Itse olen aina ollut sitä mieltä, että kaikki koulut maksavat siellä ja jotkut ihmiset eivät pääse ollenkaan kouluihin. Mutta olen kuullut juttua että nykyään sielläkin on jotain pakkokouluja, joku joka tietää paremmin voisiko selittää?
Onko amerikassa nykyään jokin määrä koulua pakollinen?
2
2598
Vastaukset
- austerism1
"Formal education in the US is generally mandatory from age 5/6 to 16, varying slightly by state. " (http://www.fulbright.org.uk/study-in-the-usa/school-study/us-school-system)
Oppivelvollisuus siis ihan sama kuin Suomessa.
"there are both state-funded (public) schools and privately-funded (private) schools.
Public schools (state-funded) provide free education for students who live in the local area and are funded by local taxes and funding from the state and federal governments. About 85-90% of students in the US attend public schools. "
Eli veroilla katetaan.
USA:ssa hallintopuoli menee niin, että osavaltiotasolla säädetään opetussunnitelmat, ei liittovaltiosaolla. Eli osavaltioiden välilä on eroja opetussuunnitelmien suhteen. - Mutu-tiedon vihaaja
Jos tarkoitat USA:ta, siellä on iät ja ajat ollut ilmainen julkinen oppivelvollisuuskoulu kaikille lapsille. Eikä se suinkaan kestä yhdeksää vuotta, kuten Suomessa, vaan 12 vuotta. Lukiokin on siis USA:ssa pakollinen, vaikkakaan suomalaista ja amerikkalaista lukiota ei voi täysin verrata keskenään. Koulun voi käsittääkseni keskeyttää, kun on täyttänyt 16 vuotta.
Toki siellä on myös yksityisiä kouluja, joissa on lukukausimaksu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244756- 883734
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313483155- 542677
- 2062641
- 522615
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322410- 1522348
- 311955
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1081559