Synnit anteeksi vain kerran elämässä

11+8

Tarvitseeko ihminen syntien anteeksiantamusta enemmän kuin kerran elämässä?

Mietin että eikö raamatullinen opetus on että ihminen tarvitsee syntinsä anteeksiantamusta vain silloin kuin hän tulee uskoon.

Löytyykö Raamatusta perusteluja että syntejä tarvitsisi saarnata anteeksi tämänkin jälkeen?

37

209

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • p.o.l.l.e

*sinun tulee antaa veljellesi anteeksi ei seitsemän kertaa vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän* sanotaan Pyhässä Raamatussa - eli tarkoittaa että aina kun syntiin lankeaa, on hyvä laittaa synti pois ja pyytää/uskoa se anteeksi. Ja syntiinhän ihminen lankeaa tahtomattaankin.. on epäilyksiä, kiusauksia.. monenlaista syntiä. Toisinsanoen Jumalan armo on mittaamatoin eli joka päivälle riittää evankeliumia ja anteeksiantoa. Turvallista.

Jos usko/uskominen olisi niin hurjan helppoa että esim helluntalaisuuden kasteen jälkeen ei tarvitsisi koskaan anteeksi pyytää eikä omaa uskoa anteeksiannolla vahvistaa.. tai jos joku saa parannuksen armon Jumalan valtakuntaan, eikä tarvitsisi koskaan syntejään anteeksi pyytää.. ei meidän ihmisten tarvitsisi edes uskoa. Uskominen on tehty kilvoitteluksi, taistelua se on syntiä vastaan kaikenaikaa.
      Ja synti on sydämen luopumista Jumalasta.

Mitä silloin tapahtuu kun ihminen saa parannuksen armon? Hän hylkää syntielämän ja alkaa palvella Jumalaa, haluaa kilvoitella hyvän omantunnon kulkijana uskoen siis syntinsä anteeksi Jeesuksen veren kautta.
      Juuri Jeesushan Golgatan keskimmäisellä ristillä kuoli sen vuoksi, että Hänen verensä kautta meillä olisi käynti Jumalan yhteyteen, Jumalan valtakuntaan.

Anteeksiantamus kulkee sydämestä sydämeen, eli tunnustaa syntinsä toiselle uskovaiselle - tämä taas vahvistaa evankeliumilla kysyjää.

Tosi laaja aihe aloittajalla :) kiva kun kysyit. Vastauksia tulet saamaan monenlaisia - myös hellareilta ja muilta. Tuo mitä kirjoitin, on vl:n anteeksiantamuksen kulkua. Täydentäkää kamut :)

• Polle valehtelee

#*sinun tulee antaa veljellesi anteeksi ei seitsemän kertaa vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän* sanotaan Pyhässä Raamatussa - eli tarkoittaa että aina kun syntiin lankeaa, on hyvä laittaa synti pois ja pyytää/uskoa se anteeksi. Ja syntiinhän ihminen lankeaa tahtomattaankin.. on epäilyksiä, kiusauksia.. monenlaista syntiä. Toisinsanoen Jumalan armo on mittaamatoin eli joka päivälle riittää evankeliumia ja anteeksiantoa. Turvallista.#

Raamattu sanoo näin että sinua itseäsi vastaan tehdyt synnit voit antaa seitsemänkymmentä kertaa seitsemän anteeksi.

Matt
        18:21 Silloin Pietari meni hänen tykönsä ja sanoi hänelle: "Herra, kuinka monta kertaa minun on annettava anteeksi veljelleni, joka rikkoo minua vastaan? Ihanko seitsemän kertaa?"
        18:22 Jeesus vastasi hänelle: "Minä sanon sinulle: ei seitsemän kertaa, vaan seitsemänkymmentä kertaa seitsemän.

• Einokävikalassa

"eli tarkoittaa että aina kun syntiin lankeaa"

Nämä kaikki tarkoittaaettä -tulkinnat ovat juuri niitä juttuja, jotka saavat tämmöisen epäuskoisen epäilemään entistä enemmän. Löydetään Raamatusta lause ja keksitään sille selitys. Joku toinen keksii eri selityksen. Ja kuka sitten on oikeassa? Jokainen tietysti, mutta vain omasta mielestään.

Aloittajan kysymykseen: itse etsisin Raamatusta löytiysikö sieltä opetusta, että syntejä pitää pyytää anteeksi useasti. Ja jos pitää, keneltä? Isä meidän rukouksessa rukoillaan ainakin Jumalalta.

• "Tarvitseeko ihminen syntien anteeksiantamusta enemmän kuin kerran elämässä?"

Syntisi ovat jo anteeksiannetut, sinun tarvitsee vain uskolla Jeesukseen vastaan ottaa se armo. Jos uskot että Jeesus kuoli syntiesi vuoksi ja että Jumala on hänet herättänyt kuolleista ja suullasi tunnustat tämän, olet pelastettu. Joh 3:16

• Anteeksi annetut

Asia on juuri näin. Kiitos Devoit.

• "Löytyykö Raamatusta perusteluja että syntejä tarvitsisi saarnata anteeksi tämänkin jälkeen? "

Ei syntejä tipottain anteeksi anneta. Jeesus kantoi mukanaan ristille koko ihmiskunnan syntikuorman -jo tehdyt -parhaillaan tehtävät -ja tulevat synnit.

• voisit lopettaa

Devoit on omavanhurskas teeskentelijä,joka yrittää harhauttaa omalla
        opillaan.

• voisit lopettaa kirjoitti:

Devoit on omavanhurskas teeskentelijä,joka yrittää harhauttaa omalla
        opillaan.

Vae semmosen todistuksen annoit lähimmäisestäsi, jolla ei ole mitään omia oppeja vaan Pyhä Raamattu ohjenuoranaan.

• p.o.l.l.e

Iltaa taas täältä yökyöpeliltä.

Aloittajalle: sanoin eka kommentissani että saat monta vastausta monesta suusta, ja tuossa Devoitin vastaus. Se ei ole uskovaisten kanta vaan hänen. Vl:n vastaus on minun omani jota pyydän nöyrästi täydentämään.

Devoitilta kysäisisin: joko huomaat että kaikilla muilla paitsi vl:llä on maailman helpointa uskoa? He vaan menee ja tekee, ei tartte pyytää anteeksi kun on jo TULLU uskoon. Oho!
      Mitä hyötyä on olla uskossa tai uskomassa jos ei tarttis kilvoitella?

• #Devoitilta kysäisisin: joko huomaat että kaikilla muilla paitsi vl:llä on maailman helpointa uskoa? He vaan menee ja tekee, ei tartte pyytää anteeksi kun on jo TULLU uskoon. Oho!
        Mitä hyötyä on olla uskossa tai uskomassa jos ei tarttis kilvoitella? #

2.Korinttolaiskirje:
        3:17 Sillä Herra on Henki, ja missä Herran Henki on, siinä on vapaus.

Ymmärrän näkökantasi kun vl-uskon orja olet polle, vapaus häikäisee sinua. Paavali kuitenkin varoittaa siitä ettei vapautemme olisi heikoille loukkaukseksi. Eli en halua loukata kristityn vapaudellani sinua. Kukaan ei sano ettei tarvitse kilvoitlla, mutta kenenkään ihmisen orja ei tarvitse olla. Ihmisellä on OMATUNTO joka valvoo, se on vl.lle ehkä vierasta kun on aina joku toinen vl kyttäämässä.

• "Mitä hyötyä on olla uskossa tai uskomassa jos ei tarttis kilvoitella?"

Kilvoittelu ja vl-ihmisen edessä pokkurointi ovat 2 eri asiaa.

Jeesus vei meidän kaikkien synnit ristinpuulle ja hankki armahduksen sinulle, minulle ja Hentun Liisalle, jos me vain haluamme omistaa omalle kohdallemme tuon armahduksen = syntyä uudesti elävään uskoon.

Me teemme ajatuksin, sanoin tahi teoin syntiä päivittäin. Mutta Golgatalla avattu verivirta pesee myöskin nämä synnit pois. Tottakai me voimme pyytää anteeksi syntejämme a) Jumalalta b) ihmiseltä, jota olemme loukanneet (= tehneet syntiä häntä kohtaan).

