Ja miten eroaa ei-akselivedosta
Mikä on akseliveto?
54
2441
Vastaukset
- 242424242424424
Aika myöhä. Voi olla että hupailet ajankuluksi. No minulla on aikaa... akselivedossa moottorista menee akseli potkurille. Perämoottorin ehkä tiedätkin. Perävetolaite taas on vähän siltä väliltä. Eli ei suoraa akseliva vaan vetolaite perässä ja kone sisätilassa. Ei ehkä täydellinen selitys, mutta kyllä toi ihan googlellakin helposti selviää.
- vilosohvi
lisäksi voisi filosofoida tuota akseli kysymystä hieman eri vinkkelistä. Tuli ajatus vaihteiston ja kytkimen sijainnissa. Eli puhekielessä akselivetoisen veneen kytkin ja vaihteisto ovat veneen sisällä kuivassa, kun taas muissa systeemeissä vermeet ovat vedessä.
Saivartelijat tietysti löytävät poikkeuksen, esim. suoraveto jossa vaihteistoa ei ole.
Ja peräveto laitteessa ja perämoottorissa on useampikin akseli. - veto2
En hupaile. Kerro vielä mikä se toiminnallinen ero on. Miksi akseli miksi ei.
Googlella ei löydy mitään tietoa - 245234234324
veto2 kirjoitti:
En hupaile. Kerro vielä mikä se toiminnallinen ero on. Miksi akseli miksi ei.
Googlella ei löydy mitään tietoaakselivedon etu on se, että se ei juuri kaipaa huoltoa. halpa paatti siltäosin. perävetolaitteiden paljekumeja ja muita pitää vaihtaa ja monesti joutuu liikkeessä teettämään. nämä vetolaitteen huollot/korjaukset. helposti puhutaan jo sitten nelinumeroisista summista.
245234234324 kirjoitti:
akselivedon etu on se, että se ei juuri kaipaa huoltoa. halpa paatti siltäosin. perävetolaitteiden paljekumeja ja muita pitää vaihtaa ja monesti joutuu liikkeessä teettämään. nämä vetolaitteen huollot/korjaukset. helposti puhutaan jo sitten nelinumeroisista summista.
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
- .iopl.liop
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
Kas "tietoniekka" se täällä!
- Betonivene ei kellu -se murenee
- Suomenkieliset eivät osaa vaihtaa moottorityynyjä
- Peukalolla vaan kuoppa ratakiskoon .... joo
Kokeilit siis "tiedoillasi" sinistä ja varmaan saat muutakin palautetta.
Lienet ainoa, joka tietää potkuriakselin upottaneen veneen. Olen harrastanut veneilyä 50 vuotta ja se on minulle tuntematon asia. - olippo9p9
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
Kelluvatko sinun ruåttinkieliset perämoottorit?
- iuki8uok
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
Miten ne liputussäännöt olikaan teille hurreille?
- lentosukellusvene 19
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
Kerro nyt valmistajakin. Onko se Ruåttinisin repareerausfirman tuote?
- 2 x kad44
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
tarkoitat kai jos ristinivelen palje alkaa vuootaa tai petää yms. niin paattiin tulvii vettä. Mikä merkeistä ei upota venettä?
- 324234234
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
no melkoinen saa olla ajosuoritus että akselivetoisen saa upotettua. varsinkin kun ne monesti kulkevat noin 8 solmua. kuten todettua valittaja_GAY on hieman omaa luokkaansa tiedoissaan.
2 x kad44 kirjoitti:
tarkoitat kai jos ristinivelen palje alkaa vuootaa tai petää yms. niin paattiin tulvii vettä. Mikä merkeistä ei upota venettä?
VP
324234234 kirjoitti:
no melkoinen saa olla ajosuoritus että akselivetoisen saa upotettua. varsinkin kun ne monesti kulkevat noin 8 solmua. kuten todettua valittaja_GAY on hieman omaa luokkaansa tiedoissaan.
No, kun niitä on myös puolilikuvina ja likuvina versioina. Noissa akselin perälaakeri sijaitsee omassa pukissa joka karilleajossa voi puhkaista pohjan laajaltakin alueelta. Veneitä on tämän vuoksi uponnut.
- brtty
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Toisaalta yhden valmistajan valmistama perävetolaite ei upota venettä, toisin kuin suora akseli tai muiden valmistajien perävetolaitteet. Perämoottori ei koskaan upota venettä, merkistä riippumatta.
