sisäilma

home???

sisäilmaongelmat
Hei. Olen lukion ykkösellä ja ongelmani koskee kouluani. Koulussamme on huono sisäilma ja outo haju. Hometta on ainakin viereisessä rakennuksessa ja oleskelen siellä joskus. Olen ollut koko lukuvuoden jatkuvasti kipeä: nuhaa, alilämpöä, iho-oireita, päänsärkyä, kuumetta, äänen lähtöä ja jatkuvaa väsymystä. Jo yläasteella ongelmat alkoivat. Välillä on 15 astetta luokissa, välillä 30 astetta ja hiilidioksidipitoisuus on korkea. Luokan ikkunat falskaavat. Äitini kärsi homeallergiasta ja joutui jättämään koulunsa kesken. Hän opiskeli viereisessä rakennuksessa. Voikohan minullakin olla kyseinen allergia? Kun olen lomilla, oireet katoavat. Olen miettinyt etäopiskelua etälukiossa, onko kellään tietoa tästä? En ennen ollut kipeä koskaan. Tämä jatkuva poissaoleminen ja kipeänä olo raastaa.

69

3791

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Keuhkokala1

      Kaikki mainitsemasi asiat ovat tuttuja.
      Kyse ei välttämättä tai edes todennäköisesti ole allergiasta, vaan myrkytyksestä, jolle toiset ovat herkempiä kuin toiset. Jos kyseessä olisi allergia, se olisi helppo todistaa ja saisit todennäköisesti apua terveydenhuollosta. Myrkytysoireista lääkärit vaikenevat.
      Selitä tilanteesi ryhmänohjaajalle, terveydenhoitajalle ja koululääkärille, mielellään äitisi kanssa. Jos valittajia olisi enemmänkin, asialle ehkä joskus tehdään jotain.
      Älä kuitenkaan jää odottelemaan, vaan ota selvää voisitko esim. suorittaa osan kursseista itsenäisesti omassa koulussasi tenttimällä. Tai olisiko heillä esim. verkkokurssitarjotinta, jonka avulla kursseja voi käydä netissä.
      Yksi vaihtoehto on suorittaa lukio Otavan opiston nettilukiona. Se vaatii kykyä itsenäiseen työhön ja ajankäytön suunnitteluun. Jos olet kirjoilla nettilukiossa, joudut eroamaan nykyisestä lukiostasi (johon pääset kyllä halutessasi takaisin). Mutta voisit suorittaa esim. kieliä jossain aikuislukiossa pientä maksua vastaan.
      Koulussasi todennäköisesti säästetään sammuttamalla ilmanvaihto heti koulutuntien jälkeen ja viikonlopuiksi. Tämä käytäntö tuhoaa sisäilman nopeasti. Voisitte tietysti äitisi kanssa vaatia parempaa ilmanvaihtoa kouluusi, mutta yleensä näitä vaatimuksia ei noteerata. Ainakin opettajana saan puhua kuuroille korville. Sairastuneita on oltava varmaan yli puolet opiskelijoista ennenkuin mitään tapahtuu. Ne Suomen koulut jotka vielä ovat säästyneet rakenteellisilta kosteusvaurioilta ovat hyvää vauhtia saastumassa tämän käytännön takia.
      Olen lukion opettaja, sisäilmasairaan perheen äiti ja erittäin huolissani käynnissä olevasta nuorison terveyden massatuhosta. Sinulla on asiat sikäli paremmin, että osaat yhdistää sairastelusi home- ja sisäilma-altistukseen.
      Paljon ikävämpiä ovat ne lukuisat tapaukset, joissa nuori vastaavassa tilanteessa tainnutetaan mielenterveyslääkkeillä zombiksi, kun mitään muuta ei osata.

      • palokärki

        Ilmastointikanavat tuolla systeemillä jo ovat otollinen paikka kasvualustana mikrobeille kerääntyy pölyä ja kosteutta. "Koulussasi todennäköisesti säästetään sammuttamalla ilmanvaihto heti koulutuntien jälkeen ja viikonlopuiksi".

        Varsinkin jos sinne kanaviin on joskus sumutettu myrkyllisiä homeenpoistoaineita. Etanoliakin pullokaupalla. Tulipalovaarakin olemassa tuolla toiminnalla.

        Näitä tulee lisää jollei ennalta ehkäistä riittävästi ja säästetään väärässä paikassa.

        http://www.uutisaalto.fi/uutiset/2745482-kouvolassa-on-koulu-tulessa-alku-ehkä-ilmastointilaitteesta


      • vertti-eeva
        palokärki kirjoitti:

        Ilmastointikanavat tuolla systeemillä jo ovat otollinen paikka kasvualustana mikrobeille kerääntyy pölyä ja kosteutta. "Koulussasi todennäköisesti säästetään sammuttamalla ilmanvaihto heti koulutuntien jälkeen ja viikonlopuiksi".

        Varsinkin jos sinne kanaviin on joskus sumutettu myrkyllisiä homeenpoistoaineita. Etanoliakin pullokaupalla. Tulipalovaarakin olemassa tuolla toiminnalla.

