ilmajäähdytys

harrikkanisti

Olen nuori aloitteleva harrikkanisti mutta pyörää ei vielä ole eikä tuu pariin vuoteen joten tutkin ja opiskelen pyöriä siihen asti :)
Sellasta kyselisin kun olen miettinyt, että kuinka ilmajäähdytys tarkallaa ottae toimii? Siis kyl mä sen tajuun et ajoviima menee sylintereitten väleistä jäähdyttäen sylinteriä mutta mitenkäs esimerkiksi jos ajaa hellepäivänä kaupunki ajoo, liikennevaloissa ja 27 lämmintä ni eikös mäntä ala sulaa pyttyyn kii? Samaa mietin joskus ku oli 80cc pv et mitenkä ihmeessä mäntä on sulamatta kesäpäivinä.?

27

489

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mika....

      No onhan noissa yleensä lisäksi öljynlauhdutin (tosin harrikoita en niin hyvin tunne). Itse olen huomannut että isot ja suorituskykyiset moottorit toimivat hyvin ilmajäähdytteisinä, koska moottoria ei tarvitse rasittaa, niin se ei samalla tavalla myöskään lämpene. Pienemmissä koneissa sitten useammin käytetään vesijäähdytystä, koska konetta kierrätetään enemmän, niin jäähdytyksen tarve on myös isompi.

      • Sanoi BMW

        Tässä BMW-tehtaan toimittamaa FAKTAA uskomusten tueksi:

        Nestejäähdytteisessä mp-moottorissa jäähdytinneste vastaa vain noin kolmasosasta moottorin jäähdytyksestä.
        Toisen kolmasosan jäähdyttää moottoriöljy ja viimeisen kolmanneksen ajoviima.

        Nestejäähdytyksen etu onkin lähinnä paikallisten lämpötilaerojen tasoittaminen. Toinen merkittävä etu in, että radiaattorissa olevan nesteen jäähdytystä voidaa tarvittaessa tehostaa. Tämä käy termostaattiohjatun puhaltimen avulla.

        Eli nestejäähdytteinen moottori ei ole kokonaan nestejäähdytteinen vaan vain kolmasosaltaan.


    • tiiähäntä

      Harrikat toimi Californian helteissä, niin miksei meillä kylmässä Suomessa. Ja jos pitempään on paikallaan, niin pyörän voi aina sammuttaa.

    • PV50 rulaa

      Jos tutkit moottorissa käytettävien metalliseosten sulamispisteitä, huomaat ettei ole isoa merkitystä onko jäähdyttävän ulkoilma lämpötila 10 vai 40 C , (Delta T satoja asteita)

    • Sitten kun sä joskus

      olet ostamassa Harrikkaa,niin huomaat,että sen kestävyydellä tai ajo-ominaisuuksilla,hinnalla ym ei ole mitään väliä. Sä hankit sen ollaksesi yhtä suurta perhettä (rikollisjärjestöä). Susta tulee silloin ns nahkaliiviretardi.

      • mp mies 55v

        Toivottavasti vanhempana viisatut ja ostat pyörän jota voi AJAA koko kesän.
        Harrikkaa tuskin silloin harkitset sitä saa TYÖNTÄÄ koko kesän jos huoltoauto ei aja kokoaikaa perässä.

        Toiseen asiaan kommentoisin, että kun roomassa oli 45"C varjossa ja olin Suzuki gsx1100 mpn kanssa liikenneruuhkassa keskipäivällä matkavarusteissa, moottoriöljyt KIEHUIVAT ÖLJYTILASSA jalkoja (ajosaappaat ja nahkapuku) ei voinut pitää jalkatapeilla koska sääriin olisi tullut PALOVAMMOJA silloin kiitin luojaani että alla oli luotettava peli eikä itsetunnonkohottaja.

        Tuo samainen kulkupeli startta ensikeväänä jo 33 kevääseensä ja meno jatkuu.


