Kieltäydyin ammattiavusta

Äippäli

Meillä oli tänään toinen arviointitapaaminen lastensuojelun kanssa. Siellä käytiin läpi mun jaksaminen yksinhuoltajana vauvan kanssa. Lapsen isä oli mukana tietty. Tällä hetkellä kotonani käy neuvolan perhetyöntekijä, josta on ollut hyötyä ja käyn myös itse neuvolan toiminnassa mukana. Neuvolatyypin mukaan olen niin yksinäinen ja kaipaan apua. Hän sanoi kuitenkin, että hoidan vauvaa hyvin ja mulla ei näytä olevan mitään ongelmia sen suhteen, mutta yksinäsyyttä hän mun kohdalla pelkäsi. Omasta mielestäni en tunne itseäni koko ajan yksinäiseksi ja tulen hyvin yksin toimeen vauvan kanssa. Lapsen isä pitää yhteyttä lapseen ja isovanhemmat ovat mukana lapsen elämässä. Huhti-toukokuussa aloitan ehkä työt, joten talouskin tulee kohentumaan jonkin verran. En ole uupunut ja masentunut, vaikka harmissani erosta olenkin.

Nyt tuli sitten puheeksi, että pitäisi ottaa kehiin myös lastensuojelun piiriin kuuluva perhetyöntekijä, jolloin neuvolan täti jäisi pois kuvioista jossain vaiheessa. Kieltäydyin kaikesta ammattiavusta, mikä kuuluu lastensuojeluun ja sanoin, että mulle riittää hyvin mun sukulaisten satunnainen apu, neuvolan perhetyöntekijän käymiset ja se, että voin välillä käydä neuvolassa. En siis kaipaa elämääni tai kotiini käymään sossutanttoja. He eivät alkaneet uhkailla huostanotolla tai sijoituksilla luojan kiitos, mutta sanoivat, että joudun tapamaan lastensuojelun kautta tulevia työntekijöitä. Se jatkuu niin kauan kuin tarvetta on.

Nyt kysynkin, että millaiseen tilanteeseen olette itse joutuneet, kun olette kieltäytyneet avusta? Onko tullut uhkaluja vai jouduitteko tekin näkemään sossutanttoja, kuten itse joudun? Kuinka usein niitä tavataan, missä tapaamiset tapahtuvat ja miten olette päässeet eroon lastensuojelusta?

45

880

Vastaukset 45

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vähän riippuu

Miksi lastensuojelu tuli mukaan alunperin? Tai neuvolan perhetyöntekijä? Vaikea sanoa tuohon mitään, kun ei yhtään tiedä taustoja.

• Äippäli

Lastensuojelu tuli mukaan siitä syystä, kun exä lähti ennen synnytystä menemään yhteisestä kodistamme ja mulla oli vaikeanhoitoinen pitkäaikaissairaus, joka aiheutti kohtauksia 3 kertaa ennen synnytystä. Nyt sairauden hoito on onneksi hyvällä mallilla. Lääkäreille ja sairaalan sossulle tuli huoli mun jaksamisesta yksin lapsen kanssa.
      Neuvolan perhetyöntekijä tuli samasta syystä, että mä oon yksin pienen vauvan kanssa.

• mummo kananen

Kyllä minä ainakin ottaisin avun tuossa tilanteessa vastaan. Onhan se lapsenkin etu jos tuo sinun sairautesi saattaa aiheuttaa kohtauksiakin. Perhetyöntekijän kanssahan voi sopia milloin häntä tapaa. Ei hän kuitenkaan kameroita ole kotiisi asentamassa :) Ei ole syytä ainakaan hävetä, jos käyttää apuna sosiaalitointa. Se on kuitenkin teidän molempien parhaaksi, usko pois. Heidän tehtävänään on tukea äitiyttäsi, eikä suunnitella sitä milloinko ottaisivat lapsen sinulta pois.

• Äippäli

Ai että tukea äitiyttäni. Mä oon menettänyt sen ilon siitä asti, kun nuo neuvolan ja lastensuojelun tyypit ovat olleet kuvioissa mukana.
      Ei auta varmaan muuta kuin hankkia elämä, niin pääsee niistäkin eroon.

• asiakaslähtöisyys

Todellakin.. jättäisin nuo vakuuttelut auttajien hyvyydestä suorastaan roskakoriin. Mitä ihmettä koittaa vakuutella sillä ettei ole kameraa mukana. Kunnat saavat rahaa sen mukaan kun ihmisiä haalitaan lastensuojeluasiakkaiksi. Totta... harvemmin heillä on kamerat, mutta näkisitpä ne salaiset asiakirjat joissa virheitä etsitään suurennuslasin kanssa. He kyllä kirjaavat ylös kaiken negatiivisen ja juuri niitä asioita etsivät kotoasi, lääkärinlausunnoista, mielipiteestäsi heistä itsestään jne.. Ikäänkuin ihmiset eivät koskaan kohtaisi mitään vastoinkäymisiä koskaan.

