Olen -55 syntynyt ja viimeisin työpesti päättyi syyskuussa, työkkärissä ei puhuttu putkeen pääsystä mitään, systeemit oli muuttuneet niin että työttömäksi ilmoittautuessani kirjattiin vaan ja myöhemmin "oma" virkailija puhelimitse ilmoitti seuraavan ilmoittautumispäivän..Nyt olen ansiosidonnaisella. Työnsaanti aika mahdotonta tällä iällä joten miten on putkeen pääsyn laita, saanko ansiosidonnaista eläkkeeseen asti?
Eläkeputkeen?
77
7304
Vastaukset
Vuonna 1955 syntyneillä edellytyksenä lisäpäiväoikeuden syntymiselle on, että täytät 60 vuotta ennen enimmäisajan täyttymistä (500 päivää). Vaatimuksena on myöskin, että sinulla on työhistoriaa vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana.
Tarkempia tietoja työttömyyspäivärahasta saat omasta työttömyyskassastasi.- 1910
kuukkelilta kysyen '1955 syntyneen työttömyysturva' aloittaja saa alustavia tietoja omalta kohdaltaan ja sitten omasta liitonkassasta lisää.
- Ansku Pantsku
Täytät siis syksyllä 59v. Jollioin suurinpiirtein olet käyttänyt ansiosidonnaista noin puolet. 500 pv. täyttyy siis vuonna 2015 elo-syyskuussa. Nyt riippuu mihin aikaan vuodesta täytät tuon 60vuotta ja mihin aikaan tarkalleen tulee 500pv ansiosidonnaista täyteen. tiettävästi pitää olla vielä 500 pv. ja yksi päivä, ennen kuin täytät 60v. Niin silloin kai sinulla olisi oikeus lisäpäiviin. ????
Korjatkaa jos olen väärässä.
Luulisin niin ? Milloin täytät ?- Ansku Pantsku
Noin meen äiteellä ainaskin joteskin men, jos oikein ymmärsin.
- 4545223
väärin meni...ansku pantsku... se 60v. ikää pittää tulla täyteen ENNENKUIN se 500pv täyttyy.
Ja varhennetulle vähentämättömälle eläkkeelle pääsee jos on siis se yksikin lisäpäivä sen 500pv. jälkeen käytettynä.
Muutoin ei sille eläkkeelle pääse 62-ikäisenä, on oltava vähintään se 1 lisäpäivä sen 500pv jatkoksi.
- tiedosta kiitollinen
Kiitos vastauksista, noilla perusteilla sitten täytän nuo kriteerit, olen synt. heinäkuun lopulla.
- Ansku Pansku
Varmaan tarkoitamme samaa asiaa, eli just tuota minäkin tarkoitin, että pitää olla täyttänyt tuon 60v.1pv. ennen kuin tuo 500pv. täyttyy.
Onneksi kysyjä on täyttämässä 60vuotta jo heinäkuun lopulla, joten ei hätiä.
Olen vähän Kömpelo näis asiois ja kattelin tätäkin palstaa uteliaisuudest, kun Maikku mun kaveri on suunnitellu hakevas eläket ja laittan kysymykse jota tos katteli.
- ritu 5
Tällä hetkellä työtön, huhtikuussa täytän 63, s.1951.Pääsenkö eläkkeelle?
Kuinka sitä haetaan, kelastako? Sinun kohdallasi voi olla useita mahdollisuuksia siirtyä eläkkeelle riippuen siitä, miten pitkään olet saanut työttömyyspäivärahaa ja mahdollisesti lisäpäiviä vai oletko saanut työmarkkinatukea.
Ansiotyön perusteella voi vanhuuseläkkeelle jäädä joustavasti 63 ja 68 vuoden ikäisenä eli voit halutessasi hakea vanhuuseläkettä alkavaksi 63-vuotiaana. Kansaneläkkeen puolella vanhuuseläkeikä sen sijaan on 65 vuotta. Eläkehakemuksen voit jättää Kelaan, työeläkelaitokseen tai sen asiamiehelle taikka Eläketurvakeskukseen
62 vuotta täyttäneellä pitkäaikaistyöttömällä on kuitenkin oikeus vanhuuseläkkeeseen ilman varhennusvähennystä, jos hän on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä (vähintään yhdeltä lisäpäivältä). Vaihtoehtoisesti tällaiselle henkilölle voidaan maksaa työttömyyspäivärahaa sen kalenterikuukauden loppuun, jona hän täyttää 65 vuotta.
Antamiesi tietojen perusteella Työeläketietäjä ei pysty vastaamaan tämän tarkemmin. Jos haluat yksityiskohtaisempaa tietoa, pyydän sinua ottamaan yhteyttä omaan eläkelaitokseesi.- turgh
Mites Kelan eläkkeen laita oikein on? Saako pitkäaikaistyötön sen väentämättömänä jos jää 62 vuotiaana eläkkeele. Eläketurvakeskuksessa sanottiin että eläkeikä on 65 ja jos jää aikaisemmin vähennetään osa jokaista kuukautta kohti, joka uupuu täydestä iästä.
