Paljon yh-äiti saisi lainaa?

yh-äiti

En tiedä onko tämä oikea palsta mutta kirjoitetaan tähän nyt kuitenkin.

Tilanne se että olen muuttamassa pois asoasunnosta vuokralle ja tarkoitus aloittaa säästäminen omaan asuntoon. Asossa vastike nousee näköjään nyt tasaisesti joka vuosi 70-100 e/kk joten tässä ei pysty enää säästämään mitään.

Mulla yksi alaikäinen lapsi. Paljon pitäisi olla säästöjä että saisin ehkä n. 150-190 000 e lainan tai onko tämä edes realistista? Kysyn tätä jossain vaiheessa omasta pankistakin mutta lähinnä kiinnostaisi tietää jos jollain samanlainen elämäntilanne minkälaisista summista puhutaan.

Tarkoitus säästää ainakin 5 vuotta ja saan asoasunnosta 10 000 e mukaani joten siitä pohjaa. Bruttopalkka tällä hetkellä 2700 e mutta ura ns. nousussa joten uskon bruton olevan 3000 e vuoden sisällä. Saan tietysti elarit ja lapsilisän tähän päälle. Lisäksi olen ajatellut tekeväni viikonlopputöitä silloin tällöin ja laittaa siitä kaikki rahat asunnon säästämiseen.

Jos säästöjä saisi kasaan 30 000 e ja vanhempien kesämökki takauksena niin saisiko sillä tuon lainasumman?

63

4029

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yh-äiti

Lisäys vielä tuohon, eli saan maksettua velkani pois myös tässä lähiaikoina joten muita velkoja ei olisi tuolloin 5 vuoden päästä.

• hanki mies

Kahden tuloilla se onnistuu.

• Luulisi

saavan lainaa, mutta viisi vuotta on pitkä tovi ja moni asia ehtii sinä aikana muuttua... Onnea matkaan!

• Turvallisesti vellal

Niin, sinun kannattaisi kierrellä pankkeja ja kysellä lainatarjouksia.Lainatarjoukset ovat siis määräaikaisesti esim.vuoden voimassa olevia lainasopimuksia jotka saat varmasti sopivan asunnon kohdalla.Ja koska sinulla on kuitenkin tuo 10ke ja päälle vielä valtiontakaus ensinasunnossa niin, kannattaa kokeilla miten käyy.
        Jokunen vuosi sitten, Nordealla oli omatakausjärjestelmä millä sait kuitattua tuon tarvittavan käsirahan. Tätäkin kannattaa siis kysyä.
        Sellainen pointti vielä, että tietääkseni 40% käteen jäävästä osuudesta on se mikä saa olla kuukauserä.Eli jos sinulla 1800 euroa käteen jäävä osuus, kuukauserä voisi olla jotain 720e paikkeilla.

• yh-äiti

Kiitos :) Se on totta että 5 vuodessa maailma muuttuu, ehkä hain tässä jotain toivoa projektilleni että jaksan tämän ajan säästää ja uskoa että sillä jotain saa :)
      J
      os jollain on NYT samanlainen elämäntilanne niin olisi kiva kuulla tämän päivän tarinoita, nekin antavat uskoa tulevaisuuteen. Myös siihen että pitäisikö säästösumman ollakin vaikka 50 000 e ennen kuin pankkiin kannattaa edes mennä kyselemäänkään mitään.

• omakas

Enemmän on kyse tuloista ja niiden varmuudesta. Varmaan aloitteleva lääkäri voisi yhä edelleen saada tuon summan lainaa ilmankin säästöjä.
        Omien ja tuttujeni kokemuksien mukaan suunnitelmasi on mahdollisuuksien rajoissa, tosin en tiedä miten pankki huomioi lapsen?

• Ok-Loordi
        omakas kirjoitti:

Enemmän on kyse tuloista ja niiden varmuudesta. Varmaan aloitteleva lääkäri voisi yhä edelleen saada tuon summan lainaa ilmankin säästöjä.
        Omien ja tuttujeni kokemuksien mukaan suunnitelmasi on mahdollisuuksien rajoissa, tosin en tiedä miten pankki huomioi lapsen?

Pankki laskee lapsen vievän yllättävän paljon rahaa eli kykyä hoitaa lainaa. Jos lääkäri esim. laskee että bruttotulot ovat n. 9.000 euroa ja nettotulot n. 5.000 euroa ja lyhentelee lainaa esim. 35.000 euroa vuodessa ja on säästössä esim. 50.000 euroa ja hakee lainaa esim. 200.000 euroa niin pankki sen kyllä myöntää. Yksin on toki yksin maksamassa lainaa ja jos on kaksi hyvätuloista yhdessä niin sitten sen lainan määrä jää usein pienemmäksi jos molemmilla on esim. 50.000 säästössä eli 100.000 yhteensä ja ottavat lainaa esim. 180.000 euroa ja lyhentävät sitä esim. 70.000 euroa vuodessa pois jos bruttotulot perheessä esim. 250.000 euroa vuodessa. Silloin se lapsikaan ei niin paljon haittaa lainan lyhennystä pankin silmissä.

Moni sanoo että nyt kannattaisi olla paljon lainaa, mutta Loordi maksoi lainansa pois 3,5 vuodessa ja lainan maksusta tulee kohta jo vuosi ja lisäksi on pörssisijoituksia ja sijoitusasunto, josta tulee vuokratuloja. On mukavaa myös ilmoittaa erinäisiin hakemuksiin velkojen määräksi nolla.

• jup28wee

kyllä siellä pankissa kannattaa käydä vaikka hetiki, käsittääkseeni vielä ei oo pakko olla 10% omaa rahaa.
        ainahan se parempi on mitä enämpi on massia ku lainan joutuu AINA kumminki maksaa takasikki.
        suunnitelmissa kannattaa kumminki pitää se vara aina että jos maailma muuttuu niin ettei se onnistukkaan ettei pettymys nousis liika suureksi, että jaksaa pettymyksenki jälkeen.

pankissa tosiaan kannattais käyä kattoos ja kyselees mieli pidettä jo senkin takia kun silmät kannattaa tosiaan nyt pitää auki kun rauhassa saa ettiä et jos löytyys vaikka remontoitavaa-, perikunnalta-, ulos mitattua tms edullista kohdetta.
        kohteita kannattaa seurata näytöissä käydä vaikkei sitä rahotusta iha vielä selvänä oliskaan mutta oppii arvioimaan kuntoa, alueita ym.
        ENSIMMÄINEN NÄYTTÖ TUSKIN ONNISTUU KAUPOIKSI ASTI MUTTA SIITÄ TULEE OPPIA MIHIN KIINNITTÄÄ HUOMIOTA.
        ite kattelin rivarin pätkääni vuoden-pari ja voin sanoa että elä hätäile!
        korot on nyt ainaki mukavan matalalla =D

• 77788899999999999999
        omakas kirjoitti:

Se on totta että vakaavaraisuus, eli käytännössä yleensä tulot ja työpaikan varmuus tai että ammatti on sellainen millä helposti työllistyy kaikissakin olosuhteissa ovat, asioita mitkä merkitsevät ehkä eniten omaan asuntoon lainan saamista ajatellen. Tähän jos vielä pankissa katsovat että ostettavan asunnon hinta/arvo-suhde on kohdallaan(niin että sen voi lainan pantiksi kelpuuttaa), niin kyllä näillä laina irtoaa vaikka ei siihen paljon mitään käteistä olisi tai takaajia tai muuta omaisuutta pantiksi antaa.
        Itse asiassa näin velaksi asunnon ostaminen on vähäriskisempääkin sellaiselle joka ei itse asuntojen hinta/arvo-suhteista paljon osaa sanoa. Tässä nimittäin pankki myös arvioi sitä, että ei mitään ylihintaista asuntoa tule ostettua eikä otettua liiaksi riskejä(kuten vaikkapa jonkun vanhan o.k. talon kohdalla helposti tulee).

Jos pelkästään sijoitusasuntojen tai muiden sijoituksien kanssa velkarahalla pelaailee, ja muu tulopuoli suhteessa näistä pelailuista saataviin tuloihin on pientä, niin silloin on oltava kanittaa markkina-arvoltaan ehkä jotain tuplalti lainan verran omaisuutta, tämä riippuen vähän asiakkasta ja hänen riskiluokituksetaankin. Myös korko on näissä lainoissa yleensä korkeampi kuin tavallisissa asuntolainoissa, ja sekin tietenkin riippuu myös asiakkaan riskiluokituksesta.

• ostaoma heti..

Saat max 120000€ lainaa ja asunto kannattaisi ostaa mitä pikimmiten, säästät hurjan summan rahaa kun et asu enää päivääkään vuokralla.

Laina lyhenee nyt hurjaa vauhtia kiitos matalien korkojen, ehtisit maksaa 5vuodessa huomattavan summan tuota asuntoa pois, ja samalla säästäen sinulla olisi sitten hurjamäärä rahaa siihen kunnon asuntoon sitten 5vuoden päästä.

5vuoden vuokrat..700€ x 60kk = hurjat 42000€

Lainan yhteenveto, 120 000€ - 607€KK - 2% KORKO- 20VUOTTA.
      kuukaudessa korko olisi 200€ ja lyhennys 407€

Ehtisit maksaa lainaa 5vuodessa noin 25 000 € jos maksuaika olisi 20vuotta.

Vuokralla ei kannata asua siis päivääkään jos ei ole aivan pakko.

Laske itse http://lainalaskuri.fi/

• Ostaomaheti

Itse ostin kesällä ensiasunnon, ja nimenomaan asosta omaan, neliöitä tuli reilusti lisää vaikka asumiskulut pysyi samana, ensiasunto on täysin remontoitu. laina lyhenee kovaa vauhtia, korot matalalla. säästöön menee siis rahaa ihan vain lainanlyhennyksen muodossa nyt hyvin, jää vähän rahaa muuhunkin kuin vain vuokran maksuun.

• yh-äiti

Kiitos kaikille hyvistä, asiantuntevista ja kannustavista vastauksista :)

Minulla on vielä jonkun aikaa rasitteena muita velkoja joista haluan ensin eroon. Asun tällä hetkellä alueella josta ei saa yhtään mitään 120 000 eurolla, ikävä kyllä. Tällä hetkellä maksan (liian) isoa vastiketta joka nyt tippuu reilusti kun muutamme mitä kautta säästäminen on mahdollista, olen tottunut elämään niukasti viime vuosina ja uskon että ylijäävä raha menee helposti säästöön.

Ajatuksena muuttaa paikkakuntaa kun lapsi käynyt peruskoulunsa loppuun, eli vaikka kuinka nyt olisi rahallisesti fiksuinta ostaa heti oma niin se ei vaan ole mahdollista.

Nyt on tärkeintä pitää lapsella sama kaveripiiri ja koulu ja katsotaan tilanne sitten 5 vuoden päästä ellei maailmassa tapahdu jotain aivan ihmeellistä :)

• Ostaomaheti

Jos olet alle 31v ja et ole vielä omistanut muuta asuntoa kuin tuon ason niin avaa asp-säästötili heti ja laita ne aso-rahat sinne. saat säästöille 4 1% korkoa, plus muita etuja kun nostat asuntolainan. esim pienempi marginaali ja ilmainen valtion takaus.

jos et ole ensiasunnon ostaja niin paska homma. Ole hyvä.

• Ostaomaheti
        Ostaomaheti kirjoitti:

Jos olet alle 31v ja et ole vielä omistanut muuta asuntoa kuin tuon ason niin avaa asp-säästötili heti ja laita ne aso-rahat sinne. saat säästöille 4 1% korkoa, plus muita etuja kun nostat asuntolainan. esim pienempi marginaali ja ilmainen valtion takaus.

jos et ole ensiasunnon ostaja niin paska homma. Ole hyvä.

Kun kerran meinaat säästää 5 vuotta niin tuo asp olisi sinulle täydellinen vaihtoehto. Toivottavasti ikä ei vielä paina.

http://www.nordea.fi/henkilöasiakkaat/säästöt/säästämisen tilit/asp-tili/873352.html

• omakassu

Sekin kannattaa huomioida, että asuntojen hinnat todennäköisesti nousevat jatkossakin, voi jopa käydä niin, että hinnat nousevat enemmän kuin saat säästettyä. Tosin prosenttiosuus omalla rahalla maksettuna sentään todennäköisesti kasvaa.
        Mutta normaaliin säästämiseen verrattuna tosiaan tuo ASP on kätevä ja rahanarvoinen juttu, mm. korkoleikkurinsa ansiosta. ASP:n minimisäästöaika on 2v muistaakseni.

Itse harkitsisin huolellisesti, että voisiko lapsi käydä kouluaan vaikka vähän kauempaakin? Tai voisiko neliöistä vähän tinkiä? Tai muusta asunnon hintaan vaikuttavasta.
        Tosin täytyy muistaa sekin, että jos nyt kohta ostaisit oman edullisen ikäänkuin tilapäisasunnoksi, niin jos siitä sitten joskus jatkat "oikeaan" kotiin, niin et enää saa ensiasunnon ostajan etuja.

• velkansa maksanut

Palkka ja -odote ovat niin matalat, että voit unohtaa 190 tonnin lainan heti. Se olisi liikaa, vaikka maksajia olisi kaksikin. Sinulle sopiva asuntohinta lienee max. 140 000. Vaatinee noin 15 tonnia säästöjä ja 125 lainaa, johon osittain vaaditaan takaus.
      140 tonnin asunnossa ei meneillään oleva hinnanlasku vaikuta niin paljoa, että vuokralla kannattaisi odotella sitä. Eli osta heti kun pystyt, äläkä suotta aja itseäsi velkaloukkuun ylihintaisella ja -kokoisella asunnolla. Elämässä on niin paljon muutakin kuin helvetillinen velanmaksu ja raataminen.

• kokemusta on

Ikävä sanoa, mutta et saa lainaa.

Pitää olla rahakkaat takaajat, kun olet yh- äiti.Kesämökkisi ei pankkeja enää kiinnosta, ovat suurimmalta osaltaa, jo pankkien omistuksessa.
      Sekä vakituinen hyväpalkkainen työpaikka.

• kokemusta on

Siis jokin Johtaja tason työpaikka.
        Josta saa hyvät erorahat tai muunrahan jos nakataan pihalle, syystä tai toisesta.

• äiti kemistä.

Älä sano noin varmaksi.

Itsellä kaksi pientä lasta.

Osuuspankista sain yksin 186000. Säästöjä oli 20000 ja takaajia ei ole muuta kuin valtiontakaus.

• 5+15

Säästöpankkeja eivät muuten enää takaajatkaan kiinnosta. Täytyy olla säännölliset tulot.

• Jos oletetaan, ettei aloitus ole provo, niin vastaan että: Ota laina heti.
      Edelleen, pienilläkin säätöillä/ilman säästöjä on mahdollista saada lainaa, jos työpaikka katsotaan "turvalliseksi"
      Asut 5 vuotta vuokralla, sinne palaa jo ainakin 60tuhatta €
      (jos samaa tasoa kuin 190tuhannen asunto)

Jos et saa kerralla tarpeeksi isoa lainaa, osta alkuun pienempi asunto, lyhennystä kertyy kuitenkin joka kuukausi

• yh-äiti

Kiitos jälleen kaikille hyvistä vastauksista. Mulla on yksi varmimmista työpaikoista mitä tänä päivänä voi olla ja ollut jo yli 10 v. Ja ei, en ole sairaanhoitaja tai lähelläkään sitä. Kuten sanoin, kouluttaudun ja etenen koko ajan,totta on että palkka ei ole nyt juuri mikään kovin korkea mutta aika normipalkka kuitenkin. En halua vanhempiani tähän liiaksi sotkea mutta heillä on velaton ok-talo pk seudulla, huvilaa ja metsää joten takauksista ei varmaan jäisi kiinni. Miksi tämä olisi provo??
      Laitan vinkit korvan taakse ja kyselen pankista asiaa

• ......

Minun bruttopalkka on lähes tonnin pienempi ja maksan asuntolainaa ihan kevyesti.

• mieti vielä..

Ja p erse edellä puuhun. Tänä pänä EIOLE varmaa työpaikkaa!!!
        Ja harhakuvaa, että palkka nousee tänä aikana noin paljon.
        Puolisoni pankissa töissä, ja tietoa on että pankki ajattelee hieman eri tavalla
        lainariskit kuin sinä kirjoitit. Kokeilla kyllä kannattaa, sillä pankeilla on kyllä hieman eroja.

• Ota velkaa

Älä kysele vain ja ainoastaan siitä pankista missä asioit vaan mene toiseenkin ja kolmanteenkin pankkiin... voit saada paremmat laina ehdot naapuri pankista kun kerrot et siirrät kaiken asioinnin sinne pankkiin. Ja tietenkin sitten talsit sen parhaan ehdotuksen kanssa vaikka siihen omaan pankkiisi ja sanot et tämmösiil ehdoil saa naapurista pistä paremmaksi niin pysyn asiakkaana muuten lähden. Pankeilla ei ole varaa päästää yhtään asunto velallista naapuriin... on niin hyvä tulonlähde pankeille.
        Ja muist kysyä valtion takaukset.. Näin sanon et olen minäkin poikani ja tulen muidenkin poikieni lainat takaamaan kun asuntoja hommaavat. Älä päivääkään ole vuokralla. Vaik minulla onkin vuoktattuna asuntoja.
        Tsemppiä omalle asunnolle ja kierrokset pankkiin tinkaamaan.

• toivotan parasta sin

Pyydä vanhemmiltasi takaus vain siihen summaan jonka pankki vaatii saadaksesi lainan. Ei missään tapauksessa koko kesämökkiä lainan pantiksi. Pankit mielellään ottavat vanhempiesi koko omaisuuden pantiksi, mutta se ei ole viisasta antaa. Asunto jonka ostat riittää osatakuuksi, lisäksi se oletko ensiasunnon ostaja vaikuttaa myös takuisiin. Neuvottele jo nyt eri pankkien kanssa ja ole varma asioista. Yleensä inflaatio menee joka vuosi 2-3% joten se etukäteen säästäminen voi olla mahdotonta. Tosin ei meistä kukaan voi ennustaa tulevaisuutta varmuudella. Kuitenkin kun velat yleensä lisääntyvät, niin voisi ajatella ne osin hoidettavan inflaatiolla. Neuvoni on, keskustele heti pankkien kanssa ja vanhempiesikin miten he suhtautuisivat asiaan. Yleensä vanhemmat mielellään auttavat lapsiaan.

• metsää myyntiin

Mainitset, että vanhempasi omistavat metsää. Eikö sitä voisi ajatella, että ottaisivat paikkakunnan metsänhoitoyhdistykseen yhteyttä ja keskustelisi puun myynnistä muutamalla kymmenellä tuhannella eurolla. Jokatapauksessa sitä metsää säästetään sinulle ja mahdollisille sisaruksillesi. Eikö sitä kannattaisi hyödyntää nyt kun asia on järkevää ja ajankohtaista. Metsäkin on sellaista, että sitä ei kannata päästää liian vanhaksi tulee lahovaurioita ja puun hinta lähes nollautuu. Näin tapahtuu minissa sipoon metsissä, kun ovat liian vanhoja ja omistajat saitoja. Omaisuus ei kasva, vaan vähenee.

• yh-äiti

Palkkani nousee koska kouluttaudun ja saan vaativampia tehtäviä, eihän se nyt tänä päivänä ole mitään älytöntä että palkka nousee muutaman satasen jos tehtävät muuttuvat haasteellisemmaksi.

Sanoinkin että mulla on yksi varmimmista työpaikoista tänä päivänä, ei se ole satavarma mutta on kuitenkin sellainen että ei tässä lähtöä ole ihan heti tulossa ja jos lopputili tulisi, olen sen luonteinen että saisin ihan varmasti töitä jostain, en ole luovuttaja tyyppiä ja sinnikkyyttä ja motivaatiota löytyy oppia uutta.

Haluan pärjätä omillani niin pitkälle kuin mahdollista, olen valmis tekemään vaikka kahta työtä jos se on siitä kiinni. En halua ottaa vanhemmiltani takausta vastaan ellei se ole aivan välttämätöntä.

Itsehän minä lainani maksaisin joten ei ne kesämökit siellä taustalla kuitenkaan auta mua siinä arjen laskujen maksussa :)

Asp-tiliin ei ole enää mahdollisuutta ja ensiasunnon etu on mennyt, kiitos avioeron joten nämä kortit on poissa pelistä.

• hwhwhwhwhwh

Harmi että tuo asp on pois suljettu, olisi ollut sinulle passeli. Nyt ei sitten auta muu kuin säästää vaan lisää jos ei muutto kehuskuntaan halvempiin asuntoihin ole mahdollista.

• ota avut vastaan

Kannattaako sitä nyt sentään alkaa kahta työtä tekemään kun on lapsikin. Minä ainakinm vanhempana olen valmis auttamaan tarvittaessa omaa lastani. Mitä minä itse ylimääräistä rahaa tarvitsen. pidän sitä tilillä ajatellen lastani.

• ajattelematon80

nyrkkisääntöhän tuppaa olemaan että ostettava asunto vastaa noin 70% lainan takauksesta, eli siis riittää vakuutena kun kiinnitetään, loppu 30% täytyy sitten kuitata joko omaisuudella tai henkilötakauksilla yms.. sitten tietysti punnitaan se lainan hoitokyky, mutta yleensä jos ajateltu lyhennys on samaa luokkaa vuokran kanssa, pankkikin osaa kyllä käyttää järkeä joskus ainakin.. sitten vielä, yksikin maksuhäiriö saattaa kaataa koko lainan haun, oli sitten kyseessä miten merkityksetön summa, ja vaikka jo sovittukin asia.... mutta sinun tapauksessa voisi olla hyvinkin mahdollista saada lainoitus..

• Zac-4x-ostanut

Tuo 70% sääntö on lähinnä OKT:ssa, ainakin oman pankkini (OP) tapauksessa.
        Asunto-osakkeesssa sääntö on 85% ja 15% omarahoituksella et tarvitse muita takuita...
        Ts. tuo tarkoittaisi että 140.000e kämppään pitäisi olla 21.000e kuluihin ehkä 500e vapaata rahaa, kun kauppoja alat tekemään.
        Ota huomioon myös asunnon vastike, se leikkaa aika paljon siitä paljon on realistista hoitaa velkaa per kk.
        Voit varautua siihen että yhteisumma nousee helposti 700-1000e / kk haarukkaan, jolloin siitä 3000e brutto / 2000e netto(?) palkasta ei jääkään kuin puolet käteen. Eli hyvä ettei niitä muita lainoja silloin ole, niitä voi kyllä äkkiä tulla uudelleen.

• yh-äiti

Olen ottanut vanhemmiltani apuja, hieman taloudellista apua ja tietenkin lapsen hoitoapuja silloin tällöin kun elämä heitti ympäri eron muodossa. Nyt vaan toivoisin saavani itse kaiken kasaan, mikäs se hienompaa kuin saada rakennettua kaikki uudestaan omin voimin.

Läheiset ihmiset ovat aina kaikkein tärkeintä, ei materiaali ja omaisuus.

Kiitos kaikille, hienoja kommentteja ja laitan jokaisen mielipiteen korvan taakse :)

• mek

Osta sellainen 100000€ asunto niin rittää 10000 egee alkupääomaksi niin ei tartte hirveestä velkaa ottaa ja lyhennykset ja yhtiövastike ei saa olla kuin 1/3 nettotuloista ja tällä tavoin voit mitoittaa lainan suuruuden. Saat nettona 2000€ niin asumismenot max 800€ kuussa jos asunnon ostat. Toinen mittari on että ei enmpää lainaaan kuin 3 vuoden bruttopalkka.

• yh-äiti

Olen siis "laskenut väärin" summan mitä pitäisi olla säästössä että saisin asunnon, täällä on haarukka ollut n. 10-20 000 e välillä, tosin asunnon hinnan on sitten veikkailtu olevan 100-140 000 e haarukassa mikä on varmasti järkevä lainasumma.

Olen nyt hieman alustavasti katsellut tuon hintaisi asuntoja ja ihan mukavia asuntoja tuolla summalla jo saa ja sijaintikin olisi ok.

Ehkä olen liikaa lukenut uutisia missä pelotellaan että asuntolainaa ei enää saa ellei ole isoja säästöjä :)

Maksellaan vanhat velat ensin pois ja sitten voi marssia paremmilla fiiliksillä pankkiin juttelemaan laina-asioista.

• Zac-4x-ostanut

Et häviä siinä mitään että varaat heti ajan pankkiin lainaneuvottelulle, ja esität siellä suunnitelmasi. On hyvinkin tervettä kuulla se asiantuntijoiden vastine aiheeseen, vaikka se voisi raakaa matematiikkaa, niin silti maadottaa suunnitelmat tehokkaasti.

Sinuna laittaisin pyörät pyörimään, tuskin kadut parin-kolmen vuoden päästä että olet maksanut lainaa nyt supermatalan koron aikakaudella....

• Oma on pop

Samaa mieltä kuin Zac-4x-ostanut . Käy pankissa juttelemassa , kyllä ne siellä osaa kertoa, minkälaisilla ehdoilla ja säästöillä saat lainaa.
        Jos vaan voit, osta oma asunto niin pian kuin mahdollista , ei mene rahat vuokraan vaan omaan.
        Niin, eikä se pankissa käynti mitään maksa, kannattaa käydä, vaikkei vielä voisi/haluaisi lainaa ottaakkaan.

• älä luovuta

Olen yksinhuoltajaäiti. Omistan kaksi omakotitaloa Vantaalla. Velkaa yhteensä 150.000 e. Yhteensä autoja on kolme. Mutta olenkin yrittäjä. Lapset oli 8 ja 12 vuotiaat kun aloitin.

Tein paljon töitä, mutta olin erilainen yrittäjä olin myös kotona vähintään kello viisi. Joten lapset ei olleet yksin montaa tuntia päivässä. Olen itkenyt ja ollut VÄSYNYT.

Kaikki on kuitenkin kannattanut, kun asiaa näin jälkeenpäin ajattelee.
      Mielestäni kaikki vuokrarahat on aivan sama kuin heittäisi rahaa ikkunasta ulos.
      Kaikki on sinusta itsestä kiinni.

Koulutukseni on markkinointilinjan merkonomi. Joten mikään lakimies tai -nainen en ole.

Pitää olla haaveita ja toiveita ja taistella niiden eteen !!!!

• älä luovuta

Niin ja ensimmäisen omakotitalon ostin, kun olin varastossa kerääjänä 28-vuotiaana. Ei siellä huippupalkat olleet.

• älä luovuta

Minulla oli ASP-tili

• Tietäväinen

Mahdotonta, et saa lainaa mistään noin pienellä alkupääomalla. Pitäisi löytyä alkupääomaa noin. 60 000 euroa rahaa, en usko että saat lainan, lisäksi korot voivat tulevaisuudessa nousta. Laskelma ei ole vakaalla pohjalla alkuunkaan. Varaudu siihen, että 140 000 euron hintaluokan asuntoon saattaa tulla isoja remontteja, jos sellaiseen päädyt, ota etukäteen selvää, asunto voi olla siksi halpa.

• alle 100 000€

Olen kahden lapsen yh-äiti. Avioeron jälkeen ostin kerrostalokolmion hintaan 95 000€. Tästä aikaa nyt 4,5 vuotta. Sain lainan ilman takaajia, muutaman tuhannen euron alkupääomalla. Palkka tuolloin noin 2700€/kk.

• 108 000€

Ostin 108 000€ kolmion työttömänä, säästöjä oli 20 000€ aspi palkkio 3000€ korot n.1500€. Vanhemmat takaajana. Sain lainan loppusummalle.

• So what?
        108 000€ kirjoitti:

Ostin 108 000€ kolmion työttömänä, säästöjä oli 20 000€ aspi palkkio 3000€ korot n.1500€. Vanhemmat takaajana. Sain lainan loppusummalle.

Saatahan sinä isommankin kolhoosin ostettua,,,,jos vanhemmillasi riittää antaa takuita.

Tuo "ostin,,kolmion" on väärä ilmaus. Pitäisi olla; vanhempani ostivat.

• idiootti taas vauhdi
        So what? kirjoitti:

Saatahan sinä isommankin kolhoosin ostettua,,,,jos vanhemmillasi riittää antaa takuita.

Tuo "ostin,,kolmion" on väärä ilmaus. Pitäisi olla; vanhempani ostivat.

Aina joku takaa, oli se sitten vanhemmat, tuttavat, valtio tai asunto joka yleensä on aina vakuutena 60-80% riippuen pankista. Ihan jokainen joka ottaa lainen, niin siinä on takaajana joku ihminen tai sitten juurikin talo tms. Eli ole sinä hiljaa!

Minullakin sitten varmasti sitten tämän asunnon osti tämä asunto itse minä säästöillä vanhempani 10% verran :D

Työttömälle ihmiselle 20 000e säästöt ei muutes ole mitkään ihan pieni suoritus, vai paljonko sinulla on säästössä?

• Tietäväinen

Jos ei ole etukäteissäästöjä juuri ollenkaan maksat korkeampaa korkoa, siinä mielessä isompi omarahoitusosuus auttaa aina, se tulee pitkässä juoksussa halvemmaksi.

• yh-äippä

Hei,
      Muistaakseni asunnon arvosta 70% saa lainaa, ja siis se 30% säästöjä.
      Olen itsekin yh-äiti, lainanlyhennys 600 e. Lainaahan voi lyhentää tietysti enemmänkin jos haluaa. Mulla on maksu aika 16-17 vuotta.
      Tällä hetkellä on lainaa 105,000 e. Kaksioissa (57 neliötä)mahdutaan lapseni kanssa hyvin asua. Otin asuntolainan kuusi vuotta sitten, eli asiat muuttuu tässä ajassa.
      Alunperin otin lainaa 130,000 e, josta silloin oli valtiontakauksella 20000e.
      Ostin silloin kolmion,,jonka totesin meille liian isoksi, 76 neliötä vaihdoin viime vuonna kaksioon,,ja lyhensin samalla lisää lainaa. Kyllä yh-äiti pystyy ostamaan asunnon, kun on vähän muuta velkaa ja palkka on samaa luokkaa kun sulla.
      Onnea asunnonetsintään!

• omakas

Ei tuota 30% varmaan yksikään pankki vaadi. Yhä edelleen hyvätuloinen voinee joskus saada 100% lainan tai vähintään 95%. Valtiontakaushan muistaakseni 15% eli 70 15 on jo 85%. Loppuun voi tarvita lisätakauksia. Tosin esimerkiksi itse sain ensimmäisen 100% lainalla. Yksi ASP-tapaus sai 13% omaosuudella lainan.

• yh-äiti

Kiitos jälleen kaikille loistavista kommenteista ja tarinoistanne :) Hienoa kuulla että on muitakin samassa elämäntilanteessa olevia jotka ovat onnistuneet saavuttamaan unelmansa ja saaneet oman kodin, onnittelut teille :)

Tätä juuri mietin että kumpi on järkevämpää, säästää se 5 vuotta ja saada kasaan n. 35 000 e vai ostaa asunto aikaisemmin pienemmillä säästöillä. Tähän tuli hieman eriäviä kommenttaja mutta suurin osa on sitä mieltä että kannattaa ostaa asunto mahdollisimman pian.

Täytyy jutella asioista vanhempien ja pankkien kanssa ja katsoa mikä on se järkevin ratkaisu minun tapauksessani.

• yh-äiti

Tämmöinen teksti tuli vastaan lehtiä lukiessa, tämä hyvä muistaa tänä päivänä.

Asuntovelkojen korot ovat nyt niin pienet, että jokaisen asuntolainallisen pitäisi pystyä säästämään samalla kun maksaa lainaa.

Näin velallinen voi itse myös määritellä tulevaa maksukykyään: jos ei pysty säästämään yhtään, menot ovat "aivan tapissa ja voi tulla ongelmia", sanoo Nordean pääekonomisti Pasi Sorjonen.

"Jos nyt ei pysty säästämään, ei koskaan pysty, ja jos ei pysty, voi tulla vaikeuksia, kun korot alkavat nousta", Sorjonen varoittaa.

Sorjonen neuvookin nyt panemaan jemmaan summan, joka vastaa kuukausittaisia korkomaksuja. Näin kertyy säästöjä tulevaisuuteen, jolloin korot erittäin suurella todennäköisyydellä nousevat.

• UUNOKE

Eiköhän tuota asiaa olisi parasta kysyä PANKISTA!!!!

Tuskin sun yh-status asiaan mitään vaikuttaa vaan sun tulot ja takaisinmaksukykysi...

• yh-äiti

Olen moneen otteeseen todennut ja nyt viimeisen kerran että olen menossa pankkiin tottakai jossain vaiheessa juttelemaan, en olettanutkaan että täältä se ainoa oikea vastaus löytyisi, halusin vaan kuulla muiden samassa olevien tarinoita ja mielipiteitä ja hyvä että kysyinkin koska fiksuja kommenttaja on tullutkin. Sitä varten kai nämä keskustelupalstat on olemassa :)

Se että on eronnut ja on yksi palkansaaja lapsiperheessä vaikuttaa monessakin asiassa elämässä, tässäkin.

• P.ankinjohtaja

Et yhtään. Olet riski pankeille, kaltaisillesi epämääräisille henkilöille ei voida myöntää minkäänlaista lainaa.
      Vaihtoehdoksi asumiseesi on sosiaalihuollon kautta saatava asunto tai sitten joko sillan tai veneen alle.

• oikeinkirjoitus

Paljonko? -otsikko on kysymys, ei: Paljon

• yh minäkin

Otin asuntolainaa reilut 3 vuotta sitten pienehköä kerrostaloasuntoa varten. Asunnon hinta oli noin 135.000 euroa ja säästössä oli vain reilu 10.000 euroa. Elätettäviä lapsia oli silloin 2 kpl ja heistä sain lapsilisää, mutta alle minimin olevat elarit. Palkka on nyt hieman yli 3000 euroa, mutta silloin palkka oli noin 2800 e/kk bruttona.

Sain lainan, josta valtion takaamaa lainaa (jossa siis asunto vakuutena) oli noin 115.000 euroa ja laina-aika maksimi eli 25-v. Loppuosan summasta sain lainaa, mutta kumpikin vanhemmistani tarvittiin takaajaksi. Tämän lainan maksuaika on vain 5 vuotta eli maksan siis ensimmäiset 5 vuotta noin 650 e/kk lainanlyhennyksiä, mutta lyhennän ylimääräistä aina kun voin.

Maksukykyäni heikentää se, että tarvitsen auton työtä varten ja toisaalta se, että elarit on niin pienet. Kuitenkin minulla on vakaa halu ja tahto maksaa oma asunto itselleni, joten en koe rankkana sitä, että raha on kortilla.

Oikeastaan isoin takapakki on tullut siinä, että lapsilisää en enää saa toisesta lapsesta, joten reilun satasen pudotus nettotuloissa on tuntunut. Olen myös halunnut maksaa lapsilleni harrastukset ja tarjoan esim. mahdollisuuden ajaa ajokortti, joten sellaiseen menee rahaa, joka todella tuntuu maksukyvyssä. Onneksi olen jonkin verran saanut säästöön säästämällä kummallekin lapselle 15 e/kk erilliselle tilille.

Tsemppiä sinulle asunnon hankkimiseen! Kannattaa ehdottomasti hankkia oma asunto, mutta älä ota maksimipituista lainaa, jos mahdollista. Itse haluaisin mennä koulunpenkille opiskelemaan, mutta se ei onnistu, koska en voi ottaa lyhennysvapaita kuukausia juuri sen takia, koska valtiontakaamaa lainaa ei voi venyttää maksimiajan yli. Ainoa vaihtoehto on opiskella työn ohessa tai sitten saada se mies, joka jakaisi asumiskulut.

Isoin stressi liittyy työn säilyttämiseen ja siihen, että toivottavasti taloyhtiöön ei tule isoja remontteja enempää. Tällä hetkellä maksan ylimääräisenä yhtä taloyhtiölainaa yhtiövastikkeessa (hoitovastike rahoitusvastike).

Tarkoituksenani on selviytyä. Vuokralle menen vain, jos on äärimmäinen pakko. Tässä sinnitellään...:-)

• Elarit loppuu!!!!!

Tää on niin perseestä että lapsien isä kuka asuu muualla joutuu maksamaan sun kakaroille elarit jotka sä käytät asuntolainan lyhentämiseen. Noi koko elatusmaksut pitäisi lopettaa. On niin suurta syrjintää kun vaan voi olla.

