Kyllästynyt isovanhempi

Isoäiti

Mitä pitäisi tehdä? Olen 4:n lapseni kautta isovanhempi 3:lle lapselle. Bonuslapsenlapsia on 4. Pidän ja hoidan kyllä omia lapsenlapsiani, mutta... Olen saanut haukkuja miniäni äidiltä siitä, että en vahdi näitä ns. bonuslapsia. Mielestäni heillä on kahdet isovanhemmat joiden kuitenkin pitäisi olla paljon läheisempiä kuin minun.
Lapsista kyllä pidän ja tulemme hyvin juttuun, mutta en halua olla jatkuvasti ns. lapsenvahti.Tyttäreni bonuslapset eivät ole koskaan olleet minulla hoidossa, mutta poikani on ilmeisesti niin vaimonsa suvun lumoissa, että olettaa minun tekevän juuri niin kuin haluavat. Miksi muuten toinen mummi syyttää minua siitä, että en ota hänen lapsenlapsiaan hoitoon?
Noh, johonkin piti purkautua, niin olkoon sitten tämä.

18

467

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Äitimuori

      Saatat saada moitteita, mutta et minulta. Olen äiti ja mummu joka osaa rakastaa vain omia lapsiaan ja lapsenlapsiaan. Kun esim. toisten lapset metelöivät kaupassa tai uimahallissa, se ärsyttää helkkaristi. Kun omat lapsenlapset marisee niin ei tippaakaan. Tai ehkä ruuhkavuosina omat lapset ärsyttivät vähän kun olivat pieniä, mutta nyt lapsenlapset pysyvät kullannuppuina ja saavat ymmärrystä vaikka kuinka mankuvat.

      Se lienee huono asia, pitäsi olla tasapuolinen kaikille. Hyväksyn kyllä jokaisen, mutta työpanokseni kohde minulla on oikeus valita. Kestän siis huonouteni ja pysyn sanani takana. Toki jos tuntuu että haluan ja voimia riittää hoidella myös bonuslapsia, voin sen tehdä. Missään asioissa en ole ehdoton, työn ohessa hoitelen kolmea ihan omaa lapsenlasta, bonuslapsia ei ole.

    • mummuksi

      Sinulla ei ole velvollisuutta hoitaa ketään lasta, olethan jo omasi aikuisiksi hoitanut. Mutta ymmärrettävää on, että hoidat omia lastenlapsiasi jos jaksat ja ehdit. Isoäidit ovat sellaisia.
      Sen sijaan en ymmärrä, miksi sinun pitäisi hoitaa vieraita lapsia, joilla on omatkin isovanhemmat. Jos lastenhoitajaksi haluat ruveta, niin sitten sinulle pitää maksaa palkkaa.

    • yksvaan...

      Kyllä se on niin ,että jokainen mummu hoitaa omat lapsenlapsensa ,siihen nimeen erotkaa ja vaihtakaa parisuhteita ,että pystytte itse huolehtimaan niistä bonus lapsista.

    • Ei ole epätavallista

      Kyllä on melkoista sekamelskaa lastesi eläminen. Tottakai yritetään hyväksikäyttää jos vaan joku oli tarpeeksi hölmö että alkaisi ruokkimaan ja hoitamaan.

      Onko isovanhemmatkin jo niin nössöjä ettei mitään rajoja kykene lapsilleen asettamaan "että perustelkaa uusperheitä vaikka kymmeniä mutta rajansa kaikella"

      Toisella mummilla ei ole mitään oikeutta syyttää niin että ÄLÄ VÄLITÄ. Se voi kohta olla "entinen" mummi ja pojallasi on toinen uusperhe.

      Perheellisten ei tarvitse itse ottaa vastuuta elämästään kun hyödynnetään ei hoitamisessa vaan rahallisestikkin isovanhempia. Isovanhemmille mikään ei ole enään vapaaehtoista vaan PAKKO. Uusperhe pariskunnalla pitää olla paljon yhteistä vapaa- aikaa ilman kakaroita jaloissa pyörimässä niin kuin suhdetta aloittelevilla sinkuilla. Jos koko ajan vaihdetaan suhdetta niin aina on ne entiset lapset tiellä. Pienet lapset kärsivät kun niitä kärrätään kotoa koko ajan pois uusperheen tieltä.

