Oikeastaan kaikkien naisten kannattaisi käydä osa-aikatöissä. Sillä tavalla naisista tulisi onnellisia ja työttömyys vähentyisi merkittävästi, kun tarvittaisi lisää työntekijöitä naisten vähentyneiden tuntien takia. Suomen kansan onnellisuus ja talous paranisi merkittävästi. Olisi täystyöllisyys ja naisilla enemmän aikaa olla lasten / kavereiden kanssa -> onnellisempi parisuhde, joka ei pääty vääjäämättömään eroon.
Nykyäänhän naiset palavat puhki, kun pitää tehdä 8 tuntia töitä ja kotiin tultua sitten hoitaa lapsia ja taloutta, koska 90% miehistä niissä hommissa ei kuitenkaan auta.
Naisten pitäisi käydä vähemmän töissä
272
5319
Vastaukset
- Terveisiä täältä
Miksi miesten pitäisi "auttaa" kotitöissä ja lastenhoidossa? Oma kotinhansa ja penskansa ne heillekin ovat eli ihan omia hommiaan tekisivät itselleen.
- plalaaaahhhhh
Mitä sä horiset??? Siis sinä "Terveisiä täältä" Puhutko edes suomea?
- Terveisiä täältä
plalaaaahhhhh kirjoitti:
Mitä sinä et tarkalleen ottaen nyt ymmärtänyt?
- Oletko idiootti?
Terveisiä täältä kirjoitti:
Terävä havainto aloittaja, samaa sarjaa kuin:
Murhaajien ei pitäisi murhata, syövän ei tarvitsisi tappaa, köyhyyden pitäisi olla vähäisempää ja lamaakaan ei oikeastaan edes tarvita.
Ei maailma ole täydellinen. - ice-2
Olet tyhmä. Heippa.
- Hakee popcornia
plalaaaahhhhh kirjoitti:
On tää suomi24 sit ihana paikka. Nytkin lukutaidoton epäilee muiden kielitaitoja..
- urts
Mihinkäs se miehen hoito jäi????? Kai se mieskin kaipaa hellyyttä ja huolenpitoa kun on joutunut koko pitkän päivän kotona tylsistymään.
- Tosimies Espoosta
Voi elämä. Olkaa vaiti, jos ei ole mitään järkevää sanottavaa.
Naiset ja miehet ovat samanarvoisia kotona ja töissä
Täällä 187/113 / 39 v. / 79000€/v mies. - rooli tv
Terveisiä täältä kirjoitti:
Www.fasttubestream.com
- Ikuinenkysymys
Oletko idiootti? kirjoitti:
Terävä havainto aloittaja, samaa sarjaa kuin:
Murhaajien ei pitäisi murhata, syövän ei tarvitsisi tappaa, köyhyyden pitäisi olla vähäisempää ja lamaakaan ei oikeastaan edes tarvita.
Ei maailma ole täydellinen.Ja paskaa ei tarttis jauhaa sitä varten on purukumi vai onko?
- Eitämmösiä
Tosimies Espoosta kirjoitti:
Täällä 187/113 / 39 v. / 79000€/v mies.Ai haet naisseuraa täältä ... ole realisti vuosituloista voit otta nollan pois perästä ja olet vielä ylipainoinen
- Niinkai...
Ikuinenkysymys kirjoitti:
Ja paskaa ei tarttis jauhaa sitä varten on purukumi vai onko?
Tämä asia on todella yleinen riidanaihe täällä internet keskusteluissa, nimittäin modernit femakot vs vanhanaikaiset sikamiehet. Olen pannut asian merkille.
He syyttävät toisiaan, vaikka todelliset syypäät luikkivat pois kuin koirat veräjistään, nimittäin HOMOT!
Kielletty aihe ja silmät kiinni suvaittu kansanryhmä. Olkaa siis tarkkoina naistenvihaajat ja miestenvihaajat, olkaa tietoisia ongelmienne lähteistä. - Mietiskelyhetki
Niinkai... kirjoitti:
Tämä asia on todella yleinen riidanaihe täällä internet keskusteluissa, nimittäin modernit femakot vs vanhanaikaiset sikamiehet. Olen pannut asian merkille.
He syyttävät toisiaan, vaikka todelliset syypäät luikkivat pois kuin koirat veräjistään, nimittäin HOMOT!
Kielletty aihe ja silmät kiinni suvaittu kansanryhmä. Olkaa siis tarkkoina naistenvihaajat ja miestenvihaajat, olkaa tietoisia ongelmienne lähteistä.Tässä kommentissa on kenties viisautta jota valtaosa ihmisistä ei vain voi ymmärtää.
Kehitetään tästä vaikka syy-yhteys, uskoo ken haluaa:
Sukupuoliroolit vääristyneet -----> perinteinen parisuhde ei enää pysy kasassa kun rakkaus ei toimi!
Hip hei ja nauttikaa niinkuin minäkin olen "nauttinut" ihan liikaa... (en siis alkoholia, siitä en pidä)
Ja siis pidän kaikista ihmisistä: konservatiiveista, metroseksuaaleista. homoista jne jne.
Harmi vaan että tää pakka on ihan totaalisen sekasin!!! Ja niin monella HETEROmiehellä menee elämä perseelleen eikä löydä vaimoa kun sukupuoliroolit ovat pielessä. Älkää tuomitko vaan miettikää sitä!
Ongelman ydin löytyy oikeastaan miesten kasvatuksesta. Miehistä koulitaan naisia ja nämä eivät sitten kelpaa kellekään. Tai jos jollekin kelpaa niin ei varmasti kelpaa miehelle itselleen sellainen "nainen".. - Mietiskelyhetki
Tosimies Espoosta kirjoitti:
Täällä 187/113 / 39 v. / 79000€/v mies.Jos elät pitkäaikaisessa onnellisessa parisuhteessa(lapsiakin on, onhan?) niin congrats!
Muussa tapauksessa olet vain pää hiekassa elävä tekopyhyys. - katso tulevaisuuteen
Juttuhan on niin , että kyllä naiset voi kotiin jäädä kunhan siitä saa saman palkan kuin töissä ja eläke edut.Ei ole mikään ongelma, kun vaan teette nämä ja yms edut mitä työssä käyvä nainen saa.Tuotakaan minä en jaksa käsittää miten kotityöt
jotenkin kuuluisi yksin naiselle????Siellähän sotketaan ja liataa kaikki, ei kuulu naiselle yksin enempää kuin miehellekään yksin siivota yms.
Tiedän ainakin yhden tapauksen , jossa suuren pomon vaimo jäi kotia ja lapsia hoitamaan , no koulua ei hirveesti ollut käynyt, mutta nätti kun mikä.
No sitten vanhettiin ja 50v miehelle tuli tarve vaihtaa nuorempaan ja eukko sai lähteä , kaikki omaisuus oli miehen nimissä ja vaimo ei saanut mitään!!!!!!
MITÄ TÄSTÄ OPIMME?Jos jäät miehen kehotuksesta kotiin, laita hyvä ihminen
salaiselle tilille rahaa joka kk , jottet jäisi puille paljaille. - +++++++++
Koska vastuu kodista ja lapsista kuuluu molemmille vanhemmille kun kerran yhdessä elävät.
- sosionomiposki
Mietiskelyhetki kirjoitti:
Tässä kommentissa on kenties viisautta jota valtaosa ihmisistä ei vain voi ymmärtää.
Kehitetään tästä vaikka syy-yhteys, uskoo ken haluaa:
Sukupuoliroolit vääristyneet -----> perinteinen parisuhde ei enää pysy kasassa kun rakkaus ei toimi!
Hip hei ja nauttikaa niinkuin minäkin olen "nauttinut" ihan liikaa... (en siis alkoholia, siitä en pidä)
Ja siis pidän kaikista ihmisistä: konservatiiveista, metroseksuaaleista. homoista jne jne.
Harmi vaan että tää pakka on ihan totaalisen sekasin!!! Ja niin monella HETEROmiehellä menee elämä perseelleen eikä löydä vaimoa kun sukupuoliroolit ovat pielessä. Älkää tuomitko vaan miettikää sitä!
Ongelman ydin löytyy oikeastaan miesten kasvatuksesta. Miehistä koulitaan naisia ja nämä eivät sitten kelpaa kellekään. Tai jos jollekin kelpaa niin ei varmasti kelpaa miehelle itselleen sellainen "nainen"..AP:lle, ja yleensä ottaen keskusteluun (vaikken jälkeen jaksanut (väsy!) muita kommentteja lukea):
Oudosti ilmaiset, et 90 prossaa miehistä ei kuitenkaan "auta" lasten hoidossa tai kotitöissä. Ja et naiset uupuu jo senkin vuoksi.
Mikä niin monia suomalaismiehiä vaivaa, kun eivät ota vastuuta perheestään? Kokonaisvaltainen perheen hyvinvointi on mielestäni molempien vastuulla, mut jos joku on se henkinen "takaseinä" perhees, niin kyl se on mielestäni miehen tehtävä. Eli: suojella naistaan ja laspiaan, ja tottavie ottaa, ei vain lasten hoidosta, vaan myös kokonaisvaltaisemmin vastuuta kasvatuksesta - ei ne lapset itsestään kasva. (Ja jos se siihen menee, et "pellossa" kasvavat - surullista satoa saa myöhemmin niittää / tuta ympäristö ja yhteiskunta; yksilön inhimillisestä kärsimyksestä puhumattakaan.)
Hyvähän se on et on se tukiverkko olemassa, mut silmukat siinä venyy ja löystyy kokoajan vallitsevan tilanteen vuoksi, mikä kysyy tahtoa nähdä tietyt realiteetit ja halua kantaa vastuuta kollektiivisesti kanssaihmisistä -
Jokainen voi sit tykönänsä miettiä, mistä sen aloittaa.. (itekin tuun sit messiin, kun paukut antaa myöten - )
- Sopii mulle
Kunhan palkka pysyy samana.
- sehän on
pelkästään neuvottelukysymys, koitahan onneasi. Ehkä pääset samalle palkalle tai sitten et...
...mutta silloinhan olet kuitenkin edes koettanut.
- 3+39
Naiset takaisin keittiöön ja hoitamaan lapsia. Kyllä kunnon idylli on onnellinen nainen keittiössä:)
- hyssykkäkö
Niiin, talvet ilman kenkiä ja kesät paksuna niin pysyykin kotona :)
Eipäs se taida tätäpäivää olla, etteikö miehet tee kotitöitä tai sitten minä ja poikani kuulumme siihen 10%. Jokainenhan on itse oman onnensa seppä ! Miehen valinnassakin - Yöäk !
Ajattelussasi on sellainen virhe, että kukaan ei ole eikä tule onnelliseksi, jos elämä kuluu keittiössä. Keskiajalle jämähtäneen äijän idylli esittämäsi saattaa olla, ei enää keknkään muun.
- naisellinen nainen
Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Tosin itse naisena en tahdo ollenkaan käydä kodin ulkopuolella ansiotyössä. Olen heikko, naisellinen nainen enkä pysty.
Tajusin olevani naisellinen vasta korkeakoulun jälkeen. Nyt olen siis akateemisesti koulutettu nainen, joka etsii miestä, jolle voisi olla kotirouva ja toivottavasti myöhemmin lastensa kotiäiti.
Olisin valmis tekemään kotona osa-aikaisesti kevyitä kirjallisia töitä, siis työskentelemään etänä, jos miehen tulot eivät kattaisi välttämättömiä menoja.
Kodin turvasta en aio mennä työhön enää ikinä. Olisin valmis menemään ennemmin vaikka vankilaan.
Vaikka ymmärsin oman naiseuteni vanhanaikaisen luonteen verraten myöhään, pidän hyvänä, että ylipäätään ymmärsin sen. Olen tyytyväinen itseeni tällaisena.
Vihaan feminismin hedelmiä. Feminismi tuhosi paljon kaikkea kaunista mieheltä ja naiselta. :(- Ikisinkku M
"Vihaan feminismin hedelmiä. Feminismi tuhosi paljon kaikkea kaunista mieheltä ja naiselta. :( "
Samaa mieltä ja tuota olen yrittänyt täällä palstalla tuoda esiin, naiset on olleet parhaimmillaan 50-luvulla ja varmaan vielä 60-luvun alkupuolellakin mutta sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä naisellisuuden suhteen, toki teitä harvoja positiivisia poikkeuksiakin vielä löytyy onneksi. - naisellinen nainen
Jatkan vielä tästä aiheesta vähän...
Olen pohtinut, meneekö naisellisuus suvussa. Isosiskoni myös hankki koulutuksen, mutta päätyi omasta tahdostaan kotiäidiksi. Äitini on aina ollut kotona, samoin äidinäitini. Myös isänäitini oli kotona.
Äitini, nyt viisissäkymmenissä, on aina ollut anti-feministi eikä ole ottanut kuuleviin korviinsa ehdotuksia ansiotyöhön menemisestä. Silloin, kun sisaruksistani nuorin oli teini-iässä, hyvää tarkoittavat sukulaiset ja naapurit kyselivät äidiltäni, aikooko hän hakeutua työelämään nyt, kun kotiäitiä ei enää tarvita. Äitini teeskenteli, ettei ollut kuullut kysymystä ja alkoi puhua jostain muusta aiheesta.
Nykyään puhutaan mediassa paljon erilaisiin vähemmistöihin kohdistetusta syrjinnästä. Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms. - klm2
naisellinen nainen kirjoitti:
Olen pohtinut, meneekö naisellisuus suvussa. Isosiskoni myös hankki koulutuksen, mutta päätyi omasta tahdostaan kotiäidiksi. Äitini on aina ollut kotona, samoin äidinäitini. Myös isänäitini oli kotona.
Äitini, nyt viisissäkymmenissä, on aina ollut anti-feministi eikä ole ottanut kuuleviin korviinsa ehdotuksia ansiotyöhön menemisestä. Silloin, kun sisaruksistani nuorin oli teini-iässä, hyvää tarkoittavat sukulaiset ja naapurit kyselivät äidiltäni, aikooko hän hakeutua työelämään nyt, kun kotiäitiä ei enää tarvita. Äitini teeskenteli, ettei ollut kuullut kysymystä ja alkoi puhua jostain muusta aiheesta.
Nykyään puhutaan mediassa paljon erilaisiin vähemmistöihin kohdistetusta syrjinnästä. Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms.Olet alkanut tuntea luonnollisen itsesi "naisellinen nainen". :)
http://www.youtube.com/watch?v=4DpzFoTvxC8 - Kuulepas, provoilija
Minkä alan koulutus sinulla on ja millä sinä tällä hetkellä elätät itsesi?
- gtgetgtgrtgtg
Nykyään puhutaan mediassa paljon erilaisiin vähemmistöihin kohdistetusta syrjinnästä. Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms."Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms."
Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä! - Joopajoo.
gtgetgtgrtgtg kirjoitti:
"Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms."
Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!Olkaa sitten työtttömiä, kyllä yhteiskuntä elättää teikäläisetkin.
- naisellinen nainen
gtgetgtgrtgtg kirjoitti:
"Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms."
Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!"Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!"
Ei ole kyse siitä, että mieluummin makoilee ja laiskottelee kuin käy kodin ulkopuolella ansiotyössä, vaan ongelma on nimenomaan kodin ulkopuolisen työelämän vaaroista ja rankkuudesta, joka on naiselliselle naiselle liikaa.
Nainen on tutkitusti paljon miestä heikompi ja herkempi, paitsi fyysisesti myös mentaalisesti.
Toki on olemassa myös naisellisia miehiä, samoin kuin on miehekkäitä naisia. Heidät ja heidän poikkeamisensa tyypillisistä sukupuoliominaisuuksista pitää mielestäni ilman muuta huomioida, kun näitä asioita pohditaan. Heilläkin on oikeutensa.
Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä. - äly hoi!
gtgetgtgrtgtg kirjoitti:
Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!Luuletko sinä, senkin toope, että koti-äiti "makailee"? Se on kuule 24-tuntinen työ, ilman palkkaa!
- Aikuinen Nainen
"Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!"
Ei ole kyse siitä, että mieluummin makoilee ja laiskottelee kuin käy kodin ulkopuolella ansiotyössä, vaan ongelma on nimenomaan kodin ulkopuolisen työelämän vaaroista ja rankkuudesta, joka on naiselliselle naiselle liikaa.
Nainen on tutkitusti paljon miestä heikompi ja herkempi, paitsi fyysisesti myös mentaalisesti.
Toki on olemassa myös naisellisia miehiä, samoin kuin on miehekkäitä naisia. Heidät ja heidän poikkeamisensa tyypillisistä sukupuoliominaisuuksista pitää mielestäni ilman muuta huomioida, kun näitä asioita pohditaan. Heilläkin on oikeutensa.
Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä.Naisellisuus tarkottaa ihmisille eri asioita. Sulle selvästi oikea nainen on hento ja herkkä, eikä kestä pieniäkään kolhuja vaan menee heti rikki ja itkee kun vaan näkeekin pörrösiä kissan pentuja ja pyöreä poskisia vauvoja. Sun mielestä naisellinen nainen istuu kotona silkkihanskat käsissä nypläämässä pitsiä.
Jos tuo on sitten sitä naisellisuutta niin minä olen sitten ylpeä etten ole naisellinen nainen. Että pystyn elättämään itseni, että osaan puolustaa itseäni ja että pärjään myös kotona yksin kun mies on työmatkalla eikä minun tarvitse odottaa että hän tulee kotiin ja vaihtaa lampun ja avaa tukkeutuneen vessan. Osaan kohdata elämän vastoinkäymiset enkä pyri piiloutumaan kotiin etten vain mene rikki,
Henkisesti nainen on aivan yhtä vahva kuin mieskin, mutta emme pysty välttämättä samanlaisiin fyysisiin suorituksiin kuin miehet. Silti "olen nainen", ei ole mikään syy jättäytyä pois työelämästä kun siellä on kuitenkin niin paljon kaikkea muutakin työtä tarjolla. Ei tarvitse ruveta raksamieheksi tai poliisiksi ja sitä on tuollaisille "hennoille kukkasillekin" kevyttä työtä tarjolla. - Heterot ja Naiset ++
Kiitos sinulle Naisellinen Nainen.
Tätä samaa olen itsekin yrittänyt muutaman vuoden aikana tällä palstalla kertoa mutta nämä nk. tämän päivän tehokkaat ja kaikki tietävät feministit ovat ampuneet tällaiset ajatukset alas moneen kertaan.
Olen samaa mieltä myös Ikisinkun kanssa.
Naiseus kunniaan ja lesbot ja homot voidaan vetää alas viemäristä niin kuin Ugandassa tehdään.
Päästään vinksahtaneita on muutenkin jo aivan tarpeeksi lellitelty täällä länsimaissa ja Suomessa.
Nainen ja mies ovat ne jotka yhteen kuuluvat.
Kaikki kunnia aidolle hetero parisuhteelle. - .....
"Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!"
Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä.Minä uskon, että voit olla mentaalisesti liian heikko työelämään. Se ei kuitenkaan tarkoita, että naiset yleisesti olisivat. Sinulla voi olla musta kissa, mutta kaikki kissat eivät ole mustia. Todennäköisesti sinulla on jonkinlaisia psyyken ongelmia, saatko niihin apua?
- Mutta lisää
Joopajoo. kirjoitti:
Olkaa sitten työtttömiä, kyllä yhteiskuntä elättää teikäläisetkin.
liksaa pitää saada työttömillekin. Robotit vie kohta kaikkien työt(ja kapitalisti käärii voitot).
- Oikeastihan
Aikuinen Nainen kirjoitti:
Naisellisuus tarkottaa ihmisille eri asioita. Sulle selvästi oikea nainen on hento ja herkkä, eikä kestä pieniäkään kolhuja vaan menee heti rikki ja itkee kun vaan näkeekin pörrösiä kissan pentuja ja pyöreä poskisia vauvoja. Sun mielestä naisellinen nainen istuu kotona silkkihanskat käsissä nypläämässä pitsiä.
Jos tuo on sitten sitä naisellisuutta niin minä olen sitten ylpeä etten ole naisellinen nainen. Että pystyn elättämään itseni, että osaan puolustaa itseäni ja että pärjään myös kotona yksin kun mies on työmatkalla eikä minun tarvitse odottaa että hän tulee kotiin ja vaihtaa lampun ja avaa tukkeutuneen vessan. Osaan kohdata elämän vastoinkäymiset enkä pyri piiloutumaan kotiin etten vain mene rikki,
Henkisesti nainen on aivan yhtä vahva kuin mieskin, mutta emme pysty välttämättä samanlaisiin fyysisiin suorituksiin kuin miehet. Silti "olen nainen", ei ole mikään syy jättäytyä pois työelämästä kun siellä on kuitenkin niin paljon kaikkea muutakin työtä tarjolla. Ei tarvitse ruveta raksamieheksi tai poliisiksi ja sitä on tuollaisille "hennoille kukkasillekin" kevyttä työtä tarjolla.sinä olet mies naisen valepuvussa ;D
- Rankempaakuinmikään
gtgetgtgrtgtg kirjoitti:
Luuletko että kaikki miehet käyvät mielellään töissä? Kyllä minäkin (mies) makailen paljon mieluummin kotona kuin olen jossain joutavassa työelämässä!Kotiäitinä olo ei todellakaan ole "kotona makaamista"!!!
- ....................
Ikisinkku M kirjoitti:
"Vihaan feminismin hedelmiä. Feminismi tuhosi paljon kaikkea kaunista mieheltä ja naiselta. :( "
Samaa mieltä ja tuota olen yrittänyt täällä palstalla tuoda esiin, naiset on olleet parhaimmillaan 50-luvulla ja varmaan vielä 60-luvun alkupuolellakin mutta sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä naisellisuuden suhteen, toki teitä harvoja positiivisia poikkeuksiakin vielä löytyy onneksi.Lukekaa kohta 5
William Branham sai vuonna 1933 seitsemän osaisen näyn, josta jo viisi ensimmäistä ovat toteutuneet, joten siltä osin tämä on luotettava näky .
1. Italian diktaattori
* Italian diktaattori Benito Mussolini tulee tunkeutumaan Etiopiaan ja Etiopia tulee kaatuumaan hänen jalanjäljissään.
* Diktaattori tulee kuolemaan kauhistuttavalla tavalla ja hänen omat miehensä tulisivat kirjaimellisesti sylkemään hänen päällensä.
2. Amerikka vastaan Saksa
* Amerikka tullaan vetämään maailman sotaan Saksaa vastaan, jota johtaa itävaltalainen (Adolf Hitler).
* Sota tulee kukistamaan Hitlerin ja hän tulisi samaan salaperäisen lopun.
* Siegfridin linjalla suuri määrä amerikkalaisia tulee kuolemaan, mutta Hitler tullaan kukistamaan.
* Presidentti Roosevelt tulisi julistamaan sodan Saksalle ja näin ollen tulisi valituksi 4. kerran.
3. Kommunismin nousu
* On kolme sotilasmahtia maailmassa; fasismi, natsismi ja kommunismi, ja ensimmäisestä kahdesta ei tulisi mitään, mutta kolmas kommunismi tulisi kukoistamaan.
* Venäjää tulee pitää silmällä.
4. Teknologinen kehitys
* Sodan jälkeen tulee valta teknologinen kehitys (Dan. 12:4).
* Näky autosta, joka on munan muotoinen ja siinä on muovinen katto, kulkien kauniisti moottoritietä täydellissä kauko-ohjauksessa. Autossa ei ole ohjauspyörää ja matkustajat pelasivat jotakin Tammi-pelin tapaista peliä.
5. Naisten moraalinen rappio
* Naisten nopea moraalinen rappio (1. Tim. 4:2).
* Tämä alkaa siitä, kun naiset liittyvät maailmallisiin asioihin äänestämällä ja pian he alkaisivat pukea vaatteita, jotka ovat liian paljastavia.
* Naiset kiinnittivät hiuksensa ja omaksuvat miesten vaatteet.
* Lopuksi näyssä naisella ei ollut viikunan lehden muotoisia pieniä vaatteita lukuunottamatta mitään. (bikinit)
* Kun naisellisuus oli menettänyt arvonsa, niin täydellinen lihallinen rappio perversioineen tuli maan päälle.
6. Yhdysvaltojen kaunis nainen
* Yhdysvallat nousi kuin kaunein nainen puettuna loistoon ja suuri voima oli annettu hänelle.
* Hän oli ihana ulkomuodoltaan, mutta hänessä oli kovuus joka pilasi kokonaiskuvan. Niin kaunis kuin hän olikin, hän oli myös julma, ilkeä ja ovela (Ilm. 17:5).
* Hän hallitsi maata auktoriteetillaan ja hänellä oli täysi valta ihmisistä.
7. Yhtäkkinen turmio
* Kääntyessään ja katsoessaan näyssä näkyi suuri räjähdys hajotti koko maan ja jätti Amerikaan kytemään ja sekasortoon raunioina (1. Tess. 5:3).
* Silmän kantamattomiin ei ollut miitän muuta kuin kraattereita, savuavia raunio kasoja ja ihmisiä ei näkynyt missään. - rankempaakuinmikään
Rankempaakuinmikään kirjoitti:
Kotiäitinä olo ei todellakaan ole "kotona makaamista"!!!
Ai, en huomannut, että joku oli jo kommentoinut asiaa.Olet niin oikeassa. Opiskeluaikoina tein kahta työtä opiskelun lisäksi ja luulin, että se on rankkaa. Paitsi nyt kun olen kotiäiti.
- jouni2
Et voi olla tosissaan. Tarvitset ammattiapua.
- Harmaa leski
..... kirjoitti:
Minä uskon, että voit olla mentaalisesti liian heikko työelämään. Se ei kuitenkaan tarkoita, että naiset yleisesti olisivat. Sinulla voi olla musta kissa, mutta kaikki kissat eivät ole mustia. Todennäköisesti sinulla on jonkinlaisia psyyken ongelmia, saatko niihin apua?
Kun olet eläkeiässä, ja saat kansaneläkettä ja asumistukea, niin saattaa olla, että vähän ajattelet, kuinka suuren summan olet menettänyt, kun et ole ansainnut mitään elämäsi aikana.
Mutta onneksi olet naisellinen nainen, jolle raha ei merkitse kaikkea. - Harmaa leski
Islamin maissa tämä ajattelu on yleinen. Monissa maissa ei nainen voi tehdä palkkatyötä, vaan koko talous on miehen ansaittava, niin yhteiskunnassa kuin kotonakin.
Toisin sanoen, kun naisia on 50 % kansasta, niin toisen 50 % osan on ansaittava kaksinkertaisesti muuhun maailmaan nähden, että elämisen laatu olisi sama kuin niissä maissa, missä myös naiset osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen.
50 % ei edes ole oikea luku, sillä miesten on elätettävä myös lapset ja vanhukset, joten heidän taakkanaan on ylivoimaisesti raskas tehtävä. Miten käy niiden perheiden, joista ainoa elättäjä kuolee pois?
Se pulma oli 150 v. sitten länsimaissakin. Onneksi Suomeen rakennettiin rautatiet, ja pankkeja joka kylään, kansakoulut yleistyivät ja sairaanhoitolaitos, ensin diakonissalaitos, perustettiin. Naisille avautui näissä kohteissa työpaikkoja.
Miehet kyllä pitivät ankarasti puolensa palkkauksessa, niin että vieläkään ei samasta työstä....jne. - Aikuinen Nainen
Oikeastihan kirjoitti:
sinä olet mies naisen valepuvussa ;D
Millähän perusteella olen mies? Eikö naisia muka voi olla erilaisia vai pitääkö meidän kaikkien olla juuri tuollaisia herkkiä kukkasia, jotka eivät osaa suoriutua edes arkisista askareista ilman miestä?