Tässkin tapauksessa nainen on varmaa jakanut kylillä lettuaan ja mies pakannut kamansa kun ei kestänyt häpeää. Sitten kaiken lisäksi nainen vielä ryöstää miehen tilin tyhjäksi elatusmaksuilla ja avioerossa saa ilmaiseksi puolet miehen omaisuudesta. HÄPEÄ!!!

• Röhnopena

Pitää olla kyllä fiksu mies jos tulee tohon velkahelvettiin jakamaan sun asumikuluja ja kasvattamaan toisen lapisa...

• yh-äiti

Heh, heh, voi anteeksi jos joku on pahoittanut mielensä kirjoitusvirheestä :)

Epämääräinen henkilö ja sillan alle asumaan, kiitos, tästä sain päivän naurut :)

Hienoa että "yh minäkin" olet onnistunut saamaan asunnon ja sitkeydellä olet pärjännyt, kuten täällä muutama muukin yh-äiti, hatunnosto teille kaikille ja kiitos tsempeistä.

Miehet ovat toistaiseksi vain sekoittaneet asioita joten parempi pitää talousasiat omissa käsissään :)

• omarahakas

Vaikutat ihan fiksulta, joten ehkä tämän olet tajunnutkin, mutta sanotaan nyt:
        Nyt 150 000e asunto maksaa viiden vuoden kuluttua maltillisen 2%/v nousuvauhdin jälkeen n.166 000e, 2000-luvulla Helsingissä keskimäärin toteutuneella 6%/v vauhdilla 200 000e. Jos oikein nousukausi alkaa ja arvot nousevat 10%/v, niin 242 000e.

Eli sen viiden vuoden aikana kun säästelet, asuntojen hinnat todennäköisesti karkaavat. Vaikka kyllähän viidessä vuodessa yleensä palkatkin nousevat.

• urts

Ka jonnii verran suattaa suaha.

• gadhöfsjäöhadfsökjaf

Itse ostin kaksi vuotta sitten 240 000 maksavan talon, johon oli säästöjä (entinen asunto) 70 000 eli lainaa nostin 170 000. Maksan lainaa takaisin 950e/kk (lyhennys korko yhteensä). Bruttopalkkani vaihtelee 3800 - 4500 euron välillä ja netto on aika lailla 2600 - 3000 euroa. Tähän päälle saan elatusavun 200e lapsilisän 150e.

Itse marssin pankkiin hyvin nöyrästi ja hävetti oikein pyytääkin tuota lainasummaa, kun olin varma, että minut nauretaan pihalle. Yllätys oli suuri, kun kuulin, että saisin rahaa enemmänkin.

Olen arjen yksihuoltaja ja tyttäreni oli asunnonostohetkellä 6-vuotias. Eli pankkiin vaan asioista neuvottelemaan. Muista lainasummaa miettiessäsi, että älä vedä itseäsi liian tiukoille. Pidä koko ajan huoli siitä, että pystyt myös säästämään ainakin muutaman satasen joka kk. Itse olen toistaiseksi saanut säästettyä n.800e/kk, mutta se ei ehkä aina tule onnistumaan.

• go go go

Sinun tilanteessasi ostaisin sellaisen kaksion, jossa olisi esim. niin iso olohuone, että siitä voisi lohkaista makuualkovin toiselle. Sitten kun lapsesi muuttaa kodista pois, niin sinulla olisi sopivan kokoinen asunto itsellesi. Kaksioissa on myös yleensä hyvin kohtuuhintaiset yhtiövastikkeet ja toisaalta yksiöt ja kaksiot menevät aina hyvin kaupaksi. Kolmioita onkin jo vaikeampi kaupata.

Minulla on kahden lapsen kanssa kolmio. Alussa lapset nukkuivat yhdessä makuuhuoneessa, mutta iän myötä alkoi tulla nahistelua, joten lapsilla on nykyään omat makuuhuoneet ja minä olen erottanut olohuoneesta nurkkauksen itselleni, jossa on sänky ja sermi, jolla saan vähän yksityisyyttä.

Minäkin kehoittaisin, että hankkisit sellaisen asunnon nyt heti, johon sinulla on varaa. Voisit pyytää, että vanhempasi takaisivat vain osan asuntolainasta (se osa, jota asuntosi ei takaa) ja siis sen heidän takaaman lainan ei tarvitse olla yhtä pitkälle ajalle kuin varsinainen iso asuntolainasi.

Kun ostaisit asunnon nyt heti, niin pääsisit lyhentämään lainaa samantien. Asunnon ei tarvitse olla heti unelmiesi asunto, mutta tietenkin sellainen, jossa viihdytte. Kun lapsesi opiskelut on ohi, niin asunnon voi myydä ja siirtyä haluamallesi asuntoalueelle.

• oma aina kannattaa

Ostin uudehkon saunallisen kolmion pelipaikoilta 4,5v sitten a´ 83400€. Isosta kaupungista. Omarahoitus 5 tonttua. Ei muita takaajia. Osta heti oma kohtuuhintainen saat kyllä lainan kera valtion takauksen ilman muita takaajia. Vuokraa ei missään tapauksessa kannata maksaa näin halpojen korkojen aikana. Palkka 3400/kk

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      205
      3833
    2. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      62
      2426
    3. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      391
      2296
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      47
      2213
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1521
    6. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      515
      1295
    7. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1271
    8. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      56
      1247
    9. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      70
      1157
    10. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      125
      1126
    Aihe