        Näitä tulee lisää jollei ennalta ehkäistä riittävästi ja säästetään väärässä paikassa.

        http://www.uutisaalto.fi/uutiset/2745482-kouvolassa-on-koulu-tulessa-alku-ehkä-ilmastointilaitteesta

        Nyt kyllä verrti-eetu alias palokärki voisi ihan oikeasti olla kirjoittelematta, kun ei todellakaan tiedä asiasta yhtään mitään.

        Sinänsä on varsin mahdollista, jopa todennäköistä, että ongelma on ilmanvaihtokoneessa (ei siis kanavissa). On varsin yleistä, että IV -koneiden tulosuodattimissa on massiivisia mikrobikasvustoja (tässä ei siis tarkoiteta irto mikrobeja, joita on tietysti aina suuria määriä suodattimissa). Muuten, niitä suodattimien mahdollisia kasvustoja ei tietenkään voida tutkia viljelymenetelmillä.


      • Anonyymi
        palokärki kirjoitti:

        Ilmastointikanavat tuolla systeemillä jo ovat otollinen paikka kasvualustana mikrobeille kerääntyy pölyä ja kosteutta. "Koulussasi todennäköisesti säästetään sammuttamalla ilmanvaihto heti koulutuntien jälkeen ja viikonlopuiksi".

        Varsinkin jos sinne kanaviin on joskus sumutettu myrkyllisiä homeenpoistoaineita. Etanoliakin pullokaupalla. Tulipalovaarakin olemassa tuolla toiminnalla.

        Näitä tulee lisää jollei ennalta ehkäistä riittävästi ja säästetään väärässä paikassa.

        http://www.uutisaalto.fi/uutiset/2745482-kouvolassa-on-koulu-tulessa-alku-ehkä-ilmastointilaitteesta

        Jossain koulussa on kokeiltu luokkien seinien maalaamista titaanioksidimaalilla. Tämä maalipinta tuhoaa tehokkaasti mikrobeja. Hajoamistuotteet voivat kuitenkin olla haitallisia. Kannattaisi kokeilla ilmastointikanavien maalaamista tällä maalilla, niin siellä ei pääsisi syntymään mikrobikasvustoja.


    • etanoolikii hox
    • home???

      Kiitos Keuhkokala1 viestistäsi. Avasi todella paljon. Tuo myrkytys kuulostaa pelottavalta! :( Kuulin juuri, että päärakennuksessa, missä minulla on suurin osa tunneista, on ollut homeessa. Lukio on entinen ala-aste ja ala-astelaiset ovat siirretty ensin toiseen rakennukseen ja sitten nykyisen yläasteen puolelle lukion vanhoihin tiloihin. Sain jo yläasteella tälläisiä flunssakausia. Lukiossa nykyään on todella tunkkainen ilma ja hiilidioksidipitoisuus on varmaan miljoona...(okei liiottelua, mutta MONTA TUHATTA.) Kun ulkona on -30 astetta pakkasta, on todella kylmää sisälläkin, kun taas nyt kun on lauhaa, on jopa 26 astetta. Ikkunat ovat jatkuvasti auki, eikä ilma tunnu siltikään raikkaalta. Taloon on tehty jokin kattoremontti. Muistan, kun yläasteella liikkasalin katosta tippui vettä lattialle ja luokkia oli käyttökiellossa. Olen joka tapauksessa menossa huomenna lääkärille ja opon juttusille. Ryhmänohjaaja on minulle vihainen, kun olen ollut niin paljon pois koulusta. Hän on myös rehtorimme. En vielä tiennyt koko sisäilmaongelmasta, ennenkuin äitini sai oireita ja minäkin aloin saamaan. Toivottavasti tämä johtuisi allergiasta, eikä mistään "vakavemmasta taudista". Astmaa minulla epäiltiin pienenä, mutta ei ole tutkitusti todistettu. Kävin tänään luokassa, jossa oli ovi ollut koko päivän kiinni, niin huoneen ilma oli JÄRKYTTÄVÄN TUNKKAINEN ja tuntui ettei happea saa. Minulla on myös ihmeellisiä silmäoireita, kun olen koulussa. Päänsärkyä on joka päivä ja yskin koulussa. Kotona ei ole mitään ongelmaa. :( Olen joka tapauksessa ensi syksynä vaihtamassa kaupunkiin, koska käyn ammattilukion. En vain tiedä, miten loppuvuoden suoritan. Toivottavasti löydämme opon, ryhmänohjaajan ja ehtorin kanssa jonkin ratkaisun tähän, jos tämä johtuu koulurakennuksesta. Huomenna se luultavasti selviää.

      • Keuhkokala1

        Koulusi on ilmeisesti jollain pienellä paikkakunnalla, missä lukio on muutenkin henkitoreissaan. Silloin on turha odottaa, että näytteistä löytyisi mitään vikaa.
        Sinun ei kannata myöskään paljoa pohtia mikä mekanismi sinut sairastuttaa; on selvä että sairastut koulussa ja ainoa ratkaisu on silloin pysyä mahdollisimman paljon pois sieltä koulusta.
        Eli jos rehtori ja opo huomenna rupeavat selittämään jotain koulun sisäilmatutkimuksista, älä anna sen hämätä itseäsi . Vaadi ratkaisu, jolla saat opiskella pääosin itsenäisesti. Olisi tietysti hyvä, jos saisit äitisi tähän tueksesi.
        Koulun kannalta tällainen tilanne on hyvin hankala, jos tietoisuus homeesta leviää, kouluun ei ole kohta tulijoita. Siksi on mahdollista, että sinut yritetään vaientaa.
        Toivotan sinulle onnea huomiselle, tulisin mielelläni mukaasi jos voisin.
        Kerro sitten tuloksista.


