merenkulun opiskelu?

mzi

Hmm olen nytten lukiossa ja sen jälkeen olen päätänyt, että alan lukemaan merenkulkua. Ammatikorekaan ei ole mahdollisuuksia minun opiskelulla, mutta eikös merenekulkua opetata myös ammattikoulun tasolla. Minkä laista päällystyöä amiksesta valmistuu. Onko mahdollista päästä minkäälaisiin tehtäviin komentosilalle amis pohjalta

26

11784

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Merikapteeni

      Ammattikoulusta saat vahtiperämiehenkirjan, joka teoriassa riittää pikkuperämiehen jobiin. Käytännössä AMK:n käyneitä valmistuu kuitenkin niin paljon, että perämiehen jobit menee niille.

      Hyvällä tuurilla voit saada perämiehen paikan työskentelemällä puolikkaana pikkulaivassa, jossa tulee akuutti perämiehen tarve ja olet osoittanut olevasi pätevä kaveri. Monissa varustamoissa on kuitenkin vaatimuksena perämiehen jobiin merikapteenin tutkinnon suorittaminen.

      Käsittääkseni kuitenkin ammattikouluopintoja voi suht helposti jatkaa ammattikorkean puolella, joten mene ammattikouluun ja siftaa sieltä ammattikorkeaan. Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit.

      Merenkulkijan uraa en kyllä tänä päivänä suosittele kenellekään. Palkat on huonot ja työolot surkeat.

      • ei saa

        ammattikoulusta perämiehenkirjaa. Edellinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti laivurin tutkintoa, joka ennen suoritettiin ammattikoulun puolella. Ammattikoulun hyväksytysti suorittaneet pääsevät vain aloitamaan kansi tai konepuolella ns. miehistön työt. Pätevyyden mukaan voit myöhemmin "yletä" pursimieheksi, donkey-mieheksi tai laivakirvesmieheksi. Ilman alan tutkintoja ei sinulla ole mitään asiaa komentosillalle perämiehen tehtäviin. Tällaista nimikettä kuin "pikkuperämies" ei olekaan.

        Ammattikoulusta on suora yhteys ammattikorkeaan marikapteeninlinjalle josta saat valmistuttuasi vahtiperämiehen pätevyystodistuksen. Kokemukusen myötä voit anoa MKH:lta merikapteenin kirjaa. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi:" Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit".


      • Merikapteeni
        ei saa kirjoitti:

        ammattikoulusta perämiehenkirjaa. Edellinen kirjoittaja ilmeisesti tarkoitti laivurin tutkintoa, joka ennen suoritettiin ammattikoulun puolella. Ammattikoulun hyväksytysti suorittaneet pääsevät vain aloitamaan kansi tai konepuolella ns. miehistön työt. Pätevyyden mukaan voit myöhemmin "yletä" pursimieheksi, donkey-mieheksi tai laivakirvesmieheksi. Ilman alan tutkintoja ei sinulla ole mitään asiaa komentosillalle perämiehen tehtäviin. Tällaista nimikettä kuin "pikkuperämies" ei olekaan.

        Ammattikoulusta on suora yhteys ammattikorkeaan marikapteeninlinjalle josta saat valmistuttuasi vahtiperämiehen pätevyystodistuksen. Kokemukusen myötä voit anoa MKH:lta merikapteenin kirjaa. Kuten edellinen kirjoittaja kertoi:" Muista että parasta laivapäällystöä on ne pohjalta aloittaneet ja koko skaalan tuntevat kaverit".

        Vahtiperämiehenkirjan todellakin saa ammattikoulusta, josta voi sitten jatkaa ammattikorkeaan. Käsittääkseni koulu jopa järjestää kouluaikana riittävän määrän ohjattua harjoittelua yms, joten ammattikoulun jälkeen tosiaan saa kirjan käteen ja voi alkaa kyselemään "pikkuperämiehen" jobia.

        http://www.kotka.fi/koulutuskeskus/Esitteet/merenkulku.html


      • oikea
        Merikapteeni kirjoitti:

        Vahtiperämiehenkirjan todellakin saa ammattikoulusta, josta voi sitten jatkaa ammattikorkeaan. Käsittääkseni koulu jopa järjestää kouluaikana riittävän määrän ohjattua harjoittelua yms, joten ammattikoulun jälkeen tosiaan saa kirjan käteen ja voi alkaa kyselemään "pikkuperämiehen" jobia.

        http://www.kotka.fi/koulutuskeskus/Esitteet/merenkulku.html

        perämiehen kirja. Tuolla kirjalla ei ole mitään asiaa suomen kauppalaivastoon. Sama tutkinto jota ennen kutsuttiin laivurin nimikkeellä.


