sopisko rotta miulle?

ketaragin

niin,otsikko varmaan kertookin jo asian :)
mutta niin..olisinko sopiva rottien omistaja?
olen lukenut sivuja ja kirjoja,kokemusta on niin hamsuista,gerbuista kuin hiiristä ja chinchilloistakin.
rottiaisia nyt tuskin on vielä vähään aikaan tulossa,mutta kysyn nyt vaa.
olisko teillä jotain hyviä vinkkejä ja tietoa näistä ihanista otuksista? :)

25

183

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sedä

      Mitä haluat rotalta lemmikkinä? Millaiset tilat sulla on tarjota? Keroppa itsestäsi hieman lisää niin on helpompi vastata ;) Rotta ei ole kovin vaikea lemmikki, mutta ne vaatii niin tilaa kuin aikaakin, eikä ole ylisiistin lemmikkejä koska ne tulee pissimään ja kakkaamaan mihin sattuu, jyrsii, ja saattaa haistakin. Hermoja kysyy toisinaan, mutta kivojahan ne on!

    • ketaragin

      no,sellaista seurasta pitävää pikkusta tahtoisin :) hyvät tilat on ja pääsis huoneeseen joka päivä kipittää. tilaa kyl saa helposti tehtyä ja aikaa on hyvin,vaikka kyllä muutkin lemmikit aikansa vaativat :3 ja joo,puruihin sun muihin papanoihin on kyllä totuttu täälläö :D hermot ei kyl ihan pienest enää posaha ku melkein jokanen yö ja päivä on täynnä kitinää koninaa papanaa sun muuta. :::::::)

    • Rotteliini

      Kyllä ne sopii mutta pitäis olla samaa sukupuolta/perhettä oleva kaveri. Kannattaa ensin mennä vaikka kaverin luo jolla on rottia ja katsoa millaista niiden hoito on ;)

    • ketaragiin

      joo,kyl mie tiedän et niil kaveri pitää ol,eikä kyl oo ketään läheist jolla näit olis,mutta olen näitä jo vuosia miettiny ja tietoa kasvattanu :)

      • Sedä

        Kasvattajilla voi kanssa ihan vain käydä lajiin tutustumassakin, ja harrastajia löytyy myös jokakolkasta Suomea. Jos satut Helsingistä tai Lahdesta olemaan, niin munkin luo kiinnostuneet ihmettelijät pääsee :D


      • geh
        Sedä kirjoitti:

        Kasvattajilla voi kanssa ihan vain käydä lajiin tutustumassakin, ja harrastajia löytyy myös jokakolkasta Suomea. Jos satut Helsingistä tai Lahdesta olemaan, niin munkin luo kiinnostuneet ihmettelijät pääsee :D

        Asut molemmissa kaupungeissa? :D

        Toinen hyvä tutustumispaikka on muuten näyttelyt. Rottanäyttelyihin on ilmainen sisäänpääsy aina paitsi messuilla (PetExpo ja Lemmikkimessut) ja varmasti löytyy paljonkin ihmisiä jotka ovat valmiita kertomaan rotista ja antamaan rottiaan syliteltäväksi.


      • geh kirjoitti:

        Asut molemmissa kaupungeissa? :D

        Toinen hyvä tutustumispaikka on muuten näyttelyt. Rottanäyttelyihin on ilmainen sisäänpääsy aina paitsi messuilla (PetExpo ja Lemmikkimessut) ja varmasti löytyy paljonkin ihmisiä jotka ovat valmiita kertomaan rotista ja antamaan rottiaan syliteltäväksi.

        Vähän niinkuin joo :D Oikeasti Helsingissä, mut vanhemmat on Lahdesta, ja käyn siellä aina lomilla. Ensi viikon esimerkiksi taas olen Lahdessa lauman kanssa! (Kasakkamäessä, julkisilla pääsee ;) ) Mulla ei onneksi edes ole mitään ostettavana toisin kuin kasvattajilla, heh :D

        Mut ihan hyvin kuulostat miettineen asioita, eikä pistänyt silmään mitään mikset omistajaksi sopisi :) Varmistettuja näyttelyitä ei nyt taida olla, Helsingissä taas sit kohta ne jotkut messut :D Mut ite suosittelen harrastajaa et näet oikeita kotioloja & tuhoja ( :D) ja rotat on paljon rennompia ja normaalimpia.

