Luin aiemmasta keskustelusta että olisi mahdollista nostaa eläkettä 25% maksimissaan, onko tämä mahdollista, tarkoitan että voiko siis eläkettä nostaa käyttöön ennen eläkeikää vai onko tämä vain huhu puhetta?
Voiko eläkettä nostaa ennen eläkeikää?
15
1713
Vastaukset
- lopunalku
höpöhöpö, eläkeyhtiöt toivovat ja yrittävät vain tappaa ja tuhota kaikki jotka heiltä ovat rahaa vailla... näin on käynyt ainakin minun kohdalla . suomessa ei ole enään eläkerahoja koska paskaherrat ovat ne jo vieneet .
Kaikki kuolemaan vaan niin silloin saa rauhan eikä tarvi välittää enään mistään - 9ysinine
Käsittääkseni normaalieläkettä ei voi ottaa käyttöönsä ennen kuin virallisesti tekee eläkehakemuksen ja jää eläkkeelle (tyypillisesti siis 63-v täytettyään). Jos kyse on vapaaehtoisesta eläkkeestä (eläkesäästäminen), jota henkilö maksaa itse itselleen, niin siinä voi olla toiset säännöt.
- ikiliikkuja 2
Voihan vielä ainakin jäädä osaeläkkeelle, jos lyhentää työaikaansa. mikään ei kai estä että eläkepäivinä tekee jtain muuta työtä tai toimii yrittäjänä.
Vastaus nimimerkille 'tietoa kaipaava'
Vanhuuseläkkeelle voit siirtyä oman valintasi mukaan 63-68 -vuotiaana. Vanhuuseläke voi alkaa vasta, kun työsuhde on päättynyt. Eläkkeen määrän nostaminen käyttöön osittain ennen eläkeikää ei ole mahdollista.
Tietyn ikäisillä henkilöillä (ennen vuotta 1952 syntyneet) on oikeus jäädä varhennetulle vanhuuseläkkeelle 62-vuotiaasta alkaen. Tällöin eläkkeeseen lasketaan varhennusvähennys, joka pysyvästi pienentää eläkkeen määrää.
Työeläketietäjä on tässä käsitellyt vain työnteon perusteella maksettavaa vanhuuseläkettä. Jos tarkoitit muuta eläkettä kuin vanhuuseläkettä, pyydän tarkentamaan kysymystäsi.- putkilainen
Ei pidä paikkaansa olen syntynyt -54 ja olen putkessa ja papereissani lukee eläkkeelle 62 vuotiaana
- Ennakkoeläke
putkilainen kirjoitti:
Ei pidä paikkaansa olen syntynyt -54 ja olen putkessa ja papereissani lukee eläkkeelle 62 vuotiaana
Kyllähän noi vippifirmat tonkin on keksiny www.nytlainaa.com
- toinen putkilainen
putkilainen kirjoitti:
joo, mutta se tarkoittaakin sitä että olet pitkäaikaistyötön.... ei sinne 62-ikäisenä muuten pääse kuin lisäpäiviltä.
- k.s lisäpäivät
Pitää paikkansa. Olet vain ikääntynyt työtön ja sinut voidaan
komentaa töihin vaikka huomenna.
Eli olet n.s lisäpäivillä.- linkittäjä
Tässä niistä ikääntyneen pitkäaikaistyöttömän lisäpäivistä
lisää:
http://www.kela.fi/ikaantyvien-tuet_lisapaivat-ikaantyneille
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/vanhuuselake/ikaantyneidentyottomyysturva/Sivut/default.aspx
jne. - vapaa mies
linkittäjä kirjoitti:
Tässä niistä ikääntyneen pitkäaikaistyöttömän lisäpäivistä
lisää:
http://www.kela.fi/ikaantyvien-tuet_lisapaivat-ikaantyneille
https://www.tyoelake.fi/fi/erilaisiaelakkeita/vanhuuselake/ikaantyneidentyottomyysturva/Sivut/default.aspx
jne.putkilainen 17.2.2014 17:03
"Ei pidä paikkaansa olen syntynyt -54 ja olen putkessa ja papereissani lukee eläkkeelle 62 vuotiaana"
Sinut voidaan komentaa töihin vaikka viikoa ennen kuin täytät
62 vuotta ja silloin et pääse eläkkeelle.
Jos kieltäydyt töistä niin joudut karenssiin, etkä pääse sittenkään
eläkkeelle 62 vuotiaana koska putosit putkesta.
Itse olen myös -54 syntynyt ja yritän kyllä kaikin mahdollisin
keinoin kimmerrellä työelämässä, etten joutuisi tuohon "putkeen"
joka on pelkkää köyhyyttä ja epävarmuutta päivästä toiseen. - tokipelätäsaa
vapaa mies kirjoitti:
putkilainen 17.2.2014 17:03
"Ei pidä paikkaansa olen syntynyt -54 ja olen putkessa ja papereissani lukee eläkkeelle 62 vuotiaana"
Sinut voidaan komentaa töihin vaikka viikoa ennen kuin täytät
62 vuotta ja silloin et pääse eläkkeelle.
