Kesää varten olen suunnitellut esikasvattavani kotona auringonkukkaa (toukokuussa) ja joitain muita kukkia. Kesällä istutan taimet mökille maahan. Lähes kaikissa siemenpusseissa on ohjeena kylvää siemenet ensin kennostoon yms. alustalle ja kun itäneet, siirtää kasvatusruukkuihin eli koulia. Mitä hyötyä tästä on? Eikö ole helpompaa vaan kylvää suoraan kasvatusruukkuihin?
Mitä hyötyä koulimisesta
4
172
Vastaukset
- poltinkarva
Auringonkukkaa ei varsinaisesti kannata koulia, sen juuret ovat arat. Mitään tainta ei kuitenkaan kannata istuttaa heti alkuun isoon ruukkuun. Vaan istutele ne siemenet vaikka turvepotteihin ja sitten tarpeen mukaan asteittain isonpiin ruukkuihin.
Siemenet itävät paremmin vähäravinteisessa, hiekkapitoisessa kylvöturpeessa kuin esim. kukkamullassa. Jos on pieni taimi isossa ruukussa, niin kastelun kanssa hankaluuksia. Kasvualusta on jatkuvasti märkänä ja taimi voi tukehtua.- Aloittelija
Kiitos vastauksesta!
- tipuste
minä tein päinvastoin... kylvin ihan maahan ritarinkannuksen siemenet... nyt kun ne on nousseet n.5sm taimille niin siirsin niitä potteihin juurtumaan kunnolla.Maassahan on vielä liikettä kun on pakkasta öisin joten pienet taimien juuret menee poikki... nyt saavat juurtua kaikessa rauhassa mustassa mullassa, ja onkin jo melko vahvan näköisiä taimia. Kun ovat kunnon tuppaita niin pääsevät takaisin kukkamaalle kasvamaan.
- Joku kokeillut jo
Riippuu kasvista, hyödyttääkö. Hommalla on tarkoitus valita parhaat yksilöt jatkokasvatukseen ja saada niiden juuristo kasvamaan vahvaksi.
Auringonkukkia ei tarvi koulia, eikä köynnöskasveja eikä kurkkukasveja. Jos kasvatettavia ei ole paljon, voi kylvää suoraan potteihin, harventaa huonot pois ja käyttää ulkona mullasta jäljelle jäävät.
Koulittuja taimia aletaan lannottaa vasta parin viikon päästä, kun ovat juurtuneet kunnolla, koulimattomia heti kun oikeat lehdet alkaa kasvaa.
Olen kokeillut jättää koulimatta joitakin kasveja, mutta lopputulos vaihtelee. Ahkeraliisa ei juurikaan koulimisesta hyödy, mutta samantyyppinen rääpäle leijonankita kasvaa joutavaksi rimpulaksi ilman koulintaa. Eli varminta on tehdä kuten pussissa sanotaan:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Uskalla lähestyä minua
Mitä siinä menetät? Vai tyydytkö kirjoittelemaan täällä? Minä olen jo tehnyt aloitteen. Paitsi jos sinua ei kiinnosta. S606174- 1003202
Oulaskankaan päätöksistä
https://www.facebook.com/share/v/1BSCFTMTyX/ Nyt tuli kova päätös, arvostan tätä Kuoppamäen suoraselkäisyyttä.252496- 212138
Mitä toivot Suomi24:ltä? Osallistu sivuston kehitykseen!
Moikka keskustelijat! Terveisiä Suomi24:n kehitystiimiltä. Vuosi lähenee loppuaan, mutta ennen kuin rauhoitumme joulun3531779- 271656
- 251410
Suomessa oikeistohallitus vallassa: nälkäiset lapset hakevat jo Punaiselta ristiltä ruoka-apua
Sosiaaliturvaleikkaukset ovat lisänneet asiointia ruoka-avussa. Kyllä tämän maan tilanne on surkea, kun lapset näkevät n2241394- 491342
- 291312