        Niin ja olen sama kuin yllä ollut Sedä :D


    • ketaragiin

      niin..oishan se kiva käyrä tutustumassa,mutta asun viel kotona ja vanhemmat ovat mitä ovat (varmaan tiiätte :P ) ei heil mitää niit vastaa muuten ois varmaa,mut kun eivät enää halua mitään eläimiä vaikka maksan omani ihan ite.. jos kysyisin et voisko käyrä TUTUSTUU,nii heti olettavat että sellasen ostasin :/ mut nyt haluankin kasvattaa tietoani ja ylipäätänsä tietää sopisko rottiaiset minulle. :) näyttelyyn saattaiski päästä kattoo,mut onkohan ihan lähi aikoina missää lahden seudulla järjestettämässä näyttelyitä?

    • ketaragiin

      niin..oishan se kiva käyrä tutustumassa,mutta asun viel kotona ja vanhemmat ovat mitä ovat (varmaan tiiätte :P ) ei heil mitää niit vastaa muuten ois varmaa,mut kun eivät enää halua mitään eläimiä vaikka maksan omani ihan ite.. jos kysyisin et voisko käyrä TUTUSTUU,nii heti olettavat että sellasen ostasin :/ mut nyt haluankin kasvattaa tietoani ja ylipäätänsä tietää sopisko rottiaiset minulle. :) näyttelyyn saattaiski päästä kattoo,mut onkohan ihan lähi aikoina missää lahden seudulla järjestettämässä näyttelyitä?

      • geh

        Lahdessa päin on tosi huonosti näyttelyitä. Joskus on ollut alle tunnin ajomatkan päässä, mutta ei ole nyt ainakaan ihan heti tulossa taas.
        Lähin tulossa oleva taitaa olla Pernajan näyttely toukokuussa (Lahdesta n. tunnin ajomatka). Lahdessakin on harrastajia, joilta voi kysellä kyytiä näyttelyyn, jos ei muuten pääse. :) Esim. Facebook-ryhmissä (Suomen kesyrottayhdistys ry & Suomen kesyrottaharrastajat) tai Kesyrottayhdistyksen foorumilla.

        Tietenkin on myös huhtikuussa tulossa Helsingin messukeskukseen näyttely, mutta se on sitten messunäyttely. Eli maksullinen sisäänpääsy. Voit kuitenkin kysellä jos vanhemmat vaikka haluaisivat lähteä PetExpoon katsomaan eläimiä. ;) Siellä on Skeyllä oma infopiste, josta saa kysellä mitä mieleen tulee, ja oletan että taas on rottia siliteltävänä.
        Toki harrastajat vastailevat mielellään myös messunäyttelyissä, mutta päivä on toisinaan aika hektinen ja niitä rottaharrastajia voi olla vaikea erottaa kaiken yleisön joukosta. Jos nyt ei satu olemaan rotta olkapäällä tai sylissä.


    • ketaragiin

      okkei,kiitos vastauksista kaikille :)
      vielä voisin hieman kysyä muutamaa asiaa

      1.jos lähtee reissuun,voiko rotan ottaa suunnilleen 3 tunniks kuljetuskoppaan?

      2.mitä häkkejä mieluiten alle 80e suosittelette?

      3.mistä lahden-hollolan suunnalta voisi hankkia rottia?

      4.jos ei ole mahdollista ottaa rotan omaa häkkiä mukaan reissuun (noin 1-4 päivän)
      noon missä rottia voisi pitää?

