Kun pääsemme tässä muuttamaan on vahvan harkinnan alla ollut hevosen osto.Hevonen tulee siis omaan pihaan,luultavasti tulee asumaan pihatossa mutta pahan sään varalle olisi myös ulkokarsina,ellei tallia sitten olisi.Itse kuitenkin suosin pihattoa,koska siinä hevonen saa olla mahdollisimman paljon ulkona. Mutta nyt tosiaan kyselisin vähän,että minkärotuista hevosta\ponia\hevos\ponin risteytystä yleensä susitaan perhe hevoseksi? Pää-asiassa hevonen tulisi tälläiselle 14v junnulle,mutta välillä 10vuotiaat tytöt ratsastaisivat tällä,jotka tosiaan vasta opettelvat tällähetkellä välillä ratsastusta. Itse olen ajatellut,että lämminverinen voisi olla ihan ok,mutta saattaako semmoinen kuitenkin olla sitten vähän liian säpsy tai vauhdikas pikku lapsille jos kyseessä on ex ravuri?Itse en suomenhevosista tykkää,mutta vanhemmat kuitenkin kannattavat jotakin jykevämpää keskikokoista hevosta tai isoa ponia.Tilastoistahan varmasti löytyisi hyviä,mutta mitkä roturisteytykset sitten olisi perusluonteeltaan sopivia perhe hevoseksi.
Olen myös miettinyt,olisiko ravi\ajo russi sopiva sillointällöiseen ratsastukseen.Itse olen enemmän kiinnostunut kuitenkin ajamisesta este ja maastoratsastuksesta kuin tuuppailusta,joten sentakia lämminverinen tai russi olisi hyvä.Shetlanninponi ei ole tarpeeksi käytännöllinen kun kasvaa nopsasti yli,..ja hevosen kaveriksi tulisi miniponi eli olisi vain yksi hevonen,jonka pitäisi soveltua kaikkeen.Eli mikä olisi rauhallinen,mutta ajomahdollisuuksien puitteissa oleva hepparotu hyvä koti humputteluun.
Omakohtaisia kokemuksia mielellään!:)
(anteeksi epäselkeä teksti)
Minkärotuinen hevonen perhehevoseksi
6
178
Vastaukset
- Miniponifani
Russi olisi hyvä, mutta saattaa olla liian pieni ratsastettavaksi, jos on tavallisen pituinen14-v.
Suomenhevonen olisi oikeasti hyvä vaihtoehto.- heeevoooneen
Olen tosiaan itse 166cm pitkä ja paino heittelee siinä 65-70kg paikkeilla,eli tosiaan itse en pysty pienillä poneilla usein ratsastamaan,ellei russi sitten olisi isohko tai jykevä,eikä mikään pikku russi. Itse en suomenhevosia sentakia oikein suosi,kun ovat usein tosi kovasuisia ja juntteja,pitäis kuitenkin kahden 10v tytön ratsastuksen opetteluun soveltua.Mutta piensuomenhevonen voisi olla hyvä myös siihen nähden,että pari aikuistakin välillä käy selässä..Mitään ulkomaantuonteja tai alankomailta lähtöisin olevia hevosia ei voida kuitenkaan ottaa,kun pitäisi olla lämmitetty talli ja loimittamassa kymmenillä loimikerroksilla :_D
- Heppatyttö
Kyllä nuo suomipollet on ainakin minun mielestäni upea vaihtoehto, mutta jos kerran perheratsuksi tulee, niin suosittelen vuonoponia tai haflingeria :)
Kannattaa sitten huomioida, että kaikissa roduissa on erilaisia yksilöitä. Olen tuntenut säikkyjä suokkeja, mutta myös niin pomminvarmoja lämppäreitä (sekä ravi- että ratsurotuisia) että ne eivät olisi hievahtaneetkaan vaikka taivas olisi romahtanut niiden niskaan.
Ei kannata etsiä hevosta pelkän rodun perusteella, vaan päättäkää minkä kokoisen hevosen tai ponin haluatte (suosittelisin väh. 140cm), ja lueskelkaa myynti-ilmoituksia. Jos jokin kuulostaa lupaavalta ja sopivalta tarkoituksiinne, soittakaa myyjälle ja kyselkää tarkemmin, ja jos siltä tuntuu, käykää katsomassa. Samoin risteytyksiä löytyy joka lähtöön niin hevosissa kuin poneissakin.
Entiset ravurit eivät välttämättä ole sopivia pikkulasten ratsuiksi, ellei niitä ole koulutettu ratsun tehtäviin hyvin. Tosin alunperin ratsuiksi koulutetuissa hevosissa on taas se huono puoli, että niillä ei läheskään välttämättä voi ajaa. Ponit sen sijaan opetetaan usein ensin ajolle ja vasta sitten ratsuiksi, joten ne soveltuvat enimmäkseen molempiin tarkoituksiin. Ne ovat täysipainoisia ratsuja, mutta osaavat myös vetää kärryjä. Ja iso, vankka poni kantaa helposti tuon 65-70 kg.- heeevoooneen
Kiitos vastauksesta!
Jep,oon ottanut huomioon ihan hevoset yksilöinä mutta aina on helpompi laittaa hevoset omiin kategorioihin :D Risteytyksiä ja isoja poneja nyt varmaan sitten lähinnä aletaan katselemaan.
Eipä kestä. Onnea etsintään!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503901
- 583571
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1892906- 1052748
- 432563
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212550- 232518
- 402421
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192076- 282011