Valkoviinin päiväys

jeeenninnn

Ostin viime keskiviikkona 5.2.2014 Blue Pompano valkoviinin alkosta. Nyt huomasin pullon kyljessä päiväys merkinnän 20131113 21:53
Tarkoittaako se, että viini on valmistettu tuona päivänä vai onko se ns parasta ennen päiväys, vaikka ostin sen vasta...?
Voiko sitä juoda?

6

3768

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Turha pelätä

      En ole ikinä kuullutkaan, että pullotetuissa viineissä olisi ollut koskaan mitään parasta ennen -päiväyksiä. Hyvin tehdyt viinit saattavat säilyä asianmukaisissa oloissa säilytettynä nautittavassa kunnossa kymmeniäkin vuosia. Eräitä punaviinejä ei edes kannata juoda moneen vuoteen valmistuksesta, vaan niiden kypsyminen parhaimmilleen voi viedä toistakymmentäkin vuotta.

      Pahvisissa hanaviinipakkauksissa tuo parasta ennen -päiväysmerkintä on yleinen. Olen nähnyt esim. tallinnalaisissa myymälöissä hanaviinipakkauksia, joihin merkitty aika on jo ylittynyt. Se ei tee viinistä juomakelvotonta, mutta makuvirheen riski kasvaa.

      Mitään terveysriskiä ei hapettumaan/etikoitumaan päässeessä viinissä ole – valmistetaanhan viinietikkaa tahallaankin ja syödään salaatinkastikkeessa niin kuin tyhjää vain!

      Australialaista Blue Pompanoa saa Alkosta ilmeisesti vain muovipulloon pakattuna? Pakkaustyyppi on toistaiseksi harvinainen, mutta yleistymään päin. Todennäköisesti tuossakin on kyseessä elintarvikepakkauksiin soveltuva polyeteenitereftalaatti eli PET.

      http://www.alko.fi/tuotteet/560457/

      ”Arvio: Varsin vaatimaton, päärynäinen ja hennon omenainen tuoksu. Maku on kuiva ja siinä on tuoksun aromien lisäksi sitrusmaista hedelmäisyyttä. Suutuntumaa saa rapsakkaa ryhtiä terävästä hapokkuudesta. Yksinkertainen viini jättää suuta supistavan jälkivaikutelman.”

      http://viinilehti.fi/blog/viini/viinista-viiniin/blue-pompano-muovipullo/

      Todennäköisesti kyseessä on valmistuspäiväys.

      Pidä tuota pulloa tallessa vaikka vuosi tai pari ja kutsu minut juomaan se pois poikkeensa. Uskallan tehdä sellaisen viinin hävittämistempun silmää räpäyttämättä.

    • jeeenninnn

      Kiitos paljon vastauksesta! Selvästi asiantuntija vastaamassa.

      • Turha pelätä

        Eipä kestä kiitellä. En ole (mikrobiologian) asiantuntija enkä aina niin selväkään, mutta valko- ym. viinejä olen siemaillut pian 50 vuoden ajan niiden päiväyksiä tuijottamatta ja olen mielestäni vieläkin terve.

        Viimeksi eilen pöydässämme tyhjeni kaksi pulloa valkoviiniä, mutta pöydän ääressä oli poikkeuksellisesti neljä haarukoitsijaakin juustofonduen kimpussa.

        Ihmisillä esiintyy nykyisin turhaa päiväyshysteriaa, jonka johdosta täysin syömis- tai juomiskelpoista tavaraa menee paljon hukkaan.

        ”Viimeinen käyttöpäivä” ja ”parasta ennen” ovat muuten luonteeltaan täysin erilaisia päiväyksiä!

        ”Viimeinen käyttöpäivä” merkitään tuotteisiin, joiden tiedetään ihan oikeasti pilaantuvan tietyssä ajassa niin, että niiden syöminen tai juominen aiheuttaa jonkinasteisen ruokamyrkytysriskin (terveydelle vahingollisten mikrobien lisääntymisen myötä). Valmistaja tekee tuollaisenkin merkinnän vähän ”varman päälle”: jos tuotetta on säilytetty koko ajan oikeassa säilytyslämpötilassa, ei päivä tai pari yli ole merkinnyt minulle mitään estettä tuotteen käyttämiselle. Tällaiseen tietoiseen riskinottoon en halua sinänsä ketään yllyttää.