- Miten on?
62 - vuotiaana pääsee eläkkeelle vain silloin kun on saanut edes yhden lisäpäivän viimeiseltä kuukaudelta ennen kuin täyttää 62 - vuotta. Siis jos täyttää 62 - vuotta kesäkuussa niin pitää olla yksi lisäpäivä plakkarissa toukokuussa.
Ei siis niin, että on saanut 1. lisäpäivän tuon 500. päivän jatkeeksi.
Korjatkaa jos olen väärässä. - vaikeataon
Miten on? kirjoitti:
62 - vuotiaana pääsee eläkkeelle vain silloin kun on saanut edes yhden lisäpäivän viimeiseltä kuukaudelta ennen kuin täyttää 62 - vuotta. Siis jos täyttää 62 - vuotta kesäkuussa niin pitää olla yksi lisäpäivä plakkarissa toukokuussa.
Ei siis niin, että on saanut 1. lisäpäivän tuon 500. päivän jatkeeksi.
Korjatkaa jos olen väärässä.Kyllä pääsin 63 vuotiaan helvetinmoisen riitelyn jälkeen vaikka eläkeikäni oli 63 kun eivät alalleni saaneet pätevää tilalle yksiskorvaisena olisi pitänyt jatkaa työntekoa joka olisi ollut mahdonta työterveys lääkärikään ei ymmärtänyt asiaa.
- 156
vain lisäpäiviltä pääsee 62-ikäisenä varhennetulle vähentämättömälle.
- Pikek
Entäs ansiosidonnaisella oleva pitkäaikaistyötön varennetulle vähennetylle eläkkelle, ilman lisäpäiviä kun täyttää 62v ? Ei minulle eläkeyhtiöiden sivuilta auennut .
Nimimerkki "156" vastasi jo aivan oikein "turgh"-nimimerkille, jos henkilöllä on lisäpäiväoikeus. Jollei lisäpäiväoikeutta ole, niin mahdollinen kansaneläke maksetaan vähentämättömänä vasta 65 vuoden iässä..
Kaikkiin kysymyksiin Työeläketietäjä ei pysty vastaamaan tarkemmalla tasolla, jos taustatietoja on annettu niukasti.- 56syksyllä
Olen syntynyt v. 1958 ja työttömyys uhkaa syksyllä. Tuskin pääsen putkeen enkä juuri muuallekaan. 500 pv ansiosidonnaista ja sen jälkeen peruspäiväraha. Onko muuta mahdollisuutta (kukaan ei ota enää työhön tämän ikäistä).
- Kolikon kääntöpuoli
Elikkä olet syksyllä mahdollisesti 56-vuotias, siihen 500 pv ansiosidonnaista päälle, silloin olet n. 58 vuotias. Kunnilla on mahdollisuus palkata sinut ns. velvoitetyöllisyyden piiriin, jonka jälkeen saat nollattua taas päiväsi ja uusi ansiosidonnainen jakso voi alkaa. Ja sen jälkeen oletkin ehkä jo yli 61-vuotias ja pääset putkeen.
Itsekin työttömänä tässä elämää ihmettelen ja olen jonkun verran näitä asioita netistä tutkinut.
Voi olla, että en ole kaikkia asioita oikein hahmottanut, niinpä sun kannattaa vielä asiantuntioilta asiat varmistaa.Edellytyksenä vuonna 1958 syntyneellä lisäpäiväoikeuden syntymiselle eli ( ns. putkeen pääsemiselle) on, että hän ehtii täyttää 61 vuotta ennen työttömyyspäivärahan enimmäisajan( 500 päivän) täyttymistä.
Tarkempia tietoja työttömyyspäivärahasta saat omasta työttömyyskassastasi.- Morremorr
Tuolla tavalla minäkin tein, pääsin työllisyyshommiin 58 vuotiaana ja työputki venyikin 2,5 vuotiaaksi. Nyt ansiosidonnaisella ja 500 päivää tulossa täyteen syksyllä jolloin täytänkin 63 .Kantsii tarjoutua töin johonkn sosiaaliseen yritykseen sieltä saa pidemmän työllisyysjakson.
- ...kiitos seisoo
Joo, mut kaikki eivät onnistu työllistymään joten väliinputoajia tyhjätaskuja, meitä riittää...hoh hoh.
- 1819
se on kunnan velvollisuus , se työllistäminen... itse on oltava sen verran aktiivinen jotta ottaa ajoissa asiakseen selvittää sen. Ei auta itku markkinoilla jos vasta sitten kun on 500pv kuluneet alkaa kysellä, silloin on myöhäistä, asia on oltava selvä ennenkuin ne 500 loppuu. Ja se on velvollisuus antaa se paikka.
