Mitä tapahtui Vikingin laivatilaukselle?

Miten kävi?

Kävin läpi vanhoja lehtiä.

Viking Line oli tilannut 2007 uuden XPRSsiä pienemmän aluksen reitille Maarianhamina - Kapellskär, jonka työt aloitettiin Sevillassa seuraavana vuonna. Alusta ei koskaan rakennettu valmiiksi.

Miten sille kävi?

51

224

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 45564565465

      Laivan toimitus myöhästyi ja sen tilaus perutettiin kokonaan.

      2013 kuitenkin laivan runko laskettiin vesille, jos joku ostaisi sen ja tekisi loppuun

      Laivan nimi oli siis ADCC

      • korjaustai

        Laivan nimenä ei ollut ADCC, laivaa ei ole laskettu vesille, eikä nimetty( kastettu )
        Tuo ADCC oli laivan projektin nimenä sen kehityksessä.


        eihän tää numerosarjakirjoittaja tiedä mitään,ei osaa mitään, hakea tietoa matkoista, ei ymmärrä laivarakentamisen päälle mitään,
        Vängätä ja selittelyn hän taitaa, varmasti jatkossa tähänkin PM:sä merkkaa


      • http://upload.wikime
        korjaustai kirjoitti:

        Laivan nimenä ei ollut ADCC, laivaa ei ole laskettu vesille, eikä nimetty( kastettu )
        Tuo ADCC oli laivan projektin nimenä sen kehityksessä.


        eihän tää numerosarjakirjoittaja tiedä mitään,ei osaa mitään, hakea tietoa matkoista, ei ymmärrä laivarakentamisen päälle mitään,
        Vängätä ja selittelyn hän taitaa, varmasti jatkossa tähänkin PM:sä merkkaa

        Muista myös että:

        - Ei ole laivaa "Viking Amorella"

        - Amorellalla ei ole 2 hyttejä 9. kannella

        - Tallinan laivalla ei ole tax freetä

        - Silja Linellä ei ei ole omia laivoja

        Ja mitä näitä oivalluksia olikaan sulla :)

        http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/f/fd/Viking_ADCC_2.jpg


      • TadaaTadaa
        korjaustai kirjoitti:

        Laivan nimenä ei ollut ADCC, laivaa ei ole laskettu vesille, eikä nimetty( kastettu )
        Tuo ADCC oli laivan projektin nimenä sen kehityksessä.


        eihän tää numerosarjakirjoittaja tiedä mitään,ei osaa mitään, hakea tietoa matkoista, ei ymmärrä laivarakentamisen päälle mitään,
        Vängätä ja selittelyn hän taitaa, varmasti jatkossa tähänkin PM:sä merkkaa

        Besserwisserit vaativat muilta täydellisyyttä, johon eivät kaikilta sin itsekään aina kykene.
        Tietenkään alusta ei oltu kastettu perinteisesti, mutta nimi se on projektinimikin.
        Ei viitsitä saivarrella. Ihmeellistä sinänsä että tiesi/muisti tuonkin verran.

        Itse lisään aloittajalle vielä sen, että laivan piti valmistua espanjalaisella yhtiöllä mutta "manana" meininki, eikä rahatkaan riittäneet sillä yhtiöllä.


      • TAdaaTadaa
        TadaaTadaa kirjoitti:

        Besserwisserit vaativat muilta täydellisyyttä, johon eivät kaikilta sin itsekään aina kykene.
        Tietenkään alusta ei oltu kastettu perinteisesti, mutta nimi se on projektinimikin.
        Ei viitsitä saivarrella. Ihmeellistä sinänsä että tiesi/muisti tuonkin verran.

        Itse lisään aloittajalle vielä sen, että laivan piti valmistua espanjalaisella yhtiöllä mutta "manana" meininki, eikä rahatkaan riittäneet sillä yhtiöllä.

        Niin ja lisään vielä, ettei näytä tuo besserwisserkään osanneen vastata kysymykseesi mitä sille alukselle (tai sen aihiolle) lopulta kävi :-/

        Sen nyt piti taas päästä kuittaamaan :D


      • Hannu Holopaine
        TAdaaTadaa kirjoitti:

        Niin ja lisään vielä, ettei näytä tuo besserwisserkään osanneen vastata kysymykseesi mitä sille alukselle (tai sen aihiolle) lopulta kävi :-/

        Sen nyt piti taas päästä kuittaamaan :D

        Myynnissä se on... löytyi muutaman vuoden takainen keskustelu aiheesta... tosin nykyjään voi olla jo romurautaa


      • vulkaano
        Hannu Holopaine kirjoitti:

        Myynnissä se on... löytyi muutaman vuoden takainen keskustelu aiheesta... tosin nykyjään voi olla jo romurautaa

        Ei ole romurautaa vaan lähes valmis. Odottaa enää vain rahoitusta. Parissa kuukaudessa saataisiin valmiiksi. Laiva sopisi hyvin esimerkiksi Kotkan ja Kundan väliseen liikenteeseen.


      • Ollutta-ja-mennyttä
        vulkaano kirjoitti:

        Ei ole romurautaa vaan lähes valmis. Odottaa enää vain rahoitusta. Parissa kuukaudessa saataisiin valmiiksi. Laiva sopisi hyvin esimerkiksi Kotkan ja Kundan väliseen liikenteeseen.

        Siis jatkoa sille kokeilulle, missä linja todettiin kannattamattomaksi.

        Se laiva on telakan murheita, Viking Line ei enää mitenkään liity siihen.


      • viikarit
        Ollutta-ja-mennyttä kirjoitti:

        Siis jatkoa sille kokeilulle, missä linja todettiin kannattamattomaksi.

        Se laiva on telakan murheita, Viking Line ei enää mitenkään liity siihen.

        Kotkasta ei ole koskaan kokeiltu reittiliikennettä Kundaan. Sitä vasta suunnitellaan.

        Sillamäeen oli autolauttayhteys Kotkasta, mutta se loppui Shuttlejen ja XPRS:n tuloon. Olisi pitänyt päästä käyttämään Venäjän aluevesiä, jotta matka-aikaa olisi saatu lyhennettyä. Kundassa ei ole tuota ongelmaa.

        Kivan murheenkryynin Viikinki sai aikaiseksi. Vähän sellainen ähäkuttitilaus. Saa nähdä lunastavatko kiinalaistakaan. Telakoiden pettämisessä Viikingillä jo aika hyvä track record, Europa vaikka toisena esimerkkinä.


      • KoklattuOn
        viikarit kirjoitti:

        Kotkasta ei ole koskaan kokeiltu reittiliikennettä Kundaan. Sitä vasta suunnitellaan.

        Sillamäeen oli autolauttayhteys Kotkasta, mutta se loppui Shuttlejen ja XPRS:n tuloon. Olisi pitänyt päästä käyttämään Venäjän aluevesiä, jotta matka-aikaa olisi saatu lyhennettyä. Kundassa ei ole tuota ongelmaa.

        Kivan murheenkryynin Viikinki sai aikaiseksi. Vähän sellainen ähäkuttitilaus. Saa nähdä lunastavatko kiinalaistakaan. Telakoiden pettämisessä Viikingillä jo aika hyvä track record, Europa vaikka toisena esimerkkinä.

        No mikä laiva se ajeli siinä edestakaisin viime loppuvuoden?
        Vai eikö se ollut kokeilu? Jos ei, niin mikä sitten?


      • MukaaVaan
        viikarit kirjoitti:

        Kotkasta ei ole koskaan kokeiltu reittiliikennettä Kundaan. Sitä vasta suunnitellaan.

        Sillamäeen oli autolauttayhteys Kotkasta, mutta se loppui Shuttlejen ja XPRS:n tuloon. Olisi pitänyt päästä käyttämään Venäjän aluevesiä, jotta matka-aikaa olisi saatu lyhennettyä. Kundassa ei ole tuota ongelmaa.

        Kivan murheenkryynin Viikinki sai aikaiseksi. Vähän sellainen ähäkuttitilaus. Saa nähdä lunastavatko kiinalaistakaan. Telakoiden pettämisessä Viikingillä jo aika hyvä track record, Europa vaikka toisena esimerkkinä.

        Tuolla on yksi kokonainen parinsadan viestin ketju, jossa mukana olleet kertovat. On ollut telkassa, ollut lehdissä, mutta sinulla on ihan ikiomat salaliittoteoriasi.

        Tuossa ketjussa muuten ei väitettäsi ole missään kohden esitetty eli miksi keksit moisia. Olisit mennyt matkalle niin ei tarvitsisi itkeä saamattomuuttaan.


      • pysyväsiesta
        vulkaano kirjoitti:

        Ei ole romurautaa vaan lähes valmis. Odottaa enää vain rahoitusta. Parissa kuukaudessa saataisiin valmiiksi. Laiva sopisi hyvin esimerkiksi Kotkan ja Kundan väliseen liikenteeseen.

        Tuo laiva ei valmistu ellei duunareille makseta etukäteen palkkoja. Palkatta jääneet duunarit eivät enää tuohon purkkiin suostu astumaan. Vaikka Santander mahdollisesti maksaisikin pari rästierää palkkoja, niin vielä on neljä maksamatta. Ja ne siis jo tehdyistä töistä.

        Telakalla on tänään lehdistötilaisuus. Saa nähdä muuttuuko omistuskuviot.


      • santtanderi
        pysyväsiesta kirjoitti:

        Tuo laiva ei valmistu ellei duunareille makseta etukäteen palkkoja. Palkatta jääneet duunarit eivät enää tuohon purkkiin suostu astumaan. Vaikka Santander mahdollisesti maksaisikin pari rästierää palkkoja, niin vielä on neljä maksamatta. Ja ne siis jo tehdyistä töistä.

        Telakalla on tänään lehdistötilaisuus. Saa nähdä muuttuuko omistuskuviot.

        Nyt näyttää vaihteeksi valmistumisen kannalta paremmalta. Maanantaina pitäisi tehdä sopimus. Duunarit ottaa 25 pojoa takkiin, saavat 30 prossaa rästipalkoista 15 päivän sisällä, ja loput 45 prossaa kun laiva valmistuu.


      • Etkö-ymmärrä-faktaa
        santtanderi kirjoitti:

        Nyt näyttää vaihteeksi valmistumisen kannalta paremmalta. Maanantaina pitäisi tehdä sopimus. Duunarit ottaa 25 pojoa takkiin, saavat 30 prossaa rästipalkoista 15 päivän sisällä, ja loput 45 prossaa kun laiva valmistuu.

        Et taida osata ruåttii


      • hitaastihyvä
        santtanderi kirjoitti:

        Nyt näyttää vaihteeksi valmistumisen kannalta paremmalta. Maanantaina pitäisi tehdä sopimus. Duunarit ottaa 25 pojoa takkiin, saavat 30 prossaa rästipalkoista 15 päivän sisällä, ja loput 45 prossaa kun laiva valmistuu.

        Maanantaina pitäisi taas jatkua ADCC:n rakentaminen.


      • Liikenteessä-on
        hitaastihyvä kirjoitti:

        Maanantaina pitäisi taas jatkua ADCC:n rakentaminen.

        Johan se tekee risteilyjä Kyprokselta.


      • 5kk.viivästys

      • hieman_myöhässä

      • Niinpä-niin-
        hieman_myöhässä kirjoitti:

        On Vigon satamassa edelleen.....kai se joskus aloittaa reittiliikenteen...jonnekkin....ja takaisin...

        M/S Villa de Teror on Trasmediterránea-varustamon matkustaja-autolautta, joka valmistui vuonna 2018 Astilleros de Sevilla -telakalta Espanjasta. Alus on alun perin Viking Linen tilaama, ja se tunnettiin työnimellä Viking ADCC.

        Tuossa ylempänä oli melkoisen kattava historiikki ja nykytilan esitys. Mutta kun se oli ns. "täyttä asiaa", on se foorumin tapojen mukaan poistettu "sääntöjen vastaisena".


      • normaalia
        Niinpä-niin- kirjoitti:

        M/S Villa de Teror on Trasmediterránea-varustamon matkustaja-autolautta, joka valmistui vuonna 2018 Astilleros de Sevilla -telakalta Espanjasta. Alus on alun perin Viking Linen tilaama, ja se tunnettiin työnimellä Viking ADCC.

        Tuossa ylempänä oli melkoisen kattava historiikki ja nykytilan esitys. Mutta kun se oli ns. "täyttä asiaa", on se foorumin tapojen mukaan poistettu "sääntöjen vastaisena".

        Totta kai linkit valeuutisiin poistetaan. Minkä vuoksi niitä edes lähettelet?


      • ikuisuus_projekti
        Niinpä-niin- kirjoitti:

        M/S Villa de Teror on Trasmediterránea-varustamon matkustaja-autolautta, joka valmistui vuonna 2018 Astilleros de Sevilla -telakalta Espanjasta. Alus on alun perin Viking Linen tilaama, ja se tunnettiin työnimellä Viking ADCC.

        Tuossa ylempänä oli melkoisen kattava historiikki ja nykytilan esitys. Mutta kun se oli ns. "täyttä asiaa", on se foorumin tapojen mukaan poistettu "sääntöjen vastaisena".

        Kippoa on rakennettu kuin iisakin kirkkoa:))) Sevillassa, Vigossa, oliko joku vielä....


    • Viking ADCC

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Viking_ADCC

      M/S Viking ADCC oli Viking Linelle rakenteilla ollut matkustaja-autolautta. Alusta rakennettiin Astilleros de Sevilla -telakalla Espanjassa.

      Aluksen työnimi ADCC tuli sanoista All seasons Day Cruising and Commuting. Alusta suunniteltiin liikennöimään välillä Maarianhamina–Kapellskär, jolla se olisi ollut Viking Linen ensimmäinen uudisalus. Valmistuttuaan aluksen suunniteltiin korvaavan reitillä nykyisin liikennöivän M/S Rosellan.
      Laivan kauppasumma oli noin 60 miljoonaa euroa.

      8. helmikuuta 2010 Viking Line ilmoitti peruvansa Viking ADCC:n tilauksen Astilleros de Sevilla-laivatelakan kanssa. Irtisanominen johtui aluksen toimituksen myöhästymisestä. Tilauksen ennakkomaksulle 14,1 miljoonalle eurolle oli takaukset. Viking Line varautui suunnittelukustannuksista aiheutuneisiin neljän miljoonan euron tappioihin.

      Maaliskuussa 2013 aluksen runko laskettiin vesille odottamaan mahdollista käyttäjää ja loppuunrakentamista.

    • Miten kävi?

      Kiitos. Mutta tuo Wikipedian juttu oli tiedossa. Siksi kysymys olikin, Miten sille kävi? Onhan tuosta "vesillelaskusta melkein vuosi? Vai ottavatko polttopillit esiin?

      Eli vieläkö makaa runkona? Olisi sopiva laiva Adrian meren ylityksiin tai Kreikan saaristolaivaksi.

    • ....,,,,
      • Miten kävi?

        Näyttää aika lailla samalta. Pituutta muutama metri enemmän, koneisto samaa.

        Kohta tulevat maaliin viideltäkympiltä. Heikkinen taisi väsähtää.


      • IhanJotainMuuta

        Ei noista mikään ole keskeneräinen eikä edes etäisesti muistuta ADCC-runkoa.


    • Vjkdkdld

      Ehkä se meni silja linelle?

    • Kotimaan-linjalle

      Mahtaakohan tuo ADCC tulla Viikarille linjalle Uusikaupunki-Helsinki. Saataisiin autot kukavasti kuljetettavaksi suuremmilla laivoilla edelleen maailmalle. Samalla tulisi hieno kotimaan risteilyreitti.

      • Turku-Riika

        Ei mitään tommottii, muta Viking vois ostaa sen nyt halvalla ja alkaa risteilyt Turusta Riikaan. Lähtö halki hienon saariston. Sit Hiidenmaan ja Saarenmaan välistä ja jatkaa Saarenmaan ja mantereen välistä Riikaan. Kyl risteilymatkaajii riittäs ja tavaraa saatasiin kans menee.


    • Soutamalla.perille

      Kylläpä on hidas. Maksiminopeus vain 7 solmua ja keskinopeus 5,8. Tuolla hitaudella kestäisi Suomenlahden ylitys puoli vuorokautta.

      • Mihin-vastattu

        Mihinkähän tässäkin on vastattu?


      • tietysti
        Mihin-vastattu kirjoitti:

        Mihinkähän tässäkin on vastattu?

        ADCC:n nopeuteen Marine Trafficissa.


      • Oli-rakenteen-työnimi
        tietysti kirjoitti:

        ADCC:n nopeuteen Marine Trafficissa.

        Ei sellaista laivaa edes ole olemassa.


    • Olkiluoto3

      Tämän hetkisen tiedon mukaan laivan pitäisi olla valmis kesäkuun alussa.

      ...ship must be finally delivered in the "first days of June".

      • Kulkee-jo

        Tekee risteilyjä Limasolista Välimerelle.


      • jnees
        Kulkee-jo kirjoitti:

        Tekee risteilyjä Limasolista Välimerelle.

        Edelleen Vigossa.....


      • Siellä-kelluu
        jnees kirjoitti:

        Edelleen Vigossa.....

        Saapui tunti sitten Santorinin kalderaan.


      • Merellä-mukavaa

      • aina_kotiolot_voittaa
        Merellä-mukavaa kirjoitti:

        Tuossahan tuo sinun telakalla oleva laivasi on
        http://oliverdesign.es/pruebas-de-mar-villa-de-teror/

        Niinpä oli...28 de octubre de 2018

        https://www.marinetraffic.com/fi/ais/home/shipid:5675094/zoom:14


      • Vanhaa-kuvaa

      • Hintavia
        Siellä-kelluu kirjoitti:

        Saapui tunti sitten Santorinin kalderaan.

        Näyttää viikon ai-risteily maksavan alk. 1380 euroa.


    • Anonyymi

      ADCC kyntää tällä hetkellä 5,4 metrin syvyydessä 23,2 solmun nopeudella suuntaan 151°. Nopeudesta päätellen koneet ovat edelleen melko hyvässä tikissä.

      • Anonyymi

        Eli kääntynyt Suomenlahdelle ja suuntaa Tallinnaan, mistä aloittaa Helsinki-Tallinnan -liikenteen.


    • Anonyymi

      Jännä nimi laivalla, ADCC...

    • Anonyymi

      Saivat sen lopulta kesällä valmiiksi. Ehtivät ensimmäisellä viikolla jo kolhiakin uutukaista.

      • Anonyymi

        Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon. Kostoksi nostelee ikivanhoja ketjuja.


    • Anonyymi

      Näyttää seisseen reilut pari viikkoa Kanariansaarilla.

      • Anonyymi

        Jahas, taasen on vakiohäirikkömme syönyt pilleripurkkinsa tyhjäksi ja demonit ovat alkaneet riivata. Eikä saanut käyttää umpeutunutta alennuskuponkia matkan ostoon. Kostoksi nostelee ikivanhoja ketjuja häiriköidäkseen. Ei siis suotta aina väliin Niuvanniemessä.


      • Anonyymi

        Etkös löytänny yhtään viime vuosituhannen kirjoitusta, jolla olisit päässyt häiriköimään?


      • Anonyymi

        Sehän oli ainakin alkujaan Välimerellä. Liittyiskö Kanarian suunta Afrikan ja Espanjan väliseen siirtolaisliikenteeseen?


      • Anonyymi

        Kun ei ole kokemuksia, pitää yrittää näyttää kokeneelta...

        Näyttää seisseen, ... niin, netti korvaa kokemuksen. Ethän ole Kanariallakaan...


    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      141
      2052
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1928
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1868
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1680
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1478
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1266
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1170
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1147
    Aihe