No niin, auto ja autosanasto -osaamiseni on aloittelijatasolla mutta toivottavasti joku ymmärtää mitä koetan kysyä. Olen jokin aika sitten ostanut vuoden 05 C5:n ja ongelmitta sillä ajellut. Nyt huomasin sellaisen asian että pysäköidessäni ja sammuttaessani moottorin ei auton jousitus "laskeudukaan" vaan auton kori jää seisomaan luonnottomaan korkeaan asentoon. Yleensä kun moottorin sammuttaa ja lähden autosta pois, auto kuuluu hyräilevän itsekseen jotain ja korin laskeutuvan. Nyt jäädään yläasentoon. Vika? Huolto? Lumikokkareita auton alla eikä auto pidä kylmästä? :-)
C5 jousitus jää "yläasentoon"
11
5417
Vastaukset
- kuuluukohuutoa
Oisko jäänyt joku Yaris tms.kulkuneuvo auton alle? Katso auton alle, jospa siellä on kuskikin pulassa????
- C5 rulaaa
Toivon että kokkareet olisivat jo sulaneet ja kori olisi lasketunut ??
Onneksi juomat pysyvät kylmänä mukipidikkeessä, ainut toimiva apulaite - c5teknikko
Taas lunta tulossa, anna olla yläasennossa. Joko termit on opeteltu ??
- Pehmyt
Mukava jousitus Suomen rupisille baanoille!
- vitosella
C5 ei kuulukaan laskeutua, jos se niin tekee se on rikki
- ja_toimii
Oliskohan säätimen vipu tai vähän jäykkä? Säädintä pääsee helposti liikuttelemaan herkemmäksi. Säätötangon putsaus ja voitelu on pieni ja helppo homma, mutta ilman nosturia, pistä pukit alle. Muuten saataa perä laskea, kun olet auton alla hommissa.
- ainacitikalla
C5:ssa ei ole krkeudensäätövipua.
Jos nostat tai lasket autoa ensimmäiseen asentoon normaalista sillä painokytkimellä liikkeellelähtö korjaa korkeuden 40 km/h nopeudessa.
Tiedä mistä puhut. - Se_toimii
ainacitikalla kirjoitti:
C5:ssa ei ole krkeudensäätövipua.
Jos nostat tai lasket autoa ensimmäiseen asentoon normaalista sillä painokytkimellä liikkeellelähtö korjaa korkeuden 40 km/h nopeudessa.
Tiedä mistä puhut.Nappi on sisätiloissa, mutta se korkeutta oikeasti säätävä vipu on siellä auton alla. Vipu pn noin 5 senttiä pitkä, ja siinä on pallonivelet päissä. Se säätää vakaajatangon kierron mukaan korin korkeutta.
Samanlainen vipu on myös viimeisessä C5:ssa edessä ja takana, ja oikeastaan kaikissa xenon valoilla olevassa autossa. Yksinkertainen systeemi säätää valojen tai auton korkeutta. - ainacitikalla
Jo ykköskoppasesta ne on edessä ja takana, vaikkei niitä ksenoneita olekaan.
Olet oikeassa auton alla on molemmilla akseleilla korkeusanturit joita mainitsemasi vivut säätävät.
Vivun toinen pää on kiinni vakaajatangossa olevassa kiinnikkeessä, toinen korkeusanturissa.
Kkurassa ja suola pskass pallonivel ruostuu se voi kyllä olla syynä toimimattomuuteen.
Itse korkeusanturi voi myös rikkoontua, yleensä se kyllä kestää.
Ensiapuna nitkuttelu ja rasvaus saattaa auttaa.
Pieniä nivelpalloja on saatavana vaikkapa kärkkäisen maitokaupasta tai Wyrthin postimyynnistä, vähän kaikkialta.
Pienellä askartelulla nivelet voi vaihtaa, kannattaa tosin panna merkille missä asennossa säätimen vipu tulee olla kun nivelpallot on vaihdettu.
Ja valojen suuntaus auton korkeuden lisäksi voi muuttua.
- reimarirepe
Lumikokkareita on taas tulossa lähiaikoina, jousitus kannattaa taas talvihuoltaa.
Puhdistus ja kevyt voitelu, niin ei tarvitse palstalle heittää femma-jargonia - ylösalasedestakas
Ja opetellaan automerkin " jargon termit" oikein, ettei palsta mene ihan nettiteknikkoTeppojen saivarteluksi.
Poista jäät, ja anna perän laskeutua rauhassa, meno on taas nautinnollista. Ja mitä isompi pipo, sitä paremmin lämmittää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 457372
- 324068
- 573605
- 503130
- 172806
Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...
Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons512314- 532307
- 372258
- 432258
- 162236