- Morremorr
Ei kyllä noin ole mulla meni 500 päivää loppuun, yritin kyllä kysyä monesti mutta silloin vain sanottiin että nyt työllistetään vain nuoria.(työkkärissä näin sanottiin). Sitten olin suoraan yhteydessä työpaikkaan ja kun ne halus minut ne lähettivät työllistämishakemuksen ja silloin löytyi rahaa. Eli paljon riippuu kenen kanssa asioi, yleensä ei kannata mennä työkkärinvirkailijan kanssa asioimaan vaan suoraan työpaikalle kysymään. Minä olin siis 58 kun pääsin tuohon työllistämiseen
- 1955
Mites täällä olen 59 vuotias ja ns. ikikarenssi päällä eli en ole saanut
työmarkkinatuki rahaa moneen vuoteen ? Jotain "hihhulihei" 9 euron
humpuukia yritti tarjota työmarkkinatuki .. ( orjatöitä ).
Pitääkö odottaa 65 vuoteen?- ikiliikkuja2
Ei kai sulla voi olla ikuiseksi ajoiksi karenssi päällä, mites jos itse menet tarjoutumaan johonkin työpaikkaan työllistettävksi ja ne hakevat työllistämistuen sulle, näin voit päästä kassan tuelle ja nauttia lisäpäiviä 65 vuoden ikäiseksi vaikka. Mikä on syy ikikarenssiin?
Niinkuin aiemmin olen kertonut, yleinen eläkeikä on tällä hetkellä 63-68 vuotta, joten halutessaan voi siirtyä vanhuuseläkkeelle heti 63 vuotta täytettyään.
Kansaneläkkeen puolella vanhuuseläkeikä sen sijaan on 65 vuotta.- moppiliisa
Mites minulla kun täytän heinäkuussa 62 vuotta ja olen ollut kolme vuotta ilman mitään tukia.Minulta otettiin työmarkkinatuki pois kun en voinut mennä vuorotyöhön
pitkän työmatkan takia,siitä asti olen elänyt puolisoni elätettävänä.Koska saan eläkettä ja minkäsuuruista, työeläkettä kertynyt vajaa kolmesataa euroa. Voit hakea työeläkelakein mukaisen vanhuuseläkkeesi maksuun aikaisintaan 63 ikävuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta lukien. Arvion eläkkeesi määrästä voit pyytää omalta eläkelaitokseltasi tai Eläketurvakeskukselta, puhelin 029 411 2825. Omat tiedot voit myös tarkistaa osoitteessa www.tyoelake.fi kirjautumalla palveluun henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksilla.
- työmarkkinatuki
Olen 59 vee ja ansiosidonnaisella. 500 päivää tulee täyteen, kun olen 61 v.
Mulla ei ole 5 vuotta työhistoriaa viimeisen 20 vuoden aikana.
Putoan siis työmarkkinatuelle.
Olen ollut velvoitetyössä kunnalla jo kerran.
Työkkärissä laskivat virheellisesti väärin.
Saanko eläkkeen 65 vuotiaana?
Olen leski. Olenko siis työmarkkinatuella vuosikaudet? - Kannattaa yrittää
työmarkkinatuki kirjoitti:
Olen 59 vee ja ansiosidonnaisella. 500 päivää tulee täyteen, kun olen 61 v.
Mulla ei ole 5 vuotta työhistoriaa viimeisen 20 vuoden aikana.
Putoan siis työmarkkinatuelle.
Olen ollut velvoitetyössä kunnalla jo kerran.
Työkkärissä laskivat virheellisesti väärin.
Saanko eläkkeen 65 vuotiaana?
Olen leski. Olenko siis työmarkkinatuella vuosikaudet?Voihan olla että pääsisit uudestaan työllistettäväksi. Yritä sosiaalisesta yrityksestä jos sellainen on lähiseudulla. Sosiaaliset yritykset työllistäväy yleensä 2 vuotta putkeen ja ne ottavat mielellään henkilöitä jotka ovat käyttäneet 500 päivää koska näistä saa työnantaja korotettoa työllistämistukea. Oletko ihan varma ettei löydy 5 vuotta työhistoriaa viimeisten 20 vuoden ajalta. Tarkista omalta kassalta miten ne laskisivat.
Nimimerkille työmarkkinatuki.
Yleinen eläkeikä on tällä hetkellä 63-68 vuotta. Voit halutessasi siirtyä vanhuuseläkkeelle heti 63 vuotiaana tai jatkaa työmarkkinatuella esim. 65 ikään saakka. Kansaneläkkeessä yleinen eläkeikä on 65-vuotta.- Tilaa nuoremmille
Olen 27.10.1955 syntynyt opettaja (työnantajana kunta) ja takanani on pitkä katkeamaton työhistoria. Tahtoisin vielä asiantuntijan varmistuksen siitä, minä päivänä minut voi aikaisintaan irtisanoa (antaa potkut), jotta pääsisin ansiosidonnaiselle ja siitä suoraan eläkkeelle?