    • Sisätila lämpöON/OFF
      • Toimivat linkit:

      • Pölhö
        Toimivat linkit: kirjoitti:

        Sisäilma OFF(15C-ast.)/ON(30C-ast.)ilmiö johtuu kiertovesipumpun väärästä asennuspaikasta putkistoon, josta on aiheutunut vesi-vuotoja rakenteisiin. Ja lopputulos tiedetään: Sisälämpö tila joko liian kylmä, tai liian lämmin:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/kv-kosteusvauriot-mista-johtuu/


        Sinun terveytesi tarttee myös "remontin"! Testaa, hoito-ohjeet sivuilla:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

        Mitä ihmeen sekoilua nää laktobakteerijutut oikein on ?!


      • Tosilinkit
        Toimivat linkit: kirjoitti:

        Sisäilma OFF(15C-ast.)/ON(30C-ast.)ilmiö johtuu kiertovesipumpun väärästä asennuspaikasta putkistoon, josta on aiheutunut vesi-vuotoja rakenteisiin. Ja lopputulos tiedetään: Sisälämpö tila joko liian kylmä, tai liian lämmin:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/kv-kosteusvauriot-mista-johtuu/


        Sinun terveytesi tarttee myös "remontin"! Testaa, hoito-ohjeet sivuilla:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

        Sisäilma OFF(15C-ast.)/ON(30C-ast.)ilmiö johtuu kiertovesipumpun väärästä asennuspaikasta putkistoon, josta on aiheutunut vesi-vuotoja rakenteisiin. Ja lopputulos tiedetään: Sisälämpö tila joko liian kylmä, tai liian lämmin:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/kv-kosteusvauriot-mista-johtuu/

        Sinun terveytesi tarttee myös "remontin"! Testaa, hoito-ohjeet sivuilla:
        http://maitohappobakteeri.omasivu.fi/

        Tämä siis varmuuden vuoksi vielä kerran, jos ei muuten uskota !!!
        Itse asiassa nyt on kyllä jonkun päässä kiertovesipumppu aivan väärin päin ja vuotanut sisälle edellä näkyvin seurauksin.


    • home???

      Meillä ei ollut edes lämmitykset päällä siellä.... :(

      • vertti-eeva

        Ei muuten kannata ottaa vakavasti noita pappojen "osaavia" neuvoja. Meinaan tota muppesparffia sekä verrti-eetua (nyt nimimerkillä mm. etanoolikii hox). Nämä veljet ovat näillä sivuilla vaikiohäirikköjä ja esiintyvät homeasinatuntijoina, jota eivät todellakaan ole.

        Ongelma koulussasi on selvästi todellinen ja selviää vain kunnollisella tutkimuksella, jossa tutkitaan (mikrobinäytteet riskirakenteista, mutta ei mitään sisäilmamittauksia, VOC:eja eikä oteta koiria haukkumaan) kaiken muun lisäksi myös ilmanvaihtokoneen tulosuodattimet.

        yt. vertti-eeva (enkä todellakaan ole vertti-eetun sisko nimestä huolimatta)


    • home???

      Jotai ihme testejä on tehty jo ja muka ei ole löydetty mitään.

      • vertti-evaa

        Mittatilaustyötäkö kun mitään ei muka löydetty.

        Ottakaa vakavasti nuokin kusetukset "Mitään ei löydy" jos sitä tilataan.

        "Pitääkö sieltä mitään löytyä tai ei". Sain vastauksen. Kun kyselin "laajennettua kunto- ja hometutkimusta", että sillee. eevat ja huvat veljet.

        "yt. vertti-eeva (enkä todellakaan ole vertti-eetun sisko nimestä huolimatta) "

        Toisinaan olet ja toisinaan taas et? Riippuuko se siitä miten kuu sulle millonkin möllöttää?


    • vertti-evaa

      Tuossa on tulevaisuutesi eikä grammaakaan muovipussiin "sätkimään". Eikä kalliita "laajennettuja" kunto- ja hometutkimuksia.

      Vain keinonenä haistelemaan "homeet, mikrobit, toksiinit ja myrkyt".

      Homekoira rinnalle varmistamaan tulos! Myös 4K videokamera (saa jo alle tonnin) ja huippunauhuri kuuluu tulevaisuuden "hometutkijalle".
      Tutustu:
      http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-1288652580192.html

      • vertti-evaa

      • Kuulostaa hyvältä

      • vertti-eeva
        vertti-evaa kirjoitti:

        Kysymys kuuluukin onko tuolla keinonenällä tulevaisuudessa mahdollisuuksia tutkia luotettavasti homeet, mikrobit, toksiinit ja myrkyt sisäilmastosta ja rakenteista. Tai melkein yhtä luotettavasti kuin homekoiralla.
        http://yle.fi/uutiset/keinonena_haistoi_jo_syovan_-_nyt_se_haistelee_markkinoita/7028944

        Ei varmaan tarvitse paljon enää varotella vertti-eetusta, nyt siis nimimerkillä vertti-evaa. Tekstinsä puhuu puolestaan siitä, mikä huijari on miehiään. Eikä niin millään meinaa päästä eroon opettajan roolistaan ja isä-jumalana olemisesta, vaikka ei enää ammatissa toimikaan ja pääse enää lapsia kuisaamaan eikä niille valehtelemaan.