Vai siksikö olen mies kun sanon että naiset eivät ole fyysisesti yhtä vahvoja? Ei minulla ole mitään ongelmaa myöntää että voimassa häviän kyllä miehelleni, enkä varmasti pysty samanlaisiin suorituksiin kuin hän, mutta en sen takia ole kuitenkaan vetänyt niitä pitsihanskoja käteeni ja ajatellut että koska en voi tehdä yhtä asiaa niin en sitten voi tehdä mitään.
Jokaisella meistä on muutenkin erilaiset vahvuudet. - öpötin
Millähän perusteella olen mies? Eikö naisia muka voi olla erilaisia vai pitääkö meidän kaikkien olla juuri tuollaisia herkkiä kukkasia, jotka eivät osaa suoriutua edes arkisista askareista ilman miestä?
Vai siksikö olen mies kun sanon että naiset eivät ole fyysisesti yhtä vahvoja? Ei minulla ole mitään ongelmaa myöntää että voimassa häviän kyllä miehelleni, enkä varmasti pysty samanlaisiin suorituksiin kuin hän, mutta en sen takia ole kuitenkaan vetänyt niitä pitsihanskoja käteeni ja ajatellut että koska en voi tehdä yhtä asiaa niin en sitten voi tehdä mitään.
Jokaisella meistä on muutenkin erilaiset vahvuudet.Niinpä kelpuutat fyysiseen heikkouteen vedoten vain kaikki kauniit sisätyöt? Miehille jääpi sitten kaik paska...Näin!
- OutoUsko
Vaikuttaa melko tutulta tuo sinun "naisellisuutesi". Tääl meil päinkin asuu noita sun lahkolaiskavereitasi, jotka alistavat naisia.
Ps. Miksi muuten teikäläiset naiset opiskelevat ammatteihin ja pitävät opiskelupaikkoja varattuina, vaikka tiedätte, että teille määrätty "työ" on synnyttää lapsi joka vuodelle? Antaisitte opikelupaikat sellaisille, jotka oikeasti akovat sitä ammattiaan harjoittaa. - Ikisinkku M
.................... kirjoitti:
Lukekaa kohta 5
William Branham sai vuonna 1933 seitsemän osaisen näyn, josta jo viisi ensimmäistä ovat toteutuneet, joten siltä osin tämä on luotettava näky .
1. Italian diktaattori
* Italian diktaattori Benito Mussolini tulee tunkeutumaan Etiopiaan ja Etiopia tulee kaatuumaan hänen jalanjäljissään.
* Diktaattori tulee kuolemaan kauhistuttavalla tavalla ja hänen omat miehensä tulisivat kirjaimellisesti sylkemään hänen päällensä.
2. Amerikka vastaan Saksa
* Amerikka tullaan vetämään maailman sotaan Saksaa vastaan, jota johtaa itävaltalainen (Adolf Hitler).
* Sota tulee kukistamaan Hitlerin ja hän tulisi samaan salaperäisen lopun.
* Siegfridin linjalla suuri määrä amerikkalaisia tulee kuolemaan, mutta Hitler tullaan kukistamaan.
* Presidentti Roosevelt tulisi julistamaan sodan Saksalle ja näin ollen tulisi valituksi 4. kerran.
3. Kommunismin nousu
* On kolme sotilasmahtia maailmassa; fasismi, natsismi ja kommunismi, ja ensimmäisestä kahdesta ei tulisi mitään, mutta kolmas kommunismi tulisi kukoistamaan.
* Venäjää tulee pitää silmällä.
4. Teknologinen kehitys
* Sodan jälkeen tulee valta teknologinen kehitys (Dan. 12:4).
* Näky autosta, joka on munan muotoinen ja siinä on muovinen katto, kulkien kauniisti moottoritietä täydellissä kauko-ohjauksessa. Autossa ei ole ohjauspyörää ja matkustajat pelasivat jotakin Tammi-pelin tapaista peliä.
5. Naisten moraalinen rappio
* Naisten nopea moraalinen rappio (1. Tim. 4:2).
* Tämä alkaa siitä, kun naiset liittyvät maailmallisiin asioihin äänestämällä ja pian he alkaisivat pukea vaatteita, jotka ovat liian paljastavia.
* Naiset kiinnittivät hiuksensa ja omaksuvat miesten vaatteet.
* Lopuksi näyssä naisella ei ollut viikunan lehden muotoisia pieniä vaatteita lukuunottamatta mitään. (bikinit)
* Kun naisellisuus oli menettänyt arvonsa, niin täydellinen lihallinen rappio perversioineen tuli maan päälle.
6. Yhdysvaltojen kaunis nainen
* Yhdysvallat nousi kuin kaunein nainen puettuna loistoon ja suuri voima oli annettu hänelle.
* Hän oli ihana ulkomuodoltaan, mutta hänessä oli kovuus joka pilasi kokonaiskuvan. Niin kaunis kuin hän olikin, hän oli myös julma, ilkeä ja ovela (Ilm. 17:5).
* Hän hallitsi maata auktoriteetillaan ja hänellä oli täysi valta ihmisistä.
7. Yhtäkkinen turmio
* Kääntyessään ja katsoessaan näyssä näkyi suuri räjähdys hajotti koko maan ja jätti Amerikaan kytemään ja sekasortoon raunioina (1. Tess. 5:3).
* Silmän kantamattomiin ei ollut miitän muuta kuin kraattereita, savuavia raunio kasoja ja ihmisiä ei näkynyt missään.Todellakin, eipä yllätä ollenkaan eikä ole ristiriidassa oman pelkkään loogiseen päättelyyn perustuvan olettamani kanssa tuhoon johtavasta rappiosta :)
- ffgsgfsggdfggfd
Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä."Ei ole kyse siitä, että mieluummin makoilee ja laiskottelee kuin käy kodin ulkopuolella ansiotyössä, vaan ongelma on nimenomaan kodin ulkopuolisen työelämän vaaroista ja rankkuudesta, joka on naiselliselle naiselle liikaa. "
Miksi työttömistä on enemmistö miehiä? Taitaa olla niin, että nykyinen sosiaalinen, ei-fyysinen, usein tarkkuutta vaativa työelämä suosii enemmän naisten "luontaisia ominaisuuksia" (jos tällaisista voi puhua) kuin miesten.
"Nainen on tutkitusti paljon miestä heikompi ja herkempi, paitsi fyysisesti myös mentaalisesti."
Fyysisen hyväksyn. Laitapa tutkimusviite tähän mentaalipuoleen.
"Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä."
Miehet kärsivät sosiaalisista peloista oletettavasti aivan yhtä usein kuin naiset.
Pointti on: ei naiseus voi olla mikään erityinen peruste esim. työelämästä jättäytymiselle. Yhtä usein, ellei useammin, miehen ominaisuudet eivät sovellu nykyiseen työelämään, mikä näkyy työttömyysluvuissa. - 40 v. työelämää N
öpötin kirjoitti:
Niinpä kelpuutat fyysiseen heikkouteen vedoten vain kaikki kauniit sisätyöt? Miehille jääpi sitten kaik paska...Näin!
Ja paskat edelliselle! Hoitotyö esimerkkinä, on fyysisesti raskasta työtä, ja ala on no. naisvaltainen ala!
Te naiset, jotka haluaisitte vain loisia kotona - hyi helv...i teitä. Toki silloin, kun lapset ovat alle kouluikäisiä, on lasten vuoksi hyvä, että toisella vanhemmista olisi mahdollisuus hoitaa lapsia kotona. - Ei se mysteeri ole
Ikisinkku M kirjoitti:
Samaa mieltä ja tuota olen yrittänyt täällä palstalla tuoda esiin, naiset on olleet parhaimmillaan 50-luvulla ja varmaan vielä 60-luvun alkupuolellakin mutta sen jälkeen on ollut pelkkää alamäkeä naisellisuuden suhteen, toki teitä harvoja positiivisia poikkeuksiakin vielä löytyy onneksi.Miksi on feministejä ja sukupuoliroolit sekaisin?
Siksi koska homoseksuaalit saavat lisää sananvaltaa.
Ei ole millään tavalla homoseksuaalin ihmisen eduksi erotella naisen ja miehen rooleja, he haluavat naisen ja miehen olevan samaa transhenkistä massaa.
Älkää sekoittako tätä asiaa monimutkaisilla ihmeteorioilla, jos feminismi ärsyttää, syyttäkää homoseksuaalisuuden ylistäviä heteroita ja itse homoja. Perehtykää heihin, miettikää keitä he ovat ja mitä he haluavat. - 1+1
Ja sitten kun alat vanheta, miehesi löytää töistä jonkun sihteerikön, jättää sinut ja siinä sitten nautit pientä kansaneläkettä kun ukkosi rehvastelee kunnon työeläkkeellä. Hei halloo eiköhän pitäisi jotenkin suojata tulevaisuutensa?
Eikä vain olla itseensä tyytyväinen. Sellainen ei aina oikein elätä. - ???????++!!
"tajusin olevani naisellinen..." siis mitä hittoo? onko jotenkin naisellista olla käymättä töissä? hm.... eli toisin sanoen työtön=naisellinen? että ottaa päähän tuollaset kotona lusmuilevat terveet nuoret ihmiset! revitte vaan työttömyysrahoja yms. jotka ME töissä käyvät sitten maksetaan! että kiiitos. hitot mitä soopaa. tajusit vaan olevas LAISKA, suoraan sanottuna! etit miestä joka haluaa elättää sut, ettei sun tarttis tehä mitään oikeeta työtä. pitäs olla joku kunnon laki, joka pakottas tällaset nuoret terveet ihmiset TÖIHIN sieltä kotinurkista lusmuilemasta! perhana kukapa tässä mielellään enää töihin menee raatamaan, ku tietää että tommosille ne verorahat menee!! ja joo "en mä mitään työttömyysrahoja tarttis ku mies elättäis.." ....... entä se mies??? onko oikein että toinen joutuu raatamaan niska hiessä että akka saa maata sohvalla päivät pitkät??? oikeesti, mikä näitä ihmisiä vaivaaaaa
- eiiii -ttu
äly hoi! kirjoitti:
Luuletko sinä, senkin toope, että koti-äiti "makailee"? Se on kuule 24-tuntinen työ, ilman palkkaa!
"kotiäitinä oleminen ei ole pelkkää makailua", jooo ei ookaan, mut menkääpä kotiäidit niihin oikeisiis töihin! siellä on pikkusen erilaiset stressitasot ku siellä kotona! että ottaa nuppiin nuo kotiäidit kun hoilaavat että "oivoi, on se niin raskasta tää kotiäitinä oleminen..." helkkari ne turvat jo tukkoon.
- wtf1
äly hoi! kirjoitti:
Luuletko sinä, senkin toope, että koti-äiti "makailee"? Se on kuule 24-tuntinen työ, ilman palkkaa!
mitä siinä valitat? itehän tuota oot halunnu kotiäidiks rueta, siinäpä sitten teet palkatonta työtä 24/7. sooo what is the problem??
- hyvähyvä<
OutoUsko kirjoitti:
Vaikuttaa melko tutulta tuo sinun "naisellisuutesi". Tääl meil päinkin asuu noita sun lahkolaiskavereitasi, jotka alistavat naisia.
Ps. Miksi muuten teikäläiset naiset opiskelevat ammatteihin ja pitävät opiskelupaikkoja varattuina, vaikka tiedätte, että teille määrätty "työ" on synnyttää lapsi joka vuodelle? Antaisitte opikelupaikat sellaisille, jotka oikeasti akovat sitä ammattiaan harjoittaa.ahhahhaa! voi että, komppaan niin OutoUskoa!
- plaah1
Et ole naisellinen nainen vaan nössö ja turha pillittäjä
- tyhmyyttä
Kannattaa tutustua feminismin syntyyn. Tiedättekö miksi naiset alkoivat pitää puoliaan?
-60 ja -70-luvuilla seksuaalinen vapaamielisyys rehotti, ja mm lasta pidettiin avoimesti seksuaalisena olentona. Jota varmaan onkin, muttei aikuisen tule käyttää sitä hyväkseen. Näin kuitenkin mittavissa määrin kävi, Suomessa ja maailmalla. Näiden insestin uhrien kasvettua aikuisiksi, osasta heistä tuli feministejä, jotka halusivat muutoksen miesten sikailulle, joka oli maailmassa sallittua.
Tässä hieman luettavaa ja pureskeltavaa. Teksti on pitkä, muttajokaisen feminismiä arvostelevan tulee lukea se loppuun asti. Mikäli et lue, et halua kohdata faktoja.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1378347254708
Onko aatteen synty siis väärin? Pilasi tosiaan jotakin "kaunista"?
Sinä Naisellinen nainen voit muuttaa muslimimaahan kokeilemaan miehistä valtaa, ja miettiä sitten uudestaan mitä kirjoitit.
Luultavasti olet kuitenkin provo, ja mies. - naisellinen nainen
tyhmyyttä kirjoitti:
Kannattaa tutustua feminismin syntyyn. Tiedättekö miksi naiset alkoivat pitää puoliaan?
-60 ja -70-luvuilla seksuaalinen vapaamielisyys rehotti, ja mm lasta pidettiin avoimesti seksuaalisena olentona. Jota varmaan onkin, muttei aikuisen tule käyttää sitä hyväkseen. Näin kuitenkin mittavissa määrin kävi, Suomessa ja maailmalla. Näiden insestin uhrien kasvettua aikuisiksi, osasta heistä tuli feministejä, jotka halusivat muutoksen miesten sikailulle, joka oli maailmassa sallittua.
Tässä hieman luettavaa ja pureskeltavaa. Teksti on pitkä, muttajokaisen feminismiä arvostelevan tulee lukea se loppuun asti. Mikäli et lue, et halua kohdata faktoja.
http://www.hs.fi/kuukausiliite/a1378347254708
Onko aatteen synty siis väärin? Pilasi tosiaan jotakin "kaunista"?
Sinä Naisellinen nainen voit muuttaa muslimimaahan kokeilemaan miehistä valtaa, ja miettiä sitten uudestaan mitä kirjoitit.
Luultavasti olet kuitenkin provo, ja mies."-60 ja -70-luvuilla seksuaalinen vapaamielisyys rehotti, ja mm lasta pidettiin avoimesti seksuaalisena olentona."
Seksuaalinen vapautuminen 60- ja 70-luvuilla oli feministisen aatteen, ns. toisen aallon feminismin, käynnistämä kehitys.
Feminismi on tuhonnut paljon :( - tyhmää
"-60 ja -70-luvuilla seksuaalinen vapaamielisyys rehotti, ja mm lasta pidettiin avoimesti seksuaalisena olentona."
Seksuaalinen vapautuminen 60- ja 70-luvuilla oli feministisen aatteen, ns. toisen aallon feminismin, käynnistämä kehitys.
Feminismi on tuhonnut paljon :(Feministiliikkeet syntyivät -60-luvulla. Niiden tarkoitus oli tasa-arvoistaa nainen ja mies, ei todellakaan pedofilian laillistaminen, vaan sen vastustaminen. Sinun "miehiset miehet" halusivat siis sen laillistaa, ei naiset.
Kaikkia ääriryhmiä tarvitaan ajamaan vähemmistöjen, tai heikompiosaisten puolia, kuten tässä vaikka lasten. Näin melko tasa-arvoisessa maassa on sitten helppo toivoa ettei feminismi olisi syntynyt, mutta tähän maahan syntyneenä, jossa sinäkin olet saanut mahdollisuden opiskella akateemisesti, olet selvästi hyvin naiivi, ja hyväosainen mielipiteissäsi. Ilman feminismiä sinunkin asiat olisivat mahdollisesti surkeammin. Hampaattomuus voisi pukea sinua, miehesihän voisi halutessaan vähän rankaista kun keitto on kylmää. - tyhmää
tyhmää kirjoitti:
Feministiliikkeet syntyivät -60-luvulla. Niiden tarkoitus oli tasa-arvoistaa nainen ja mies, ei todellakaan pedofilian laillistaminen, vaan sen vastustaminen. Sinun "miehiset miehet" halusivat siis sen laillistaa, ei naiset.
Kaikkia ääriryhmiä tarvitaan ajamaan vähemmistöjen, tai heikompiosaisten puolia, kuten tässä vaikka lasten. Näin melko tasa-arvoisessa maassa on sitten helppo toivoa ettei feminismi olisi syntynyt, mutta tähän maahan syntyneenä, jossa sinäkin olet saanut mahdollisuden opiskella akateemisesti, olet selvästi hyvin naiivi, ja hyväosainen mielipiteissäsi. Ilman feminismiä sinunkin asiat olisivat mahdollisesti surkeammin. Hampaattomuus voisi pukea sinua, miehesihän voisi halutessaan vähän rankaista kun keitto on kylmää.Ja ei, en puhu uskonnollisista ääriryhmistä.
- 4+4
Ikisinkku M kirjoitti:
Todellakin, eipä yllätä ollenkaan eikä ole ristiriidassa oman pelkkään loogiseen päättelyyn perustuvan olettamani kanssa tuhoon johtavasta rappiosta :)
Mielenkiintoinen tuo sinun "ikisinkku M":si.
oletko mies vai nainen?
Esitätkö jotain muuta henkilöä.
Oletko identiteettivaras? - Valppautta kaikkeen
Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä.Annat selkeän kuvan "naisellinen nainen" siitä Raamatun sanasta, missä aviomiestä kehoitetaan kohtelemaan vaimoaan kuin heikompaa astiaa.
Toden totta. Minäkin olin tapaisesi j a haaveilin juuri samoin. Ja vielä papin amenen edessä kuvittelin pääsääntöisen elämäntehtäväni olevan hyvän äidin ja vaimon osa. Toisin kävi radikalisminaallokossa. Koko elämän ajaksi. Tuo nuoruuden identiteettini koki muutoksen päinvastaiseksi. Kovuutta kasvatti sekä ansiotyö miesten keskuudessa, että katkeruus monen lapsen hoitoriepottelusta. Lisäksi kodinhoitoani jatkuvasti arvosteleva anoppi (ja sukunsa), joka itse sai vielä hoitaa pari lastaan "mallipitsi"kodissaan.Toki avioliitto säilyi, mutta en suosittelisi kenellekään avioliittoa aloittelevalle samaa polkua. - Tilastot paljastavat
Harmaa leski kirjoitti:
Kun olet eläkeiässä, ja saat kansaneläkettä ja asumistukea, niin saattaa olla, että vähän ajattelet, kuinka suuren summan olet menettänyt, kun et ole ansainnut mitään elämäsi aikana.
Mutta onneksi olet naisellinen nainen, jolle raha ei merkitse kaikkea.Harmaalle leskelle
Tuo ei valitettavasti ole totta. Ei ainakaan meillä isonikäluokan työläisnaisilla. Vaikka työrupeama 35-40 v.
Kun eläke on noin 1.100-1200 e/kk (meitä on liian paljon) , niin kansaneläke 750 e/kk ja 400 e/asuntotuki kansaneläkeläisille kuuluvat monituiset kustannukset nousevat samaan vuosiansioon! - Työelämä; mikä se on
ffgsgfsggdfggfd kirjoitti:
"Ei ole kyse siitä, että mieluummin makoilee ja laiskottelee kuin käy kodin ulkopuolella ansiotyössä, vaan ongelma on nimenomaan kodin ulkopuolisen työelämän vaaroista ja rankkuudesta, joka on naiselliselle naiselle liikaa. "
Miksi työttömistä on enemmistö miehiä? Taitaa olla niin, että nykyinen sosiaalinen, ei-fyysinen, usein tarkkuutta vaativa työelämä suosii enemmän naisten "luontaisia ominaisuuksia" (jos tällaisista voi puhua) kuin miesten.
"Nainen on tutkitusti paljon miestä heikompi ja herkempi, paitsi fyysisesti myös mentaalisesti."
Fyysisen hyväksyn. Laitapa tutkimusviite tähän mentaalipuoleen.
"Itse kuitenkin olen naisellinen, herkkä ja mieheen nähden monin tavoin heikko nainen. Kotona teen mielelläni monenmoisia töitä, vaikkapa etätyöhön kohtuullisissa työtunneissa olisin valmis, mutta kodin ulkopuoliseen työelämään en uskalla mennä."
Miehet kärsivät sosiaalisista peloista oletettavasti aivan yhtä usein kuin naiset.
Pointti on: ei naiseus voi olla mikään erityinen peruste esim. työelämästä jättäytymiselle. Yhtä usein, ellei useammin, miehen ominaisuudet eivät sovellu nykyiseen työelämään, mikä näkyy työttömyysluvuissa."Pointti on: ei naiseus voi olla mikään erityinen peruste esim. työelämästä jättäytymiselle. Yhtä usein, ellei useammin, miehen ominaisuudet eivät sovellu nykyiseen työelämään, mikä näkyy työttömyysluvuissa. "
Summa summarum! Miehelle sopii kautta aikain vapaa itse ideoitu toiminnallinen työ ja naiselle - kuinkans ollakaan ; juurikin sen oman pesänsä hoito , ilonsa koti ja perhe. Miksi siis mies pitää alistaa kuin varusmies toisen miehen toteltavaksi; miksi ei rinnalla toimijaksi ja ryhmätyöläiseksi. Itseasiassa tähän ollaan menossa Suomessakin korkean koulutuksen vuoksi ja vastapainona mielekäs urheilu jatkuvasti perustetuissa kuntosaleissa ym. Vain naiselle kuuluu edelleen pesueensa hoito rauhassa aivan samalla oikeudella kuin eläinnaaraillekin se suodaan. Ja tiedetään, että ihmisrodulla se on suhteellisen pitkä aika. Ja miehelle kuuluu edelleen siitä huolenpito kuten ymmärsivät jo kivikauden metsästäjät! - erkki-välikysyjä
eiiii -ttu kirjoitti:
"kotiäitinä oleminen ei ole pelkkää makailua", jooo ei ookaan, mut menkääpä kotiäidit niihin oikeisiis töihin! siellä on pikkusen erilaiset stressitasot ku siellä kotona! että ottaa nuppiin nuo kotiäidit kun hoilaavat että "oivoi, on se niin raskasta tää kotiäitinä oleminen..." helkkari ne turvat jo tukkoon.
Mikä töistä tekee vääränlaisen?
- tunne ensin kulttuur
Harmaa leski kirjoitti:
Islamin maissa tämä ajattelu on yleinen. Monissa maissa ei nainen voi tehdä palkkatyötä, vaan koko talous on miehen ansaittava, niin yhteiskunnassa kuin kotonakin.
Toisin sanoen, kun naisia on 50 % kansasta, niin toisen 50 % osan on ansaittava kaksinkertaisesti muuhun maailmaan nähden, että elämisen laatu olisi sama kuin niissä maissa, missä myös naiset osallistuvat yhteiskunnan rakentamiseen.
50 % ei edes ole oikea luku, sillä miesten on elätettävä myös lapset ja vanhukset, joten heidän taakkanaan on ylivoimaisesti raskas tehtävä. Miten käy niiden perheiden, joista ainoa elättäjä kuolee pois?
Se pulma oli 150 v. sitten länsimaissakin. Onneksi Suomeen rakennettiin rautatiet, ja pankkeja joka kylään, kansakoulut yleistyivät ja sairaanhoitolaitos, ensin diakonissalaitos, perustettiin. Naisille avautui näissä kohteissa työpaikkoja.
Miehet kyllä pitivät ankarasti puolensa palkkauksessa, niin että vieläkään ei samasta työstä....jne.Niin ja nykyinen hyvinvointivaltio on kaatumassa kovaa vauhtia lähivuosina, koska ihmiset eivät elätä enää perhepiiriään vaan rahat ohjataan tasaten valtion kautta eivätkä ne riitä. Modernisoituneissa islamisissa maissa naiset käyvät töissä, ja useimmiten ne ylemmän ja ylemmän keskiluokan naiset. Islamin periaatteita et voi verrata suomalaiseen, koska islamilaisissa maissa mennään uudelleen naimisiin jos puoliso kuolee. Hyvin erilaista kuin Suomessa. Islamisissa maissa naimattomuutta tai leskenä olemista ei katsota hyvällä ja ihmiset menevät kaytännössä aina uusiin naimisiin. Lisäksi liitot solmitaan käytännön pohjalta, katsotaan onko mies kykenevä elättämään sukunsa, eikä ohimenevän ihastukse niin kuin Suomessa. Lisäksi miehet tekevät islamisissa maissa yleisesti 6 päiväistä työviikkoa, useimmiten vain perjantai on vapaa. Lisäksi islamiset öljyllä rikastuneet maat ovat niin rikkaita verrattuna raaka-aineettomaan, työvoimaltaan ylihinnoiteltuun ja korkeasti verotettuun Suomeen. Emme tule koskaan rikastumaan Suomessa sillä, että myymme palveluita toinen toisillemme.
- Ikisinkku M
4+4 kirjoitti:
Mielenkiintoinen tuo sinun "ikisinkku M":si.
oletko mies vai nainen?
Esitätkö jotain muuta henkilöä.
Oletko identiteettivaras?Olen mies (toisinaan tosin vähän tuntuu tosin androgyyniltäkin olo kun ei ole naista nyt elämässä) ja tällä samalla nimierkillä aina kirjoitan enkä mielestäni hirveästi esitä mitään mitä nyt toisinaan vähän provoan keskustelua aikaansaadakseni. Joskus joku trollikin tätä nimmaria lainaa mutta kyllä ne useimmat tällä jutellut on minulta. Trollipellet tunnistaa siitä että niissä sen viesteissä ei ole juurikaan mitään sanomaa, parin sanan heittoja yleensä.
- ......,,,,,...
eiiii -ttu kirjoitti:
Olen lapseton työssä käyvä ihminen, mutta veikkaisin että työnteko työpaikalla on lomaa kotiäitiyteen verrattuna. Etenkin jos lapsia on useampia kuin vain yksi.
- ........,,,,,,....
jouni2 kirjoitti:
Et voi olla tosissaan. Tarvitset ammattiapua.
Mitä sitten vaikka tarvitsisikin ammattiapua. Mikä tabu se enää nykypäivänä muka on, lol! Ei me enää eletä missään 50-luvulla jossa esim mielisairaaloissa kairattiin käsiporalla otsaan reikä.
Leffoihin noita paikkoja on liioiteltu tarkoituksella, jotta elokuvaan saadaan draamaa ja mielenkiintoa. Aivan niin kuin niissä on liioiteltu kaikki muukin. Herää todellisuuteen sieltä elokuvien maailmasta. - huohhoijjjaaa
......,,,,,... kirjoitti:
Olen lapseton työssä käyvä ihminen, mutta veikkaisin että työnteko työpaikalla on lomaa kotiäitiyteen verrattuna. Etenkin jos lapsia on useampia kuin vain yksi.
Joo, joku työnteko saattaa olla lomaa myös johonkin toiseen ANSIOtyöhön verrattuna. riippuu kuulepa ihan alasta. ärsyttää nää jankkaajat joita pitäs niiden mielestä melkee kumartaa siitä ku ovat nyt päättäneet "uhrautua" ja jäädä kotia pentuja hoitamaan. sen vaan sanon, että maailmassa on paljon rankempaa työtä kaikinpuolin ku lasten ja kodin hoito. ja tämän rankan työn päälle moni vielä hoitaa ne omat lapsensa ja kotinsa. että niin, kukin voi tehdä omat johtopäätöksensä onko pelkkä kotiäitiys rankempaa kuin rankka oikea työ lapsien hoito kodinhoito. pääsette kuulkaa kotiäidit helpolla!
- säälittäävvväää
........,,,,,,.... kirjoitti:
Mitä sitten vaikka tarvitsisikin ammattiapua. Mikä tabu se enää nykypäivänä muka on, lol! Ei me enää eletä missään 50-luvulla jossa esim mielisairaaloissa kairattiin käsiporalla otsaan reikä.