Eihän potkujen saaminen aiheuta hankaluuksia, esim. karenssiaikoja tms. eduissa? Potkujen syy olisi asioiden hoitamattomuus ja jatkuva myöhästely yms.
(Opiskelijat ovat valittaneet minusta useamman kerran. Olen antanut työlle kaikkeni, mutta eipä työt enää suju kuten nelikymppisenä ja useampia terveyskremppojakin on. Töissä olen ollut 17-vuotiaasta lukien ja opiskellut sen ohessa neljä tutkintoa, jotka kokopäiväisiksi muutettuina tekisivät yhteensä työvuosien kanssa 40-50 vuotta. Nyt on voimat loppu ja katson, että ansaitsisin todellakin päästä nauttimaan eläkepäivistä. – Tiedän, että oikea paikka minulle olisi olla osa-aikaeläkkeellä ja siten ilmeisesti selviäisinkin eläkeikään saakka, mutta ministerimme ovat nostaneet osa-a.eläkkeen alaikärajaa koko ajan ikäni edellä. Alunperinhän sille saattoi päästä jo 54-vuotiaana, kun minä täytän lokakuussa jo 59 v.) - kusmi
Jos itse oikein hankkimalla hankit potkut, tietenkin joudut karenssiin.
- Toinen ope
Kunnalla voi tulla potkut vaikka ei niitä tahallaan hankkisikaan. Syyksi riittää se ettei selviydy töistä (lukee sopimuksessa ainakin opettajilla). Ei kai kukaan hyvässä vireessä ja kunnossa oleva tahallaan potkuja haluaisi. Tässä vain näyttää olevan tilanne se, että henkilö kuuluisi terveyssyistä osa-aikaeläkkeelle, vaan kun ikä ei siihen riitä ja taitaa nousta jälleen, kun hän täyttää 60 v, mikäli jaksaa sinne saakka...
Uupumuksen vuoksi taas ei monessakaan kunnassa myönnetä päivääkään sairaslomaa. Eli hän on ilmeisesti umpikujassa.- Kärvistelijä!
Jos on syntynyt 1955, pääsee nykyään osa-aikaeläkkeelle vasta 61-vuotiaana eli yli kaksi vuotta pitäisi jaksaa kärvistellä.
- kusmi
Jatkuva myöhästely on kyllä paras tekosyy saada potkut.
Vastaus nimimerkille "Tilaa nuoremmille":
Jotta pääsisit ansiosidonnaiselta työttömyyspäivärahalta lisäpäiville, niin 500:s päivärahapäivä ei saa tulla täyteen ennen 60 vuoden täyttämistä.
500 työttömyysrahapäivää kestää yleensä noin 1 vuoden 11 kuukautta ja joitain päiviä. Tämä tarkoittaa sitä, että työttömäksi jäädessäsi sinun pitäisi olla vähintään 58 vuoden ja yhden kuukauden ikäinen.- Tilaa nuoremmille
Kiitos Työeläketietäjälle!
Minulla näköjään ei ole enää pelkoa jäädä ansaitsemieni tukien ulkopuolelle vaikka työsuhteeni päättyisi tänä päivänä.
Ja nimim. kusmille toivon kaikkea hyvää sekä että pääsisit eroon tuosta katkeruudestasi.- sairaslomalle?
jos olet uupunut mene työpaikkalääkärille, Uupumisesta ei saa sairaslomaa mutta syyksi laitetaan usein masennus. Voihan hyvin olla että juuri kärsit msennuksesta jos on kaikenlaista kremppaakin. Kun päset sairaslomaputkeen on aika pitkä tie , tulee kuntoutusta ym ja todennäköisesti päädyt pikkuhiljaa osa-aika sairaseläkkeelle.
Toinen vaihtoehto olisi hakea vuorotteluvapaataennenkuin ehdot huononee syksyllä. Vuorotteluvapaalla ollessasi voit katso palautuisiko voimat, voit mennä sairaslomatielle, irtisanoutua (3 kk karenssi).
Käsittäkseni työnantaja ei oikein voi irtisanoa sinut vain sen vuoksi että tulet liian myöhään tunneille ja unohdat asioita, mutta hyvinkin voi ohjata sinut työterveyshoitoon. Jos on määräaikainen työpesti sinut kyllä voidaan laittaa pois ilman muuta.
- ekakertaa
Olen -55 syntynyt ja joutunut työttömäksi helmikuussa. Jos käy niin että en saa enää pääse töihin jolloin minulle maksetaan ansiosidonnaista päivärahaa 65 vuotiaaksi asti. Olen ollut yli 5 vuotta vakituisessa palveluksessa. Mistä tulosta minulle eläke kertyy tänä aikana ?
Ansiosidonnainen päiväraha kartuttaa eläkettä 63 vuoden ikään saakka. Päivärahan perusteena olevasta ansiosta huomoimme 75 %, josta karttuu eläkettä 1,5 % vuodessa.
- ei tietoa
Miten vanhuuseläke määräytyy,kun saa työeläkettä alle 500 .vai saako sitä? .ptäiskö tuolla "ketkutelle"loppu elämä ?
Nimimerkille "ei tietoa".
Jos työeläkkeesi jää pieneksi, voit saada sen lisäksi kansaneläkettä Kelasta. Kansaneläkkeen määrään vaikuttaa työeläkkeen lisäksi perhesuhteet. Jos avioliitossa oleva henkilö ottaa eläkkeensä 63-vuotiaana ja hänen työeläkelakien mukainen vanhuuseläkkeensä on 500 euroa kuukaudessa, saa hän kansaneläkettä noin 300 euroa kuukaudessa. Yksinäisellä eläkkeensaajalla kansaneläkkeen määrä vastaavassa tilanteessa 63-vuotiaana olisi noin 370 euroa kuukaudessa.
Jos kansaneläkkeen hakee vasta 65-vuotiaana, avioliitossa olevalle se olisi noin 340 euroa kuukaudessa ja yksinäisellä eläkkeensaajalla noin 410 euroa kuukaudessa.
Kansaneläkkeen määräytymisestä saat tietoa Kelasta, http://www.kela.fi/elakelaiset.
- nälkäkuolemako
olen 60v. yrittäjä.olen ollut yrittäjänä vimeiset 20 vuotta.nyt yritykseni uhkaa päättyä,kun vuokrasopimusta ei enää uusita.kuulun yrittäjien työttömyyskassaan,mutta entä sen jälkeen yrittäjähän pääsee eläkkeelle vasta 65v. tuskin kuukaan minua enää työhön ottaa .
Yrittäjillä ja työntekijöillä on joustava eläkeikä. Heillä on oikeus jäädä vanhuuseläkkeelle valintansa mukaan 63 ja 68 vuoden iän täyttämisen välisenä aikana.
Aikaisintaan voit siis jäädä vanhuuseläkkeelle 63-vuotiaana.
Työttömyyskassaan kuuluvalle yrittäjälle maksetaan ansiosidonnaista työttömyyspäivärahaa 500 päivää, ei siis lisäpäiviä.
- Loppuunpalanut mieli
-55 synt. pieyrittäjä. Täysin vailla tuloja viime kesästä lähtien. Vaimo elättänyt tähän saakka. sairastaa masennusta ja sydän vaivoja. Mikä neuvoksi, lopettaa firma, hakea sairaslomaa, kuntoutustuelle. Neuvokaa hyvät ystävät. Vakuutuksessa osio pysyvän työkyvyttömyyden varalle tietty summa. Vakuutusta maksanut 35 vuotta. Löytyisikö siitä ratkaisu.
- puoliyrittäjä
Koskeeko vakuutus myös sairautta eikä ainoastaan työkyvyttömyyttä vammautumisen takia. Kaipa olet käynyt lääkärissä noiden sinunvaivojesi takia, sinullahan pitäisi olla sairaspäiväkorvaus, joka myös tulee Yrittäjäeläkevakuutuksen kautta. Sen jälkeen pitäisi pääsä kuntoutustukeen jos sairaus estää yrittämisen. Tietty vaihtoehto on myös työttömyystuki jos olet aktiivisesti työmarkkinoiden käytettävissä.
Snulla on ollut siis yrittäjän eläkelain (YEL) mukaista toimintaa ja YEL-vakuutus. Sinun kannattaa ottaa suoraan yhteyttä siihen eläkeyhtiöön, jossa sinulla on ollut vakuutus.
Kun työkyvyttömyyden aiheuttanut sairaus alkaa, niin kannattaa heti selvittää sairauspäivärahaoikeus ja kuntoutusmahdollisuus.
Tässä on linkki työkyvyttömyysasioihin: http://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/tyokyvyttomyyselake/Sivut/default.aspx.
Tässä on linkki kuntoutusasioihin: http://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/kuntoutus/Sivut/default.aspx.Vastaus nimimerkille "puoliyrittäjä".
YEL-vakuutus antaa vanhuus- ja perhe-eläketurvan lisäksi myös turvaa työkyvyttömyyden sattuessa. Kelan maksama sairauspäiväraha yleensä edeltää määräaikaista kuntoutustukea tai työkyvyttömyyseläkettä. Yrittäjän sairauspäiväraha määräytyy YEL-vakuutuksessa vahvistetun työtulon mukaan.
Kela opastaa sairauspäiväraha-asioissa ja kuntoutus- ja työkyvyttömyyseläkeasioissa neuvoa kannattaa ensisijaisesti kysyä omalta eläkelaitokselta.Nimimerkille Miten on?