      • ilmatesti
        vertti-eeva kirjoitti:

        Ei varmaan tarvitse paljon enää varotella vertti-eetusta, nyt siis nimimerkillä vertti-evaa. Tekstinsä puhuu puolestaan siitä, mikä huijari on miehiään. Eikä niin millään meinaa päästä eroon opettajan roolistaan ja isä-jumalana olemisesta, vaikka ei enää ammatissa toimikaan ja pääse enää lapsia kuisaamaan eikä niille valehtelemaan.

        Seuraa aikaasi. Vaaralliset Litkupöntöt on historiaa ja turhat rakenteiden avaamiset kohta myös toivottavasti. Homesairaat sairaassa rakennuksessa pissalle vai miten se hajunenä oikein toimiikaan.

        Hajunenä niskaan niin ei pääse homekusettajat yllättämään.


    • Syöpää aiheuttava

      "•Chaetomium-home voi tuottaa toksiineja, kuten ketomiinia ja ketoglobosiinia sekä sterigmatokystiiniä, joka on karsinogeeninen (syöpää aiheuttava), teratogeeninen (sikiöepämuodostumia aiheuttava) ja toksinen keuhkokudokselle. Chaetomium voi aiheuttaa poskiontelontulehduksia, paiseita aivoissa, pernassa ja keuhkoissa".
      http://homepakolaiset.fi/1_myytti.html

      • ilmatesti

        Jos hajunenällä etsitään syöpää (pissasta) niin tuntuisi luonnolliselta sillä etsiä myös sitä mikä syöpää aiheuttaa kuten Chaetomium.
        Seurataan kehitystä mielenkiinnolla.


      • vertti-eeva
        ilmatesti kirjoitti:

        Jos hajunenällä etsitään syöpää (pissasta) niin tuntuisi luonnolliselta sillä etsiä myös sitä mikä syöpää aiheuttaa kuten Chaetomium.
        Seurataan kehitystä mielenkiinnolla.

        Ei se vertti-eetu vaan (nyt ilmatesti ja syöpää aiheuuava sekä ilmatesti) jaksa pitää mölyjä mahassaan. Teet karhunpalveluksen oikeaa tietoa tarvitseville typerillä vitsailuillasi.Hätistät vain täältä pois kaikki, joilla olisi ihan oikeaa asiaa kerrottavana.


      • Oikeaa tietoa
        vertti-eeva kirjoitti:

        Ei se vertti-eetu vaan (nyt ilmatesti ja syöpää aiheuuava sekä ilmatesti) jaksa pitää mölyjä mahassaan. Teet karhunpalveluksen oikeaa tietoa tarvitseville typerillä vitsailuillasi.Hätistät vain täältä pois kaikki, joilla olisi ihan oikeaa asiaa kerrottavana.

        tulee ovista ja ikkunoista.

        Homepakolaiset Chaetomium.

        Sekä: Aspergillus. Näitäkin on meiltä löytynyt. Ja jopa menivät myöntämään viimeisessä raportissaan sen aiheuttaman terveyshaitan. :)

        " Sterigmatocystiini on todennäköisesti syöpää aiheuttava. Aflatoksiini on immunosuppressiivinen ja syöpävaarallinen".
        http://indooraid.com/?page_id=27#Aspergillus

        Et voi vertti-eeva kuitenkaan kieltää oikeaa tietoa vaikka niin haluaisit. Turhaa pyristelyä tuo sulla. Pysy kanavalla.


    • home???

      Keuhkokala1, äitini kertoi juuri, että kun hän kirjoitti eropaperin koulussa, hänet käskettiin vaieta terveydellisistä haitoista. Hän ei saanut kirjoittaa eropaperiin oikeaa syytä miksi joutui eroamaan koulusta, eli siitä, kun lääkäri käski hänen pysymään poissa rakennuksesta. Todella raivostuttavaa... Oppilaat valittavat huonosta sisäilmasta, mutta mitään ei tehdä... :(

      Äitini on todella raivoissaan tästä. Hän tietää mitä se home on hänelle aiheuttanut ja hän kärsii altistuksesta vieläkin. Hän sanoi, että jos mulle ei järjestetä jollakin tapaa opiskelua itsenäisesti tms, mun ei tarvitse sitä koulua enää käydä.

      Opiskelujen venyminen pidempään kuin neljä vuotta (ammattilukio), on pieni ongelma siihen verrattuna, että mun terveys kärsisi kokonaan.

    • TÄMÄ ON NIIN VÄÄRIN

      Olet oikeassa home???. Siis tämä yhteiskunnan toiminta on aivan sairasta. Siis vielä kun on koululaisten terveydestä kysymys. Minäkin olen yhtä raivoissani itse altistunut homeella ja siitä kärsinyt. Työpaikkoja ei korjata vaan aina löytyy uusia uhreja sinne altistumaan. TÄMÄ ON NIIN VÄÄRIN!

      Koita pelastaa terveytesi. Parasta lähteä siitä paikasta pois. Ehdit vielä opiskella. Voimia ja terveyttä sinulle.

