Miksi osa on vihamielisiä?

330d ja hajis

Ihmettelen eräiden tyyppien käytöstä. Miksi argumentoidaan vihamielisesti, jos joku sattuu olemaan eri mieltä? Eikö sen vertaa löydy sivistystä että osattaisiin keskustella asiallisestì? Mikä siitä asiallisesta keskustelusta tekee niin vaikeaa?
Itse olen AINA yrittänyt vastailla/kommentoida asiallisesti. Pari kertaa näiden 3-4v (?) aikana on pompsahtanut näitä outoja lintuja, joiden väkisin on saatava riita aikaan. Se tapahtuu helposti väheksymäällä tai oikeasti vittuilemalla toiselle. Asioihin on monta mielipidettä. Kukaan ei ole väärässä ja jokainen luulee olevansa oikeassa. Silti sivistyneen ihmisen EI kuulu väheksyä toisen panosta keskusteluun. Siis mikä saa jäyhän suomalaisen uhoamaan nettikeskustelussa?

21

992

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ....

täälä ei tartte olla naamat vastakkain väittelemäs toisten kans
      oon ittekki ihimetelly sitä kun joku kysyy jotaki esim. auton koriaamisesta ja sitte kun sille antaa ohojeita niin se monaasti muuttuuki lässyttelyksi tai joku toine tuloo sen pilaamaan

• jude

on kehittymätön ego. Lisäksi pidetään itseä ylivertaisena, jolloin voi sumeilematta haukkua tai alentaa toista.
      Tälläistä se vaan on. Ei kaikki ole soveliaita vapaaseen sananvaihtoon. Samoin kävi kun viina vapautettiin kovasta verosta. Jotkut pilaavat senkin.... Tsemppiä!

• Redness

Toisille ihmisille asiallinen keskusteleminen on silkka mahdottomuus.
      Joillekin syyt juontaa ehkä jo lapsuudesta, kun on kasvatus tullut laput silmillä ja vain yksi totuus on se oikea totuus.

Oman "absoluuttisen" oikeuden muuttuminen saattaisi synnyttää sisäisiä traumoja "eikö isi ollutkaan oikeassa"-tyyliin.
      Seuraukset ovat aina hyökkääviä, koska opittu on, että "hyökkäys on paras puollustus", vaikka ei tiedetä miksi.

Omasta mielestä parhaita keskusteluja saavutetaan, jos kaksi mahdollisimman eriävää näkökulmaa alkavat lähenemään keskustelun myötä toisiaan ja viimein löytävät sen joustetun "oman-totuuden"...
      Molempien keskustelijoiden näkemykset ovat näin avartuneet ymmärtämään muutakin, kuin omaa näkemystään.

Itse vastaan siten mitä kirjoitetaan ja henkilökohtaisuuksiin en sorru ennen, kuin toinen on sen aloittanut.
      Väärässä olemisen myöntäminen on vahvuus... täälläkin...

• Asteri

Suomalaiselle auto on Tabu. Liikenne on jokaiselle oma ego,jokainen on mielestään paras ajaja. Oma autonsa on parempi kun toisen,siihen paremmuuteen riittää pelkkä pölykapseli jos kaverilla ei sitä ole. Siihen väliin sivullisten mielipiteet on kuin punainen vaate härälle!! Vaikka toiset olisi kuinka oikeassa hyvänsä.

• mollaaja

Illmeisesti tänne kirjoittaa kaksi eri tyyppiä samalla nimimerkillä tai sitten tämä yksi ja sama on melko kaksinaamainen heppu.

Kirjoittanut: 330d ja hajis, 24.9.2004 klo 19.42
      ”Ihmettelen eräiden tyyppien käytöstä. Miksi argumentoidaan vihamielisesti, jos joku sattuu olemaan eri mieltä? Eikö sen vertaa löydy sivistystä että osattaisiin keskustella asiallisestì? Mikä siitä asiallisesta keskustelusta tekee niin vaikeaa?”

Kirjoittanut: 330d ja hajis, 30.8.2004 klo 09.57
      ”Lue kysymykseni uudelleen ja ajattele idiootti.”

