Miten johto irti "jatkoliittimestä"

kuva kertoo

Pala harmaa 10x15 mm paksuus n.8 mm suomalainen ja joku nuolikin
liittimessä on ja reikä toisessa päässä kuin johdot.

Painetaanko,vai väännetäänkö reiästä, millä työkalulla.

http://aijaa.com/QFOKsy

22

16432

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wago

      Se on Wago-liitin ja se ei ole suomalainen. Ei paineta eikä väännetä reijästä, reikä on koestusta varten. Johtimet irtoavat liittimestä edestakaisin pyörittelemällä ja samalla vetämällä.

      • panduitko

        Se on rasialiitin. Wago-liitin voi olla paljon muutakin. Ettei olisi Hellermannin rasialiitin kuvassa.

        Jo on lyhyiksi johdot pätkäisty.


    • aloittaja.

      irtosi, Suuret kiitokset,>> Wago.

    • 15 + 2

      Tiety tässä kohtaa pitäisi saivarrella ettei aloittajalla ole mitään asiaa noihin koskea.

      • ljhlklgiuo

        Niin, tiedä aloittajasta mutta itsekkin sähköasentajan (ei sisäjohto) hommia tehnyt 35 vuotta ja vuosi sitten ensimmäisen kerran tekemisissä "wagon" kanssa.


    • 12 + 16

      WAGO on 1951 perustettu saksalainen firma joka noiden johdinliittimien lisäksi on keksinyt myöskin "nippusiteen".
      Wagoja on käytetty talopuolella jo ainakin 20 vuotta ellei kauemmin.

      • ct4i

        Vuodelta -86 itsellä ensimmäinen muistikuva ko. liittimestä -jäänyt mieleen kun tuon kanssa jotain silloin hölmöilin kun ensimmäistä kertaa käytin.


      • ip68
        ct4i kirjoitti:

        Vuodelta -86 itsellä ensimmäinen muistikuva ko. liittimestä -jäänyt mieleen kun tuon kanssa jotain silloin hölmöilin kun ensimmäistä kertaa käytin.

        Johdot ap6 rasiassa ovat nysät koska rasian kansia ei saa muuten kiinni. Rasia on pieni ja tarkoitettu siisteihi pinta asennuksiin , mutta sinne ei mahdu montaa liitintä. Yhdessä rasiassa ei vi olla kuin kolme lähtöä, silloinkaan ei enää pysty jatkamaan kevi johtimia.


      • Pilot22

        Wago ei ole keksinyt nippusidettä: Cable ties were first invented by Thomas & Betts, an electrical company, in 1958 under the brand name Ty-Rap.


    • Hölömö...

      Kuka hölmö käyttää tuossa rasiassa wagoja kun siinä on alun perin omat liittimet jossa tehdä kytkennät.
      Liittimiä on 5 kpl joissa kytkennät onnistuvat mainiosti ilman wagoja.

      • ömölöH...

        Hölmö ja hölmö. Jospa nyt on pitänyt käyttää rasiaa, josta siinä alunperin olleet ruuviliittimet ovat kadonneet. Tai ne on joku liian vahva sähkäri kiertänyt paskaksi.
        Vaikea laji tuo ruuvin kiristys. Kokemuksen perusteella ei ole harvinaista, että ruuviliitokset on liian löysällä tai tiukalla. Siinä mielessä jousiliitin on hyvä vaikka muuten syvältä.


      • 7+15
        ömölöH... kirjoitti:

        Hölmö ja hölmö. Jospa nyt on pitänyt käyttää rasiaa, josta siinä alunperin olleet ruuviliittimet ovat kadonneet. Tai ne on joku liian vahva sähkäri kiertänyt paskaksi.
        Vaikea laji tuo ruuvin kiristys. Kokemuksen perusteella ei ole harvinaista, että ruuviliitokset on liian löysällä tai tiukalla. Siinä mielessä jousiliitin on hyvä vaikka muuten syvältä.

        Jousiliitin on "taivaanlahja" sähkärille, vai haluaisitko vielä kytkeä upporasiat kierrettävillä huppuliittimillä?


      • ömölöH...
        7+15 kirjoitti:

        Jousiliitin on "taivaanlahja" sähkärille, vai haluaisitko vielä kytkeä upporasiat kierrettävillä huppuliittimillä?

        Saattaa ollakkin. Onneksi ei tarvitse kytkeä urakalla eikä uppo- eikä muitakaan rasioita. Vähän isompia "rasioita", niissäkin tosin väliin on jousiliittimiä mutta esim. Weidmüllerin riviliittimien jousiliittimet ja yleensä logiikoiden jousiliittimet sentään on kunnollisia, toisin kuin esim. rasiakytkimien jousiliittimet.


    • Hölömö...

      Se joka tekee sähkötöitä ja on kaukaa viisas niin ottaa vanhoista rasioista liittimet talteen.
      Tai esimerkiksi enston lämmittimien kytkentä koteloista lisä liittimet sivusta.
      Tietysti vanhoista pois puretuista.
      Eihän uusista saa ottaa jos vaikka joskus tarvitsisi niitä käyttää.
      Silloinhan voi joutua laittamaan wagon.
      Niin silloin sinulla on liitinrima laittaa sellaiseen rasiaan josta liittimet on hävinneet tai sitten joku on ne kiristänyt piloille.
      Kun pidät muutamaa rimaa jemmassa niin onpa sitten hyvä ottaa liittimet pakista ja asiakaskin on mielissään kun ei tarvinnut laittaa uutta rasiaa.
      Vaikka säästö on pieni silti asiakas on tosi mielissään.
      Ja saa sinusta tosi ammattilaisen mielikuvan kun on varautunut noinkin vähäpätöiseen asiaan kuin puuttuvaan liitinrimaan.

      • trtrtrtr

        Joo'o ja sitten on hiacen kontti täynnä miljoonalaatikoita joissa on kaikkea "tarpeellista" sieltä kaivamaan ja jo on asiakas mielissään....Näin minäkin alkuunsa tein mutta kokemuksesta viisastuneena lopetin keräilyn kyllä aika pian.


      • hiiaasee
        trtrtrtr kirjoitti:

        Joo'o ja sitten on hiacen kontti täynnä miljoonalaatikoita joissa on kaikkea "tarpeellista" sieltä kaivamaan ja jo on asiakas mielissään....Näin minäkin alkuunsa tein mutta kokemuksesta viisastuneena lopetin keräilyn kyllä aika pian.

        Kuka se nyt hiacella ajelee.
        Nehän on kuolleet ja kuopattu jo aikoja siten.
        Eikö ole vara ostaa uudempaa asennus autoa kuin joku vanha hiace.


      • rtrttrtr
        hiiaasee kirjoitti:

        Kuka se nyt hiacella ajelee.
        Nehän on kuolleet ja kuopattu jo aikoja siten.
        Eikö ole vara ostaa uudempaa asennus autoa kuin joku vanha hiace.

        No toki uudella Mersun pitkällä mallilla ajellaan sitten kun liitinrimat on kaikki säästetty pahanpäivän varalle eikä hiacessa ole enää niille tilaa joten isompi auto sillä suurella säästöllä joka liitinrimoista on kertynyt jesss


    • rikki on

      nyt on varmasti jotain tirektiiviä taas rikottu tänäkin päivänä !

      • nii onkii

        Ei, vaan standartia!
        Onneksi tekijä joutuu ikuiseen kadotukseen ja käyttäjä mullan alle.


      • ip 68
        nii onkii kirjoitti:

        Ei, vaan standartia!
        Onneksi tekijä joutuu ikuiseen kadotukseen ja käyttäjä mullan alle.

        Joissakin liitin rimoissa on mahdollista ruuvin irroottamalla vaihtaa uusi pohja, ka taas om asiakas tyypillisesti tyytyväinen


      • nnfnfnfbfflfflffklfl
        ip 68 kirjoitti:

        Joissakin liitin rimoissa on mahdollista ruuvin irroottamalla vaihtaa uusi pohja, ka taas om asiakas tyypillisesti tyytyväinen

        Juu ja jos ei ole, sitä äkkiä hiacen perässä vääntää uudet jenkat siihen liittimeen.


    • Proace se nykyään

      Ostakee mielummin se alkuperäinen peto, älkääkä hatkahtako tähän uuteen hiaceen... Perävalotakuukin onnistuu vanhalla hiacella paremmin kuin proacella!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Joskus mietin

      miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi
      Ikävä
      24
      4756
    2. Miten reagoisit

      Jos ikäväsi kohde ottaisi yhteyttä?
      Ikävä
      88
      3734
    3. Ryöstö hyrynsalmella!

      Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313
      Hyrynsalmi
      48
      3155
    4. Olisiko kaivattusi

      Sinulle uskollinen? Olisitko itse hänelle?
      Ikävä
      54
      2677
    5. Mitä haluaisit sanoa

      Nyt kaivatullesi?
      Ikävä
      206
      2641
    6. Ihana nainen

      Suukotellaanko illalla?☺️ 🧔🏻🫶
      Ikävä
      52
      2615
    7. Sukuvikaako ?

      Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne
      Iisalmi
      32
      2410
    8. Ootko koskaan miettinyt että

      miksi kaivatullasi ei ole puolisoa?
      Ikävä
      152
      2348
    9. Huomenta ihana

      Mussu ❤️.
      Ikävä
      31
      1955
    10. Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa

      Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok
      Maailman menoa
      108
      1559
    Aihe