      • Juurikin näin
        mp mies 55v kirjoitti:

        Toivottavasti vanhempana viisatut ja ostat pyörän jota voi AJAA koko kesän.
        Harrikkaa tuskin silloin harkitset sitä saa TYÖNTÄÄ koko kesän jos huoltoauto ei aja kokoaikaa perässä.

        Toiseen asiaan kommentoisin, että kun roomassa oli 45"C varjossa ja olin Suzuki gsx1100 mpn kanssa liikenneruuhkassa keskipäivällä matkavarusteissa, moottoriöljyt KIEHUIVAT ÖLJYTILASSA jalkoja (ajosaappaat ja nahkapuku) ei voinut pitää jalkatapeilla koska sääriin olisi tullut PALOVAMMOJA silloin kiitin luojaani että alla oli luotettava peli eikä itsetunnonkohottaja.

        Tuo samainen kulkupeli startta ensikeväänä jo 33 kevääseensä ja meno jatkuu.

        Japsit on ajamista varten eikä retardiliiveilyä varten tai kadonnutta respectiä.


      • Chopper
        mp mies 55v kirjoitti:

        Toivottavasti vanhempana viisatut ja ostat pyörän jota voi AJAA koko kesän.
        Harrikkaa tuskin silloin harkitset sitä saa TYÖNTÄÄ koko kesän jos huoltoauto ei aja kokoaikaa perässä.

        Toiseen asiaan kommentoisin, että kun roomassa oli 45"C varjossa ja olin Suzuki gsx1100 mpn kanssa liikenneruuhkassa keskipäivällä matkavarusteissa, moottoriöljyt KIEHUIVAT ÖLJYTILASSA jalkoja (ajosaappaat ja nahkapuku) ei voinut pitää jalkatapeilla koska sääriin olisi tullut PALOVAMMOJA silloin kiitin luojaani että alla oli luotettava peli eikä itsetunnonkohottaja.

        Tuo samainen kulkupeli startta ensikeväänä jo 33 kevääseensä ja meno jatkuu.

        Miksi lueskelet HD -palstaa ja kirjoittelet tänne?

        Kuka idiootti ajelee prätkällä liikenneruuhkissa isoissa kaupungeissa. Prätkällä on kiva cruisata pieniä, mutkaisia teitä kaukana ruuhkista.

        Ilmajäähdytteiset pyörät kestävät hyvin tehtyinä pitkään. Evolution Harley moottori kestää jopa 200 tuhatta ilman moottoriremonttia, Suzuki VS1400:lla on ajettu jopa 400 tuhatta ilman koneremonttia. Myös ne vanhat GSX:t ovat kestäviä.

        Vesijäähdytys ei ole keskimäärin lisännyt muuta kuin tehokkaiden pyörien kestävyyttä. Matalviritteiset ilmajäähdytteiset kestävät niin pitkään, että vastaavat vesijäähdytteiset hajoavat keskimäärin ennemmin juuri niiden vesijäähdytysvikojen vuoksi, kuten termostaatti, vesipumppu ja letkuvuodot.

        Jos olisit tyytyväinen omiin pyörävalintoihisi, et arvostelisi muiden valintoja ja ajotyylejä. Oikea prätkämies arvostaa kaikkia tyylejä ja motoristeja ja on kaikenlaisesta tekniikasta kiinnostunut.


    • matkamotoristi_

      Matkamotoristit ovat pyöräilijöiden aatelia, reissussa ei HD-porukaa pahemmin näy. Miksi?
      Kruisailu mutkateillä on mukavaa, mutta tarvitaanko siihen 1,2-1,5l moottorilla varustettua pyörää, jossa on elefantin ketteryys?
      Euroopassa matkaillessani mp:llä HD-porukka loistaa poissaolollaan, toki kioskinkiertäjiä löytyy belgiasta ja hollannista sekä isommista kaupungeista, voisiko syy olla ajo-ominaisuuksissa tai heikossa luotettavuudessa?

