Sähkötöistä Äkäslompolossa

ramo69

Onko kellään (muulla) täällä kokemuksia Äkäslompolossa toimivasta sähköfirmasta nimeltä Koivuniemen Sähkö Ky. Sen takia tiedustelen, kun itse olen monta vuotta ollut asiakkaana tässä yhden miehen yrityksessä ja nyt viimein kyllästyin mielestäni mielivaltaiseen laskutukseen ja hommasin sähkötyöt muualta. Ja firman sähkömiehen asenne hoitaa asioita (ylipäätään) on, että hän ei ole milloinkaan väärässä, muut ovat, etenkin asiakas.Hän kyllä tulee paikalle pyydettäessä, mutta laskutus käynneistä on sen mukainen. Yksi räikeimmistä veloituksista mielestäni oli maalämpöpumpun sähkökytkentä (jo valmiiseen ryhmäkeskukseen), missä työssä meni veloituksen mukaan 8h. Kokeneelta ammattilaiselta tähän olisi mennyt ilmeisesti 2-3h (tiedustelin muualta). Huomitoitavaa on, että kyseessä oli siis pelkkä sähkökytkentä, maalämpöpumpun asensi muuten erikseen toinen urakoitsija. Lisäksi muissakin asioissa, joissa asiakas epäilee (tahatontakin) virhettä laskutuksessa tai sähköosissa, tämä sähkömies pitää käsittämättömänä, että häntä voidaan epäillä. Hänellä ei ole mitään haluja selvittää näitä asiota. Laskutuksessa ei voi myöskään olla kyse työtunteihin lisätyistä suurista matkakuluista. koska kohde on vain n. 4km :n päässä sähkömiehen kotoa.

Kerron lisää aiheesta, jos joku on kiinnostunut. Haluaisin tietää samankaltaisia kokemuksia. Onko tällaiseen velotukseen mitään muuta suojaa kuin pyytää jatkossa tekemään työ urakalla? Voiko siis tunteja laskuttaa oman mielen mukaan. jos työ tehdään tuntiveloituksella?

22

2349

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • niin että

      Ehkä hän vastaa itse tähän pikapuoliin.

    • 2+3

      Jos hän teki vain kytkennän niin kuka ne johdonvedon yms. asennukset sitten teki?

    • valvoitko itse

      Firmojen välisessä sähkötöissä ( ei urakka) työnsuorittaja tekee työn valmistuttua tuntilistan, jonka tilaaja kuittaa. Tämän perusteella tapahtuu laskutus. Onko systeemi siis nyt se, että työ tehdään ja tilaaja kyttää postilaatikkoaan, että minkähänlainen tuntimäärä sieltä laskusta tulee. Silloin on vähän myöhäistä alkaa ihmettelemään, vie ainakin aikaa ja työtä.

    • Näin ennenmuinoin

      Hyvä tapa kuitata tunnit esim viikoittain,ja niitä kuitattuja tunteja enempää ei tarvitse maksaa.

    • :_:_:_:

      Sähkäasentajana voin sanoa että asiakkaat yleensä on väärässä. Toki pitää olla edes vähän käytöstapoja, että miten asian tuo esille.

      Se on eri asia kysyä firmalta miten kauan johonkin työhön kuluu aikaa ja se mitä siihen oikeasti kuluu. Jos on ollut jotain ongelmia tai muuta, niin helposti vierehtää muutama ylimääräinen tunti. Ja kun eri firmat tekee eri osat samasta hommasta, siinä saattaa mennä vähän aikaa selvitellessä, esim. miten johdot on vedetty ja muuta. Oliko tähänkin työhön tullut kutsuttaessa? Koska silloin voi hintaa/tunteihin laittaa esim. jokun päivistysmaksun tai muuta.

      Vaikea näitä asioita on jälkikäteen selvitellä, varsinkin jos ei ole mitään kirjallista näyttöä.

