Minkä ikäinen olet (mieleltäsi)?

P. Veli

Tämmöistä tapahtui minulle pakkaspäivien aikaan. Ihka semmoista, että se on painanut mieltäni näihin päivin asti. Nyt on pakko kertoa.
Jätin auton kotiin. Kävelin aurinkoisena aamuna bussipysäkille. Hieman kauemmaksi bussikatoksesta. Katoksen alle käveli kohta samaa ikäluokkaa oleva mies kävelysauvoineen. Kohta sinne tuli myös nainen.
Reppuselkinen nainen oli pukeutunut pitempään talvitakkiin. Varmaan oli yli viisikymppinen, ehkä enemmänkin. Olin heistä kuulomatkan päässä. Korvia ei voi lukita.
- Minkä ikäinen olette?, reppuselkäinen kysyi yllätäen kävelysauvamieheltä.
Tuntematon nainen kysyi tuntemattomalta mieheltä yllättäen miehen ikää! Se on jäänyt painamaan mieltäni. Onhan aina sanottu, että naiselta ei saa kysyä hänen ikäänsä. Miten kävikään nyt! Nainen kysyi mieheltä, epäkohteliastako?
Jälkeenpäin olen ajatellut mitä olisin tuossa tilanteessa (ehkä ) vastannut.
- Kavoistanne päätellen, olen ilmeisesti nuorempi kuin te...,tai
- Ajattelitteko ehkä pyytää minua päiväkahville ja ikäni mietittää teitä...
Niin, kuulin mihen vastaavan oman ikänsä. En ole ihan varma hänen iästää. Nousimme bussiin. Menimme kaikki omille penkeillemme.
Minkä ikäinen sinä olet mieleltäsi?

46

245

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • L. Sisko

Minua kuten äitiäni vanhana ja sisariani on aina sanottu nuoren näköisiksi. Ei ole vuosimäärää ainakaan ääneen kukaan sanonut, joten olkoonpa mitä on!

Hyvä olo on voimisteluryhmämme suorituksen jälkeen, vaikka oli vaikeata saada lähdettyä sinne. Jälkiolo hyvä.

• hienoa LS

Olet esimerkkinä näille palstan lihaville ruppanoille. Laita tuore kuvasi niin tuo nuoren näköisyys voidaan todeta yhdessä.

• Hänon irti itsestään
        hienoa LS kirjoitti:

Olet esimerkkinä näille palstan lihaville ruppanoille. Laita tuore kuvasi niin tuo nuoren näköisyys voidaan todeta yhdessä.

LS ei ole ikinä kehunut itseään, kuten moni muu täällä.
        Hän ei ole ikinä sanonut itseään sellaiseksi tai tällaiseksi
        kuten monet muut täällä.
        Hän osaa puhua muusta, on asiallinen.

• L - L

Mitä merkitystä omalla mielipiteellä on? Oma käsitys saattaa poiketa paljonkin ulkopuolisten kuvasta.
      Psyykkistä ikääni en edes yritä arvioida!

Fyysinen puoli lienee helpompi?
      Konkretiaa. Vaimoni lausumana olen kasvoihin katsoen paljon vanhemman näköinen kuin takaa päin.
      Lukuja. Keskiviikkoisen laboratoriokokeen tuloksen mukaan testolukemani on
      40 nmol/l.
      Viitearvot 51v, 29 - > 70v, 8.

• liisa-salli

oletko sinä LS humalassa, vai miksi kaiken aikaa toisarvoisia höpinöitä, ruppana olet ite.

• rupuleenat

Kaikkihan täällä ollaan ruppanoita tuon ihmeen rinnalla, ei me jakseta jumpata kolmee kertaa viikoss eikä oo varaa pelata kolffii.

• 111.
        rupuleenat kirjoitti:

Kaikkihan täällä ollaan ruppanoita tuon ihmeen rinnalla, ei me jakseta jumpata kolmee kertaa viikoss eikä oo varaa pelata kolffii.

Miksi puhut monikossa itsestäsi?
        Ei me olla sinun ''porukkaasi''.
        Oletko se raamattua tänne kopioinut synnitön taivaaseen pääsijä?

Tekosi puhuvat enemmän kuin raamatun kopiointisi.
        Aiheutat joukkopaon kirkosta.

• toiset leenat
        111. kirjoitti:

Miksi puhut monikossa itsestäsi?
        Ei me olla sinun ''porukkaasi''.
        Oletko se raamattua tänne kopioinut synnitön taivaaseen pääsijä?

Tekosi puhuvat enemmän kuin raamatun kopiointisi.
        Aiheutat joukkopaon kirkosta.

Teen vain kuten esimerkiksi nostettua esimerkkiä seuraava ihminen tekee. Miksei leenat kun on liisatkin monikossa.
        Sinäkö itse sitä raamattua monistat, minä en ole sellaista nähnytkään, ne on kai joku heti poistanut.

• Paha karma sinulla
        toiset leenat kirjoitti:

Teen vain kuten esimerkiksi nostettua esimerkkiä seuraava ihminen tekee. Miksei leenat kun on liisatkin monikossa.
        Sinäkö itse sitä raamattua monistat, minä en ole sellaista nähnytkään, ne on kai joku heti poistanut.

klo 14.02 kirjoittanut, se tarttuu kaikkiin muihinkin!!
        ruutu menee sinun viestisi kohdalla huurteeseen.Mitä olet tehnyt? Miksi noon paha karma? Karman laki.

• vuodet on vierineet
        toiset leenat kirjoitti:

toiset leenat

Tsot, tsot nyt heti tuosta syyttelystä.

Minulle tapahtui pakkaspäivänä, ..no joo, onhan tässä vuosia, mutta ohiajava auto peruutti ja kuljettaja sanoi, että hän ei ole koskaan nähnyt niin ihanaa naista?

Koska nyt olen jo eloni ehtoolla, enkä ole halukas tutustumaan kehenkään, ainakaan miespuoliseen, niin olipa yllätys, että pari vuotta sitten joku mies kävi juttelemaan kanssani lenkkipolullani ja en oikein muistakaan, mitä kaikkea ehdinkään hänen kanssaan jutella, kun paljastui, että hän on seurakuntamme kanttori?

Vaan nythän tapahtui ihme minussa, koska huomasin, että HÄN on meitä laulattamassa SPR;n kokouksessa?

Hiukseni värjäsin ja laitoin kiharat, kuten myös meikkasin, vaikka vein vain leikisti roskia ja poikkesin sinne SPR: tilaisuuteen, katsoakseni vain, oliko tämä kanttori yhtä ihanan oloinen?

Kyllä hän oli ja kovasti pyyteli, että jäisin sinne laulamaan, mutta pupuko meni pöksyyn, että lähdin sieltä pois?

Onhan siinä jotain jännitystä, tuleeko kanttori uudestaan meitä laulattamaan? Kirkkoon en ainakaan mene, mutta jotain nuorekkuutta tunsin, vaikka hyvin hitaasti tuo tuntuu edistyvän.

• peilien kroisi vika
        Paha karma sinulla kirjoitti:

klo 14.02 kirjoittanut, se tarttuu kaikkiin muihinkin!!
        ruutu menee sinun viestisi kohdalla huurteeseen.Mitä olet tehnyt? Miksi noon paha karma? Karman laki.

P.Velille

Aika rankan heitit. Olen peittänyt tyykiliinalla varmemmaksi vakuudeksi omat peilit. Kaupassa on yhden hyllyn päässä 195 sm korkuinen peili. Olen säikähtänyt siitä näkemääni kuvaa shokin laidoille saakka.

Lohdutus. Tietyn kivi-aitauksen sisällä on paljon ex tyylikästä tukkaa, rentoa ryhtiä ja sutjakkaa vartaloa. Enää tässä iässä ja näillä tuloilla oikein ol mahdollisuuksii korjauttaa peilin näyttämää pahan karman tyyppiä.

Plastiikkakirurgien palkkiokseen ottamilla kivillä voisin ostaa V-8 maasturin. Kelvatkoon vaan vanha Nissan edelleen.

• hhhehheee
        peilien kroisi vika kirjoitti:

P.Velille

Aika rankan heitit. Olen peittänyt tyykiliinalla varmemmaksi vakuudeksi omat peilit. Kaupassa on yhden hyllyn päässä 195 sm korkuinen peili. Olen säikähtänyt siitä näkemääni kuvaa shokin laidoille saakka.

Lohdutus. Tietyn kivi-aitauksen sisällä on paljon ex tyylikästä tukkaa, rentoa ryhtiä ja sutjakkaa vartaloa. Enää tässä iässä ja näillä tuloilla oikein ol mahdollisuuksii korjauttaa peilin näyttämää pahan karman tyyppiä.

Plastiikkakirurgien palkkiokseen ottamilla kivillä voisin ostaa V-8 maasturin. Kelvatkoon vaan vanha Nissan edelleen.

Jj kirjoitti:
        "Huonossa kunnossa jo ollaan vaikka kuin muka toinen toistaan parempaa esitetään. Hitaita ja kiukkusia, siitäki jos joku yrittää hyväntuulinen olla. "

• ...

Hämmästyn noiden kahden sitkeyttä tuoda vääriä tietoja tänne.

LS ei ole myöskään ikinä kehunut itseään.
        Hän ei ole ikinä sanonut itseään sellaiseksi tai tällaiseksi
        kuten joku sus.
        Liisa osaa puhua muusta kuin itsestänsä, on asiallinen.

• heti 70v
        peilien kroisi vika kirjoitti:

P.Velille

Peilien kroisi vika<

Kirjoit juuri kuten minäkin ajattelen.
        >Lohdutus. Tietyn kivi-aitauksen sisällä on paljon ex tyylikästä tukkaa, rentoa ryhtiä ja sutjakkaa vartaloa. Enää tässä iässä ja näillä tuloilla oikein ol mahdollisuuksii korjauttaa peilin näyttämää pahan karman tyyppiä<
        Väistämättä rapistuu vaikka panisi koko omaisuutensa kauneusleikkauksiin.
        Olen tyytyväinen terveydestä, se on aika hyvin jäljellä.
        En silti aliarvioi itsestään huolehtimista.

• P.Veli aloitteessaan kysyy, minkä ikäinen olen mieleltäni.
      Uskoisin kaikki ikäkauteni ovat mukana. Hassusta lapsesta lyhyeen teini-ikään, ja siitä hitaaseen aikuistumiseen, jolla tiellä yhä olen.

• Minä sanon suoraan että käsitykseni nuorekkaasta mielestä sopii sinuun kuin nenä päähän.

• *Kukkahame*

Mieleltäni siis omasta mielestäni olen huomattavasti nuorempi kuin millä numeroilla ikäni ilmaistaan, mutta?
      Koko talven issiaksen kynsissä eläneenä alkaa jalkavoimat olemaan siinä kunnossa ettei ihmisten aikana ilkeä tuolilta nousta, on yritystä jalalla jos toisella, pitää saada kiinni jostain ja jos vaikka mitä.
      Nyt olen käynyt kahtena päivänä eräällä parkkipaikalla sauvojen kanssa tekemässä nousu lasku jumppaa reunakiveyksellä, ja sitten myös ilman sauvoja jo tänään uskalsin muutama nousun ja laskun.

• Liisa S.

Liike on lääke. Ja paras sellainen. Kyllä se siitä,
        Kukkahame, taas iloksi muuttuu. Kun kevään valo valtaa maanpiirin ja linnut palaavat, silloin kohahtavat ihmisissäkin kaikki terveyden voimat uuteen nousuun!

• ,.--.,

10-100 vuotta, tilanteen mukaan.

Ja ulkonäöstäni ei maalaile kuvitelmia.

• samma häär

Joillekkin tämäkin otsikko antaa tilaisuuden kehuskella ulonäköään, vakka otsikko puhuu vain mielen iästä.
        Jos kehuu, laittakoon tuoreen kuvanasa myös, ei retusoitua.

• L - L
        samma häär kirjoitti:

Joillekkin tämäkin otsikko antaa tilaisuuden kehuskella ulonäköään, vakka otsikko puhuu vain mielen iästä.

Kehuminen käsitteenä.
        Mielen vireys ja ulkonäkö jos mitkä ovat arvioijasta riippuvia.

Minusta kehumista ei ole kun henkilö ilmaisee oman mielipiteensä itsestään.
        Kuka on mielestään nuorekas ja/tai hyvän näköinen, niin hänellä on siihen oikeus ja vapaus.
        Ko. henkilö tarkastelee asiaa omalla asteikollaan jolla ei tarvitse olla mitään yhteyttä jonkun ulkopuolisen näkemykseen.
        Suotavaa olisi kuitenkin jonkin tason erittely omasta erinomaisuudestaan!

Numeroin ilmaistavat asiat eivät ole kehumista jos ne vain todetaan.
        Jos henkilö vaikkapa jossakin yhteydessä toteaa omaavansa 10:n miljoonan omaisuuden niin eihän hän kehu!
        Jos henkilö väittää olevansa sikarikas niin se on mielestäni kehumista olkoon tausta mikä tahansa.

Olen itse tyytyväinen testotasooni. Se on tosiasiaksi todettu sertifioidussa laboratoriossa.
        Säälittävää jos senkin joku ukko ottaa kehumisena.

• Jj:tä lainaten:
        samma häär kirjoitti:

"Hidas ja kiukkuinen, siitäki jos joku yrittää hyväntuulinen olla."

• ,.--.,
        L - L kirjoitti:

Kehuminen käsitteenä.
        Mielen vireys ja ulkonäkö jos mitkä ovat arvioijasta riippuvia.

Minusta kehumista ei ole kun henkilö ilmaisee oman mielipiteensä itsestään.
        Kuka on mielestään nuorekas ja/tai hyvän näköinen, niin hänellä on siihen oikeus ja vapaus.
        Ko. henkilö tarkastelee asiaa omalla asteikollaan jolla ei tarvitse olla mitään yhteyttä jonkun ulkopuolisen näkemykseen.
        Suotavaa olisi kuitenkin jonkin tason erittely omasta erinomaisuudestaan!

Numeroin ilmaistavat asiat eivät ole kehumista jos ne vain todetaan.
        Jos henkilö vaikkapa jossakin yhteydessä toteaa omaavansa 10:n miljoonan omaisuuden niin eihän hän kehu!
        Jos henkilö väittää olevansa sikarikas niin se on mielestäni kehumista olkoon tausta mikä tahansa.

Olen itse tyytyväinen testotasooni. Se on tosiasiaksi todettu sertifioidussa laboratoriossa.
        Säälittävää jos senkin joku ukko ottaa kehumisena.

"Ja ulkonäöstäni ei maalaile kuvitelmia. "

Olen sairastanut sen verran vakavasti, että kädet kyynärpäivä myöten kiitän, että saan täällä vielä kirjoittaa.
        Ja jopa pystyn siihen.

Minun kommenttini on pelkkä fakta. En kehu, kiitän.

• *Kukkahame*

Kumpaakohan tämä nyt on?
      Piti tehdä pannukakku mielimaku muuttui tästä keittiöön mennessä ja tulikin tehtyä ruispuolukkapuuro, siellä se saa nyt hauta tunnin verran ja kylmän maidon kanssa hmmmmm, namia on!

Ainakin terveellisempi tuo vaihtoehto on ruisjauhot ostin Muurlasta siellä käydessäni ja ovat luomujauhoja karkealla jauhatuksella, tuoksukin jo niin makuhermoja kutkuttava.

Mikähän se minulla on kun en pysy asiassa eli otsikko tälläkin ketjulla on,
      Minkä ikänen jne... vanha olen.

• rönsyilee

Minkäikäinen on leivontamargariini ominaisuuksiltaan? Löytyi komeroa siivotessa. Paketti on 2.5v vanha. Varis ehkä tykkäis siitä.

• väsyny vanhus --

olen vanhentunu vuoden sisällä hyvin paljon, ehkä olen vakavasti sairas, lääkäri laittoi tutkimuksiin kiireelisenä tapauksena,
      tunnen itseni ainaki kahdeksanvitoseksi, vaikka olen vasta seitenvitonen,
      saapa nähdä saako lääkäri minut piristymään,
      määräsi pitkäkestoisia nitroja kasinkertaisen annoksen jokapäivälle ensihättään,
      saapas nähdä mitä kuuluu ensiviikolla kun rönkeni ja verikokeet tulevat,

• Tosiasia on että sairastumisen riski kasvaa vanhetessa. Sinä tunnet olevasi sairas. Aavistelet vakavan sairauden sinua kohdanneen. Aika tuntuu pitkältä odottaa tietoa mistä on kysymys ja aina silloin tulee mieleen se pahin. Mutta toivotaan että lääkärit löytävät sellaisen syyn johon on hoito. Sydänsairauksia voidaan hoitaa nykyään hyvin. Nykylääketiede tekee ihmeitä. Vaikk' ei ihan entiselleen pääse, niin elämä jatkuu.
        Kyllä tässä iässä vähitellen osa osalta meitä riisutaan, ellemme sitten yllättäen täältä erkane. Voimien palautumista sinulle ja hyvää kevättä.

• Atolfia

Eipä tuota naamavärkkiään nyt ala kehuskelemaan. Aina kuitenkin hieman säikähdän kun peiliin katson. On se sen verran muuttunut sitten 18.kesäisestä. Muuten on kaikki hyvin sen suhteen, että mieli on kuin peipposella. Lapsenmielisethän pääsee taivaaseen ja kuten se vanha, tuttu kiinalainen sananlasku sanoo, että "kevyt askel kantaa kauas".

Joten näillä mennään.

Hyvää Yötä!

• Puhelinääni minulla on kaiketi nuorekas,koska ihan alaikäiseksi luuli tuleva vuokralaiseni minua.
        Minulla oli Hesarissa mökkivuokrausilmoitus ja aamulla puhelin pirahti jo seitsemän aikoihin,vastattuani siihen nuori naisääni kysyi,onko vanhenpia paikalla?Kerroin olevani kuusseiska ja kysyin että kunkahan vanhaa te oikein tarkoitatte?

En suurenmin noita lahosuojia rötjää naamavärkkiini,kun mummotaksilla porhallan tonne kirkonkylään.Pihkavoiteella olen tota ihomuutosta hoitanut,nyt maanantaina alkaa kuorinta ja valohoito tohon okasolusyöpään.
        Saisvat kuoria koko naaman ja kaikki rypyt viedä

• Ramoona*
        rituliini_38 kirjoitti:

Puhelinääni minulla on kaiketi nuorekas,koska ihan alaikäiseksi luuli tuleva vuokralaiseni minua.
        Minulla oli Hesarissa mökkivuokrausilmoitus ja aamulla puhelin pirahti jo seitsemän aikoihin,vastattuani siihen nuori naisääni kysyi,onko vanhenpia paikalla?Kerroin olevani kuusseiska ja kysyin että kunkahan vanhaa te oikein tarkoitatte?

En suurenmin noita lahosuojia rötjää naamavärkkiini,kun mummotaksilla porhallan tonne kirkonkylään.Pihkavoiteella olen tota ihomuutosta hoitanut,nyt maanantaina alkaa kuorinta ja valohoito tohon okasolusyöpään.
        Saisvat kuoria koko naaman ja kaikki rypyt viedä

Lankapuhelimen aikaan vastasin joskus pelkällä sukunimellä, ja nuorukainen alkoi haastella hempeitä. En raaskinut poikaa kiusata, vaan alkuunsa sanoin, että olen perheen äiti. Eläkkeelle jäätyäni jouduin useampaankin kertaan todistamaan ikäni alennuksia varten, ihan tuntui mukavalta.... enpä tosin vanha ollutkaan, vain 60 v. Eläköityminen olikin vaihe, jolloin ensimmäistä kertaa läikähti mieleen : tässäkö tämä olikin, kunnes huomasin, että tästähän tämä vastaa alkaakin.

Joustava mieli pitää nuorena, vaikka joustavan askelenkin eteen kannattaa tehdä töitä. Jollakin on hyvät perintötekijät, mutta kyllä senkin perinnön saa äkkiä tuhlatuksi.
        Lahosuojan värit ovat tosiaan paremmat puun suojana, luonnosta saa punaiset posket, verenkierto elpyy ja onhan niin luonnollisen raikkaita värejä ja aineita kosmetiikassakin valittavana. Happi on varmaan yksi tehokkaimpia vanhenemisen estäjiä, ja sitä Sinä Rituliini jäällä haukkaat keuhkojen täydeltä. Hyvää tulosta toivon hoidostasi, onneksi tuota ihomuutosta voidaan hoita tuloksekkaasti.

Itse palasin koiruuden ulkoilutuslenkiltä, vettä satoi, mutta siinäpä tuli luonnon kosteusvoidetta kasvoille ja punaiset posket. .

• LS.
        Ramoona* kirjoitti:

Lankapuhelimen aikaan vastasin joskus pelkällä sukunimellä, ja nuorukainen alkoi haastella hempeitä. En raaskinut poikaa kiusata, vaan alkuunsa sanoin, että olen perheen äiti. Eläkkeelle jäätyäni jouduin useampaankin kertaan todistamaan ikäni alennuksia varten, ihan tuntui mukavalta.... enpä tosin vanha ollutkaan, vain 60 v. Eläköityminen olikin vaihe, jolloin ensimmäistä kertaa läikähti mieleen : tässäkö tämä olikin, kunnes huomasin, että tästähän tämä vastaa alkaakin.

Joustava mieli pitää nuorena, vaikka joustavan askelenkin eteen kannattaa tehdä töitä. Jollakin on hyvät perintötekijät, mutta kyllä senkin perinnön saa äkkiä tuhlatuksi.
        Lahosuojan värit ovat tosiaan paremmat puun suojana, luonnosta saa punaiset posket, verenkierto elpyy ja onhan niin luonnollisen raikkaita värejä ja aineita kosmetiikassakin valittavana. Happi on varmaan yksi tehokkaimpia vanhenemisen estäjiä, ja sitä Sinä Rituliini jäällä haukkaat keuhkojen täydeltä. Hyvää tulosta toivon hoidostasi, onneksi tuota ihomuutosta voidaan hoita tuloksekkaasti.

Itse palasin koiruuden ulkoilutuslenkiltä, vettä satoi, mutta siinäpä tuli luonnon kosteusvoidetta kasvoille ja punaiset posket. .

Puhutte niin oikeita juttuja, mukava lukea täälläkin
        aivan harvinaisen fiksuja tekstejä.

Onhan iän mukana odotettavissa sitä sun tätä,
        siihen voi varmaankin varautua tulevien vuosikymmenten aikana, jos niitä vuosia ja vuosikymmeniä tulee,
        vaikka eläisi luonnonmukaisestí ja luomua käyttäisi
        tuossa lahonsuoja-aineittenkin kohdalla.
        Minulla aineet ovat jääneet elämäni ainana tosi vähälle,
        melkein ilman olen pärjäillyt.

Äitini halvaantui yli yhdeksänkymppisenä saatuaan
        veritulpan toiselle aivopuoliskolleen.
        Istuin hänen vieressään hyräillen hänen korvansa lähellä tuttuja säveliä, silmät kertoivat, miten hän niistä piti.
        Kuulo ainakin oli pysynyt hyvänä ja samoin muisti.
        Kun hoitaja tuli, hän jutteli myös koko ajan hoitotoimenpiteitä tehdessään ja äitini näytti ymmärtävän, sitten hoitaja sanoi:
        "Mitä voiteita se mummi on käyttänyt, kun iho on noin sileä?*
        Silmät selvästi hymyilivät.
        Ajattelin että "nainen on nainen aina vaan!"
        Sanoin, että vettä ja saippuaa, siinä ne mummin pääasialliset hoitotuotteet ovat tainneet olla!

Minä olen saippuoita käyttänyt käsilleni ja vartalolleni
        lähinnä, kasvoille usein vain vettä, viimeiseksi kylmää.

Terveellinen ruoka äidillenikin oli tärkeätä, sai kaikki lapsensa hengissä pidettyä aikana, jolloin "lentävä keuhkotauti", tuberkuloosi, kurkkumätä, polio ym. taudit veivät lapsia, tuttujakin. Iltakävely oli myöskin hänelle tärkeätä.

:)

• LiisaS kirjoitti
        LS. kirjoitti:

Puhutte niin oikeita juttuja, mukava lukea täälläkin
        aivan harvinaisen fiksuja tekstejä.

Onhan iän mukana odotettavissa sitä sun tätä,
        siihen voi varmaankin varautua tulevien vuosikymmenten aikana, jos niitä vuosia ja vuosikymmeniä tulee,
        vaikka eläisi luonnonmukaisestí ja luomua käyttäisi
        tuossa lahonsuoja-aineittenkin kohdalla.
        Minulla aineet ovat jääneet elämäni ainana tosi vähälle,
        melkein ilman olen pärjäillyt.

Äitini halvaantui yli yhdeksänkymppisenä saatuaan
        veritulpan toiselle aivopuoliskolleen.
        Istuin hänen vieressään hyräillen hänen korvansa lähellä tuttuja säveliä, silmät kertoivat, miten hän niistä piti.
        Kuulo ainakin oli pysynyt hyvänä ja samoin muisti.
        Kun hoitaja tuli, hän jutteli myös koko ajan hoitotoimenpiteitä tehdessään ja äitini näytti ymmärtävän, sitten hoitaja sanoi:
        "Mitä voiteita se mummi on käyttänyt, kun iho on noin sileä?*
        Silmät selvästi hymyilivät.
        Ajattelin että "nainen on nainen aina vaan!"
        Sanoin, että vettä ja saippuaa, siinä ne mummin pääasialliset hoitotuotteet ovat tainneet olla!

Minä olen saippuoita käyttänyt käsilleni ja vartalolleni
        lähinnä, kasvoille usein vain vettä, viimeiseksi kylmää.

Terveellinen ruoka äidillenikin oli tärkeätä, sai kaikki lapsensa hengissä pidettyä aikana, jolloin "lentävä keuhkotauti", tuberkuloosi, kurkkumätä, polio ym. taudit veivät lapsia, tuttujakin. Iltakävely oli myöskin hänelle tärkeätä.

:)

eilen Kukkahameelle näin:

Liike on lääke. Ja paras sellainen.
        Kyllä se siitä, Kukkahame, taas iloksi muuttuu.
        Kun kevään valo valtaa maanpiirin ja linnut palaavat, silloin kohahtavat ihmisissäkin kaikki terveyden voimat uuteen nousuun!

• *Kukkahame*
        LiisaS kirjoitti kirjoitti:

eilen Kukkahameelle näin:

Liike on lääke. Ja paras sellainen.
        Kyllä se siitä, Kukkahame, taas iloksi muuttuu.
        Kun kevään valo valtaa maanpiirin ja linnut palaavat, silloin kohahtavat ihmisissäkin kaikki terveyden voimat uuteen nousuun!

Kiitos sanoistasi!
        Pontevasti olen joka päivä jo pian viikon ilman sauvoja noussut portaita ylös ja kiertänyt rinnettä alas uusien taas nousun omalla mutkikkaalla tavalla.
        Onneksi tuo ranta on tyhjä, paitsi mitä pilkkijät nuo uskaliaat kalan nälkäiset vilkuilevat minun 'touhujani'.
        Tunnen saavani päivä päivältä voimia palautumaan, särytkin enää vähäiset.

Eihän se ikään nähden enää jalan tarvitse niin ketterästi nousta!

;-))

• Ramoona* kirjoitti:

Tunnen todella olevani jopa onnellinen tästä rantatilasta ja harrastuksestani.
        Sain eilen hyviä uutisia,koepala ei ollutkaan okasolusyöpää,vaan aurinkokeratoosia.
        Hoitoon en päässyt,kun lääkäri sairastui.
        Parilla hoitokerralla sen ihomuutoksen pitäis normalisoitua.
        Minähän en jää sitä suremaan,nyt taistelen polveni hoidon kanssa.Terveyskeskus ei suostunut mangneettikuvaukseen lähetettä antamaan.
        Olen tämän polveni pari kertaa ruhjonut ja kolme kertaa siitä on poistettu nestettä ja kortisonia lykätty tilallle.

Sanoin sille lekurille,että muutan Nokialle,jollei lähetettä orttopedille ala höltiämään,pyyhkikää leppiin käsiänne koko
        "käpykylän"popoo.
        On yhtä helvettiä,taistella itsestäänselvyyttä vastaan,kuin hoitotakuu,mitä sekin lienee.
        Omaishoitajana tarvitsen tota käpälääni vielä,joten onhan tämä ylimitoitettua tämä epäoikeudettomuus.
        Sain lähetteen orttopedille

• P. Veli

Taidan olla mieleltäni 40 - 60-vuotias. Fysiikka, no mene ja tiedä - ei ainakaan 50-vuotiaitten tasolla ja pärstä on sellainen tusinapärstä. Kasvoilla elämänviivat ja silleen! Useat loikkii karkuun ja aremmat siirtyvät välittömästi kadun aurinkoisemmalle puolelle. Silti elämä on kivaa, eikö totta?

• ajan kanssa §

Eihän tuollaista kukaan voi kuin vain arvailla. Sanotaan, että luovat taiteilijat pysyvät myös mieleltään nuorekkaina lähes finaaliin saakka.
        Luulen että yhtä aikaa, tasajalkaa tässä muumioidutaan.

• Aika vaikealta tuntuu vastata tuohon aloituksen kysymykseen, koska en tiedä millainen 77 vuotias yleensä on mieleltään. Olenko minä jotenkin mieleltäni nuorekkaampi tai olenko jo satavuotiaan tasolla.
      Huono vertaus tuokin, sillä ne satavuotiaat ovat yleensä henisesti aika virkeitä, mitä minä muutamia olen tavanut.

Yleensä sanotaan että se siäinen minä on aina samanlainen. Niin minäkin tunnen. Olen kuitenkin varma siitä etten sentään enää niin lapsellinen ole kuin nuorena.
      Epäilen olevani kuitenkin nuorekas, sillä liki kolmekymppiset lapsenlapseni ovat jotain sinnepäin vihjaisseet, aika samantapaisesti monista asioista ajattelemme. Nyt meni jo kehaisun puolelle (köhöm). Kyllä loppuarvio itsestäni on etten todellakaan totuutta tiedä.
      Muista voisi paremmin jotain sanoa. Nuorekkaaseen mieleen ei ainakaan kuulu mun mielestä vanhoille ihmisille tyypillinen jumittuminen asenteisiinsa. Ei olla valmiita mihinkään uuteen esim opettelemaan ja ottamaan käyttöön uutta tekniikkaa, vaihtamaan pukeutumistyyliään ja kampaustaan ajan tasalle.

Joistakin edellä olevista viesteistä saa sellaisen kästyksen että ulkonäöllä olisi myös yhteyttä mielen nuorekkuuteen. Kyllä se varmasti jotenkin ulkoisesta olemuksesta ja etenkin puheista heijastuu. En osaa tämän paremmin aloitukseen vastata.

• P. Veli

En asenteisiin jumiudu, periaatteisiin kyllä. Ennakkoasenteita on vähän, tai ei ollenkaan.Nuorekkaaseen mieleen ei kuulu seniorikäisille tyypillinen jumiutuminen vanhoihin asenteisiinsa. Totta. Empatiaa on kaikille ja kaikelle.

Mutta että vaihtamaan pukeutumistyyliään? Kyllä ikääntyneen pitää pukeutua ikäisekseen sopivasti, arvokkaasti. Anteeksi vaan rakkaat vastakkaisen sukupuolen edustajat - älkää ottako tavaksenne pukeutua yli-innokkaasti nuorekkaaksi. Pahimmasaa tapauksess ammutte karkeasti yli. Niin, että sivullisiakin alkaa hymyilyttää!

Ikääntykäämme arvokkaasti! Sonnustautukaamme vuosiemme mukaan. En tarkoita tällä harmiteltavaa massaan liittymistä Miehen silmä erottaa aina massasta asiallisesti, mahdollisuuksiensa ja varojensa mukaan pukeutuneen, oman ikäisensä naisen. Ja vierastaa aina liian nuorekasta esiintuloa.

• lady 80

Jos uudistaa vaatekertaansa ei se tarkoita nuorisomuotiin vaihtamista.

• Kuinka ollakkaan olen juuri ostanut pikkusen uutta päällepantavaa .

Ja juuri samanlaisen takin ostin kun huomasin yhdellä nuorehkolla nais ihmisellä oleva ,. Se on sellainen kevyemmän sorttinen untuvatakki ,Väri on puhtaan turkoosi (lempivärini) ja sellaisen pitkän hameen (mustan) joka on urheilullinen Vetoketkutkin molemmissa sivuissa , ja siinäkin on topattu (kevyesti ) vuori .Se on nilkkapituus. Näitä hameitakin on nyt täälä nähnyt , jaihastuin. on tosi käteviä ulkoiluvaatteita.

Niin ikääni en ole koskaan ajatellut .

Sitä kyllä ihmettelen kuinka jo meikäläisenikäiset naishenkilöt koittaa saada nuorekkaampaa näköä kasvoihinsa Huonolla meikillä. Se minusta korostaa vaan jo ikäihmisen häpeää näyttää luonnolliselta .Ikäiseltään .

Olen kiitollinen iästäni , on saanut elää ja nauttiakkin vielä ,iloista ja surutkin kuuluu elämään , Kaikki aikanaan .

• Nyt on mennyt aika joka ei palaa -- ja paras konsti on kun yrittää jos mahdollista muistella niitä kivoja hetkiä --muistot on tallella. Niillä pärjää olenhan saanut ellä nekinhetket . -- Ja kuka tietää mitä kivaa on vielä tulevaisuudessakin -- odotellaan -- ainakin minä olen saanut luvan olla murehtimatta 80 vuosipäiviäni -- olen sellanen että haluaisin että koko iso suku olis paikalla . Eikä sitten kun minua ei enään ole -- Sekinaika tulee --siittä saanolla varma.
        Mutta se ei olekkaan enään minunmurheeni .

Tulipas nukuttua hyvin --vaikka menin vasta Yösydännä nukkuunkin.

• isoisän aikaan
        ullamirjami kirjoitti:

Nyt on mennyt aika joka ei palaa -- ja paras konsti on kun yrittää jos mahdollista muistella niitä kivoja hetkiä --muistot on tallella. Niillä pärjää olenhan saanut ellä nekinhetket . -- Ja kuka tietää mitä kivaa on vielä tulevaisuudessakin -- odotellaan -- ainakin minä olen saanut luvan olla murehtimatta 80 vuosipäiviäni -- olen sellanen että haluaisin että koko iso suku olis paikalla . Eikä sitten kun minua ei enään ole -- Sekinaika tulee --siittä saanolla varma.
        Mutta se ei olekkaan enään minunmurheeni .

Tulipas nukuttua hyvin --vaikka menin vasta Yösydännä nukkuunkin.

Hyvä uni on ikäihmiselle kaiken A ja O tosin jokaiselle vauvasta vaariin. Nuorempana sita jaksoi vaikka tunnin unella vielä pitkän päivän töissä olla. Eipä tarvinnut unilääkettä ottaa kun lähes yön valvoneena töihin lähti.

Tuo vaihtelee, minkäikäinen mieli ja psyyke kehoa hallittee. Siihen en osaa sanoo. Nukkuessaan ihminen on 1 vuotisen tasolla, väsyneenä viimeisiään vetelevän vanhuksen. - kaikkea siltä väliltä.
        Ravinteikas ruoka, lisäravinteet purkista antavat palautumismahdollisuuden tehdä asioita "niin kuin ennenkin on tehty"

• rauha lepo

Mää olen just semmonen miks elämän kokemukset ovat muokanneet. Siltä pohjalta on hyvä levollisin mielin elellä edelleen vouhotuksista välittämättä omana itsenään. Ei kiinnosta miten muut minut kokevat iän suhteen.

• Anonyymi

moi

• Anonyymi

alotuksen kysymykseen,,,,,,,,

koen olevani 95 v

elämä on tosi pitkävetteistä,,,
      tätä ei jaksais päivääkää selvinpäin,,,,

• Anonyymi

Ihan itse kerrot syyn viimeisellä rivillä, miksi sulla on niiin "pitkäveteistä" ja oletettavasti ikävää. - Nm. Oma moka

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      705
      3799
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      100
      2818
    3. Sä olet epävakaa

tai ainakin yrität onnistuneesti vaikuttaa siltä. Ei sun kanssa uskalla ruveta yhtään mihinkään, menis hommat ojasta all
      Ikävä
      21
      1791
    4. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      77
      1672
    5. Mieti miten paljon yritin

Löytää yhteyttä kanssasi uudelleen sen väärinymmärryksen jälkeen. Koen etten tullut puoleltasi hyvin kohdelluksi mies😔
      Ikävä
      53
      1651
    6. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      82
      1613
    7. Teräväkielinen Virta jauhotti totaalisesti sössöttävän Keskisarjan

Harvoin on noin suvereenia jauhotusta A-studiossa nähty. Ja minä äänestän demareita, joita ei oltu paikalle edes kutsut
      Maailman menoa
      380
      1594
    8. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      110
      1530
    9. Kurkkiiko myyrä jo

Milloin tulee kolostaan?
      Ikävä
      28
      1399
    10. Haluatko tietää totuuden?

Olen kyllästynyt sinuun. Et herätä enää mielenkiintoa. Samat jutut x 100. Kuten narskuilla aina. Samalla tunnen myötätun
      Ikävä
      90
      1323
    Aihe