskin pieni matematiikan kertaaminen ei ole pahitteeksi.

      • Anonyymi

        Laivastosta sää lisä pisteitä, näin oletan.


    • Anonyymi

      Opiskelen tällä hetkellä ammattikoulussa. Valitsemme maaliskuussa osaamisalan. Ammattikoulusta saa vahtiperämiehen paperit. Sitten voi jatkaa amk josta saat merikapteenin paperit. Niillä amk papereilla et silti suoraan merikapteeniksi pääse vaan tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä, jotta saat kerrytettyä kokemusta. Tässä reaaliaikaista tietoa. Tämä tieto peräisin oppilaitokselta ja tieto on 2vk vanhaa.

      • Anonyymi

        ''...tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä...''
        Perämieskadetilla kuluu ainakin 6v että saa praktiikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä...''
        Perämieskadetilla kuluu ainakin 6v että saa praktiikan.

        Voi kestääkin ja vielä kauemminkin mutta 3v työskentelyä se vaatii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kestääkin ja vielä kauemminkin mutta 3v työskentelyä se vaatii!

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.

        Toivottavasti pääset opiskelemaan ja sitten töihin.

        Minä jouduin jäämään maihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.

        Niin ja olet ollut silloin 3 vuotta töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja olet ollut silloin 3 vuotta töissä.

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.

        Hämmästyttää aina nämä vuosien aikahyppäykset aloituksen ja vastauksien välillä. Aloittajalla on nyt ikää 16 vuotta enemmän joten nykyiset neuvot eivät taida enää häntä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.

        Kiitos. Tää olikin selvennystä tuonne ylemmäs kaverille jolla luetun ymmärtäminen ei ole vahva alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Tää olikin selvennystä tuonne ylemmäs kaverille jolla luetun ymmärtäminen ei ole vahva alue.

        Aika huono on tilanne merenkulussa.

        Jos olisin aikoinaan lähtenyt opiskelemaan merenkulkua niin olisi se ollut vika investointi.


    • Anonyymi

      Merikouluun menevät ne retardit jotka eivät saa opiskelupaikkaa muualla

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Saako kantaa asetta

      Voiko olla koskaan kotelossa lonkalla ase.. Siis ei mikään luvaton ase. Johon on luvat. Esim luottamustoimessa, tai kaup
      Ähtäri
      67
      6040
    2. Mies mitä ajattelet naisista?

      Kerro mitä ajatuksia nousee. Mitä naiset sinulle merkitsee? Sana on vapaa.
      Ikävä
      134
      4294
    3. Järkyttävä tieto Purrasta

      Purra tapasi nykyisen miehensä täällä. Suomi24:ssä! Tulipa likainen olo. Nyt loppuu tämä roikkuminen tällä palstalla.
      Maailman menoa
      106
      2017
    4. Rakastan sua

      Tiedäthän sen ❤️😢
      Ikävä
      63
      1475
    5. 53
      1183
    6. Toinen toista

      Hyvää sunnuntai huomenta susi rinssiltä 🤴🏼☕❄️⚜️❤️
      Ikävä
      261
      1147
    7. Mikseivät toimittajat vaadi Orpoa vastuuseen lupauksistaan

      Missä ne 100.000 uutta työpaikkaa muka ovat? Eivät yhtään missään. Näin sitä Suomessa voi puhua ja luvata mitä sattuu. E
      Maailman menoa
      127
      1019
    8. Ajattele, miten häviävän pieni

      todennäköisyys on sille, että kaksi tiettyä ihmistä yli viidestä miljoonasta sattuvat tulemaan samalle palstalle ikävöim
      Ikävä
      49
      856
    9. Aavistan tai oikeastaan

      tiedän, että olet hulluna minuun. Mutta ilman kommunikointia, tällaisenaan tilanne ja kaikki draama ovat mun näkökulmast
      Ikävä
      31
      783
    10. Pieni vinkki miehelle

      Jos haluat, että tapahtuu jotain edistystä, niin kannattaa suoda ajatus sille, että miltä toimintasi näyttää mulle päin.
      Ikävä
      39
      755
    Aihe