Tunnen tapauksia, ja suosittelen että ihan kirjallisesti vaadit heiltä että asiakkuutesi lopetetaan ja että tulet toimeen lapsen kanssa hyvin. Kerro että koet lasten"suojelu" asiakkauuden rasittavana tekijänä, ja että mielipidettäsi ei ole otettu huomioon lapsen kasvatukseen liittyvissä asioissa. laki kuikeinkin toteaa että nämä seikat tulisi huomioida.

Luota itseesi. Selkeesti huomaa kirjoituksestasi että olet aivan järkevä henkilö joka osaa hyvin ja rehellisesti arvioida oma tilasi ja jaksamisesi

• mama too

Turha katkeroitua. Niin moni tukea kaipaava jää ilman apua .Kyllä se väsymys opettaa kun aloitat työt. Juuri siihen kohtaan apu olis huikea juttu.Mutta jos pärjäät..toki miettisin äitinä että onko lapseni turvassa jos ja kun seuraav sairauskohtaus tulee..Valitse tiesi ..

• ........

Osaako perhetyöntekijä ennustaa, milloin kohtaus tulee? Tuskin se siellä koko ajan on. Joten ei siitä mitään apua siinä ole.

• asiakaslähtöisyys

Mielestäni teet aivan oikein. Tuosta touhusta on tullut ihan mielivaltaista lapsikauppaa ja bisnestä jossa liikkuu suuret rahat. Toki toimintasi tahdotaan kääntää sinua vastaan ja sanotaan että olet avustakieltäytyjä etkä kuuntele järkipuheita ymym.. Näjiden asioiden kanssa kamppailevat monet ja he hyvää tahtoen hakevat apua perheneuvolasta. Apua he eivät saa.. mitään konkreettista ei tehdä, vaan sensijaan sinusta lähdetään etsimään vikoja. Viat sitten hysterisoidaan aivan luokattomiksi. Saat juosta mielialatesteissä ja palavereissa ja sossutantat käyvät katsomassa onko jääkaapissasi vain parhaaksi luokiteltua ravintoa. Jos keskityt lapseesi niin asia tulkitaan ettet välitä kotisi siisteydestä ja jos siivoat niin laiminlyöt lapsesi kanssa olemisen.

Näiden ns. auttajatahojen päämäärä on viedä lapset vanhemmiltaan, ja sijoittaa ne johonkin kaveripiiriin jossa harrastetaan juuri tietynlaista ideologiaa. Ehkä et kuulu muottiin kun toivoisit ehjää perhe-elämää. Nuo ihmiset jotka tuohon "autrtamis"työhön otetaan ovat kadottaneet ymmärryksen elämästä ja heidän osaamisensa perustuu kollegojen ja pomojen vakuuttreluun siitä että kun he tekevät mitä heitä vain käsketään ovat he siksi hyviä siinä. Moni myös uskoo tuollaiset vakuuttelut.

On lukemattomia tapauksia jossa ihmiset tosiaankin harmittelevat että ovat pyytäneet tukea näistä virastoista..

http://blogit.iltalehti.fi/hanna-mantyla/2013/02/03/suomalaista-lapsikauppaa-verovaroin/
      Tuossa erittäin hyvä kirjoitus mistä tässä kaikessa on kyse

Voimia sulle pienen kanssa. Toivottavasti saat rinnallesi miehen joka tukee sinua kasvatustyössäsi ja arvostaa äitiyttäsi. Lapset ovat todella hieno asia elämässä. Onnea kun olet sellaisen saanut!

• Äippäli

Kiitos kaikille mielipiteistä ja varsinkin hyvistä näkemyksistä asiakaslähtöiselle!

Kerrottakoon, että sairastan 1. tyypin diabetesta, joka on raskauden jälkeen nyt tasapainottunut, joten moneen kuukauteen ei ole ollut kohtauksia. Niitä kohtauksia ei ollut vuosiin aikaisemminkaan ennen raskautta. Syy miksi niitä tuli, oli kehon ja elimistön valmistautuminen synnytykseen, jolloin elimistö reagoi liian herkästi ylimääräiseen insuliiniin. Kaikki tämä ongelma hävisi onneksi viikko synnytyksestä, jolloin elimistön insulinin tarve muuttui samalle tasolle kuin ennen raskautta.

Tässä mennään nyt päivä kerrallaan ja jos alkaa tuntua ahdistavalta tuo sossutanttojen olemassa olo, niin olen valmis ottamaan yhteyttä oikeusaputoimistoon tai erääseen perhejuristituttavaan.