      • 1. Juu voi, näyttelyissähän ne on kopassa kaiken päivää. Yleensä rotat lähinnä nukkuu reissussa :)

        2. Yöllä hinnalla ei pahemmin saa kuin käytettyjä ja Se on sit tuurista kiinni. Paras häkki ikinä on Critter Nation douple tai Suite Royal, mutta parille vähintään 80x50x80cm, mieluusti tosin vielä vaikka 100cm pitkä verkotettu kanihäkki alle lisätilaksi (niitä saa tosi halvalla, jo parilla kymppiä. Halpoja pikkuhäkkejä voi myös pinota isommaksi torniksi.

        3. Lahdessa on kyllä joku epävirallinen kasvattaja, kannattaa kysyä vaikka Suomen Kesyrottayhdistys -facebooksivulta, siellä pyörii jokseenkin kaikki kasvattajat. Voi olla että joku muukin on Lahdesta tai saa poikasia kulkemaan sinne. Jos sua kiinnostaa joku tietty muunnos, kannattaa myös kysellä sen kasvattajalta saisiko Se kulkemaan poikasia lähemmäs.

        4. Pienempikin häkki käy, mulla on vanhempien luona valmiiksi eri häkki, ja muualle en kauheesti niitä kuljettele.


      • tulikirahvi kirjoitti:

        1. Juu voi, näyttelyissähän ne on kopassa kaiken päivää. Yleensä rotat lähinnä nukkuu reissussa :)

        2. Yöllä hinnalla ei pahemmin saa kuin käytettyjä ja Se on sit tuurista kiinni. Paras häkki ikinä on Critter Nation douple tai Suite Royal, mutta parille vähintään 80x50x80cm, mieluusti tosin vielä vaikka 100cm pitkä verkotettu kanihäkki alle lisätilaksi (niitä saa tosi halvalla, jo parilla kymppiä. Halpoja pikkuhäkkejä voi myös pinota isommaksi torniksi.

        3. Lahdessa on kyllä joku epävirallinen kasvattaja, kannattaa kysyä vaikka Suomen Kesyrottayhdistys -facebooksivulta, siellä pyörii jokseenkin kaikki kasvattajat. Voi olla että joku muukin on Lahdesta tai saa poikasia kulkemaan sinne. Jos sua kiinnostaa joku tietty muunnos, kannattaa myös kysellä sen kasvattajalta saisiko Se kulkemaan poikasia lähemmäs.

        4. Pienempikin häkki käy, mulla on vanhempien luona valmiiksi eri häkki, ja muualle en kauheesti niitä kuljettele.

        *yöllä=tuolla


      • Ketaragiin
        tulikirahvi kirjoitti:

        1. Juu voi, näyttelyissähän ne on kopassa kaiken päivää. Yleensä rotat lähinnä nukkuu reissussa :)

        2. Yöllä hinnalla ei pahemmin saa kuin käytettyjä ja Se on sit tuurista kiinni. Paras häkki ikinä on Critter Nation douple tai Suite Royal, mutta parille vähintään 80x50x80cm, mieluusti tosin vielä vaikka 100cm pitkä verkotettu kanihäkki alle lisätilaksi (niitä saa tosi halvalla, jo parilla kymppiä. Halpoja pikkuhäkkejä voi myös pinota isommaksi torniksi.

        3. Lahdessa on kyllä joku epävirallinen kasvattaja, kannattaa kysyä vaikka Suomen Kesyrottayhdistys -facebooksivulta, siellä pyörii jokseenkin kaikki kasvattajat. Voi olla että joku muukin on Lahdesta tai saa poikasia kulkemaan sinne. Jos sua kiinnostaa joku tietty muunnos, kannattaa myös kysellä sen kasvattajalta saisiko Se kulkemaan poikasia lähemmäs.