Kirjoittanut: 330d ja hajis, 31.8.2004 klo 09.46
      ”Jos väität osaavasi ajatella, niin todista se vastaamalla kysymyksiini, vain tuota iänikuista jänkätystä saa lukea sinun "viisaan" kirjoituksestasi. NUIJA.”

Kirjoittanut: 330d ja hajis, 3.9.2004 klo 08.47
      ”Olet aikamoinen yksilö. Jos et kerran tiedä vastausta kysymykseeni, niin mitä vitt**a siinä oikein uhoat?”

”Ei anna enempää aihetta "keskustella" kanssasi. Vaimosi on treenannut sinut niin hyväksi. Voittaako vaimosi tai poikaystäväsi sinut väittelyssä? Tai älä vastaa. En jaksa enää kiinnostua jutuistasi.”

• 330d ja hajis

kuin sinne huudetaan. Itse en ole koskaan aloittanut kyseistä mollaamista. Jos ruvetaan haukkumaan, niin osaan vastata samalla mitalla. Se, olenko siihen tyytyväinen myöhemmin on toinen asia.
        Jos löydät yhdenkään kirjoituksen, jossa olisin toiminut mollaamisen aloittajana, niin odotan sitä kiitollisena.

• Tomppa
        330d ja hajis kirjoitti:

kuin sinne huudetaan. Itse en ole koskaan aloittanut kyseistä mollaamista. Jos ruvetaan haukkumaan, niin osaan vastata samalla mitalla. Se, olenko siihen tyytyväinen myöhemmin on toinen asia.
        Jos löydät yhdenkään kirjoituksen, jossa olisin toiminut mollaamisen aloittajana, niin odotan sitä kiitollisena.

"Jäähdytelty" vastauksesi hyvin perusteltuun kirjoitukseen, josta menetit malttisi vain siksi, että se osoitti sinun olleen perusteellisesti hakoteillä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000004775664

• 330d ja hajis
        Tomppa kirjoitti:

"Jäähdytelty" vastauksesi hyvin perusteltuun kirjoitukseen, josta menetit malttisi vain siksi, että se osoitti sinun olleen perusteellisesti hakoteillä.

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=95&conference=531&posting=22000000004775664

kenties lukea sen K.Ä:n viestin siitä ennen minun kirjoitustani.... Katso sitä nimimerkkiä joka tarkoittaa minua ja mieti onko se asiallista. Ko. asialla k.ä mollaa minut amis-poikien joukkoon. Se on mielestäni väärin, vaikka amiksen käyneissä ei sinällään vikaa olekaan, niin kuitenkin se on näillä keskustelupalstoilla yleensä herjaava nimitys.
        Joten voinko pyytää että lukisitte ENSIN koko ketjun, ennen kuin alatte höpöttää omianne?

• mollaaja
        330d ja hajis kirjoitti:

Metsä vastasi kuten sinne huudettiin. Sanoit itseäsi tyhmäksi ja toinen oli samaa mieltä. Siitä aloitit mouhoamisen. Jos siis haluat vastauksen siihen kysymykseesi että miksi osa on vihamielisiä niin kysy sitä itseltäsi kun olet itse juuri sellainen. Nyt vaan jäit housut kintussa kiinni ja mahtaa hävettää!

• 330d ja hajis
        mollaaja kirjoitti:

Metsä vastasi kuten sinne huudettiin. Sanoit itseäsi tyhmäksi ja toinen oli samaa mieltä. Siitä aloitit mouhoamisen. Jos siis haluat vastauksen siihen kysymykseesi että miksi osa on vihamielisiä niin kysy sitä itseltäsi kun olet itse juuri sellainen. Nyt vaan jäit housut kintussa kiinni ja mahtaa hävettää!

nyt muuttui? Se että itse "haukun" itseäni, ei kyllä oikeuta muita siihen hommaan. Sitä paitsi se oli humoristinen avaus, jota ei olisi tarvinnut aivan kirjaimellisesti ottaa....
        Lisäksi on erilaisia tapoja vastata viesteihin. Tuo vastaus oli ilkeästi kirjoitettu, vaikka siihen olisi voinut suhtautua muullakin tavalla.
        Lisäksi tuo "vastaaja" ei kuitenkaan osannut vastata kysymykseeni, mutta arvonimen hän jätti vain minulle.

