Äitiysloman kustannukset

5+11

http://www.hs.fi/kotimaa/Tuomioistuin Toisen äitiysvapaan aikana pitää maksaa palkkaa/a1392352156321

Kertokaapa nyt asiasta tietävät paljonko yrittäjä oikeasti maksaa. Eikö KELA kuitenkin korvaa ne lomalaiselle maksetut palkat yritykselle? Eli todellisiksi kustannuksiksi jäisivät sijaisen kouluttamisesta yms. ylimääräisestä byrokratiasta koituvat kustannukset, lomalta palaavan uudelleenkoulutuskustannukset ja ilmeisesti lomarahoja tjms.

Jos henkilön palkka on 3000 euroa kuukaudessa ja hän jää mammalomalle, kuinka paljon työnantaja maksaa per kuukausi omasta pussistaan tekemättömästä työstä?

8

496

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Antzku

Käsittääkseni työnantajan ei tarvitse maksaa ollenkaan palkkaa äitiysloman ajalta, vaan työntekijä voi hakea itse sen summan Kelasta. Jotkut työnantajat kuitenkin maksavat esim. täyden palkan äitiysloman ajalta ja hakevat sitten Kelalta sen osuuden, jota työntekijä normaalisti saisi. Itse olin pienessä yrityksessä töissä ja nimenomaan näin tehtiin eli en saanut työnantajalta mitään, vaan hain äitiys- ja vanhempainloman ajan korvaukset itse Kelalta.

Tällöin siis maksettavaksi työnantajalle jää äitiyslomasijaisen hankkimisesta aiheutuvat kulut (mahdollinen lehti-ilmoitus, mahdollinen rekryfirman käyttö, perehdyttämisestä aiheutuvat kulut), mutta esim. minun kohdalla oli se tilanne, että sijaiselleni maksettiin huomattavasti pienempää palkkaa kuin mitä minulle maksettiin, joten rahallisesti firmalle se oli jopa kannattavampaa. Tietenkin minulla meni aikaa 2-3 viikkoa työntekijän perehdyttämiseen, kun työnantaja jätti rekrytoimisen viime tippaan ja toki siinä menee aikaa ennen kuin sijainen oppii työt.

• Menikö näin?

Jos palkka on 3000€, kuukaudessa, niin äitiyspäiväraha on vajaa 2000€/kk. Silloin työnantaja maksaa n.1000€/kk, sen äitiyspäiväraha-ajan 105 päivää. Lisäksi lomaa kertyy koko ajalta ja lomarahaa.

• Perseestä....

Koko sairasajan palkat ovat perseestä vaikka vakuutusyhtiö tai kela korvaisikin palkat.
        Esim tapaturman sattuessa vakuutusyhtiön pitäisi maksaa kulut, äin ei ole sillä vakuutusyhtiö maksaa vain palkan mutta ei ta maksuja.
        Olenkin jo pitempään sysännyt ongelman kokonaan vakuutusyhtiöille, enkä maksa itse mitään.
        Työntekijä saa suoraan vakuutusyhtiöltä korvauksen.
        Sama vanhempainvapaassa, en sotkeudu siihen mitenkään, kela saa hoitaa maksut työntekijöille jolloin minimoin yritykselle tulevat kustannukset.

• 17+4

Eli loppujen lopuksi valitus asiasta taitaa olla ylimitoitettua? Jos työntekijä on helposti korvattavissa ja työtehtävät sellaisia jotka sujuvat käytännössä keneltä tahansa normaaliälyiseltä ihmiseltä, ei työnantajalle koituva kustannus ja/tai vaiva ole kovin merkittävä. Erikoisasiantuntijoiden yms. avainhenkilöiden kohdalla tilanne on sitten kinkkisempi, mutta suuressa mittakaavassa tämä taitaa olla varsin pieni segmentti.

Toki olemme varmasti yhtä mieltä siitä, että työnantajien osallistuminen lastentekokustannuksiin on ylipäätään älytöntä, mutta ei asia automaattisesti niin vakava ole, etteikö esim. voisi palkata naista raskauden pelossa.

• Muistaakseni

Se mikä käytäntö firmassa on otettu vanhempain vapaan/äitiysloman kustannusyen maksuissa on myös jatkossa sitovaa.
        Näin kertoi aikoinaan kirjanpitäjä.
        Ja onhan se järkevää kun kyseessä on harvinaisempi tapaus niin linjan on oltava pitkäjänteinen ettei tule syytettä syrjinnästä.