• pohtija sh

Imetys saa aikaan noita verensokereiden heittoja ja yleensä ne tuntemukset saattaa mennä ohi ja siiten on jo vaikea hoitaa kun tietty raja on ylitetty. Muista syödä riittvästui ja juoda kun imetät.Suomessahan ei ole pakko ottaa apua vastaan.

• Totaali-yh

Olen ollut lastensuojelun kanssa tekemisissä, koska halusin vauvan syntymän jälkeen ensikotiin arkea opettelemaan. Lapsen isä ei ole ollut millään tavalla mukana. Lasun perhetyöntekijä on käynyt kotiutumisen jälkeen noin joka toinen viikko ja koska menee hyvin, heidän mielestään käyntejä ei tarvitse pitkään jatkaa. Sain maksusitoumuksen toukokuulle asti, kotipalvelusta vauvalle hoitaja 3h/viikko, kun minä käyn asioilla. Sitten alkaa päivähoito-oikeus ja jatkan opintoja. Aloin juuri seurustella ja olen onnellinen. Lapsi on perustyytyväinen, helppo ja nukkuu hyvin.

Pyysin itse apua ja sain, mitään ongelmia ei ole ollut. Kotiani ei ole mitenkään erityisesti tutkittu eikä vikoja etsitty. Ensikodilla oli palavereja, enää ei. Käyn kyllä yksinhuoltajien vertaistukiryhmässä. Olen luonteeltani hyvin sosiaalinen, ja yksinhuoltaja-kotiäitinä kaipaan toisia aikuisia. Olen tavannut muita lastensuojelun asiakkaita, huostaanottoihin voi olla syynä esim. päihdeongelma tai akuutti psykoosi. Turhista huostaanotoista en ole kuullut.

• Äippäli

En missään vaiheessa ole imettänyt ja sekin ihan periaatesyistä. Imetyksellä siis ei ole mitään tekemistä sen asian kanssa. Raskaus sai vain aikaan suuren muutoksen elimistössä.

• kartoitus

Nyt heräsi kysymys, että minkä ikäinen olet? Oletko joutunut aiemmin , siis ennen lapsen syntymää tekemisiin sosiaalipuolen kanssa? Jos olet, niin minkälaisissa asioissa?

En ole huvikseni utelias, vaan kartoittelen tässä vain tilannetta, koska neuvoja olet pyytänyt.

• 12vuotta diabetikko1

Kyllä se verensokeritasapaino siitä normalisoituu jo parissa kuukaudessa viimeistään. Minulla normalisoitu jo kahdessa viikossa vaikka imetin.
      Pidä kännykkä lähellä ja jos tilanne on lähellä soita apua(kerro mikä on ja sano, että olet kaksin pienen vauvan kanssa). insuliini ja hunaja(tosi sokeripitoista mikä sinulle auttaa) ja mittari koko ajan mukana ja mittauksia reippaasti.
      Olet hyvä äiti vaikka sinulla on diabetes.
      alku on vaikeaa, jollain diabetiikoilla mutta kun kroppa tottuu niin elämäsi helpottuu diabeteksen osin.
      muista nukkua aina, kun vauva nukkuu, koska tarvitset unta ja se auttaa kans verensokeri heittelyyn.
      älä anna niiden painostaa itseäsi, huolehdit lapsesi turvallisuudestakin samalla, kun muistat pitää tarvittavat mukana ja mittailet sokereita useasti.

• 12vuotta diabetes1

Ja ennakoi matalat sokerit jo 5 verensokereilla.
      kokeile.
      jaksamisia sinulle

• tsemppiä

ulkoile, käy vauvapiireissä, vauvakahviloissa, tutustu uusiin ihmisiin niin helpottuu yksinäisyytesi ja tapaat uusia ihmisiä
      Mieti jos YHna otat vastaan avun noilta on vaikea tulevaisuudessa päästä eroon.
      Sinä selviät kyllä.
      on monia YH:jia nykyään.

• täpä

Teit oikein, kun et ottanut SITÄ APUA vastaan, eivät OLISI koskaan päästäneet irti.
      Sinulla ei ole mitään hätää pärjäät IHAN varmasti. Sairautesi EI OLE mikään katasrofi tauti, vaan lääkkeillä saadaan kuntoon.

Nyt kun/jos aloitat työtkin ja ihana vauva :) Kun vain aina MUISTAT vaikeinakin päivinä, ELÄMÄ EI OLE RUUSUILLA TANSSIMISTA, pärjäät.( muista, kun itkettää, anna kyyneleiden tulla ja purehammasta.)

Itse ole käynyt samanlaisen läpi ja pärjätty on niin huonoina, kuin hyvinäkin päivinä. tseppiä.