      • vprm
        oikea kirjoitti:

        perämiehen kirja. Tuolla kirjalla ei ole mitään asiaa suomen kauppalaivastoon. Sama tutkinto jota ennen kutsuttiin laivurin nimikkeellä.

        Et tainnut käydä lukemassa tuota merikapteenin laittamaa linkkiä.. Ja jollei oppilaitoksenkaan vakuuttelu kyseisessä linkissä vielä riitä, niin etsi ASETUS ALUKSEN MIEHITYKSESTÄ, LAIVAVÄEN PÄTEVYYDESTÄ JA VAHDINPIDOSTA (19.12.1997/1256) käsiisi vaikka Editan sivuilta ja lue tosiasiat lakipykälistä! Samoin aikaisemmalle nimimerkille joka puhui mm. tunkeista (donkeyman) ym. voisi olla tietojen päivittäminen paikallaan Tunkin ammattinimike on jo jonkin aikaa ollut museotavaraa!


      • samsamposti
        vprm kirjoitti:

        Et tainnut käydä lukemassa tuota merikapteenin laittamaa linkkiä.. Ja jollei oppilaitoksenkaan vakuuttelu kyseisessä linkissä vielä riitä, niin etsi ASETUS ALUKSEN MIEHITYKSESTÄ, LAIVAVÄEN PÄTEVYYDESTÄ JA VAHDINPIDOSTA (19.12.1997/1256) käsiisi vaikka Editan sivuilta ja lue tosiasiat lakipykälistä! Samoin aikaisemmalle nimimerkille joka puhui mm. tunkeista (donkeyman) ym. voisi olla tietojen päivittäminen paikallaan Tunkin ammattinimike on jo jonkin aikaa ollut museotavaraa!

        Olisi aika päivittää tiedot, mutta käytännössä lienee mahdotonta löytää perämiehen jobi amiksen papereilla?

        Mitenkähän tuo nykyinen koulusysteemi toimii käytännössä. Ennen oli suurimmalla osalla jo matruusin kirja plakkarissa ennen kuin opiston penkille istuttiin.


      • skönö
        samsamposti kirjoitti:

        Olisi aika päivittää tiedot, mutta käytännössä lienee mahdotonta löytää perämiehen jobi amiksen papereilla?

        Mitenkähän tuo nykyinen koulusysteemi toimii käytännössä. Ennen oli suurimmalla osalla jo matruusin kirja plakkarissa ennen kuin opiston penkille istuttiin.

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin


      • Mzi
        skönö kirjoitti:

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin

        Mitä tämä ns: pikkuperämiehen työ sitten on. Kutsunnat on ensivuonna ja tarkoitus on pyrkiä merivoimiin tosin suhteilla ilmeisesti.
        Merenkulusta on tullut minulle jonkin sortin pakkomielle.
        Toivottavasti aikanaan pääsen kouluun. :)


      • samsamposti
        skönö kirjoitti:

        Siten että nyt saa laivaan merikapteenin tutkinnon suorittaneen henkilön jolla on entinen puolikkaan praktiikka kasassa ja siitäkin iso osa Laivastoston varusmiespalvelusta ja tältä koululaiva Katriinalta. Mutta on muistettava että vaikka koulutus nyt vaikuttaa todella sekavalta, ei se ole näiden nuorien syy, syyllinen löytyy päättäjäjengistä.
        Ja hyviä perämiehiä näistäkin saa, kokemus vaan on ohut alussa, mutta kyllä se lisääntyy, niinko lisääntyy ikäkin

        systeemikään mikään hyvä ollut jos ajatellaan minkälaista kokemusta puolikkaan hommista sai perämiehen jobia varten. Kyllähän se enimmäkseen oli ruosteen rappaamista ja täkin spuulausta.