• mollaaja
        330d ja hajis kirjoitti:

nyt muuttui? Se että itse "haukun" itseäni, ei kyllä oikeuta muita siihen hommaan. Sitä paitsi se oli humoristinen avaus, jota ei olisi tarvinnut aivan kirjaimellisesti ottaa....
        Lisäksi on erilaisia tapoja vastata viesteihin. Tuo vastaus oli ilkeästi kirjoitettu, vaikka siihen olisi voinut suhtautua muullakin tavalla.
        Lisäksi tuo "vastaaja" ei kuitenkaan osannut vastata kysymykseeni, mutta arvonimen hän jätti vain minulle.

Latelet itsellesi eri sääntöjä kuin muille. Saattoihan se vastauskin olla huumorimielessä kirjoitettu mutta sinä hermostuit ja kävit nimittelemään. ja nyt ihmettelet että miksi jotkut reagoivat agressiivisesti jos joku on eri mieltä. Vai oletko sitä mieltä että heti kun joku sanoo poikkipuolisen sanan on sinulla oikeus haukkua idiootiksi? Jos on niin älä sitten paskaa housuusi jos joku tekee samoin.

Ja sitäpaitsi vastaaja vastasi kysymykseesikin mutta se jäi sinulta tajuamatta syystä jonka itsekin olet myöntänyt.

Idiootti!

• 330d ja hajis
        mollaaja kirjoitti:

Latelet itsellesi eri sääntöjä kuin muille. Saattoihan se vastauskin olla huumorimielessä kirjoitettu mutta sinä hermostuit ja kävit nimittelemään. ja nyt ihmettelet että miksi jotkut reagoivat agressiivisesti jos joku on eri mieltä. Vai oletko sitä mieltä että heti kun joku sanoo poikkipuolisen sanan on sinulla oikeus haukkua idiootiksi? Jos on niin älä sitten paskaa housuusi jos joku tekee samoin.

Ja sitäpaitsi vastaaja vastasi kysymykseesikin mutta se jäi sinulta tajuamatta syystä jonka itsekin olet myöntänyt.

Idiootti!

se taas tuli....
        Vastausta kysymykseeni en saanut. Vain arvailuja ja epämääräisiä juttuja.
        En laadi muille erilaisia sääntöjä. Tilanne nyt vain on se, että jos se vastaus oli "huumoria", niin se oli aika huonosti toteutettu. Siitä nimittäin paistoi vihamielinen ja ylimielinen asenne.
        Jos vastaaja olisi edes jollain tasolla pystynyt perustelemaan vastauksensa ja olisi kirjoittanut sen arvioinsa minusta eri tavalla, niin enpäs olisi siitä kimmastunut.
        Olenko minä haukkunut sinua? Miksi siis tuo loppukaneetti? Etkö voi kirjoittaa sillä nimimerkillä jota olen ehkä loukannut? Minä sen sijaan kirjoitan AINA omalla nimimerkilläni, en keksi niitä tilanteen mukaan lisää kuten tuntuu esim. sinun tapauksessasi olevan...

• jude
        mollaaja kirjoitti:

Idiootti!

oo ihan kivaa. Mun mielestä sä olet ollu aika epis kun oot yrittäny kokajan saada 330 ja hajista hermostumaan. Toi viimeinen heitto ei todellakaan kuulu tänne. Lisäks sä olisit voinu kertoo että miten se oikeesti meni tuo kuuluisa lainauksen kohde. Se ei ollu kovinkaan asiallinen se vastaus, mistä toi hermostu. et koita ottaa rauhallisemmin.

• mollaaja
        330d ja hajis kirjoitti:

se taas tuli....
        Vastausta kysymykseeni en saanut. Vain arvailuja ja epämääräisiä juttuja.
        En laadi muille erilaisia sääntöjä. Tilanne nyt vain on se, että jos se vastaus oli "huumoria", niin se oli aika huonosti toteutettu. Siitä nimittäin paistoi vihamielinen ja ylimielinen asenne.
        Jos vastaaja olisi edes jollain tasolla pystynyt perustelemaan vastauksensa ja olisi kirjoittanut sen arvioinsa minusta eri tavalla, niin enpäs olisi siitä kimmastunut.
        Olenko minä haukkunut sinua? Miksi siis tuo loppukaneetti? Etkö voi kirjoittaa sillä nimimerkillä jota olen ehkä loukannut? Minä sen sijaan kirjoitan AINA omalla nimimerkilläni, en keksi niitä tilanteen mukaan lisää kuten tuntuu esim. sinun tapauksessasi olevan...