      Ei ole epätavallista aikuisten lasten vaatimukset. Jos ei moitteen sanaa kestä niin saahan sitä hoitaa vaikka naapurinkin lapset.

    • höhheijaa

      No taashan tässä joku keksinyt tämmöisen mukavan provon.

      Olen itse toista kertaa naimisissa. Miehelläni on viisi lapsenlasta ja kaksi bonuslapsenlasta. Minulla ei ole vielä yhtään omaa lapsenlasta. Olen hoitanut mieheni lapsenlapsia yhdessä mieheni kanssa ja joskus ilman häntä. Ja olen myös viettänyt aikaa hänen bonuslastenlastensa kanssa. Kaikki hoitamiset ja tapaamiset sun muut on vietetty yhdessä sopien. Vanhemmat pyytelevät ja ehdottelevat, joskus me ehdottelemme, kutsumme kylään tai saamme ideoita. Mutta omilla ehdoillamme toki; jos minulle ei käy, niin minulle ei käy, mies tekee omat päätöksensä hoidosta ja osallistumisesta omilla ehdoillaan.

      Kun tyttäreni tulevat saamaan omia lapsia, osallistun varmasti heidän hoitoonsa, jos vain terveyttä riittää (ja tyttäret pysyvät riittävän lähellä). Uskoisin että asiat sujuvat sovussa silloinkin. Tunne on varmasti vähän eri, mutta rakkaiksi ovat muodostuneet kaikki nämäkin kasvavat ihmiset, jotka tähän mennessä tässä elämässäni ovat pyörineet.

    • itsekästä touhua

      Nyt täytyy kyllä sanoa, että minulla on 3 lasta, näistä esikoinen on ex-kumppanin ja kaksi on yhteistä nykyisen miehen kanssa.

      Jos kävisi niin että menemme anopilleni kylään ja hän huomioisi vaan omia lapsenlapsiaan, niin se olisi hyvin nopeasti viimeinen kerta kun kukaan lapsistani siellä käy! En todellakaan sietäisi aliarviointia lastani kohtaan! Kyllä me aikuiset ihmiset ymmärrämme verisiteet, mutta pieni lapsi ei sitä ymmärrä.

      Jos ihminen on niin itsekeskeinen että ei pysty välittämään jostain vain sen takia että ei ole verisukua, niin ei kyllä ansaitse niitä verisukulaisiakaan, näin se vaan on!

      Tässä avauksessa tietysti puhutaan hoitamisesta. Onko se sitten niin hirveä asia että sinun oma lapsesi on tehnyt päätöksen olla isäpuoli tälle lapselle? Olemalla välitämättä tästä pienestä lapsesta, niin samalla aliarvioit poikasi päätöstä. Minun nykyinen mies on ainoa oikea isä esikoiselleni. Hänet on kyllä alusta asti otettu mieheni sukuun mukaan aivan kuin olisi sinne aina kuulunutkin ja oletan kyllä että suurinosa ihmisistä on näin suurisydämisiä :) Hoitoon pidemmäksi aikaa en heitä sinne jätä, niinkun en muitakaan lapsiani, mutta muutaman tunnin on kyllä esikkokin siellä ollut. Ja todellakin vielä kerran, jos nämä isovanhemmat kääntäisivät esikoiselleni selän eikä häntä enää huomioisi, niin sinne ei menisi enää kukaan meistä. Tätä en tietenkään ole heille sanonut, enkä niin käyttäytynyt, vaan he ovat ottaneet lapseni ihan vapaaehtoisesti osaksi perhettä :D

      • mummuksi

        Harva ihminen nyt kääntää kotiinsa tulleelle lapselle selän, olipa tämä oma tai vieras. Usein on nähtävissä jopa jonkinlaista vieraskoreutta.
        Mutta selvää on, että omat lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeimmät, heidän sukunsa jatkajat ja omaisuutensa perijät. Joka muuta väittää, se teeskentelee.
        Sinun esikoisesi on omien vanhempiensa ja isänsä vanhempien lastenlapsi. Sille et mahda mitään sinä eivätkä nykyisen miehesi vanhemmat.