      • H-D:lla 100 000km

        Kyllä tosi motoristi kunnioittaa toista motoristia olipa hänellä mikä pyörä tahansa, jokainen saa ajaa millä haluaa mitenkä haluaa. Palstan aloittanut kysyi hyvän kysymyksen mutta saa vastauksia jotka ei liity asiaan mitenkään milläänlailla, touring pyöräilijät tulevat sanomaa ja haukkumaan HD:ta että on vikaa, itselläni aina ollut hd ja tulee aina olemaan, mitään vikaa ei ole ollut kun huollot tehny ajallaan omassa hoodeessa.


      • Kuulehan herra Hd
        H-D:lla 100 000km kirjoitti:

        Kyllä tosi motoristi kunnioittaa toista motoristia olipa hänellä mikä pyörä tahansa, jokainen saa ajaa millä haluaa mitenkä haluaa. Palstan aloittanut kysyi hyvän kysymyksen mutta saa vastauksia jotka ei liity asiaan mitenkään milläänlailla, touring pyöräilijät tulevat sanomaa ja haukkumaan HD:ta että on vikaa, itselläni aina ollut hd ja tulee aina olemaan, mitään vikaa ei ole ollut kun huollot tehny ajallaan omassa hoodeessa.

        se suvaisemattomuus muita merkkejä ja pyöräilijöitä koskee nimenomaan suurintaosaa Harleyharrastajista. He ovat se porukka joka ei pidä muita merkkejä eikä muilla merkeillä ajavia minään. Kekkuloidaan kesät-talvet nahkaliiveissä ja Harleyvaatteissa julistamassa omaa uskontoa ilman mitään tilannetajua siitä milloin sen veren kannattaisi antaa virrata ihan ylös asti,sinne minne hissi ei ole vienyt enää aikoihin jos koskaan.


      • Motoristi HD

        Mitään pyöräilijöiden aatelia ei ole olemassakaan. Prätkätouhuja voi harrastaa monella tavalla, kukin mieltymystensä mukaan. Jos tykkää taittaa pitkää matkaa prätkällä, niin ei siinä mitään. Ahdasmielisyys tai se, ettei "ymmärrä", miksi joku ajaa minkäkinlaisella pyörällä siten kuin ajaa, ei osoita kummoista viisautta, eikä oikein motoristihenkeäkään. On totta, että HD -harrastajissa on paljon eriseuraisia tyyppejä, jotka pitää HD:ta ainoana oikeana moottoripyöränä, mutta yhtälailla niitä ahdasmielisiä juntteja on matka- ja muissakin motoristeissakin, jotka käyttävät suotta energiaa ja aivojaan sen pohtimiseen, miksi joku ajaa minkäkinlaisella pelillä miten nyt sattuu huvittamaan ajaa.

        Onneksi on paljon oikeita, reiluja motoristeja, jotka kohtaavat kaikenlaiset muut motoristit positiivisesti, ymmärtäen että ihmisten maku- ja mieltymys ovat hyvin yksilöllisiä.

        Myös matkaa voi tehdä cruisaamalla pienempiä teitä. Silloin koko matka on elämys, nauttii maisemista ja pitää taukoja ahkeraan, myös ne muodostavat osan mielenkiintoista matkantekoa. Kahden tuhannen kilometrin matkalla kahdessa viikossa voi nähdä paljon enemmän kuin kuuden tuhannen kilometrin matkalla samassa ajassa.


