Voisiko minulla olla ADHD?

onneton--

Luin kertomuksen adhd-aikuisesta ja tuntui, että löysin paljon samaa hänestä ja minusta. Nyt olen toivottomassa tilanteessa, jossa kouluhommani ovat menneet huonosti ja ovat katkolla, kun minulle kertyi liikaa tehtävää, josta en selvinnyt. Tuntuu, että kohdallani mikään ei mene niin kuin sen pitäisi :( Olen niin vihainen itselleni!!

Ovatko nämä adhd-piirteitä, vai ns. normaalin ihmisen piirteitä, jotka eivät välttämättä ole adhd:ta? Onko adhd:tä edes olemassa?`Voisiko näitä kehittää tai oppia, tuntuu, että olen ollut tällainen aina... Olen niin väsynyt tähän elämääni, joka on yhtä kaaosta. Välillä mietin, etten jaksa enää.

- jatkuva stimulaation tarve. Minun on hankala pysähtyä. Olen kokoajan joko netissä, katson tv:tä. Jos en niitä tee, syön purkkaa, vispaan jalkaani... Tunnen oloni usein hermostuneeksi ilman jotain sijaistoimintaa. Haluaisin elää ilman nettiä, koska se pahentaa oireitani, mutta se ei oikein onnistu, koska kouluhommat tehdään sitä kautta. Vaikka olisin suunnitellut tekeväni kouluhommia,löydän itseni aina netistä.

-En osaa nauttia hetkestä. Mietin aina, mitä seuraavassa hetkessä teen.

-Impulsiivisuus. En ala erittelemään tätä, mutta olen joutunut tämän kanssa ongelmiinkin. Olen onneksi järkevöitynyt ja pyrin suojaamaan itseäni impulsiivisilta päätöksiltä. Jälkikäteen ajateltuna moni päätökseni on ollut pelottavan impulsiivinen, isoistakin asioista.

-Minun on hankala keskittyä siihen, mitä teen ja turhautumiskynnykseni on todella alhainen. On kyse sitten pyykinpesusta, kouluhommista tai lukemisesta. Minun oli helppo siivota aikanaan siivousfirmassa, kun meillä oli selkeä lista, minkä mukaan edetä. Asioiden organisoiminen tuntuu mielessäni turhauttavalta ja väsyn ja etsin jotain sijaistoimintaa. Pahimpina päivinä en pysty lukemaan, kun palaan aina turhautuessani alkuun ja katseeni hyppii riviltä riville. Olen juuri niitä ihmisiä, jonka pyykit saattavat olla monta päivää koneessa märkinä. Teen kokoajan jotain, enkä saa tehtyä ns. olennaisia asioita. Aika vaan kuluu nopeasti johonkin.

- Aivoissani tuntuu olevan jonkinsorttinen ylivireys päällä. Olen huomannut pystyväni keskittymään parhaiten väsyneenä, jolloin minulla ei ole niin paljon ajatuksia. Ajatukset ovat sekavana mössönä.

-Vaikeus kirjoittaa, koska keskittyminen on vaikeaa. Olen toivottoman itsekriittinen. Pahimpina hetkinä olen itkenyt kirjoittaessani esseitä, koska en vain saa keskityttyä. Monen asian prosessointi lähteiden avulla on pahinta. Turhaudun siinä niin, että siitä ei tule mitään. Lukiessani tekstejäni huomaan suuren määrän kirjoitusvirheitä.

- puhun paljon. Saatan joskus havahtua siihen, että toisillekin pitäisi antaa suunvuoro, mutta jos joku puhuu vaikka tosi hitaasti, en pysty keskittymään hänen puheeseensa. Saatan nyökytellä, mutten ymmärrä mitään, mitä hän sanoo, koska aivoni eivät jotenkin noteeraa näitä asioita.

- Olen aina pihalla ohjeista, mitä jollain kurssilla on annettu ja joudun jälkikäteen kyselemään niitä. Huomaan siis, etten ole keskittynyt. Saatan hokea itselleni kokoajan mielessä "keskity, keskity"

- Olen kuullut monelta olevani säheltäjä. Tavarat eivät pysy kädessäni, törmäilen asioihin.

-Tunnen olevani aivan loppu koulupäivien jälkeen, kun olen joutunut pusertamaan itsestäni keskittymiskyvyn.

-Ajankäytön arviointiongelmat. En tiedä, miten minun pitäisi käyttää valmistautumiseen ja lähtöön aikaa, kun olen lähdössä. Usein myöhästyn. Koulun miljoonan asian kanssa nostan monesti kädet pystyyn.. En kykene pitämään mitään lankaa koulutöiden aikatauluttamisessa. Jos joku asia taas kiinnostaa minua, saatan viettää tuntikausia asian parissa. Lukioni meni hyvin, yliopistoni ei todellakaan ole mennyt kuin vain päin mäntyä.

- Asioiden lykkäily. Koska aloittaminen on minulle todella vaikeaa, välttelen asioiden aloittamista. Motivaatiota saattaisi olla, mutta en vain saa aloitettua.

- Elämän kaaoksellisuus. Esim. kun tein töitä, elämäni oli siltä osilta ihan hyvin. Mutta todellisuus oli aina tätä kotona: tavarat hukassa, poikaystävä joka piti kaaosta kasassa, lähtö aina paniikin kanssa kun en löytänyt tavaroita.

En oikeasti jaksa tätä enää :( Ehkä en vaan kykene tähän nykyihmisen elämään, jossa pitäisi hallita niin monta asiaa.

14

314

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • adhd-aikuinen

      ADHD on tosiaan aika uusi asia sekä lääkäreille että maallikoille. Mutta kuvailemasi oireet kuulostavat sen tyyppisiltä, että tutkimuksesta voi olla hyötyä.

      Tietysti, jos itse et edes näe ADHD:ta sairautena etkä koe asiaa oikeana ongelmana, on aika turha kuluttaa terveydenhuollon varoja. Siitä, että ihmisiin lyödään leimoja, ei tosiaan ole mitään hyötyä. ADHD-diagnoosi ei paranna eikä itsellään auta. Kun ongelman syyn tietää, pystyy totta kai paremmin taistelemaan ongelmia vastaan, keksimään niitä keinoja, joilla asiat hoituu. Mutta helppoa se ei ole sittenkään. Lääkitys ei auta kaikkiin oireisiin/ongelmiin, ja sen vaikutusaikakin on niin lyhyt, että lähinnä siitä on apua koulussa/töissä/kotihommissa. Luomupäänsä kanssa joutuu silti opettelemaan elämistä.

      Olennaisimpia asioita diagnoosin kannalta on mm se, että sinulla on ollut samantyyppisiä ongelmia aina, jo lapsuudesta alkaen. Jos unohtelu ja keskittymiskyvyttömyys liittyvät vain aikuisikään, ongelma on muualla. Toisaalta taas jos impulsiivisuus ja maanisuus menevät jaksoissa, voi olla kyse myös bipolaarisesta mielialahäiriöstä. Tuollaisia asioita suljetaan pois tutkimuksilla, mutta itsekin kannattaa tehdä ainakin masennustestiä ja bipolaarisuutta mittaavaa testiä netissä ennen lääkärikäyntiä.

      Jo ennen lääkärikäyntiä kannattaa hankkia ADHD-aikuisen selviytymisopas (http://www.adlibris.com/fi/product.aspx?isbn=9513167836) tai joku muu samantyyppinen kirja. Sieltä saa joka tapauksessa ideoita tuollaisten ongelmien käsittelyyn. Työ on valitettavasti tehtävä itse.

    • Tsekkaa toki!

      www.adhdfraud.net

      www.ablechild.org

    • eräs ADHD

      Kuulostaa tutulta. Sinuna menisin ehdottomasti tutkimuksiin, koska tuo haittaa elämääsi niin paljon. Apua on saatavilla, kun jaksaa ponnistella. Jos saat diagnoosin ja lääkkeet, ne voi auttaa sinua paljonkin. Turhaan sitä yksinään kärsii ja murehtii.

      Ota vaikka tuo kirjoittamasi oirekuvaus mukaan lääkärille, siihen on hyvin koottuna oireesi.
      Tsemppiä sinulle!

    • Seuraukset
    • 14+1

      Ei ole, koska ADHD on pseudosairaus (ei oikea sairaus), mutta voihan sinulla olla elämän hallinnan ongelmia, ken ties. Jos koet, että ne vaivaavat sinua, ehkä voisit käväistä juttelemassa vaikka jonkun sosiaalityöntekjän luona.

    • Jopetti123

      Mulla oli nuo täysin samat oireet. Hakeuduin Mehiläiseen neurologille, joka on erikoistunut ADHD:hen, sain lähetteen neuropsykologin testeihin ja huomenna menen hakemaan diagnoosin. Psykologin mielestä mulla on täysin selkeä ADHD ja puoltaa hoitoa.

      Mutta noiden oireiden on täytynyt olla päällä lapsuudesta lähtien, kuten mulla.

      Aikaa koko prosessiin kului 3-4 viikkoa, hintaa n. 2000e. Parempi, kuin halvempi kunnallinen vaihtoehto, joka kestää 6-12kk.

      • 9+9

        2000e pseudosairauden diagnosoinnista? :)


    • hoida.
    • hoida.
    • 3+3
    • ADHD vai ADD vai ...

      Diagnoosilla pitää olla tarkoitus. Kuten tuli esille se maksaa aika lailla. Itsediagnoosi varmaan sopii useimmille, jotta oppivat tulemaan toimen itsensä kanssa.

      Suomalaiseen tautikirjoon kuuluu ADHD jopa siinä määrin, että se voidaan lukea jo inhimillisen kirjon ominaisuuksiin kuten tässä linkissä todetaan mielenkiintoisella tavalla, että neurologiset sairaudet kuuluu inhimillisten ominaisuuksien kirjoon

      http://keskustelu.suomi24.fi/node/12132513

    • Nelikymppinen N

      Tosi paljon löydän itseäni tuosta. Miksi ihmisen pitääkin olla tällainen sählä?!?! Hajottaa, kun tyhmä ei ole, mutta elämä ei vain mene eteenpäin, työssä on vaikeaa, parisuhdetta hankala saada / ylläpitää, aina myöhässä, kämppä kaaoksessa jne. En kohta jaksa enää!!! Lääkärille ei vaan kehtaa mennä tästä ruikuttamaan, kun jotenkin tiedän, että sieltä tulee vastaukseksi: otat nyt itseäsi niskasta kiinni ja alat hoitaa asioitasi. Tulee olo, että on huono, tyhmä, kyvytön ja laiska ihminen. Epäilen kilpirauhasen vajaatoimintaa tai ms:ää ja siitäkään ei ole lääkäriaseman lääkäri ottanut kokeita, vaikka työterveys on eikä normi arvauskeskus. Niveliä kuitenkin särkee "ihan oikeasti" välillä, mutta tuntuu ettei oteta vakavasti. Saati jos alkaisi puhua add:stä...

      Mistä sen sitten tietää mikä mitäkin aiheuttaa: saamattomuus, ajan hukkuminen, koulujen keskeyttämiset, kaaoksen lisääntyminen joka paikassa missä olen vähän aikaa (tavarat hujan hajan), roikun netissä tai luen tai katson telkkaria, kun pitäisi jotain oikeaa tehdä, keskittymiskyky on heikentynyt, joskus huimaa, on väsymyskohtauksia, alavireisyyttä jne. jne.

    • dffdhdh

      Samanlaiset setit kuin aplla ja lääkäristä pamahti että olen kaksissuuntainen. Täysin arvonnan piikkiin menee mikä diagnoosi ja pilleri sieltä tulee. Valitettavasti kaksissuntaiseen käytetyt lääkkeet ei minua auttaneet vaan tekivät vihaisen ja zombimaisen olon.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 135
      3933
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      109
      3589
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      20
      2525
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1861
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      22
      1717
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1609
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      19
      1585
    8. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      29
      1506
    9. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1481
    10. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      88
      1471
    Aihe