      • Itsekästä touhua
        mummuksi kirjoitti:

        Harva ihminen nyt kääntää kotiinsa tulleelle lapselle selän, olipa tämä oma tai vieras. Usein on nähtävissä jopa jonkinlaista vieraskoreutta.
        Mutta selvää on, että omat lapsenlapset ovat isovanhemmille tärkeimmät, heidän sukunsa jatkajat ja omaisuutensa perijät. Joka muuta väittää, se teeskentelee.
        Sinun esikoisesi on omien vanhempiensa ja isänsä vanhempien lastenlapsi. Sille et mahda mitään sinä eivätkä nykyisen miehesi vanhemmat.

        Minun esikoiseni perii nykyisen mieheni vanhemmat, halusivat he sitä tai eivät. Tietenkin voi testamentilla jättää, mutta virallisesti hän on heidän perijänsä. Niinkuin sanoin mieheni on ainoa oikea isä esikoiselleni, niin tarkoitin sitä ihan sanan jokaisessa merkityksessä.

        Enmän minä tässä haluakkaan mahtaa yhtään mitään, totesin vain että kerrankin hyljeksii esikoistani niin ei tarvitse ketään nähdä. Ja sama toistuu ihan jokaisen lapsen kohdalla oltiin missä tahansa.

        Olen kyllä nähnyt ja kuullut paljon sellaisia tarinoita jotka eivät mene niin. Bussissa kuuntelin kerran kun eräs mamma jutteli vieruskaverin kanssa lapsenlapsistaan, tämä vanhempi naishenkilö sanoin että 5omaa lapsenlasta ja yksi joka ei sitä ole virallisesti, mutta aivan yhtä tärkeä ja rakas!

        Tuttava pariskunnalla on yksi lapsi joka on edellisestä suhteesta, siitä huolimatta hänen ei biomummu on ottanut hänet niin avosylin vastaan. Ennen pariskunnan yhteistä lasta tämä ei bio oli usein mummulassa yötä ihan mummun ja vaarin pyynnöstä.

        Tässä ihan muutama esimerkki ja näitä on paljon paljon lisää. Kaikki eivät ole yhtä suurisydämisiä ja osa on erittäinkin itsekeskeisiä. EIhän kaikista ole isä/äitpuoleksi, eikä tarvitse ollakkaan, niinkuin ei tarvitse olla mummuksi eikä vaariksikaan vaikka olisi kuinka biologiset siteet. Kukin tyylillään, mutta vaikka sinä elät hieman vähemmän hyväsydämistä ja rakastavaa elämää, niin se ei tarkoita että kaikki elävät sellaista.

        Minun sisarruksellani on myös lapsipuoli ja omat vanhempani ovat ottaneet hänet myöskin hyvin sukuun mukaan. Vaikka hän ei ole verisukua lasteni kanssa, niin kyllä hän jollain tavalla serkku on. Vaikka hän ei ole sukua vanhemmilleni niin hän kutsuu siitä huolimatta vanhempiani mummuksi tai vaariksi ja on vanhemmillani yötä samalla kun sisarrukseni ja hänen kumppaninsa yhteinen lapsi. Että näin..


      • mummuksi
        Itsekästä touhua kirjoitti:

        Minun esikoiseni perii nykyisen mieheni vanhemmat, halusivat he sitä tai eivät. Tietenkin voi testamentilla jättää, mutta virallisesti hän on heidän perijänsä. Niinkuin sanoin mieheni on ainoa oikea isä esikoiselleni, niin tarkoitin sitä ihan sanan jokaisessa merkityksessä.

        Enmän minä tässä haluakkaan mahtaa yhtään mitään, totesin vain että kerrankin hyljeksii esikoistani niin ei tarvitse ketään nähdä. Ja sama toistuu ihan jokaisen lapsen kohdalla oltiin missä tahansa.

        Olen kyllä nähnyt ja kuullut paljon sellaisia tarinoita jotka eivät mene niin. Bussissa kuuntelin kerran kun eräs mamma jutteli vieruskaverin kanssa lapsenlapsistaan, tämä vanhempi naishenkilö sanoin että 5omaa lapsenlasta ja yksi joka ei sitä ole virallisesti, mutta aivan yhtä tärkeä ja rakas!