        No, jos oli lastinkäsittelyn kanssa tekemisissä se nyt kyllä oli arvokasta kokemusta, ja yytsikissä ollessaan näki perämiehen käytännön työtä. Vieläkö kauppalaivoilla pidetään vahtimiestä sillalla?


      • skönö
        samsamposti kirjoitti:

        systeemikään mikään hyvä ollut jos ajatellaan minkälaista kokemusta puolikkaan hommista sai perämiehen jobia varten. Kyllähän se enimmäkseen oli ruosteen rappaamista ja täkin spuulausta.

        No, jos oli lastinkäsittelyn kanssa tekemisissä se nyt kyllä oli arvokasta kokemusta, ja yytsikissä ollessaan näki perämiehen käytännön työtä. Vieläkö kauppalaivoilla pidetään vahtimiestä sillalla?

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.


      • Juudas
        skönö kirjoitti:

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.

        Tuota yytsiikkimiehen pitoa kierretään kyllä varsinkin pientonnistossa paljon. Kun on vähän täkkäreitä niin halutaan pitää ne päivämiehinä. Saavat niin jotakin aikaankin.
        Ja kyllä sitä vahtiperämiehen kirjoilla styyriks pääsee kun on vaan hoitanu täkillä hommansa hyvin. Vanhoilla sköneillä on taipumus halveksia nuorten kokemusta, mutta kun pitäisi ymmärtää elektroniikan tai ATK:n päälle niin kyllä ollaan H. Moilasena. Kun ATK ei onnistu niin se on heti koneessa vika.. Tuo elektroniikka kun nyt vaan valtaa tätäkin alaa.


      • Saukke
        skönö kirjoitti:

        mielestäni se vanha systeemi oli hyvä, jos itse osaa työt voi myöskin valvoa niitä, eikö? Itse seilasin Timppana ennen kouluun menoa ja kyllä minulle siitä etua oli nuorena perämiehenä kinatessani "vanhojen matruusien" kanssa.
        Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut, siihen aikaan vielä kun vahtimies seisoi siiven päässä, eipä paljoa sisälle ollut asiaa. Sanoipa yksi vanha Kapteeni senkin viisauden että jos vahtimies haluaa kiikareilla katsella, menkööt Opistoon, no, mä menin ja olen sen jälkeen saanut kiikareilla katsella ihan tarpeeksi.
        Yytsiigi on lakisääteinen, hämärästä hämärään on kaksi miestä brygällä, styyri ja vahtimies.

        Skönö kirjotti tossa että:
        "Se kyllä on totta ettei se praktiikka mitenkään merenkulku taitoja opettanut"
        Toi nyt sit on ihan paskapuhetta.
        Eli kun menet koulun jälkeen töihin niin et opi siellä enää mitään?
        Ainakin mun kokemuksen mukaan se on just niinpäin että koulussa ei kyl opi yhtään mitään, siel töissä vasta rupee pikkuhiljaa oppimaan jotain, koulu on täysin turha.


    • S774

      Mielestäni sinun ei kannata olla huolissasi ammattikorkeakouluun pääsemisestä, varsinkaan merenkulkualalle. Rajat olivat viimme vuonna ainakin Satakunnan ammattikorkeakoulussa todella alhaiset molemmilla linjoilla ja insinöörilinjalle olisi opiskelijoita mahtunut tuplasti enemmän kuin oli tulijoita. Pääsykokeesta pääsee läpi ihan normaalin maalaisjärjen käytöllä joskin pieni matematiikan kertaaminen ei ole pahitteeksi.

      • Anonyymi

        Laivastosta sää lisä pisteitä, näin oletan.


    • Anonyymi

      Opiskelen tällä hetkellä ammattikoulussa. Valitsemme maaliskuussa osaamisalan. Ammattikoulusta saa vahtiperämiehen paperit. Sitten voi jatkaa amk josta saat merikapteenin paperit. Niillä amk papereilla et silti suoraan merikapteeniksi pääse vaan tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä, jotta saat kerrytettyä kokemusta. Tässä reaaliaikaista tietoa. Tämä tieto peräisin oppilaitokselta ja tieto on 2vk vanhaa.

      • Anonyymi

        ''...tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä...''
        Perämieskadetilla kuluu ainakin 6v että saa praktiikan.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        ''...tarvitaan ensin 3 vuotta työskentelyä perämiehenä...''
        Perämieskadetilla kuluu ainakin 6v että saa praktiikan.