Leffoihin noita paikkoja on liioiteltu tarkoituksella, jotta elokuvaan saadaan draamaa ja mielenkiintoa. Aivan niin kuin niissä on liioiteltu kaikki muukin. Herää todellisuuteen sieltä elokuvien maailmasta."Ei me enää eletä missään 50-luvulla jossa esim mielisairaaloissa kairattiin käsiporalla otsaan reikä."
..... niin, emme elä enää 50-luvulla. Nykyään ne naisetkin käy siellä töissä, kun eletään tosiaan vuotta 2014. Ei eletä enää viiskytluvulla, jolloin oli paljon kotiäitejä. Joten herätkääpä todellisuuteen akat että pitää teidänki jo jotaki sen leivän eteen tehä! Ei se yhteiskunta niin pyöri että jokanen akka haluaa sinne kotia jäähä. Luuletteko että miehet ei halua ottaa iisimmin? Mutta eihän ne raukat tätä menoa muuta saa tehäkään ku töitä, ku pitää teijät laiskat elättää!!!! - timantin arvoista
tunne ensin kulttuur kirjoitti:
Niin ja nykyinen hyvinvointivaltio on kaatumassa kovaa vauhtia lähivuosina, koska ihmiset eivät elätä enää perhepiiriään vaan rahat ohjataan tasaten valtion kautta eivätkä ne riitä. Modernisoituneissa islamisissa maissa naiset käyvät töissä, ja useimmiten ne ylemmän ja ylemmän keskiluokan naiset. Islamin periaatteita et voi verrata suomalaiseen, koska islamilaisissa maissa mennään uudelleen naimisiin jos puoliso kuolee. Hyvin erilaista kuin Suomessa. Islamisissa maissa naimattomuutta tai leskenä olemista ei katsota hyvällä ja ihmiset menevät kaytännössä aina uusiin naimisiin. Lisäksi liitot solmitaan käytännön pohjalta, katsotaan onko mies kykenevä elättämään sukunsa, eikä ohimenevän ihastukse niin kuin Suomessa. Lisäksi miehet tekevät islamisissa maissa yleisesti 6 päiväistä työviikkoa, useimmiten vain perjantai on vapaa. Lisäksi islamiset öljyllä rikastuneet maat ovat niin rikkaita verrattuna raaka-aineettomaan, työvoimaltaan ylihinnoiteltuun ja korkeasti verotettuun Suomeen. Emme tule koskaan rikastumaan Suomessa sillä, että myymme palveluita toinen toisillemme.
Ei missään eikä koskaan pedagoginen korkeakoulutus höystettynä kodinhoito-opilla tule niin lukuun kuin juurikin 10-lapsisen perheenäidillä. Ei todellakaan tarvitse pelätä, että oppiin satsatut varat menisivät hukkaan, ei vaan hyvällä lykyllä niistä opeista on hyötyä kolmanteen ja neljänteenkin polveen saakka!
- Ei h-i !
Nykyään puhutaan mediassa paljon erilaisiin vähemmistöihin kohdistetusta syrjinnästä. Minusta naiselliselle naiselle ansiotyöhön menemisen ehdottelu on yhtä törkeää ja tahditonta kuin vaikkapa se, että kysyy transsukupuoliselta, mikä hänen ristimänimensä oli tms.Et kai väitä tässä tosissasi, että kodin ulkopuolella töissä käyvä nainen ei olisi naisellinen?
- yhteistyö kannattaa
Naisellisuus tarkottaa ihmisille eri asioita. Sulle selvästi oikea nainen on hento ja herkkä, eikä kestä pieniäkään kolhuja vaan menee heti rikki ja itkee kun vaan näkeekin pörrösiä kissan pentuja ja pyöreä poskisia vauvoja. Sun mielestä naisellinen nainen istuu kotona silkkihanskat käsissä nypläämässä pitsiä.
Henkisesti nainen on aivan yhtä vahva kuin mieskin, mutta emme pysty välttämättä samanlaisiin fyysisiin suorituksiin kuin miehet. Silti "olen nainen", ei ole mikään syy jättäytyä pois työelämästä kun siellä on kuitenkin niin paljon kaikkea muutakin työtä tarjolla. Ei tarvitse ruveta raksamieheksi tai poliisiksi ja sitä on tuollaisille "hennoille kukkasillekin" kevyttä työtä tarjolla.Hyvin kirjoitettu! Nykypäivänä yhteistyö on tärkeätä, pitäisikö koko taloudellinen taakka esim. Jättää miesten harteille tai kotien hoitaminen naisten?
Kun Suomi soti koko kansa auttoi, miehet rintamalla(tietysti myös lotat) ja naiset ottivat miesten työt kotopuolessa ja pitivät huolta kodeista, koska aika sitä vaati. Kun sota loppui naiset väistyivät automaattisesti taka-alalle. Kuinka suomesta olisi voinut tulla hyvinvointi valtio, jos toista sukupuolta olisi vähätelty?
Hyvänä esimerkkinä monet maat joissa naiset ovat aina olleet aina toisen luokan kansalaisia, ja miehetkään eivät oikein kykene ottamaan vastuuta?! - niiinnn
Rankempaakuinmikään kirjoitti:
Kotiäitinä olo ei todellakaan ole "kotona makaamista"!!!
no mee sit sinne oikeisiin töihin. sielläkö saa makoilla??? ja sitten kun oot makoillu siellä oikeissa töissä niin mene sitten siivoomaan kotis ja hoitamaan lapses. meillä työssäkäyvillä tämä elämä on rankempaa ku teillä kotiäideillä. te ootte "uhrautuneet" ja jääneet kotia hoitamaan. entäs me? mehän tässä kovilla ollaan ku hoidetaan ns. kahta työtä, koti lapset ja sitten vielä se oikea työ! huoh
- vasemmistoanarkisti
Ei riitä. Kelpaa vasta sitten kun eivät käy ollenkaan töissä.
Jostain syystä tavallasi ajattelevilla miehillä harvemmin on taloudellisia mahdollisuuksia elättää vähätöistä vaimoaan ja lapsiaan. Etenkään kun Suomessa ei ole perheverotusta.
- Pastor
Työvoima oli enemmän kortilla aiemmin, kun naiset eivät olleet töissä. Jos naiset poistuvat työelämästä, työvoimapula nostaa palkkoja ja useampi mies tienaa riittävästi elättääkseen perheensä.
Pastor kirjoitti:
Työvoima oli enemmän kortilla aiemmin, kun naiset eivät olleet töissä. Jos naiset poistuvat työelämästä, työvoimapula nostaa palkkoja ja useampi mies tienaa riittävästi elättääkseen perheensä.
No sinähän varsinainen talousviisas olet.
- Pastor
Ratikkakuski kirjoitti:
En tiennytkään, että kysynnän ja tarjonnan laki on joillekin ihmisille noin eksoottinen ilmiö. Muistakaa lapset käydä koulut loppuun!
- Comrade Joe
Ratikkakuski kirjoitti:
Nykypäivän ongelma on liian pitkät työpäivät tai vaihtoehtoisesti liian pitkä työviikko, mikä johtuu koneellistumisesta ja automaatiosta. Koneiden ja automaation alkuperäinen idea oli se, että ihmiset pääsevät vähemmillä työtunneilla ja saavat enemmän vapaa-aikaa kun automaatio hoitaa monet aiemmin ihmisille ennen kuuluneet työtehtavat nopeammin ja paremmin. Mutta näin ei olekaan käynyt, vaan se koneellistuminen ja automaatio on mennyt siihen, että yritykset ovat ahneuksissaan alkaneet lähinnä karsimaan kulujaan koneilla ja automaatiolla, ts. haluavat vain enemmän ja enemmän varallisuutta itselleen yhteiskunnan kustannuksella.
Jos länsimaiden jälkiteollistuneen yhteiskunnan työttömyyteen haluaa muutoksen, siihen ei ole muuta mahdollsiuutta kuin tiputtaa keskimääräinen työtunti kahdeksasta tunnista vaikka kuuteen tuntiin ja samalla lisätä lomapäivien määrää. Se takaisi tasaisemmin tulonjaon ja vähentäisi reilusti työttömyyttä, mikä puolestaan vähentäisi reilusti tukiluukuilla asiointia. Ainoa kenelle tämä ei käy on tietenkin isot, kansainväliset korporaatiot, jotka ottaisivat tässä turpaansa.
On sinällänsä täysin käsittämättömäntä, ettei kukaan politiikko ole tosissaan alkanut vieläkään haastamaan kahdeksan tunnin työpäivän pituutta, joka on pysynyt vakiona viimeiset sata vuotta. Yhteiskunnan asialla toimivat politikot pakottaisivat teknologiakehityksen sellaiseksi, että siitä hyötyä nimenomaan yhteiskunnalla, mutta nykymeiningillä teknologiakehitys on päästetty tilanteeseen, jossa siitä on tullut vain isoille firmoille tapa karsia kuluja ja kupata entistä enemmän yhteiskunnan varallisuutta omiin taskuihin.
Sanomattakin on selvää, että tällainen kehitys johtaa juuri sellaiseen maailmantalouteen tilanteeseen, jossa maailma tällä hetkellä on. Mutta asian korjaamiseksi ei tietenkään tehdä mitään, vaan kokoomuksen kaltaiset suurpääoman lobbarit päästetään oikein Euroopan mittakaavalla pitämään järjestelmää keinotekoisesti pystyssä sysäämällä verorahoja konkurssipesäkkeisiin. Yhteiskunnalle - tässä tapauksessa koko maapallon mittakaavassa - tästä on vain haittaa, mutta mitäs väliä sillä on kunhan vaan suurpääoman edut saadaan tavalla tai toisella turvattua. Comrade Joe kirjoitti:
Nykypäivän ongelma on liian pitkät työpäivät tai vaihtoehtoisesti liian pitkä työviikko, mikä johtuu koneellistumisesta ja automaatiosta. Koneiden ja automaation alkuperäinen idea oli se, että ihmiset pääsevät vähemmillä työtunneilla ja saavat enemmän vapaa-aikaa kun automaatio hoitaa monet aiemmin ihmisille ennen kuuluneet työtehtavat nopeammin ja paremmin. Mutta näin ei olekaan käynyt, vaan se koneellistuminen ja automaatio on mennyt siihen, että yritykset ovat ahneuksissaan alkaneet lähinnä karsimaan kulujaan koneilla ja automaatiolla, ts. haluavat vain enemmän ja enemmän varallisuutta itselleen yhteiskunnan kustannuksella.
Jos länsimaiden jälkiteollistuneen yhteiskunnan työttömyyteen haluaa muutoksen, siihen ei ole muuta mahdollsiuutta kuin tiputtaa keskimääräinen työtunti kahdeksasta tunnista vaikka kuuteen tuntiin ja samalla lisätä lomapäivien määrää. Se takaisi tasaisemmin tulonjaon ja vähentäisi reilusti työttömyyttä, mikä puolestaan vähentäisi reilusti tukiluukuilla asiointia. Ainoa kenelle tämä ei käy on tietenkin isot, kansainväliset korporaatiot, jotka ottaisivat tässä turpaansa.
On sinällänsä täysin käsittämättömäntä, ettei kukaan politiikko ole tosissaan alkanut vieläkään haastamaan kahdeksan tunnin työpäivän pituutta, joka on pysynyt vakiona viimeiset sata vuotta. Yhteiskunnan asialla toimivat politikot pakottaisivat teknologiakehityksen sellaiseksi, että siitä hyötyä nimenomaan yhteiskunnalla, mutta nykymeiningillä teknologiakehitys on päästetty tilanteeseen, jossa siitä on tullut vain isoille firmoille tapa karsia kuluja ja kupata entistä enemmän yhteiskunnan varallisuutta omiin taskuihin.
Sanomattakin on selvää, että tällainen kehitys johtaa juuri sellaiseen maailmantalouteen tilanteeseen, jossa maailma tällä hetkellä on. Mutta asian korjaamiseksi ei tietenkään tehdä mitään, vaan kokoomuksen kaltaiset suurpääoman lobbarit päästetään oikein Euroopan mittakaavalla pitämään järjestelmää keinotekoisesti pystyssä sysäämällä verorahoja konkurssipesäkkeisiin. Yhteiskunnalle - tässä tapauksessa koko maapallon mittakaavassa - tästä on vain haittaa, mutta mitäs väliä sillä on kunhan vaan suurpääoman edut saadaan tavalla tai toisella turvattua.Kukahan mahtaisi hoitaa sairaat, lapset ja vanhukset, jos naiset olisivat kotona? Ne naiset kotonaan vai ryhtyisitkö esimerkiksi sinä lähäriksi?
- Comrade Joe
Ratikkakuski kirjoitti:
Kukahan mahtaisi hoitaa sairaat, lapset ja vanhukset, jos naiset olisivat kotona? Ne naiset kotonaan vai ryhtyisitkö esimerkiksi sinä lähäriksi?
Taisit vastata väärään viestiin? Naisista tuossa ei mainittu sanallakaan.
- .....
Ratikkakuski kirjoitti:
Kukahan mahtaisi hoitaa sairaat, lapset ja vanhukset, jos naiset olisivat kotona? Ne naiset kotonaan vai ryhtyisitkö esimerkiksi sinä lähäriksi?
Terveydenhuollosta tulisi harvojen herkkua siinä vaiheessa, kun naiset poistuisivat työmarkkinoilta ja BKT per capita tippuisi jonnekin Venäjän tasolle. Joten vanhat ja sairaat toisivat voittoa hautausurakoitsijoille, eikä edes tarvitsisi pohtia, kuka heidät hoitaa.
Melko varmasti miesten työviikosta tulisi taas kuusipäiväinen ja heidän ansiotasonsa tippuisi. Yhä harvemmalla miehellä olisi edes varaa vaimoon ja perheeseen. - Comrade Joe
..... kirjoitti:
Terveydenhuollosta tulisi harvojen herkkua siinä vaiheessa, kun naiset poistuisivat työmarkkinoilta ja BKT per capita tippuisi jonnekin Venäjän tasolle. Joten vanhat ja sairaat toisivat voittoa hautausurakoitsijoille, eikä edes tarvitsisi pohtia, kuka heidät hoitaa.
Melko varmasti miesten työviikosta tulisi taas kuusipäiväinen ja heidän ansiotasonsa tippuisi. Yhä harvemmalla miehellä olisi edes varaa vaimoon ja perheeseen.Mä en edelleenkään ymmärrä, missä vaiheessa sanoin, että naisten pitäisi lopettaa työssäkäynti.
Comrade Joe kirjoitti:
Mä en edelleenkään ymmärrä, missä vaiheessa sanoin, että naisten pitäisi lopettaa työssäkäynti.
No siitähän aloituksessa oli kyse. Naisten kotiin jäämisestä seuraisi jyrkkä bkt:n ja talouden lasku. Lisäksi lapset, sairaat ja vanhukset pitäisi joko hoitaa kotona tai sitten miesten pitäisi tehdä hoiva-alan työt. En usko, että moni mies haluaisi anoppia nurkkiin pyörimään tai lähteä itse vanhusten vaippoja vaihtamaan.
- Entäs koulutus
Ratikkakuski kirjoitti:
No siitähän aloituksessa oli kyse. Naisten kotiin jäämisestä seuraisi jyrkkä bkt:n ja talouden lasku. Lisäksi lapset, sairaat ja vanhukset pitäisi joko hoitaa kotona tai sitten miesten pitäisi tehdä hoiva-alan työt. En usko, että moni mies haluaisi anoppia nurkkiin pyörimään tai lähteä itse vanhusten vaippoja vaihtamaan.
Valtaosa opettajistakin on naisia. Niin no, ei kai sitä ihan kaikkien tarvitse esim. osata lukea. Juu, palataan vain takaisin keskiajalle. Keskiaikaahan ne sellaiset maat suunnilleen elääkin jossa lukutaidottomat naiset on kotona neljän seinän sisällä.
- muistakin
Entäs koulutus kirjoitti:
Valtaosa opettajistakin on naisia. Niin no, ei kai sitä ihan kaikkien tarvitse esim. osata lukea. Juu, palataan vain takaisin keskiajalle. Keskiaikaahan ne sellaiset maat suunnilleen elääkin jossa lukutaidottomat naiset on kotona neljän seinän sisällä.
Lähes kaikista akateemisista suurin osa on naisia nuorissa ikäluokissa. Poikkeuksena ovat lähinnä tekniikan alat.
Naisten jääminen kotiin tulisi kyllä tuhottoman kalliiksi, koska he ovat korkeammin koulutettu sukupuoli nykyisin. muistakin kirjoitti:
Lähes kaikista akateemisista suurin osa on naisia nuorissa ikäluokissa. Poikkeuksena ovat lähinnä tekniikan alat.
Naisten jääminen kotiin tulisi kyllä tuhottoman kalliiksi, koska he ovat korkeammin koulutettu sukupuoli nykyisin.Sanos muuta.
Lisäksi luulen, että jos niitä korkeammin koulutettuja naisia alettaisiin patistaa kotiin, entistäkin harvempi nainen haluaisi lapsia miehestä puhumattakaan. Villi veikkaukseni on, että naisettomien ätämien määrä lisääntyisi räjähdysmäisesti.- Comrade Joe
Ratikkakuski kirjoitti:
Naisten kotiinjäämisellä ei välttämättä saavuteta paljon mitään. Lastenhoitokustannuksia siten varmaan saataisiin alemmaksi, jos äidit hoitaisivat lapsiaan kotona, mutta siinä se.
Mutta topikin aloittaja on sinällänsä aivan oikeilla jäljillä siinä, että nykyään pitäisi tehdä vähemmän töitä kuin ennen. Nykyinen kahdeksan työpäivä takaa, että yhä enemmän autiomatisoidussa yhteiskunnassa ei riitä työtä kaikille ja se puolestaan varmistaa, että köyhyys lisääntyy ja tuloerot tulevat entistä enemmän kasvamaan.
On jokseenkin huvittavaa, miten jotkut politikot Suomessakin yrittävät aivopestä ihmisiä siihen uskoon, että tulevaisuudessa pitäisi töitä tehdä nykyistä enemmän. Oikeasti töitä pitäisi nimenomaan tehdä vähemmän ja jakaa niitä tasaisemmin, jotta suurempi siivu työn tuotoista palautuu yhteiskunnalle ja samalla tukiluukuilla asiointiin on vähemmän tarvetta. Comrade Joe kirjoitti:
Naisten kotiinjäämisellä ei välttämättä saavuteta paljon mitään. Lastenhoitokustannuksia siten varmaan saataisiin alemmaksi, jos äidit hoitaisivat lapsiaan kotona, mutta siinä se.
Mutta topikin aloittaja on sinällänsä aivan oikeilla jäljillä siinä, että nykyään pitäisi tehdä vähemmän töitä kuin ennen. Nykyinen kahdeksan työpäivä takaa, että yhä enemmän autiomatisoidussa yhteiskunnassa ei riitä työtä kaikille ja se puolestaan varmistaa, että köyhyys lisääntyy ja tuloerot tulevat entistä enemmän kasvamaan.
On jokseenkin huvittavaa, miten jotkut politikot Suomessakin yrittävät aivopestä ihmisiä siihen uskoon, että tulevaisuudessa pitäisi töitä tehdä nykyistä enemmän. Oikeasti töitä pitäisi nimenomaan tehdä vähemmän ja jakaa niitä tasaisemmin, jotta suurempi siivu työn tuotoista palautuu yhteiskunnalle ja samalla tukiluukuilla asiointiin on vähemmän tarvetta.Aloittaja puhui vain ja ainoastaan naisista ja nimenomaan naisten työnteon vähentämisestä kodinhoidon kustannuksella.
Tuo työn jakaminen on aika hankala juttu. Harva on valmis lyhentämään työpäiväänsä, jos palkka pienenisi samassa suhteessa. Ja harvassa on työnantaja, joka haluaisi maksaa 6 tuntisesta päivästä 8 tunnin palkan. Siinä kun antaisi kilpailijoille kilpailuedun ja konkurssi uhkaisi.
Valtion tasolla samantyyppistä kokeiltiin Ranskassa, mutta talouden kilpailukyky romahti ja työttömyys ei suinkaan työtä jakamalla vähentynyt vaan lisääntyi niin paljon, että sosialistihallitus hävisi vaalit ja valtaan äänestettiin porvarit, jotka ensi töikseen peruivat lain.
Eli sinänsä hyvältä kuulostava ajatus ei vain valitettavasti toimi käytännössä. Jos olet eri mieltä, voit toki perustaa firman ja palkata sinne osapäiväduunareita täydellä palkalla. Jos taas meinaat, että palkkakin voi laskea, niin voit tutkia, miten esimerkiksi Saksassa moni osapäiväduunari ei ole palkallaan. Harva vasemmistolainen moista tukee ja minäkin poroporvari suvaitsen epäillä sen toimivuutta.- Comrade Joe
Ratikkakuski kirjoitti:
Aloittaja puhui vain ja ainoastaan naisista ja nimenomaan naisten työnteon vähentämisestä kodinhoidon kustannuksella.
Tuo työn jakaminen on aika hankala juttu. Harva on valmis lyhentämään työpäiväänsä, jos palkka pienenisi samassa suhteessa. Ja harvassa on työnantaja, joka haluaisi maksaa 6 tuntisesta päivästä 8 tunnin palkan. Siinä kun antaisi kilpailijoille kilpailuedun ja konkurssi uhkaisi.
Valtion tasolla samantyyppistä kokeiltiin Ranskassa, mutta talouden kilpailukyky romahti ja työttömyys ei suinkaan työtä jakamalla vähentynyt vaan lisääntyi niin paljon, että sosialistihallitus hävisi vaalit ja valtaan äänestettiin porvarit, jotka ensi töikseen peruivat lain.
Eli sinänsä hyvältä kuulostava ajatus ei vain valitettavasti toimi käytännössä. Jos olet eri mieltä, voit toki perustaa firman ja palkata sinne osapäiväduunareita täydellä palkalla. Jos taas meinaat, että palkkakin voi laskea, niin voit tutkia, miten esimerkiksi Saksassa moni osapäiväduunari ei ole palkallaan. Harva vasemmistolainen moista tukee ja minäkin poroporvari suvaitsen epäillä sen toimivuutta.Työpäivän lyhentäminen toimii vallan mainiosti kunhan se vaan toteutetaan systemaattisesti ja maailmanlaajuisesti. Ei se tietenkään silloin toimi jos yksi valtio yrittää yksinään lyhentää työpäivää globaalissa maailmassa.
Palkan pienentyminen ei ole tässä mikään ongelma, jos nimenomaan valtaosa tekee kahdeksan tunnin sijasta kuuden tunnin työpäivää. Jso jotakuinkin kaikkien työläisten tienestit ovat 25% vähemmän kuin ennen, silloin kauppojen, vuokraisäntien ja palveluiden, jne. on pudotettava hintatasoaan samat 25%, jotta ihmisten ostovoima riittää ruokaan, vuokriin ja palveluihin.
Tuottavuuteen tämä tuskin vaikuttaisi yhtään (jos ei laske mukaan jotain turhia luksustuotteita, joihin harvalla on varaa - niistä voikin karsia), koska kuuden tunnin työpäivä luultavasti tarkoittaisi sitä, että ihmiset tekisivät kahta vuoroa. Työajat olisivat 6-12 ja 12-18, samalla kaksivuoro muuttuisi kolmivuoroksi ja kolmivuoronelivuoroksi.
Toisin keskimääräinen saisi tässä syteemissä himean vähemmän, rahaa, mutta sillä ei olisi koska, kaikki olisi samassa suhteessa halvempaa. Ja kun useammat olisivat töissä, samalla vähenisi tukiluukuilla asiointi. Ainoa turpaanottajat tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi. - Comarde Joe
Comrade Joe kirjoitti:
Työpäivän lyhentäminen toimii vallan mainiosti kunhan se vaan toteutetaan systemaattisesti ja maailmanlaajuisesti. Ei se tietenkään silloin toimi jos yksi valtio yrittää yksinään lyhentää työpäivää globaalissa maailmassa.
Palkan pienentyminen ei ole tässä mikään ongelma, jos nimenomaan valtaosa tekee kahdeksan tunnin sijasta kuuden tunnin työpäivää. Jso jotakuinkin kaikkien työläisten tienestit ovat 25% vähemmän kuin ennen, silloin kauppojen, vuokraisäntien ja palveluiden, jne. on pudotettava hintatasoaan samat 25%, jotta ihmisten ostovoima riittää ruokaan, vuokriin ja palveluihin.
Tuottavuuteen tämä tuskin vaikuttaisi yhtään (jos ei laske mukaan jotain turhia luksustuotteita, joihin harvalla on varaa - niistä voikin karsia), koska kuuden tunnin työpäivä luultavasti tarkoittaisi sitä, että ihmiset tekisivät kahta vuoroa. Työajat olisivat 6-12 ja 12-18, samalla kaksivuoro muuttuisi kolmivuoroksi ja kolmivuoronelivuoroksi.
Toisin keskimääräinen saisi tässä syteemissä himean vähemmän, rahaa, mutta sillä ei olisi koska, kaikki olisi samassa suhteessa halvempaa. Ja kun useammat olisivat töissä, samalla vähenisi tukiluukuilla asiointi. Ainoa turpaanottajat tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi.Viimeinen kappale tuli vähän hätäisesti:
Toisin sanoen keskimääräinen työntekijä saisi tässä systeemissä hieman vähemmän rahaa, mutta sillä ei olisi mitään väliä, koska kaikki olisi samassa suhteessa halvempaa. Ja kun useammat olisivat töissä, samalla vähenisi tukiluukuilla asiointi. Ainoa turpaanottaja tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi. Comarde Joe kirjoitti:
Viimeinen kappale tuli vähän hätäisesti:
Toisin sanoen keskimääräinen työntekijä saisi tässä systeemissä hieman vähemmän rahaa, mutta sillä ei olisi mitään väliä, koska kaikki olisi samassa suhteessa halvempaa. Ja kun useammat olisivat töissä, samalla vähenisi tukiluukuilla asiointi. Ainoa turpaanottaja tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi."Työpäivän lyhentäminen toimii vallan mainiosti kunhan se vaan toteutetaan systemaattisesti ja maailmanlaajuisesti."
"Ainoa turpaanottaja tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi."
Luulen, että suurpääoma nukkuu yönsä rauhallisesti odottaen noiden ensimmäisessä kappaleessa mainitsemiesi reunaehtojen toteutumista. Minäkin pidän haaveista ja utopioista, mutta uskon niiden toteutumiseen saman verran kuin jumalaan tai joulupukkiin.- Comrade Joe
Ratikkakuski kirjoitti:
"Työpäivän lyhentäminen toimii vallan mainiosti kunhan se vaan toteutetaan systemaattisesti ja maailmanlaajuisesti."
"Ainoa turpaanottaja tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi."
Luulen, että suurpääoma nukkuu yönsä rauhallisesti odottaen noiden ensimmäisessä kappaleessa mainitsemiesi reunaehtojen toteutumista. Minäkin pidän haaveista ja utopioista, mutta uskon niiden toteutumiseen saman verran kuin jumalaan tai joulupukkiin.Loputtomasti se ei toimi, että yritetään veroja nostamalla kupata yhteiskunnan rahoja kattamaan nykyinen tekohengitys. Se katos vaatii sitä, että ihmisillä on tarpeeksi ostovoimaa sen tekohengityksen ylläpitämiseen, mutta se ei tule pian riittämään näillä nuorisotyöttömyysprosenetilla. Velanotossakin on tullut raja vastaan.
Asian korjaamiseksi ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tasaisempi tulonjako, mikä luonnollisesti tarkoittaa sitä, että varakkaampi pää saa jatkossa vähemmän ja varattomampi pää jatkossa enemmän. Toinen tapa sitten on yrittää väkisin pakottaa maailmaan uusi köyhälistö palvelemaan herrakansaa, mutta Euroopassa esim. Suomi 1918) ja Saksa (20- ja 30-luku) ovat hyviä esimerkkejä siitä, mihin se johtaa. - Kympin Nainen
Comarde Joe kirjoitti:
Viimeinen kappale tuli vähän hätäisesti:
Toisin sanoen keskimääräinen työntekijä saisi tässä systeemissä hieman vähemmän rahaa, mutta sillä ei olisi mitään väliä, koska kaikki olisi samassa suhteessa halvempaa. Ja kun useammat olisivat töissä, samalla vähenisi tukiluukuilla asiointi. Ainoa turpaanottaja tässä olisi suurpääoma, jonka valta tietenkin heikkenisi.Ihan hyviä ajatuksia, mutta pieni sivuhuomio osaan tekstiäsi: miksi oletat että keskimääräinen työtuntien vähentyminen johtaisi automaattisesti hintojen laskuun samassa suhteessa?
Konkretiaa: jos tuotteen/palvelun x valmistus kestää 24 tuntia, tuote valmistetaan joko 3x8 tunnin työpanoksella taikka uudessa järjestelmässä 4x6 tunnin työpanoksella. Kulut pysyvät työnantajalla siis vähintäänkin samoina, vaikka palkkatulo jakautuisi useammalle henkilölle. Näin ollen tuotteen hinta ei tule laskemaan.
Sanon vähintäänkin samoina, koska jopa todennäköisempää on kulujen ja sitä kautta hintojen nousu. Tämä johtuu siitä, että kustakin työntekijästä menee sivukuluja, jotka ovat työntekijäkohtaisia, eivät tuntiperusteisia (ainakin siis nyky-Suomessa). Ts. jos työnantaja tarvitseekin kolmen (8h/pv) työntekijän sijaan neljä (6h/pv), osa työnantajan kuluista nousee. Tämän tyyppisiä kuluja ovat esim. työvarusteet, vakuutusmaksut, työterveyshuolto, työntekijöiden perehdyttäminen.
Mahdollista on myös, että työ on sellaista asiantuntijatyötä, että ketä tahansa ei työhön voi ottaa. Tällöin 6h työpäivää tekevä asiantuntija tekee ko. tehtävän 4 työpäivässä aiemman 3 päivän sijaan. Vuositasolla ero on jo merkittävämpi: 6h työpäivää tekevän vuosityöaika on noin 1410h (47 vko x 30h) 1880h sijaan (47 vko x 40h) - olettaen, ettei kumpikaan sairastele ja että kumpikin on 5 vko vuosilomalla. Työnantajan muut kulut, kuten vuokra, sähkö tms. ovat kuitenkin tismalleen samat - tämä tarkoittaa huimaa nousua ko. asiantuntijan tuottaman työn tuntihinnassa, jotta se kattaisi kaikki kulut.
Mutta siis ideana ajatuksesi ei ole huono - käytännön toteutus on vain melkoisen hankalaa ilman suuria rakenteellisia muutoksia (mm. noiden sivukulujen osalta). Ja niin kauan kuin olosuhteet eri maissa ovat erilaiset (esim. palkkakulut Suomi vs Kiina), niin kansainvälinen kilpailutilanne ei ole tasaveroinen ja paikallisilla rakenteellisilla muutoksilla ei pystytä kaikkea ratkaisemaan. Globaali konsensus puolestaan… kuulostaa hienolta, mutta vaikea uskoa että siihen päästäisiin. - -----
Comrade Joe kirjoitti:
Loputtomasti se ei toimi, että yritetään veroja nostamalla kupata yhteiskunnan rahoja kattamaan nykyinen tekohengitys. Se katos vaatii sitä, että ihmisillä on tarpeeksi ostovoimaa sen tekohengityksen ylläpitämiseen, mutta se ei tule pian riittämään näillä nuorisotyöttömyysprosenetilla. Velanotossakin on tullut raja vastaan.
Asian korjaamiseksi ei ole mitään muuta vaihtoehtoa kuin tasaisempi tulonjako, mikä luonnollisesti tarkoittaa sitä, että varakkaampi pää saa jatkossa vähemmän ja varattomampi pää jatkossa enemmän. Toinen tapa sitten on yrittää väkisin pakottaa maailmaan uusi köyhälistö palvelemaan herrakansaa, mutta Euroopassa esim. Suomi 1918) ja Saksa (20- ja 30-luku) ovat hyviä esimerkkejä siitä, mihin se johtaa.Työajan kasvu ei tarkoita automaattisesti tuottavuuden kasvua, eikä päinvastoin lyheneminen tuottavuuden laskua. Kun katsoo Eurostatin tilastoja toteutuneesta työajasta, huomaa, että maat, joilla menee hyvin, tehdään vähiten työtunteja. Suomessakin tehdään alle EU-keskiarvon, mutta enemmän kuitenkin kuin Alankomaissa, joissa toteutuneet työtunnit 30 h osa-aikatyö mukaanlukien. Kuuden tunnin työpäivä voi olla siis ihan varteenotettava vaihtoehto. Ei pitäisi tuijottaa tunteja, vaan tuottavuutta.
- Comrade Joe
Kympin Nainen kirjoitti:
Ihan hyviä ajatuksia, mutta pieni sivuhuomio osaan tekstiäsi: miksi oletat että keskimääräinen työtuntien vähentyminen johtaisi automaattisesti hintojen laskuun samassa suhteessa?
Konkretiaa: jos tuotteen/palvelun x valmistus kestää 24 tuntia, tuote valmistetaan joko 3x8 tunnin työpanoksella taikka uudessa järjestelmässä 4x6 tunnin työpanoksella. Kulut pysyvät työnantajalla siis vähintäänkin samoina, vaikka palkkatulo jakautuisi useammalle henkilölle. Näin ollen tuotteen hinta ei tule laskemaan.
Sanon vähintäänkin samoina, koska jopa todennäköisempää on kulujen ja sitä kautta hintojen nousu. Tämä johtuu siitä, että kustakin työntekijästä menee sivukuluja, jotka ovat työntekijäkohtaisia, eivät tuntiperusteisia (ainakin siis nyky-Suomessa). Ts. jos työnantaja tarvitseekin kolmen (8h/pv) työntekijän sijaan neljä (6h/pv), osa työnantajan kuluista nousee. Tämän tyyppisiä kuluja ovat esim. työvarusteet, vakuutusmaksut, työterveyshuolto, työntekijöiden perehdyttäminen.
Mahdollista on myös, että työ on sellaista asiantuntijatyötä, että ketä tahansa ei työhön voi ottaa. Tällöin 6h työpäivää tekevä asiantuntija tekee ko. tehtävän 4 työpäivässä aiemman 3 päivän sijaan. Vuositasolla ero on jo merkittävämpi: 6h työpäivää tekevän vuosityöaika on noin 1410h (47 vko x 30h) 1880h sijaan (47 vko x 40h) - olettaen, ettei kumpikaan sairastele ja että kumpikin on 5 vko vuosilomalla. Työnantajan muut kulut, kuten vuokra, sähkö tms. ovat kuitenkin tismalleen samat - tämä tarkoittaa huimaa nousua ko. asiantuntijan tuottaman työn tuntihinnassa, jotta se kattaisi kaikki kulut.
Mutta siis ideana ajatuksesi ei ole huono - käytännön toteutus on vain melkoisen hankalaa ilman suuria rakenteellisia muutoksia (mm. noiden sivukulujen osalta). Ja niin kauan kuin olosuhteet eri maissa ovat erilaiset (esim. palkkakulut Suomi vs Kiina), niin kansainvälinen kilpailutilanne ei ole tasaveroinen ja paikallisilla rakenteellisilla muutoksilla ei pystytä kaikkea ratkaisemaan. Globaali konsensus puolestaan… kuulostaa hienolta, mutta vaikea uskoa että siihen päästäisiin.Totta kai hinnat laskisivat. Ei ihmiset voi ostaa mitään, jos ei ole varaa ostaa.
Ja mitä sillä on väliä, maksaako kolmelle ihmiselle 8h päivästä vai neljälle ihmiselle 6h päivästä, jos kerran saavat tuntipalkkaa? Kerran ihmisille maksetaan tuntipalkkaa, silloin ratkaisevaa on pelkästään se, meneekö se tunti voitolle vai häviölle, ei se, kenelle siitä tunnista maksetaan palkka.
Sitä paitsi monet tutkimukset viittaavat siihen, että ihmiset ovat tuottavampia, jos työpäivä oli. lyhyempi. Samaten myös useampi tauko - kuin nykyinen 15min kahvi - 30 min ruoka - 15 kahvi - johtaisi parempaan tuottavuuteen. Mutta työnantajat eivät toki tällaisia asioita ymmärrä, vaan jostain syystä laskevat edelleenkin työpäivän pituutta sen tuottavuuden sijaan. - siis...
----- kirjoitti:
Työajan kasvu ei tarkoita automaattisesti tuottavuuden kasvua, eikä päinvastoin lyheneminen tuottavuuden laskua. Kun katsoo Eurostatin tilastoja toteutuneesta työajasta, huomaa, että maat, joilla menee hyvin, tehdään vähiten työtunteja. Suomessakin tehdään alle EU-keskiarvon, mutta enemmän kuitenkin kuin Alankomaissa, joissa toteutuneet työtunnit 30 h osa-aikatyö mukaanlukien. Kuuden tunnin työpäivä voi olla siis ihan varteenotettava vaihtoehto. Ei pitäisi tuijottaa tunteja, vaan tuottavuutta.
30 h/vko
- ----
Comrade Joe kirjoitti:
Totta kai hinnat laskisivat. Ei ihmiset voi ostaa mitään, jos ei ole varaa ostaa.
Ja mitä sillä on väliä, maksaako kolmelle ihmiselle 8h päivästä vai neljälle ihmiselle 6h päivästä, jos kerran saavat tuntipalkkaa? Kerran ihmisille maksetaan tuntipalkkaa, silloin ratkaisevaa on pelkästään se, meneekö se tunti voitolle vai häviölle, ei se, kenelle siitä tunnista maksetaan palkka.
Sitä paitsi monet tutkimukset viittaavat siihen, että ihmiset ovat tuottavampia, jos työpäivä oli. lyhyempi. Samaten myös useampi tauko - kuin nykyinen 15min kahvi - 30 min ruoka - 15 kahvi - johtaisi parempaan tuottavuuteen. Mutta työnantajat eivät toki tällaisia asioita ymmärrä, vaan jostain syystä laskevat edelleenkin työpäivän pituutta sen tuottavuuden sijaan.Heh, en huomannut, että kirjoitit jo tuottavuuden merkityksestä. Itse samaa tuossa ylempänä kirjoitin...
- Kympin Nainen
Comrade Joe kirjoitti:
Totta kai hinnat laskisivat. Ei ihmiset voi ostaa mitään, jos ei ole varaa ostaa.
Sitä paitsi monet tutkimukset viittaavat siihen, että ihmiset ovat tuottavampia, jos työpäivä oli. lyhyempi. Samaten myös useampi tauko - kuin nykyinen 15min kahvi - 30 min ruoka - 15 kahvi - johtaisi parempaan tuottavuuteen. Mutta työnantajat eivät toki tällaisia asioita ymmärrä, vaan jostain syystä laskevat edelleenkin työpäivän pituutta sen tuottavuuden sijaan.Hehe, onpa helppoa matikkaa sinulla. Ensinnäkin, tuotteiden/palveluiden hinta ei määräydy pelkästään työntekijälle maksettavan tuntipalkan mukaan vaan tuotteiden/palveluiden kokonaistuotantokulujen (ja kysynnän, ei ostovoiman) mukaan.
Rautalangasta yksi esimerkki (6h vs. 8h työpäivää koskien):
Otetaan tuotantolaitos jossa pitää olla miehitys 24/7. Sanotaan, että tuotantolaitoksen minimimiehitys on 8 henkilöä kussakin työvuorossa. Näin ollen yhden vuorokauden aikana työntekijöitä tarvitaan nykyisin yhteensä 24 kpl (8 työntekijää kolmessa vuorossa, á 8h). Työaikamuutoksen myötä työntekijöitä tarvitaan vuorokauden aikana 32 kpl (8 työntekijää neljässä vuorossa, á 6h).
Kahdeksan työntekijää enemmän tarkoittaa lisäkuluja, esim. vakuutukset, työterveyshuolto jne. Lakisääteisiä juttuja. Näin ollen tuotteen valmistamisen kokonaiskustannukset ovat kalliimmat ja kustannukset täytyy jollakin kattaa.
Ja kyllä, tuottavuus vaikuttaa totta kai myös. Itse asiassa paras tuottavuus on saavutettu työpaikoissa joissa työntekijät voivat omaa työaikaansa joustavasti säädellä. Näissä tapauksissa työntekijät usein, omasta halustaan, tekevät pitkiäkin päiviä (silloin kun inspis on päällä), mutta ottavat sitten vastaavasti ajan takaisin esim. ylimääräisenä vapaapäivänä. Monissa asiantuntijaorganisaatioissahan tuota mallia toteutetaan jo.
Mutta kun puhutaan tuotteen/palvelun tuottamisen tuntihinnasta, niin se ei suinkaan ole sama asia kuin työntekijän tuntipalkka :) - Comrade Joe
Kympin Nainen kirjoitti:
Hehe, onpa helppoa matikkaa sinulla. Ensinnäkin, tuotteiden/palveluiden hinta ei määräydy pelkästään työntekijälle maksettavan tuntipalkan mukaan vaan tuotteiden/palveluiden kokonaistuotantokulujen (ja kysynnän, ei ostovoiman) mukaan.
Otetaan tuotantolaitos jossa pitää olla miehitys 24/7. Sanotaan, että tuotantolaitoksen minimimiehitys on 8 henkilöä kussakin työvuorossa. Näin ollen yhden vuorokauden aikana työntekijöitä tarvitaan nykyisin yhteensä 24 kpl (8 työntekijää kolmessa vuorossa, á 8h). Työaikamuutoksen myötä työntekijöitä tarvitaan vuorokauden aikana 32 kpl (8 työntekijää neljässä vuorossa, á 6h).
Kahdeksan työntekijää enemmän tarkoittaa lisäkuluja, esim. vakuutukset, työterveyshuolto jne. Lakisääteisiä juttuja. Näin ollen tuotteen valmistamisen kokonaiskustannukset ovat kalliimmat ja kustannukset täytyy jollakin kattaa.
Ja kyllä, tuottavuus vaikuttaa totta kai myös. Itse asiassa paras tuottavuus on saavutettu työpaikoissa joissa työntekijät voivat omaa työaikaansa joustavasti säädellä. Näissä tapauksissa työntekijät usein, omasta halustaan, tekevät pitkiäkin päiviä (silloin kun inspis on päällä), mutta ottavat sitten vastaavasti ajan takaisin esim. ylimääräisenä vapaapäivänä. Monissa asiantuntijaorganisaatioissahan tuota mallia toteutetaan jo.
Mutta kun puhutaan tuotteen/palvelun tuottamisen tuntihinnasta, niin se ei suinkaan ole sama asia kuin työntekijän tuntipalkka :)Tarkoittaa joo lisäkuluja, mutta kulut yhtä työntekijää kohtaan ovat pienimmät jos työntekijä tekee kuuden tunnin päivää. On halvempaa vakuuttavaa työntekijä kuudeksi tunniksi kuin vakuuttaa työntekijä kahdeksaksi tunniksi.
Myös kuuden tunnin päivää tekevä jaksaa työssään paremmin ja on vähemmän altis rasitukselle ja tapaturmien aiheuttamille vammoille, vähemmän altis loppuunpalamiselle. Se vähentää sairaskuluja ja sairaspoissaoloja. - ööööö...
Kympin Nainen kirjoitti:
Hehe, onpa helppoa matikkaa sinulla. Ensinnäkin, tuotteiden/palveluiden hinta ei määräydy pelkästään työntekijälle maksettavan tuntipalkan mukaan vaan tuotteiden/palveluiden kokonaistuotantokulujen (ja kysynnän, ei ostovoiman) mukaan.
Mutta kun puhutaan tuotteen/palvelun tuottamisen tuntihinnasta, niin se ei suinkaan ole sama asia kuin työntekijän tuntipalkka :)Jos kuluttajilla ei ole ostovoimaa, ei ole kysyntääkään.
- Kympin Nainen
Comrade Joe kirjoitti:
Tarkoittaa joo lisäkuluja, mutta kulut yhtä työntekijää kohtaan ovat pienimmät jos työntekijä tekee kuuden tunnin päivää. On halvempaa vakuuttavaa työntekijä kuudeksi tunniksi kuin vakuuttaa työntekijä kahdeksaksi tunniksi.
Myös kuuden tunnin päivää tekevä jaksaa työssään paremmin ja on vähemmän altis rasitukselle ja tapaturmien aiheuttamille vammoille, vähemmän altis loppuunpalamiselle. Se vähentää sairaskuluja ja sairaspoissaoloja.Vakuutusmaksu on yleensä kiinteä summa per työntekijä - oki tämä saattaa vaihdella työtehtävän ja -paikan mukaan, mutta yleensä vakuutus on voimassa 24h. Lakisääteiset työterveyshuollon käynnit pitää tehdä kaikille, työvälineet pitää olla kaikille, työtilat pitää olla kaikille, työasut (mahd.) pitää olla kaikille, perehdytys tehtäviin pitää olla kaikille. Jne. jne. Hallinnollisiin asioihin (esim. palkanmaksu, henkilöstöhallinto, esimiestehtävät) menee aikaa enemmän, mitä enemmän työntekijöitä on.
En kiistä ollenkaan työaikajoustojen positiivisia puolia - joita juuri esim. nuo mainitsemasi sairauspoissaolojen vähenemiset ovat - sanon vaan, ettei yhtälö ole niin yksioikoinen. Olisikin. Mut nyt lähen nukkumaan, öitä. - Comrade Joe
Kympin Nainen kirjoitti:
Vakuutusmaksu on yleensä kiinteä summa per työntekijä - oki tämä saattaa vaihdella työtehtävän ja -paikan mukaan, mutta yleensä vakuutus on voimassa 24h. Lakisääteiset työterveyshuollon käynnit pitää tehdä kaikille, työvälineet pitää olla kaikille, työtilat pitää olla kaikille, työasut (mahd.) pitää olla kaikille, perehdytys tehtäviin pitää olla kaikille. Jne. jne. Hallinnollisiin asioihin (esim. palkanmaksu, henkilöstöhallinto, esimiestehtävät) menee aikaa enemmän, mitä enemmän työntekijöitä on.
En kiistä ollenkaan työaikajoustojen positiivisia puolia - joita juuri esim. nuo mainitsemasi sairauspoissaolojen vähenemiset ovat - sanon vaan, ettei yhtälö ole niin yksioikoinen. Olisikin. Mut nyt lähen nukkumaan, öitä.Kyllä se kiinteän vakuutusmaksun summa silti määräytyy riskitekijöiden määrän ja todennäköisyyden mukaan.
Työvaatteet ja -välineet eivät taas ole kertakäyttöistä tavaraa, vaan ne ovat kerta- tai ainakin pitkäaikaisia investointeja, joita käytetään vuosia ja siten eivät ole niin suuri menoerä. Perehdytys on myös kertaluontoista.
Eikä siinä työajan lyhentämiseesä nyt tarkoitus olekaan turvata suurpääomaa porvarin etujen nimissä, vaan tarkoitus on tehdä yhteiskunnalle kestävämpi toimintamalli, joss tulot jakautuvat tasaisemmin ja tukiluukuilla asiointi vähentyy. - 17+10
Kympin Nainen kirjoitti:
Mutta kun puhutaan tuotteen/palvelun tuottamisen tuntihinnasta, niin se ei suinkaan ole sama asia kuin työntekijän tuntipalkka :)"Ja kyllä, tuottavuus vaikuttaa totta kai myös."
Myös?
"Tuottavuus on pitkällä aikavälillä maan tärkein osatekijä, koska se vaikuttaa suoraan kansantuloon. Korkea tuottavuus mahdollistaa korkeat palkat ja antaa kansalaisille paremmat mahdollisuudet valita vapaa-ajan ja työn välillä. Se luo myös kansantulon, josta maksettavilla veroilla kustannetaan elintasoa kohottavat julkiset palvelut.
Kansakunnan tasolla kilpailukykyyn liittyy vain tuottavuus. Elintason nousu riippuu yritysten kyvystä saavuttaa korkea tuottavuus ja kasvattaa sitä aikaa myöten." (fi.wikipedia.org/wiki/Tuottavuus)
Vaikuttaa siltä, että C. J. puhuu siitä talouden tasosta, jossa maksimoidaan kansakunnan hyvinvointi (kansantalous) ja K. N. tasolla, jossa yksittäinen "pelaaja" pyrkii maksimoimaan voiton (yritystalous).
Yritysten korkeaan tuottavuuteen vaikuttaa "inspiksiä" enemmän väestön koulutus (koulutetut ihmiset innovoivat) sekä yhteiskunnan tasa-arvoisuus (kaikki resurssit käytössä) ja vakaus. - akkavaan
Ratikkakuski kirjoitti:
Naiset tietenkin hoitaisivat paitsi omat myös puolison vanhemmat, omat lapsensa ja sukunsa sairaat. Niinhän se meni ennen.
- naisellinen nainen
akkavaan kirjoitti:
Naiset tietenkin hoitaisivat paitsi omat myös puolison vanhemmat, omat lapsensa ja sukunsa sairaat. Niinhän se meni ennen.
"Naiset tietenkin hoitaisivat paitsi omat myös puolison vanhemmat, omat lapsensa ja sukunsa sairaat. Niinhän se meni ennen."
Ehdottomasti. Omien ja puolison vanhempien hoitaminen olisi minulle kunnia-asia. Ihanteellista olisi, jos lähisuku asuisi isommissa asuinyhteisöissä, eli laitoselämä ei olisi se itsestäänselvä viimeinen koti vanhukselle. Mutta ymmärrän toki, että niin totaalinen yhteiskuntajärjestelmän muutos on liian korkealentoinen haave, ainakin omana elinaikanani.
Omat isovanhempani ja heidän sisaruksensa perheineen asuivat nuorina aikuisina omien vanhempiensa kanssa isossa talossa. Kyse ei kuitenkaan ollut maalaistalosta, vaan he olivat varakkaita kaupunkilaisporvareita, joilla oli iso kivitalo kaupungin keskustassa. Perheyhteisössä asui parhaimmillaan neljä perhettä ja ihmisiä kolmessa polvessa.
Kaihoisana katselen valokuvia siltä ajalta... Pitkän pöydän ääressä oli paljon ruokailijoita, lapsia, aikuisia ja vanhuksia. Jouluisin sisarukset ja serkut koristelivat yhdessä kuusen ja kesäisin leikittiin isoissa porukoissa pihamaalla...
Ymmärrän, että kaikkea sitä on mahdotonta saada, mutta sellainen olisi minusta ideaalielämäntyyli.
Tulen surulliseksi ja pelokkaaksi, kun katselen tätä nykymaailman menoa. Ihmiset yksin yksiöissään, vanhukset laitoksissa, lapset päivähoitolaitoksessa usein vauvasta asti, koululaiset tulevat tyhjään kotiin ja työntävät valmisaterian mikroon, miehet kokevat ettei heidän miehuuttaan kunnioiteta, naiset saavat konttoreissaan paniikkikohtauksia ja epätoivossaan tunkevat testosteronikapselia ihon alle pärjätäkseen rajussa työmaailmassa, nuoret tytöt pelkäävät tätä tulevaisuutta ja viiltelevät itseään yms...
En pysty sopeutumaan tähän yhteiskuntaan. Olen pahoillani.
Muuten.. jos joku ei tiennyt, niin nykyään on yhä suositumpaa mm. keski-Euroopassa ja USAssa, että ammattiurallaan menestyvät naiset todella käyttävät testosteronilaastareita ja testokapseleita jaksaakseen paremmin ja pystyäkseen kilpailemaan miesten kanssa. Myös Suomessa liike-elämässä työskentelevät naiset joidenkin arvioiden mukaan käyttävät testosteronia.
Niin, ja Suomessa on työelämävalmentajia, jotka ovat erikoistuneet sukupuolille tyypilliseen ruumiinkieleen: he opettavat naisille miehekästä ruumiinkieltä ja äänenpainoja sekä sanallista ilmaisua (millä sanoin aloittaa pyynnöt, kuinka esittää vaatimukset jne.), jotta nämä pärjäisivät paremmin työelämässä!
Naisista tehdään "miehiä" hormonaalisesti, psykologisesti ja sosiaalisesti. Mitä virkaa oikeilla miehillä sitten enää on? Oikeista miehistä kai tulee jonkinlaisia androgyynejä olioita, jotka pukeutuvat marimekon raitapaitaan ja itkevät kannabiksen laillistamisen puolesta ja vaativat, että lapsille annetaan sukupuolineutraaleja nimiä, kuten Pii ja Nuu jne. Comrade Joe kirjoitti:
On jokseenkin huvittavaa, miten jotkut politikot Suomessakin yrittävät aivopestä ihmisiä siihen uskoon, että tulevaisuudessa pitäisi töitä tehdä nykyistä enemmän. Oikeasti töitä pitäisi nimenomaan tehdä vähemmän ja jakaa niitä tasaisemmin, jotta suurempi siivu työn tuotoista palautuu yhteiskunnalle ja samalla tukiluukuilla asiointiin on vähemmän tarvetta."... nykyään pitäisi tehdä vähemmän töitä kuin ennen. ... On jokseenkin huvittavaa, miten jotkut politikot Suomessakin yrittävät aivopestä ihmisiä siihen uskoon, että tulevaisuudessa pitäisi töitä tehdä nykyistä enemmän. Oikeasti töitä pitäisi nimenomaan tehdä vähemmän ja jakaa niitä tasaisemmin, jotta suurempi siivu työn tuotoista palautuu yhteiskunnalle ja samalla tukiluukuilla asiointiin on vähemmän tarvetta."
Ihan totta! Olikohan se Tieteen Kuvalehti tai vastaava, josta luin joskus 100-v sitten tehtyjä ennustuksia tulevaisuudesta (siis nykypäivästä). Siellä ennustettiin, että ihmisten tarvitsee tehdä töitä vain minimaalisesti, koska automaatio lisääntyy, ja lähes kaikki aika käytetään oman hyvinvoinnin ylläpitämiseen ja harrastamiseen. Siinä sitten jäin miettimään, että miksi näin ei ole. Kilpailu lisääntyy kun työpaikat määrällisesti vähenevät. Onko se ihmisten vika? Pärjättäisiinkö vähemmilläkin työvaatimuksilla? Voitaisiinko tulevaisuudessa pitää normaalina ja hyväksyttävänä vaikkapa 4h työpäivää?
Ps. Aloittajan "herkässä naiseudessa" on mielestäni kyse kyllä jostain muusta. Itselläni nousi karvat pystyyn, kun aloittaja puhui, että työtaakan kevennykseen (tai peräti sen poistamiseen kokonaan) olisivat vain naiset oikeutettuja. Eikö vapaa-aika pitäisi jakaa tasaisemmin sukupuolten välillä, eikä ulkoistaa miehiä perheistään?- 8+13
"Naiset tietenkin hoitaisivat paitsi omat myös puolison vanhemmat, omat lapsensa ja sukunsa sairaat. Niinhän se meni ennen."
Ehdottomasti. Omien ja puolison vanhempien hoitaminen olisi minulle kunnia-asia. Ihanteellista olisi, jos lähisuku asuisi isommissa asuinyhteisöissä, eli laitoselämä ei olisi se itsestäänselvä viimeinen koti vanhukselle. Mutta ymmärrän toki, että niin totaalinen yhteiskuntajärjestelmän muutos on liian korkealentoinen haave, ainakin omana elinaikanani.