• Äippäli

Sitä tässä juuri mietinkin, että eivät varmastikaan koskaan olisi päästäneet irti vaan jossain vaiheessa olisivat voineet alkaa kyttäilemään tiuhempaan. Nyt kun aloitan ehkä työt kevät-kesän aikana,niin ajattelin sen aikana saada irti lapseni niistä tantoista.
      Onko kellään tietoa siitä, että siirtyykö lastensuojeluasiakkuus automaattisesti naapurikuntaan, jos sellaiseen muuttaa? Meille tulee ensi vuoden aikana muutto naapurikuntaan ja mietin asian laitaa. Miten lastensuojelun asiakkuuden voi lopettaa, jos elämä vauvan kanssa alkaa sujumaan työhön paluun jälkeen?

• Kummallista....

Pelkäätkö sinä niitä? Onko sulla jotain salattavaa?

• Äippäli

Pelkään, että ne alkaisivat hallita ja ohjailemaan elämääni lapseni kanssa. Toin tapaamisessa esille, että tavoitteeni on antaa lapselleni elämä ilman lastensuojelua. Heidän kommenttinsa asiaan oli, että sun lapsesi etu tulee sun halujesi edelle eli heidän mielestään lapselleni tekee hyvä olla heidän asiakas.

Mulla ei ole salattavana mitään. Kauheasti he olivat sitäkin vastaan, että en kertonut juurikaan tulevasta työpaikasta heille mitään. Se ei ole heidän asiansa, vaikka toisin niin väittivät. Riittää kun heille kertoo sen tiedon, että lapseni saa hoitajan päiväksi jolloin olen töissä. Omia asioita en tuo esille ja siitä aion pitää kiinni.

• asiakaslähtöisyys

Näet Äippäli asian ihan oikeassa valossa.. Huomaa keskustelussa oleva tyyli jota juuri sosiaalitäditkin harrastavat. Kun sinä kritisoit ja sanot ettet saa apua niin sinua kohtaan lähdetään syyttelylinjalle. Miksi ylipäänsä kukaan kritisoisi jos kerran asiat on kunnossa?? Totuus on että sosiaalitoimessa ne ovat kaikkea muuta kuin kunnossa. Kun kerrot rehellisesti ongelmistasi, niin nuo syyttävät sinua. Mitä salattavaa sinulla siis on, sanovat. Juuri tyypillinen asenne. Kun olet siis esittänyt ettei tuki ole hyvää ne etsivät sinusta vikaa. "ehkä käytätkin huumeita... ehkä väsymyksesi tähden olet väkivaltainen lastasi kohtaan (voitaisiinkohan lapsi ottaa pois) Kunta saa nimittäinj rahaa kun se sijoittaa lapsia. Nyt he tahtovat kartoittaa asiaa... ehkä lapsesi raapii päätä päiväkodissa ja teillä on täi ongelma. Sosiaalitäti kyllä soittaa päivähoitoon ja esittää huolen ja tahtoo saada jotain vastaavaa selville. Auta armias jos lapsesi kutittaa peppuaan... silloin vasta melu ja hätä syntyy. aletaan etsiä mahdollisuutta onko häntä seksuaalisesti hyväksikäytetty.

Ole tarkkana. Sosiaalitantoilla ja heidän tukijoillaan rahanlevittäjillä on tahto tietää kuka olet jotta he sitten tulevat "tarjoamaan apua". Koska arvostelet on sinusta myös löydettävä vika vaikka väkisin. Käänny pikemmin läheistesi puoleen, äläkä toimi heidän kanssa. Koska jo olet havainnut että kaikki ei ole kohdallaan, niin pysy vain ertossa heistä.

He ovat aivan liian ylpeitä ja ahneita ymmärtääkseen ettei heidän toimintansa ole hyvää. Sen voi tästä ketjusta huomata aivan selkeesti. Ainoa jolta he odottavat myöntymystä ja itsekritiikkiä olet sinä. Itseään he eivät kritisoi tippaakaan kuten huomaat. He saattavat mielistelleen tarjota apua, mutta sitten saat huomata että juuri tuolleen he toimivat. Tämä ketju siis toimikoon sinulle esimerkkinä viranomaistoiminnasta ja heidän asennoitumisestaan.

Voimia edelleen, ja kiitos palautteestasi.

• Äippäli

Asiakaslähtöiselle: Läheisistä, kuten exän tai hänen vanhempiensa avusta ei juurikaan ole apua tässä asiassa. Vähän aikaan sitten joku heidän lähipiiristään teki ls-ilmoituksen sen perusteella, mitä olin keskustellut erään ystäväni kanssa lapsen kasvatuksesta somessa. Sossutantoilla oli kiire selvittämään asiaa, mutta lapsi pysyi mulla edelleen.

Palaverissa mies kommentoi mun asennetta sossuja kohtaan huonoksi ja häneltä itseltään kysyttiin, että ottaisiko itse apua vastaan, jos hänelle tarjottaisiin. Mä oon ite nähnyt ja kuullu nää toiminnat, joten en lähde minnekään tommoseen mukaan.

Nyt näiden päivien aikana olen päättänyt, että pidän matalaa profiilia tanttojen suhteen ja katson, että miten asiat alkavat sujua. Käyn tapaamisissa, joka on seuraavan kerran 2 viikon kuluttua ja kerron, että kotona menee hyvin ja ex pitää yhteyttä lapseensa tarpeen tullen. Mun kotiin he eivät tule tapaamisiin missään vaheessa, sillä siihen en lähde mukaan. Kun/jos aloitan tai olen aloittelemassa työt lähempänä tuon esille sen, että en näe enää tarvetta lastensuojelua lapselleni. Jos tämä ei käy heille, niin otan yhteyttä oikeusaputoimistoon.

Sanoit ensimmäisessä viestissä, että lastensuojelun lopetuspyyntö tehdään kirjallisena. Selittäisitkö tarkemmin ne prosessit ja mistä kyseisen lomakkeen voi saada? Onko sulla tietoja siitä, että kuinka yleensä juristit tai oikeusaputoimiston tyypit lähtevät tähän mukaan, jos heiltä sitä apua tosissaan kysyy? Miten sossutyypit ovat suhtautuneet siihen, jos tuo kerran jonkun muun henkilön mukaan tapaamisiin?

• juupa juu

Lastensuojelulla ei ole tarkoitus viedä keneltäkään lapsia. Lastensuojelun tarkoituksena on estää, että niin ei kävisi. Eli juurikin tukea sitä vanhemmuutta ennen kuin ongelmat käyvät liian suuriksi. Kyllä se tulee ihan yhteiskunnalle halvemmaksi, jos lapset kasvavat omissa kodeissaan. Lastensuojelu laitospaikka, kun ei ole mitään ilmaista.

On ihan naurettavaa lukea lukea jotain tuon kaltaista. Lastensuojelu nimi pitäisi muuttaa joksikin muuksi, koska ihmisillä on siitä ihan väärä käsitys.

Mutta okei sulle on tarjottu apua, koska susta on huoltu huolissaan. Aika hienoa sanoisin, koska meiän systeemi tuppaa puuttumaan asioihin siinä vaiheessa kun on vähän liian myöhäistä. Tota mä sanoisin ennalta-ehkäisyksi. Sun ja lapsesi alkutaipale on tahdottu turvata ei sen kummempaa. Parempi musta noin päin kuin et sut olisi jätetty ihan oman onnes nojaan. Ajattele miten haluat. Nyt sä voit kiittää saamastas avustasi ja sanoa, että sulla on tunne että pärjäät.

• Lapsen takia

Aloittajan juttujen ja asenteen perusteella ei olisi kannattanut kieltäytyä vaan ottaa kaikki tarjottu apu ja tuki vastaan.

• o3e

Ei lastensuojelun tehtävä ole mainostaa itseään tai muokata asenteita...
        Jospa keskityttäisiin perheisiin, joilla on ongelmia.

• ...............

Ei tässä ole kyse asenteesta vaan oikeuksista.

• kkkk2

diabeteksesta. nehän voisivat soittaa sulle varmistaakseen ettet ole tajuton ja ettei lapsesi ole heitteillä jos d stä on kyse

• kkkkk2

siiis heitteillä siinä mielessä että vieressä tajuton äiti

• Näitä on nähty

Miten ne tantat auttavat, käyvätkö ne siivoamassa ja auttavat lapsenhoidossa?
      Miten ne auttoivat kyseistä Vilja Eerikaa?

Näiden "apu" on siinä kun ne tekevät kuulusteluillaan ja aiheettomilla pakkohuostaanotoilla ahdistusta, surua ja perheiden särkymistä.

Oikeeta hätää ne eivät huomaa eivätkä auta konkreettisella tavalla. Siis sellaisella tavalla mikä auttaa perheitä jaksamaan ja pysymään ruassa ja vaatteissa!

• ....................

No mutta, eihän tavallisessakaan kahden vanhemman perheessä jossa toisella 1 tyypin D ole koko ajan toinen vanhempi läsnä. Sehän on täysi mahdottomuus, koko ajanko siinä pitäisi olla jonkun vahtaamassa ja valvomassa vieressä? On tietysti tärkeää, että ap. pitää huolen terveydestään ja vauvan turvallisuuden tähden olisi varmasti hyvä jos joku hieman pitäisi teitä silmällä. Voithan pyytää vaihtamaan tätiä/tätejä jos tuntuu, että jonkun kanssa ei henkilökemiat synkkaa. Riippuu varmaan hieman paikkakunnasta, mutta eikös sen suuren raportin mukaan ilmennyt että sossuissa on paljon epäpätevää porukkaa. Siinä saakin olla ihmeissään kun epäpätevä ihminen alkaa muiden elämällä leikkimään....

