Hei!
Olen ravannut lääkäreillä, osteopaateilla, fysioterapeuteilla, hierojilla.. Kukaan ei ole vielä osannut auttaa. Minulla on siis reilun vuoden, vaihtelevasti, oireillut oikea jalka. Siitä lähtee tunto, tikkuilee ja takkuilee ihan jalkapöytään asti ja silloin tällöin kipuilee.
Lanneselkä kuvattiin eikä sieltä löytynyt mitään oireita selittävää. Nyt kuitenkin tuntuu, että vika voisi olla pakaralihaksessa? Oikean pakaran syvälihas pullottaa, kun sitä koskettelee ja tuntuu hieman aralta. Istuminen ja makuullaolo on pahinta. Silloin jalasta alkaa lähteä tunto. Joinakin viikkoina en voi nukkua ollenkaan, koska jou'un ruveta jalkaa ravistelemaan ja "herättelemään" puutumiselta. Olen todella liikunnallinen ja tämä puutuilu ja kipuilu on ollut esteenä vapaalle liikkumiselle.
Alkaa tosissaan mennä hermo, kun kukaan ei osaa auttaa ja lääkäreillä olen ravannut ihan tarpeeksi ettei enää kehtaisi mennä samaa vaivaa marmattamaan.
Olisiko jollain vastaavanlaista oiretta? Saitko apua?
Syvä pakaralihas koholla, jalka puutuu
13
6842
Vastaukset
Terve Anasku,
Kuulostaa ääreishermo-oireilta.
Kun puhut lannerangan kuvauksesta, niin tarkoitatko röntgenkuvia? Mikäli näin on niin ongelman aiheuttajaa tuskin löytyy koska selkävaivat ovat yleensä pehmytkudosperäisiä (kuten välilevy tai nivelkalvot) jotka eivät näy röntgenissä.
Puutuminen ja kuvailemasi tuntomuutokset johtuvat yleisimmin kahdesta syystä: ääreishermotoiminnan muutoksista (esim. yleinen välilevytyrästä johtuva suoranainen ääreishermopinne) tai verenkierron muutoksista. Verenkierron muutokset yleensä edellyttävät verisuonitautihistorian tai sille altistumisen.
Selkärangan kuvaus on yleensä ajanhukkaa sillä rakenteellisia ongelmia ei voi aina korreloida oireiden kanssa. Kuvia voi kyllä käyttää diagnoosin varmistamiseen mutta sitä pitää edellyttää perusteellinen kliininen ortopedinen ja neurologinen tutkimus.
Suosittelen lyhyen hoitojakson aloittamista koulutetun kiropraktikkosi kanssa sisältäen kohdistettua manipulaatioterapiaa, pehmytkudosvapautuksia sekä kuntoutusharjoituksia.
Ystävällisesti,
Juho Hynninen
http://kampinkiropraktiikka.fi
http://www.facebook.com/juhohynninenkiropraktikko- Anasku
Hei Juho ja kiitos vastauksesta!
Minulle tehtiin siis lannerangan magneettikuvaus, joten sen avulla pystyttiin hyvin sanomaan ettei siellä mitään vikaa pitäisi olla.
Itse olen jonkinverran yrittänyt netistä löytää vastauksia ja terveyskirjasto.fi sivuilta löysin tietoa sarvennoisen bursiiteista ja insertiiteista.Tekstissä oli joitakin osumia ilmeneville oireilleni, mutta kun pakarassa ei varsinaista selvää kipua ole. Lähinnä tunnottomuus on ongelma sekä tunne siitä ettei veri kierrä kunnolla. Istuessa joudun koko ajan vaihtamaan asentoa ja istumaan toisen pakaran päällä. Makuuasennossa koko ajan tunne, että jalka puutuu ja turtuu. Juostessa tai juoksun jälkeen tunnottomuus yleensä pahenee. Siksi olenkin viime viikot vältellyt juoksua. Terveys.fi -kirjoituksessa kerrottiin myös juoksijoilla olevan melko yleisenä vaivana"istuinkyhmyt". Olisiko tällainen mahdollinen?
Olen ottanut lääkärin ja osteopaatin määräämänä buranakuureja ja niistä on ollut jonkinlaista apua, mutta ei ole poistanut vaivaa. Tietysti, jos on ollut lievää tulehdusta, on varmasti siihen auttanut. Olen myös kokeillut olla parikin viikkoa liikkumatta, mutta silloin koin tunnottomuuden pahemmaksi.
Suvustamme kyllä löytyy myös sydän- ja verisuonitautia. Olen vasta 23-vuotias, joten olen jotenkin myös ajatellut, että ei pitäisi sellaisista vielä huolehtia, mutta eihän ikä sitäkään katso.
Pitääpä vähän tutkiskella oman paikkakunnan, Oulun kiropraktikkoja, kenelle aikaa varaisi tai sitten piipahdan siellä Helsingissä ;) Anasku kirjoitti:
Minulle tehtiin siis lannerangan magneettikuvaus, joten sen avulla pystyttiin hyvin sanomaan ettei siellä mitään vikaa pitäisi olla.
Itse olen jonkinverran yrittänyt netistä löytää vastauksia ja terveyskirjasto.fi sivuilta löysin tietoa sarvennoisen bursiiteista ja insertiiteista.Tekstissä oli joitakin osumia ilmeneville oireilleni, mutta kun pakarassa ei varsinaista selvää kipua ole. Lähinnä tunnottomuus on ongelma sekä tunne siitä ettei veri kierrä kunnolla. Istuessa joudun koko ajan vaihtamaan asentoa ja istumaan toisen pakaran päällä. Makuuasennossa koko ajan tunne, että jalka puutuu ja turtuu. Juostessa tai juoksun jälkeen tunnottomuus yleensä pahenee. Siksi olenkin viime viikot vältellyt juoksua. Terveys.fi -kirjoituksessa kerrottiin myös juoksijoilla olevan melko yleisenä vaivana"istuinkyhmyt". Olisiko tällainen mahdollinen?
Olen ottanut lääkärin ja osteopaatin määräämänä buranakuureja ja niistä on ollut jonkinlaista apua, mutta ei ole poistanut vaivaa. Tietysti, jos on ollut lievää tulehdusta, on varmasti siihen auttanut. Olen myös kokeillut olla parikin viikkoa liikkumatta, mutta silloin koin tunnottomuuden pahemmaksi.
Suvustamme kyllä löytyy myös sydän- ja verisuonitautia. Olen vasta 23-vuotias, joten olen jotenkin myös ajatellut, että ei pitäisi sellaisista vielä huolehtia, mutta eihän ikä sitäkään katso.
Pitääpä vähän tutkiskella oman paikkakunnan, Oulun kiropraktikkoja, kenelle aikaa varaisi tai sitten piipahdan siellä Helsingissä ;)Moi,
Sinun ikäiselläsi noita SV-sairauksia harvemmin vielä on... =)
Kuten allaolevat ovat vastanneet, voit kokeilla triggeripiste/syvähierojalla käyntiä. Tarkkaile oireiden käyttäytymistä hoidon aikana.
Ismo Kajaston kuvailema piriformis syndrooma on yleisesti diagnosoitu, mutta hiljattain kyseenalaistettu oireyhtymä. Kyseisen lihaksen ja iskias-hermon välinen anatominen yhteys on kuitenkin hyvin läheinen ja joissain tapauksissa anatomisten variaatioiden takia hermo kulkee lihaksen lävitse. Näin ollen lihaksen toimintahäiriö (lantionseudun lihasdynamiikan muutosten seurauksena) voi aiheuttaa lihaksen hypertonisuutta ("kireyttä") ja näin iskiashermon pinneoireita. Myös alaraajan lihasten triggeripisteet voivat aiheuttaa subjektiivisia tunteen muutoksia.
Onko jalkasi tunnoton kosketukselle?
Jokatapauksessa lantionseudun lihasdynamiikan kuntoutus on pitkällä tähtäimellä olennaista!
Ystävällisesti,
Juho Hynninen
http://kampinkiropraktiikka.fi
http://www.facebook.com/juhohynninenkiropraktikko- jumissa
Anasku kirjoitti:
Pitääpä vähän tutkiskella oman paikkakunnan, Oulun kiropraktikkoja, kenelle aikaa varaisi tai sitten piipahdan siellä Helsingissä ;)Itsellä oli juuri saman kaltainen vika käy fysiatri omt llä hän maipuloi kudokset ja lihakset saat muutaman helpon itsehoito ohjeen itsellä auttoi kerta käynti sekä joka toinen päivä venyttely sekä lihaksiston rasitus syväpakaralihas jumissa sekä yksi toinen jota en nyt muista en juksaa on omakohtainen kokemus
- Ismo Kajasto
onko piriformis-syndrooma pois suljettu - jos ei niin kannattaapi tsekata !!
- entinen pakarajumi
Käy ensin syvälihashieronnassa ja mene sitten kiropraktikolle!
- lihas-hermo-jumi ?
Taannoin jo melko kauan sitten palstalla oli erään henkilön kertomus pakara- ja jalkaoireista, jotka vaikuttivat tyypillisiltä nikamatason hermojuuren purituksen aiheutaman kaltaisilta.
Hänen tapauksessaan oli kyse pakaralihaksen alla (vai kulkeeko kahden "eri kerroksessa" olevan lihaksen liittymäkohdan paikkeilla?) kulkevan hermoradan jumittumisesta ja joka aukesi syvällä lihashieronnalla, pakaralihaksen "vapauttamisella."
Mutta yksilöllisiä tilanteita kaikki. Toivottavasti tilanne sadaan korjattua, sillä eihän se ilman syytä oireile. - Anasku
Kiitos vastauksistanne! Kiitos myös Ismo Kajastolle Piriformis syndrooman esilletuomisesta. Se on todennäköisin syy tässä vaiheessa pakaravaivaan. Kävin kunnon urheiluhierojalla aukaisuttamassa pakaraa ja tuntui, että taju lähtee. Mustelmat muistona. Vielä se ei ole täysin rentoutettu, mutta ensi viikolla taas mennään hierontaan. Hieroja suositteli hermoratatutkimusta epäillen hermostossa olevan jotain vaivaa aiheuttavaa. Nyt pakara selkeästi parempi eikä se ole enää läheskään niin pinkeänä eikä "pollottavaa lihasta" tunnu, mutta puutumiset ja nipistelyt edelleen jatkuvat ja tuntuvat pahenevan. Pahin tunnottomuus on sääressä ulkosyrjällä. Kävin toissapäivänä uimassa ja aamulla jalkapöytä oli punasininen ja voimattoman oloinen ja kylmä. Kävin verikokeissa poissulkemassa laskimotukkotulehduksen/tulpan vaaran. Olen toisella paikkakunnalla tällä hetkellä eikä täällä voitu tehdä sen enempää.
Varasin lääkäriajan Ouluun, mutta sain sen vasta keskiviikolle.
Meinaa olla hieman hermo kiriällä, kun ei tiedä mikä vaivaa, eikä pysty nukkumaan, koska silloin puutumiset ja kihelmöinnit pahimpia.
2011 minulla pamahti juoksulenkillä polvitaipeessa jokin, mitä ei vielä nykypäivänäkään tiedetä, mikä sieltä rasahti. Polvi magneettikuvattiin, mutta mitään ei löytynyt. En pystynyt vuoteen juoksemaan ja ensimmäiset kuukaudet oli vaikea edes pyöräillä/uida. Olen siis myös miettinyt voisiko nämä nykyiset oireet viitata tähän onnettomuuteen, koska turruus ja kihelmöinti tuntuu oikeastaan pahimmalta siitä kohtaa, jossa silloin naksahti. Eli polvesta alaspäin.
Mistäpä tuota tietää; kaikki vain arvailua. Ensi viikolla kyllä sanon lääkärille, että nyt tämä pitää selevittää, kun ei tällaisen kanssa voi elää. Ei voi enää urheillakaan normaalisti.
Juho Hynninen: Kosketus ei varsinaisesti ole heikomman tuntuinen oireleivassa jalassa, mutta kosketus tuntuu "oudolta". Jos esim. kosken yläsääreen kevyesti se jo tuntuu jalkapöydässä "kihelmöivästi".