Pitkäaikaistyötön, joka on saanut työttömyyspäivärahaa 500 korvauspäivän jälkeen myös lisäpäiviltä, voi jäädä vähentämättömälle vanhuuseläkkeelle aikaisintaan 62 ikävuoden täyttämisestä seuraavan kuukauden alusta. Edellytyksenä on, että henkilö on saanut ansiopäivärahaa tai peruspäivärahaa lisäpäiviltä eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana vähintään yhdeltä päivältä. Lisäpäivillä ollessaan henkilö voi valita hakeeko eläkkeen maksuun aikaisintaan 62 ikävuoden täyttämistä seuraavan kuukauden alusta alkaen vai jatkaako lisäpäivillä enimmillään 65 ikävuoteen saakka.- Miten on?
Tarkennuksena kysyn vieläkin, että onko niin, että riittää ylipäänsä, että on saanut yhdenkin lisäpäivän siihen mennessä kun täyttää 62 - vuotta? Siis tarkoittaako tämä sitä, että jos on jo saanut satoja lisäpäiviä siihen mennessä kun täyttää 62 - vuotta, on oikeutettu eläkkeelle 62 - vuotiaana ilman varhennusvähennyksiä? Vai onko niin, että jos on "pakotettu hömppätyöhön", koulutukseen, sinä kuukautena kun täyttää 62 - vuotta, eikä saa sitä yhtäkään lisäpäivää, niin ei ole oikeutettu eläkkeelle 62 - vuotiaana?
P.S. On nää lakipykälät niin pilkkua täynnä, että menee vähemmästäkin sekopoltsiksi.
- 7788//
ei ketään tuon ikäistä pakoteta mihinkään 'hömppätyöhön'...jos olet jo lisäpäivillä niin ei muuta kuin eläkkeen hakuun vaan kun ikä on passelissa vaiheessa.
Minä olisin jo viimekesänä päässyt 62-ikäisenä, mutta ajattelin kartuttaa sitä eläkettä vielä ensi vuoden heinäkuuhun asti. - Shokeerattu
Olen 62--vuotias.Täytin joulukuussa 2013. Olin Yrittäjä toukokuun loppuun 2013. Sitten olin palkansaaja kolme kuukautta. Saan nyt työmarkkinatukea ja hiukan asumistukea. Enkö pääse eläkkeelle 62-vuotiaana? Voisinko saada Vanhuuseläkettä ilman vähennyksiä ja siihen asumistuen? Ei pelkällä työmarkkinatuella ja asumistuella elä jos nettosumma on alle 700 euroa.
Vastauksena nimimerkille ”Miten on?” totean, että edellytys varhennusvähennyksellä vähentämättömän vanhuuseläkkeen myöntämiseen täyttyy, jos työntekijä on saanut työttömyyspäivärahaa lisäpäiviltä vanhuuseläkkeen alkamista edeltävän kuukauden aikana. Lisäpäiviä voi olla useita, mutta yksikin työttömyyspäivärahan lisäpäivä riittää edellytyksen täyttymiseen.
Nimimerkille "Shokeerattu" täytyy todeta, että eläkkeen saaminen 62-vuotiaana ei ole sinun kohdallasi mahdollista.- Miten on?
Kiitos "työeläketietäjälle" vastauksesta.
Jääräpäisenä jässikkänä kysynkin vielä (totean), jos lisäpäivillä oleva "pakotetaan"
ottamaan työpaikka vastaan, ja menee tai ei mene niin hän voi kuitenkin jäädä eläkkeelle 62- vuotiaana?
Selvennyksenä: Odotan kuin kuuta nousevaa, että pääsen eläkkeelle.
Olen mielummin eläkeläinen kuin työtön.
Eläkkeeni tulee olemaan isompi kuin ansioonsuhteutettu päivärahani.
Ja vielä tämä: eläkkeellä ollessani en joudu täyttämään joka päivä, että olen eläkkeellä...
Kiitän.
- Miten on?
Vastaan itse itselleni näemmä, ehkäpä olen oikeassakin: "Riittää, että on saanut yhdenkin lisäpäivän, pääsee eläkkeelle 62 - vuotiaana, vaikka kieltäytisikin tarjotusta "paskahommasta" (olisikin vittuilua pakottaa töihin tässä vaiheessa olevaa työtöntä).
Ylipäänsä tämä uusi eläkeuudistus tulee tuottamaan isoja ongelmia. Niin kuin aiemmin totesin, vanhuuseläkkeen myöntäminen 62-vuotiaalle ilman varhennusvähennystä edellyttää, että eläkkeen alkamista edeltävän kuukauden ajalta hakijalla on ollut oikeus työttömyyspäivärahan lisäpäiviin. Eläkkeen myöntäminen edellyttää hakijan täyttämän vanhuuseläkehakemuslomakkeen sekä hakemuksen liitteeksi todistuksen lisäpäiväoikeudesta. Todistuksen antamisen ratkaisee oma työttömyyskassasi tai Kela, mikäli et ole työttömyyskassan jäsen.
- Sivutoiminen
Olen työtön s. -55 ja minulla on mahdollisuus päätä "putkeen". Vaan kun olen myös sivutoiminen yrittäjä (tosi harvoin tuloja sillä saralla) joten kuinkas mun nyt käy? Osaako kukaan neuvoa, Pitääkö nyt lopettaa tuo sivutoimi? Onhan myös lisäpäivien aikana mahdollisuus käyttää tuota tulola 300 euroa/kk?
- lisäpäivillä
Lisäpäivät ei eroa mitenkään muista työttömyyspäivistä kuin että kello ei enää tikitä ( tääon tosi ikana). 300 euroa saa tienata ilman että korvaus vähenee. Eikä muuten TEn tyypit ole juurikaan häirinneet.
- Sivutoiminen
KIITOS sinulle vastauksestasi
Lisäpäiviin oikeuttava ikäraja v. 1955 syntyneellä on 60 vuotta, mikä tarkoittaa sitä että täytät 60 vuotta ennen enimmäisajan täyttymistä (500 päivää). Vaatimuksena on myöskin, että sinulla on työhistoriaa vähintään 5 vuotta viimeisen 20 vuoden aikana. Lisäpäivillä olevana saat ansidonnaista eläkkeeseen asti. Tarkempia neuvoja omasta työttömyyskassatasi.
- mitäteemme
Mikäli Kokoomus pääsee hallitukseen, niin pystyvätkö takautuvasti poistamaan lisäpäivät ja puolittamaan työttömyysturva-ajan , eli meiltä, joille ensi syksynä tulee 500 päivää täyteen ja sitä ennen 60 vuotta tulee mittariin. Kohtuutonta on jos näin voidaan tehdä, Ben Zyckovozi tällä uhkailee listallaa, samoin jäädyttäisi eläkkeet, poistaisi hammashoidon korvaukset ym.
Voiko Kokoomus viedä köyhien eläketurvan, laissahan sanotaan,että lisäpäiviltä pääsee 62 vuotiaana eläkkelle, voidaanko nylylakia noin vain muuttaa Kokoomuksen toimesta? Eikö näissä pitäisi olla aina siirtymäaika?
Kukaan ei palkkaa 60 vuotiasta, joten Benin listat on törkeyden ja sairauden huippu. - työtön59v
Todella raakoja peloittavia Kokoomuslaisten puheet ja aikeet.Eläkelakiin on kirjattu nyt, pitkäaikaistyöttömän oikeus päästä vähentämättömälle varhennetulle eläkkeelle 62 vuotiaana, jos on ansiosidonnaisen lisäpäivillä tuolloin ja tämä koskee siis ikäluokkia vuoteen-57 syntyneet asti.
Tämä on siis lakiin kirjattu nyt, voiko Porvarihallitus viedä tämän taannehtivasti pois, pudottamalla ansiosidonnaisen päivämäärän puoleen, kuten Kokoomuslaiset esittävät, poistamalla lisäpäivät ym
Eihän sovittua lakia voida taannehtivasti muuttaa, se olisi huutava vääryys.
Nyt pitää olla hereillä, muuten vievät köyhiltä eläkeläisiltä ja työttömisltä kaiken. Nimimerkeille "mitäteemme" ja työtön59v": Työeläkeuudistusta koskevien neuvottelujen ollessa kesken, Työeläketietäjällä ei ole vastausta esittämiinne kysymyksiin. Neuvoisin käymään Työttömyyskassojen yhteisjärjestön (TYJ) sivuilla katsomassa, mitä siellä on julkaistu eläkeuudistuksen vaikutuksesta työttö-myysturvaan. Tässä pari linkkiä TYJ:n sivuille
http://www.tyj.fi/fin/ajankohtaista/?Elakeuudistus-vaikuttaa-myos-tyottomyysturvaan&nid=256
http://www.tyj.fi/fin/ansiopaivaraha/paivarahan_kesto/lisapaivat/
- 1456
ai taas 'peloittaa'... EI VOI.
- samasaveneessä
Syytä on kyllä pelätäkin näitä Kokoomuksen pellejä, moni on tehnyt ikänsä töitä ja potkittu vanhempana työttömäksi ja Kokoomus kävelee ylitse ja talloo maahan.
Takautuvasti jos ruvetaan eläke ja työttömyyspäivärahalakeja muttelemaan, niin on saatav Sak apuun, vaikka yleislakolla. - rtuio
kuka/mikä sulla ny niitä takautuvasti.....älä ny höpsöjäs haasta.
- iitinmies
Täytän kesäkuussa 60v Olin kunnalla puolivuotta työssä sain nollattua. 500päivää .pääsenkö lisäpäiville.Odotan vastausta
Vuonna 1955 syntynyt voi saada ns. lisäpäiväoikeuden, jos hän ehtii täyttää 60 vuotta ennen 500 työttömyyspäivärahan täyttymistä. Oikeutesi ns. lisäpäiväoikeuteen voit tarkistaa omasta työttömyyskassasta.
- s6r4
olen 60v täytän tänä vuonna 61v ja olen nyt kuukauden ollut lisäpäivillä.ilmeisesti saan siirtyä 62v varhennetulle eläkkeelle.
