Suomessa ei arvosteta vanhuksia

asiantuntijat

Suomessa suhtaudutaan kielteisesti vanhuuteen, katsovat Lääkäriseura Duodecimin ja Suomen Akatemian huolestuneet asiantuntijat.

Vanhuksilla pitäisi olla oikeus kuolla pysyvässä hoitopaikassa, eikä heitä saisi siirrellä hoitopaikkojen välillä elämän loppuvaiheessa.

Vanhuksia tulisi käsitellä ja kuulla yksilöinä. Ikä ei vähennä ihmisen oikeutta määrätä itsestään ja elämästään.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1288652497643.html

5

82

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • anja koivistoinen

Valitettavasti näin on. Silloin tällöin mediassa kerrotaan ikävistä tapauksista. Kuten tämäkin:
      " Yksin asuvanoin 80-vuotias liikuntavammainen mies sai sairaskohtauksen kotonaan.
      Kohtauksen seurauksena mies kaatui. Osittaisen halvauksentakia hän ei pystynyt nousemaan ylös eivätkä käsivoimat riittäneet siihen, että hän olisi pystynyt raahautumaan puhelimeen. Avunhuudot eivät kuuluneet naapuriin. Vanhus makasi asuntonsa lattiallareilut kolme vuorokautta. Tilanne ratkesi vihdoin, kun ruokakaveri ihmetteli, miksi mies ei tule suömään ja kertoi asiasta ruokapalvelun henkilökunnalle. Lähes kolme vuorokautta syömättä ja juomatta. Voi vaan kuvitella mitä on ajatuksissa ollut.

Minulla on ihan omakohtainen kokemus asiasta. Olin laittanut perunat kiehumaan ja tein pöydän ääressä salaattia, kun yhtä äkkiä huimasi, istahdin tuolille. Tuntui kuin kaikki keittiön kaapit kaatuisivat päälleni ja odotin kipua ja rytinää. Herättuäni huomasin makaavani lattialla, perunat kiehuivat hellalla. Yritin nousta, mutta tuli valtava pahoinvointi ja oksensin. Hätähän siinä tulee. Puhelin oli olohuoneessa ja pää ei antanut nousta ylös. Onneksi oli käsivoimat ja vedin itseni olohuoneeseen puhelimen luo. Soitin tyttärelleni. Hän ei vastanut. Hätä. Mutta onneksi tyttäreni sitten pian huomasi, että olin soittanut ja pirautti minulle. Olin kuulema möngertänyt jotain, josta ei saanut selvää. Onneksi purskahin itkuun, joten tytäreni arvasi, että jotain on pielessä ja soitti ambulanssin.
      Meitä yksineläjiä on paljon.

• Elämässä mukana

Minäkin eläkeläisenä minä sairastan Menierentautia ja huimaukset on ihan tavallisia
        ja joskus kaatuileekin ja pahoinvointi siihen päälle.
        Nykyisin kännykät ovat hyvä pelastaja kun vain muistaa pitää sen lähettyvillä
        tai taskussa.

• anja koivistoinen

Olen pohtinut tuota arvostusasia. Mistä johtuu, että emme arvosta vanhusta - vanhuutta, ja se on kuiten meidän kaikkien kohtalo ja hyväksyttävä.

Onko vika nuoruutta palvovassa yhteiskunnamme? Viisikymppinen jäädessään työttömäksi, hän harvoin pääsee enää työsuhteeseen.

Onko arvostuksen mitta tuottavuus?

Vanhuksia tulisi käsitellä ja kuulla yksilöinä. Ikä ei vähennä ihmisen oikeutta määrätä itsestään ja elämästään.

• frthjfrhr

även samma på svenska

• Ihmisarvo kaikilla

Monasti vanhempi ihminen on tuottavampikin kun nuori. Ikä ei ole tärkein asia, Nuoria en silti halua mollata, meidän lapsia ja lapsenlapsia ne ovat. Miten kukin olemma kasvattaneet. Kun eläkkeelle jäämmä niin se on ansaittua.

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      295
      6707
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      65
      2059
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      175
      1797
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      15
      1267
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1257
    6. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      169
      1170
    7. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      7
      1146
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      53
      1047
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1031
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      288
      972
    Aihe