Viime viikolla kävin fysioterapeutilla, joka antoi venyttely / lantioseudun jumppausohjeita. Näitä kyllä toteutan muutenkin viikottain urheillessani. Nyt olen kuitenkin paremmin venytellyt joka päivä, MUTTA venyttely tuntuu pahentavan asiaa. - niksnaks
Kuulun itsekin tähän porukkaan, joille tämä syvän pakaralihaksen, oliko ns. päärynälihas, kiputila on tuttua asiaa. Asiaan tuntui vaikuttavan myöskin tämä SI-nivel. Kipulääke, hieronta ja kiropraktikko on kokeiltu. Joskus ultrahoito auttoi myös. Sitten löytyi lääkäri, joka osasi piikittää oikein ja oikeaan kohtaan, joka auttoi heti ja nyt usean vuoden ajan olen ollut siltä osin kunnossa. Jumpat ja venyttelyt ei tähän vaivaan auta, vaan pahentaa sitä.
- syvävenyttelijä
Olen kärsinyt samoista vaivoista. Kävin useamman kerran (kun vihdoin älysin mennä) osaavalle urheiluhierojalle syvälihashierontaan. Hän hieroi pakaralihakset ja lonkankoukistajat auki. Mustelmia tuli mullekin... Lisäksi aloitin tekemään venytysliikkeitä Antti Heikkilän Siunattu kipu-kirjan mukaan. Yksi liike näistä aukoo hyvin jumiutuneita pakaroita. Ymmärrän, että jotkut venytykset voivat pahentaa tilannetta, mutta tämä on vain auttanut. Vihdoin alaselkä ja pakarat alkavat olla auki ja normaali liikkuminen nautinnollista.
- muaalta
Täälläkin oireillaan saman tyyppisestä kivusta. Vuosi tässä on mennyt jo tosiaan ja käyty kalevalaisessa, fysioterapiassa, osteopaatilla oireet ne vaan säilyy.
Hermo alkaa tosiaa kiristyä - haluaisi tähän selvyyden.
Minulla oireilee oikelatapuolen pakaran sivusta jomotusta josta reiden ja pohkeensivua kihelmöivästi sekä jalkapöydässä kihelmöinti. Jalka ei ole tunnoton. Oire helpottaa jos menee kyykkyyn. Liikkeessä ei hirveesti oireile ja saan nukutuksi. Hyvin venyy ja saa käännellä, ei anna iskias oireita. Selkä tuppaa jumiintua pidemmältä matkalta, samoin jotain toimintajykkyyttä nilkassa.
Työasento pahimoilleen etukumara, välillä jopa raskastakin puutarhatyötä.
Vatsalihaksia pitäs treenata - tiedän sen. Osteopaatti aikoi neulat laittaa ensi kerralla ???
Voi kunpa tähän saisi selvyyden.- periksi ei anneta
Minulla Piriformis syndrooman ja urheilulääkäri suositteli akupunktiota. Kävin lääkärillä ( Mehiläinen Kielotie ) joka erikoistunut tähän toimenpiteeseen joka hyvin positiivinen kokemus. Hän hoiti asian japanilaisilla pienillä terävillä neuloilla, kiinalaiset neulat kun ovat paksuja ja tylppiä joita pyöritellään ihon alla joka tekee kipeää. Hoito rauhoitti kyllä oireita mutta ikävä kyllä taisin alkaa liian aikaisin liikkumaan joten oireet alkoivat uudelleen tai sitten hoito ei tehoa minuun. Jos ensimmäisellä hoitokäynti ei näytä tuottavan mitään tulosta niin jatkoa ei kannata ajatella sillä todennäköistä on että ei auta jatkossakaan.
Olen ottanut myös kokeeksi "piikkimaton" ja hyvin tuloksin. Hoidon jälkeen on hyvin rentoutunut olo sekä lihaskireys ja kipu kadonnut. Tosin tämä ei poista varsinaista ongelmaa, mutta rauhoittaa tilannetta. Käyn myös välillä lämpimässä kylvyssä joka lievittää lihaskireyttä ja kipua hetkeksi. Saunalla taas ei ole samaa vaikutusta, vaan pikemminkin sen jälkeen tulee kipu jopa kovempana.
On tämä ikävä vaiva, ja ymmärrän hyvin niitä jotka painiskelevat tämän ongelman kanssa.
- kipulainen
niknaks:
voisitko kertoa lääkärin nimen, niin tilaan heti ajan.
kiitos!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236975Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää421249Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka271052- 75891
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal48845Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a61837Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.93794Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38791Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14756- 43733