MUTTA...

Me saamme olla synnit pois pesevän puhdistavan verivirran alla siihen saakka kunnes me mahdollisesti käännymme tahallisen ja tietoisen synninteon tielle. Silloin virta ehtyy ja meidän pitää nöyrtyä tuhlaajapojan lailla parannukseen ja uudistaa matkaliittomme Kristuksen kanssa.

Tällöin saamme jälleen olla peson alla.

Mitään toisen ihmisen luona KYKKIMISTÄ ei tarvita!!

• p.o.l.l.e
        Melperi1 kirjoitti:

"Mitä hyötyä on olla uskossa tai uskomassa jos ei tarttis kilvoitella?"

Kilvoittelu ja vl-ihmisen edessä pokkurointi ovat 2 eri asiaa.

Jeesus vei meidän kaikkien synnit ristinpuulle ja hankki armahduksen sinulle, minulle ja Hentun Liisalle, jos me vain haluamme omistaa omalle kohdallemme tuon armahduksen = syntyä uudesti elävään uskoon.

Me teemme ajatuksin, sanoin tahi teoin syntiä päivittäin. Mutta Golgatalla avattu verivirta pesee myöskin nämä synnit pois. Tottakai me voimme pyytää anteeksi syntejämme a) Jumalalta b) ihmiseltä, jota olemme loukanneet (= tehneet syntiä häntä kohtaan).

MUTTA...

Me saamme olla synnit pois pesevän puhdistavan verivirran alla siihen saakka kunnes me mahdollisesti käännymme tahallisen ja tietoisen synninteon tielle. Silloin virta ehtyy ja meidän pitää nöyrtyä tuhlaajapojan lailla parannukseen ja uudistaa matkaliittomme Kristuksen kanssa.

Tällöin saamme jälleen olla peson alla.

Mitään toisen ihmisen luona KYKKIMISTÄ ei tarvita!!

Mene Melluseni vastaamaan kysymyksiin äläkä haistattele.

Usko sinä niinkuin tykkäät, käy välillä vaahtoomassa omankin seurakunnan palstalla juuri samalla tavalla kuin täällä ja röyhistele rintaas että olet paras

• p.o.l.l.e kirjoitti:

Mene Melluseni vastaamaan kysymyksiin äläkä haistattele.

Usko sinä niinkuin tykkäät, käy välillä vaahtoomassa omankin seurakunnan palstalla juuri samalla tavalla kuin täällä ja röyhistele rintaas että olet paras

Missä kohtaa haistattelin?

• Melperi1 kirjoitti:

Missä kohtaa haistattelin?

Älä M. välitä.

Tuo polle on vain normaali vl mesooja joka kutsuu itseään uskovaiseksi niin, ettei koko maailmassa ole muita uskovia.

On muka viisas, mutta kun yksikään Raamattua koskeva hermeuttinen totuus tulee esiin, menee sormi suuhun ja alkaa syyttely, ja todetaan kun hiiri loukossa; Saan uskoa niin kuin haluan.

Näinhän se heillä on aina, kun ei ole mitään pelastavaa uksoa, ei punaista lankaa, vain usko.

Meille kristityille usko on uudestsiyntymistä Jeesuskessa, joka tuo vapauden, kuten D. sanoi.

Vapauteen Hän meidät vapautti.

Me uskomme Jeesuksen Kristukseksi, he ja etupäässä Hän SRK;n jumalien valtakunnaksi.

jumaliahan heillä on todellisuudessa useita, Adonai, money, SRK yms.

Niiden kanssa on kilvoittelua, sitä riittää, kun säännöt muuttuu joka suvifestareilla.

Kes.

• 44+55

## He vaan menee ja tekee, ei tartte pyytää anteeksi kun on jo TULLU uskoon. Oho! ###

Etpä ole käynyt ns. vapaitten suuntien kokouksissa ollenkaan! Mene ja katso, kuinka paljon siellä pyydetään syntejä anteeksi, pyydetään apua sairauksiin jne. Niiden ihmisten elämä on samalla tavalla kilvoittelua uskossa, ainoana ERONA: USKOSSA JEESUKSEEN KRISTUKSEEN ja HÄNEN APUUNSA, eikä uskossa seurakuntaan ja sen apuun.

• p.o.l.l.e

Devoitille:
      valehteleeko ihminen _ tässä tapauksessa minä_ kun kerroin miten VL: t uskovat anteeksiantamuksen olevan? Ei todellakaan ole valehtelua jos o.m.a.n näkemyksen kertoo ja vielä omalla sai tiellä.

Kerrothan sinäkin!!!!!!!!!!!! ...etkä ole edes vl.

• p.o.l.l.e

Korjaus:
        Sai tiellä = saitilla

Jälleen tabletti huijas :)

• #Devoitille:
        valehteleeko ihminen _ tässä tapauksessa minä_ kun kerroin miten VL: t uskovat anteeksiantamuksen olevan? Ei todellakaan ole valehtelua jos o.m.a.n näkemyksen kertoo ja vielä omalla sai tiellä. #

Mielestäni valehtelu on sitä että tietää asian oikean laidan ja kuitenkin kertoo asian erilailla vastoin tietoaan. Sinä uskot sydämestäsi anteeksiantamuksen olevan noin miten vl-opissa on, eli sinä et valehtele. Mutta kuitenkin tietosi on väärä ja Raamatunvastainen.

• p.o.l.l.e kirjoitti:

Korjaus:
        Sai tiellä = saitilla

Jälleen tabletti huijas :)

Vaihda näppäimistö??

Sitähän suosittelit yllä Melperillekin.

Josko tulisi jotain asiaakin.

• Pollelta vielä kysyn että onko pelkkä käden nostaminen anteeksipyytämistä ja onko käden nosto tunnustamista uskoa Jeesukseen?

• p.o.l.l.e

Eli mä en valehtele sitten yhtään. En sitten yhtään. Lueppas miten kirjoitit: mielestäsi valehtelu on sitä että tietää asian oikean laidan mutta kuitenkin kertoo asian erilailla vasten tietoaan. Heh mikä lause!
      Ja sitä kirjoitat että uskon sydämestäni pala pala... todella sekavasti kirjoitat, pikkuinen.

Mä uskon niinku kirjoitan ja toimin niinku *ruukataan* :)

Muuta mun ei tartte sulle vastata, eikä Melperille koska tekin heikot hauraat ja itseänne täynnäolevat hyvät uskoonTULLEET ette vastaa mullekaan. Eikä Kesitas.murunen.

Vastauksia te kolme olette saaneet aivan tarpeeksi vuosien aikansa. Piste.

• Muuta mun ei tartte sulle vastata, eikä Melperille koska tekin heikot hauraat ja itseänne täynnäolevat hyvät uskoonTULLEET ette vastaa mullekaan. Eikä Kesitas.murunen.

Niinkö? Eikö tarvitse?

Taas vale. Todellisuudessa Sinulla ei ole paukkuja vastata, on parempi VL tapaan puhua soopaa ja valehdella.

Jatka vain sillä linjalla, pitäähän palstalla olla yksi perus vl, joka jokaisessa vastuksessa menee lähimmäisen periferiaan.

Asiaan ei riitä kompetenssi.

• 48+33

Nim. "p.o.l.l.en" kirjoituksesta käy ilmi, että hän luulee, että vain vanhoilliset kilvoittelee. Kylläpä ei ole käynyt paljon ulkona kodistaan. Uskomatonta!

• Jos kenellä hyvänsä on noin perustelematon usko, jossa ei mainita Kristusta Herraksi ja kiistetään Hänen kaikkivaltiutensa, kilvoittelua riittää.

Tuetaan häntä kirvoittelussa, olisi hienoa, että myös Hän pelastuisi.

Kes.

• R 20

Tuli sen koettelee kenen usko kestää. Ilmeisesti melperi ja kumppanit ovat kokeneen jonkin uskonnollisen kokemuksen jossakin tilanteessa ja uskovat saaneensa silloin uskon lahjan ja anteeksiannon omakseen.
      Ns. tämän maailman hengellisyyden henkivalta on voimissaan ja pystyy antamaan hengellisiä kokemuksia ja elämyksiä sekä näkyjä; tämä kannattaa tiedostaa.

• "Ilmeisesti melperi ja kumppanit ovat kokeneen jonkin uskonnollisen kokemuksen jossakin tilanteessa ja uskovat saaneensa silloin uskon lahjan ja anteeksiannon omakseen."

Aivan oikein.

Se on ihmisen uudestisyntymisen hetki, jota sinä normaaliin vl-tapaan halveksit.

Joh. 3:3

"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

• Melperi1 kirjoitti:

"Ilmeisesti melperi ja kumppanit ovat kokeneen jonkin uskonnollisen kokemuksen jossakin tilanteessa ja uskovat saaneensa silloin uskon lahjan ja anteeksiannon omakseen."

Aivan oikein.

Se on ihmisen uudestisyntymisen hetki, jota sinä normaaliin vl-tapaan halveksit.

Joh. 3:3

"3. Jeesus vastasi ja sanoi hänelle: "Totisesti, totisesti minä sanon sinulle: joka ei synny uudesti, ylhäältä, se ei voi nähdä Jumalan valtakuntaa"."

Juuri näin.
        R20 on vain VL uhri.

Hän painottaa uskon lahjaa ja tietoa synnin aneeksi antamisesta, eikä ole mitenkään kiinnostunut pelastumisesta.

Meille uudestisyntyneille pelastuminen tuo kaiken, rauhan sekä sovituksen.

Uskonnollista kokemusta emme ole saaneet, vaan uskon Jeesukseen, johon nimenomaan Jumala meitä veti.

Jeesus itse sanoi; Joh 6;44 Ei kukaan voi tulla minun luokseni, ellei Isä, joka minut on lähettänyt, vedä häntä. Sen, joka tulee, minä herätän viimeisenä päivänä.

Kuka VL,ää vetää?

• 59+36

Jos kerran synnit saa anteeksi vain jonkun vanhoillisen antaman synninpäästön kautta, niin turhaanko rukoilen syntejä anteeksi. Eli saan kyllä rukoilla kaikkea muuta, mutta en syntejäni anteeksi. Vähän outoa!

• p.o.l.l.e

Devoit, mun tieto ei ole väärää - aivan samoin voin sanoa sulle: Sun tieto on aivan väärää!
      Usko kuule aivan niinkuin tahdot, mä uskon tälläi ku uskon - kumpikaan ei valehtele kun kummallakin oma omakohtanen erilainen usko, suurena erotuksena se että toisella on synninpäästön avaimet, toisella ei.
      Kumpikin käsittää eritavalla asiat, se ei ole valehtelua eikä sen kummempaa.
      Mut se mikä on typerää, te ulkoavaruudessa olevat koitatte a.i.n.a sanoa että me uskomme väärin - ja tää on kuiteski vl-keskustelupalsta. Me kerrotaan miten uskotaan, hyväksykää se ilman rutinoita ja kiukkuja.

Melperi, mene vastaamaan kysymyksiini - oot kyllä niin outo tyyppi ku olla ja voi! Jokaikisessä muussa paikassa kommentoi mun ja muitytenki juttuja mut ei varsinaisella kysymyspaikassani.

Jos on vanha vinyylilevy ja wanha rammari, ne kyllä jumittaa kymmenenki vuotta samaa, samaa, samaa.....

• Tuomenmarja

Polle on ihka aito vl, hänen vastauksissaan ja kommenteissaan kuuluu korskea omavanhurskaus mutta ei Hyvän paimenen ääni. Meidän on oltava nöyriä Jumalan sanalle eikä ihmisopeille, tämä ei vl lahkon opetuksissa kirkastu. Siellä nöyristellään ihmisiä ja yhteisöä, seurakuntaa joka on heille epäjumalan vallan saanut, Jeesus jäi hyllylle hoitokokousharhoissa.

• T.Omu
        Tuomenmarja kirjoitti:

Polle on ihka aito vl, hänen vastauksissaan ja kommenteissaan kuuluu korskea omavanhurskaus mutta ei Hyvän paimenen ääni. Meidän on oltava nöyriä Jumalan sanalle eikä ihmisopeille, tämä ei vl lahkon opetuksissa kirkastu. Siellä nöyristellään ihmisiä ja yhteisöä, seurakuntaa joka on heille epäjumalan vallan saanut, Jeesus jäi hyllylle hoitokokousharhoissa.

mitähän Jeesus tarkoitti jalkojen pesulla? Jalat tomuuntuu matkan vaelluksesta...