      Toivoisin, että äitisi olisi rohkea ja tiedottaisi rakennuksen vaaroista, niin ettei kukaan tietämättään sairasteli ja altistuisi homeisessa rakennuksessa.

    • Samuli_1

      Asia kannattaa ottaa vakavasti. Hyviä vastauksia sait (Keuhkokala1).

      Ongelma on hyvä saattaa yleiseen keskusteluun koulussasi. Lisää koulusi tänne sivustolle (www.homeleaks.fi) ja jaa juttua jollakin tavalla toisille, jotka ovat kiinnostuneita asiasta.

      Tsemppiä lukiolaiselle!

    • home???

      Joo, ei ne mua mihkää tutkimuksii laittanu, se lääkäri siis. Koulun homeesta johtuu ihan varmana. On tosiaan kyllä melkonen arvauskeskus tuo terveyskeskus: "emmä kyl nyt tiiä mist nää sun oireet johtuu" ....
      Oli kyllä lääkäri, joka ei tiedä mitään. Määräs vain jotai paskaa nenäsumutetta otettavaks JOKA AAMU. Eikä ees laittanu mua verikokeisii. "no se resepti nyt on siellä apteekissa, voit sielt sit hakee" vaikka jankkasin, etten jaksa olla siellä koulus ku se ilma on ihan kamala ja siellä haisee.
      Äitilä oli eri lääkäri ja hän sai lääkärintodistuksen.
      Tuo vaan sanoi, että "mene kouluterveydenhoitajalle"
      Jooh.. Jankkasin siitä homeesta etten jaksa käydä tota koulua niin.. "no tää sumute pitäs auttaa oireisii." Heti kun lähden koulusta ulos, niin on helpompi hengittää. Noh, menin sitten terveydenhoitajalle, jolle menen juttelemaan tiistaina. Hän ei edes tiennyt rakennuksen joskus olleen homeessa... MITÄ?!

      Äitini soitti rehtorillemme (samalla ryhmänohjaaja) ja ihmetteli kyllä, miksei tutkimuksiin laitettu, mutta he uskovat homeeseen vasta sitten, kun on vihreää hometta näkyvissä ja etäopiskelua ei voida järjestää ilman lääkärintodistusta eikä nopealla aikataululla, eikä myöskään yhden oppilaan takia. Resursseja ei kuulemma ole. Äitini sanoi, että tähän ei voi muuta vaihtoehtoa olla, kuin home, koska väsymystä ja muuta on tutkittu, eikä mitään olla löydetty. Lääkäri kyllä testasi minun poskiontelot, nenän, korvat ja nielun. Kaikki olivat okei. En löydä muuta vaihtoehtoa... Äitini myös sanoi, että hän ei minua tuonne kouluun enää laske ja jos etäopiskelua ei kuulu, minä jatkan verkkolukiossa itsenäisesti loppukevään. Rehtorimme ei ottanut mitään kantaa muuten homeeseen, kuin se, että ei ole resursseja ja uskovat vain vihreeseen, näkyvään homeeseen. Minut nyt laitetaan yksityiselle lääkärille ja yritämme saada lääkärintodistuksen.


      Saako muuten tästä vakuutuksesta tai mistään mitään korvauksia?

      Mulla on taas tulossa flunssa päälle...

      • Keuhkokala1

        Näinhän näissä yleensä käy, kukaan ei ota vastuuta mistään eikä lääkäri tiedä mitään.
        Yksityislääkärillä toki voi käydä, mutta en senkään varaan paljon laskisi. Verikokeissa ei yleensä näy mitään,joka selvästi liittyisi homeeseen. Joillakin ehkä tulehdusarvot kohoaa ja joillekin puhkeaa kilpirauhasen vajaatoiminta.
        Homesairaudelle ei ole diagnoosinumeroa, joten virallista lääkärintodistusta ei saa eikä mikään vakuutus korvaa. Homeeesta sairastuminen on kuin ajaisi täysillä päin muuria.
        Mutta älä lannistu. Aloita verkko-opinnot, mutta varaudu siihen, että suorituksia tulee vähemmän kuin jos saisit opiskella koulussa terveenä. Ole onnellinen, että sinulla on koti, jossa voit elää terveenä, monilta puuttuu sekin.


    • Aku vaan

      Ei lääkäri voi todeta, että koulussa on homeongelma ja oireilu johtuu siitä. Ei sellaista testiä ihmisille ole vielä edes keksitty. Homeongelma pitää tutkia koulusta. Jos löytyy, niin sitten voidaan vetää johtopäätös, että oireilu ja sairastelu johtuu koulun homevaurioista.

      Ja sitä koulun homeongelmaa ei sitten voida todeta ilmanäytteillä eikä millään VOC -mittauksilla tai haukkukoirilla. Näillä turhilla mittauksilla kuitenkin usein yritetään todistella, ettei ole mitään ongelmaa.

    • vaikea todistaa.

      Tärkeintä on ettet ole siellä rakennuksessa. Oireesi ovat varmasti homeen aiheuttamia mutta hyvin vaikea todistaa. Näkyvää hometta ei kannata jäädä odottelemaan.