        Tuttava pariskunnalla on yksi lapsi joka on edellisestä suhteesta, siitä huolimatta hänen ei biomummu on ottanut hänet niin avosylin vastaan. Ennen pariskunnan yhteistä lasta tämä ei bio oli usein mummulassa yötä ihan mummun ja vaarin pyynnöstä.

        Tässä ihan muutama esimerkki ja näitä on paljon paljon lisää. Kaikki eivät ole yhtä suurisydämisiä ja osa on erittäinkin itsekeskeisiä. EIhän kaikista ole isä/äitpuoleksi, eikä tarvitse ollakkaan, niinkuin ei tarvitse olla mummuksi eikä vaariksikaan vaikka olisi kuinka biologiset siteet. Kukin tyylillään, mutta vaikka sinä elät hieman vähemmän hyväsydämistä ja rakastavaa elämää, niin se ei tarkoita että kaikki elävät sellaista.

        Minun sisarruksellani on myös lapsipuoli ja omat vanhempani ovat ottaneet hänet myöskin hyvin sukuun mukaan. Vaikka hän ei ole verisukua lasteni kanssa, niin kyllä hän jollain tavalla serkku on. Vaikka hän ei ole sukua vanhemmilleni niin hän kutsuu siitä huolimatta vanhempiani mummuksi tai vaariksi ja on vanhemmillani yötä samalla kun sisarrukseni ja hänen kumppaninsa yhteinen lapsi. Että näin..

        Ehkäpä sinäkin saat elämäsi aikana vielä kokea, että biologiset lapset ja lastenlapset ovat aivan eri asia kuin ketkään muut lapset, edes ns. bonuslapset.
        Nythän se kokemus sinulta vielä puuttuu, toisin kuin anopiltasi.
        Sitä en sentään sinulle toivo, että lapsenlapsesi pitäisivät mummunaan ja vaarinaan vieraita ihmisiä eivätkä sinua. Se kokemus lienee uhkaamassa esikoisesi isovanhempia.


      • itsekästä touhua
        mummuksi kirjoitti:

        Ehkäpä sinäkin saat elämäsi aikana vielä kokea, että biologiset lapset ja lastenlapset ovat aivan eri asia kuin ketkään muut lapset, edes ns. bonuslapset.
        Nythän se kokemus sinulta vielä puuttuu, toisin kuin anopiltasi.
        Sitä en sentään sinulle toivo, että lapsenlapsesi pitäisivät mummunaan ja vaarinaan vieraita ihmisiä eivätkä sinua. Se kokemus lienee uhkaamassa esikoisesi isovanhempia.

        Ehkä saan kokea että on eriasia, ehkä en. Sen näkee sitten. Ainakin oletan että mielipiteeni heistä on avan eri kuin tämän koko ketjun aloittajan.

        Sinun niin viisaaseen kommenttiin että on uhkaamassa minun esikoiseni isovanhempia että lapseni pitää viareita ihmisiä isovanhempinaan, niin oli erittäinkin asiallinen, luuletko että täällä on ehdontahdoin erotettu lapsi isovanhemmistaan? Ehei, ei todellakaan! Ja sanotaanko näin, että kyllä tuollaiset paskakommentit aina jaksaa vähän tunnahtaa, kun ihmiset odottaa että täällä pallolla tallustelee yhtä kylmäkiskoista väkeä kuin he itse ovat.

        Mutta jos nyt välttämättä haluat tietää, niin lapseni isovanhempia ei voisi vähempää tämä lapsi (niinkuin ei muutakaan) kiinnostaa. He eivät ole lapsensa kanssa missään tekemisissä, he häpeävät häntä ja sitämyöden heidän lapsensa tekemät lapset ovat aivan samalaista pohjasakkaa kuin hän itse. Sanasta sanaan ei viitsi kaikkea toistella, eikä se kenellekkään kuulu. Eli nämä isovanhemmat ovat kyllä aivan itse halunneet pitää meidät kaikki kaukana, eli se ei ole heitä uhkaamassa vaan aivan oman tahdon tuotosta, mutta kiitosta vaan kun toivot että minulle ei samanlainen kohtalo ole edessä.

        Ja juu minulta tosiaan puuttuu isovanhempana olemisesta kokemus, toisinkuin anopiltani. Mutta enhän ole missään vaiheessa anoppiani arvostellut? Eli miksi tuollaisen lauseen sanoit?