Jos kieltäydyt töistä niin joudut karenssiin, etkä pääse sittenkään
eläkkeelle 62 vuotiaana koska putosit putkesta.
Itse olen myös -54 syntynyt ja yritän kyllä kaikin mahdollisin
keinoin kimmerrellä työelämässä, etten joutuisi tuohon "putkeen"
joka on pelkkää köyhyyttä ja epävarmuutta päivästä toiseen.vapaa mies voi panikoida ihan rauhassa vaikka maailman kaikilla asioilla... tämä näyttää olevan yksi niistä.Toki jos olet itse ottanut loparit niin sinua pompotetaan toisin kuin tuotannollistaloudellisin syin.Mitä köyhyyttä ja epävarmuutta siinä putkessa muka on, saa ansiosidonnaista... joka tietysti on riippuvainen palkasta.Se suo aikaa nauttia elämästä ihan kelpo korvauksella, kyllä minulle ainakin on hyvältä maistunut.Tuo mitä kirjoittelet on täyttä soopaa.... ne keille ei päivät riitä putkeen SAAVAT kunnan velvoitetyön sentakia että pääsevät sinne putkeen ja se mitä saa palkkaa siltä ajalta on ihan yhdentekevää koska sen ansiosidonnaisen saa kuitenkin saman suuruisena kuin ennen sitä kunnan velvoitetyötä.
- etsillaitaas
Voihan eläkettä tavallaan nostaa ennen virallista eläkeikää esim jos olet työkyvyttömyyseläkkeellä. Itselläni vakuutusyhtiö maksaa eläkkeeni ja se on se mihin työnantajani oli minut vakuuttanut. Kaikilla muistaakseni pitää olla vakuutus työssä ollessa....yksityisyrittäjä on asia erikseen ja se pitää itse hoitaa.
Valtio 'Kela' maksaa työkyvyttömyyseläkettä esim nuorille joilla ei ole työhistoriaa.- edelleen putkilainen
Putkeen jäämiseni oli oma valintani vuoden ollut ja erittäin tyytyväinen elämääni kerran vuodessa soitto työkkäriin eikä vaaraa joutua töihin en tunne yhtään paperimiestä jolle olisi tarjottu edes töitä koko ikäni paperitehtaalla joten jos nyt ei ole vara nauttia elämästä niin koskas sitte.
- Lisää eläkettä
edelleen putkilainen kirjoitti:
Putkeen jäämiseni oli oma valintani vuoden ollut ja erittäin tyytyväinen elämääni kerran vuodessa soitto työkkäriin eikä vaaraa joutua töihin en tunne yhtään paperimiestä jolle olisi tarjottu edes töitä koko ikäni paperitehtaalla joten jos nyt ei ole vara nauttia elämästä niin koskas sitte.
Vippifirmoilta tollainen onnistuu www.velkajarjestely.info on yksi ja www.edullinenpikavippi.com toinen, jotka mainostavat.
- toinen putkilainen
edelleen putkilainen kirjoitti:
kuin myöskin minä olen tyytyväinen jo 5. vuotta Jäätiin 2009 vapaaehtoisesti 30 muun kanssa putkeen ja hyvin on mennyt, kerran käytiin työkkärissä jolloin toimintasuunitelma tehtiin ja sitten on soitto kerran vuoteen. Olen synt,1952 ja lisäpäivillä, eläkkeelle voisin jäädä tulevana kesänä mutta taidanpa kartutella eläkettäni vielä vuoden, eli 63 ikään asti.Minä puolestani metallissa olen työikäni viettänyt ja nyt nautin myöskin työni tuloksista jo viidettä vuotta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Hengenvaaralliset kiihdytysajot päättyivät karmealla tavalla, kilpailija kuoli
Onnettomuudesta on aloitettu selvitys. Tapahtuma keskeytettiin onnettomuuteen. Tapahtumaa tutkitaan paikan päällä yhtei823646Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss1071802- 1061102
- 991085
- 60933
Priden osallistujamäärä suuri pettymys!
Ei lähellekään sataatuhatta, vaikka mukaan on värvätty kaikki aktivistit jopa homot katolta heittelevä islamistinen aate165855- 42836
IS Viikonloppu 28.-29.6.2025
3- merkitty Kovis Erkki Vuokilalta. Oikean reunan (kuvituksellinen) pääkuva on hauska, mutta siitä johdetun sanan merkit57791Joku kysyy
Missä on syy? Jossainhan se syy täytyy olla persujen kannatuksen alenemiseen. Kannatuksen alneminen ei näy pelkästään g59769Kannan sinua mukanani
Aina sydämessäni ❤️ Niin kauan kun henki pihisee ja veri virtaa suonissani, niin olet osa minua tavalla, josta olen kii28745