Omat isovanhempani ja heidän sisaruksensa perheineen asuivat nuorina aikuisina omien vanhempiensa kanssa isossa talossa. Kyse ei kuitenkaan ollut maalaistalosta, vaan he olivat varakkaita kaupunkilaisporvareita, joilla oli iso kivitalo kaupungin keskustassa. Perheyhteisössä asui parhaimmillaan neljä perhettä ja ihmisiä kolmessa polvessa.
Kaihoisana katselen valokuvia siltä ajalta... Pitkän pöydän ääressä oli paljon ruokailijoita, lapsia, aikuisia ja vanhuksia. Jouluisin sisarukset ja serkut koristelivat yhdessä kuusen ja kesäisin leikittiin isoissa porukoissa pihamaalla...
Ymmärrän, että kaikkea sitä on mahdotonta saada, mutta sellainen olisi minusta ideaalielämäntyyli.
Tulen surulliseksi ja pelokkaaksi, kun katselen tätä nykymaailman menoa. Ihmiset yksin yksiöissään, vanhukset laitoksissa, lapset päivähoitolaitoksessa usein vauvasta asti, koululaiset tulevat tyhjään kotiin ja työntävät valmisaterian mikroon, miehet kokevat ettei heidän miehuuttaan kunnioiteta, naiset saavat konttoreissaan paniikkikohtauksia ja epätoivossaan tunkevat testosteronikapselia ihon alle pärjätäkseen rajussa työmaailmassa, nuoret tytöt pelkäävät tätä tulevaisuutta ja viiltelevät itseään yms...
En pysty sopeutumaan tähän yhteiskuntaan. Olen pahoillani.
Muuten.. jos joku ei tiennyt, niin nykyään on yhä suositumpaa mm. keski-Euroopassa ja USAssa, että ammattiurallaan menestyvät naiset todella käyttävät testosteronilaastareita ja testokapseleita jaksaakseen paremmin ja pystyäkseen kilpailemaan miesten kanssa. Myös Suomessa liike-elämässä työskentelevät naiset joidenkin arvioiden mukaan käyttävät testosteronia.
Niin, ja Suomessa on työelämävalmentajia, jotka ovat erikoistuneet sukupuolille tyypilliseen ruumiinkieleen: he opettavat naisille miehekästä ruumiinkieltä ja äänenpainoja sekä sanallista ilmaisua (millä sanoin aloittaa pyynnöt, kuinka esittää vaatimukset jne.), jotta nämä pärjäisivät paremmin työelämässä!
Naisista tehdään "miehiä" hormonaalisesti, psykologisesti ja sosiaalisesti. Mitä virkaa oikeilla miehillä sitten enää on? Oikeista miehistä kai tulee jonkinlaisia androgyynejä olioita, jotka pukeutuvat marimekon raitapaitaan ja itkevät kannabiksen laillistamisen puolesta ja vaativat, että lapsille annetaan sukupuolineutraaleja nimiä, kuten Pii ja Nuu jne.Masennus voi aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita. Jos tuntuu, että et pärjää yhteiskunnassa ja ainoa mahdollisuus on elää toisen ihmisen kautta (sinut elättävä aviomies, jota et ole vielä löytänyt?), niin suosittelen lämpimästi puhumaan lääkärille ajatuksistasi. Erilaisten elämäntyylien ihannoiminen ja idealismi ei vielä itsessään ole kovin vaarallista, mutta jos se hallitsee elämää, niin ollaan todella syvissä vesissä... Jos tämä ei ollut trolli, niin tsemppiä elämäsi saamiseen hallintaan.
- Miehet rennompia
Entäs koulutus kirjoitti:
Miesopettajia saisi olla enemmän :)
- 20v mimmi - just.............
akkavaan kirjoitti:
NIMENOMAAN. Esitämpä kysymyksen; KUINKA MONI KOTIÄITI HOITAA MYÖS KAIKKI LÄHISUKULAISENSA?
Vastaus on; hyyyvin harva. Jos kerran halutaan palata sinne kotiäitien kulta-aikaan, niin ruetkaapa kotimammat hoitamaan ne sukulaiset myös, (eli appivanhemmat, omat vanhemmat, vanhat tädit, sedät, enot, joissain tapauksissa myös sisarusten lapset....) niin sitten ootte päässy siihen oikeeseen kotiäidin rooliin!! kuinka moni tähän pystyy??? No harva. Nykykotiäidit on just näitä laiskoja nykyihmisiä, jotka hyvin tiedostavat sen itsekin, eivät vaan myönnä. "oih, on niin raskasta 24/7 hoitaa lapsiaan.." jooh, entäs sitten me työssäkäyvät äidit, jotka käymme 8h per pv töissä, sen jälkeen tulemme hoitamaan vielä kodin ja lapset!! sekö ei ole raskasta!!!?? - naisellinen nainen
8+13 kirjoitti:
Masennus voi aiheuttaa kuvaamasi kaltaisia oireita. Jos tuntuu, että et pärjää yhteiskunnassa ja ainoa mahdollisuus on elää toisen ihmisen kautta (sinut elättävä aviomies, jota et ole vielä löytänyt?), niin suosittelen lämpimästi puhumaan lääkärille ajatuksistasi. Erilaisten elämäntyylien ihannoiminen ja idealismi ei vielä itsessään ole kovin vaarallista, mutta jos se hallitsee elämää, niin ollaan todella syvissä vesissä... Jos tämä ei ollut trolli, niin tsemppiä elämäsi saamiseen hallintaan.
"Jos tämä ei ollut trolli"
Ymmärrän hyvin, että nykyihmisten on vaikeaa ymmärtää minua ja klassista sukupuolikäsitystäni sekä herkkyyttäni.
Onneksi kuitenkin yhä on miehekkäitäkin miehiä, lähinnä kristityissä arvokonservatiiveissa. Harvassahan he ovat, mutta uskon, että joka kipolle on kantensa :) - 1+2
Comrade Joe kirjoitti:
Taisit vastata väärään viestiin? Naisista tuossa ei mainittu sanallakaan.
Oli mukava lukea sinun aiempi viestisi.
Kun siinä ei nimittäin ollut mainittu naisia.
Varsinkin kun heitä oikein olan takaa haukutaan ja panetellaan näillä vihapuheilla.
Hyvä nimi palstalle "panettelupalsta" - 11+1324
Ratikkakuski kirjoitti:
Kyllä se kotiäidin homma on muuta kuin makoilua.
Paskasta hommaa. Paskan ja yrjön korjaamista, jos paikat haluu pitää kohtuu siistinä. Siitä pitäis saada likaisentyön lisä. Lisäksi siivous työssä ukot kusee pitkin seiniä, kun eivät osaa tähdätä tai ovat niin tärkeitä ja kiireisiä. - rankkaa, pah
11+1324 kirjoitti:
Kyllä se kotiäidin homma on muuta kuin makoilua.
Paskasta hommaa. Paskan ja yrjön korjaamista, jos paikat haluu pitää kohtuu siistinä. Siitä pitäis saada likaisentyön lisä. Lisäksi siivous työssä ukot kusee pitkin seiniä, kun eivät osaa tähdätä tai ovat niin tärkeitä ja kiireisiä.paskan ja yrjön siivoaminen kuuluu myös työssäkäyvän äidin arkeen. miettikääpä kotiäidit, miten te pärjäisitte ansiötyössä olevien äitien roolissa? te valitatte jo siitä kun pitää vaan hoitaa lapsia ja siivota paskaa jne. mutta entäs, kun sen listan perään lisätään vielä oikea työ?? miettikääpä, onko teillä sittenkään niiiiin rankkaa ku toitotatte......
Sinkut?
- Kova_Mimmi
No mitenkäs on sitten meidän naisten laita, joiden onnellisuus kumpuaa muaalta kuin omasta perheestä ja kavereiden kanssa jutustelusta/juoruamisesta.
Ei ole vain yhtä naisen tai miehen mallia.
Minun onnellisuus tulee tieteestä ja taiteesta. Olen onnellinen kun saan olla töissä, tuottaa yhteiskunnalle ja ihmiskunnalle jotain muuta kuin mikä pukkaa ylös perseestäni eli paskaa tai lapsia.- justjoking...
Äläs nyt. Kuitenkin salaa haaveilet ihanan naisellisesta avuttomuudesta miehen alamaisena ilman omia tuloja ja omia ajatuksia. Onhan se ihanaa, kun mies pitää huolen ja tekee päätökset. Sitten vanhana, miehen jo kuoltua, kansaneläkkeellä kituutusta kiertäen leipäjonoja. Onneksi aika jättää köyhänkin pian, kun ei ole varaa edes lääkkeisiin.
- Eroa on
justjoking... kirjoitti:
Äläs nyt. Kuitenkin salaa haaveilet ihanan naisellisesta avuttomuudesta miehen alamaisena ilman omia tuloja ja omia ajatuksia. Onhan se ihanaa, kun mies pitää huolen ja tekee päätökset. Sitten vanhana, miehen jo kuoltua, kansaneläkkeellä kituutusta kiertäen leipäjonoja. Onneksi aika jättää köyhänkin pian, kun ei ole varaa edes lääkkeisiin.
Naisiakin on erilaisia joten puheesi ei pidä paikkaansa kaikkien naisien osalta.
Feminiinisten naisten lisäksi on olemassa myös maskuliinisempiakin naisia, näiden naisten välillä on melko isokin ero. Tätä ei moni mies tiedä.
- kokopäivätyössä N
Se on totta, että pitäisi saada Suomeen enemmän osa-aikaisia työpaikkoja, jotta äidit eivät jumitu kotiin vuosikausiksi lasten kanssa, vaan he osa-aikatyötä tekemällä pysyvät työelämässä kiinni. Moni avioliitto päätyy eroon nimenomaan silloin, kun lapset ovat pieniä. Jos vaikkapa 5 vuotta kotona ollut äiti yrittää päästä takaisin työelämään eron jälkeen, koska lapset on pakko elättää, niin moni huomaa, ettei enää olekaan kovaa valuuttaa työmarkkinoilla, koska työtaidot ovat vanhentuneet.
Osa-aikaisia töitä tarvittaisi myös opiskelijoille, jotta he eivät elä köyhyydessä matalan opintotuen takia. Myös eläkeläisissä olisi paljon niitä, jotka mielellään tekisivät vielä osa-aikatyötä, koska se ei vaikuta eläkkeen suuruuteen. Samoin on vammaisia ja sairaseläkeläisiä, joilla riittäisi resursseja osa-aikatyöhön, vaikkei välttämättä kokopäiväistä työtä pysyisikään tekemään.
Sen sijaan on turha ajatella, että koulutettuja naisia istutettaisi väkisin osa-aikatyöhön, kun resursseja on täyspäiväiseen työhön. Kannattaa muistaa, että joissakin pariskunnissa nainen on se enemmän ansaitseva ja perheen toimeentulon takia ei ole mahdollistakaan jäädä kotiin tai osa-aikatyöntekijäksi.- ................
Riippuu paljon siitä, missä asuu. Kyllä jossain Ilomantsissa kaksi työtöntäkin elättää 3 lasta päivärahoillaan. Totta kai Helsingissä pitää tehdä 10-tuntisia työpäiviä molempien, kun on vaan niin pakko asua siinä keskustan vuokraneliössä.
- Just näin
Sä mainitset että osa-aikaisia töitä tarvittaisiin lisää opiskelijoille, eläkeläisille ja äideille.
Mun kysymys onkin se että mites me miehet jotka ollaan opintomme suoritettu, mutta ei olla vielä eläkeiässä? Ei niitä töitä meillekkään riitä tällä hetkellä (paitsi jos puhelinmyyntiä ei lasketa).
Kyl se niin on että niitä työpaikkoja niin osa-aikaisia kuin muitakin pitäisi saada lisää kaikille. - isokarhu
Just näin kirjoitti:
Sä mainitset että osa-aikaisia töitä tarvittaisiin lisää opiskelijoille, eläkeläisille ja äideille.
Mun kysymys onkin se että mites me miehet jotka ollaan opintomme suoritettu, mutta ei olla vielä eläkeiässä? Ei niitä töitä meillekkään riitä tällä hetkellä (paitsi jos puhelinmyyntiä ei lasketa).
Kyl se niin on että niitä työpaikkoja niin osa-aikaisia kuin muitakin pitäisi saada lisää kaikille.No voi hel....miksi sinä "just näin" eläkeläiset tähän osa-aika työhön sotket. Eiköhän se ole niin että he ovat työsä aikanaan tehneet ja voivat nyt nauttia vapaasta ja omista harrastuksista.
- Just näin
isokarhu kirjoitti:
No voi hel....miksi sinä "just näin" eläkeläiset tähän osa-aika työhön sotket. Eiköhän se ole niin että he ovat työsä aikanaan tehneet ja voivat nyt nauttia vapaasta ja omista harrastuksista.
Jos et huomannu niin vastasin ''kokopäivätyössä N'' henkilön viestiin missä hän mainitsee että eläkeläisille lisää osa-aikatöitä.
Mä taas mainitsin että niitä pitäisi saada lisää kaikille halukkaille.
- Ok.
Etsin itselleni rikasta ja tyhmää miestä.
- Ok.
Ratikkakuski kirjoitti:
Komeako ei kuitenkaan tarvitse olla?
http://www.youtube.com/watch?v=syy9J-yQZJQRiittää kun salarakkaat on komeita.
- Ok.
Ok. kirjoitti:
Riittää kun salarakkaat on komeita.
Olen myös palstamiesten kanssa samaa mieltä siitä, että vanha mies on hyvä. Mitä vanhempi sen parempi, mieluiten jotain 80
- hjoop
Ok. kirjoitti:
Olen myös palstamiesten kanssa samaa mieltä siitä, että vanha mies on hyvä. Mitä vanhempi sen parempi, mieluiten jotain 80
Joo, mahdollisimman vanha ja rikas mies, niin mukava perintö on taattu.
hjoop kirjoitti:
Joo, mahdollisimman vanha ja rikas mies, niin mukava perintö on taattu.
Pukilta suoraan arkkuun. Unelmakuolemani. ;-)
- koke2
Ei köyhällä varaa tälläisiin perhe malleihin ainakaan,nykymeno vaatii kaikkine värkkeineen molempien tienestejä uhrautumista,ainakin jos kyse lapsiperheet
vaatimuksineen kaikkineen ennen oli ennen nyt ollaan tässä. - Juuri näin
Hei...ja vielä korkokengät jalkaan ja hame päälle..
- noh1
Asenteita ja kasvatusta on vaikea muuttaa. Hyvä veli kerhot eivät häviä vaan ovat sitkeässä. Miesten ja poikien hallit ja pelit saavat kuntien ja valtion rahoja, naisten ja tyttöjen tanssiharrastukset ja ratsastusharrastukset rahoitetaan itse ja vaikka ovat vaativampia ja kuormittavampia urheilulajeja, ei pidetä edes siinä määrin urheiluna kuin pelikentällä riekkumista.
Kirjallisuus ja historia ja kasvatus osoittaa lapsille paikkansa. Koulussa pojat saavat luvan kanssa häiriköidä ja riehua ja palkkiona on vain pään silitystä ja naiset alistetaan jo näin pienenä että heidän vain kuuluu kärsiä riekkumisesta.
Nämä asiat muuttuvat vain jos säädetään laki, että miehet hoitavat lapsensa yhtä lailla ja miesvaltaiset alat maksavat yhtä lailla ja miesten pakko hakea lapsiaan hoidosta yhtä paljon ja siis molemmille vanhemmille osa-aikatyö.
Miehet palavereihin lastentarhanopettajien ja opettajien kanssa ja viemään lapset muskariin.
Pojat tarhassa siivoustöihin ja tytöt saliin pallottelemaan.
Poikien ilkivaltaan ja laumakäyttäytymiseen puututtava yhtä kovasti kuin tyttöjen.- Niinkö?
Miesten fyysiset pelilajit ovat paljon vaativampia ja vaarallisempia kuin sinä luulet. Eipä tuostakaan ole pitkä aika kun esimerkiksi jääkiekossa kävi niin että yksi mies kaatui ja samalla hänen toisessa jalassa ollut luistimen terä viilsi toiselta mieheltä kurkun auki. Keihään heitossakin on käynyt onnettomuuksia, yksikin oli sellainen jossa miehen heittämä keihäs osui toista miestä vasempaan kylkeen.
Aika usein kun sattuu onnettomuus niin tarvitaan lääkärin apua ettei urheilija kuole.
Esimerkkejä on paljon erilaisia.
Pallotteluissakin sattuu vahinkoja, aika monesti joku on saanut pallosta päähän tai vahingossa potkaisun jalkaansa toiselta pelaajalta. Toisinaan pallo on osunut suoraan toisen pelaajan nenään ja tuloksena ollut veren vuotamista.
Kouluaikoinakin sattui vahinkoja, silloin kun oppilaat pakotettiin käyttämään esimerkiksi sählyssä sukkia kenkien sijasta niin aika moni sai mailasta osuman varpaaseen, toisinaan osa oppilaista astui vahingossa toisten oppilaiden varpaille. - snfkjlkh
"Koulussa pojat saavat luvan kanssa häiriköidä ja riehua ja palkkiona on vain pään silitystä"
Jaa, kyllä minä ainakin poikana sain jälki-istuntoa, jos joskus erehdyin koulussa riehumaan.
- exkotirouva
Tavallaan olen kanssasi samaa mieltä!
Olen itse ollut kotiäitinä/perhepäivähoitajana omien lasten tullessa kouluikään yli 20v
Olen valinnut urani itse ja viihtynyt siinä ...
mutta lisäisin tuohon että MIEHEN pitäisi myös osata arvostaa ja kunnioittaa sitä kotona olevaa naista...
Lastenhoito ja kotityöt ovat 24/7 "päivystystä" ja kyllä siihenkin uupuu jos puoliso pitää sitä itsestään selvyytenä...- jjkkll
joo, sit ku uupuu nii menee oikeesee työelämään. sielläkö ei voi uupua?
- kysynpävaan
Mieskin uupuu kun pidetään itsestään selvyytenä että mies elättää ja mies joutaa puurtaa hikihatussa töissä ja stressaantuu tästä vastuusta kun yksin joutuu elättämään koko perheen. Onko tämä oikein ?? Kysynpä vaan!
- adesfgthujk
Ja kun ero tulee niin mies maksaa naiselle elatusmaksua korvaukseksi kotona vietetystä ajasta kuten aikoinaan tehtiin. Niinkö? Älä hulluja puhu.
- eläketurva?
Mutta eläkettä ei tainnut kertyä ennenkään? Monille voisi suositella tutustumista eläkeläisten, jotka elävät kansaneläkkeellä, elämään tutustumiseen. Leipäjonoissahan heitä löytyy, entisiä kotinaisia...
- edistyksellinen
Pitäisikö naisten sinun mielestäsi luopua omista tuloista miesten hyväksi ja tehdä ilmaista työtä kotona, että miehille olisi enemmän töitä!? Tyypillistä! Kun on paljon töitä, naisetkin "ansiotyöhön", muussa tapauksessa kotiin ja miehen hyväntahtoisuuden varaan! Kotityö on arvokasta, mutta se ei tuo eläkepisteitä, ellei oteta käytäntöön ÄIDIN palkkaa!
Kun vien lapset päivähoitoon,saa päivä-äiti tilipussin, mutta kun hoidan omiani ei tipu penniäkään! Sama lapsi, sama palkka!- jep1
Äidin palkka kotona olosta? Tokihan lapset viedään tarhaan jotta päästään töihin, palkasta maksetaan veroja joilla maksetaan päivähoidosta. Tokihan päivähoidosta maksetaan muutenkin päivähoitomaksu jonka kotiäitinä säästät.
- elämään tyytyväinen
Kyllä mulle opetettiin kotona jo 30 vuotta sitten, ettei nainen saa jäädä miehen tuloista riippuvaiseksi. Onneksi hankin hyväpalkkaisen ammatin, sillä mies jätti ja jäin yksinhuoltajaksi ja maksamaan yksin uuden omakotitalon velkaa. Onneksi nyt olen jo velaton, enkä ole uutta miestä ottanut, sillä en tarvitse elättäjää itselleni. Moni tuttava on kohdannut avioeron ja joutuneet muuttamaan lastensa kanssa yhteiskunnan tukemaan vuokraslummiin, eikä elämä ole mitään muuta kuin kituuttamista päivästä toiseen. Tervetuloa ajatusmaailmanne kanssa 2000- luvulle.
- .................
Jopa yksin elävien naisten downshiftaus on nykyään muodissa. Näen tämän ihan järkevänä teoriana.
- maladiia
Oikeastaan naisten pitäisi hoitaa lapset sinne kouluikään asti, toiselle luokalle, eiköhän lapset sitten ala pärjäillä kotiintulojenkin kanssa koulusta. Hoitopaikkoja ei tarvita niin paljon ja voi koulukyydit järjestää nuorimmille pitempimatkalaisille kunnan taholta. Miesten pitää alkaa ottamaan enemmän vastuuta lapsista vaimosta ja kaikesta perheen pyörityksestä, se ei todella ole helppoa, vaikka sille näyttää. Naiset vetävät itsensä puhki ennen aikojaan, tarviiko ihmetellä jos se rakas morsian alkaa riutumaan. Vaimo ehtii kyllä työelämään myöhemminkin, jos tekee lapsia, hoitaa ne myös, se auttaa tähän lasten a nuorten turhuuksien hakuun. Isoja omakotitaloja ei tarvita kun ne myydään kuitenkin jossain vaiheessa, se on kansantaloudellisestikin väärää rakentamista. Pieni perhe mahtuu ja on onnellisempi pienemmässä asunnossa.
- etsin naistani
Kyllä maailma on mennyt pilalle tämä tasa-arvohössötyksen myötä. Tasa-arvoa ei käytännössä saavuttaa, ihmiset ovat erilaisia. Ei kaikkia ominaisuuksia ole tasa-arvoisesti. Nainen on lähtökohtaisesti miestä heikompi, joten esim. naispalomiehiä on harvassa eikä vaatimuksia tietenkään voida alentaa.
Nainen on hormonaalisen kiertonsa vuoksi aika vaihteleva mielialaltaan pms oireet eli kuukautiskiertoon liittyvät mielialamuutokset kiukutteluineen eivät tee naisesta kovin vakaata olentoa. Nainen tarvitsee vahvan miehen tueksi. Paras olisi kun nainen olisi pääosin kotona lasten kanssa ja tekisi kotiaskareita, korkeintaan osa-aikaisesti töissä esim. lyhyempää päivää tai viikkoa. Parisuhde pysyisi parempana kun naisen ei tarvitsisi päänsärkyä aina valittaa. Yhteiskunnalle tulee kalliiksi naisten koulutus, kun ollaan kuitenkin niin paljon miehiä enemmän pois töistä kuukautisasioiden ja -kipujen vuoksi, erilaisten särkyjen ja lapsiasioiden vuoksi. Parempi olisi hyväksyä biologiset faktat ja antaa rakastavan vaimon rakentaa idylliä kotia keittiöstä käsin.- Aikuinen Nainen
Mee ton nimimerkin "naisellinen nainen" kanssa yhteen. Saat siitä ittelles just passelin vaimon, joka vaan istuu kotona kun pelkää että menee rikki.
Mä en ole ikinä mistään mielialan muutoksista kärsiny enkä ole mikään täysin hormoonien varassa oleva heikompi astia, joka menee pienistäkin kolhuista rikki. En ole tavannut elämäni aikana ainuttakaan naista josta huomaisi ulospäin että "no tolla on se aika kuukaudesa kun se on tollanen." Taitaa olla että jotkut pässit miehet on alottanu ton väitteen levittämisen. Joku urpo sano naiselle jotain typerää johon nainen sitten kimpaantu ja mies ei tajunnu mitä se teki väärin ja vaan oletti että sen täytyy sitten johtua niistä mystisistä menkoista.
Totta kai sä miehenä (ja jotkut idiootit naiset) ihannoi tätä suo, kuokka ja Jussi aikaa ja haluaa palata siihen. Miehet sai sillon olla kukkona tunkiolla ja nainen tarvitsi miehen luvan siihenkin että saako pierasta. Ja oishan se teille joillekin ukoille aina vaan parempi ettei teijän tarviis nostaa persettä ylös kotona ja aina kun lapsi itkee niin te voitte vaan olla. Uutta lasta vaan jo heti kohta taas alulle, mikäs siinä kun vaimo hoitaa ja teille jää vaan siittäminen työks. Sellanen mies ei ole mikään mies joka ei lapsensa elämään tai kasvatukseen mitenkään vaikuta. Se teidän homma ei lopu siihen kun tavara on naisen sisässä.
Jos säkin haikailet itselles jotain kuuliaista ja tottelevaista vaimoa niin ihan pienenä vinkkinä vaan että nainen ei sitä kunnioitusta tyhjästä anna. Jos mä en saisi mieheltä vastineeksi rakkautta, uskollisuutta, kumppanuutta ja kunnioitusta niin en mä varmasti antas hänellekään mitään noista takasin. Jos mun mies ei kohtelis mua hyvin mä en ikinä nousis aamulla aikaseen keittämään sille aamukahvia ennen kun se lähtee töihin, enkä ikinä yllättäs sitä tuomalla sille leipää tai muuta syötävää sillon kun se istuu illalla sohvalla kattomassa telkkua. Kyllä se kunnioitus ja "kuuliainen vaimo" on ansaittava. - Aikuisempi nainen
Mee ton nimimerkin "naisellinen nainen" kanssa yhteen. Saat siitä ittelles just passelin vaimon, joka vaan istuu kotona kun pelkää että menee rikki.
Mä en ole ikinä mistään mielialan muutoksista kärsiny enkä ole mikään täysin hormoonien varassa oleva heikompi astia, joka menee pienistäkin kolhuista rikki. En ole tavannut elämäni aikana ainuttakaan naista josta huomaisi ulospäin että "no tolla on se aika kuukaudesa kun se on tollanen." Taitaa olla että jotkut pässit miehet on alottanu ton väitteen levittämisen. Joku urpo sano naiselle jotain typerää johon nainen sitten kimpaantu ja mies ei tajunnu mitä se teki väärin ja vaan oletti että sen täytyy sitten johtua niistä mystisistä menkoista.
Totta kai sä miehenä (ja jotkut idiootit naiset) ihannoi tätä suo, kuokka ja Jussi aikaa ja haluaa palata siihen. Miehet sai sillon olla kukkona tunkiolla ja nainen tarvitsi miehen luvan siihenkin että saako pierasta. Ja oishan se teille joillekin ukoille aina vaan parempi ettei teijän tarviis nostaa persettä ylös kotona ja aina kun lapsi itkee niin te voitte vaan olla. Uutta lasta vaan jo heti kohta taas alulle, mikäs siinä kun vaimo hoitaa ja teille jää vaan siittäminen työks. Sellanen mies ei ole mikään mies joka ei lapsensa elämään tai kasvatukseen mitenkään vaikuta. Se teidän homma ei lopu siihen kun tavara on naisen sisässä.
Jos säkin haikailet itselles jotain kuuliaista ja tottelevaista vaimoa niin ihan pienenä vinkkinä vaan että nainen ei sitä kunnioitusta tyhjästä anna. Jos mä en saisi mieheltä vastineeksi rakkautta, uskollisuutta, kumppanuutta ja kunnioitusta niin en mä varmasti antas hänellekään mitään noista takasin. Jos mun mies ei kohtelis mua hyvin mä en ikinä nousis aamulla aikaseen keittämään sille aamukahvia ennen kun se lähtee töihin, enkä ikinä yllättäs sitä tuomalla sille leipää tai muuta syötävää sillon kun se istuu illalla sohvalla kattomassa telkkua. Kyllä se kunnioitus ja "kuuliainen vaimo" on ansaittava.Eiköhän sun olisi paras varata aika terapiasta? Näin tuo sinun huono itsetunto ja ylireagointi voitaisiin saada edes lähelle normaalia tasoa. Vai onko vaan menkat?