      • mummuksi
        itsekästä touhua kirjoitti:

        Ehkä saan kokea että on eriasia, ehkä en. Sen näkee sitten. Ainakin oletan että mielipiteeni heistä on avan eri kuin tämän koko ketjun aloittajan.

        Sinun niin viisaaseen kommenttiin että on uhkaamassa minun esikoiseni isovanhempia että lapseni pitää viareita ihmisiä isovanhempinaan, niin oli erittäinkin asiallinen, luuletko että täällä on ehdontahdoin erotettu lapsi isovanhemmistaan? Ehei, ei todellakaan! Ja sanotaanko näin, että kyllä tuollaiset paskakommentit aina jaksaa vähän tunnahtaa, kun ihmiset odottaa että täällä pallolla tallustelee yhtä kylmäkiskoista väkeä kuin he itse ovat.

        Mutta jos nyt välttämättä haluat tietää, niin lapseni isovanhempia ei voisi vähempää tämä lapsi (niinkuin ei muutakaan) kiinnostaa. He eivät ole lapsensa kanssa missään tekemisissä, he häpeävät häntä ja sitämyöden heidän lapsensa tekemät lapset ovat aivan samalaista pohjasakkaa kuin hän itse. Sanasta sanaan ei viitsi kaikkea toistella, eikä se kenellekkään kuulu. Eli nämä isovanhemmat ovat kyllä aivan itse halunneet pitää meidät kaikki kaukana, eli se ei ole heitä uhkaamassa vaan aivan oman tahdon tuotosta, mutta kiitosta vaan kun toivot että minulle ei samanlainen kohtalo ole edessä.

        Ja juu minulta tosiaan puuttuu isovanhempana olemisesta kokemus, toisinkuin anopiltani. Mutta enhän ole missään vaiheessa anoppiani arvostellut? Eli miksi tuollaisen lauseen sanoit?

        - Niinpä.

        - En luule mitään sinusta enkä sortin sakistasi. Sinä sen sijaan näytät luulevan yhtä ja toista minusta.

        - En halua välttämättä tietää, eikä kitkerä purkauksesi antanutkaan mitään tietoa lapsesi isovanhemmista ja heidän tunteistaan - vain sinusta ja sinun tunteistasi.

        - Kirjoitin mitä kirjoitin. Se lienee luvallista.


      • itsekästä touhua
        mummuksi kirjoitti:

        - Niinpä.

        - En luule mitään sinusta enkä sortin sakistasi. Sinä sen sijaan näytät luulevan yhtä ja toista minusta.

        - En halua välttämättä tietää, eikä kitkerä purkauksesi antanutkaan mitään tietoa lapsesi isovanhemmista ja heidän tunteistaan - vain sinusta ja sinun tunteistasi.

        - Kirjoitin mitä kirjoitin. Se lienee luvallista.

        En tullut tänne tappelemaan, joten kirjoitan tämän ja annan sitten olla. En luule sinusta mitään, ethän sinä millään tavalla kiinnosta minua, ihmeellistä että edes sanot noin.. Miksi minä ajattelisin sinusta jotain? Noh, aivan sama.

        Myönsin tuossa että tuollaiset kommentit tunnahtaa, niin eiköhän se selitä sen miksi tuohduin. Ihmettelen kuitenkin että miten voit sanoa että tämä:

        "He eivät ole lapsensa kanssa missään tekemisissä, he häpeävät häntä ja sitämyöden heidän lapsensa tekemät lapset ovat aivan samalaista pohjasakkaa kuin hän itse. Sanasta sanaan ei viitsi kaikkea toistella, eikä se kenellekkään kuulu. Eli nämä isovanhemmat ovat kyllä aivan itse halunneet pitää meidät kaikki kaukana, eli se ei ole heitä uhkaamassa vaan aivan oman tahdon tuotosta."

        kertoo minun mielipiteeni? Kyllä se kertoo näiden isovanhempien mielipiteen, koska nämä asiat he ovat sanoneet minulle aivan suoraan. Tuo ei kerro mitään minusta tai minun tunteistani. Onko se jotenkin minun vikani jos lapseni isovanhemmat sanoo että lapseni on heille paskantärkeä ja pohjasakkaa koska on heidän lapsensa lapsi ja tämä lapsi on heille pettymys. Tämä valitettavasti koskee ex-mieheni toistakin lasta, ei vain minun lastani. Olisihan se huomattavasti kivempaa, että vain luulisin heidän ajattelevan noin ja olisin heidät ajanut itse pois, mutta valitettavasti se ei ole niin. Olisin valmis tekemään kaikkeni jotta lapselleni olisi biologiset isovanhemmat ja isä elämässä, mutta se nyt vaan ei ole niin, enkä voi asialle mitään tehdä. Nämä isovanhemmat eivät ole koskaan edes tätä lasta tavannut, kuva lähetettiin exän kanssa synnäriltä, ristiäisistä ja yks vuotis päivältä mutta mitään vastauksia ei koskaan tullut joten oli meidänkin aika luovuttaa.


    • kaikki nähtävissä

      Hoitakaahan mummut vaan niitä " bonuslapsia " että vanhemmat pääsevät juoksemaan ja hummaamaan uusien suhteiden perässä .kyllä osataan mummujakin hyväksi käyttää,se on kyllä nähty monta kertaa ,eikä sitä kannata kaunistella.Kyllä mummuja syyllistetään muka rakkauden puutteesta ,vaikka tänäpäivänä moni vanhempi hylkää OMAN LAPSENSA uuden suhteen takia ,uusi on tärkeämpi ,kuin oma LAPSI .hävetkää vanhemmat ,jos vielä osaatte hävetä.Missä on vastuu ? Eiköhän ne mummut ole oman osansa ja vastuunsa kantaneet paremmin .kuin tämänpäivän vanhemmat ,kun lukee ja seuraa tämän päivän uutisia ,lastenkin kannalta.

      • äläpäs nyt!

        Samalla tavalla moni hylkää oman lapsensa isovanhemmilleen vaikka kuinka olisi biologiset vanhemmat yhdessä ja näissäkin tapauksissa isovanhemat ovat jo hommansa aikanaan hoidellut. Yleistät aivan turhaan! uskoisin että useimmin ne omat biologiset lapsenlapset on sinne mummulaan tuupattu hoitoon että vanhemmat pääsee rilluttelemaan ties minne, harvemmin kukaan sitä omaa rakasta lastaan vie kumppanin vanhemmille joka ei ole sukua! Näistä aikaisemmista keskusteluista tuon biomummun hyväksikäytön todellakin houmaa! Enemmän täällä valitetaan siitä kuin että bonuslapsenlapset kylässä käy!


    • mummi neljälle

      Poikani ensimmäinen seurustelukumppani oli nuori nainen, jonka mukana tuli silloin 6kk vanha poika. Suvussa ei silloin ollut vielä muita lapsenlapsia, joten tästä pienokaisesta tuli se ensimmäinen lapsenlapsi, vaikkei biologista sukua ollutkaan.

      Sittemmin tuli vielä 3 muuta lapsenlasta, biologisia. Missään vaiheessa emme olisi voineet ajatella, että jätämme tämän yhden ei-biologisen vähemmälle huomiolle, kuin omat biologiset lapsenlapset, kaikki poikia :) Meillä on aina ollut 4 lapsenlasta ja on yhä, rakkaita kaikki.

      Vuodet ovat vierineet ja pojanpojat ovat jo reippaita nuoria miehiä. Nyt ovat asiat vähitellen kääntymässä siihen suuntaan, että me tarvitsemme jo apua. Reippain auttaja on tämä vanhin, ei-biologinen pojanpoika, joka käy meitä ihan pyytämättäkin katsomassa ja raskaissa hommissa auttelee. Muut pojat tulevat kovaa vauhtia perässä. Ystävällisyys palaa aina antajalleen.

      Ei se kaille sovi, tietenkään, mutta meille on sopinut hyvin.

    • joopa joo...

      Kyllä te tämänpäivän vanhemmat saatte vielä omiakin boonus lapsenlapsia hoidettavaksenne ,olettehan te niin hyvää esimerkkiä näyttäneet .Se ihanuus on teillä vielä edessä.

    • kerro avoimesti

      Kuulun itse niihin naisiin, jotka eivät ole kauhean ihastuneita kaikkiin lapsiin. En jaksa olla lasten kanssa ja lasten meteli hermostuttaa. Mielestäni minun ei tarvitse väkisin pitää lapsista. Omani ovat olleet minulle kuitenkin hyvin tärkeitä ja rakkaita, mutta en minä heidänkään kanssaan ole jaksanut leikkiä tai pelata tai mennä kamaliin huvipuistoihin. Silloinkin kun olivat pieniä, käytin ajan heidän kanssaan jutellen, lukien heille tai yhdessä kotitöitä tehden. Hyvä niin.

      En halua olla lapsenvahtina enkä halua lapsia kylään, mutta tiedän että kun oma lapsenlapseni syntyy keväällä, hänelle olen mielelläni lapsenvahti ja hän on tervetullut kotiini vaikka kuinka usein. Luulen, että bonuslapset eivät tuntuisi samalla tavalla perheenjäseniltä, mutta tietysti yrittäisin olla tasapuolinen.

      Niin se vain menee. Oman perheen sisällä herää äidinrakkaus, mutta vieraisiin ei saa samaa tunnetta. Vaikka tunnetta ei ole, voi lapsia silti yrittää kohdella samoin. Niinhän päiväkodeissakin toimitaan.

      Minusta voisit hyvinkin kieltäytyä liiallisesta lapsenvahtina olemisesta ja kertoa toiveesi suoraan. Ei ole kiellettyä eikä paha asia, jos ei jaksa hoitaa vieraita tai omiakaan lapsia.

    • kukin tavallaan

      Riippuisi tilanteesta.Jos kohdallani oman lapseni lapset tulisivat mummolaan ja bonuslapsi olisi samassa taloudessa näiden kanssa,ottaisin kaikki hoitoon.Tai jos lapseni perheessä olisi hänen avomiehensä lapset viikonloppuna myös ,kaikki saisivat tulla kylään,ei vain omat lapsenlapset.
      Luultavasti ei kuitenkaan tulisi sellaista tilannetta että pyydettäisiin ottamaan hoitoon vain lapseni bonuslapset,mutta voisin vaikka ottaakin,jos olisi joku erityistilanne.
      Kerran vuosia sitten otin viikonlopuksi hoitoon ex-mieheni uuden vaimon lapset ja hyvin sekin meni.
      Minun avomieheni exä on ottanut joskus minun nuorimmaiseni sinne viikonlopuksi,kun avomiehen nuorin lapsi on pyytänyt.Ei tästäkään ole tullut ongelmaa.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      78
      1795
    2. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      18
      1689
    3. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      16
      1504
    4. En voi sille mitään

      Tulen niin pahalle tuulelle tästä paikasta nykyisin. Nähnyt ja lukenut jo kaiken ja teidän juttu on samaa illasta toisee
      Ikävä
      12
      1184
    5. 50+ naiset kyl

      Lemottaa sillille mut myös niitte kaka lemottaa pahlle ku kävin naiste veskis nuuhiin
      Ikävä
      19
      1183
    6. Välitän sinusta mies

      Kaikki mitä yritin kertoa tänään ei mennyt ihan putkeen..Joka jäi jälkeenpäin ajateltuna suoraan sanottuna harmittaa aiv
      Työpaikkaromanssit
      6
      1172
    7. hieman diabetes...

      Kävin eilen kaverin kanssa keskusapteekissa kun on muutama kuukausi sitten tullut suomesta ja oli diabetes insuliinit lo
      Pattaya
      12
      1126
    8. Annetaanko olla vaan

      Siinä se, tavallaan kysymys ja toteamuskin. Niin turhaa, niin rikkovaa. On niin äärettömän tärkeä, ja rakas olo.. N
      Ikävä
      29
      1121
    9. Miten joku voi käyttää koko elämänsä

      siihen että nostelee täällä vanhoja ketjuja ja troIIaa niihin jotain linkkiä mitä kukaan ei avaa? Ihmisellä ei ole mitää
      Tunteet
      6
      1099
    10. Pakkoruotsi on leikkikieli, jota ei ole tarkoituskaan osata

      Pakkoruotsi on leikkikieli. Ennen leikkikieltä sanottiin siansaksaksi, sitten keksittiin tilalle pakkoruotsi. Pakkoruot
      Kielipolitiikka
      7
      1094
    Aihe