Perämoottori upottaa veneen satavarmasti! Täytyy vaan olla tarpeeksi iso kone ja pieni vene.
- i7ikio8k
Välittäjä_LKV kirjoitti:
VP
Kelluuko se ruåttinkielen ÅÅ:n avulla?
- 31313131313
Välittäjä_LKV kirjoitti:
No, kun niitä on myös puolilikuvina ja likuvina versioina. Noissa akselin perälaakeri sijaitsee omassa pukissa joka karilleajossa voi puhkaista pohjan laajaltakin alueelta. Veneitä on tämän vuoksi uponnut.
onhan niitä mutta vähemmän. sen perävetolaitteen ajo kiville on silti suurempi upotusriski. pääasia on että kysyjä ymmärtää sinun vastaustesi olevan huuhaata ja ei ota niitä todesta.
- männäntappipoika
On perävetolaitteessakin akseli. Se vain on lyhyempi, kuin akseli, akselivetoisessa akselissa.
- Ihanko totta ?
Kylläpä olet tosi viisas .
- gallen-kallela
Rannekellossakin on akseli. Ja Akselin ja Elinan häävalssissakin.
- täällä selviää
- 18+14
Aivan mutta mikä on ero vekselivetoiseen ? Häh !!!
- koikkalain
18+14 kirjoitti:
Aivan mutta mikä on ero vekselivetoiseen ? Häh !!!
Akseliveto, ??? kyllä se tuotettu voima aina tuodaan akselilla potkurille... olkoon potkurin etäisyys tehontuottoyksiköstä 50cm tai 2,50m.. Ahtaasti tulkiten kaikki moottorikäyttöiset vesikulkuneuvot ovat akselivetoisia. MOT
- samaaaaaa
koikkalain kirjoitti:
Akseliveto, ??? kyllä se tuotettu voima aina tuodaan akselilla potkurille... olkoon potkurin etäisyys tehontuottoyksiköstä 50cm tai 2,50m.. Ahtaasti tulkiten kaikki moottorikäyttöiset vesikulkuneuvot ovat akselivetoisia. MOT
Aloittaja ilmeisesti haluaa kuulla (oikeammin lukea) määritelmän akselivetoiselle moottoriveneelle, koska kyselee tällä osastolla... En tiedä sitä itse.
Hankalia juttuja. ajatelkaas vaikkapa sanontaa "vetää seinäkello", niinpä kelloon vedetään avaimella vetoa. Yksinkertaista... Mutta todellisuudessahan sinne spiraalijouselle kierretään avaimella myötäpäivään TYÖNTÖÄ, ei saisi sanoa, että kello on täynnä vetoa, vaan tulee sanoa "seinäkello on täynnä TYÖNTÖÄ". Nämä on jus niitä... - Oikeanterminkäyttäjä
koikkalain kirjoitti:
Akseliveto, ??? kyllä se tuotettu voima aina tuodaan akselilla potkurille... olkoon potkurin etäisyys tehontuottoyksiköstä 50cm tai 2,50m.. Ahtaasti tulkiten kaikki moottorikäyttöiset vesikulkuneuvot ovat akselivetoisia. MOT
Eihän akselivedä vaan työntää venettä. (paitsi peruutettaessa).
- mlkj,öäopläåp
samaaaaaa kirjoitti:
Aloittaja ilmeisesti haluaa kuulla (oikeammin lukea) määritelmän akselivetoiselle moottoriveneelle, koska kyselee tällä osastolla... En tiedä sitä itse.
Hankalia juttuja. ajatelkaas vaikkapa sanontaa "vetää seinäkello", niinpä kelloon vedetään avaimella vetoa. Yksinkertaista... Mutta todellisuudessahan sinne spiraalijouselle kierretään avaimella myötäpäivään TYÖNTÖÄ, ei saisi sanoa, että kello on täynnä vetoa, vaan tulee sanoa "seinäkello on täynnä TYÖNTÖÄ". Nämä on jus niitä...Akselivetoisia ovat vain ne keulassa olevat akselit. Ne välittää energian vetämällä potkurista laakerointiin ja runkoon. Aivan kaikki mutu perämoottoreista alkaen työntää voiman laakereihin ja runkoon potkurista.
- Hölö pölö pölö
mlkj,öäopläåp kirjoitti:
Akselivetoisia ovat vain ne keulassa olevat akselit. Ne välittää energian vetämällä potkurista laakerointiin ja runkoon. Aivan kaikki mutu perämoottoreista alkaen työntää voiman laakereihin ja runkoon potkurista.