      • ip68

        Asentaja varmaan dokumentoi kaikki mittaukset, maadoitusjotimen jatkuvuuden mittaus ja syöttöjohtimien eristysvastus mittaus, jos tekinämä ja vielä teholaskelmat jotta kaapelin neliöt rriittävät niin meneehän sinä aikaa, jättikö mtään mittauspöytäkirjaa.
        Kaikki tekeminen vie aikansa, jos ei tee mitään ei tule laskakaan.
        Kyllä lappaliset viilaaa etelän miestä


      • _ramo69
        ip68 kirjoitti:

        Asentaja varmaan dokumentoi kaikki mittaukset, maadoitusjotimen jatkuvuuden mittaus ja syöttöjohtimien eristysvastus mittaus, jos tekinämä ja vielä teholaskelmat jotta kaapelin neliöt rriittävät niin meneehän sinä aikaa, jättikö mtään mittauspöytäkirjaa.
        Kaikki tekeminen vie aikansa, jos ei tee mitään ei tule laskakaan.
        Kyllä lappaliset viilaaa etelän miestä

        Ei tullut mitään mittauspöytäkirjaa, en kyllä ole pyytänytkään. Häneltä yleensäkin tulee kirjallista materiaalia aika huonosti. Ongelma tässä on se, että olen yleensä etelässä ja sähkömies joutuu tekemään hommat niin, etten ole paikalla. On vanhempani joskus kirjannut ylös aikoja, jonka hän on paikalla ollut ja ei ole tunti-ilmoitus ihan näitten mukaan mennyt. Pienistä en lähde valittamaan, jos on tunti pari enemmän kuin olen laskenut. Mutta niin kuin sähköasentaja täällä palstalla huomautti, että voi olla vaikea asioita todentaa. Pointtini oli, että voiko laskuttaa mielin määrin. En lähde oikeudessa tappelemaan, mutta harmittaa, kun tuntuu, että ei voi luottaa näissä asioissa. Mutta julkiseksi tämän asian tein, koska muuta kanavaa ei ollut (esim. neuvottelu).

        Samantyppinen asia tuli esille, kun tarkistin toisen laskun tarvikemenekkiä. Maakaapelia oli vedetty aika paljon (ja siitä laskutettu ihan kunnollinen metrihintakin, n. 60% enemmän, mitä itse olisin saanut kaapelia hankittua). Menin itse maastoon mittaamaan ja laskujeni mukaan kaapelia olisi pitänyt mennä 130 m vähemmän (laskutettu määrä 380m, mittasin 250m). Laskin mukaan myös kaapelin nostoissa aiheutuneen kulun (n. 3m / pylväs). enkä mitannut etäisyyksiä mittanauha kireällä. Kun huomioini (asiallisesti) esitin sähkärille, hän oli heti takajaloillaan ja ihmetteli, miten rohkenen epäillä häntä. Olen puoli vuotta pyytänyt selvitystä vedetystä kaaplista (piirrettynä asemapiirrokseen), tuloksetta..

        Tällä hetkellä voin luottaa, että tehdystä työstä (ja vain tehdystä työstä) laskutetaan. Tilanne OLI siis juurikin se, että (sähkö)työ ttehtiin ja minä jännityksellä odotin laskua (laskuja).

        Vastaus erääseen kysymykseen. Kyllä johotus kuului tuohon em. pumpunasennustyöhön, mutta ei siinä mikään kaapelitehdas ollut kyseessä. ja johdotukset tapahtuivat kaikki saman teknisen tilan sisällä.

        Kiitos asiallisista kommenteista tähän saakka!


    • _ramo69

      Ja vielä lisäyksenä. Syyksi sähkömies kertoi sille, ettei ei ole maakaapelijutusta selvitystä tehnyt on se, että "vaatimukset ovat koko ajan lisääntyneet". Mitään muita vaatimuksia en ole tehnyt kuin pyytänyt tuntierittelyä sekä vireillä olevasta laskusta (jossakin muodoss sen olen jo erikseen pyydettynä saanut, mutta en mitään tarkkaa,selvitystä esim. pumpun kytkemisestä) että edellisestä, johon tämä maakaapelointi kuului. Ei siis kovin läpinäkyvää hommaa.

      • _ramo69

        Sähköasentaja otti esille, miten eri työt on tehty ja miten johdot ennakkoon vedetty. Sama sähkömies ollut hommissa tällä työmaalla perustuksista lähtien. Eli siinä milelessä ei pitäisi olla ongelmia. Hän on saanut tehdä työt haluamallaan tavalla. Ja kohde on siis uudisrakennus, ei saneerauskohde, jolloin yllätyksiä ei pitäisi olla, Jos jotain ei osaa tehdä tai ei johonkin osaa varautua (sähkösuunnitelmatkin ovat valmiina olemassa) ja jossakin tulee ongelmia, en ainakaan minä ammattimiehenä kehtaisi laskuttaa omia pähkäilyjäni asiakkaalla. Ja siitä, että Lapissa ihmisten sanotaan olevan leppisia ja kiireettömiä, niin ainakin minä olen saanut maksaa tuosta kiirreettömyydestä ja rupattelsta. Jokainen minuutti (pyöristettynä ei seuraavaan vaan sitä seuraavaan tuntiin) on veloitettu.


      • lapin vieräleuka
        _ramo69 kirjoitti:

        Sähköasentaja otti esille, miten eri työt on tehty ja miten johdot ennakkoon vedetty. Sama sähkömies ollut hommissa tällä työmaalla perustuksista lähtien. Eli siinä milelessä ei pitäisi olla ongelmia. Hän on saanut tehdä työt haluamallaan tavalla. Ja kohde on siis uudisrakennus, ei saneerauskohde, jolloin yllätyksiä ei pitäisi olla, Jos jotain ei osaa tehdä tai ei johonkin osaa varautua (sähkösuunnitelmatkin ovat valmiina olemassa) ja jossakin tulee ongelmia, en ainakaan minä ammattimiehenä kehtaisi laskuttaa omia pähkäilyjäni asiakkaalla. Ja siitä, että Lapissa ihmisten sanotaan olevan leppisia ja kiireettömiä, niin ainakin minä olen saanut maksaa tuosta kiirreettömyydestä ja rupattelsta. Jokainen minuutti (pyöristettynä ei seuraavaan vaan sitä seuraavaan tuntiin) on veloitettu.

        Siitäs saat etelän mies, kun tuut varastamaan meiän lohet,


      • :_:_:_:_:
        _ramo69 kirjoitti:

        Sähköasentaja otti esille, miten eri työt on tehty ja miten johdot ennakkoon vedetty. Sama sähkömies ollut hommissa tällä työmaalla perustuksista lähtien. Eli siinä milelessä ei pitäisi olla ongelmia. Hän on saanut tehdä työt haluamallaan tavalla. Ja kohde on siis uudisrakennus, ei saneerauskohde, jolloin yllätyksiä ei pitäisi olla, Jos jotain ei osaa tehdä tai ei johonkin osaa varautua (sähkösuunnitelmatkin ovat valmiina olemassa) ja jossakin tulee ongelmia, en ainakaan minä ammattimiehenä kehtaisi laskuttaa omia pähkäilyjäni asiakkaalla. Ja siitä, että Lapissa ihmisten sanotaan olevan leppisia ja kiireettömiä, niin ainakin minä olen saanut maksaa tuosta kiirreettömyydestä ja rupattelsta. Jokainen minuutti (pyöristettynä ei seuraavaan vaan sitä seuraavaan tuntiin) on veloitettu.

        Kuulostaa kyllä aikalailla ihme touhulta, ja ei tuommoista sähköfirmaa kannata käyttää, jos asiat on näin kun esität. (ainakaan tuntityössä)

        Vaikkei sinulle asti ole mittauspöytäkirjaa ja muita papereita tullut, se ei tarkoita ettei niitä ole tehty. Nämä isommat sähkötyöt kannattaa aina urakkana teettää, mm. tuo 250m(380m) maakaapeli veto on sen verran iso jo, varsinkin jos pylväitä ym on varrella myös. Tässäkin se että ei sitä kaapelia aina voi suoraan vetää, tulee pylväälle nuosuihin ylimääräistä mitä ei näy välttämättä ja kytkennät ym, mutta kyllä tuo 130m jos pitää paikkaansa, niin kuulostaa todella paljolta. Ja erityisesti tuo sähköasentajan asenne ihmetyttää, siitäkin voi jo epäillä että vähän ainakin lisäillyt ylimääräistä. Kannattaisi melkein johonkin viranomaiseen ottaa yhteyttä, en sitten tiedä onko se kuluttajaasiamies vai mikä mihkä tässä kannattaisi ottaa yhteyttä.

        Ja vaikka uudisrakennuksesta on kyse ja on sähkösuunnitelmat, niin kyllä niitä "ongelmia" ja muutoksia yleensä tulee. Ja jos sähkösuunnitelmat ei ole saman firman vastuulla kuin asennus, niin kyllä se asiakas maksaa ne "lisätyötkin".


      • _ramo69
        lapin vieräleuka kirjoitti:

        Siitäs saat etelän mies, kun tuut varastamaan meiän lohet,

        Tavallaan, joo.. ;-)


    • oikosulku

      Jos asentaja vaan kytki niin kuka sen maakaapelin laittoi? Jos kuitenkin asentaja veloitti siintä.
      Näissä virityksissä missä tilaaja erikseen tilaa joka työhön eri tekijän joutuu kyllä itse nielemään aiheuttamansa sotkun. Aikataulut ja veloitukset menee väkisin jonkunverran päällekkäin ja tahtoo jokaiselle tulevan ylimääräistä työtä. Tekijät tulee sitten kun tulee ja myös veloittavat sen mukaan koska koko hankkeen aikataulu puuttuu.
      Viimekesänä seurasin mielenkiinnolla naapuri mökin saunaremonttia.
      Kaivuri kävi vetämässä kaapeliojan ja lähti pois. Joku toi sitten kaapelin. Sähkäri kävi laittamassa kaapelin ojaan. Kaivuri kävi peittämässä sen mutta ei voinut peittää rakennuksen ympärystää koska routaeristeitä ei ollut laitettu. Sähkäri kytki kaapelin mutta ei voinut jatkaa koska kirvesmies ei ollut edes aloittanut sisätöitä. Tätä rataa mentiin. Sähkömies, kirvesmies, putkimies, kaivuri. Jokainen kävi vuorollaan ihmettelemässä. Kun juttelin tekijöiden kanssa niin pitivät koko homaa aivan pöllön touhuna. Kukaan ei tullessa oikein tiennyt mitä pystyy tekemään, eikä lähtiessä milloin pääsee jatkamaan.
      Sokerina pohjalla emännän mielestä vesihana oli 0,5 metriä väärässä paikassa VALMIISSA seinässä. Senhän arvaa miten tarina jatkui.
      Lopputuloksena riitelit sitten hinnasta.

    • metri kaks

      tuosta maakaapelista vain että eikös niissä ole juokseva numerorointi siinä kylessä ainakin mmj kaapeleiss aon, eli kun katsoo alkupään ja loppupään numerot niin siitä selviää metrin tarkkuudella mitä on vedettynä.

    • _ramo69

      Hyvä vinkki metri kaks, jos pitää paikkansa. Tuolla voisi mahdollisesti tarkistaa metrit. Kaapelin mittaan laskin nousuihin siis 3m / pylväs ja muutenkin "peilvaraa", ettei suorana mennyt. Kyseistä kaapelia (4x1,5 1,5) ei vielä ole kytketty, Sähkösyöttökaaplei (ilmiesesti alumiinikaapeli) on asennettu ja kytketty, mutta se on taas eri asia. Kaikista sähköhommista on tähän saakka ollut vastuussa yksi ja sama asentaja. Sähkösuunntelma toki oli ulkopuolisella teetetty (sanoisinko, että onneksi. Muuten dokumnetteja olisi niukasti).

      En siis suoranaisesti syytä sähköasentajaa ylimääraisistä metreistä, ainoastaan epäilen ja haluaisin selvittää, mikä on todellisuus.

      Asennustyöt voivat todellakin olla vaikeita ja järjenvastaisia logistisesti. Omassa tapauksessani en voi siihen ottaa kantaa, kun en ollut paikalla maakaapelien asennuksessa (enkä paljon muussakaan), vaan lähes 1000 km päässä. Ainoastaan sain ukkopuolselta kommentin (sattuman kautta), että "toivottavasti kaverit eivät ole töissä tuntipalkalla". No, kyllähän he olivat ...

      • fff1

        Koitappas mennä siitä kaapelista tutkimaan, että löydätkö siitä metrilukemia, useimmissa kaapeleissa on metrimerkintä. tästä saisit tarkan vedetyn matkan. ellei ko asentaja ole jättänyt maahan kerälle tuota 130m vyyhtiä :D


    • piuhanvetoa

      Aloittajalle : Tee poliisille rikosilmoitus petoksesta, liitä mukaan lasku jossa eriteltynä kaikki sähkömiehen vilunkihommat, ja summat jotka vaadit korvattaviksi. Vaadi myös rangaistusta rikoslain pykälien mukaan, sekä kaikki mahdolliset kulut joita jutun hoitaminen on sinulle aiheuttanut.
      Nämä huijarit on saatava kuriin ja järjestykseen.

      Pyydä lausunto rehelliseltä sähkömieheltä ILPin sähköjen vetoon menevästä ajasta, jonka liität rikosilmoituksen mukaan. Oikea työaika on n. 3-4 tuntia, koko ilpin kytkentä vie tuon 6-8 tuntia kaikkine töineen.

      • piuhanvetoa

        " Oikea työaika on n. 3-4 tuntia, koko ilpin kytkentä vie tuon 6-8 tuntia kaikkine töineen. "

        Ylläoleva piti olla : Oikea työaika on n. 3-4 tuntia, koko ilpin asennus vie tuon 6-8 tuntia kaikkine töineen.


      • 4+15

        Mistä sinä tähän sen ILPin keksit, eihän koko ketjussa ole ollut ILPistä puhetta.


      • skkdvj5p
        4+15 kirjoitti:

        Mistä sinä tähän sen ILPin keksit, eihän koko ketjussa ole ollut ILPistä puhetta.

        Nyt on muaailma sekkaisin...


      • piuhanvetoa
        skkdvj5p kirjoitti:

        Nyt on muaailma sekkaisin...

        Jaahas, mielikuvitus muutti maalämmön ilmalämmöksi, ehkä sentakia kun itellä on justiinsa tuo ILP. Mutta asia ei muuta tuota sähkötöiden tuntimäärää juurikaan mihinkään suuntaan.


    • sesonkiäkäslompololainen

      Meillä on hoitanut hyvin ja järkevällä hinnalla.
      Suosittelen.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      57
      1922
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      49
      1672
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      52
      1594
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      5
      1527
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      6
      1505
    6. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      6
      1425
    7. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      8
      1316
    8. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      12
      1281
    9. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      4
      1173
    10. Kello on puoliyö - aika lopettaa netin käyttö tältä päivältä

      Kello on 12, on aika laittaa luurit pöydälle ja sallia yörauha kaupungin asukkaille ja työntekijöille. It is past midni
      Hämeenlinna
      4
      1148
    Aihe