• 58+44

## mitähän Jeesus tarkoitti jalkojen pesulla? Jalat tomuuntuu matkan vaelluksesta.. ##

Tottakai jalat pestään! Kysymys kuuluu vain: Kuka ne pesee?

• rauhaa rakastava

Kuka ne pesee?

Jeesushan pesi itse opetuslastensa jalat ja sanoi mm. näin:
        "Sentähden, jos minä, joka olen Herra ja Mestari, olen teidän jalkanne pessyt, niin pitää myös teidänkin toinen toisenne jalat pesemän.
        Sillä minä annoin teille esikuvan, että te niin tekisitte, kuin minä tein teille."

Selvää puhetta. Miten ymmärrätte tämän. Siitä voisi keskustella, mutta ei kiviä heitellen...

• 58+44

Ihminen voi pestä kyllä toisten jalkoja, mutta kuka pesee sydämen: Se on aina Jeesus Kristus, koska ei ole Raamatussa mainittu ketään toista syntien Sovittajaa ja syntien Anteeksiantajaa.

Vanhoillisilla on vähän hakusessa, mitä on evankeliumin julistaminen. se on ollut apostoleista lähtien evankeliumin eli ilosanoman Kristuksesta julistaminen, että HÄN on sovittanut syntimme ja Hänessä on lunastus ja anteeksiantamus niinkuin Raamatussa sanotaan. Tätä evankeliumia julistamme ja levitämme kaikkialle maailmaan. Me julistamme Jeesusta Kristusta ja toivomme kaikkien tulevan tuntemaan Hänet henkilökohtaisena Vapahtajana ja elämän Herrana ja johdatamme ihmisiä Hänen luokseen, koska vain Hänessä on sielun pelastus.

Julistuksemme fokus on Kristus ja Hänen anteeksiantonsa, eikä fokuksena ole antamamme synteinpäästö, koska sitä ei ole ilman uskoa Jeesukseen Kristukseen.

• Tässä ketjussa on sekä raamatullista evankeliumia uskosta Jeesukseen Kristukseen että p.o.l.l.e:n edustamaa vl-HÖMPPÄÄ (= valhetta).

Kumpaan sinä uskot?

• rauhaa rakastava

Sanopas, Melperi ykkönen, miten Sinä ymmärrät tuon jalkojen pesun?

Jeesushan sanoi myös, että joka on jo kylpenyt ei tarvitse uudestaan kylpeä. Riittää, että jalat pestään. ( Noin vapaasti muisteltuna)

• Elli Taivalaho

Nim. 58 44 puhuu asiaa!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kumpi vetoaa enemmän sinuun

Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?
      Ikävä
      92
      1766
    2. Ei se mene ohi ajan kanssa

Näin se vaan on.
      Ikävä
      85
      1252
    3. Tavoitteeni onkin ärsyttää

Sua niin turhaudut ja unohdat koko homman
      Ikävä
      110
      1123
    4. Tunnistebiisi

Laita joku tunnistebiisi, niin tiedän ett oot täällä ja kaipaat ehkä mua
      Ikävä
      71
      954
    5. Taidat tykätä linnuista paljon

Mikä on sun lemppari ☺️😉🥹🦢🐦‍⬛🦉🦜🦚
      Ikävä
      105
      901
    6. Okei nyt mä ymmärrän

Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘
      Ikävä
      56
      828
    7. Miks käyttäydyt noin?

Välttelet kaikkia kohtaamisia...
      Ikävä
      47
      741
    8. Ei sun tarvi jännittää enää

en yritä enää mitään. Tiedän että olin mauton ja sössin kaiken.
      Ikävä
      36
      732
    9. Olen huolissani

Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis
      Ikävä
      47
      681
    10. Minkälainen ääni mulla on mies

Sinun mielestä?
      Ikävä
      33
      663
    Aihe