Moottorimies taas aamuäänessä !
Katso vaikka kuvia Azipod. sta ja yritä viimeinkin selvittää itsellesi, mikä ero on voimalla ja energialla. - li,lio
Hölö pölö pölö kirjoitti:
Moottorimies taas aamuäänessä !
Katso vaikka kuvia Azipod. sta ja yritä viimeinkin selvittää itsellesi, mikä ero on voimalla ja energialla.googlaa sinä se!
mutta älä taas saa laakeritonta männäntappia esille haa haaaa haaaa haa aha!!!!!!!!!!! - Lääkkeet ! !
li,lio kirjoitti:
googlaa sinä se!
mutta älä taas saa laakeritonta männäntappia esille haa haaaa haaaa haa aha!!!!!!!!!!!Loppuiko ne ?
Pari päivää taisikin mennä rauhassa ilman tuota männäntappi-raivonpurkausta. - yy5tujy67iyu
Lääkkeet ! ! kirjoitti:
Loppuiko ne ?
Pari päivää taisikin mennä rauhassa ilman tuota männäntappi-raivonpurkausta.Laita taas tänne 47 linkkiä kun männäntappeja hitsataan mäntään kiinni!
- Jukki Joulu
Lääkkeet ! ! kirjoitti:
Loppuiko ne ?
Pari päivää taisikin mennä rauhassa ilman tuota männäntappi-raivonpurkausta.Etkö saa mistään lääkkeitä? Laita tilinumerosi, niin pistä 60 jotta saat mielialamyrkkysi.
- ösölöm
Oikeanterminkäyttäjä kirjoitti:
Eihän akselivedä vaan työntää venettä. (paitsi peruutettaessa).
Eihän se akseli sitä venettä työnnä vaan potkuri. Akseli vaan välittää työnnön painelaakerille, joka liikuttaa venettä.
- Se on tätä
Akselivetoiseksi sanotaan vetolaitetta, jossa ropelia käytetään moottorin ja vaihteen jälkeen suoraan, ilman rikkoutuvia, huoltoa vaativia, kalliita ja tehoa hukkaavia vedenalaisia kulmavaihteita.
- 2 x kad44
tehoa hukkaava kulmavaihde?
silti jostain syystä, perävetolaitteella parempi hyötysuhde->nopeus somuina ja hieman pienempi polttoaineen kulutus, ymmärtääkseni? - i7k78i98ol
2 x kad44 kirjoitti:
tehoa hukkaava kulmavaihde?
silti jostain syystä, perävetolaitteella parempi hyötysuhde->nopeus somuina ja hieman pienempi polttoaineen kulutus, ymmärtääkseni?hei tää on joko edkvälittäjää tai männäntappilaakeripoikaa!!
Anteeksi vain, mutta sen "suoran akselivedon" vaatima merikytkin hukkaa enemmän tehoa kuin perävetolaite.
- Konesuunnittelija
Välittäjä_LKV kirjoitti:
Anteeksi vain, mutta sen "suoran akselivedon" vaatima merikytkin hukkaa enemmän tehoa kuin perävetolaite.
välittäjä kirjoittaa taas kuten ennenkin vain luulonsa mukaan tietämättä asiaa.
Eihän suoralla välityksellä olevassa vaihteistossa ole mitään tehohäviöitä, sitten tietysti on eri asia jos käytetään alennus (tai ylennysvaihdetta= välitystä)
ei ymmärrä vaikka nimimerkki on välittäjä??? - Laatikko ja laatikko
Konesuunnittelija kirjoitti:
välittäjä kirjoittaa taas kuten ennenkin vain luulonsa mukaan tietämättä asiaa.
Eihän suoralla välityksellä olevassa vaihteistossa ole mitään tehohäviöitä, sitten tietysti on eri asia jos käytetään alennus (tai ylennysvaihdetta= välitystä)
ei ymmärrä vaikka nimimerkki on välittäjä???Lisäksi on eroja alennusvaihteissa.
Esim muuan tunnettu merkki valmistaa sellaista sähellystä, jossa on kaksi kulmavaihdetta alennusvaihteessaan vaikka saman voisi toteuttaa yhdellä hammaspyöräparilla.
Kyseisessä laatikossa on ehkä enemmän kitkaa ja kestävyysongelmia, mutta ei riitä yleistämään kaikkia koskevaksi.
- akseli jää vetävän k
ei se mitään vedä! se on akseliTYÖNTÖINEN!!
- Voi hyvä lapsi ..
Miksi jankkaat samaa asiaa ?
Ei tarkoitus ole selvittää työntääkö vai vetääkö potkuri, vaan rakennetta , jota kutsutaan akselivetoiseksi.
Nimi ei tarvitse olla sama kuin toimintatapa, mutta näille tyhmille näyttää riittävän mikä tahansa asia itsensä munaamiseen. - käteen vaan
Voi hyvä lapsi .. kirjoitti:
Miksi jankkaat samaa asiaa ?
Ei tarkoitus ole selvittää työntääkö vai vetääkö potkuri, vaan rakennetta , jota kutsutaan akselivetoiseksi.
Nimi ei tarvitse olla sama kuin toimintatapa, mutta näille tyhmille näyttää riittävän mikä tahansa asia itsensä munaamiseen.en ymmärrä jos se kerran työntää niin miksi jakkaat josta ihme vedosta??
- koikkalain
käteen vaan kirjoitti:
en ymmärrä jos se kerran työntää niin miksi jakkaat josta ihme vedosta??
Pojat, pojat.. ollaanpa tarkempia siitä akselin vedosta...,Huolimatta siitä, että valmistusteknisistä syistä usein veneissä käytetäänkin vedettyä akselia... Huomionarvoista on oivaltaa, että akseli välittää vain tuotetun voiman potkurille. Keskustelua tulisi käydä vain potkurin ominaisuudesta, siis siitä... työntääkö vai vetääkö...
- etuvetopeli
koikkalain kirjoitti:
Pojat, pojat.. ollaanpa tarkempia siitä akselin vedosta...,Huolimatta siitä, että valmistusteknisistä syistä usein veneissä käytetäänkin vedettyä akselia... Huomionarvoista on oivaltaa, että akseli välittää vain tuotetun voiman potkurille. Keskustelua tulisi käydä vain potkurin ominaisuudesta, siis siitä... työntääkö vai vetääkö...
Minä olen ajellut pakilla jo useamman vuoden, kun laatikko on viallinen, joten veto on päällä kokoajan. Repikää siitä nyt mielipiteitä, vetääkö vai työntää.
- viksu työntö
etuvetopeli kirjoitti:
Minä olen ajellut pakilla jo useamman vuoden, kun laatikko on viallinen, joten veto on päällä kokoajan. Repikää siitä nyt mielipiteitä, vetääkö vai työntää.
Hevosmieskin sai tarpeekseen hevosen pieruista, valjasti pollen pään lavaan päin, alkoi taas henki kulkea.
- siitä on vuosia
viksu työntö kirjoitti:
Hevosmieskin sai tarpeekseen hevosen pieruista, valjasti pollen pään lavaan päin, alkoi taas henki kulkea.
Olempa nähnyt sellaisenkin viritelmän kun perämoottorin alapää on normaalisti kiinni peräpeilissä, sylinteriryhmä oli poistettu, tilalle istutettu kulmavaihde, jonka välityksellä sisätilassa perässä oleva pieni moottori propellia pyöritti.
Kaveri oli sellainen monitekijä, rakenteli kaikenlaisia vempaimia. - ihan sama
etuvetopeli kirjoitti:
Minä olen ajellut pakilla jo useamman vuoden, kun laatikko on viallinen, joten veto on päällä kokoajan. Repikää siitä nyt mielipiteitä, vetääkö vai työntää.
IPS vetää.
Sen ajatuksena on pitää potkuri puhtaassa virtauksessa, jolloin siitä saadaan paras hyötysuhde.
Fysiikan kannalta ei ole väliä kummin päin potkuri on, mutta käytännössä työntävä on helpompi toteuttaa. Laivoissa ja lentokoneissa on molempia
- ii8oololp9
Ihme, ette sininen E.d.K ilmesty auttamaan Valittaja_LKV:n mielettömiin ajatuksiin, kuten aina?
- Ne lääkkeet !
Kuule moottorimies, ne lääkkeet pitäisi ottaa ennen koneelle kömpimistä, niin tuo patologinen vihasi vähän lauhtuisi ja juttusi voisivat olla jopa alakoulutasoa.
- ,kuiiol,ilo.
Ne lääkkeet ! kirjoitti:
Kuule moottorimies, ne lääkkeet pitäisi ottaa ennen koneelle kömpimistä, niin tuo patologinen vihasi vähän lauhtuisi ja juttusi voisivat olla jopa alakoulutasoa.