- 14+20
Harvat työt vaativat suoranaista fyysistä voimaa, poislukien kuvaamasi pelastuslaitoksen ammtit, joihin ehkä ei niin suurta naistunkuakaan ole. Tuskin riittää perusteluksi vaatia naisia jäämään kotiin. Naisilla on omat vahvuusalueensa, esim. verbaalisuus ja empaattisuus ovat tutkitusti miehiä paremmat.
Myoskin pitkäaikainen kestävyys ja sietokyky vat naisilla paremmat.
Miehillä on naisia suurempi taipumus krapulapäiviin ja onnettomuuksiin niin etteivät poissaolot kallistu naisiin enempää kuin miehiin. Lasten saamisessa on tietysti oma biologinen roolinsa kummallakin ja naisilla enemmän poissaoloa vaativa mutta se asia on kai järjestetty äitiys- ja vanhempainlomina. Ellei lapsia tehdä, loppuvat myös miehet.
Jos aletaan vaatia kummankaan sukupuolen yksipuolista vetäytymistä työelämästä, on myös järjestettävä tälle kotihiirelle palkka ja eläke. Esim. palkka jaettaisiin ja eläke kertyisi tasan kummallekin olipa sitten kotona tai töissä.
Muutenhan kotiin jäävä ottaisi hullunriskin taloudellisesti kun toinen voi ilman syytä ottaa eron koska haluaa. - .........,,,,....
Jos säkin haikailet itselles jotain kuuliaista ja tottelevaista vaimoa niin ihan pienenä vinkkinä vaan että nainen ei sitä kunnioitusta tyhjästä anna. Jos mä en saisi mieheltä vastineeksi rakkautta, uskollisuutta, kumppanuutta ja kunnioitusta niin en mä varmasti antas hänellekään mitään noista takasin. Jos mun mies ei kohtelis mua hyvin mä en ikinä nousis aamulla aikaseen keittämään sille aamukahvia ennen kun se lähtee töihin, enkä ikinä yllättäs sitä tuomalla sille leipää tai muuta syötävää sillon kun se istuu illalla sohvalla kattomassa telkkua. Kyllä se kunnioitus ja "kuuliainen vaimo" on ansaittava.Kyllä hormoonitasoltaan normaali nainen on aikalailla estrogeeniensä orja. Näin se vain on, piste.
- Miettii
Kertokaahan toki sitten minne minä mahdan kuulua? En ole nainen tai mies tai luokittele itseäni kummaksikaan lähinnä.
Viikko töissä ja viikko kotona sitten vai? - feminismivallankumou
KYLLÄ, JUURI NÄIN ON, NIIN RAAMATUSSAKIN SANOTAAN. JA HEIDÄN TULISI MYÖS KIELTÄYTYÄ SEKSISTÄ MUUTOIN KUIN LISÄÄNTYMISTARKOITUKSESSA, JOTTA KUKKANSA PYSYISI MEHUKKAANA. TURHA SIITTÄYTYMINEN POIS MAALIMASTA, JA TYÖTTÖMÄT AFRIKKAAN.
- hjhjhgjghjgh
Olen itse nainen ja käyn töissä kun mies hoitaa lapsia kotona.
Ihan yhtä hyvin se mieskin osaa nuo penskat hoitaa, ja jos ei osaa niin sitten huutoa sille ja taas onnistuu- Just näin
Eli sulle on kelvannut työtön mies? Täytyy laittaa rasti ruutuun.
- persux
Miksei yhtä hyvin mies voisi tehdä osa-aikatyötä tai jäädä kotiin? Työttömyys vähentyisi merkittävästi. "Suomen kansan onnellisuus ja talous paranisi merkittävästi" ehkä myös siten, jos vaihtoehtoisesti isät ottaisivat osaa lastensa arkeen ja parisuhteen hoitoon. "Olisi täystyöllisyys ja miehillä enemmän aikaa olla lasten / kavereiden kanssa -> onnellisempi parisuhde, joka ei pääty vääjäämättömään eroon."
Tällä hetkellä työttöminä on iso joukko vastavalmistuneita nuoria naisia. Toisen merkittävän osan muodostavat myös syrjäytyneet nuoret miehet. Kummassakohan ryhmässä olisi suurempi potentiaali tehokkuusvaatimuksia ajatellen?
Se, että naisista tulee kotona onnellisia kotona on samanlainen illusorinen harha kuin mikä tahansa sepitetty myytti, minkä avulla pyritään ohjaamaan itsenäiseen ajatteluun kykenemättömiä yksilöitä (miel. enemmistöä) ja näin saada yhteiskunta toimimaan halutulla tavalla. Tässä tapauksessa naisten päähän taottava väestöliiton mikrosiru ja kotiäiti-ideaali pyrkii vain takaamaan miesten yhteiskunnallisen ja kulttuurisen ylivallan - joka muuten todella on uhattuna, siitä ei vain kiitos feminismin, vaan kaikkien "epänaisellisten" naisten, jotka ovat tuota soopaa vastaan nousseet kapinoimaan.- haha1
Mun mies voisi ainakin mennä osa-aikaisiin töihin. ;) Voisi alkaa parisuhdekin kukoistamaan ja koti pysyisi paremmassa kunnossa. Nykyisellään ukko on niin väsynyt normityöpäivän jälkeen, että ei sohvalta nouse auttamaan (vai pitäisikö miehen todella huolehtia omasta kodistaan?).
Jostain kumman syystä minulla, heikkona naisena, on vielä virtaa työpäivän jälkeen kodinhoitoon ja harrastamiseen. Seksikin maistuisi päivittäin, mutta tuo sohvan sankari ei innostu, kun väsyttää.
- 10+1
Kehtaan olla täysin eri mieltä! Itse olen nuori nainen enkä terveys syistä ole koskaan päässyt työelämään kiinni. Siksi on törkeää kysyä yhtään keneltäkään milloin on töihin menossa kun ei tiedä toisen todellista syytä työttömyyteen.
Olen tottunut viettämään aikaa kotona kun on pakko. Itse saan eläkkeen ja puoliso käy töissä. Totuus on kuitenkin se, että tässä yhteiskunnassa tulee monta seinää vastaan jos ei ole töitä! Toki lasten kanssa on hyvä viettää aikaa kotona kun niitä on halunnutkin, mutta kyllä naisella on oikeus myös käydä töissä!
Vaikuttaa muutenkin sosiaaliseen elämään kun ei tapaakaan niin helposti uusia ihmisiä kun ei kotoa poistu. - koirat siihen päälle
Juu ja kotona on siivous, tamppaus,pyykkays töitä ruuanlaitosta ja tiskaamisesta puhumattakaan, mutta eihän niitä tarvi tehdä....
- Oikeastaan tiedettäv
Oikeastaan naisten neuvojen pitäisi tietää, millaisissa olosuhteissa naiset elävät.
Oikeastaan pitäisi käsittää, että moni mies todellakin luulee, että talous ei maksa mitään.
Oikeastaan on olemassa lukuisa määrä miehiä, jotka katsovat, että naisen pitää maksaa osa talouden menoista, joten jättävät vuokran ja laskut naisen maksettaviksi.
Mies sitten uhrautuvasti hoitaa auton, huollot, bensat ja verot. Vakuutus liitetään kotivakuutukseen, joka on naisen maksettavia.
Oikeastaan pitäisi käsittää, että puolipäivätyössä ei nainen ansaitsisi käteen mitään, kun maksaisi lasten päivähoidon ja osan näistä kodin maksuista.
Loput siirtyisivät sitten ulosottoon. - nainen89j
Olen aina ollut sitä mieltä että mies tuo ja nainen kuluttaa.
Perinteiden mukaan - gorilla1
Kumpa olisikin niin että naiset tekisi kotihommat tai edes tasapuolisesti mutta se ei tänäpäivänä ole niin vaan mies tekee ja vaimo auttaa mielestäni ei ole kyllä auttamista vaan omaa kotiahan ja lapsia siinä hoidellaan eikä ketään auteta???.Vaimot pienten lasten äidit valittaa vaan kaikesta milloin päätä särkee milloin väsyttää,milloin masentaa.milloin ei vaan viitsi jne.Kannatan osa-aikaista työtä lasten ollessa pieniä.
- totuuszkomissio
Nuo kotiäitiyteen jämähtäneet eivät nykyään pärjää työelämässä eikä heitä edes kukaan ota töihin. Ovan olleet vaan kotona ja ammattiaitoa 20v sitten hankittuun ammattiinkaan ei ole.
- Mulla on toi auto
Porsche lyhentää työaikaa tehokkaalla tehtaallaan. Saksalaisen autovalmistajan työntekijät saavat kuitenkin edelleen saman palkan.
Tehdas suoltaa markkinoille urheiluautoja sellaiseen tahtiin, että Porsche on päättänyt lyhentää työntekijöidensä viikkotyöaikaa tunnilla, kertoi saksalainen autolehti Automobilwoche lauantaina verkkosivuillaan.
Autoja kokoavien työntekijöiden 35 tunnin viikkotyöaika aiotaan vähentää 34 viikkotyötuntiin, mutta heidän palkkansa pysyy ennallaan. Työajan lyhentäminen koskee yhteensä 3 500 työntekijää.
"Tehokkuuden lisääntyminen on kasvattanut työntekijöiden stressiä. He tarvitsevat stressille venttiiliä. Työajan lyhentäminen Stuttgartin Zuffenhausenin tehtaalla on toiminut sellaisena", sanoo Porschen työntekijöiden edustaja Uwe Hück Automobilwochelle.
http://www.hs.fi/talous/a1382163868776 - Ydinperhe politiikka
Johan sitä kokeiltiin viime vuosisadan puolivälissä, eikä toiminut. Tutustupa aiheesta tehtyihin tutkimuksiin.
- fuuga
Kannatan nykyistä joustavampia työmahdollisuuksia. Mm. osa-aikatyö, etätyö jne. Itselläni on ollut vaikea jaksaa 8 tunnin työpäivä pitkine työmatkoineen. Työpäiväni venyi silloin 11 tuntiseksi. En jaksanut tehdä niin pitkää päivää. Pyysin osa-aikatyön mahdollisuutta (80%) mutta työnantaja ei suostunut (työtehtävien kannalta se olisi ollut mahdollista, mutta esimies oli joustamaton). Irtisanoin itseni ja olen nyt kotirouvana, koska tulemme mieheni palkalla toimeen. Kaipaan toki työhön, mutta nyt kun olen kotosalla, olen paljon parempivoivaisempi kun en ole kärttyinen ja väsynyt pitkistä työpäivistä ja kotona on harmonista. Hämmästelen sitä, miksi osa-aikatyön mahdollisuudet tuntuvat olevan niin huonoja.
- Mimi 19
- akka vaan
sopii mulle. Kunhan se ukko tekis niitä pallkatöitä sitte 16 tuntia päivässä, eikä sen tarttis kotiinkaan tulla, riittäis kun lähettäis tilinsä mun tuhlattavaksi!
- joo byrneout
Kun toinen osapuoli, oli sitten kumpi hyvänsä, palaa loppuun... alkaa avioero.
Mutta sellasta nykysuomessa elämä on. Mies käy duunissa, saa rahaa, maksaa elatusmaksut eikä tapaa lapsiaan enää. Sossu ja yhteiskunta vaatii liikaa ja vie kaiken. Mutta lääke joka toimii näissä tapauksissa on : älkää perustako perheitä.
Niin köyhä eroaa, koska köyhällä ei ole varaa pitää perhettä yllä.
Ei tarvita kuin työttömyys plus velat ja alv. - Oikea Naisasialiike
Naisasialiikkeen vaatimus 1900-luvun alussa oli se, ettei naisia pidä pakottaa palkkatöihin ja että he saavat olla kotona ts. kotitöissä. Tämä pätee edelleen, vaikka elitisiti-femakot ovatkin liittoutuneet työnantajien kanssa naisia vastaan ja pakottavat näitä huonsiti palkattuihin pätkätöihin.
Telaketjufeministien ja talouskeinottelijoiden epäpyhä allianssi dominoi keskustelua, josta ei tavallisen naisen - saati perheen tai lapsen - ääni kuulu. - sittenkun
Entäs jos aviopuoliso on pitkäaikaistyötön tai muuten työ ei nyt vaan niin kovasti kiinnosta? Kyllä siinä kun rahat loppuu niin loppuu lempikin.
- fxr1
Olen erimieltä sinun kanssasi AP. Ei ole mitään järkeä että mies paiskoo töitä 12-16h työpäiviä ja nainen makoilee kotona. En ymmärrä ihmisiä jotka tekevät 12h tai pidempiä työpäiviä, ei tuollaista voi mitenkään elämäksi kutsua, vaan mielestäni kyse on enemmänkin robottimaisesta ihmisestä jolta puuttuu elänän halu.
On ihan hyvä asia että naisetkin käyvät töissä niin miesten ei tarvitse tehdä järjettömän pitkiä työpäiviä. - pikku_varpunen
Voi pyhä yksinkertaisuus. Mietin hetken että alennunko edes vastaamaan tähän käsittämättömään provoon, mutta menköön nyt sitten kun muistakin ketjun kommentoijista suurin osa tuntuu olevan aivan ulalla...Herätkää hyvät ihmiset tähän päivään, elämme vuotta 2014!
Eivät kaikki modernit naiset edes halua perhettä, tai lapsia.
Ei moderni nainen saa "täyttymystään" kodin piiristä, vaan nimenomaan sen ulkopuolelta; koulutuksesta, työstä, ystävistä, harrastuksista ja sosiaalisesta elämästä.
Rakkaus ja parisuhde ovat plussaa, mutta moni on valmis elämään yksin mieluummin kuin tyytymään kakkosvaihtoehtoon.
Moderni nainen kouluttautuu ja rakentaa uraansa määrätietoisesti. Urapolkuun kuuluvat silloin tällöin tapahtuvat työpaikan vaihdokset, ja esim. työ- tai koulutusjaksot ulkomailla. Ura on tärkeä, eikä sitä noin vain heitetä pois vaikka "se oikea" kohdalle sattuisikin.
Naisella on myös oikeus, kyky ja halu pitää omasta taloudestaan huolta, ja rakentaa omaa varallisuutta tulevaisuutta silmällä pitäen - aivan kuten mieskin. Yhteinen taloustili voi olla, mutta naisella on lisäksi omat rahat, omia sijoituksia jne. Miestä ei todellakaan tarvita elättäjäksi.
Modernille naiselle (aivan kuin miehellekin) tärkeitä ovat monet asiat, eivätkä ne kaikki todellakaan liity mitenkään miehiin tai edes ihmissuhteisiin. Esim. harrastukset, matkat, vapaaehtoistyö tai joku muu itsensä kehittäminen.
Edelleen monelta naiselta puuttuu se (jo Virginia Woofin peräänkuuluttama) "oma huone", jossa rauhassa näperrellä omia juttujaan, yksin, kun siltä tuntuu. Tällainen tila on kuitenkin yksilön hyvinvoinnin kannalta ehdottoman oleellinen. Ja hyvässä parisuhteessa se toiselle annetaan.
Ei nykyajan modernien ihmisten yhdessäolo todellakaan perustu joihinkin valta-asetelmiin. Kaukana ovat ne mummoni ajat, kun aviomies neuvoi vaimolle ennen vaaleja, ketä siellä pitää äänestää.
Fiksuja ja omillaan toimeen tulevia ihmisiä eivät pidä yhdessä sukupuoliroolit tai niiden asettavat "tehtävät", vaan pelkästään vilpitön halu elää toisen kanssa kumppanina. Moderni parisuhde ei perustu vallankäyttöön vaan vapauteen: antaa toisen olla oma itsensä ja saaden itse toteuttaa itseään yhtä lailla.- Just näin
''Miestä ei todellakaan tarvita elättäjäksi. ''
Mutta siitä huolimatta suurin osa niistä naisista jotka haluaa parisuhteen haluavat miehen joka tienaa vähintään yhtä paljon ja on korkeasti koulutettu. Se on aika erikoista ottaen huomioon sen että työpaikat vähenee.
Harva heistä suostuu ottamaan omillaan toimeentulevaa ''vain'' ammattikoulun käynyttä työtöntä miestä joka hakee kuitenkin aktiivisesti töitä. - nörtti
Viisaita puhut. Juuri minun ajatukset.
Itse esimerkiski en halua parisuhdetta enkä lapsia, luon mieluimmin uraa ja kehitän itseäni.
Haluan kehittyä ihmisenä ja työyhteisön jäsenenä. Vapaa-aika on sitä omaa aikaa, harrastuksissa. Ei siihen mitään miestä tarvitse että tulee onnelliseksi. - ..........,,,,...
Eli vähän niin kuin moderni huonekalu. Kiva katsella, mutta erittäin epäkäytännöllinen. Ei kestä oikeaa elämää, joka kuluttaa pintaa...
- aevopearu. .
Jos 100% naisista tahtoo käydä töissä niin mikseivät saisi?
Ollaanko nyt arabimaita?
Tehkää nyt ihmeessä töitä jos mahdollista.
Hoiva-alan ja terveydenhuollon naisille sama palkka kuin miehille vastaavista.
Mikä tasa-arvo se on jos toinen sukupuolen mukaan käärii enemmän rahaa vastaavasta työstä?
Mun mielestä miehen ja naisen tasa-arvoisuus on suomessa lähinnä hyvä vitsi jolle nauretaan. Tehkää muutoksia, herrat...- 14+3
Kyllä nyt taidetaan olla arabimaita. Joskus naisten töihin pääsyn esteenä on mies. Jos et mene sängyn kautta, et saa töitä. moni hyvä työ mennyt sivu suun siksi.
Nykyisin et voi käydä kauppaa, kun mies ei voi neuvotella naisen kanssa.
- junttijunttijuntti
vittu mitä lässytystä. Tämän vähempää ei voi käydä töissä, pitäshän sillä elääkin. vitun hieno provo näin työllisyyden kato aikana. Painu äijä sovinistisika, punaniska, vaimonhakkaaja, provoilija vähempiin töihis...................
- perheen isä
Mitenkä minun vaimoni elättäisi perheemme ellei kävisi töissä?
Minun palkkani menee perheen talon maksamiseen ja ylläpitämiseen. - Sapatti28v
Paskat. Itse ainakin teen mitä tahansa mielummin kuin töitä. Lihasmassaa on tullut useita kiloja parin vuoden aikana ja osaan soittaa kitaraakin jo melko hyvin. Lisäksi kohta kasassa yliopistolla yhdet aineopinnot.
Tämä siis kahdessa vuodessa työttömänä - ja lisää tulee, kymmeniä vuosia.
Ei muuta. - Ongelman nimi ?
Ja miksiköhän mieäs ei "auta" eli tee osaansa yhteisestä yrityksestä? Minkä niminen vajaus saa aikaan tällaisen asiaintilan?
- ProoVoooo
PoRvOssa naiset ovat KAIKKI kotona, mutta muuta sinäkin Lappeen rantaan tai Keravalle. Onkos Suoli24:ä liian vähän liikennettä, mainostulot katoaa ? Jatkuvasti pakko koittaa nostaa näitä Trolleja pinnalle.
- Naisen mies
Minun naiseni teki useamman vuoden pätkätöitä opiskelun ohessa ja sen päälle lähemmäs 40-vuotisen putken kokopäivätyössä, mitä nyt kahden lapsen äitiyslomat siinä välissä.
En minä näe hänen naisellisuutensa vähääkään kärsineen eikä tuo muutenkaan puhkipalaneelta vaikuta.
Nauttiipahan nyt ihan kelpo eläkettä. Emme ole kumpikaan toistemme varassa. - lasten paikka kotona
Mä oon myös sitä mieltä että alle 3v lapset tulisi ehdottomasti hoitaa kotona ja alle kouluikäisen vanhempien tulisi vähintäänkin tehdä osittain lyhennettyä työviikkoa. Aivan järjetöntä (ajattelipa sitä miltä kannalta tahansa) tarhata pienet lapset jopa 9h/pv!! Itse olen hoitanut lapsen kotona 3v saakka ja nyt tuntuu, että olis hyvä aika laittaa laps puolipäivähoitoon ja tehdä osapäiväisesti jotakin palkkatyötä/ yrittäjyyttä kodin ulkopuolella :) enkä ole rikkaan miehen siivellä elänyt vaan olen vaatimattomasti elintasosta tinkien elellyt yh!
- Onneksi jo isompia
Kyse on siitä, että yhteiskunta ja talous asettaa liian tiukat raamit.
En minä tavoitellut elintasoa viedessäni lapsen 1-vuotiaana päiväkotiin.
Pankkilainaa, edes korkoja, ei maksella kotihoidon tuella.
Asunnoista on tullut aivan liian kallis menoerä elämässä. Omat vanhempani rakennuttivat omakotitalon, jonka makselu sujui ihan duunariammateissa ja jopa siten, että toinen vanhemmista ei ollut koko ajan töissä. Nykyään moista tempausta ei pysty tekemään esim. Helsingissä, jos aikoo asua kolmiossa tai tilavassa kaksiossa.
Osoitat velvoitteen lyhennettyyn työaikaan sitä paitsi väärin. Minä sain työnantajaltani vastaukseksi sitä pyytäessäni, että "sitten sulla vaihtuu vähän hommat". Pistäpä EK:n kautta kenttä näitä asioita suosimaan niin takuulla käyttäjiä löytyy. - KALLE KELLO
"Mä ole myös sitä mieltä"... Määää on nyt v aan sitä mieltä, että Määäkin voi loisia siellä kotona, ja hakea sossuluukulta rahaa. Mitähän jos Määääääkin miettisi, että ne naiset maksaa sunkin loisimisen siellä kotona -muka lapsia hoitamassa. Tiedätkö miten nnuoret nykyäidit hoitaa pentunsa?? Ne on 24/7 chattailemassa ja pennut pyörii siinä jossain. Kaikki työssäkäyvät naiset maksavat verojen muodossa sen, että loisijamammat voi roikkua netissä kaiken päivää ja käydä luukulla.
- arkitodellisuus
Muuten hyvä mutta 1500/kk netto palkkani ei riitä elättämään perhettämme vaikka meillä on vain yksi lapsi. Kotirouvia ei ollut ennenkään kuin porvariston piireissä sillä ei duunarin palkalla ennenkään perhettä ole yksin elätetty.
- mulle kävi näin 2004
Niinpä. Anna kolmelle lapsellesi kunnolla aikaa ja läsnäoloa, tee lyhyttä työpäivää ja pätkiä. Kun lapset ovat murrosiässä, mies lähtee toisen matkaan ja mites sitten suu pannaan? Siinä sitten tempaiset sen akateemisen työuran käyntiin ja alat maksaa asuntolainaa ja elättää niitä kolmea murkkua. Helppoa kuin heinänteko!
Tämä oli sarkasmia. - hewa
Näin se on me miehet pidämme itseämme korokkeella,ja sehän johtunee pitkälti siitä kuinka äitimme on meidät passanut.Itse olen sota-ajan jälkeen syntynyt,isäni oli liikkuva kauppuri kaikenlaista myyvä kaveri autoista ,kintaisiin väliltä. Meillähän äiti teki kaiken kotona isä oli harvoin kotona, viikonloppuisin pää asiassa jos silloinkaan.Nuorena poikana oli melkein näin että kysyä olisin voinut että kuka toi mies on joka meillä kävi.Äiti hoiti hevoset mitä tämä isä toi kotiin,ja ne konit, nei olleet mitään ratsuja,ruoka ämpärin sai talliin melkein seipäällä työntää hevon eteen muuten tuli kaviosta. En kuullut äidin oikeinkaan usein valittavan,mutta rahaahan tuli ovista ja ikkunoista siihen aikaan senkin hän ymmärsi. Todennäköisesti tämän päivän nuoret miehet ja naiset on kasvatettu kuin ruotsalaiset kakarat greppipaperi rullassa pehmeästi, sitä vikaa kun ei saa korjattua. Itse tulin juuri tiskaamasta ja kädet on puhtoset, en tiä kuin tämän päivän tenavan saisi esim. tiskaamaan käsipelillä ei varmaankaan kovin montaa ilmoittautuisi.Kasvatus vikaa on molemmissa Prinsseissä ja Prinsessoissa en tiä paraneeko se itse peiliin katsomallakaan? Hyvissä oloissa kasvaneet pojat tai tytöt ,
kun raha lentää lasista pihalle muuttu luonnekkin ja tulee tyytymättömyys sijalle,elämä on taistelua silloin eikä laiffia. - hienohelma
Ei tarvitse kuin katsoa ympärilleen niin ihmiset on rappiolla.
Naiset on miehistyneet ja miehet on jotenkin hukassa.
Kukaan ei enää halua olla kotona, matkustellaan, harrastetaan jne...
missä on pullantuoksu, kynttilänloiste, kotona tunnelmointi ja hiljaiselo, vuodenaikojen vaihtelu, pihaleikit, lautapelit, läheisyys, satujen luku lapsille, tarinoiden kertominen...
Naiset juopottelee, bilettää, on kovan näköisiä, piikitteleviä, kylmiä virkanaisia, tupakka suussa, tukka lyhyt ja milloin musta, punainen, pinkki ja mustat kekkoslasit nenällä kuin euroopan omistajat rymisyttävät ympäriinsä kuin norsulauma vihaten niitä naisia jotka haluaisivat antaa elämänsä kodille.
Työelämä on s-atanallista henkisesti, siellä kasvaa läskit ja lihakset, se tappaa naisesta sensuellin ja herkän puolen. - hohhoijaa...:(
huoh...miksei miehet auta...Jos ne kerran on niin koviksia, nii miksei ne sitte vois vaikka auttaa kotitöissä....:(
- Joopajoo.
Tämä on taas tätä stereotypiaa ja yleistämistä. Itse, siis mies ja Isä, käyn töissä, teen ruoan, petaan pedit, pesen pyykit ja siivoan, leikin pojan kanssa, luen iltasadut jne... ja yleisesti teen kaiken muunkin. Teen melkeinpä suoraan sanottuna paljon enemmän kuin vaimoni, mitä tulee talouden hoitoon. Hän vain istuu enimmäkseen TV:n tai tietokoneen ääressä ja hommat jää tekemättä jollen itse niitä tee. (Kyllä hän silti auttaa) Kaikki eivät ole samanlaisia.
- leijonakurkkus
mitä sun akkas sitte tekee? oottaa et käyt sitä panemassa ja loput ajat loisii nurkissa...?
- sdfsddsgdsfg
Jos joku haluaa jämähtää vanhoihin roolileikkeihin niin ei voi mitään... Älä kuitenkaan odota sitä muilta.
- Perinteikäs ateria
Naisen paikka on hellan ja nyrkin välissä, ja niin on lasten ja anopin sekä appiukonkin, itseltänikin vedän aina ruuan päätteeksi tajun nyrkillä veks hellan nurkilla, nukumme kaikki aina ruakalevot tyrmäytyneenä keittiön lattialla.
- kiltti mies.
No miehen tehtävä on auttaa naista kodin hoitamisessa. Miehen pitäis käydä kaupassa, tehdä ruokaa, pestä omat pyykit kun naisen vastuulla olis lapsen hoitaminen jos selainen on. Miesten pitäis maksaa palkkaa naiselle jos mies ei tee kotitöitä ja nainen tekee kaiken miehen puolesta
Itse teen mielelläni kotitöitä, pesen pyykkiä ja ruokaa mutta tälläinen mies ei kelpaa naisille. Naiset rakastuu just niihin laiskoihin jotka työpäivän jälkeen ottaa kaljapullon käteen ja menevät sohvalle makamaan katsomaan telkkaria.- Mitä jäbä duunaa?