se tuli, siis mikä?
        On tosi miehekästä väittää ettei ole saanut johonkin vastausta vaikka sen on saanut. Kuka tahansa lukutaitoinen ja ei-tyhmä sen huomaa. Sori ettei kohdallasi toteudu molemmat ehdot.
        Et ole haukkunut minua enkä minä sinua. Se oli ihan vaan huumoria. Selaista jota kaltaisesti velttoperseet usein harrastavat. Jostain syystä en taida osata sitä vielä mutta opettelen lukemalla kirjoituksiasi. Yksi keino taitaa olla vihjailu siitä että joku vaihtaa nimimerkkiä koko ajan...

• 330d ja hajis
        mollaaja kirjoitti:

se tuli, siis mikä?
        On tosi miehekästä väittää ettei ole saanut johonkin vastausta vaikka sen on saanut. Kuka tahansa lukutaitoinen ja ei-tyhmä sen huomaa. Sori ettei kohdallasi toteudu molemmat ehdot.
        Et ole haukkunut minua enkä minä sinua. Se oli ihan vaan huumoria. Selaista jota kaltaisesti velttoperseet usein harrastavat. Jostain syystä en taida osata sitä vielä mutta opettelen lukemalla kirjoituksiasi. Yksi keino taitaa olla vihjailu siitä että joku vaihtaa nimimerkkiä koko ajan...

on se lukutaidoton..."Idiootti! " "Selaista jota kaltaisesti velttoperseet usein harrastavat." Eli huumoriako? Kusipäistä sönköttämistä, ei huumoria. Eli katse peiliin siellä päässä, niin huomaat puhuvasi itsestäsi. Ja vielä todistat typerällä haukkumisellasi väitteeni todeksi.

• mollaaja
        330d ja hajis kirjoitti:

on se lukutaidoton..."Idiootti! " "Selaista jota kaltaisesti velttoperseet usein harrastavat." Eli huumoriako? Kusipäistä sönköttämistä, ei huumoria. Eli katse peiliin siellä päässä, niin huomaat puhuvasi itsestäsi. Ja vielä todistat typerällä haukkumisellasi väitteeni todeksi.

nyt noin muuttui? Huumorilla heitän juttua, niin suutut ja otat itseesi. Näköjään sinulta ei löydy sen vertaa sivistystä, että pystyisit keskustelemaan asiallisesti. Sinua on kyllä helppo viedä. Älykästä ihmistä ei olisi.

Kassi suljettu!

• 330d ja hajis
        mollaaja kirjoitti:

nyt noin muuttui? Huumorilla heitän juttua, niin suutut ja otat itseesi. Näköjään sinulta ei löydy sen vertaa sivistystä, että pystyisit keskustelemaan asiallisesti. Sinua on kyllä helppo viedä. Älykästä ihmistä ei olisi.

Kassi suljettu!

kaikki valot päällä. Miksi en saisi suuttua, jos haukutaan? Älyn määrästä olet kyllä kirjoitustesi perusteella aivan väärä ihminen puhumaan.
        Todistit, että ne jotka luulevat olevansa jotain erinomaista ovat juuri noita jotka eivät asiallisesti osaa keskustella. Muista, että luulo ei ole sama kuin se että oikeasti jotain tietää. Huomaa, että kertaakaan en ole sinua nimitellyt. Sinä sen sijaan olet. Saatko jotain kiksejä noista jutuistasi?

• mollaaja
        330d ja hajis kirjoitti:

kaikki valot päällä. Miksi en saisi suuttua, jos haukutaan? Älyn määrästä olet kyllä kirjoitustesi perusteella aivan väärä ihminen puhumaan.
        Todistit, että ne jotka luulevat olevansa jotain erinomaista ovat juuri noita jotka eivät asiallisesti osaa keskustella. Muista, että luulo ei ole sama kuin se että oikeasti jotain tietää. Huomaa, että kertaakaan en ole sinua nimitellyt. Sinä sen sijaan olet. Saatko jotain kiksejä noista jutuistasi?