• Äippäli

Kiitos oikein paljon kkk2, että pidät mua paskana äitinä diabeteksen takia. Kannustaa oikein paljon luottamaan ihmisiin. Olet yhtä paska kuin oma äitini, joka nykyisin kannattaa sitä, että antaisin lapseni pois.

• ihmetystä...

Miksi sinun äitisi kannattaa sitä, että antaisit lapsesi pois? Kuka isovanhempi kannattaa sellaista, jos ei ole läheltä nähnyt, että se olisi parasta lapselle? Hyvänen aika sentään! Tässä taitaa olla kysymys myös jostain ihan muusta kuin diabeteksesta.

• maailmassa on kaiken
        ihmetystä... kirjoitti:

Miksi sinun äitisi kannattaa sitä, että antaisit lapsesi pois? Kuka isovanhempi kannattaa sellaista, jos ei ole läheltä nähnyt, että se olisi parasta lapselle? Hyvänen aika sentään! Tässä taitaa olla kysymys myös jostain ihan muusta kuin diabeteksesta.

Jotkut vanhemmat ovat todella ilkeitä. Kun ei tee niinkuin haluaa (esim muuttaa, menee naimisiin tai kouluttautuu väärälle alalle) niin sitten kostetaan. Myös psyykkisesti ongelmainen vanhempi saattaa kuvitella lapsensa asioita miten sattuu.

• kkk2

kuule tuo on ihan sun oma tulkintasi
        mulla on vaikea allergia itsellä' ja tajunnan menetyksen mahdollisuus
        niin kun sullakin. joten on huolenpitoa jos joku soittaa ja kysyy ettet ole menettänyt tajuntaasi. ja saatan lähteä ihmisten ilmoille ihan vaan siksi että joku soittaa ambulanssin jos en itse pysty. molemmat sairauskohtaukset pystytään hoitamaan päivystyksessä j
        lisäksi jos syy on d niin toimenpiteenä soittaminen on riittävä ja lievempi kuin ehdotetut
        ja mä en kans enää neuvo ketään kun saan vaan paskat silmilleni
        minä ehdotin paljon pienempää toimenpidettä kun sulle ehdotetut jos ongelma on kerran d

• Äippäli

Ihmetykselle: Äitini mielestä jotkut kasvatusmenetelmäni ovat puutteellisia. Sossujen mielestä en voi olla tarpeeksi hyvä äiti, kun olen yh ja diabeetikko. Heidän mielestään lapseni ei ole tasapainoisessa elämässä eikä perheessä, koska olen yh ja läheisimmät ihmiset ovat kaukana toisella paikkakunnalla.
      Tosiasiassa lapseni nukkuu jo yönsä, vaikka on alle 3 kk, syö hyvin, pikkuhiljaa sille on alkanut tulla rytmiäkin ja hänellä on aina puhtaat vaatteet. Isovanhemmat ja isä pitävät yhteyttä ja joskus nähdään. Sossuille se ei riitä.

• ihmetystä..

Minkä ikäinen olet? Mitä puutteita äitisi voi kasvatusmenetelmissäsi nähdä, jos lapsesi on vasta 3 kk vanha? vai tarkoitatko lapsenhoidollisia menetelmiäsi? Mitä sinä sitten teet väärin hänen mielestään?

Minä en edelleenkään usko, että kukaan sinulle haluaa mitään pahaa, päin vastoin. Joku muu syy täytyy olla tuohon sossujen vahtimiseen. Suomessa on varmaan vaikka kuinka monta yh-vanhempaa joilla on diabetes, eikä ne ole mitään esteitä. Mitä sossut tarkoittavat sillä, että elämäsi ei ole tasapainoista?

• olen ihmeissäni
        ihmetystä.. kirjoitti:

Minkä ikäinen olet? Mitä puutteita äitisi voi kasvatusmenetelmissäsi nähdä, jos lapsesi on vasta 3 kk vanha? vai tarkoitatko lapsenhoidollisia menetelmiäsi? Mitä sinä sitten teet väärin hänen mielestään?

Minä en edelleenkään usko, että kukaan sinulle haluaa mitään pahaa, päin vastoin. Joku muu syy täytyy olla tuohon sossujen vahtimiseen. Suomessa on varmaan vaikka kuinka monta yh-vanhempaa joilla on diabetes, eikä ne ole mitään esteitä. Mitä sossut tarkoittavat sillä, että elämäsi ei ole tasapainoista?

Epilektikko yh-kaveriani uhkaillaan myös huostaanotolla :(

Mikä niitä oikein riivaa :(

(En siis ole ap)

• Äippäli

En lähde kertomaan ikääni, mutta liikutaan siinä alle 30. Kuten jo ilmoitin aiemmin tuosta syystä, miksi lapseni joutui asiakkaaksi, niin se on edelleen sama syy. Heitä huolettaa edelleen ne kohtaukset, jotka on jo historiaa.
      Tänään on palaveri jatkoa ajatellen. Ajattelin nauhoittaa koko keskustelun salaa kännykkääni.

