miten raskaan kaluston automaatti loota toimii?

vanaha

oon ajellu vaan vanhoilla ja kohta joutuu automaatin rattiiin,oon kullu että täysin erilainen kuin henkilöauton automaatti.onko ne momentin muuntimella vai normaali kytkimellä.lähteekö esim mäessä valumaan taaksepäin kun vaihde on päällä? miten näitä ajetaan oikea oppisesti...firmassa on scaniaa ,vovoa ja mersua

10

297

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lbhkjvgjhbjlh

      no siis onko se oikea automaatti vai vain automaattinen vaihtamisjärjestelmä? sehän riippuu täysin autosta mitä siihen on tilattu.

      • A.U. Tomaatti

        Se siis vaihtaa automaattisesti tai halutessa myös manuaalisesti. Kyseessä ei siis ole kirjaimellisesti automaattivaihteisto.


    • Antos 2528

      Ajelin juuri vajaa 6kk vanhaa automaatti Mersua.

      Ratin oikean puolen viiksessä on seuraavat asennot

      D Ajo eteenpäin
      N Vaihde vapaalla
      R Peruutus

      Näitä kolmea siis käytetään.

      Kun pääsetään jarru, alkaa auto ryömimään eteenpäin korkeintaan noin kävelyvauhtiin asti, kunnes painetaan lisää kaasua

      Pysähtyäkseen painetaan jarrua siihen asti että auto on pysähtynyt

      En näe siis mitään eroa käytössä normaalin henkilöauton automaattiin... isoin ero no se, tosiaan että mitään P-vaihdetta ei ole, eli pysähtyessä vaihde vapaalle ja käsijarru päälle.

      Ja mäessä ei valu taaksepäin, koska on kokoajan pieni veto päällä

      • aaatomaaatti

        Automaatissa ei ole kytkintä ja kuormureiden laatikot on pääasaiassa kytkin toimisia.eli ne eivät ole automaatteja ,vaan automatiikka hoitaa kytkimen käytön ihmisen sijaan.


      • Sonta 2529
        aaatomaaatti kirjoitti:

        Automaatissa ei ole kytkintä ja kuormureiden laatikot on pääasaiassa kytkin toimisia.eli ne eivät ole automaatteja ,vaan automatiikka hoitaa kytkimen käytön ihmisen sijaan.

        No jossain automaatissa kuorma-autoissa on kytkin mitä kätetään liikkelle lähdössä ja pyshtyessä

        Jossain ei ole

        Jossain on, mutta sitä ei ole pakko käyttää


      • Momentti Muunnin
        aaatomaaatti kirjoitti:

        Automaatissa ei ole kytkintä ja kuormureiden laatikot on pääasaiassa kytkin toimisia.eli ne eivät ole automaatteja ,vaan automatiikka hoitaa kytkimen käytön ihmisen sijaan.

        Niin kyllä "oikeassa" automaattivaihteistossa on momentinmuunnin.


      • 444556
        Momentti Muunnin kirjoitti:

        Niin kyllä "oikeassa" automaattivaihteistossa on momentinmuunnin.

        Automaatteja löytyy neljää lajia

        Vaihderobotti (yleinen kuorma-autoissa)
        Kaksoikytkentävaihteisto (uusissa henkilautoissa)
        Öljyturbiini... vanhoissa henkiöautoissa... jossain uusissa pakuissa... ja muutamissa kuorma-autoissa
        Variaattori.... ikivanhoissa autoissa.. ja uudemmissa tehty uusi sovellus siitä


      • aaatomaatti
        444556 kirjoitti:

        Automaatteja löytyy neljää lajia

        Vaihderobotti (yleinen kuorma-autoissa)
        Kaksoikytkentävaihteisto (uusissa henkilautoissa)
        Öljyturbiini... vanhoissa henkiöautoissa... jossain uusissa pakuissa... ja muutamissa kuorma-autoissa
        Variaattori.... ikivanhoissa autoissa.. ja uudemmissa tehty uusi sovellus siitä

        automaatti ei ole kytkin toiminen ,vaan automaatin toiminta perustuu öljynpaineeseen ei kytkimeen,ja niin sanotut automaatit kuorma autoissa eivät ole automaatteja sanan virallisessa muodossa,vaan ihan kytkimeen perustuvia vaihteistoja joista virheellisesti käytetään nimeä automaatti,esim volvon vaihteisto ei ole automaatti vaan i shift joka on kytkin toiminen laatikko eli manuaali.

        menikö jakeluun


      • Juuri näin
        aaatomaatti kirjoitti:

        automaatti ei ole kytkin toiminen ,vaan automaatin toiminta perustuu öljynpaineeseen ei kytkimeen,ja niin sanotut automaatit kuorma autoissa eivät ole automaatteja sanan virallisessa muodossa,vaan ihan kytkimeen perustuvia vaihteistoja joista virheellisesti käytetään nimeä automaatti,esim volvon vaihteisto ei ole automaatti vaan i shift joka on kytkin toiminen laatikko eli manuaali.

        menikö jakeluun

        Automaatti on vaihteisto mikä hoitaa automaattisesti vaihteiden (ja kytkimen) käytön

        Ja vai että i shift... voitko kertoa kansan kielellä mikä se on öljyturbiini, kaksoikytkinvaihteisto, variaattori, vaihderobotti kytkinpolkimelle tai vaihderobotti ilman kytkinpoljinta

        Tyhmä käyttää autokohtaisia nimiä


    • aaatomaatti

      Automaatissa on turbiini ja toiminta perustuu öljynpaineeseen ,siinä kansankieltä

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      129
      1857
    2. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      78
      1737
    3. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      56
      1333
    4. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      69
      1151
    5. Tiedätkö autereen?

      Se on vähän niinkuin sinä. Eräänä päivänä se hehkuttaa eteerisenä, laiskan hauen tavoin. Toisena se iskee kuin nälkäinen
      Tunteet
      8
      859
    6. Kuka jäi auton alle

      Kuka jöi kantatiellä auton alle eilen
      Kuortane
      2
      805
    7. Muistatko ensimmäisen kahdenkeskisen hetken

      kaivattusi kanssa?
      Ikävä
      45
      777
    8. Oli kyl kunnon reissu

      Jopa oli bileet hotellissa! Kunnon menot ja Kuhmon rytkyt liikenteessä. Onneksi ei ollu tuulipukua päällä! 😂👍🏻
      Kuhmo
      10
      759
    9. Vähän pelottaa

      Että ten suuren mokan. Tämä muuttaa nyt liikaa asioita.
      Ikävä
      41
      745
    10. Mikä tekee kaivatustasi

      haluttavan?
      Ikävä
      45
      737
    Aihe