"Todistit, että ne jotka luulevat olevansa jotain erinomaista ovat juuri noita jotka eivät asiallisesti osaa keskustella."

Niin todistin, ja esimerkkihenkilökin oli helppo löytää. Otit vieläpä ihan innokkaasti kunnian vastaan.

Tyhmempiään ei saa kiusata ja olen jo rikkonut tuota sääntöä liikaa. Anteeksi. Oikeasti olet varmaan ihan fiksu ja kiva ihminen.

• 330d ja hajis
        mollaaja kirjoitti:

"Todistit, että ne jotka luulevat olevansa jotain erinomaista ovat juuri noita jotka eivät asiallisesti osaa keskustella."

Niin todistin, ja esimerkkihenkilökin oli helppo löytää. Otit vieläpä ihan innokkaasti kunnian vastaan.

Tyhmempiään ei saa kiusata ja olen jo rikkonut tuota sääntöä liikaa. Anteeksi. Oikeasti olet varmaan ihan fiksu ja kiva ihminen.

Minä en ota siihen kantaa olenko fiksu vai en. Onneksi sinä sentään osaat sen asian.
        Ja esimerkkihenkilö oli todellakin helpo löytää, kun se alkoi sinun nimimerkilläsi kirjoittaa soopaa saadakseen minut kuumenemaan. Sorry, ei onnistu. On hyvä että luulet olevasi fiksu. Todellisuus saattaa vain yllättää sinut kunhan jossain vaiheessa älyät edes jotain mitä olet "viisaudessasi" kirjoittanut. Siinä kun ei ole kuin irrallisia pätkiä poimittuna sopivasti minun kirjoituksistani ja sitten niitä herjaavia juttuja minusta. Sekö osoittaa että olet jotenkin ylivertainen? Jos et osaa luoda itse mitään, niin ainakin siinä mielessä "viisautesi" on puutteellinen. Ja jokainen osaa täällä netissä elvistellä ja haukkua muita. Mikä siitä tekee niin "fiksua"? Jätän sinut katselemaan peiliisi ja kuvittelemaan että olet jotain mitä et ole. Ei anna aihetta enempään.

• Marx...

Lauantai Tekniikka & Talous lehdessä oli juttu jossa eräs kirjailija väitti että ruotsalaisille johtamiskultuurille on tyypillistä että eriävät mielipiteet koetaan vihamielisinä.

Ehkä on vain niin että osa ihmisistä kokee eriävät mielipiteet negatiivisena tai jopa vihamielisenä käytöksenä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Silmienvääntelijä-persut pääsivät Japanissa sarjakuvaan

Torille! https://www.hs.fi/kulttuuri/art-2000011943173.html
      Maailman menoa
      176
      4967
    2. Nato kaatamassa Petterin haaveileman Tunnin junan?

Nato edellyttää pohjoisessa Jäämereltä Rovaniemelle saakka kapearaitesta suoraa rautatieväylää, joka maksaa paperirahaa,
      Maailman menoa
      18
      4346
    3. Donald Trump pääsi samalle listalle Sanna Marinin kanssa

Eli vasemmistolaisen Time-median top 100 jännäihmisten listalle. https://time.com/collections/time100-next-2021/5937699
      Maailman menoa
      9
      3087
    4. Älkää vaan sairastuko syöpään Suomessa

Tilaston mukaan Suomi, Slovakia ja Latvia lääkitsee aivan pohjamudissa syöpää. Sairastunutta hoidetaan edelleen vanhana
      Maailman menoa
      248
      2910
    5. Kyllä, maata ei halua puolustaa nimenomaan punavihreän puolen edustajat

"Esimerkiksi maanpuolustushenki on keskimääräistä alempana naisten, arvoliberaalien, heikossa taloustilanteessa olevien
      Maailman menoa
      143
      2852
    6. Sä veit mun sydämen ihan totaalisesti

Aivan totaalisesti..
      Ikävä
      52
      2491
    7. Oot se sinä

Ihan varmasti oot, tuo olemus ei valehtele 😘💓🪅 🏡 ihana 😍🙏
      Ikävä
      27