      • Chopper
        Motoristi HD kirjoitti:

        Mitään pyöräilijöiden aatelia ei ole olemassakaan. Prätkätouhuja voi harrastaa monella tavalla, kukin mieltymystensä mukaan. Jos tykkää taittaa pitkää matkaa prätkällä, niin ei siinä mitään. Ahdasmielisyys tai se, ettei "ymmärrä", miksi joku ajaa minkäkinlaisella pyörällä siten kuin ajaa, ei osoita kummoista viisautta, eikä oikein motoristihenkeäkään. On totta, että HD -harrastajissa on paljon eriseuraisia tyyppejä, jotka pitää HD:ta ainoana oikeana moottoripyöränä, mutta yhtälailla niitä ahdasmielisiä juntteja on matka- ja muissakin motoristeissakin, jotka käyttävät suotta energiaa ja aivojaan sen pohtimiseen, miksi joku ajaa minkäkinlaisella pelillä miten nyt sattuu huvittamaan ajaa.

        Onneksi on paljon oikeita, reiluja motoristeja, jotka kohtaavat kaikenlaiset muut motoristit positiivisesti, ymmärtäen että ihmisten maku- ja mieltymys ovat hyvin yksilöllisiä.

        Myös matkaa voi tehdä cruisaamalla pienempiä teitä. Silloin koko matka on elämys, nauttii maisemista ja pitää taukoja ahkeraan, myös ne muodostavat osan mielenkiintoista matkantekoa. Kahden tuhannen kilometrin matkalla kahdessa viikossa voi nähdä paljon enemmän kuin kuuden tuhannen kilometrin matkalla samassa ajassa.

        Hyvä kirjoitus.

        Ite olen harrastanut nuorempana sporttipyöriä, joilla oli ainakin siinä iässä tosi hauska painaa mutkateitä niin kovaa kuin uskalsi ja maanteillä kiihdytellä autoletkojen ohi lyhyillä suoran pätkillä.

        Sittemmin tuli kokeiltua matkapyöriä ja tehtyä jokunen etelän reissukin niillä. Siinä taittui matka välimerelle nopeasti, kun Ruotsin läpiajon jälkeen laski autobahnille. Tuli vedettyä yli tuhannen kilometrin siivu päivässä helposti. Samaa harrastin myöhemmin kerran "homosohva" Harleylläkin, tosin päivätaipaleessa häivisi vähän Cebarille. Noissa reissuissa ainakin itellä jäi kyllä se varsinainen matkan taittaminen aika platkuksi, vaikka olikin alla pitkille päivätaipaleille soveltuvat pyörät. Siinä autobahnin tai valtatien nielemisessä 120-200km tuntivauhdilla ei paljon näe tai koe, melko puuduttavaa hommaa. Mut tää on vain oma kokemus, jos siitä joku tykkää, niin sehän on ihan ok. Noissa reissuissa itellä oli se nautinto siellä perillä kohteessa.

        Nyt jo parikymmentä vuotta olen ajanut chopperilla. Tällä tykkään cruisata vaikka koko päivän satunnaisia reissuja ilman päämäärää, mutta myös lähteä vaikka viikoiksi kiertämään Eurooppaa tai kotimaata. Reitit valitaan niin, että on mukavat tiet ja hienot maisemat, keskinopeudeksi tulee varmaan jotain 60, kun maantiellä on huiput 80-90. Ja koko matka on nautinto, niin siirtymät kuin perillä olotkin. Ja todellakin voi nähdä ja kokea paljon enemmän kuin nopeilla pyörillä kiireellä siirtyessä. Ja ajaminen on itselle chopperilla kaikkein nautinnollisinta. Joku kysyi, miksi siinä pitää olla iso moottori. Siihen on turha yrittää vastata, jos ei nauti chopperilla ajosta, ei voi sitäkään ymmärtää, mutta pikku koneinen chopper ei anna samaa fiilistä eikä sillä ajaminen ole kivaa.


      • 350tkm mp:llä
        H-D:lla 100 000km kirjoitti:

        Kyllä tosi motoristi kunnioittaa toista motoristia olipa hänellä mikä pyörä tahansa, jokainen saa ajaa millä haluaa mitenkä haluaa. Palstan aloittanut kysyi hyvän kysymyksen mutta saa vastauksia jotka ei liity asiaan mitenkään milläänlailla, touring pyöräilijät tulevat sanomaa ja haukkumaan HD:ta että on vikaa, itselläni aina ollut hd ja tulee aina olemaan, mitään vikaa ei ole ollut kun huollot tehny ajallaan omassa hoodeessa.