        ”Parasta ennen” -päiväys merkitään tuotteisiin, joiden laatu heikkenee hiljalleen, mutta vaarattomasti. Valmistaja haluaa taata kuluttajalle, ettei tuotteessa varmasti ole havaittavissa mitään oleellista laatu- tai makuvirhettä ao. päivämäärään mennessä. Esimerkiksi monet täyssäilykkeet ja kuivatuotteet kuten jauhot, ryynit, kuivapasta jne. säilyvät täysin syömäkelpoisina vaikka kuinka monta kuukautta ”parasta ennen” -päiväyksen jälkeenkin – alkavat vain vähitellen maistua yhä enemmän ja enemmän ”purkille” tai ”kaapille”.

        Kun pidättäytyy heittämästä täysin käyttökuntoisia tuotteita bioroskiin tai viemäriin, säästyy rahaa käytettäväksi vaikkapa viiniin...


    • hetelmätanniini

      Viiniä ei ole "valmistettu" tuona päivänä vaan todennäköisesti pullotettu - mikä taas on aivan eri asia.

      Kaikki viinit pilaantuvat hyvinkin nopeasti, jos niihin ei ole lisätty "säilöntä"-aineita eli pääsääntöisesti rikkiyhdisteitä. Nämä taas voivat aiheuttaa herkille ihmisille pahojakin migreenin-kaltaisia oireita. Valkkareissa näitä yleensä käytetään eniten.

      Itse maistan nämä yhdisteet hyvinkin herkästi ja pidänkin lähinnä huvittavana aikuisten ihmisten viininmaistelua nyansseista vakavin naamoin kun he lähinnä maistelevat rikin eri olomuotoja.

      • In vino veritas

        Jaa. Suurin sallittu rikkidioksiidipitoisuus valkoviineille on noin 0,2 grammaa litraa kohden. Eiköhän noilla pitoisuuksilla tuohon viinilitraan mahdu jokunen muukin aromaattinen ainesosa?


    • Turha pelätä

      >Viiniä ei ole "valmistettu" tuona päivänä vaan
      >todennäköisesti pullotettu - mikä taas on aivan eri asia.

      Olet tietenkin oikeassa... tai miten asian sitten ottaakin... Loppuasiakkaan ostama tuotehan on pullollinen viiniä, ja pullotus on oleellinen osa tuon tuotteen valmistusprosessia!

      >Itse maistan nämä yhdisteet hyvinkin herkästi ja
      >pidänkin lähinnä huvittavana aikuisten ihmisten
      >viininmaistelua nyansseista vakavin naamoin
      >kun he lähinnä maistelevat rikin eri olomuotoja.

      Minä olen onneksi säästynyt tuollaiselta makuaistilta sekä migreenitaipumukselta.

      Mahdettiinkohan viineissä muuten käyttää liiemmälti säilöntäaineita menneinä vuosikymmeninä ja -satoina? Minun varhaisimmat viinikokemukseni ajoittuvat 1960-luvun loppupuoliskolle. Vierailin mm. 1968 useammankin kerran eräässä maineikkaassa saksalaisessa viiniravintolassa, jonka historia ulottuu ajassa yli 600 vuotta taaksepäin ja jonka monisatanimikkeinen viinilista oli ja on vahvasti valkoviinipainotteinen. Viinilistan ”Aarrekammio”-osiosta löytyi häkellyttävän vanhoja vuosikertoja! Minua tosin valistettiin, että kaikkein vanhimmissa vuosikerroissa on vain pieni osa alkuperäistä ikivanhaa viiniä, jota on sittemmin jatkettu tuoreemmalla. Hinnat eivät houkutelleet maistelemaan niitä, opiskelijabudjetilla kun oltiin liikkeellä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4673
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2269
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1794
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1518
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      32
      1461
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1318
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1237
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      15
      1156
    9. 23
      1092
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1024
    Aihe