        4. Pienempikin häkki käy, mulla on vanhempien luona valmiiksi eri häkki, ja muualle en kauheesti niitä kuljettele.

        No kuinka pieneen minimissään voi suunnilleen 3 p reissun ajaks laittaa? Olisi kyllä suurimman osan sylissä ja lattiolla,mut yöt ja sit ku niit väsyttäis nii siel kopas/häkkyräs :-)


      • Ketaragiin
        tulikirahvi kirjoitti:

        1. Juu voi, näyttelyissähän ne on kopassa kaiken päivää. Yleensä rotat lähinnä nukkuu reissussa :)

        2. Yöllä hinnalla ei pahemmin saa kuin käytettyjä ja Se on sit tuurista kiinni. Paras häkki ikinä on Critter Nation douple tai Suite Royal, mutta parille vähintään 80x50x80cm, mieluusti tosin vielä vaikka 100cm pitkä verkotettu kanihäkki alle lisätilaksi (niitä saa tosi halvalla, jo parilla kymppiä. Halpoja pikkuhäkkejä voi myös pinota isommaksi torniksi.

        3. Lahdessa on kyllä joku epävirallinen kasvattaja, kannattaa kysyä vaikka Suomen Kesyrottayhdistys -facebooksivulta, siellä pyörii jokseenkin kaikki kasvattajat. Voi olla että joku muukin on Lahdesta tai saa poikasia kulkemaan sinne. Jos sua kiinnostaa joku tietty muunnos, kannattaa myös kysellä sen kasvattajalta saisiko Se kulkemaan poikasia lähemmäs.

        4. Pienempikin häkki käy, mulla on vanhempien luona valmiiksi eri häkki, ja muualle en kauheesti niitä kuljettele.

        No kuinka pieneen minimissään voi suunnilleen 3 p reissun ajaks laittaa? Olisi kyllä suurimman osan sylissä ja lattiolla,mut yöt ja sit ku niit väsyttäis nii siel kopas/häkkyräs :-)


      • geh

        Lahdessa on ainakin kaksi epävirallista kasvattajaa. Sini Korhonen ja Elina Kallio. Varmaan jostain Googlesta löytyy yhteystiedot.

        Muutaman päivän reissussa rotille sopii väliaikaisasumukseksi esim. hamsteriduna. Eli tällainen: https://www.petshop.fi/ferplast_duna_multy.html
        Noita saa käytettynä ostettua parilla kympillä. Matkan ajaksi sen saa kohtuullisen pieneen tilaan mahtumaan, kun ottaa kuivikkeet ja virikkeet jossain erillisessä kassissa. Perillä sitten duna pystyyn ja rotat sinne. :)
        Kasvattajat käyttävät hamsteridunia astutuksissa ja synnytyksissä. Itsellä on ollut mukana myös juuri lyhyillä matkoilla jos on pitänyt rottia ottaa mukaan jostain syystä.


      • rottaihminen
        tulikirahvi kirjoitti:

        1. Juu voi, näyttelyissähän ne on kopassa kaiken päivää. Yleensä rotat lähinnä nukkuu reissussa :)

        2. Yöllä hinnalla ei pahemmin saa kuin käytettyjä ja Se on sit tuurista kiinni. Paras häkki ikinä on Critter Nation douple tai Suite Royal, mutta parille vähintään 80x50x80cm, mieluusti tosin vielä vaikka 100cm pitkä verkotettu kanihäkki alle lisätilaksi (niitä saa tosi halvalla, jo parilla kymppiä. Halpoja pikkuhäkkejä voi myös pinota isommaksi torniksi.

        3. Lahdessa on kyllä joku epävirallinen kasvattaja, kannattaa kysyä vaikka Suomen Kesyrottayhdistys -facebooksivulta, siellä pyörii jokseenkin kaikki kasvattajat. Voi olla että joku muukin on Lahdesta tai saa poikasia kulkemaan sinne. Jos sua kiinnostaa joku tietty muunnos, kannattaa myös kysellä sen kasvattajalta saisiko Se kulkemaan poikasia lähemmäs.