• mitenkävi?

Hyvä. Tuosta nauhoituksesta: aiemmin joku "sossun" asiakas kertoi toimistoon mennessään ilmoittavansa että äänittää keskustelun. Kun asianosaiset tietävät nauhoituksen, silläkin on oma siistivä vaikutuksensa tapahtumien kulkuun. Ei voi heittäytyä mielivaltaiseksi puolin eikä toisin.

• Äippäli

Tässä oli taustalla aiemmin alkuvuonna tehty lastensuojeluilmoitus musta lähipiirissä, ja sossusta oltiin sanottu mulle, että ei aleta tehdä mtn jatkotoimenpiteitä, kun olin kysynyt, että meneekö tää asia eteenpäin.
      Torstaina sitten asiasta oltiin huolissaan tilanteestamme ja alkoi valjeta mullekin tuon perhetyöntekijän todellinen luonne. Hän sepitti viranomaisille, että en ole tarpeeksi hyvä vuorovakutuksessa vauvan kanssa. Mikä ei kerro koko totuutta, sillä hän ei tiedä sitä, että miten meillä eletään, kun viranomaiset ovat poissa. Muuten hän kyllä kehui sitä, että hoidan ja käsittelen lasta hyvin.

Mun puolesta päätettiin, että mun ja vauvan on lähdettävä 3 kk sijoitukseen johonkin helvetin laitokseen tai muuten lapsi sijoitetaan kiireellisesti. Tässä nyt olen ottanut yhteyttä lakimiehiin ja kysynyt oikeuksistani ja yhdelle oon jo lähettänyt sossumuistinpanot sähköpostitse. Ensi viikoksi on varattu aika oikeusaputoimistoon asiaan liittyen. Itse aion neuvotella maanantaina perhetyöntekijän kanssa, että josko laitos voitaisiin vaihtaa ennemmin 3-4 kertaa viikossa tapahtuvaan päiväkuntoutuksiin ja sossuperhetyöntekijän käynteihin. Sellainen meille muutenkin määrättiin ja hän aloittaa tiistaina. Exältä ei herunut lainkaan tukea asiaan, vaan hän hoputti mut ja vauvan vastaanottamaan kaiken paskan vastaan.

Onko kellään ollut kokemuksia siitä, että miten on käynyt avohuollon sijoituksessa ja jos menee jakson aikana hyvin, niin onko mahdollista, että 3 kk jälkeen pääsee kotiin tai jakso keskeytetään, jos huomataan, että kaikki meneekin tarpeeksi hyvin?

• Oikeasti aikuinen

Et vaikuta juttujesi perusteella kolmekymppiseltä.

• Äippäli

Olenko sanonut, että olen 30? sanoin, että liikutaan siinä alle 30 vuoden iässä.

• falling_star

meillä aikanaan uhattiin myös perhekuntoutuksella, itselläni tällöin psyykkisiä ongelmia, huoli valtava. Kieltäydyin pelonsekaisin tuntein kaikesta, suunnittelivat jo yhden lapsen huostaanottoa kieltäytymisieni vuoksi. Olin kai niin hysteerinen, että sossu tuli puolitiehen vastaan ja teki päätöksen intensiivisestä perhetyöstä, eli työntekijä muistaakseni 30h/vko kolmen kk:n ajan meillä kotona, mutta koska vetosin muuhunkin elämään, väheni määrä n.3-4 tuntiin viikossa. Tällä lähdettiin liikkeelle, työntekijä kävi meillä yht. 4 kertaa, joista viim. oli yhteenveto, mitä perheellemme kuuluu (eli yht. taisi tulla perhetyötä 14h kaikenkaikkiaan, kun viim. käynti oli lyhyt). Työntekijä totesi että perheessämme kaikki ok ja ls-asiakkuus lopetettiin. Traumat jäi lastensuojelun pelotteista ja mielivallasta, toki olisin itsekin asiat voinut hoitaa fiksummin ja olla yhteistyökykyisempi.

En tiedä kuinka sinun olisi parasta toimia, itse tein väärin, mutta kun on täysin oppositiossa, on vaikea nähdä tilannetta sossun näkökulmasta.

Voimia.

• Äippäli

Kiitos hyvästä tarinastasi falling_star! Tarina pisti paljon miettimään, että mitä kaikkea voisi tehdä toisin, jotta elämän saisi raiteilleen tai äitiyden ilon takaisin. Tässä mennään tosiaankin päivä kerrallaan. Aion huomenna tulla niitä hirviöitä vastaan ja puhua tosiaankin mun ajatuksistani ja neuvotella itseni "lievempään rangaistukseen". Toivotaan siis parempaa.