    • Helppoa jos osaa

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Immunoglobuliini_M

      Puolueeton materiaaalinäytteiden otto oikeista paikoista missä se todellinen mikrobiongelma on ja IgM voi osaavalle lääkärille kertoa jo jotain. Mutta mistä näitä osaajia sitten löytyykään joka lähtöön.

    • home???

      Hei, home??? täällä taas.

      Tänään asia saatiin ratkaistua. Sain keuhkosairauksien poliklinikalta epikriisin monien testein jälkeen, jossa mainitaan, että olen sairastunut huonosta sisäilmasta. Lääkäri oli hyvin pätevä ja uskoi heti ja sanoi heti, että oireesi johtuvat siitä sisäilmasta. Ärtyneisyys, masennus ja suuttumus johtui juuri noista ärsytysoireista eli flunssasta yms, mitä sain koulussa ollessani.

      Astmaa ja muita huonoja muutoksia ei ollut päässyt tapahtumaan, onneksi. Perinpohjin tutkittiin ja nyt tälle asialle saatiin piste.

      Saan hakea nuorten kuntoutusrahaa ja jätin koulun maaliskuussa. Sen jälkeen olen ollut täysin terve. Uuteen kouluun haettu ja toivottavasti pääsen syksyllä aloittamaan siellä opinnot. :) Haen myös oppisopimuskoulutukseen. Saa kyllä reksi ja terveydenhoitaja pyytää anteeksi, kun olivat että "sulla on päässä vika, eikä susta oo opiskelijaksi."

      • Anonyymi

        Jotenkin irvokasta lukea edes kertomustasi. Lasta syytetään sisäilma ongelmasta. Jos tuo ei jätä traumoja, niin ei mikään. Menee kiusaamisen kanssa samalle tasolle.


    • kusetettu2

      Varokaa Tomi levolaa porista kusettaa näissä homissa.

    • Missu_

      Nyt on ollut paljon mediassakin esillä Suomen koulujen pahat sisäilmaongelmat - onneksi on alettu puhumaan avoimemmin - toivotaan vaan että valtio tukee kuntia uusien koulujen rakentamisessa ja oikeanlaisessa remonteissa. Ei kenenkään kuuluisi kärsiä ja sairastua saati lopettaa koulua sisäilmaongelmien vuoksi! Täältä katselin oirelistaa sekä ratkaisuja mitä on käytetty monissa kouluissa ympäri Suomea ensiavuksi ilmanlaadun parantamiseen ja puhdistukseen: http://genano.com/fi/kayttokohteet/koulujen-sisailmaongelmat

      • kokemust.on.pyörittäjist

        Pierunpyörittäjät ei poista ongelmaa. Eikä tämä ole ainoa tapa rahastaa sisäilman myrkyllisyyteen terveytensä menettäneiden kustannuksella.

        Ainoa lääke on heti pois tiloista missä vakavia oireita ja jätä tavarat pois mitkä vakavia oireita aiheuttaa äläkä raahaa niitä mukanasi jos pääset uusiin puhtaisiin tiloihin.

        Pierunpyörittäjät pahimmillaan vain pahentavat asiaa jos ne on laitettu mikrobeja ja myrkkyjä tuottavan lähteen läheisyyteen. Huonoja kokemuksia on tullut ilmanpuhdistajastakin. Ei paljoa apua pahoin terveytensä menettäneelle.

        Nuo ensiavut ja siedätykset pahentaa lisää pitkään altistuneen terveytensä sisäilman myrkyllisyydelle menettäneen tilannetta. Eikö mahdu vielä kalloon se?


    • sanna90
    • Timpuri70v

      Korjasin vanhan talon 2011 ja tein hyviä ratkaisuja näin jälkikäteen ajatellen ja koettuna.. Tein reilun kasinkertaisen seinän. Ulkoapäin lueteltuna.:Pysty lauta jossa T-lista, ilmaväli 30mm 25mm runkoleijona, 100mm sirkkelisahan purua kuivaa, vinolauta, 1950luvun malliin , 100mm pellavaeristettä IsoLina , ilmansulkupaperi, (karpooliterva paperi.) , lastulevy joka pohjamaalattu ja tapetti päälle.
      Kellarissa n 20kw Kasupalokattila , puu kaasutetaan jonka jälkeen kaasut siirtyy palokammooon jossa lämpötila lähentelee 600’ mitattuna digitaalimittarilla.
      Lämitys tarve 1000L varaajalla on joka toinen päivä . Puita on kulunut 3vuoden aikana 15kiintokuutiota. Sisäällä on aina yli 24’ ja kotoisen tasainen lämpö lattiasta kattoon . En pidä puun kulutusta suurena koska kaikki lämpimät vedet otetaan myös varaajasta. Painovoimainen ilmanvaihto, VC:ssä on automaattinventtilli joka avautuu kun oven avaa samalla sytty valo , venttilli on säädetty 8min jolloin ilmanvaihto sulkeutuu ja valo sammuu. ! saunassa on lämpötilaventtiili joka sulkeutuu yli 15’ pakkasella, joka saunomisen jälkeen tuuletus 2h ja yläventtiiöi kiinni. Sauna on jo silloin täysin kuiva ja samoin pesuhuone, Vältämme turhaan kastelemasta pesuhuoneen lattiaa koska vesimäärä on aika iso kun kaikki mikä ei mene lattiakaivoon haihtuu. Kouluissa voisi käyttää samaa metodia kuin 1950 luvulla välitunnilla ikkunoiya auki jotta ilma vaihtuu. Koneellisessa on ikuin säätö
      ja kuka sitä ehtii tekemään julkisissa tiloissa , ikkunan saa lapsikin auki.
      Tietysti ikkunan avaaminen on rahvaanomaista , koneellinen on paljon nykyaikaisempaa.. Eikä tunnu edes hyvältä ratkaisulta. Mutta Suomessa on valinnan vapaus.