- 1410
saat,saat, jollet halua kartuttaa 63-ikään asti eläkettä. Minä kartutin ja jään nyt 63v. elokuussa .
- Kaippari
Pääsen näille lisäpäiville marraskuussa 2015. En löydä mistään vastausta ihmettelyyni vieläkö TE-toimistolla on oikeus/velvollisuus pakottaa näille hömppäkursseille esim CV-tä kirjoittelemaan marraskuun jälkeen? Entä työtarjoukset? Oikeeta työtä ei ole löytynyt eikä tule tällä iällä...
- hesassatyöttömänä
Nyt taitaa olla sen verran nuorempaa väkeä työttömänä että veikkaan että ne laittaa sinut odottaa eläkettä lokeroon. Oon ollut kohta vuoden lisäpäivillä enkä ole kuullut TE toimiston tyypeistä inahdustakaan. Joskus pari vuotta sitten joku soitti.
- hangonkeksi
Täytän 60 vuotta lokakuun 26. päivä ja kuntoutustukeni loppuu 30. lokakuuta. Kuinka on, minulla on jäljellä noin 20 ansiosidonnaista päivää, mutta olen tässä välillä ollut kuntoutustuella ja kelan sairauspäivillä? 20 viimeisen vuoden aikana olen ollut töissä sen 5 vuotta (ja enemmänkin). Eli ehdot täyttyy, mutta vaikuttaako tuo katkonaisuus ansiosidonnaisissa päivissä mitenkään eläkeputkeen pääsemiseen?
Ilmeisesti tarkoitat eläkeputkella pääsyä työttömyysturvan lisäpäiville. Jos näin on, niin kehotan sinua kääntymään oman työttömyyskassasi puoleen, joka neuvoo työttömyysturvaan liittyvissä asioissa.
- kerropameillekin
Eihän se voi vaikuttaa onko pätkittäin ansiosidonnaisella vai ei, vaan se, että 500 päivää ei täyty ennenkuin olet täyttänyt 60 v, näin sen täytyy olla, mutta kuten tietäjä sanoi, kysy työttömyyskassastasi asia.
Ps- Kerrotko vastauksen täällä, kiinnostaa....
- nuittier
Miten asia on, tarkoitan tätä kysyjää nim hangonkeksi?
Henkilökohtasta neuvontaa saa omilla tiedoillaan omasta työeläkelaitoksesta.
Palstalla voidaan keskustella työeläkeasioita vain yleisellä tasolla. Samantyyppisessä tilanteessa toisella voi olla työhistoriassa jotain sellaista, mikä saattaa muuttaa asiaa merkittävästi.
Mikäli et tiedä eläkeyhtiötäsi saat sen helposti kirjautumalla pankkitunnuksilla
https://www.tyoelake.fi/fi/Sivut/vila.aspx .
Tämä viestiketju on tullut liian pitkäksi, joten mikäli tästä aiheesta on yleistä kysyttävää, aloittaisitko täysin uuden viestin. Kiitos !
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Puoluebarometri: Marinin hallituksella 7 parasta mittaustulosta
Orpon hallitusta pitää huonona 2/3 kansalaisista, joka on aika hyvin linjassa hallituspuolueiden yhteenlasketun kannatuk984204Pride-rautu korvaamaan kirjolohi
Kekkosen saatanan tunari meni muuttamaan aikoinaan sateenkaariväen kalan nimen. Unkarin vallankumouksen innoittamana n292302Purran aikaisemmat kannattajat siirtyneet Lindtmanin leiriin
Melkoinen muutos on käynnissä Suomen politiikan kentällä. Tulevista häviäjistä on hirmuinen kiire päästä ajoissa voittaj522084Olen parasta a-luokkaa
Kerron nyt teille, että olen äärimmäisen utelias, ja iitserakas ihminen. Teen paljon aloituksia itseäni koskien ja tunge361444- 371285
Se mua jotenkin harmittaa
Et ko sulla ollu näin paljon selvästi mielenpäällä ollut kaikkea, kysymyksiä, neuvoteltavia asioita ja huolenaiheita, et111213Työeläkkeet ovat pois työntekijän palkasta
Jokainen työeläkkeen nimissä maksettu euro on otettu pois työtä tekevältä palkansaajalta. Mitä korkeampi työeläketaso o161004Oot tosi epätavallinen
ja erikoinen nainen. Tykästyä ikihyviksi sun kaltaiseen naiseen, mitä tästä pitäis edes ajatella.47995Shakki ja matti
Toivoisin, että olisit läsnä ja tukena arjessani. Et edes tietäisi, että se olen minä tässä ja täällä vain. Olisi asioit77965Järkyttävä hetki - Ellen Jokikunnas pöyristyy italialaisen lääkärin työstä
Unelmia Italiassa -sarjassa ollaan Ellen Jokikunnaksen perheen kanssa Italiassa. Jokikunnas ja Rask ovat rempanneet kakk6858