Olisi kiinnostavaa kuulla, millaisia nuo kotityö-kuormat yleisesti ovat.
Meillä kauppareissut 1-2krt/vko a 1h = 2h.
Pyykki 2krt/vko a 30min = 1h. Astiat(pesukone) 15min/pv = 1h45min.
Siivous 1krt a 2h. Ruoanlaitto keskim. joka toinen päivä 45min/pv = n. 2h15min.
Siis 9h/vko. Tasajaolla, joka ei toki toteudu, 4,5h per lärvä ja siis n. 39min/pv/lärvi.
Puunaako jengi hopeita vai onkohan meidän koti ihan sikapilttuu teidän lukaaleihin verrattuna? Mistä se hillitön kotitöiden kuorma syntyy?
Toinen juttu on tuo nappulan hoito. Kun olin vanhempainvapaalla, se oli - totta_kai - täysipäiväistä. Naperon ryömiessä laittialla tuli ruoat ja pyykit pyöräytettyä. Kontrolli oli lapsella, eli hommat joustivat ja keskeytyivät hänen tarpeiden mukaan.
Eri asia sitten, jos on terveydellisiä poikkeamia, vaikkapa vammainen lapsi. Heistä ei minulla ole kokemusta enkä käy väittämään ajankäytöstä mitään.
- Minulleperinteinenmi
Aloittaja puhuu asiaa :) olen 26-vuotias nainen ja huolissani, että löydänkö ikinä miestä, joka ajattelisi samoin. Kyse ei ole laiskuudesta tai tyhmyydestä, lapset tarvitsevat äitiä. Joo kyllä, olen yliopiston käynyt ja töitä tehnyt
- 18+11
Kaikki ovat yksilöitä ja yksilöt ovat hyvin erilaisia. Naisissa voi olla pomottaja tyyppejä ja miehissä hissukoita.
Itse käsitän feminismin niin, että naisellisia asioita tulee arvostaa, kuten kodinhoitoa ja äitiyttä. Naisen ei tarvitse olla kuten mies ansaitakseen arvostusta. Kaikki sen kumminkin tiettä, että oma äiti on ollut tärkein ihminen elämässä lapsuuden ja nuoruuden ajan.
Ne naiset jotka haluaa, on mukana työelämässä niin paljon kuin haluaa. Hyvä niin. Tärkeintä on tullu toimeen omillaan.- Ihanat lapset
Lasten kustannuksellako naisen pitää saada mennä töihin, miksi tehdä lapsia jos ei itse halua hoitaa. Vaikka olisivat kuinka yksilöitä tai yksinään päättäjiä, niin lapset ovat aina etusijalla. Kylllä sitä vähemmälläkin toimeen tulee, eikä tarvi kilpailla naapureiden ja sukulaisten kanssa kenellä on sitä tai tätä. Alkaa kyllästyttää ylettömät kuningatar menot, eikö nykynaisille riitä enää mikään. Kun he eivät tarvitse enää mitään, he lähtevät pakoon, eroavat, ei kestä kantti enää olla, kun on niin hyvä. Lapsi tarvii ensisijaisesti äitiään. isä antakoon siihen mahdollisuuden, onhan hän isä. Turvallinen ja rakastava.
- 4+15
Ihanat lapset kirjoitti:
Lasten kustannuksellako naisen pitää saada mennä töihin, miksi tehdä lapsia jos ei itse halua hoitaa. Vaikka olisivat kuinka yksilöitä tai yksinään päättäjiä, niin lapset ovat aina etusijalla. Kylllä sitä vähemmälläkin toimeen tulee, eikä tarvi kilpailla naapureiden ja sukulaisten kanssa kenellä on sitä tai tätä. Alkaa kyllästyttää ylettömät kuningatar menot, eikö nykynaisille riitä enää mikään. Kun he eivät tarvitse enää mitään, he lähtevät pakoon, eroavat, ei kestä kantti enää olla, kun on niin hyvä. Lapsi tarvii ensisijaisesti äitiään. isä antakoon siihen mahdollisuuden, onhan hän isä. Turvallinen ja rakastava.
Lähinnä tarkotin urakeskeisiä naisia, jotka ei ees välttämättä halua lapsia ollenkaan. Kaikkien ei tartte hommata lapsia tähän ihmisiä ylipursuavaan maailmaan! Yleensä äidit viettää vähintään lyhyen äitiysloman, imettää jne.
Ota huomioon että monilla suhde päätyy kokonaan eroon, jolloin nainen jää käytännössä yksin lapsen kanssa. Mieheltä menee elatusapu, mutta se on kärpäsenpaska meressä. Naisella on hyvä olla työ. Kaikki maksaa; ruoka, harrastukset... Ei niitä kaikkia lapsilisillä makseta.
- wanha liisa
Naisilla olisi enemmän aikaa hoitaa perhettä eikä tarvitsisi lykätä lapsien tekoa sen takia että pelkää uransa kaatuvan.
- Tyyristyllerö
Vois tulla säästöäkin paremmin, kun miehet olisivat kokonaan pois töistä ja naiset töissä. Naisten eurohan on halvempi kaikkineen kuin miesten ja valtakunnan asiatkin vois olla paremmin järjestyksessä hallitusta myöten ilman miehiä.
Miesten kunto kestäisi paremmin kotona tehtävän raskaan työn. Lasten hoidon, siivoamisen, pyykinpesun, kaupassa käynnin ja jos vielä kotona joudutaan jatkossa hoitamaan vanhuksemmekin, niin sekin olisi helpompaa miesten fysiikalle. Heillä kun on tuota voimaa nostella huonokuntoisia vanhuksiamme ja auttaa heitä jokapäiväisissä tarpeissa. Asiat voisivat luistaa kotona ihan hyvin miesten otteessa kaikkineen. - yksmuijavain
Naisille myös tuplapalkka, jotta lapsia yleensä joku edes joskus haluaa tehdä.
- buipiug
En ymmärrä miksi miehet tunteilevat tästä asiasta. Tärkeintä että hommat tulevat hoidettua: pyykit pestyä, lapset hoidettua ja rahaakin pitäisi ansaita. Mielestäni nämä ovat pariskunnan yhteisiä velvoitteita, jakakoot jokainen pari ne keskenään miten haluavat. Mitäs sitten kun mies joutuu työttömäksi/lomautetuksi (kuten nykyään usein käy) tai tulee ero, silloin on vaikeaa jos naisella ei ole työpaikkaa. Olen kyllä sitä mieltä, että myös "naisten töitä", kuten lastenhoitoa, pitää arvostaa! Perheen edun pitäisi mennä kaiken muun edelle, myös romanttisten "kotirouvahaaveiden" edelle jos tilanne niin vaatii.
No, luonto suunnitteli naissukupuolen jälkikasvun kantajaksi ja hoitajaksi, eli kotiäitinä oleminen tuskin olisi mitenkään luonnonvastaista. Mutta ei ole työnteko muuallakaan.
Vaikka kotiäitinä olossa on minusta järkeä, olen silti sitä mieltä että valinnanvaraa tulee olla.- tulee muistaa että..
"Kotiäitiys" tarkoitti muinaisaikoina jotain muuta kuin nykyisin. Ei silloin oltu neljän seinän sisällä tiskaamassa ja puunaamassa, vaan esim. käyskenneltiin skidien ja muiden naisten kanssa marjoja ja kasveja keräilemässä.
- kirjavakissa
Huoh...eiks tää provo oo ollu ainakin kaks kertaa ennen tätä?
- vuorotyöläinen
Minä tekisin mielelläni 30h/vko eli 6 tunnin päiviä. Nykyisellään elämässäni tuntuu olevan niin vähän aikaa toteuttaa itseäni töiden lisäksi, kun matkoihin menee niin kauan ja työpäivät ovat pahimmillan 10h, sekä vuorot sijoittuvat 10-01 välille, päivästä riippuen. Huomaan olevani stressaantuneempikin pitkien työpäivien aikana.. etenkään kun omassa työpaikassani noita taukoja on hyvin hankala toteuttaa...
Toki alanvalinta kysymys, ja seuraavan alan aionkin valita hieman paremmilla työajoilla kunhan kouluun päsen takaisin. - ........
Juuri tuli YLE:n uutisissa Saksan käytännöstä, jossa lapset kustantavat esim. vanhojen vanhempiensa laitoshoidon, jos vanhempien oma eläke tms. ei siihen riitä. Juuri joidenkin naisten eläkkeet ei niihin riitä. Jos sama malli tulee Suomeen, kuten nyt ehdotettu, tulee lapset kiroamaan kotiäidin, joka ei ole ollut työelämässä kerryttämässä itselleen eläkettä. Lisäksi lapset vievät vanhempiaan Saksasta halvemman hoidon maihin kuten Puolaan. Joten kaikki naiselliset naiset, joita työelämä ei miellytä, nyt venäjää opiskelemaan. Saatatte viettää viimeiset vuotenne siellä, jos ei varaa Suomen hoitopaikkoihin.
- 14+10
jos nyt kukaan enää saa eläkettä silloin.
- ac33
Aina korostetaan tuota "kaikki ovat yksilöitä" jne. Minusta mies sopeutuu miehiseen rooliin ja nainen naiselliseen rooliin, niinkuin luonto on tarkoittanut. Nykyään feminismi sekoittaa sukupuoliroolit ja ympäristö menee sekaisin.
- avot1
tutkimusten mukaan suomalaiset ovat juuri nyt onnellista kansakunta!!!!
- ac33
Nykyään aika moni korostaa tuota "jokainen on yksilö" jne. Minusta miesten tulee omaksua miehiset roolit ja naisten naiselliset roolit, ihan niinkuin luonto on tarkoittanut. Se on terve ja luonnonmukainen ympäristö, ikävä kyllä feminismi on saanut ympäristön sekaisin, miehistä naismaisia ja naisista miesmäisiä.
- tyyrityllerö
Eihän tuo ole mitään uutta Suomessakaan, viedään kaikki työ muualle halvan työvoiman ja kustannusten maihin. Onhan täältä viety paljon tehtaita muualle sekä paperitöitä, esim.trafi laskutus ja muitakin voidaan siirtää ulkomaalaisten tehtäväksi. Netin kauttahan se kaikki hoituu tänäpäivänä, jos toimitat asioitasi jossakin virastoissa. Että kyllä hallitus siihenkin vanhustenhoitoon toimillaan löytää halvan ratkaisun ja omaisten sitten vaan täytyy tulla toimeen miten parhaaksi osaavat. Ei täällä ole kohta molemmillekkaan, niin isille kuin äideillekkään töitä. Että siitä molemmat opiskelemaan venäjää oli sitten naisellinen nainen tai miehinen mies, sitä voidaan tarvita vielä ja muitakin vieraita kieliä.
- lollol99
Ei se maailma naisten töitä vähentämällä tomi! Minä naisena en suostu moiseen!!! mistä minä sitten rahaa saan, mieskö maksaa kaiken mitä mä haluun?? Meillä mies on yhtä paljon vastuussa muksusta ja kodista kuin minä.
- kasdlowe
Luonto ei ole luonut mitään sääntöjä tai normeja, vaan ihminen. Ihmisen käyttäytyminen on aina luonnollista, sillä se on osa luontoa.
Tai jos joissain tapauksissa se ei olisi, ei se voisi olla muissakaan. Ihmisen halu ja vapaa tahto ja luovuus määrittävät ihmisen ja aiheuttavat sen, että ihminen pyrkii tekemään asioita tahtonsa mukaan. Jos edes yksi ihmisen HALUAMISTA asioista katsotaan luonnottomiksi, täytyy kaikki katsoa luonnottomiksi.
Esim. ihmisellä ei ole siipiä, sen ei kuulu lentää ja silti ihmiset matkustavat lentämällä. Ihmisellä ei ole kiduksia, ja silt monet sukeltavat. Ja ihminen meni vieläpä kuuhun ... Jos kielletään yksi on kiellettävä kaikki, ja täten ihmisyys.Aika ristiriitaista kyllä, jos ajattelee miten ihminen on tuhonnut luontoa päämääräänsä päästäkseen. Aika outoa olisi ajatella että luonto olisi suunnitellut ihmistä tuhoojakseen.
- stadin teppo
aloitushan oli tietenkin trolli, mutta toki on niitäkin ihmisiä, jotka vastustavat naisten työssäkäyntiä. heitä kutsutaan maahanmuuttajiksi ja muslimeiksi. he haluavat pitää naiset tyhminä ja kotona, että pääsisivät itse kontrolloimaan kaikkea. samasta syystä monessa maassa tyttöjä ei lasketa kouluun, koska jos tytöt lukisivat, he eivät enää olisi niin riippuvaisia miehistä.
- Angry bird
Hi hi, sillalailla. Ei taitaisi miehen palkka riittää? Tässä maassa kun naiset on paremmin koulutettuja kuin miehet niin maahanmuuttajatko alkaisivat ne työt hoitaa miehistä kun niihin ei ole...
Ja miksi kummassa suomalaisen miehen itsetunto onkin niin lähellä nollaa...ei muuta kun imurin jatkeeksi? - Tunnollinen äiti
Kannatan,että naiset hoitaa lapset ja kodin,mutta,kun eläke ikä koittaa,niin äidit,jotka ovat kotiin jääneet hoitamaan lapsiaan,he eivät saa eläkettä vanhuudessa,kuin hyvin pienen.Tiedän mistä puhun.Itse tein pientä osaikaista työtä ja hoisin lapset kotona.Nyt olen ennenaikaisella työkyvyttömyyseläkkeellä,yksin huoltajana,niin eläke on todella pieni..just jotenkin ain elää,kun kaikesta luopuu!Köyhyysluokkuun kotona lapsensa hoitavat äidit jää!Naisten eläkkeet kuntoon!
- viisautta naiset!
mitä iloa on eläkkeestä vaikka se olisi miten suuri ellei lapset lainkaan välitä vanhemmistaan? Monesti niin vaan käy että kun äiti tulee etäiseksi niin lapsetkin asettavat jotkin muut asiat perheen edelle. Toivottavasti naiset antaisivat työpaikkoja miehille joka sopii heidän rooleihin hyvin. Äitiys sopii naiselle niin kauniisti. Todella surkeaa katsoa kun niinkin moni nainen jollain tapaa vihaa ja väheksyy sitä asiaa. Yleensä tällaisten ihmisten parisuhde ei todellakaan kestä. Arvomaailma on niin sekaisin. Ahneus, ylpeys, itseriittoisuus ts. tyhmyys tuhoavat nykyään niin monia liittoja.. näin medän päättäjät tosin sen tahtovatkin olevan :(
- mbgitw
Sellainen kotiäitiys josta nyt puhutaan on 1800-luvun yläluokan keksintöä. Mitään yleistä "perinteistä" naisen roolia ei ole. Ainoa että lastenhoito on melkein kaikissa kulttuureissa ollut ensisijaisesti naisten vastuulla. Mutta kyllä naiset ovat yleensä joutuneet muitakin hommia tekemään.
Itselleni perhe tulee ehdottomasti ennen työtä, jos minulle sellaista siunaantuu. Toisaalta koen että minulla on paljon annettavaa työelämässäkin. En halua heittää älyäni ja koulutustani hukkaan. Pelkkä lapsiin panostaminen ja kotihiirulaiseksi jääminen takaa sen että vanhana dementoituu ja muuttuu höpsöksi mummoksi.- 7+17
tiedä kuinka onnellisia nuo dementoituneet ja höpsöt mummot ehkä ovat. sitten kun he dementoituvat riittävästi :)
- Elämä on lahja
Miksiköhän jotkut keksivät -60-luvun lopulla sepittää valhepropagandaa ihmisestä, joka oli nainen ja vastakkainasetella kotiäiti ja ansiotyöäiti? Vieläpä nii, että tavoite propagandan levittämisessä saavutettiin. Miksi? Tahallisesti loalla peitettiin todellinen naisen mielekäs elämä.
Jokainen ihminen ymmärtää luonnostaan olla iloinen ja tyytyväinen onnistumisessaan päivänsä hyödyllisessä toiminnassa. Näin myös jo pienet lapsetkin. Kokevat tervettä itsetuntoa saadessaan vanhempiensa jatkuvan hyväksynnän, eikä vieraan moittivaa katsetta!
Miksi tämä yhtäkkiä alettiin kieltää äideiltä niin, että heidän elämä olikin yhtä sekamelskamylläkkää, jatkuvaa orjuuttavaa ansiotyöstressiä ja seurauksena avioerot, uusperheet ym.?
Äitini, joka oli 1900-luvun alkupuolella syntynyt hoiti esimerkillisesti 10 lastaan ja työnkuva oli niin moniulotteinen, etten edes osaa enää luetella. Hän ei lastensa vuoksi tarvinnut ulkopuolista parturia, pyykkäriä, ompelijaa, lastenhoitajaa, työnopettajaa, lääkäriä, sairaanhoitajaa, keittäjää, puutarhuria, karjakkoa, leipuria, varhaispedagogia, psykoligia, vaan nämä hän hoiti itse maalaiskodissaan. Isä kävi kodin ulkopuolella töissä.
Vanhana hän kertoi ja kiitti valtavan lapsenlapsijoukon mummuna saaneensa lapsista suurimman ilon jatkuvasti elämässään. Jälkeläisiltään hän sai myös niin suuren kunnioituksen ja ihailun, ettei tämän päivän nuori edes voisi ymmärtää sellaista nähdessään.
Ilo elämän tarkoituksellisuuden yltäkylläisyydessä - jatkuvaa ja molemminpuolista; vanhemmat ja lapset. - 7+9
Elämä on lahja kirjoitti:
Miksiköhän jotkut keksivät -60-luvun lopulla sepittää valhepropagandaa ihmisestä, joka oli nainen ja vastakkainasetella kotiäiti ja ansiotyöäiti? Vieläpä nii, että tavoite propagandan levittämisessä saavutettiin. Miksi? Tahallisesti loalla peitettiin todellinen naisen mielekäs elämä.
Jokainen ihminen ymmärtää luonnostaan olla iloinen ja tyytyväinen onnistumisessaan päivänsä hyödyllisessä toiminnassa. Näin myös jo pienet lapsetkin. Kokevat tervettä itsetuntoa saadessaan vanhempiensa jatkuvan hyväksynnän, eikä vieraan moittivaa katsetta!
Miksi tämä yhtäkkiä alettiin kieltää äideiltä niin, että heidän elämä olikin yhtä sekamelskamylläkkää, jatkuvaa orjuuttavaa ansiotyöstressiä ja seurauksena avioerot, uusperheet ym.?
Äitini, joka oli 1900-luvun alkupuolella syntynyt hoiti esimerkillisesti 10 lastaan ja työnkuva oli niin moniulotteinen, etten edes osaa enää luetella. Hän ei lastensa vuoksi tarvinnut ulkopuolista parturia, pyykkäriä, ompelijaa, lastenhoitajaa, työnopettajaa, lääkäriä, sairaanhoitajaa, keittäjää, puutarhuria, karjakkoa, leipuria, varhaispedagogia, psykoligia, vaan nämä hän hoiti itse maalaiskodissaan. Isä kävi kodin ulkopuolella töissä.
Vanhana hän kertoi ja kiitti valtavan lapsenlapsijoukon mummuna saaneensa lapsista suurimman ilon jatkuvasti elämässään. Jälkeläisiltään hän sai myös niin suuren kunnioituksen ja ihailun, ettei tämän päivän nuori edes voisi ymmärtää sellaista nähdessään.
Ilo elämän tarkoituksellisuuden yltäkylläisyydessä - jatkuvaa ja molemminpuolista; vanhemmat ja lapset.Jo tuon takia pitäisi muijat pitää kokopäivätöissä etteivät väännä kymmentä lasta jo ylikansoitettuun maailmaan. Herranjestas.
- luonnollinentakaisin
7+9 kirjoitti:
Jo tuon takia pitäisi muijat pitää kokopäivätöissä etteivät väännä kymmentä lasta jo ylikansoitettuun maailmaan. Herranjestas.
Älä sitä pelkää. Suomihan otti kuuliaisesti Kiinan mallin samaan aikaan kuin Kiinakin. Sillä erotuksella, ettei aivan pakkosterilointiin lähetetty , mutta suositus äideille oli julkista mikäli terveydenhoitajan "asiantuntijuus" sen tarpeelliseksi katsoi. Tulihan Suomeen myös helppo abortinsaantilaki v -73. Ja lapsien syntyvyys romahti. Tarkoitus? Eikö nyt huudeta ulkomaalaisia apuun vanhustenhoitoon?
Suomalaisäitien vieraannuttaminen täydellisesti jälkeläisistään onnistui niin hyvin, että nykyäidit LUULEVAT, että lapsia kuuluu aina hoitaa vieras . Luulevat hoitavansa yhteiskunnalle kuuluvaa lasta vain velvollisuudesta alkuvuoden. Luulevat, että he kuuluvat työpaikalle enemmän kuin perheelleen.
- TyperinEhdotusIkinä
Onnellinen parisuhde, jos en tekisi töitä/töitä olisi harvoin? Siinä olisi avomies helisemässä, koska ei itsekään tienaa paljoa. Maksatko mulle sitten jotain työssä käymättömyyskorvausta omasta pussistasi? :) Vastaan puolestasi: et.
- Kiitos112
Juuri sen vuoksi tämä feministiliike onkin. Perheet saadaan hajoitettua ja ihmisten keskuuteen harmeja. Kun harmeja on paljon saavat ahneet repiä rahaa. Lapset ja vanhemmat voivat huonosti. Miehet kärsivät työttömyydestä aivan valtavasti kun kaikki naiset houkutellaan työhön (paremman elämän toivossa). Ihana juttu että joku pyrkii arvostamaan sitä kaunistakin asiaa: äitiyttä ja vaimona olemista!
Kumpa moni nainen ymmärtäisi tämän - lold
Pitihän se arvata, ainoa postaus joka kestää vähänkin päivän valoa sinkut osiosta niin heti on laitettu otsikkoihin :D Ois pitänyt tähänkin pistää normimateriaalia mitä kaikissa muissa postauksissa on sisällään.
- vasemmistoanarkisti
http://mh.puheenvuoro.uusisuomi.fi/99944-työttömyys-on-ihan-hyvä-valinta
Tässä oikein hyvin kiteytettynä, miksi töihin ei kannata ja miksi työttömyyttä kannatata myös vaatia vaatia myös naiselta. - missä on se väinö
Kenellä ohän nk. maalaisjärkeä noinkin paljon? vä hän kuin olisimme palaamassa UKK-aikaan. Miten miehellä voi olla aikaa kun on velaksi ostettu/tehty talo ja pitää norm. työn j. lähteä pimeisiin töihin esim. kaverin rakennukselle. jotta perhe eläisi ja olisi onnellinen. ja vaimon ei tartteisi stressata/burnout kun on tehnyt 2 lasta! ennen lapsia oli 5-8!!! Pyykit pestiin avannossa. No mites kun se römpsä siitä venyy jo 4 lapsesta. ja ukko sanoo et löysin nuoremman.??? 0nko se pelko naisilla et jää tyhjänpäälle? Hyvätuloinen ukko viilettää lapsettoman naisen kanssa?? itsehän naiset ovat olleet tasa-arvon perässä. mun lasteni äiti sai ne vuodet, n.100 e vähemmän/kk käteen, kun oli kotona 24 h- mitä olisi saanut töissä. kunnes nuorin oli 3 v. ja sanoi et seinät kaatuu päälle ollessaan kotona!!!! kuka sitä käsittää naisen ideologiaa ja "palkkalaskentaa" KUN mkään ei riitä....!!!!!miten saan tämän jatkumaan....... juomalla viisaan lehmän maitoa? vai? maailman on palattava takaisin ekologiaan-olipa naisen kunnianhimo näyttää miehille kuinka suuri tahansa. Urpilainenkin EU.hun Hampurin kaduille. katsomaan mihin se johtaa kun YH-äidin edut karsitaan pois niin tarttee siirtyä ns. iltahommiin! Kun mies on ylpeä et voi sanoa ettei minun vaimoni tarvitse käydä töissä. Minulla on varaa kustantaa hänet ja perhe!!! aikansa kokeilee niin sopivan miehen löytää. siinä vain on suuri pettymys kun huomaa et lapset ovat eläneet nk. äpärinä. meillä oli liki maksettu 3h k rivarissa kun mamma lähti etsimään menestystä työelämästä. löysi sieltä juopon työkaverin ja elämä siitä sitten auvoisaa. Kelan yh-tukien avuilla yms. avustuksilla kuten lapsilisät ja siinä "uusi-ukko" asui pimeesti siivellä samoilla tuilla. 0lin yhteydessä KELAAN asiasta. he sanoivat ettei asia kuulu heille! 0lis varmaan pitänyt olla yht. lastensuojeluun kun perheessä-asunnossa elää alkoholisoitunut mies??? tää on sitä naisen ideologiaa. Kelan etuuksilla elättää uusioperhe.
- bfdmlmldm
Miksi nimenomaan nisten pitäisi vähentää ansiotöissä olemista ja tehdä lisää kotitöitä?
Minä, naimisissa oleva perheellinen nainen ottaisin itselleni ihan mielelläni "vaimon" tekemään kotitöitä, tai edes siivous-, pyykkihuolto - ja kokkausavuksi jonkun nykyisistä työttömistä, sukupuolesta välittämättä.- Sikin sokin perheet
"Miksi nimenomaan nisten pitäisi vähentää ansiotöissä olemista ja tehdä lisää kotitöitä?"
Veljeni olivat liki kaksmetrisiä ja leveäharteisia ja minä pienempi hento nainen.
Olisikohan isälläni ollut erityinen syy, kun hän lähetti veljeni tukkimetsään ja pellonraivaukseen? Minulle sensijaan hän soi kevyttä keittiötyötä.
Noihin aikoihin oli meidän "Karviset" nimeltään "Hölmöläissadut". Hauskin satu jäi mieleeni, kun akka lähti kiukuissaan päiväksi tukkimetsään ja pakotti miehen päiväksi kotihommiin alkaen vauvan hoidosta navettaan lehmien hoitoon. Syystä, että mies kadehti sitä "kevyttä" kodin sisätyötä lämpimässä. Monet ikäiseni muistanevat miten sikin sokin päivä meni pariskunnalta ja suosiolla palasivat ruotuun. Tuosta aikakaudesta ei kulunut pitkään, kun radikaaliaaltolaiset ottivat ja pakottivat satusisällön normaalikäytännöksi.
Elikkä todella voi kysyä miksi naisten pitää vähentää ansiotyössä olemista, mutta heti perään voi syystä kysyä , miksi äidiksi tuleva nainen ei saa hoitaa sitä työkenttää, minkä on itselleen hankkinut.
Onko järkeä yhteiskunnan antaa ilmainen yliopistokoulutus ja kaikkine tukineen lahjoittaa opiskelijalle täydellinen toimeentulo viideksi vuodeksi? Usein vielä alalle, missä ei työtä varmuudella. Mutta, jos äiti jää hoitamaan itse hankkimaansa työtä; lastaan/lapsia viideksi vuodeksi, niin hän on "varas" ja hylkiö käyttäessään samoja tukia. Siksipä jokaisen vauvan äidin on viisasta hakeutua yliopisoon vaikkapa 10 vuodeksi. Yhteiskunnan avustuksien vuoksi!
Miksi lasten on lähdettävä aamuisin töihin, eikä hoitaja voi tulla lapsen luokse. Nimenomaan radikalistimuutoksen lähtökohta koskikin eniten lapsia
niin, että heille luotiin jokapäiväinen "työssäkäyntistressi".
- Tulo-ja menoerotus.
Niin aina sama köyhyys ja onnettomuus kävi tai ei käynyt taikka kävi silloin tällöin töissä.
- KTS (Ei kirj.)