    • Anonyymi

      Muratti ehkä toimii hometta vastaan sisäilmassa, rakennuksissa.

      Moni teejuoma tai yrtti saattaa vaikuttaa homesieniä vastaan. Meiramia voi laittaa tavallisen mustan irtoteen sekaan. Normaalisti bakteerit ja sienet kilpailevat elintilasta, ovat toisiansa vastaan. Jos normaalifloora vähenee, sitten saattaa päästä voitolle hilseilyä aiheuttava sienitauti.

    • Anonyymi

      Ei kai mikään kasvi toimi hometta vastaan? Ei murattikaan. Home kasvaa rakenteissa tai pinnoilla ja homeitiöiden aineenvaihduntamyrkyt sisäilmassa sairastuttavat. Vain remontti on ratkaisu. Tai purkaminen.

    • Anonyymi

      Poliisit haisevat kananmunapierulle ja homelle 24 h.

    • Anonyymi

      Kerro Timpuri 70v tai joku muu, miten ja mistä tilaan ja teen varmuudella terveen pienen okt-talon loppusijoituspaikaksi? Homealtistusta, kuten sädesienä töissä lukuisia vuosia ja perään kemikaaliyliherkkyys. Kumpiakaan ei saisi enää tulla. Tontti on mutta mistä tietää varman ratkaisun jo herkistyneelle? Onko uudessakin reseptinä "Pysty lauta jossa T-lista, ilmaväli 30mm 25mm runkoleijona, 100mm sirkkelisahan purua kuivaa, vinolauta, 1950luvun malliin , 100mm pellavaeristettä IsoLina , ilmansulkupaperi, (karpooliterva paperi.) , lastulevy joka pohjamaalattu ja tapetti päälle"
      Kertokaa muut homealtistuneet jos olette päässeet piinasta.. nimim. Altistunut

    • Anonyymi

      Moro. Edellä joku kerto, että immunoglobuliini-M määristä vois arvioida homaltistusta? Onks tietoo? Voiks verikokeella todeta jos on homeille altistunu? https://fi.m.wikipedia.org/wiki/Immunoglobuliini_M
      Voiks jostain muusta? Hiuksista? Pissasta? Tai useamman yhteistuloksesta? Jos julkisel ei ota, niin ottaaks yksityinen. Kun ongelma on tosi yleinen mixei oo kehitetty jo joku testi seuraamalla altistuneita. Duunissa painava raskas imelä ällö ilma, muttei uskota vaik jatkuvat poskintelotulehdukset.

    • Anonyymi

      Terveys on pysyvästi mennyttä, ennen kuin oireet ja kosteusvauriohomeet, niiden seurassa kasvavat bakteerit osataan yhdistää toisiinsa. Nähty ja koettu. Eihän tupakankaan haitallisuutta tieteellisellä varmuudella heti tiedetty. Tai asbestin. Tullaan samalla lailla jälkijunassa. Oudointa on, että virallinen Suomi puhuu toiminnallisista häiriöistä ja terapiasta. Häpeällistä.

      • Anonyymi

        Perseestä koko siedätyspaskanjauhanta sisäilman myrkyille. Jos sisällä vakavia oireita ja verenvuotoja tulehdusten vuoksi nosta kytkintä ja jätä valehtelijat, vittumaiset isännöitsijät ja TTL:n siedättäjät raapimaan kaljuaan. Älä raahaa mukanasi mitään kontaminoituja tavaroita sisäilmaltaan myrkyllisestä rakennuksesta missä on lisämyrkytyksiä tehty biosideilla ja vastaavilla homeentappomyrkyillä. Olisi aika jo alkaa uskomaan tosiasiota eikä valheita mitä petoksienkin suojelijat valehtelevat.


    • Anonyymi

      Aloin lukea ketjua kun etsin tietoa tai selitystä omiin sisäilmaoireisiin. Samoja oireita kuin viestiketjun aloittaneella. Töissä sairastelua ja pidemmillä lomilla tai poissaollessa oireet häviävät. Tiivistysremontti tehty. Edelleen oireilua. Eivät enää tee mittauksia, vaikka on pyydetty. Onko jossain onnistunut tiivistyskohde?

    • Anonyymi

      Duunissa tuntuu että ilmanvaihtolaitteet pyörittävät mikobit koko taloon. Mikrobeitakin on löydetty joistakin huoneista. Onko mahdollista että vanhaan taloon asennettu ilmanvaihto on yksi iso syy ongelmiin? Edellä joku kirjoitti "Sinänsä on varsin mahdollista, jopa todennäköistä, että ongelma on ilmanvaihtokoneessa (ei siis kanavissa). On varsin yleistä, että IV -koneiden tulosuodattimissa on massiivisia mikrobikasvustoja (tässä ei siis tarkoiteta irto mikrobeja, joita on tietysti aina suuria määriä suodattimissa). Muuten, niitä suodattimien mahdollisia kasvustoja ei tietenkään voida tutkia viljelymenetelmillä." Kiinnostaa muiden kokemukset

    • Anonyymi

      Voivatko rakenteissa olevat kosteusvauriomikrobit alkaa kasvaa myös ilmastointikanavissa?
      Edellä joku kirjoitti että Ilmastointikanavat ovat otollinen paikka kasvualustana mikrobeille, kun niihin kerääntyy pölyä ja kosteutta. Nyt kun on lämmintä ja kosteaa lähtee mikrobien kasvu taas ilmastointikanavissa oikein kunnolla käyntiin? Koko toimisto saa pölläytyksen eikä vain se työhuone, jonka rakenteessa ongelma on.

    • Anonyymi

      Ja tietääkö joku onko jossain onnistuttu julkisen tilan tiivistämisremontissa? Niin että työntekijöiden tai oppilaiden oireet olisivat hävinneet?

    • Anonyymi

      Edellisille: On kokemusta paikasta, jossa tehtiin tiivistämisremontti. Alkuperäiset oireita aiheuttavat mikrobit jäivät jonnekin uumeniin kasvamaan. Ei niille tehty mitään. Tiivistettiin vaan pinnalta. Ei ehkä mikään ihme, että työntekijöiden oireet hävinneet. Jo altistuneilla samat oireet jatkuu, äänet käheytyvät, on edelleen iho-oireita, rytmihäiriöitä ja sairastelua, kuten toistuvia poskiontelotulehduksia.

    • Anonyymi

      Meillä aikovat kokeilla ionisointia. Auttaako sekään mitään?

      Desinfiointi ja otsonointi on ainakin ollut jo näköjään vuosia kielletty tai ei suositeltu
      https://yle.fi/uutiset/3-6454355

    • Anonyymi

      Desinfiointi ja otsonointi pahentavat homeongelmaa!
      Tämä on tiedetty jo useampia vuosia:
      https://www.rakennuslehti.fi/2016/04/desinfiointiaineet-voivat-vain-pahentaa-homeongelmaa/

      ”Ne saattavat jopa muuttaa mikrobistoa haitallisemmaksi, jos niitä käytetään suoraan homeiseen rakenteeseen.”

      ”Otsoni hidastaa bakteerien kasvua laboratorio-olosuhteissa, mutta ei tuhoa niitä riittävästi todellisissa olosuhteissa, jossa ei saada aikaan sellaisia otsonipitoisuuksia, että sillä olisi vaikutusta. Sitä ei siksi suositella homeen ja sienten poistamiseen.”

      ”Otsoni reagoi ilman epäpuhtauksiin ja lisää samalla haitallisia sivutuotteita sisäilmaan. Ne voivat pysyä ilmassa kuukausia.”
      ——
      ”Otsonoinnilla on haitallisia vaikutuksia työntekijän mahdollisiin sydän- ja verisuonitauteihin. Akuutteja vaikutuksia ovat rintakipu, yskä, hengitysvaikeudet ja kurkun ärsytys. Se voi myös pahentaa astman oireita.”

    • Tämän sisäilmaketjun loppuun tulevissa viesteissä on jotain sairasta, josta olen lukenut muillakin foorumeilla valiteltavan. Asiattomia viestejä ei poisteta, kritiikki kyllä. Joku moderaattorikin voi olla kiusaamassa https://keskustelu.suomi24.fi/t/16034629/moderointi-puhuttaa---tallaista-se-on-suomi24ssa-(osa-1)#comment-99282750 muita foorumilla, joka on mahdollista niin työ- kuin vapaa-aikana. Koonnut joitain viestejä http://helppi.palstani.com/t58-outoja-viesteja-suomi24n-homesairaudet-palstalla#127 tuonne viitsimättä vaivautua enempää sairaiden juttujen toistaessa vain itseään.

    • Anonyymi

      Hei pierupöksy jatka elämääsi elä vedä hernettä nenään. Kytät on oikeasti vajaaälyisin ammattikunta. Nämä kusipöksyt, pieruhousut kiimassa asemalla kyöhnäämässä on härskiksi mennyt meno pierunhajuisissa harmaissa temmeltävät miten haluavat näitä paskapöksyjä ole kukaan valvonut pitkiin aikoihin. Pelttarikin siirtymässä poliisimuseon puolelle. Jatka homekeskustelua eläkä vedä hernettä nenääsi jos et sitten ole entinen kyttä se voisi selittää salapoliisileikit KYTILLÄ kun jää ammatti päälle vapaajallakin KYTTÄ ON KYTTÄ HAUTAAN ASTI. Kyttä alkoi vapaa-ajallaan ohjailemaan liikennettä sakot tuli. Maailma on hulluja täynnä kytätkin on niin kieroja ettet uskokkaan taidat olla entinen kyttä. Jatka leukapystyssä homekeskusteluasi ja jatka elämääsi elä vedä hernettä nenään. Mielenkiintoisia keskuteluja sinulle toivottaen.

    Ketjusta on poistettu 48 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      63
      6043
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      25
      3821
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      245
      2151
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      1850
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      31
      1299
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      95
      1266
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      303
      1065
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      54
      1010
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      76
      939
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      35
      888
    Aihe