        Voi kestääkin ja vielä kauemminkin mutta 3v työskentelyä se vaatii!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Voi kestääkin ja vielä kauemminkin mutta 3v työskentelyä se vaatii!

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.

        Toivottavasti pääset opiskelemaan ja sitten töihin.

        Minä jouduin jäämään maihin...


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Laivatyöksi lasketaan vain laivalla olo päivät. Jos on vaki jobi, 1:1 vuorottelu, kuudessa vuodessa on praktiikka täynnä.

        Niin ja olet ollut silloin 3 vuotta töissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niin ja olet ollut silloin 3 vuotta töissä.

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.

        Hämmästyttää aina nämä vuosien aikahyppäykset aloituksen ja vastauksien välillä. Aloittajalla on nyt ikää 16 vuotta enemmän joten nykyiset neuvot eivät taida enää häntä kiinnostaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Olet matemaattisesti erittäin lahjakas.

        Kiitos. Tää olikin selvennystä tuonne ylemmäs kaverille jolla luetun ymmärtäminen ei ole vahva alue.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kiitos. Tää olikin selvennystä tuonne ylemmäs kaverille jolla luetun ymmärtäminen ei ole vahva alue.

        Aika huono on tilanne merenkulussa.

        Jos olisin aikoinaan lähtenyt opiskelemaan merenkulkua niin olisi se ollut vika investointi.


    • Anonyymi

      Merikouluun menevät ne retardit jotka eivät saa opiskelupaikkaa muualla

      • Anonyymi

        Olisiko peiliin katsomisen paikka?


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nasima löi Jussille luun kurkkuun

      Nasima kertoi ettei Jussi sovi puhemieheksi, koska sallii rasismin. Mihin toimiin perussuomalaiset ryhtyvät? Kuka nouse
      Maailman menoa
      465
      8362
    2. Razmyar on säälittävä - puhemiehellä ei ole mitään syytä ottaa kantaa tähän "silmäkohuun"

      jonka toimittajat sai aikaan. Asia ei kuulu puhemiehelle millään lailla. Razmyar haluaa taas vaan huomiota. Mutta jos r
      Maailman menoa
      119
      5750
    3. Miten Eerolan silmäkuvat voivat levitä muutamassa tunnissa ympäri maailmaa?

      Seuraako koko maailma persujen ja erityisesti Eerolan somea reaaliajassa? Edes kansanedustajan itsemurha eduskuntatalos
      Maailman menoa
      249
      4694
    4. Siviilipalvelusmies Halla-aho normalisoi rasismin perussuomalaisissa

      SMP:n tuhkille perustettu puolue ei ollut ihmisiä vastaan, vaan instituutiokriittinen. "Missä EU - siellä ongelma", oli
      Perussuomalaiset
      47
      4560
    5. Suomalaisilta vaaditaan valtavasti suvaitsevaisuutta - miksi sitä ei vaadita muslimeilta

      Suomalaisilta vaaditaan kaikkea, pitää olla suvaitsevainen ja hyväksyä vieraiden tavat, rasisti ei saa olla jne. Miksi s
      Maailman menoa
      61
      4065
    6. Juuri Suomen valtamedian toimittajat teki "silmävääntelystä" sen kohun

      ja ilmeisesti ottivat yhteyttä myös ulkomaisiin medioihin, että katsokaas tätä. Mutta Japanin medioissa on asiaan suhta
      Maailman menoa
      160
      3900
    7. SDP:n kansanedustaja Marko Asell: Suomen myönnettävä maahanmuuton ongelmat

      Hänen mielestään Suomen pitää pyrkiä rajoittamaan jyrkästi turvapaikanhakijoiden pääsyä maahan ja hän arvioi, että maaha
      Maailman menoa
      167
      3692
    8. Sinun ja kaivatun nimikirjaimet

      Mitkä ne on ? Meillä H❤️M 👩‍❤️‍👩
      Ikävä
      90
      1657
    9. Onko sinulla ja kaivatulla

      joku yhteinen tärkeä paikka?
      Ikävä
      88
      1089
    10. Mikä on viimeisin asia

      mitä olen sinulle kertonut?
      Ikävä
      41
      799
    Aihe