Päinvastoin.
Enemmän ansiotyötä sekä naisille että miehille. - pghkhökhä
Aika monessa perheessä nainen on perheenelättäjä ja yhtä hyvin isä voi olla koti-isä.
Aloitus on pelkkä provo!- sikaniska
mikä se semmone on ku koti isä? jos mu akka kävis kokopäivä töissä tuntisi itteni täysin vaimon siivellä eläjäksi, mukaa lukie et kaikki kaverit a joko nauras b ajattelis et helppoa elämää ku kaikki tulee valmiiksi, tarvi ku odottaa et ruuat tulee vähä kokata ja siivota....mukaa lukie et elämä kävis aika äkkiä ykstoikkoseksi neljä seinä sisällä istua tekemättä todellisuudes yhtää mitää...mut taas toisaalta jos on koko päivä työssä ja tuo nii sanotusti leivän pöytää ni mukava tulla pitkä työpäivä jälkee kotii ku odottaa tuttu oma ympäristö, valmista ruokaa...kehtaa pitkätyö päivä jälkee rentoutua kotona, eikä perheelläkää valittamista ku on kotona kaikkea mitä tarvitsee
- glhöh
sikaniska kirjoitti:
mikä se semmone on ku koti isä? jos mu akka kävis kokopäivä töissä tuntisi itteni täysin vaimon siivellä eläjäksi, mukaa lukie et kaikki kaverit a joko nauras b ajattelis et helppoa elämää ku kaikki tulee valmiiksi, tarvi ku odottaa et ruuat tulee vähä kokata ja siivota....mukaa lukie et elämä kävis aika äkkiä ykstoikkoseksi neljä seinä sisällä istua tekemättä todellisuudes yhtää mitää...mut taas toisaalta jos on koko päivä työssä ja tuo nii sanotusti leivän pöytää ni mukava tulla pitkä työpäivä jälkee kotii ku odottaa tuttu oma ympäristö, valmista ruokaa...kehtaa pitkätyö päivä jälkee rentoutua kotona, eikä perheelläkää valittamista ku on kotona kaikkea mitä tarvitsee
no, et ole ajatellut että ehkä sillä naisellakin tulee aika pitkäksi siellä kotona. Olet sovinisti. Jossain perheissä naisella on puolta suuremmat tulot esim. nainen on lääkäri ja mies palomies.
- a peli
Suomen miehet ei enään pysty omilla tuloilaan elättämään perhettä, kun on työt viety ties minne, akkojen on pakko tehdä töitä, että penskat pysyy hengissä. Siivotaan, että jotenkin tullaan toimeen, ens vaaleissa siivotaan eduskunta. Ja haetaan ne valtion rahat sieltä pimeiltä tileiltä. Näkemiin Urpilainen ja Hautala portilla tavataan
- mek
Tämän voisi kääntää toisinpäin eli naiset töihin ja mies kotio mutta itseäni ei ainakaan pienipalkkainen nainen pystyyis elättämään kun on prätkät ja kaikki muut menopelit hankittuna ja pitäisi olla aika isopalkkinen nainen ja se siitä. Työttömyyden sattuessa ei tule eroa jos neinen joutuu työttömäksi niin ei haittaa mutta jos menee niin että mies joutuu työttömäksi niin moni nainen ottaa eron vaikka on elatusvelvollinen ja eivät suostu miestä elättämään vaikka hän on niin tehnyt lasten pieniä ollessa.
- Nainen.
Miesten pitäis pettää vähemmän, juopotella vähemmän ja runkata vähemmän ensin.
- jep jep2
mitäs vikaa runkkaamisessa on
- höpöhöö
Minä olen nainen, käyn töissä ja opiskelen. Minulla on 2 lasta. Hoidan kaikki kotityöt tullessani Töistä kotiin, peseskelen pyykkejä yleensä klo 23 illalla, vaikka joudun heräämään aikaisin. Vapaapäivät myös kaikki käytän siivoukseen/pyykkäykseen ja lasten kanssa oloon. Mies ei juuri auta kun on niin pirun väsynyt töistä tullessaan. Joten pointti tässä on pirun hyvä ja niiin totta! Miksi naisten pitää jaksaa aina, miesten ei.
- turhakkeet pois
Mitä sä ukolla edes teet. Mieti tarkkaan!
- niiiii'i
nimimerkki höpöpöö
sinulla on rankkaa! ärsyttää nuo lässyttäjä kotiäidit jotka sanoo rankaksi sitä kun ovat pelkkiä kotiäitejä, eivät siis tee muuta ku hoitaa penskat ja kodin. sinä taas käyt töissä, opiskelet, hoidat lapset, hoidat kodin. ottakaapa esimerkkiä!
- fulldaywoman
Olisipa ihanaa tehdä nykyistä työtäni vaan puolipäiväisesti. Jäisi levolle ja lukemiseen enemmän aikaa. Valitettaavasti tarvitsen palkkani kokonaan.
Miehellänikin on hyvät tulot mutta en odota että hän kustantaisi minun henkilökohtaiset harrastus- yms. menot. En myöskään kustantaisi hänen henkilökohtaiset kulunsa jos hän päättäisi tehdä puolipäivätöitä.
Elämä on. - fuuga
Minäkin tarvitsisin palkkani mieluusti kokonaan (tai me, lainamme lyhentyisi nopeammin), mutta osa-aikatyöhön ei ole ollut mahdollisuutta työnantajan joustamattomuuden vuoksi. Tästä syystä olen kotirouvana, ja mieheni kustantaa mielellään kaikki menoni, koska olen paljon iloisempi ja pirteämpi enkä kärttyisä ja loppuunpalanut vaimo pitkien työpäivien vuoksi, joita jouduin tekemään 100% työajalla. Tuntuu hullulta, että mies kustantaa kaiken, mutta niinpä vain nyt on, ettei vaihtoehtoa ole: joko 100% työtä tai ei lainkaan, ja valitsimme näistä kahdesta jälkimmäisen (kunnes joskus jonain päivänä löydän osa-aikaisen työn), koska pitkien työmatkojen vuoksi en jaksa tehdä täyttä 8 h tunnin työpäivää, joka matkoineen venyy 11 tuntiseksi. Ja mieheni on tyytyväinen kun en ole väsynyt ja kättyisä, loppuunpalanut hermoraunio, ja olenpa muuten itsekin kun en ole sellainen enää.
Miksi osa-aikatyötä on niin vaikea saada vaikka siihen työntekijällä olisi halua ja varaakin? Kaikilla toki varaa ei ole, mutta jos on, niin miksi suomalainen työelämä tuntuu esittyvän sellaisena, että osa-aikatyötä katsotaan karsaasti?- Kotiakat WTF
... niin, miehesi kustantaa, _kunnes_ hän löytää itsenäisen, elantonsa hankkivan naisen, ja dumppaa historiaan kuuluvan kotirouvan. Kotirouvuus ei ole tätä päivää, ajattele nyt itseäs hyvä nainen! Pk-seudulla se ei edes ole mikään vaihtoehto tavallisilla ihmisillä.
- just asking....
Kiinnostaa, miksi naiset kuten fuuga, eivät vaadi mieheltään enempää panostusta kotitöihin tai menemistä osa-aikatöihin? Miksi naiset ovat lähes aina he, jotka luopuvat omasta työstään ja ansioistaan miehen eduksi?
Kotiäidit jäävät kolmeksikin vuodeksi kotiin, koska "mies ansaitsee paremmin". No, totta hitossa ansaitsee, jos naisissa on sellaisia, jotka yhtäkkiä saattavat hypätä töistä pois useaksi vuodeksi. Siinä vaiheessa, kun se saattaakin olla mies, joka hyppää pois työelämästä jääden kotiin lapsia hoitamaan, alkaa naisten ja miesten palkkaero tasoittua, koska naisten palkkaamisen ei liity enää erityistä riskiä.
Naiset, jotka käyttäytyvät em. tavalla, eivät pelkästään aiheuta hallaa itselleen, vaan kaikille naisille. Itselleen jokainen saa tehdä lähes mitä vahinkoa tahansa, mutta eikö tuosta muiden vahingoittamisesta voisi tulla jo jotain sanktiota (kärjistäen)? - fuuga
just asking.... kirjoitti:
Kiinnostaa, miksi naiset kuten fuuga, eivät vaadi mieheltään enempää panostusta kotitöihin tai menemistä osa-aikatöihin? Miksi naiset ovat lähes aina he, jotka luopuvat omasta työstään ja ansioistaan miehen eduksi?
Kotiäidit jäävät kolmeksikin vuodeksi kotiin, koska "mies ansaitsee paremmin". No, totta hitossa ansaitsee, jos naisissa on sellaisia, jotka yhtäkkiä saattavat hypätä töistä pois useaksi vuodeksi. Siinä vaiheessa, kun se saattaakin olla mies, joka hyppää pois työelämästä jääden kotiin lapsia hoitamaan, alkaa naisten ja miesten palkkaero tasoittua, koska naisten palkkaamisen ei liity enää erityistä riskiä.
Naiset, jotka käyttäytyvät em. tavalla, eivät pelkästään aiheuta hallaa itselleen, vaan kaikille naisille. Itselleen jokainen saa tehdä lähes mitä vahinkoa tahansa, mutta eikö tuosta muiden vahingoittamisesta voisi tulla jo jotain sanktiota (kärjistäen)?Ei mieheni osa-aikainen työ hyödyttäisi meitä mitenkään, koska hän kyllä jaksaa tehdä täyttä päivää ilman ongelmaa, sillä
a) hänellä ei ole pitkää työmatkaa kuten minulla, ja luultavasti, vaikka olisikin, saattaisi silti jaksaa, koska jaksaa vain fyysisesti ylipäätään minua paremmin, mikä luultavasti johtuu siitä että:
b) hänellä ei ole sydänvikaa, kuten minulla.
Mieheni tekee kyllä kodissamme kaikki miestenhommat ja niitä omakotitalossa riittää. Miksi hänen pitäisi osallistua pyykinpesuun ja muuhun tällaiseen, kun hän kuitenkin maalaa kaiteet, tekee raskaat pihatyöt, kantaa halot jne.?
En kuuluta omalla ratkaisullani sitä, että naisten paikka olisi kotona esim. lasten kanssa, yhtäältä mies voi jäädä kotiin. Kerroin omalta osaltani tilanteesta ainoastaan pohtien miksi yhteiskunnassamme työelämä näyttäytyy usein sellaisena, että osa-aikatyön tai muun joustavan työn mahdollisuudet ovat niin niukat. Joillakin täyden työajan noudattaminen voi johtaa syystä tai toisesta väsymykseen. Halusin myös valottaa sitä, että jokaisessa perheessä on omanlainen tilanne ja omat ratkaisunsa: toisissa perheissä nainen hoitaa lapsia kotona, toisissa mies, toisissa palkka on parempi naisilla, toisissa miehillä, toisissa naisille ura on tärkeä, toisissa ei niinkään, on erilaisia varallisuuksia, velkoja, ammatteja, elämäntilanteita, asuinpaikkoja, mahdollisuuksia....
Tässä keskustelussa olisi syytä ehkä muistaa se että jokaisella on oikeus omaan mielipiteeseen ja omanlaiseen uraan / kotonaoloon, ja jokaisella on omat syynsä eikä mielestäni ole yhtä ja ainoaa oikeaa tapaa toimia vaan monta erilaista.
Miehenikin on töistään väsynyt toisinaan, mutta silloin on parempi että minä sentään en ole kärttyisä ja uupunut -> hänkin jaksaa paremmin. - nirsk
no eiköhä niitä töitä oo lähempänäki ku 2 tunnin työmatkan päässä?? vai ootko niin nirso ettei työ ku työ kelepaa.
- kuis näin
Ajattelitkohan loppuun asti tuota kirjoittaessasi.
Ei miehesi varmaan kauan sinua elätä ja kustanna kaikkea höpötyksiäsi. Silmät ne hänelläkin aukeaa että missä mennään.
Löytyy sellainen nainen jolla on jotain muutakin annettavaa eikä vain otettavaa. Itsenäinen fiksu koulutettu nainen niin se on sitten siinä. Sittenpä itket että miten nyt pärjään..hei haloo osa-aika töitä saat mutta taitaa olla se laiskuus joka estää etsimästä ja kun rahaa tulee ei tarvitse kuin silmiä räpytellä...En ymmärrä... - Hyvänainen kotirouva
Kotiakat WTF kirjoitti:
... niin, miehesi kustantaa, _kunnes_ hän löytää itsenäisen, elantonsa hankkivan naisen, ja dumppaa historiaan kuuluvan kotirouvan. Kotirouvuus ei ole tätä päivää, ajattele nyt itseäs hyvä nainen! Pk-seudulla se ei edes ole mikään vaihtoehto tavallisilla ihmisillä.
Tämän päivän naiset ovat 70-80% korkeakoulutettuja. Se on suurempi turva kuin pitää kiinni terveytensä kustannuksella kokopäivätyöstä. Ja yleensä koko perheen terveyden kustannuksella. Mikään työpaikka ei nykyään ole sen varmempi kuin sekään onko tulevaisuudessa työtä. Työvoimapula kuitenkin on yleinen arvio tulevaisuusnäkymistä väestöpyramidin mukaan.
Huomauttaisin myös, että nimenomaan naisten töihinlähtö kokonaisvaltaisesti 45 v sitten laukaisi rinnalleen ennenkuulumattoman avioerobuumin ja buumi jatkuu monine uusine yrityksineenkin. Romanssit työpaikoilla ja romanssit niiden ulkopuolella. Jos tuohoin vieraisiin vilkuiluun jollakulla on parisuhdetyytyväisyydestään huolimatta halua, niin kotirouvuus ei ole syy.
Suomessa alkaa olla jälleen suuri kotirouvamäärä - pirteät isoikäluokkaeläkeläiset! Kaikki eivät sentään rankoissa uraputkissakaan eronneet! - Johan nyt
just asking.... kirjoitti:
Naiset, jotka käyttäytyvät em. tavalla, eivät pelkästään aiheuta hallaa itselleen, vaan kaikille naisille. Itselleen jokainen saa tehdä lähes mitä vahinkoa tahansa, mutta eikö tuosta muiden vahingoittamisesta voisi tulla jo jotain sanktiota (kärjistäen)?"Naiset, jotka käyttäytyvät em. tavalla, eivät pelkästään aiheuta hallaa itselleen, vaan kaikille naisille. Itselleen jokainen saa tehdä lähes mitä vahinkoa tahansa, mutta eikö tuosta muiden vahingoittamisesta voisi tulla jo jotain sanktiota (kärjistäen)? "
Oma apu paras. Kun hoitaa lapsensa itse, ei tarvi lasten murrosiän ongelmissa (järkyttäviäkin) syyttää sitä luottamistaan vierasjoukoun kokopäivähoitoon, joka kuitenkin oikeasti ontuu kaikilta osin. Ja ennenkaikkea vieraassa paikassa koettu järkyttävän pitkä kokopöäiväinen lapsen ikävä kotiinsa pääsyyn jättää jälkensä lapseen.
Kärjistäen: Lasten sielunelämän VAHINGOITTAMINEN Suomessa on tuottanut mielettömän suuret kustannukset sosiaali- ja terveydenhoitosektoreilla vankilat ml. verorahoistamme. Niin suuret, ettei totuutta haluta enää katsoa silmiin. Korjaamattomat vahingot!
Lapsella tulee olla OIKEUS rauhalliseen lapsuuteen omassa kodissaan. Sen rinnalla on toisarvoista hoitaako häntä siellä äiti , isä vai "mumminkummi". - fuuga
kuis näin kirjoitti:
Ajattelitkohan loppuun asti tuota kirjoittaessasi.
Ei miehesi varmaan kauan sinua elätä ja kustanna kaikkea höpötyksiäsi. Silmät ne hänelläkin aukeaa että missä mennään.
Löytyy sellainen nainen jolla on jotain muutakin annettavaa eikä vain otettavaa. Itsenäinen fiksu koulutettu nainen niin se on sitten siinä. Sittenpä itket että miten nyt pärjään..hei haloo osa-aika töitä saat mutta taitaa olla se laiskuus joka estää etsimästä ja kun rahaa tulee ei tarvitse kuin silmiä räpytellä...En ymmärrä...-Olen korkeasti koulutettu ja voin vallan hyvin elättää itseni jos mieheni minut jättää. Minulla on tutkinto, joka antaa pätevyyden tiettyihin virkoihin, ja työllistyn kyllä samantien varsinkin jos muutan maalta pois.
-työtä alle 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy silloin tällöin, varmasti tulevan vuoden sisällä löydän tällaisen oman alan työn
-mieheni itse toivoi että jäisin kotiin kun osa-aikatyö ei ollut mahdollista, sijaan että olen ylipitkistä työpäivistä uupunut, koska piti sitä parempana vaihtoehtona myös sydänvian kannalta
Voimme toki koska tahansa muuttaa pois kaupunkiin täältä, ja teen jälleen 100% työaikaa eikä teidänkään täällä tarvi arvostella silloin. - Just näin
fuuga kirjoitti:
-Olen korkeasti koulutettu ja voin vallan hyvin elättää itseni jos mieheni minut jättää. Minulla on tutkinto, joka antaa pätevyyden tiettyihin virkoihin, ja työllistyn kyllä samantien varsinkin jos muutan maalta pois.
-työtä alle 2 tunnin ajomatkan päästä löytyy silloin tällöin, varmasti tulevan vuoden sisällä löydän tällaisen oman alan työn
-mieheni itse toivoi että jäisin kotiin kun osa-aikatyö ei ollut mahdollista, sijaan että olen ylipitkistä työpäivistä uupunut, koska piti sitä parempana vaihtoehtona myös sydänvian kannalta
Voimme toki koska tahansa muuttaa pois kaupunkiin täältä, ja teen jälleen 100% työaikaa eikä teidänkään täällä tarvi arvostella silloin.''Minulla on tutkinto, joka antaa pätevyyden tiettyihin virkoihin, ja työllistyn kyllä samantien varsinkin jos muutan maalta pois.''
Älä mee sanomaan. Nykypäivänä ei olis ihme vaikka sut irtisanottais nykyisestä työstäs vaikka olisit kuinka hyvä siinä.
- KALLE KELLO
Muutoksen tuulilla ei näytä olevan elämisen todellisuudesta tässä paskalääväsuomessa mitään tietoa. Ne joilla yleensä töitä vielä on ja vielä ihmeellisempää jos molemmilla puolisoilla sitä on, niin jos senkään vertaa tiedät/tajuat/ymmärrät, niin 85-90% työtätekevien palkoista on keskitasoa, uskallan melkein veikata että yhteensä tulot on n 5000/kk miinus verot, miinus tyel, miinus sitä ja miinus tätä, niin olisiko yhteensä summa kolmen tonnin kieppeillä, miinus asuntolaina tai vuokra, miinus sähkö, miinus vesi, minus vakuutukset, miinus sitä ja tätä..Huomio että kaikki edellä mainitut nousee joka vuosi vähintään sen 5 % vaan ei palkat.. Koita nyt ymmärtää. että tässä paskalääväsuomessa on PAKKO olla molempien töissä, kyllä varmasti joka nainen ja MIESKIN olisi kotona, jos yhden palkalla pärjäisi.. Mistä näitä aloittajien tapaisia valopäitä oikein sikiää. Taitaa tälläkin valopäällä olla kokkareiden puoluekirja
- Sopii minulle
Varmasti moni nainen tätä vastustaa, mutta minä jäisin kyllä erittäin mielelläni vaikka kokonaan kotiin. Tai tekisin jotain 4 tunnin työpäivää. Hoitaisin kodin ja lapset ja laittaisin ruoat. Ainoa asia, mikä huolestuttaa, on että miten sitten kävisi, jos juuri ennen eläkeikää tulee ero.
Tässä olisi paljon koko perheen kannalta hyviä puolia. Puoliso saa tulla puhtaaseen kotiin ja valmiiseen ruokapöytään. Yhteistä aikaa jää enemmän.- -.-.-.-.-.-
joo, jäishän tässä kuule moni muukin nainen mieluusti kotia, ei olis työstressiä eikä mitää muutakaan liibalaabaa. Mutta kun, elämme 2000 lukua! elämä onnnn, mee töihi
- ..........
Kuka maksaa sinkkunaisen elämän, kun osa-aikatöiden palkka ei riitä elämiseen?
- pet4
Ex mieheni ei olisi millään päästänyt minua töihin. Hän oli järjestelmällisesti
koettanut hajoittaa perhettämme. Meillä oli poika ja tytär, hän kuljetti poikaa joskua
mukanaan kun naistapaamisltaan ehti. Me emme kulkeneet missään koko perhe.
Tämä oli suunniteltua, hän varmaan ajatteli että kun minä en ole töissä niin hän voi sitten jättää mnut puille paljaille ja avioitua jonkun kanssa , niistälukuisista naisitaan. Minä sitten vaan lähdon töihin, oltuaini 10 vuotta lastenhoitajana.
Sitten hain hänestä avioeron ja sain tietenlkin molemmat lapset itselleni.
Nyt vanhana saan hyvin pientä eläkettä koska olin niin kauan pois työelämästä.
Älkää vain naiset suostuko tällaiseen sitten kun mies hakee nuoremman, niin
siinä sitten ollaan. Älkää koskaan luottako miehiin, vain iytseenne. - auttakaa enemmän
kyllä ne miehet auttaa nykyään, mutta ei tarpeeksi. miehet myös osa-aikatyöhön niin voivat enemmän auttaa lastenhoidossa.
- WHATEVER
OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ. OLEN NAINEN JA ETSINYT TYÖTÄ (TURHAAN) SEKÄ OPISKELLUT (TURHAAN) YLI 20 VUOTTA. lISÄBONUKSENA MIEHEN KODIN JA LASTEN HOITO. JEE.
- Uusi emansipaatio
Kyllä. Perheenäitien jääminen kotiin hoitamaan lapsia ratkaisisi monta yhteiskunnallista ongelmaa. Lapsetkin olisivat tasapainoisempia kuin päiväkodissa kasvatettuina. Tämä ei tyydytä nykynaisen pohjatonta kunnianhimoa tietenkään. Perheen lisäksi on hankittava loistava ura ja töissä päihittää miessukupuolen edustajat.
- ONNELLINEN ELÄMÄ
Kannatan naisten kotiin jääntiä hoitamaan lapset ja kotitalouden, meillä on ollut tämä periaate.Lasten synnyttyä 2kpl vaimo jäi kotiin lapsia hoitamaan ilomielin,vain minä isänä kävin töissä tienaamassa, asunto oli pieni 1h ja keittiö joka sai väistyä ajanmyötä kun rakensin uuden vanhan tilalle eikä siinä vaimon rahoja tarvittu,vaimo hoiti omanosansa kotitöistä eikä marissut.Nykyisin näyttää miehet olevan tyhjänpäiväisiä suunsoittajia jotka enemmän istuu ja ihmettelee ja laittaa vielä vaimonsakin tienaamaan että jotain näkyvää saavat,raukat.Meillä on nykyisin talo ja sivuasunto,talousrakennuksia ja yksi vain puuttuu,ei ole velkaa yhtään elämä on rauhaisaa ja nämä alussa mainitsemat lapset käyvät omien lasten kanssa joka viikonloppuna,tää on sitä onnea.
- sinkku.
Suurin osa naisista haluaa palvella miehiä vaikka mies kohtelee naista huonosti, jopa pettää haukkuu ja mies vaan juopottelee usein eikä välitä naisen tunteista yhtään. Naiset siltin pesee miehen pyykit ja tekee ruokaa kun mies katsoo telkkaria ja juo olutta. Ja tästä kaikesta mitä nainen saa, ei mitään ja nainen vielä antaa pil.lua miehelle vaikka mies kohtelee huonosti.
- Älyhoitaas
jeps, ja koska naisten ansiot jäisivät reilusti pienemmiksi kuin miesten ( siis jääväthän ne joka tapauksessa pienemmiksi äitiyslomien ja hoitovapaiden vuoksi) voi nainen sitten hyvillä mielin kitkutella sillä minimieläkkeellä vanhuuden päivinään, koska eläkettä ei kertynyt kuin nimeksi.
- lalalalla
Voi hyvää päivääää.... eletään vuotta 2014. naiset käy töissä yhtälailla ku miehetki. piste
- porvarisnaiset
Aloittaja ei kyken katsomaan maailmaa kuin keskiluokan näkökulmasta. Pienituloiset duunari miehet joita on Suomessakin pilvin pimein eivät pysty maksamaan yksin asuntolainaa tai elättämään perhettään.
- vapaus työtuloihin
Suomessa on paljon sellaista mitä ei pysty tekemään, kuten ennen. Ennen oli vapaus valita. Ennen jokainen käytti järkeään ja voimiaan/ahkeruuttaan ja tulos oli sen mukainen. Perheenisä laittoi kaiken resurssinsa työntekoon, kun perhe kasvoi. Näin ei ole enää. Yhteiskunta säätelee kuviot tarkoin. Vaikka näennäinen tasa-arvo onkin , perustuu se tarkkaan syyniin ja määrätyn polun valintaan. Sittenkään ei mikään ole varmaa. Onhan selvää, että monen lapsen äiti on täysin loppu, kun hän hierarkian alimpana riepunukkena yrittää selviytyä kaikista käsketyistä hommista päivän aikana. Sitten pienellä palkallaan yrittää keksiä ja venyttää eurojaan ja vastata vaikkapa 5 koululaisen esittämiin vaatimuksiin. Usein on perheenisän ja -äidin tulot samaa luokkaa???
Elämme kuin torppariaikaa, jolloin torppariperhe oli renkinä kartanolle . Silloin sentään kunnioitettiin torppariäitiä niin, että pesimisrauha imetyksineen ja vauvanhoitoineen oli äideille selviö. Maamme -70-luvun alussa alkanut "torpparikausi" ryösti äidit kokonaan 9-10 tuntia päivittäin pois lastensa luota. Samalla ruokapalkalla kuitenkin.
Elikkä milloinkahan Suomalainen perhe-elämä palaisi takaisin edes sille tasolle, mikä vallitsi -60-luvulla. Ahkera mies sai itse nauttia kättensä töistä ja leventää perheensä leipää. Mitä enemmän peltoa raivasi ja lehmiä lisäsi, sitä enemmän oli leipä taattu ja lapsilla oli OIKEA OPPI TYÖHÖN!
Ei tunnettu sanaa KOTIROUVA vaan ITSELLINEN PERHEENEMÄNTÄ. Sitä arvostetumpi, mitä suurempi perhe eli työvoima leivän lisäämiseen25!
- nakkivarass
No ei ole nyt ihan puolue-ohjelmasta tämä ehdotus :D
http://tinyurl.com/syndett
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.733664Kesä, kesä!
Veikkaan, ettet juuri nyt ikävöi minua, ehket enää koskaan? Näkemättömyys on laimentanut tunteet, ja katselet iloisena k91991Miksi sanotaan että Suomella on suuri armeija, tykistö jne.
Asioita tarkemmin seuranneet tietävät että tuolla Ukrainassa palaa kuukaudessa sen verran mitä Suomella on kokonaisuudes2261323- 1341210
- 1001073
- 1091055
Miksi nuori ottaa hatkat? Rajut seuraukset: seksuaalinen hyväksikäyttö, väkivalta, huumeet...
Lastensuojelu on kriisissä ja nuorten ongelmat kasvussa Suomessa. Hatkaaminen tarkoittaa nuoren luvatta poistumista omil701010- 60974
Shokki! Suuri seikkailu -kisassa todellinen jättiyllätys - Tämä muutos järkyttää varmasti monia!
No nyt on kyllä aikamoinen ylläri, peli todellakin kovenee…! Lue lisää: https://www.suomi24.fi/viihde/shokki-suuri-seik6965- 35876