Jos laitokseen joka tapauksessa mennään oli se sitten päiväkuntoutuksena tai ympärivuorokautiskuntoutuksena, niin aion sen jakson päätyttyä hakea oikeuden kautta korvauksia henkisestä kärsimyksestä. Sillä voin kyllä sanoa, että torstainen tilanne, jossa olin itkun ja hysterian sekainen, on ottanut koville viime päivät. Ihan kuin musta olis viety palanen sielua. Se 3 kk tulee olemaan pelkkää näyttelemistä, sillä omasta tahdosta en sinne missään vaiheessa tai hinnasta ole menossa.

• kaikkea kanssa

No niin, ympäri mennään ja yhteen tullaan.
        Olet nyt takaisin lähtöruudussa, tosin sossun vaatimukset ovat nyt vieläkin kovemmat. Tottakai ne ihmettelee kun olet ollut niin vastahankainen ja siksi otteet kovenivat. Olisit nyt vaan toiminut alun perinkin niin kuin ohjeistivat.
        Ihan turhaan pullikoit muutenkin vastaan, koska hyvää ne sinulle ja lapsellesi haluavat.

Ja sitä paitsi äitiyden ilo tulee siitä lapsesta ja äitinä olosta vaikka ympärillä vähän häärättäisiinkin. Niin ainakin kuuluisi olla.

Henkisistä kärsimyksistä et tule mitään korvauksia saamaan, se on varmaa. Joten voit unohtaa sen ja keskittyä olennaiseen: säästää energiasi lapsesi hoitamiseen ja kasvattamiseen.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. 123
      1291
    2. Hei, voitko kuunnella

Voisitko auttaa minua selvittämään asioita? En halua ajaa sinua hulluuteen kanssani, en sitoa sinua, en esittää vaatimu
      Ikävä
      141
      1199
    3. Joku porukka lähtenyt täältä

Ihmeen hiljainen on palsta nyt. Yleensä tänne tulvii aloituksia yms, mutta nyt on kyllä erikoisen hiljaista.
      Ikävä
      233
      1101
    4. Costa Rica on tympeän makuinen kahvi

Ostin kahvin hinnan romahduksen kunniaksi Costa Rican "Premium Blendiä". Piti olla sataprosenttista arabialaista. No ain
      Maailman menoa
      61
      1062
    5. Se kun olit pitkästä aikaa silmieni edessä

Oli kyllä sykähdyttävää. Tiedätkö, mikä laittaa minut ikävöimään sinua? Kun palautan mieleeni valtavan ihanan olemuksen,
      Ikävä
      57
      956
    6. Minä vuonna olet syntynyt?

😊
      Ikävä
      63
      871
    7. Tuletko tänään

Jos soitan? Niin... tuletko?🖤
      Ikävä
      83
      851
    8. Mitä on mietteissäsi

Tänään?
      Ikävä
      65
      657
    9. Onkin niin, että olet hulluna minuun

mutta et uskalla sitä tuoda ilmi. Salaa haaveilet kiihkeästä suhteesta, vaan siihen se jää, ja syyksi esteet ja muut. S
      Ikävä
      30
      600
    10. Nyt ei enää ole

Mitään mikä pitäisi mut hiljaa, kaikesta. Tämä on muutamalle henkilölle täällä.
      Ikävä
      39
      555
    11. Hämmentävä hetki: TTK:sta pudonnut Johanna Puhakka lataa pettyneenä: "Sitä ei voi kieltää"

Johanna Puhakka ja Jurijs Jurza Trosenko tippuivat Tanssii Tähtien Kanssa -kisasta. Suositussa viihdeohjelmassa nähtiin
      Tanssii tähtien kanssa
      14
      530
    12. Mikä on hulluinta?

Mitä ikäväsi kohde on tehnyt?
      Ikävä
      32
      509
    13. Jälleen näin nainen unta sinusta

Aika usein tulet uniini, enkä tiedä, mitä se tahtoo minulle sanoa. Tällä kertaa en ollut kotonasi, vaan ulkona jossain t
      Ikävä
      28
      509
    14. Taidan luopua

Sinusta.
      Ikävä
      28
      490
    15. Et siis halua

Kansssani mitään
      Ikävä
      29
      459
    16. En haluaisi sanoa tätä

Mutta olet sokea sille, mitä sinulla jo on! Jos minä olisin sinä, pyrkisin tekemään kaikkeni kohentaakseni nykyistä pari
      Ikävä
      39
      455
    17. Onko kipuraja

Jo ylitetty?
      Ikävä
      49
      427
    18. Miltä tuntuu

olla erossa kaivatustasi?
      Ikävä
      24
      427
    19. Et taida olla ihan varma

Päätöksestäsi?
      Ikävä
      52
      418
    20. Olet komea ja kaikkea

En uskonut kuitenkaan miten laajasti olet kaikkien naisten ihannoinnin kohde. Jälleen kerran. Palsta on hiljainen kun o
      Ikävä
      19
      409
    Aihe