Otin meidän firmassa käyttöön jo 20 vuotta sitten että vanhempainvapaita ei makseta vaan ohjataan suoraan kelan luukulle

• keia

Ongelmana on juuri se, että jos yritys lähtee sille linjalle, että äitiysloman ajalta maksetaan täysi palkka ja vasta vanhempainrahakaudella työntekijä putoaa Kelan päivärahoille, niin erityisesti naisvaltaisella alalla siitä aiheutuu valtavat kustannukset yritykselle, koska yleensä sijainen ei heti opi tehtäviään ja perehdytysaikana maksetaan palkkaa sekä äitiyslomalle jäävälle että sijaiselle.

Yrityksen kannattaa ehdottomasti lähteä sille linjalle, että raskaana oleva nainen hakee itse Kelalta etuutensa. Siinä on ihan riittävästi hommaa, että hankkii sijaisen ja että äitiyslomalainen ansaitsee lomaa äitiysloman ajalta (vanhempainlomalta lomaa ei kerry).

Työntekijää voi tukea muulla tavoin kuin maksamalla täyden palkan äitiysloman ajalta esim. mahdollistamalla äidin osa-aikatyön, kun hän palaa takaisin. Tällä tavoin ei tarvitse maksaa täyttä palkkaa ja jos on paljon poissaoloja (kuten yleensä on, kun lapsi sairastelee koko ajan päivähoidon aloitettuaan), niin ne ei tunnu niin rankasti.

• ei nuoria naisia

Palkkasin ensimmäisen kokoaikaisen työntekijän yritykseeni. Hän oli kahden kuukauden päästä raskaana.

Eli tästä lähtien mietin tarkasti annanko kenellekään enää kokoaikaista työtä työtä ja palkkaanko nuortanaista. Otan sitten miehiä tai vanhempia naisia.

Naisen euro ei tule omaan koskaan sama kuin miehillä. Johtuen juuri tästä äitiyslomakustannuksista. Sekä niistä lapsen sairastumisesta tulevista kustannuksista.

Olen itsekin äiti, mutta en enää yhtään ihmettele miksi nuorena sain vain määräaikaisia 6kk jaksoja mitä sitten jatkettiin aina milloin milläkin syyllä.

Kyllä yritys maksaa tuhantia euroja jo äitiyslomasta - vaikka se kela tuleekin maksuissa vastaan. Olen tätä aihetta nyt tutkinut perusteellisesti kelan sivuilta.

• Suunnilleen

Maksut koostuvat karkeasti seuraavista:

Äitiysloma-ajan palkat. Nämä voivat olla TES:ssä määriteltyjä (kuten yllä HS:n linkkikin kertoo), eikä työnantaja pääse niistä eroon. KELA maksaa avustuksen, työnantajalle jää loput.

Äitiysloman ajalta kertyvät loma-ajan palkat. Äitiysloma kerryttää lomaa, työnantaja maksaa lomat ja lomarahat, vaikka vastaavaa tulosta ei ole tullut.

Odottavan äidin sairaslomat. Riippuu todella paljon raskaudesta ja henkilöstä - voi olla, ettei tuleva äiti ole päivääkään sairaslomalla, vaikeammissa tapauksissa sairasloma voi olla kuukausia. Työnantaja maksaa siitäkin TES:n mukaan.

Äitiyslomalaisen sijaisjärjestelyjen aiheuttamat kustannukset. Kuten todettu, riippuu paljon firmasta ja firman toiminnasta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis

Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu
      Maailman menoa
      453
      3876
    2. Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä

Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä
      Jälleensyntyminen
      318
      1662
    3. Mitään järkeä?

Että ollaan erillään? Kummankin pää on kovilla.
      Ikävä
      116
      1486
    4. En kadu sitä, että kohtasin hänet

mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n
      Ikävä
      89
      1454
    5. Noniin rakas

Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi
      Ikävä
      99
      1388
    6. Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..

...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n
      Ikävä
      59
      1346
    7. Lapuan sanomissa käy rytinä

Pistivät sitten päätoimittajan pihalle
      Lapua
      50
      1266
    8. Helena Koivu : Ja kohta mennään taas

Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      93
      1204
    9. Oot ihana

Toivottavasti nähdään sattumalta jonain kesäpäivänä♥️🥺🫂
      Ikävä
      44
      1059
    10. Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."

Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa
      Tv-sarjat
      33
      1047
    Aihe