Vaeltajat sukupuoliroolijälkijättöisiä???

Armi Vaeltaja

Näin naisena (olen aikuistenoikeasti nainen!), minua hieman ihmetyttää se tosiasia (minkä olen saanut keskustelupalstoilla todeta), että naisia pidetään jotenkin "vähäarvoisempina" ja "kehnompina" vaeltajina. Jos jollakulla on arvokasta kokemusta ja tietoa jaettavana vaelluksen saralla, niin oletetetaan automaattisesti, että kyseessä on miesvaeltaja.

(Naiset vain herkemmin myöntävät, silloin kuin eivät jotain tiedä, ja mieluummin kysyvät neuvoa kuin ovat jatkuvasti toisia neuvomassa; emmekä ala antamaan ymmärtää, että tietäisimmekin vaikka emme tietäisikään. HUOM: "alkaa antamaan" on nykyään kielitoimiston hyväksymä ilmaisumuoto.)

Taas jos suhteuttaa naispuolisten vaeltajien määrän niihin tuloksiin, joihin naiset ovat yltäneet vaeltamisen, kiipeilyn, naparetkeilyn yms., niin väittäisin naisten olevan menestyvämpiä entä miehet. Ihan samalla lailla kuin on todettu naisten olevan turvallisempia ratin takana: naisilla ei ole samassa määrin uhkarohkeaa pätemisen tarvetta kuin miehillä; joten me valitsemme mieluummin ehjänä kotia pääsemisen, kuin menestyneenä kuolleena sankarina takaisin kotia lähetetyksi tulemista.

(Huvittavaa onkin ollut seurata, miten miehet jaksavat taistella "pissauskisoissaan" verissä päin; johtuukohan se siitä, että miehet ovat varustetut erityyppisellä nesteenpurkausjärjestelmällä? Ja miten herkästi ne saakaan polttamaan päreensä!)

Johtuvatko nämä ennakkoluulot siitä, että vaeltajien keski-ikä on yleistä keski-ikää korkeampi? Vai laajemmasta naisten taitojen aliarvioimisesta? En tiedä, mutta faktana pidän, että me naiset olemme järkevämpiä vaeltajia!

Toivoisin miesten asenteisiin parannusta: elämmehän sentään 2000-luvulla emmekä kivikaudella???

9

215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ellu 2

      Nainen on fyysisiltä voimiltaan vähäisempi, hitaampi ja kömpelömpi.

      Etkö sitten ole kohdannut "vähempiarvoisuuttasi" muilla elämänalueilla? Minä olen.

      Olen vaeltanut mieheni kanssa ja todennut, että hän ei osaa suunnistaa. Hän marisee ja kiukuttelee herkästi, niin että oikein sieppaa joskus. Hän on kyllä vahva ja ketterä ja on auttanut minut parista kahlauksesta ja kiipeilystä, lisäksi häneltä onnistuu tulenteko rankkasateessakin.

      Naisvaeltajat? Muistan yhden, jonka tapasin ruotsalaisella tuvalla: hän ryhtyi työnjohtajaksi ja alkoi jakaa siivoustehtäviä. Keräsin kamani ja poistuin ...

      • Ketterä kärppä

        No, sehän saattoi olla "työtapaturna", olihan luultavasti kyse ruotsalaisesta naisesta...


      • ellu 2
        Ketterä kärppä kirjoitti:

        No, sehän saattoi olla "työtapaturna", olihan luultavasti kyse ruotsalaisesta naisesta...

        Suomalainen nainen, ruotsalaiset ovat laiskoja. :P


    • menen heti

      leikkauttamaan kikkelini kun kuulin miten päteviä naiset on.Muuten,se yks pohjoinavan matkaaja ei ole vieläkään tullut takaisin.Ei ainakaan siitä jotunut että oli nainen

    • naiset ei osaa

      Naiset ei vain pärjää yksinvaelluksella.Pimeä metsä ja kiiluvat silmät pelottaa niitä.Ranskalais muijahan kuoli kun yritti liikoja.Oli jo ekalla yrityksellä menettänyt varpaita kun ei ollut kunnon kengät ja silti yritti uudelleen.Mies olisi fiksuna lopettanut moisen haaveen ja tyytynyt helpompaan reittiin.

      • miehet ei käsitä

        Keksitkö tosiaan vain yhden naisen, joka retkellään menehtynyt? Tarvitseeko minun luetella kaikki ne miehet, jotka ovat jättäneet hyvästit jonnekin luonnon armoihin?! Taitaa tilastot puhua selkeätä kieltään naisten järkevän toiminnan puolesta.

        Ps. Eivät naiset pelkää sen enempää kuin miehet, uskaltavat vain sen herkemmin myöntää...


      • *illu poistaa painee
        miehet ei käsitä kirjoitti:

        Keksitkö tosiaan vain yhden naisen, joka retkellään menehtynyt? Tarvitseeko minun luetella kaikki ne miehet, jotka ovat jättäneet hyvästit jonnekin luonnon armoihin?! Taitaa tilastot puhua selkeätä kieltään naisten järkevän toiminnan puolesta.

        Ps. Eivät naiset pelkää sen enempää kuin miehet, uskaltavat vain sen herkemmin myöntää...

        Naisen tehtävä on antaa miehen paritella


    • jiihaat

      Todella positiivinen ja rento asenne vaeltamiseen:

      "(Naiset vain herkemmin myöntävät, silloin kuin eivät jotain tiedä, ja mieluummin kysyvät neuvoa kuin ovat jatkuvasti toisia neuvomassa; emmekä ala antamaan ymmärtää, että tietäisimmekin vaikka emme tietäisikään."

      "niin väittäisin naisten olevan menestyvämpiä entä miehet"

      "me naiset olemme järkevämpiä vaeltajia!"

      "naisilla ei ole samassa määrin uhkarohkeaa pätemisen tarvetta kuin miehillä"

      Se mikä oli käytäntö joskus on haave enää. Nelikymmenvuotisen vaellushistoriani aikana naiset ovat tulleet enemmän mukaan ja itse asiassa pahimmat pullistelijat viime vuosina olen tavannut nimenomaan naisissa.

      Osaaminen ei todellakaan riipu sukupuolesta.

    • nou panic

      Jaa. Minä kun miehenä olen sanonut tai kysynyt jotain ompeluhommista niin reaktio on juuri sellainen vähättelevä, en vain ole koskaan tehnyt siitä numeroa koska tiedän hyvin, että miehet tekevät vähemmän tekstiilitöitä.
      Ihan normaali ilmiö.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2525
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2203
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1877
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1641
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1606
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1605
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1558
    8. 75
      1459
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      108
      1376
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe