Mitä hyötyä koulimisesta

Aloittelija

Kesää varten olen suunnitellut esikasvattavani kotona auringonkukkaa (toukokuussa) ja joitain muita kukkia. Kesällä istutan taimet mökille maahan. Lähes kaikissa siemenpusseissa on ohjeena kylvää siemenet ensin kennostoon yms. alustalle ja kun itäneet, siirtää kasvatusruukkuihin eli koulia. Mitä hyötyä tästä on? Eikö ole helpompaa vaan kylvää suoraan kasvatusruukkuihin?

4

142

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • poltinkarva

      Auringonkukkaa ei varsinaisesti kannata koulia, sen juuret ovat arat. Mitään tainta ei kuitenkaan kannata istuttaa heti alkuun isoon ruukkuun. Vaan istutele ne siemenet vaikka turvepotteihin ja sitten tarpeen mukaan asteittain isonpiin ruukkuihin.
      Siemenet itävät paremmin vähäravinteisessa, hiekkapitoisessa kylvöturpeessa kuin esim. kukkamullassa. Jos on pieni taimi isossa ruukussa, niin kastelun kanssa hankaluuksia. Kasvualusta on jatkuvasti märkänä ja taimi voi tukehtua.

      • Aloittelija

        Kiitos vastauksesta!


    • tipuste

      minä tein päinvastoin... kylvin ihan maahan ritarinkannuksen siemenet... nyt kun ne on nousseet n.5sm taimille niin siirsin niitä potteihin juurtumaan kunnolla.Maassahan on vielä liikettä kun on pakkasta öisin joten pienet taimien juuret menee poikki... nyt saavat juurtua kaikessa rauhassa mustassa mullassa, ja onkin jo melko vahvan näköisiä taimia. Kun ovat kunnon tuppaita niin pääsevät takaisin kukkamaalle kasvamaan.

    • Joku kokeillut jo

      Riippuu kasvista, hyödyttääkö. Hommalla on tarkoitus valita parhaat yksilöt jatkokasvatukseen ja saada niiden juuristo kasvamaan vahvaksi.
      Auringonkukkia ei tarvi koulia, eikä köynnöskasveja eikä kurkkukasveja. Jos kasvatettavia ei ole paljon, voi kylvää suoraan potteihin, harventaa huonot pois ja käyttää ulkona mullasta jäljelle jäävät.
      Koulittuja taimia aletaan lannottaa vasta parin viikon päästä, kun ovat juurtuneet kunnolla, koulimattomia heti kun oikeat lehdet alkaa kasvaa.

      Olen kokeillut jättää koulimatta joitakin kasveja, mutta lopputulos vaihtelee. Ahkeraliisa ei juurikaan koulimisesta hyödy, mutta samantyyppinen rääpäle leijonankita kasvaa joutavaksi rimpulaksi ilman koulintaa. Eli varminta on tehdä kuten pussissa sanotaan:)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      69
      1305
    2. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1217
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      113
      1145
    4. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      73
      1070
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      54
      850
    6. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      75
      751
    7. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      682
    8. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      41
      681
    9. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      362
      659
    10. S on minun etunimen kolmas kirjain.

      Mikä sinun etunimen kolmas kirjain on?
      Ikävä
      53
      646
    Aihe