No mutta! Paineletko taas kuoppia ratakiskoihin ja hitsaat männäntapit kiinni mäntiin?
- veto2
Ymmärsinkö oikein akselivetoinen on aina keskimoottorinen vene?
- vetooooo
Useimmiten joo. On myös kulmavaihteisia akselivetoisia, jossa kone on sisäperän tapaan perän avotilan alla.
Pintaliukuvissa veneissä joissa vesilinjaa pitää saada lyhemmäksi kulkuvastuksen optimoimiseksi, akselivedon hyötysuhde on reilusti heikompi perävetolaitteeseen tai perämoottoriin nähden, kun potkuri puhaltaa vauhdissa alaviistoon ja työntää keulaa alas. Hitaammissa ja isommissa ei niin isoa eroa, kun eivät kuitenkaan liu'u kunnolla.
Edellisestä poikkeus on pintapotkurivetolaiteet kuten Arneson drive, jossa akseli menee suoraan peräpeilin läpi ja siinä on nivel, ja vetosysteemi on siten trimmattavissa. Tämä onkin käytetyin systeemi todella nopeissa veneissä, helpoin ja nopein. - Anonyymi
vetooooo kirjoitti:
Useimmiten joo. On myös kulmavaihteisia akselivetoisia, jossa kone on sisäperän tapaan perän avotilan alla.
Pintaliukuvissa veneissä joissa vesilinjaa pitää saada lyhemmäksi kulkuvastuksen optimoimiseksi, akselivedon hyötysuhde on reilusti heikompi perävetolaitteeseen tai perämoottoriin nähden, kun potkuri puhaltaa vauhdissa alaviistoon ja työntää keulaa alas. Hitaammissa ja isommissa ei niin isoa eroa, kun eivät kuitenkaan liu'u kunnolla.
Edellisestä poikkeus on pintapotkurivetolaiteet kuten Arneson drive, jossa akseli menee suoraan peräpeilin läpi ja siinä on nivel, ja vetosysteemi on siten trimmattavissa. Tämä onkin käytetyin systeemi todella nopeissa veneissä, helpoin ja nopein.Erona tietysti isommat liukuvarunkoiset jahdit joissa on useimmiten joko Volvo IPS tai sisämoottori eli akseliveto. Ne kyllä liukuu vaikka 40 solmua kun tehoa on tuhansia hevosvoimia. Ei tosin tavan kansalaisten leluja ne
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Erona tietysti isommat liukuvarunkoiset jahdit joissa on useimmiten joko Volvo IPS tai sisämoottori eli akseliveto. Ne kyllä liukuu vaikka 40 solmua kun tehoa on tuhansia hevosvoimia. Ei tosin tavan kansalaisten leluja ne
Pintapotkuri veneet menee reippaasti kovempaa kuin 40 solmua .
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Pintapotkuri veneet menee reippaasti kovempaa kuin 40 solmua .
Jos potkurit on reilusti pinnan yläpuolella niin venellä pääsee ainakin sataa jos se on Catalina. Ja veneen moottorista löytyy kampiakseli ja bensapumpun akseli. Ja nekin on vedenpinnan yläpuolella.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Jos potkurit on reilusti pinnan yläpuolella niin venellä pääsee ainakin sataa jos se on Catalina. Ja veneen moottorista löytyy kampiakseli ja bensapumpun akseli. Ja nekin on vedenpinnan yläpuolella.
Niin eihän se moottori topimisi vedenpinnan alapuolella.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Olen tosi outo....
Päättelen palstajuttujen perusteella mitä mieltä minun kaipauksen kohde minusta on. Joskus kuvittelen tänne selkeitä tap162158Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornosta
https://www.kymensanomat.fi/paikalliset/8081054 Kotkalainen Demari Riku Pirinen vangittu Saksassa lapsipornon hallussapi842088- 1011387
Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen101246Hommaatko kinkkua jouluksi?
Itse tein pakastimeen n. 3Kg:n murekkeen sienillä ja juustokuorrutuksella. Voihan se olla, että jonkun pienen, valmiin k1461178Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/1525663811173Aatteleppa ite!
Jos ei oltaisikaan nyt NATOssa, olisimme puolueettomana sivustakatsojia ja elelisimme tyytyväisenä rauhassa maassamme.249886Omalääkäri hallituksen utopia?
Suurissa kaupungeissa ja etelässä moinen onnistunee. Suuressa osassa Suomea on taas paljon keikkalääkäreitä. Mitenkäs ha173864- 63844
- 65838