        Herra HD,
        100tkm maantasoittajan kyydissä, pysyvä rakkovaiva/inkotenssi, metsurin valkoiset sormet ja pysyvä taittovika silmissä? Kunnioitettavaa!

        Motorisit kunnioittavat toisiaan, mutta ei HD-kuskit, heillä vain hoodee on moottoripyörä, muut pyörät ovat riisinkeittimiä tai pastakoneita riippuen valmistusmaasta.

        35 moottoripyöräilyvuoden aikana on tavattu jokunenkin pyöräilijä toki HD-ajajissa on aivan poikkeuksia, mutta tuo naivi liiviporukka on kyllä pilannut heidän maineensa.


      • Nautiskellen
        Chopper kirjoitti:

        Hyvä kirjoitus.

        Ite olen harrastanut nuorempana sporttipyöriä, joilla oli ainakin siinä iässä tosi hauska painaa mutkateitä niin kovaa kuin uskalsi ja maanteillä kiihdytellä autoletkojen ohi lyhyillä suoran pätkillä.

        Sittemmin tuli kokeiltua matkapyöriä ja tehtyä jokunen etelän reissukin niillä. Siinä taittui matka välimerelle nopeasti, kun Ruotsin läpiajon jälkeen laski autobahnille. Tuli vedettyä yli tuhannen kilometrin siivu päivässä helposti. Samaa harrastin myöhemmin kerran "homosohva" Harleylläkin, tosin päivätaipaleessa häivisi vähän Cebarille. Noissa reissuissa ainakin itellä jäi kyllä se varsinainen matkan taittaminen aika platkuksi, vaikka olikin alla pitkille päivätaipaleille soveltuvat pyörät. Siinä autobahnin tai valtatien nielemisessä 120-200km tuntivauhdilla ei paljon näe tai koe, melko puuduttavaa hommaa. Mut tää on vain oma kokemus, jos siitä joku tykkää, niin sehän on ihan ok. Noissa reissuissa itellä oli se nautinto siellä perillä kohteessa.

        Nyt jo parikymmentä vuotta olen ajanut chopperilla. Tällä tykkään cruisata vaikka koko päivän satunnaisia reissuja ilman päämäärää, mutta myös lähteä vaikka viikoiksi kiertämään Eurooppaa tai kotimaata. Reitit valitaan niin, että on mukavat tiet ja hienot maisemat, keskinopeudeksi tulee varmaan jotain 60, kun maantiellä on huiput 80-90. Ja koko matka on nautinto, niin siirtymät kuin perillä olotkin. Ja todellakin voi nähdä ja kokea paljon enemmän kuin nopeilla pyörillä kiireellä siirtyessä. Ja ajaminen on itselle chopperilla kaikkein nautinnollisinta. Joku kysyi, miksi siinä pitää olla iso moottori. Siihen on turha yrittää vastata, jos ei nauti chopperilla ajosta, ei voi sitäkään ymmärtää, mutta pikku koneinen chopper ei anna samaa fiilistä eikä sillä ajaminen ole kivaa.

        Minäkin pidän itseäni motoristina. Minulla on Vespa 300.

        Moottoripyörämatkoilla ovat parasta tauot.
        Vespalla tulee käytettyä tiestömme mäkisiä ja mutkaisia siirtymiä. Valtatiet valitsen vain pakkotilanteessa.

        Mikäs on hienompaa, kuin pysähtyä katsatamaan mielenkiintoista paikkaa. Tällainen on vaikkapa Verlan vanha teollisuusalue tuolla Kouvolan vieressä. Nauttia kaffet sopivassa kuppilan ulkopöydässä auringon helottaessa. Vetäistä vaikka tupakki, vaikka se ei terveellistä olekaan. Mutta joskus voi vähän joustaa ja nauttia kiireettömyydestä.
        Jalkautua katselemaan ympäristöä? Siitä vaan, Vespalla voi pukeutua varsin kevyesti eikä tarvitse hirveästi tamineissaan hikoilla.

        Ja kun siltä tuntuu, jatkaa matkaa jonnekin.


      • Twincam

        Tai sitten syynä on kellonaika, olit todennäköisesti matkallla silloin kun moni muu oli töissä.

        1,2l ja suurempi kuutiotilavuuden moottori on paras moottori. Hyvän tehon lisäksi alavääntö on erinomainen, pienemmät moottorit ovat usein kierrosmoottoreita missä on heikko alavääntö.
        isommissa moottoreissa on suuri teho, mutta silti erinomainen alavääntö: vääntää kuin kuorma-auto tai maansiirtokone lähes tyhjäkäynniltä asti eikä tarvitse kierrättää moottoria lähellekään ylikierroksia juuri ikinä edes kiihdytyksessäkään. Eikä tarvitse juuri vaihtaa vaihdetta pienemmälle ellei viimeinen vaihde ole ylipitkä matkavaihde.


      • Twincam
        Twincam kirjoitti:

        Tai sitten syynä on kellonaika, olit todennäköisesti matkallla silloin kun moni muu oli töissä.

        1,2l ja suurempi kuutiotilavuuden moottori on paras moottori. Hyvän tehon lisäksi alavääntö on erinomainen, pienemmät moottorit ovat usein kierrosmoottoreita missä on heikko alavääntö.
        isommissa moottoreissa on suuri teho, mutta silti erinomainen alavääntö: vääntää kuin kuorma-auto tai maansiirtokone lähes tyhjäkäynniltä asti eikä tarvitse kierrättää moottoria lähellekään ylikierroksia juuri ikinä edes kiihdytyksessäkään. Eikä tarvitse juuri vaihtaa vaihdetta pienemmälle ellei viimeinen vaihde ole ylipitkä matkavaihde.

        "Eikä tarvitse juuri vaihtaa vaihdetta pienemmälle ellei viimeinen vaihde ole ylipitkä matkavaihde. "

        Selvennyksenä vielä että tällä tarkoitan juurikin ohitustilanteita.


      • Chopper
        Nautiskellen kirjoitti:

        Minäkin pidän itseäni motoristina. Minulla on Vespa 300.

        Moottoripyörämatkoilla ovat parasta tauot.
        Vespalla tulee käytettyä tiestömme mäkisiä ja mutkaisia siirtymiä. Valtatiet valitsen vain pakkotilanteessa.

        Mikäs on hienompaa, kuin pysähtyä katsatamaan mielenkiintoista paikkaa. Tällainen on vaikkapa Verlan vanha teollisuusalue tuolla Kouvolan vieressä. Nauttia kaffet sopivassa kuppilan ulkopöydässä auringon helottaessa. Vetäistä vaikka tupakki, vaikka se ei terveellistä olekaan. Mutta joskus voi vähän joustaa ja nauttia kiireettömyydestä.
        Jalkautua katselemaan ympäristöä? Siitä vaan, Vespalla voi pukeutua varsin kevyesti eikä tarvitse hirveästi tamineissaan hikoilla.

        Ja kun siltä tuntuu, jatkaa matkaa jonnekin.

        Juuri näin. Kuvasit hienosti Vespalla matkan taittamista tai ajelua ilman päämäärää, mukavasta paikasta toiseen, oli helppo asettautua mielikuvamatkalle asemaasi ja ymmärtää, miten hyviä fiiliksiä saat reissuillasi kokea.


      • Chopper
        Twincam kirjoitti:

        Tai sitten syynä on kellonaika, olit todennäköisesti matkallla silloin kun moni muu oli töissä.

        1,2l ja suurempi kuutiotilavuuden moottori on paras moottori. Hyvän tehon lisäksi alavääntö on erinomainen, pienemmät moottorit ovat usein kierrosmoottoreita missä on heikko alavääntö.
        isommissa moottoreissa on suuri teho, mutta silti erinomainen alavääntö: vääntää kuin kuorma-auto tai maansiirtokone lähes tyhjäkäynniltä asti eikä tarvitse kierrättää moottoria lähellekään ylikierroksia juuri ikinä edes kiihdytyksessäkään. Eikä tarvitse juuri vaihtaa vaihdetta pienemmälle ellei viimeinen vaihde ole ylipitkä matkavaihde.

        Näin se menee. Toki sen ymmärtää, että sporttipyörälle mieluisalla ajotyylillä on toisaalta kivakin kutitella konetta yläkierroksilla, vaihtaminen on osa aggressiivisen ajamisen fiilistä, sekin on tullut koettua. Ero chopperiin tai cruiseriiin on ehkä melkein samaa luokkaa kuin muskeli- ja purjeveneen välillä, makuasioita ja fiilisjuttuja. Joka nauttii cruiserista tai chopperista, yleensä myös tykkää sellaisesta ajotyylistä jossa vaihteiden kanssa ei liiemmin pulata, vaan on kiva tuntea kurvista lähtiessä koneen vääntävä voima, kun hiukan kiertää kahvaa. Leuto tuuli kasvoilla, koneen rauhoittava junkutus, rauhallisesti vaihtuvat kauniit maisemat ja ajamisen nautinto.


      • höhöhh

        Kummallista?
        Kuin ne järjestää suurralleja ja enkelitkin kokoontumisia pitkin eurooppaa?
        Pitää sanoo kaverille että tuleekotio, kun se on onneton pösilö kruisaamassa tuolla pitkin eurooppaa eikä tajua ettei pyörä toimi?


    • jhgfty7u8i9o0p987

      Ilmajäähdytteisissä moottoreissa on useasti isommat välykset kiinnileikkaantumisen estämiseksi, taitaa harrikassakin olla takimmassa pytyssä, sehän ei saa ajoviimaa juurikaan. Ihanneratkaisu ilmajäähdytys ei siis ole, ehkä parhaiten toteutettu Moto Guzzissa, joissa on V-moottori poikittain. Ilmajäähdytteisissä on enemmän mekaanisia ääniä välyksistä johtuen, vesijäähdytteisen vesivaippa ja kaksikerrosrakenne niitä jonkin verran hillitsisi.

      • pussittaja1

        Taitaa vaan guzzissa olla juurikin kone pitkittäin, eikä poikittain kuten esim. Harleyssä, Intruderissa yms.. ;D


      • jhgfcxcvbnm,.
        pussittaja1 kirjoitti:

        Taitaa vaan guzzissa olla juurikin kone pitkittäin, eikä poikittain kuten esim. Harleyssä, Intruderissa yms.. ;D

        Moto Guzzissa sylinterit ovat poikittain ajosuuntaan, H-D:ssä pituussuunnassa, tämä on pointti moottorin jäähdytystä ajatellen. Kampiakselit tietysti toisinpäin.


      • kdhgtu

        Varsin hd 48:ssa moottorin mekaaninen kohina on hyvin äänekäs.


    • ilmajäähdytys

      Liikennevaloissa, kesähelteillä/ liikenneruuhkissa pyörän voi sammuttaa odottamisen ajaksi. Silloin moottori ei pääse ylikuumentumaan.

      • Oletko ikinä ajanut

        esim kehäkolmosen tai varsinkin kehäykkösen ruuhkissa? Kuka hullu sammuttaa ja käynnistää moottorin sen satakertaa minkä toi vaatii pahimmillaan?!


      • ratkaisu

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      91
      1595
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      172
      1263
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      104
      1090
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      15
      1037
    5. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      86
      930
    6. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      68
      861
    7. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      44
      858
    8. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      61
      779
    9. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      289
      753
    10. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      748
    Aihe