        4. Pienempikin häkki käy, mulla on vanhempien luona valmiiksi eri häkki, ja muualle en kauheesti niitä kuljettele.

        totta se on paras häkki ja itsellä on neljä rottaa ja kyllä on tykänny häkistä


    • Rottasia

      Moikka! Mulla on kolme rottaa kotona, ihan harrastaja olen. Yksi on sijotti ja kaksi ihan omia lemmikeitä. Saa tulla katsomaan ja sylittelemään, jos et vielä ole päässyt. Asun Lahden keskusta-alueella. :)

      Jos sulla on muita pikkulemmikeitä, niin oletko varma, että aika riittää? Musta tuntuu joskus, ettei meinaa riittää noille kolmellekaan, vaikka olen ihan kotona viihtyvä, en kauheesti liihusta :D

    • surhym

      Sovit kyllä mielestäni oikein hyvin palleroitten omistajaksi :). Kyllä tuon ajankin saa niiden kanssa riittämään, kun ovat tottuneet sinuun niin voi tehdä oikeastaan mitä vain kun ovat juoksemassa vapaana. Kirjan tai lehden lukeminen on aina ollut lähes mahdotonta, kaverit saattaa pölliä puolet sivusta:D tällä hetkellä tuntuu kyllä että kaikki on mahdotonta..kolme vauvaa roikkuu puntissa eikä omaa minkäänlaista itsesuojelu vaistoa. Eiköhän tämä tästä taas jossain vaiheessa helpota;-)

    • rottava

      Taitaa olla jo myöhäistä laittaa viestiä tähän ketjuun mutta laitanpa silti. Kannattaa katsoa myös käytettyjä häkkejä. Itse ostin häkin käytettynä kolmella kympillä. Uutena olisi maksanut noin 80e. :-)

      • Ja mä olen saanut 15 eurolla (tosin itsetehdyn) häkin josta olisi hyvin voinut pyytää reilun satasen :D


    • Rottakasvattaja

      Jos olet valmis ostamaan 150-600e maksavan häkin, vähintään 20 rottien ruuasta ja alustasta, 30 yhdestä rotasta (ja niitä TAYTYY ostaa vähintään kaksi samaa sukupuolta olevaa rottaa), virikkeet (mä maksoin niistä noin 50e), sekä jos rottaa sairastuu niin sen hoitamiseen menee hirveesti rahaa! Pelkkä yksi käynti eläinlääkärille maksaa väh. 50e, kasvaimen leikkaaminen(todella yleinen sairaus rotilla) maksaa väh. 150e, sekä kaikki lääkkeet eivät ole niin halpoja...
      Suomessa, eikä muualla euroopassakaan, eläinlääkärit eivät osaa tehdä kunnon leikkauksia rotille. Jo kaks mun rottaa on kuollut siihen :(
      Monet rottakasvattajat suosittelevat tehdä leikkaus Pietarissa, Venäjällä.

      Eli mieti tarkkaan, oletko valmis ottamaan niin suurta vastuuta ja onko sulla riittävästi rahaa.

      • "Vähintään 20 rottien ruuasta ja alustasta"
        -En nyt tiedä ihan tarkkaan miten tämän lauseen ajattelit, mutta hyvää ruokaa saa kyllä oparhaimmillaan ihan sika halvalla :D Mä ostan kasvattajalta siemenseosta 2e/kilo, versus jonkun pelletin 10e/kilo... Mut pointti oli tietty se että ei pidä uskoa että rotta on mikään ilmainen eläin :)


      • geh

        Monet rottakasvattajat suosittelevat, että rottia ei leikkauteta ollenkaan, vaan ne lopetetaan suoraan. :) Sori jos elät jossain pilvilinnassa ja romautin uskosi, mutta näin se vaan on.


    • Rottakasvattaja

      Mä en ainakaan noin vain pystyisi lopettaamaan lemmikkiä, jota rakastan. Mä ainakin loppuun asti yrittäisin parantaa sen keinolla millä hyvänsä ja summalla millä hyvänsä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      39
      1691
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1361
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1317
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1315
    5. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      10
      1313
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1284
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1264
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1230
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1190
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe