Lääkis2015

Kyselevä

Terve kaikille.
Tuossa selatessa huomasin, että monia kysymyksiä ja tarinoita sisäänpääsystä, pääsykokeista ja niinpäinpois. Nyt kuitenkin omaan kysymykseeni; Elikkäs olen turkulainen nuori, 21v, miehen alku ja tarkoitus olisi _ainakin_ hakea, vaikkei portit heti aukenisikaan.

Itse olen ollut ns. hultionuori ja kouluille heitin aikanaan piupaut ja tein mitä lystäsi (ei, en ole narkkari. En ole ikinä koskenkorvaa kovemman kanssa lätrännyt edes kokeilu mielessä). Tästä johtuen minulla ei ole peruskoulun jälkeen jäänyt käteen kuin parit paskaiset erotodistukset erinäisistä ammattikouluista. Vähän ennen armeijaan lähtöä koin ns. valaistumisen kun saman kesän aikana kaksi sukulaistani ja hyvä ystäväni sairastuivat syöpään (melanooma, eturauhassyöpä ja leukemia). Tämän jälkeen pistin oman elämäni hallintaan ja käyn parhaillaan ammatillista perustutkintoa ja tarkoitus valmistua huippuarvosanoin 2015. Syy miksi menin amikseen, enkä lukioon on puhtaasti siinä, että on sentään ammatti hakuprosessien väliin, eikä tarvitse arpoa mitä tekee.. Näin jälkeen ajateltuna ei ehkä paras vaihtoehto lääkiksen hakua varten.

Hakuun vaadittu lukion oppimäärät fy-ke-bi akselilla otettu huomioon ja tästä syystä menen iltalukiosta hakemaan kurssit ja kerkeän ne käymään juuri ennen pääsykoetta(viimeinen kurssi loppuu 3.4. - koe on tod.näk. toukokuun viimeisinä päivinä). En kirjoita kyseisiä aineita. Kysymys kuuluukin; onko mitään mahdollisuuksia päästä näiden pohjien jälkeen ensimmäisellä-kolmannella kerralla sisään realistisesti ajateltuna? Motivaatio on todella kova ollut jo muutamien vuosien ajan, mutta vasta nyt kun näitä muodollisuuksia (toisen asteen todistus jne) on saatu hoidettua niin näkyy tuo haku ja siihen valmistautuminen paljon realistisemmin.

52

1247

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Realistiset

      mahdollisuudet sinulla on päästä, mutta TODENNÄKÖISESTI vasta 3. tai 4. hakukerralla.

      Tähän yksinkertaisesti syynä on se että taso on niin kova, ettet todennäköisesti pysty ensimmäisenä parina hakuvuotena pysty saavuttamaan vaadittua tasoa.

      Tämä kaikki siis EDELLYTTÄEN että opiskelet JOKAISEN hakukevään 2-4 kuukautta TÄYSIPÄIVÄISESTI VÄHINTÄÄN 30 tuntia VIIKOSSA.

      Vähemmällä et todennäköisesti pääse KOSKAAN sisään vaikka hakisit 10 kertaa.

      T: lääkiksessä 2009

      • rtrtr

        Iltakoulussa fykebi nopeeseen tahtiin ja valmennuskurssi. Yläpäästä se on kiinni. Fiksu pärjää vähällä oppimisella ja jonkun täytyy lukea vuosi yhtä soittoa.


      • eilähtöpisteitä

        Ei pidä paikkaansa. Eka kerta ja läpi.tämän vuoden yo.


    • tsemppiä!

      Hyvä postaus edelliseltä kirjoittajalta. Noinhan se just menee.

      Ketjun aloittaja: Käy pääsykokeessa ja tee parhaasi, satsaa ensi vuonna valmennuskurssiin ja yrittää kehittää osaamistasi pikkuhiljaa.

      Sulla on oikea asenne, uskon että pääset kunhan pysyt motivoituneena. Muista että epäonnistumisia tulee, oli ne sitten välikokeita tai pääsykoe. Pisteen päähänkin voi jäädä opiskelupaikka, mutta silti pitää jatkaa eteenpäin.

      • Kyselevä

        Kiitos vastuksista!
        Tarkoituksena tilata ainakin itseopiskelumateriaali joltain järjestäjältä. En halua tuhlata valmennuskurssiin ensimmäsenä keväänä kun lähden hakemaan, koska vaikka kellon ympäri lukisin, niin ensikertalaisena tulee olemaan todella pieni mahdollisuus päästä sisään. Aivan minimaalinen.


      • äooa
        Kyselevä kirjoitti:

        Kiitos vastuksista!
        Tarkoituksena tilata ainakin itseopiskelumateriaali joltain järjestäjältä. En halua tuhlata valmennuskurssiin ensimmäsenä keväänä kun lähden hakemaan, koska vaikka kellon ympäri lukisin, niin ensikertalaisena tulee olemaan todella pieni mahdollisuus päästä sisään. Aivan minimaalinen.

        Riippuu mihin haet ja miten kirjoitit. Hkiin rivi LLLEE voi riittää ja Kuopioon kenties LEEE. Mikäli kirjoitit nuo fy-ke-bi niin kirjoituksen jälkeen joka päivä lukemista ja laskemista. Täällä kans jännitetään miten käy. Erittäin potentiaalinen kaveri kysymyksessä ja Hki.


      • cityihminen
        Kyselevä kirjoitti:

        Kiitos vastuksista!
        Tarkoituksena tilata ainakin itseopiskelumateriaali joltain järjestäjältä. En halua tuhlata valmennuskurssiin ensimmäsenä keväänä kun lähden hakemaan, koska vaikka kellon ympäri lukisin, niin ensikertalaisena tulee olemaan todella pieni mahdollisuus päästä sisään. Aivan minimaalinen.

        Kirjoititko fy ke bi? Voi alkaa jo valmentautumisen kun aloittaa lukion vikan niin jo kesällä ja kokeethan on toukokuussa. Kolmasosa pääsee yolaista ekalla kerralla.


    • kissakoirahevonen

      Voit päästä 1. hakukerralla ihan hyvin. Kyllä aina hakija yleensä tietää, paljonko osaa, ja jos on realistinen, osaa arvioida mahdollisuutensa päästä sisään.

      • Kyselevä

        Ainut etuni muihin nähden (korjatkaa jos olen väärässä, en ole ikinä ottanut selvää miten lukion kurssien jaksotus toimii tuossa normaalissa päivä lukiossa) on, että kaikki kokeiden asiat ovat ns. tuoreessa muistissa, koska käyn vain iltalukiossa tarvittavat kurssit, eli kaikki tarvittava tieto tulee yhtenä "klimppinä" kerralla. Tämän jälkeen kun perusteet on hallinnassa ja samaan aikaan koulun aikana vapaa-ajalla kertaa koulussa opittuja. Ja ei, en aliarvioi pääsykoetta sillä sehän on Suomessa yksi vaikeimmista kokeista.


      • Itse taas

        voisin väittää että 90% lääkikseen hakevista arvioi suorituskykynsä ennakkoon YLÄKANTTIIN ja siksi valmistautuu liian huonosti eikä siksi pääse sisään. Siksi on ehdottoman tärkeää olettaa AINA että parannettavaa vielä on.


      • wintiö

        Varsinkin jos ja kun on kirjoittanut kemian, fysiikan, biologian, pitkän matematiikan ja jos nuo on laudatureita ja ehkä yks exemia niin no hätä mutta silti lukea, laskea, lukea, laskea.


      • urakointi

        Paljonhan antaa jo osviittaa miten kirjoitit fysiikan, kemian ja biologian ja myös se miten koulun kokeissa on mennyt nuo aineet.


      • wempeli
        Kyselevä kirjoitti:

        Ainut etuni muihin nähden (korjatkaa jos olen väärässä, en ole ikinä ottanut selvää miten lukion kurssien jaksotus toimii tuossa normaalissa päivä lukiossa) on, että kaikki kokeiden asiat ovat ns. tuoreessa muistissa, koska käyn vain iltalukiossa tarvittavat kurssit, eli kaikki tarvittava tieto tulee yhtenä "klimppinä" kerralla. Tämän jälkeen kun perusteet on hallinnassa ja samaan aikaan koulun aikana vapaa-ajalla kertaa koulussa opittuja. Ja ei, en aliarvioi pääsykoetta sillä sehän on Suomessa yksi vaikeimmista kokeista.

        Etuna pidän kyllä sen että tajuaa ottaa jo lukiossa syventävät kemia, biologia ja fysiikka ja mielellään pitkä matematiikka ja kirjoittaa nuo. On hallussa laskurutiini. Monella kaatuu pääsy fysiikkaan.


      • rorororo
        Itse taas kirjoitti:

        voisin väittää että 90% lääkikseen hakevista arvioi suorituskykynsä ennakkoon YLÄKANTTIIN ja siksi valmistautuu liian huonosti eikä siksi pääse sisään. Siksi on ehdottoman tärkeää olettaa AINA että parannettavaa vielä on.

        Ei kai kukaan voi olla varma 100 pros sisäänpääsystä , tosin rivi LLLLL Hkiin antaa varmuutta . Eriasia kuinka monella on se.


    • kuoyjth

      Ei netin keskustelufoorumeista kannata kysellä, minkälaiset mahdollisuudet sinulla on päästä sisään. Täällä oksennetaan toisten päälle, jos on itsellä huono olo.
      Kukaan ei voi kertoa sinun mahdollisuuksistasi. Itse sen parhaiten tiedät, miten hyvin opit fykembi asiat ja missä ajassa. Jos nyt jo aloitat opiskelun, sinullahan on runsaasti aikaa. Kannattaa satsata itsenäiseen opiskeluun ennemmin kuin lukion kursseihin. Kunnon oppikirjoissa on hyvät esimerkit. Lisäksi hanki semmoisia kertauskirjoja, joihin on mahdollisuus saada ratkaisut. Kemiassa ainakin Moolisarjaan saatavissa opettajanmateriaalit. Fysiikassa Tammenkirjasarjaan on ratkaisut saatavilla.

    • Niin lähellä

      Tämmöinen on minun tarina tähän asti. Olen -93 syntynyt mies ja menin yläasteen jälkeen lukioon. Lukiossa luin fy-ke-bi, mutta motivaatio fysiikkaan kuoli ja muutenkin menin koulussa yleensä sieltä mistä aita oli matalin. Päättö- ja ylioppilastodistuksen arvosanat eivät olleet kovinkaan huimaavia vaan sain lakkinikin rimaa hipoen. Hain heti yliopistoon opiskelemaan luonnontieteitä, mutta panostus pääsykokeisiin oli minimalistista ja jäin muutaman pisteen päähän paikasta. Päädyin alottamaan asepalveluksen heti tammikuussa ja päädyin lääkintämieheksi. Intissä ei paljoa kiinnostanut lukea pääsykokeisiin ja seuraavatkin pääsykokeet menivät ihan päin puuta. Armeijan jälkeen keksin, että haluan hakea lääkäriksi (sukuvika) ja aloitin valmennuskurssilla. Suurin osa lukiofysiikasta jäi minulta käymättä, joten kurssilla sain aimoannoksen uutta asiaa, mutta myös hyvää kertausta kemiasta ja biologiasta. Vaikka olin mennyt sieltä mistä aita on matalin työskentelin perse lähes ruvella lääkiksen pääsykokeita varten. Kävin 2014 lääkiksen pääsykokeissa ja yllätyin tuloksesta, jäin 2 pisteen päähän paikasta. Tottakai ärsyttää kun se 2 pistettä on niin vähän, mutta olen enemmän iloinen kuitenkin hyvästä ensimmäisestä hakuyrityksestä. Tiedän, että sisäänpääsy jäi fysiikasta kiinni ja osaan nyt panostaa enemmän fysiikan harjoitteluun. Kannattaa aloittaa lukeminen ajoissa nimimerkillä itse aloitan ensiviikolla fysiikan kurssien kertaamisen, koska niissä menee aikaa. Tsemii yritykseen ja mennääs sisään 2015, jookos?

      • niinax

        Mitä kirjoja luet pääsykokeisiin ja kannattaako hankkia valmennusmateriaalia ja lukea galenos?


      • toktori
        niinax kirjoitti:

        Mitä kirjoja luet pääsykokeisiin ja kannattaako hankkia valmennusmateriaalia ja lukea galenos?

        Lue ihmeessä Galenos!! Mä luen kans!!


      • ciniraita
        toktori kirjoitti:

        Lue ihmeessä Galenos!! Mä luen kans!!

        Lukion fy-ke-bi kirjat on joita luetaan, galenos on mennyttä kamaa.


    • wannabe lääkäri

      Tsemppiä yritykseen hirmusesti! Motivaatio ja itsekuri tulee olemaan koetuksella. Ja kannattaa jo heti aluksi myöntää ittelleen että voi vaatia sen useemman vuoden että pääsee sisälle, silleen ei harmita niin paljoo sit jos ei pääsekään.

      Ite pyrin tänä vuonna ensimmäisen kerran, enkä päässy. Luin omatoimisesti kaikki kurssit alusta loppuun. Kiire tuli keväällä fysiikan kanssa ja sen kaa meni hermot moneen kertaan. Nyt sitten iltalukioon lisää fysiikkaa ja kemiaa oppimaan. Pointti on se että yllättävän paljon saa aikaan jopa vuodessa jos oikeen yrittää. Mulla on lukio takana mutta siitä jo 8 vuotta aikaa enkä fysiikkaa lukiossa lukenu. Nollasta siis käytännössä lähettiin ja vaan seitsemän pisteen päähän jäätiin. On se vielä kaukana, mutta ehkä riittävän kaukana jotta ymmärtää tänä vuonnakin lukee tosissaan :)

      Uskon että itseopiskelun etuna on se että joutuu kaiken pureskelemaan ihan ittekseen ja pohtimaan asioita tosissaan kun kukaan ei ole selittämässä. Ja tässä on tietysti myös se kolikon kääntöpuoli että kun kukaan ei selitä niin asiat on usein vaikeita ja ainakin ittellä tuli pari kertaa seinä vastaan. Varsinki laskuissa ois kiva jos vois jostain saada jotain tukee tai apua jos ei itte tajuu mistä päin pitäs lähtee purkamaan. Itseopiskelu on ehkä kuitenkin jollain lailla "aktiivisempaa" ku tunnilla istuminen kun kaikki pitää tehä itte.

      Valmennuskurssilla kävin kans viime keväänä, mutta se meni osittain vähän hukkaan, ku ei ollu sitä fysiikkaa vielä kokonaisuudessaan ehtiny lukemaan niin sitä piti siinä samalla yrittää räpeltää. Mutta valmennuskurssi pakotti motivaation pysymään koholla vaikka kisaväsymys meinas muuten jo iskee koska kesäkuun alusta asti olin lukenu hulluna. Uskon että ens keväänä voi jo olla ihan realistista päästä sisälle, ja jos ei niin luetaan sitten vielä se kolmas vuos :)

      Eli ei kun lukemaan ja lääkikseen - tänä vuonna tai tulevina vuosina :)

      • Onko se valmennuskurssi sinusta kuitenkin pakollinen, että pääsee lääkikseen? Itse olen köyhä yh-äiti, jolla ei todellakaan ole varaa maksaa mitään valmennuskursseja...


      • op--
        Maiqquu kirjoitti:

        Onko se valmennuskurssi sinusta kuitenkin pakollinen, että pääsee lääkikseen? Itse olen köyhä yh-äiti, jolla ei todellakaan ole varaa maksaa mitään valmennuskursseja...

        Valmennuskurssi ei ole pakollinen. Joka vuosi sinne menee paljon niitä, jotka eivät mitään valmennuskurssia ole käyneet. Se, onko jostain kurssista sitten hyötyä, on taas täysin yksilöllistä.


      • sirije
        Maiqquu kirjoitti:

        Onko se valmennuskurssi sinusta kuitenkin pakollinen, että pääsee lääkikseen? Itse olen köyhä yh-äiti, jolla ei todellakaan ole varaa maksaa mitään valmennuskursseja...

        Ei ole pakollinen. Lukiossa kannattaa ottaa jo syventävät fy-ke-bi ja pitkästä matematiikasta ei ole haittaa. Mikäli hyvin kirjoittanut äikkä, ruotsitai joku muu kieli, enkku, biologia, kemia ja fysiikka ja Hkiin haettaessa otetaan lähtöpisteet. Tottakai pääsykokeissa pitää osata. Mulle erittäin läheinen haki ilman valmennusta ja jos paljon fysiikan ja kemian tehtäviä niin todennäköistä on että pääsee.


      • tutorit
        op-- kirjoitti:

        Valmennuskurssi ei ole pakollinen. Joka vuosi sinne menee paljon niitä, jotka eivät mitään valmennuskurssia ole käyneet. Se, onko jostain kurssista sitten hyötyä, on taas täysin yksilöllistä.

        Ei niitä paljon mene ilman valmennuskurssia, valmennuskurssin käy n 98 % , huiput pääsee ilman valmennuskursseja


      • taigamatto
        op-- kirjoitti:

        Valmennuskurssi ei ole pakollinen. Joka vuosi sinne menee paljon niitä, jotka eivät mitään valmennuskurssia ole käyneet. Se, onko jostain kurssista sitten hyötyä, on taas täysin yksilöllistä.

        Lähtötaso jos on Hkiin LLLLL ja hakee samana vuonna ja ehkä käy valmennuskurssin niin hyvät mahikset päästä.


    • SKLASKLASKLASKL

      KOE ON 20.5.2015

    • prinsessa Rania

      Mulla oli yläasteella aina unelmana päästä lääkäriksi, mutta lukiossa ne unelmat kuolivat :D kun en jaksanut fysiikkaa ja kemiaa kahta kurssia enempää käydä. Valmistuin sitten 2012,ei niin hyvällä todistuksella ja yotodistuskin oli b-m luokkaa. Kuitenkin elokuussa muhun iski kauhea hinkku päästä lääkikseen ja sain huiman annoksen motivaatiota tulevaa koitosta varten, ilmoittauduin lääkiksen valmennuskurssille ja aloitin aikuislukion ( käyn myös osa-aikaisesti töissä) 1 kk jälkeen en jaksanut enää jatkaa töitä, aikuislukiota ja valmennuskurssia yhdessä. Aamuvuoro,aikuislukio ma ke ja valmennuskurssi ti to oli liikaa mulle. Joten lopetin aikuislukion ja ajattelin pärjätä pelkällä valmennuskurssilla ja itseopiskelulla ainakin tämän jakson ( toistaiseksi).

      Minulla on kuitenkin ongelmana lukusuunnitelman laatiminen. En tiedä mistä aloittaa. fy vai kemia ? kuinka paljon lukea viikossa.Biologian ajattelin aloittaa vasta joulukuussa (olen käynyt kaikki kurssit arvosanoilla 8-10) ja matikan olen kirjoittanut ja sain M, ei niin hyvä mutta kuitenkin osaan perusasiat.
      Ongelmani on fysiikka ja kemia? mitä teen niiden kanssa?

      Voisitteko te joilla on samanlainen lähtopohja kertoa teidän lukusuunnitelmista.

      • LLLEMMC

        Oleellisen tärkeä oliko pitkä vai lyhyt matematiikka. Fysiikka, kemia ja biologia kannattaa jo valita lukiossa siis syventävät. Täytyy olla laskurutiini koska kokeissa mennään nopeaa tahtia jotta ehdit vastata.


    • öaslslöaslaö

      Jos opiskelet kyseiset kurssit hyvin ja erittäin hyvin, voi hyvinkin päästä ensimmäiselläkin kerralla sisään. Kaikki riippuu sinun ahkeruudesta ja miten opit asiat.

      Lukusuunnitelman teko: Ota kaikki kurssikirjat muut materiaalit esille.
      Sitten iso paperi ja kyniä. Kalenteri viereen. Siitä sitten lasket minkä verran opiskeltava, jotta kerkeää 20.5 mennessä oppimaan kaikki tarvittava. Olisi hyvä laskea, että vimppa kuukauden aikana vain kertaa ja laskee. Eli siihen mennessä olisi kaikki kurssikirjat oltava opiskeltuna. 1-2viikkoa per kurssi. 29 viikkoa olisi nyt aikaa huhtikuun 20. päivään. Eli et voi enää jumittaa opiskelua 2vkoa per kurssi... max. 1,5vkoa per kurssi.
      Kannattaa ottaa kurssi kerrallaan. Eikä sekaisin.

    • Totuuksia

      Yleisiä asioita, kommentteja ja väitteitä, mitä kuulee aina, kun joku puhuu lääkikseen pyrkimisestä.

      1) Lähtötaso.
      Ei mitään väliä. Kyse on siitä, onko valmis tekemään töitä. Ei sitä lähtötasoa lukion aloittavallakaan ole.
      Tietenkin alhaisempi lähtötaso vaatii enemmän töitä. Lukio kestää kolme vuotta ja siitä hyvin pieni osa on lääkiksen pääsykoetta ajatellen tarpeellisia aineita. Keskittymällä biologiaan, fysiikkaan ja kemiaan (sekä kahden edellisen vaatimaan matikkaan) lukion oppimäärän käy kohtuullisen ripeässä ajassa.

      2) Käytetyt tunnit.
      Täysin yksilöllistä, eikä voi mennä väittämään, että näin ja näin paljon vaatii tunteja tai näin ja näin monta hakukertaa. Toiset lukevat 8h/ päivä 7pv/vko. Sitten on niitä, jotka lukee muutaman tunnin päivässä ja pitää vkl:n vapaina. Kummastakin ryhmästä sinne vain porukkaa menee.
      Käytettyjä tunteja tärkeämpää on itselle sopiva ja tehokas lukutekniikka, kova motivaatio ja hyvä itseluottamus.

      3-10) Tähän voisi listata kaikenlaista, mutta nukkumaankin pitäisi päästä.

      Pointtina nyt on se, että kyllä sinne lääkikseen pääsee, kun on motivaatio kohdillaan ja tekee sen työn, mikä siihen vaaditaan. Pääsykokeissa toki on aina vähän tuuristakin kiinni, mitä kysytään ja miten hyvin onnistuu, mutta kovaa työtä vain ja omaan tasoon sopiva hakupaikka, niin ei todellakaan ole mahdotonta kenellekään perusfiksulle tyypille. Riippumatta koulutustaustasta tai lukion numeroista.

    • tsemppiä

      Mitä sattuu vastauksia, mutta näihinhän on totuttu. "Mahdollisuudet päästä 3. tai 4. kerralla sisään"... Mihin tämmöset aivopierut perustuu? Aloittajalla ja kaikilla muillakin on hyvät mahdollisuudet päästä sisään siinä vaiheessa, kun oma osaaminen on tarvittavalla tasolla. Sehän on sitten ihan itsestä kiinni, missä vaiheessa sen tason haluaa saavuttaa ja on valmis tekemään sen eteen töitä.

      Aloittajalla on n. 1,5kk kurssien suorittamisen jälkeen aikaa tutustua vanhoihin pääsykokeisiin, yleensäkin erilaisiin soveltaviin tehtäviin ja kerrata kaikki opittu. Tänä keväänä sisäänpääsy siis vaatii todella kovaa panostamista, mutta ei se missään nimessä mahdotonta ole. Kannattaa joka tapauksessa yrittää täysillä jo tähän kokeeseen, koska onpahan sitten taas ihan eri pohja lähteä lukemaan seuraavaan, jos nyt ei onnistu. Tokihan niitä vaikeampia tehtäviä voi tehdä jo kurssien kanssa rinnakkainkin, jolloin aikaa on enemmän.

      1,5kk kurssien suorittamisen jälkeen on aika vähän. Kukaan ei voi kuitenkaan sivusta sanoa, miten pääsykokeessa käy. Joka tapauksessa heti seuraavaan kokeeseen sulla on täydet mahdollisuudet, kun aikaa on enemmän kuin tarpeeksi. Taaksepäin ei kannata liikaa katsoa. Pirun hienoa, että oot onnistunut kääntämään kelkan ja nyt on asiat tuossa kunnossa ja tavoitteet noinkin korkeella. En ala omaa historiaani sen enempää vertailemaan, mutta aika heikkoa oli itelläkin koulujen kanssa ja oikealla asenteella ja elämänmuutoksilla sinne lääkikseen kuitenkin päästiin.

    • Juntti2015

      Pääsetkö sisään 1-5. Kerralla? ET, joten hae ulkomaille.

      • Tsemppi

        Läheltä seuranneena pääsykokeisiin valmistautumista sanoisin, mikäli lukee ennen pääsykoetta n.8000h elämänsä aikana vaadittavia aineita ja hallitsee näiden soveltamisen, ei voi olla ulkona paikasta. Tämä siis pistekiintiöllä mahdollista.


      • potentiaaliset
        Tsemppi kirjoitti:

        Läheltä seuranneena pääsykokeisiin valmistautumista sanoisin, mikäli lukee ennen pääsykoetta n.8000h elämänsä aikana vaadittavia aineita ja hallitsee näiden soveltamisen, ei voi olla ulkona paikasta. Tämä siis pistekiintiöllä mahdollista.

        Joku saa lukea 10 000 tuntia ja silti ei pääse. Älyvuodossa joku kirjoitti että hirmu moni peruu paikan. Ei todellakaan ellei kuole tai muuta ulkomaille. Ykkösvaihtoehto on lääkis joka sinne haluaa ja omn ottanut jo lukiossa tarvittavat kaikki kurssit, kirjoittaa ja lukee ja laskee useita kuukausia niin miksi sitten peruisi. Hullun touhua. Eriasia jos keskeyttää lääkiksessä ja huomaa että tämä ei oo mun ala ja niitäkään ei oo paljon. Ihmetellä täytyy kun oon seurannut älyvuotoa niin valmiit DIppa inssitkin hakee lääkikseen. Ilmeisesti työttömiä. Hyvät mahiksethan niillä on koska tarvitaan matikkapäätä teknillisessä ja fysiikka ja kemia kulkee käsikädessä ja biologian selvittää lukemisella. Oli yli 40 v joka pyrkityt(DI) kolme kertaa ja ei oo päässyt. Eikö ens vuonna tule ensikertalaiskiintiöt ehkä jopa 65 % ja hyvä niin.


    • åksa

      Sinä joka menit amikseen ja halusit kuitenkin lääkikseen niin valitsit todella väärin. Lukio ja syventävät. Ilmeisesti oot lahjakas kaveri, matemaattisesti suuntautunut joten iltakoulussa fyke-ke-bi, valmennuskurssit ja lukea,lukea, lukea.

      • Stadinkandi

        Noh, kokemuksesta voin sanoa, että lukion kemian, fysiikan ja biologian voi itsekin opiskella jos itsekuria, kohtuulliset lyhyen matikan taidot ja kiinnostusta luonnontieteellisiin aineisiin löytyy.


      • äoäöööö
        Stadinkandi kirjoitti:

        Noh, kokemuksesta voin sanoa, että lukion kemian, fysiikan ja biologian voi itsekin opiskella jos itsekuria, kohtuulliset lyhyen matikan taidot ja kiinnostusta luonnontieteellisiin aineisiin löytyy.

        Kannattaa ottaa jo lukiossa tarvittavat fy-ke-bi, aika puurtamista on jos meinaa yksin selviytyä se keskinkertainen.


    • diakia

      Saiko muuten olla kelloa kokeissa Hgissä? Vai oliko huoneessa kello? Tuli vaan mieleen.

      • esfd23

        Yleensä huoneessa on kello seinällä.


    • likkor

      Onko se tullut tänä vuonna Hgissä että kaikkiin pitää vastata 10 % siis tottakai täysillä suurimpaan osaan mutta kiire tulee niin se 10 % jos on esim 2-3 kysymystä ja niitä ei ehdi kun sen 10 prossan edestä. Tietääkö joku???? Eli vaikka saisit 99 pistettä mutta jos vastaamatta jää muutama niin hylsy tulee.

    • rituliko

      Oliko matematiikka, kemia, fyke ja biologia yläasteella helppoa????? Mikäli oli niin iltakouluun noi kaksi kurssia ainakin ja sitten valmennuskurssi ja biologiaa voi opiskella itsekin. Mahdollisuudet on jos noi ehdit suorittaa olettaen että opit helposti.

    • LLLLLLLLL

      Lukion pakolliset ja syventävät fy-ke-bi on toistakymmentä kirjaa ja aika välkky pitää olla jos suorittaa ne yksin ja menee kokeisiin ilman valmennuskurssia ja varsinkin Hkiin.

    • rellurei

      Mitä sitten jos on tasapisteet B kiintiössä. Katsotaanko sitten kuka on kirjoittanut laudaturit fysiikasta, kemiasta, pitkästä matematiikasta, biologiasta, äikästä. enkusta, ruotsista vai miten se menee? En tarkoita lähtötaso plus valintakoe vaan se B jono. Miten on, kiinnostaa tietää????? Luulis että ekaksi katsotaan fysiikka, kemia, biologia jne. Kuka tietää????

    • xrt

      Sehän riippuu yläpäästä. Opitko nopeesti.

    • llllleeeee

      Viimeistään 3.7. Selviää kuka pääsi kuka ei. Paljon jää taas rannalle ruikuttamaan. Tämän vuoden välkyt yo:t pääsee. Jännittää.

    • Pippelimuna

      Onko tuloksia tullut jo?

    • Läkis2015

      Itäsuomen yliopistoon pisterajat 38.25

      • Noupppp

        No ei todellakaan ole, raakapisteraja on jotain 55. Tuo 38.25 on 50 prosenttia parhaasta suorituksesta.


      • sisässä
        Noupppp kirjoitti:

        No ei todellakaan ole, raakapisteraja on jotain 55. Tuo 38.25 on 50 prosenttia parhaasta suorituksesta.

        Raaka pisteraja oli ihan 48 ja risat pelkässä koepiste kiintiössä sisään meneville.


    • Sukulaistätsy

      Lähietäisyydeltä seuranneena kerron, että sukulaispoika, joka kirjoitti hyvästä koulusta hyvät paperit tänä keväåänä, meni heittämällä sisään. Hän ei osallistunut mihinkään valmennukseen, mutta lahjakkuus - sosiaalisuuden hinnallakin - vei eteenpäin. Koe oli vaativa. En tiedä, onko joskus ollut helpompi, mutta sattumalla ei mennä Helsingin lääketieteelliseen. Se on saletti.

      Koko suku on ällikällä päähän lyöty. Kesä alkoi sillä hetkellä, kun tulokset rävähitvät taululle eli vasta heinäkuussa.

    • vanhavanha

      Voiko hakea, vaikka ei olisi lukiossa käynyt pitkää fysiikkaa? Siis vaaditaanko jotain tiettyjen kurssien suorittamista lukiossa, jotta on pääsykoekelpoinen?

      (Olen tässä jo opiskellut toisessa tiedekunnassa, myös fysiikkaa ja kemiaa. Mutta lukiossa en ole niitä kirjoittanut enkä lukenut valinnaisina).

      • Tuoresisäänpäässyt

        Ei vaadita mitään, mutta koska pääsykoeaineistona ovat lukion kaikki biologian, kemian ja fysiikan kurssit, niin nämä osa-alueet on syytä hallita, mikäli sisäänpääsy kiinnostaa. Ylimääräisestä (yliopistotasoisesta) osaamisesta ei saa lisäpisteitä.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      697
      6519
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      527
      3759
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      190
      3654
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      173
      2846
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2539
    6. 292
      2307
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      24
      1613
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      112
      1518
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1449
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1230
    Aihe