Oletteko eronneet?

Miten kävi?

Jos, niin kertokaapa REHELLISESTI, onnistuitteko luomaan itsellenne paremman, onnellisemman elämän eron jälkeen?

Tuo varmasti onnistuu siinä tapauksessa, jos suhteessa on ollut väkivaltaa, alkoholia, jatkuvaa pettämistä. Mutta jos yrittää lähteä suhteesta, missä periaatteessa on kaikki "hyvin", mutta tympäsee toisen naama ja halua vielä kohentaa elämäänsä, niin onnistuukohan monellakaan?

219

5765

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nkmkuh

Voi olla vaikea päästää menneestä irti jos periaatteessa on kaikki hyvin. Uudelle ei ole tilaa elli vanhasta pysty luopumaan.

• Nyfiken

En ymmärrä miksi sait miinuspeukkuja silläainakin minun mielestäni kiteytit hyvin. Liian moni roikkuu vielä tunteineen vanhassa suhteessa, joko vihassa tai mustasukkaisuudessa, ja kehitys ihmisenä pysähtyneenä kuin seinään.

• ei parane
        Nyfiken kirjoitti:

En ymmärrä miksi sait miinuspeukkuja silläainakin minun mielestäni kiteytit hyvin. Liian moni roikkuu vielä tunteineen vanhassa suhteessa, joko vihassa tai mustasukkaisuudessa, ja kehitys ihmisenä pysähtyneenä kuin seinään.

Kaipaatko Aloittaja rakastumisen tunnetta? Tottakai se uusi vähän aikaa tuntuu hyvältä, mutta arki se tulee taas joskus vastaan. Sen takia pappi kysyy että tahdotko?

• ronkkirungen
        Nyfiken kirjoitti:

Kysyme minua tietenkin naimisiin tai naimaan tai vasteineena, huvin kohteeksi, kylällä /kylän tytöt ja pojat ja sukulaiset, tämä vasta jotain vastavetoa jo kun lähtökohdiltanikin oli onnettomuus, kartalta

• En mä ainakaan pysty luopumaan.Aikaa e vie ja ehkä tosi paljon:(

• vaihtamalla parani.

Olen eronnut ja olen uudessa liitossa ollut kauemmin kuin ekassa.

Entistä en ole haikaillut, enkä huolisi takaisin. Onneksi asuukin niin kaukana ettei kävele vastaankaan kuin ehkä kerran kymmenessä vuodessa.

• Elämäon suunnittelua

Täytyy sanoa, että vaihtamalla parani. Entinen vaimo alkoi väljähtyä päältä ja sisältä niinpä päätin sitten heivata vanhan ulos ja vaihdoin puolta nuorempaan aasialaiseen. Parhaita päätöksiä elämässäni. Yksi elämä niin mitä sitä uhraamaan jonkun hiiren takia.

Sanoisin muillekin miehille, että se ero tulee joka tapauksessa: Jos et sinä eroa niin muija lähtee niin mitä sitä hannaamaan, päätöksiä peliin vaan. Sitä paitsi nuorella on timmi kroppa eikä aasialaiset naiset eroa niin, että elämään tulee virtaa ihan kummasti ja loppuelämäänkin voi suhtautua rauhallisin mielin.

• eräs vaan
        Elämäon suunnittelua kirjoitti:

Täytyy sanoa, että vaihtamalla parani. Entinen vaimo alkoi väljähtyä päältä ja sisältä niinpä päätin sitten heivata vanhan ulos ja vaihdoin puolta nuorempaan aasialaiseen. Parhaita päätöksiä elämässäni. Yksi elämä niin mitä sitä uhraamaan jonkun hiiren takia.

Sanoisin muillekin miehille, että se ero tulee joka tapauksessa: Jos et sinä eroa niin muija lähtee niin mitä sitä hannaamaan, päätöksiä peliin vaan. Sitä paitsi nuorella on timmi kroppa eikä aasialaiset naiset eroa niin, että elämään tulee virtaa ihan kummasti ja loppuelämäänkin voi suhtautua rauhallisin mielin.

Otitko Thaimaalaisen? He ovat laihoja, lyhyitä, ohut hiuksisia ja lättä nenäisiä.. Heitä ei voi sanoa todellakaan kauniiksi, mutta makunsa kullakin :)

• Tosimies2
        Elämäon suunnittelua kirjoitti:

Aasialainen nainen varmaan sopii pienikaluisille miehille, mutta minulle sellainen voisi olla vähän liiankin "timmi".

• Hyvin kävi

Syyt eroon olivat selvästi painavammat kuin pelkkä kyllästyminen toisen naamaan, ja elo eron jälkeen on ollut selvästi parempaa ja onnellisempaa.

• *kaikkiok*

Samaa mieltä

Aloittajan kommentti : "suhteesta, missä periaatteessa on kaikki "hyvin", mutta tympäsee toisen naama ja halua vielä kohentaa elämäänsä, niin onnistuukohan monellakaan?" olis varmaan perhepalaverin paikka.
        Tuossa tapauksessa jos syitä ei ole muita, kannattais varmaan harkita ainakin tuhat kertaa onko syytä lähteä sellaisesta suhteesta, missä kaikki on periaatteessa hyvin!

• Nyfiken

Ei eroon tarvita väkivaltaa tai päihdeomgelmaa, pelkästään rakkauden muuttuminen sisar/veli tunteeksi riittää. Kun aviosuhde toisen kanssa alkaa tuntuu melkeinpä insestiltä (!) on syytä erota.
      Tietysti sitä kaipaa välillä niitä hyviä aikoja joita on ollut exän kanssa, mutta ne täytyy osata asettaa elämään kuuluviksi ja on hyvä muistaa kiittää exää niistä.

Moni sanoo että Ennen Wanhaan avioliitot kestivät läpi elämän ja niin varmaan olikin koska eliniät olivat lyhyemmät ja toisinaan, tai ehkä aika useinkin, puolisoiden eri-ikäisyys melko suurikin. Jos siis silloin Ennen Wanhaan liitto kesti esi, 17v niin aika monella nykyparilla se saattaa kestää saman ajan.

Koska elinikämme, terveytemme on pidentynyt, elämäntilanteet muuttuvat ja eroon pikemminkin kasvetaan kuin hankkiudutaan, niin täytyyhän se muutos hyväksyä. Oli sitten ns. jättäjä tai jätetty, aina se ero kirpaisee mutta ajalla on kumma tapa parantaa haavat, jos antaa siis antaa jana tehdä niin. Vastaanhangoitteleva kärsii taatusti.

Eron jos ottaa vastaan kuin vatsataudin niin helpommalla pääsee.

• sitroen.

Ei se elinikä ole juuri pidentynyt muuten kuin se keskimääräinen elinikä. Toisin sanoen ennen kuoltiin kaikenikäisinä, nykyään pääasiassa vanhoina. Oli niitä yhtä vanhoja ennenkin kuin nykyäänkin.
        Sanon tämän lähes 30 v sukututkimuskokemuksellani.

• Nyfiken
        sitroen. kirjoitti:

Ei se elinikä ole juuri pidentynyt muuten kuin se keskimääräinen elinikä. Toisin sanoen ennen kuoltiin kaikenikäisinä, nykyään pääasiassa vanhoina. Oli niitä yhtä vanhoja ennenkin kuin nykyäänkin.

No tuota hain vastauksessani, lavertelin vain liian laveasti, sinä osasit kiteyttää.

• vanha?mummo

Kyllä tässä vielä ennen sotia syntyneessä sukupolvessa pitkät liitot olivat tavallisia, ja ovat vieläkin - onhan heistä osa hengissä ja yhdessä. Ja monella paljonkin enemmän kuin 17v. Suomesta löytyy tästä ikäpolvesta varmaan satoja ellei tuhansia yli 50 vuoden avioliittoja. Se on sitten eri asia ovatko he onnellisia vai eivät ja jos he olisisivat syntyneet vaikka 40 vuotta myöhemmin niin harva noista liitoista olisi kestänyt noin pitkään. Mutta ennen oli erilaiset asenteet eikä se eroaminenkaan ollut niin helppoa ja hyväksyttävää, ja ehkä elämästä ei ylipäätään haettu koko ajan sitä täydellistä onnea. Riitti kunhan kituutettiin hampaat irvessä ja jotenkin kitkuteltiin päivästä toiseen.

• Tosimies2
        sitroen. kirjoitti:

Lapsuuden aikainen naapurini oli naimisissa saman naisen kanssa 70 vuotta. Se on hatunnoston arvoinen asia.

• tlr 56

periaatteessa kaikki oli hyvin
      mutta periaatteessa siitä kumminkin jotain puuttui
      kymmenen vuotta oli tarpeeks
      mutta nyt tää kakskytviis vuottakaan ei oo
      antanu minkäänlaista ajatusta avioerosta
      mulla kannatti
      koska molemmat saatiin uudet hyvät elämät.

• Saudade

Puolisolla oli alkoholin liikakäyttöä ja väkivaltaista käytöstä ja henkisesti kiusasi mua, kun olin vauvan kanssa Vain kotona. Puoliso luuli, että hän työssäkäyvänä voi käyttäytyä miten vaan, kuin hidalgo, kun olemme riippuvaisia hänen tuloistaan.
      Erotessa olin silti tavattoman onneton ja asioiden järjestäminenkin vaati kovasti työtä pitkän liiton jälkeen. Joten enpä olisi arvannut, että olen nyt 10 vuotta eron jälkeen onnellisempi kuin koskaan ennen ja onnellisempi kuin olisin osannut kuvitellakaan. Mun suvussa ei avioeroja ollut ja siksi se eroni oli lähisuvulle merkillistä ja kamala epäonnistuminen minulla. Sieltä suunnasta ei tukea tullut.
      Ikinä en olisi eronnut ilman puolison täysin kestämätöntä käytöstä minua ja lapsia kohtaan. Tykkäsin hänestä, läheisyydestään ja tekemisistään ja hyväilin usein hänen työtä tehneitä käsiäänkin. Hänen piirteistään lapsissamme pidin ja pidän yhä.
      Jos liittomme olisi kestänyt olisi rakkauteni kasvanut vuosi vuodelta.
      Kauan kesti eron jälkeen, että luulin näkeväni hänet kaupungilla ja se olikin ihan outo mies. Nyt en enää kaipaa häntä. Yksin olen, kun en kovasti ole etsinyt miestä eikä ole ketään sellaista miestä tullut kohdalle, jota ilman ei ole parempi elellä.

• tuleva yksinäinen

pohdin ja pohdin samankaltaisia asioita..Onnistunko? On kuitenkin kysymys miten elän loppuelämän..Nykyinen liitto on ollut hankala ja sisarsuhde pitkään.Kuitenkin kaikki on tavallaan hyvin nykyään kun vaimo on tehnyt suuren korjaukliikkeen.Ei edes uskoisi samaksi kuin kymmenen vuotta sitten. Päätöksen olen erosta tehnyt jo vuosia sitten..Toteutus on todella vaikeaa.On monta tekijää mitkä vaikuttaa tilanteenseen.Ei valinnan vaikeus kun minulla on hyvä suhde toiseen naiseen,mutta en voi tietää että toimiiko uusi suhde ja kaikki tulisi muuttumaan..Asunto ja jopa asuinpaikkakunta.Aikuiset lapset ei taatusti ymmärrä koko tilannetta.Miksi erota tässä iässä.?Muista hyvin tilanteen kun tuttava pariskunta erosi noin minun ikäisenä.En voinut ymmärtää että miksi ihmeessä..Olin jopa vähän huvittunut kun itse olin vasta 22v Minun täytyy oikein virkistää muistia että tajuan kuin huonosti minua kohdeltiin ja petostakin tiettävästi oli,mutta ei minun puolelta,ei ainakaan merkittävää tai mitään suhteeseen viittaavaa.Nyt olen tavallaan nurkkaan alettu ja on pakko tehdä päätös.Tai siis toteuttaa aiempi päätös.Minua ei kukaan painosta mut tunteet painostaa kun omatunto soimaa ja käy sääliksi vaimo kun osaa olla todella kiltti ja auttavainen.On kiinnostunut minun asioista,jopa työstä mitä teen.Kaikki muu puoltaa jatkamaan avioliittoa paitsi tunteet.Paha paikka tulossa..

• Nyfiken

Huhhuh... Sait sanattomaksi. Jotain siis tapahtuu, toivottavasti kummallakin on rittävästi voimaa.

• Missä Mies

Huomioni kiinnittyi tähän:
        "kun minulla on hyvä suhde toiseen naiseen"

Vaimosi puolesta ehkä oli aiemmin petosta mutt miten sinun laitasi nyt? Petät molempia naisia ja myös lapsiasi. Ole mies ja tee päätös johonkin suuntaan. Kipeää se tulee käymään joka tapauksessa ja mitä kauemmin vitkutelet, sitä kipeämpää käy.

Ja kuten joku jo tuolla aiemmin sanoikin: arki se tulee uuteenkin suhteeseesi.

• tuleva yksinäinen

Olen lukenut ketjun ja jäin ihmettelemään mietitkö lainkaan mitä puolisosi haluaa? haluaako hän roikkua löysässä hirressä vai haluaisiko hänkin vapauden rakentaa omaa elämäänsää joka perustuu muuhun kuin valheeseen. Varastat häneltä epärehellisesti hänen uuden elämänsä päiviä.
        Tunnista omat vikasi, äläkä hae niitä vain suhteestasi ja puolisostasi.

• korjaus
        tuleva yksinäinen kirjoitti:

Olen lukenut ketjun ja jäin ihmettelemään mietitkö lainkaan mitä puolisosi haluaa? haluaako hän roikkua löysässä hirressä vai haluaisiko hänkin vapauden rakentaa omaa elämäänsää joka perustuu muuhun kuin valheeseen. Varastat häneltä epärehellisesti hänen uuden elämänsä päiviä.

siis en ole tämä ketjun tuleva yksinäinen, vaan halusin osoittaa tämän viestini hänelle

• tuleva yksinäinen

En minä sitä köyttä laittanut.Nähtävästi hän tällaisen liiton tahtoi.En minä.On minussa vikaa kun annoin kaiken tapahtua.Luotin liikaa ja uskoin hänen sanaansa.En juoruja.Tietenkään en tahallaan elä näin ja tällainen elämä on raskasta.Olen miettinyt myös että olisiko parempi jos olisin ollut sairaan mustasukkainen ja seurannut kaikkea..Tai kieltänyt menemästä minnekkään missä voi tavata jonkun..Siis haloo..Onhan tietysti minussa jokin vika jos toinen oli parempi.En ole yläpuolella enkä voittaja mut en enempää häviäjä kuin hän.

• tuleva yksinäinen kirjoitti:

En minä sitä köyttä laittanut.Nähtävästi hän tällaisen liiton tahtoi.En minä.On minussa vikaa kun annoin kaiken tapahtua.Luotin liikaa ja uskoin hänen sanaansa.En juoruja.Tietenkään en tahallaan elä näin ja tällainen elämä on raskasta.Olen miettinyt myös että olisiko parempi jos olisin ollut sairaan mustasukkainen ja seurannut kaikkea..Tai kieltänyt menemästä minnekkään missä voi tavata jonkun..Siis haloo..Onhan tietysti minussa jokin vika jos toinen oli parempi.En ole yläpuolella enkä voittaja mut en enempää häviäjä kuin hän.

Tuleva yksinäinen, se menee toisaan niin että kumpikin on vastuussa erosta. Joko kumppanit vahvistaa toisiaan, tai kaataa toisiaan :/ Esimerkkinä oma ero ja avioliitto, kun toinen vaati, minä heittäydyin marttyyriksi... ei kovin rakentavaa sekään.

Mutta tulin tänne kommentoimaan siksi, että halusin sanoa seuraavaa:
        Vaikka sinä olet se joka päätät teidän erosta, vaimosi on ihan yhtä lailla vastuussa siitä että olette ajautuneet tuohon tilaan. Tämä ajatus lohdutti minua aikoinaan.

• Tuleva yksinäinen:
        Älä eroa. Klassinen moka. Olemme molemmat jo vanhoja, minä 56 ja sinä jotain muuta.
        Meillä kaikki on eilistä, mutta siihen eiliseen voi rakentaa. Tee hyvä suhde vaimoosi ja elä niilä palikoilla,jotka sinulla on. Huomista on vain rakentaminen vanhan päälle. Alusta emme voi enää alkaa. Näin vain on tässä iässä. Älä ala yksinäistä elämää.
        Voimia.

• Onnellinen nainen
        Nyfiken kirjoitti:

Huhhuh... Sait sanattomaksi. Jotain siis tapahtuu, toivottavasti kummallakin on rittävästi voimaa.

Olen eronnut jo 30 vuotta sitten . En ikinä ota enää uutta miestä riesakseni . Olen tosi onnellinen yksin .

• petollisuusvääristää

Tuossapa sen syyn sanoit: "minulla on hyvä suhde toiseen naiseen"! Älä ihmettele, ettei oma kiinnosta ja tunnet sellaisia tunteita kuin tuossa selvittelet. Syy on oma likainen sisimpäsi, omatuntosi, koska olet pettänyt vaimoasi, joka sentään yrittää kaikkensa, jos on SINUN takia muuttunut niin, että itsekin sen huomaat! Typerys olet, jos oman, vanhan liittosi särjet ja lähdet jonkun ei-sinulle-kuulumattoman mukaan! Siis pettäjille itselleen käy juuri noin: tunteet omaa kohtaan kuolee ja vieras alkaa viehättää. Syy on ainoastaan siinä pettäjässä itsessään. Kukaan ei petä tietämättään ja valitsemattaan, pettääkö vai ei.
        Mene itseesi, itsekäs mies, ja katso peiliin, missä syy tunteisiisi. Vaimossasi ei taida olla mitään syytä!

• Loppumatka yksin

Ensimmäinen ero oli aika helppo, sillä olin tehnyt mielessäni eroa jo niin monta vuotta etukäteen. Toinen ero oli paljon vaikeampi, olin mielessäni kuvitellut jo meille yhteisen loppuelämän. Ero oli välttämätön, vaikka olikin vaikea päätös, sillä tajusin lopulta toisen rakkauden olevan vain sanojen helinää, teot jäivät puuttumaan.

• Pp -57

Kuin sanasta sanaan minun tuntemukseni. 25-vuotisesta liitosta ei ollut vaikea lähteä, mutta tästä 3-vuotisesta suhteesta, joka minun puolestani olisi saanut kestää loppuelämän, oli paljon vaikeampi irroittautua. Vaikka toinen viimeiseen saakka vakuutti rakastavansa, oli yhteydenpito muihin naisiin heti menossa, kun selkäni käänsin.
        Nyt vuoden verran yksin ja ehkä loppuelämä.
        En kuvitellut, että on näin vaikea löytää kumppania, jos on vähänkään "kranttu".
        Yksin parempi kuin huonon kumppanin kanssa.

• 40 vuotta yhdessä
        Pp -57 kirjoitti:

Kuin sanasta sanaan minun tuntemukseni. 25-vuotisesta liitosta ei ollut vaikea lähteä, mutta tästä 3-vuotisesta suhteesta, joka minun puolestani olisi saanut kestää loppuelämän, oli paljon vaikeampi irroittautua. Vaikka toinen viimeiseen saakka vakuutti rakastavansa, oli yhteydenpito muihin naisiin heti menossa, kun selkäni käänsin.
        Nyt vuoden verran yksin ja ehkä loppuelämä.
        En kuvitellut, että on näin vaikea löytää kumppania, jos on vähänkään "kranttu".
        Yksin parempi kuin huonon kumppanin kanssa.

Tässäpä oiva esimerkki siitä, kuinka HELPPO on jättää se vanha, urautunut ja jo liiankin tuttu liitto ja hypätä uuteen, joka useimmiten osoittautuu niitä toisia, ko,ansia ja neljänsiä kierroksia kiertävien oravanpyöräksi, jossa huomaa, että väärä valinta tuli tehtyä, mutta myöntää ei enää voi ... omaa typeryyttään!

• "Kierrättäjä"
        40 vuotta yhdessä kirjoitti:

Tässäpä oiva esimerkki siitä, kuinka HELPPO on jättää se vanha, urautunut ja jo liiankin tuttu liitto ja hypätä uuteen, joka useimmiten osoittautuu niitä toisia, ko,ansia ja neljänsiä kierroksia kiertävien oravanpyöräksi, jossa huomaa, että väärä valinta tuli tehtyä, mutta myöntää ei enää voi ... omaa typeryyttään!

Minä kai elän tuossa "oravanpyörässäsi", mutta mitä sitten?

Nyt olen päälle 34v ja menossa neljäs suhde. Ekan miehen kanssa oli paljon hienoja hetkiä yhdessä ja yhteisiä harrastuksia, mutta arkipäiväinen asioiden hoitaminen oli meillä aivan eri luokkaa. Minä olen aina ollut täsmällinen ja tarkka töistäni ja sovituista kelloajoista. Mies taas meni töihin jos sattui jaksamaan. Yleensä ei jaksanut sinne herätä. Ihmetteli potkujaan. En ole kertaakaan katunut lähtöäni.

Toinen suhde oli se jokaisen anopin unelma. Mies kävi töissä, harrasti, oli yhteinen oma talo ja kaikin puolin muutenkin niiiiiiiiin täydellinen suhde kun mitä kuvitella saattaa. Tuli lahjoja ja kukkia merkkipäivinä, joita mies ei koskaan unohtanut ja käytiin ulkona syömässä oikein romanttisia illallisia. Meillä ei vaan ollut lopulta mitään yhteistä ja arkipäivisin sain kuulla, kuinka pukeuduin väärin, puhuin väärin, mulla oli vääriä kavereita, väärä työpaikka... Oikeastaan ihan kaikki oli väärin. Jatkuvasti oli rivien välistä luettavissa, että en ollut se nainen jonka mies olisi halunnut ja kovasti se koitti minusta omanlaistaan muokata. Oli joutunut "tyytymään" minuun kun ei muitakaan kuulema saanut. Se suhde oli sitten siinä. Minä en tuollaista kuuntele. Eron hetkellä olinkin sitten se ihan maailman paras nainen ja hänelle koko maailma, mutta siinä vaiheessa se oli jo myöhäistä. En ole kertaakaan katunut eroani, vaikka varmasti olisimme voineet näennäisesti elää "onnellisena yhdessä" lopun elämäämme. Minulla on uskomattoman pitkä pinna, mutta kun se katkeaa, niin se on lopullista.

Kolmas mies oli lopulta kaikin puolin täysi katastrofi. Alku toki oli yhtä onnen huumaa ja vaaleanpunaisia pilviä ja mitä ihaninta ja mahtavinta rakkautta. Oikein sellasta satukirjalaatua. Tiesin jo alussa, että se suhde ei kauaa kestä, mutta mitä sitten. Annetaan palaa niin kauan kun sitä onnea ja auvoa kestää. Suhteen loppu oli sitten elämäni vaikeinta ja pahinta aikaa, mutta sekin on nyt takanapäin. Enkä lopulta tuotakaan suhdetta ja siitä eroa kadu. Siitä katastrofista seurasi jälkikäteen paljon hyvää ja toteutuneita pitkäaikaisia unelmia elämässäni.

Nyt on reilut neljä vuotta katseltu nykyistä miestä, eikä eroaminen ole tullut mieleenkään vielä tässä vaiheessa. En ole onneni kukkuloilla, umpirakastunut, seksielämämme ei ole yhtä jatkuvaa ilotulitusta. Silti olen kuitenkin onnellisempi tällä hetkellä, kun ehkä kertaakaan aiemmin elämässäni. Emme haaveile yhteenmuutosta, emme tule hankkimaan lapsia, emmekä ole ajatelleet ikuista rakkautta yhdessä. Menään päivä kerrallaan niin kauan kun molemmista hyvältä tuntuu. Kumpikin meistä vaatii paljon omaa tilaa ja on melkoinen jääräpää. Olen vapaampi kun koskaan, vaikka samalla olen myös sitoutuneempi kun koskaan. Nyt minua kunnioitetaan aidosti ihmisenä, juuri sellaisena kun olen. Nyt minulla on se aidosti tasavertainen parisuhde.

Ehkä tämä nykyinen suhteeni kestää lopun ikää, ehkä ei. Sen näkee sitten aikanaan. Jos ei kestä, niin sitten katellaan jotain muuta. Ei minua pelota elää yksinkään. Minun on turha koittaa pakottaa itseäni siihen suomalaiseen peruspeheen malliin, koska minusta ei siihen ole. Ihmiset puhuvat aina vääristä ja oikeista valinnoista, mutta minulle ne ovat vain valintoja. Olen monta kertaa eläissäni valinnut tietoisesti "väärinkin", koska sillä hetkellä elämää se valinta on tuntunut "oikealta". Olen täysin tietoinen siitä, että tällä ajatusmallilla ja asenteella en todennäköisesti koskaan tule rakastumaan siihen "tuttuun, turvalliseen ja tavalliseen" perusmieheen, jonka kanssa voisimme elää onnellisina elämämme loppuun asti. Tämä on täysin tietoinen valinta. Yhtäkään eroa ja tehtyä päätöstä en kadu elämässäni, koska ilman niitä en olis nyt tässä vaiheessa, jossa kaikki on mitä parhaimmin.

Liian moni tuntuu tyytyvän jonkinlaiseen suhteen irvikuvaan. Ollaan nyt ton kanssa ku ketään muutakaan ei enää saada, tai ollaan vaan tottumuksesta kun ollaan oltu yhessä jo niin pitkään, tai ei vaan osata tai uskalleta elää yksin. Sitten valitetaan jatkuvasti, kuinka tuo toinen sitä ja tätä ja ei koskaan tätä jne. Ajaudutaan pettämisiin, koska ei kuulema ole kohteliasta tai hyvien tapojen mukaista jättää toista. Haetaan seikkailua elämään, koska siinä omassa suhteessa ei ole elämää. On myös mustasukkaisia puolisoita, ketkä eivät anna sen toisen pitää minkäänlaista omaa elämää suhteen aikana. Kaikki tämä on mielestäni turhaa ja typerää elinpäivien tuhlaamista. Toisille se tuntuu kuitenkin sopivan, tuo jatkuva purnaaminen ja valittaminen tyhmästä puolisosta. Suotakoon siis se elämä heille.

Erotkaa tai olkaa eroamatta, mutta olkaa varmoja päätöksistänne.

• Kokenut....

"Kuitenkin kaikki on tavallaan hyvin nykyään kun vaimo on tehnyt suuren korjaukliikkeen.Ei edes uskoisi samaksi kuin kymmenen vuotta sitten."

Tuleva yksinäinen, millaisen korjauksen vaimosi teki? Mitä ikäluokkaa olet?
      Se uuden suhteen kestävyystodennäköisyys heti eron jälkeen on lähes nolla.

• Alter ego

Ei välttämättä, sanovat nuo parisuhdeammattilaisetkin. Eroon voi kuulemma kasvaa suhteen aikanakin.

• tuleva yksinäinen
        Alter ego kirjoitti:

Ei välttämättä, sanovat nuo parisuhdeammattilaisetkin. Eroon voi kuulemma kasvaa suhteen aikanakin.

Täsmälleen sanottu "Eroon kasvaa" Mutta kuin vanha sananlasku sanoo..Asiat pitkistyy niin ne mutkistuu.

Viime vuosien taakka on ollut kestämätön ja tunteet muuttuneet neutraaliksi.En olisi voinut uskoa itsestäni että hautoisin tällaista kun pidän sulasta sovusta ja turvallisesta elämästä,missä ei mikään muutu paljon.

Kokeneelle. Hän muuttui täydellisesti..On mahdotonta selittää mikä muuttui..Kaikki,ihan kaikki..Minusta tuli haluttu,atleeetti joka suoriutuu ihan mistä vaan..Kuin uusi teinirakkaus olisi täyttänyt tämän toisen ihmisen ja siti kosketus tuntuu minusta kuin puukon iskulta ja sitä en voi ymmärtää että miksi minun sielu,tai jokin perkuleen tunnekuohu saa tällaisen tuntemuksen aikaan..

Olen kuin jo vihainen itselleni kun en kykene vastaamaan tunteeseen.

Vaimon teoista en sano mitään vaikka tiedän että joku toinen mies olisi lähtenyt jo paljon aiemmin..Paljon vähemmästä.

Luulen että kasvoin eroon ja viivyttelin liian kauan ja nyt vaan ratkaisu on raskaampi ja saan kärsiä kaiken uudelleen.Harkitsevasta lunoteesta johtuen ei välttämättä ollut tällä kertaa apua.

Vähän yli 50v olen.Juuri sen verran että oikealla palstalla kirjoitan.

Ei näihin juttuihin mitään neuvoa teitysti ole,vaan jokaisen on ratkottava itse ja yksin ongelmansa.

• vhjfgjjj

Täsmälleen sanottu "Eroon kasvaa" Mutta kuin vanha sananlasku sanoo..Asiat pitkistyy niin ne mutkistuu.

Viime vuosien taakka on ollut kestämätön ja tunteet muuttuneet neutraaliksi.En olisi voinut uskoa itsestäni että hautoisin tällaista kun pidän sulasta sovusta ja turvallisesta elämästä,missä ei mikään muutu paljon.

Kokeneelle. Hän muuttui täydellisesti..On mahdotonta selittää mikä muuttui..Kaikki,ihan kaikki..Minusta tuli haluttu,atleeetti joka suoriutuu ihan mistä vaan..Kuin uusi teinirakkaus olisi täyttänyt tämän toisen ihmisen ja siti kosketus tuntuu minusta kuin puukon iskulta ja sitä en voi ymmärtää että miksi minun sielu,tai jokin perkuleen tunnekuohu saa tällaisen tuntemuksen aikaan..

Vaimon teoista en sano mitään vaikka tiedän että joku toinen mies olisi lähtenyt jo paljon aiemmin..Paljon vähemmästä.

Luulen että kasvoin eroon ja viivyttelin liian kauan ja nyt vaan ratkaisu on raskaampi ja saan kärsiä kaiken uudelleen.Harkitsevasta lunoteesta johtuen ei välttämättä ollut tällä kertaa apua.

Ei näihin juttuihin mitään neuvoa teitysti ole,vaan jokaisen on ratkottava itse ja yksin ongelmansa.

"Ei näihin juttuihin mitään neuvoa teitysti ole,vaan jokaisen on ratkottava itse ja yksin ongelmansa."

Tuohon haluaisin väittää vastaan, ystävällisesti tosin.
        Katsos, kun ihmisillä on usein ystäviä, tai tämmöisiä nettikeskustelukanavat, tai jopa ammatikseen kuuntelijoita, niin kannattaahan niitä hyödykseen käyttää. Aina sitä joku voi tuoda esiin jotain ihan erilaista näkökulmaa ja sitten oot itse hoomoilasena, että "jaa, eipäs tullu mieleen tuokaan aiemmin."

Kohtalotovereita sullekin löytyy, jos ei nyt tällä palstalla, niin tuolla avioero palstalla ainakin.

Itselleni kävi exän kanssa niin, että itkin ja anteeksi annoin kun petti, toisen kerran kun tuli fritsut kaulassa kotiin, niin... sydän hyppäsi kyllä hypyn mutta...miten se tuntuikin oikeastaan riemukkaalta? Ihan kuin olisin vain odottanut että hän olisi se, joka tekee jotain että saan erota? Etten olisi se, jota lapset syyttää? Tai jotain?

No, se on ollutta ja mennyttä javuoden kuluttua erostamme löysinkin jo mukavan miehen ja nyt olemme olleet yhdessä 6 v, aviossa kolme vuotta. Olin siis eroon kasvanut eikä tästä nykyisestä tullut mitään laastarimiestä.

• tuleva yksinäinen
        vhjfgjjj kirjoitti:

"Ei näihin juttuihin mitään neuvoa teitysti ole,vaan jokaisen on ratkottava itse ja yksin ongelmansa."

Tuohon haluaisin väittää vastaan, ystävällisesti tosin.
        Katsos, kun ihmisillä on usein ystäviä, tai tämmöisiä nettikeskustelukanavat, tai jopa ammatikseen kuuntelijoita, niin kannattaahan niitä hyödykseen käyttää. Aina sitä joku voi tuoda esiin jotain ihan erilaista näkökulmaa ja sitten oot itse hoomoilasena, että "jaa, eipäs tullu mieleen tuokaan aiemmin."

Kohtalotovereita sullekin löytyy, jos ei nyt tällä palstalla, niin tuolla avioero palstalla ainakin.

Itselleni kävi exän kanssa niin, että itkin ja anteeksi annoin kun petti, toisen kerran kun tuli fritsut kaulassa kotiin, niin... sydän hyppäsi kyllä hypyn mutta...miten se tuntuikin oikeastaan riemukkaalta? Ihan kuin olisin vain odottanut että hän olisi se, joka tekee jotain että saan erota? Etten olisi se, jota lapset syyttää? Tai jotain?

No, se on ollutta ja mennyttä javuoden kuluttua erostamme löysinkin jo mukavan miehen ja nyt olemme olleet yhdessä 6 v, aviossa kolme vuotta. Olin siis eroon kasvanut eikä tästä nykyisestä tullut mitään laastarimiestä.

Olet oikeassa.Tämäkin kirjoitus on jo terapiaa kun laittaa ajatukset jonnekkin.Yritin jopa hakea apua vuosia sitten..Olin uupunut eikä enää mikään tuntunut miltään.Työt meni päin p-eetä..Kuitenkin tulin sorvin" ääreen joka arkiaamu.En kai osannut lääkärille kertoa mikä vaivaa.Olin vain väsynyt.Kaikki kokeet tehtiin eikä fyysistä vikaa ollut..Ei edes korkea lepopulssi antanut lääkärille aihetta kysellä sen enempää..Pulssi oli lähes sata..Olo kuin olisin juossut satasen aidat..Söin särkylääkkeitä milloin niinkin kipuun..Epäilin että liika lääke aiheutti myös oireita ja laitoin lääkärin määräämän purkin kiinni..Sydän särkyy ei burana auta,totesin.Ystävät....Nyt kun merkkejä näkyy.Mitä aion.Osa ystävistä on kai vaihtanut puolta ja unohtanut millainen hän oli..He näkevät vain uuden ihmisen ja sanovat että olette luodut toisillenne.Nuo sanat saavat nahan velloomaan,kun siinä on totuuden siemen,jonka olen haudannut.Moni on jo sanonut mielisiteensä.Kovin niistä sanoo.Kannattaako..Teillä voisi olla nyt kaikki hyvin.Hyvin?!Entä minä..Pelle..aisankannattaja loppu elämäni..Missä kulkee oman arvon raja.Paljon kysymyksiä pään sisällä..Päätös on tehty mutta Toteutus vaatii miestä pysymään sanojensa takana vaikka mikä tulisi.

• Anna mennä!

Olet oikeassa.Tämäkin kirjoitus on jo terapiaa kun laittaa ajatukset jonnekkin.Yritin jopa hakea apua vuosia sitten..Olin uupunut eikä enää mikään tuntunut miltään.Työt meni päin p-eetä..Kuitenkin tulin sorvin" ääreen joka arkiaamu.En kai osannut lääkärille kertoa mikä vaivaa.Olin vain väsynyt.Kaikki kokeet tehtiin eikä fyysistä vikaa ollut..Ei edes korkea lepopulssi antanut lääkärille aihetta kysellä sen enempää..Pulssi oli lähes sata..Olo kuin olisin juossut satasen aidat..Söin särkylääkkeitä milloin niinkin kipuun..Epäilin että liika lääke aiheutti myös oireita ja laitoin lääkärin määräämän purkin kiinni..Sydän särkyy ei burana auta,totesin.Ystävät....Nyt kun merkkejä näkyy.Mitä aion.Osa ystävistä on kai vaihtanut puolta ja unohtanut millainen hän oli..He näkevät vain uuden ihmisen ja sanovat että olette luodut toisillenne.Nuo sanat saavat nahan velloomaan,kun siinä on totuuden siemen,jonka olen haudannut.Moni on jo sanonut mielisiteensä.Kovin niistä sanoo.Kannattaako..Teillä voisi olla nyt kaikki hyvin.Hyvin?!Entä minä..Pelle..aisankannattaja loppu elämäni..Missä kulkee oman arvon raja.Paljon kysymyksiä pään sisällä..Päätös on tehty mutta Toteutus vaatii miestä pysymään sanojensa takana vaikka mikä tulisi.

Se on sitten kertarepäisyllä hoidettava, tuo sinun erosi. Tee kesälomasuunnitelma vain itsellesi, ilmoita just ennen lomaa että haluat eron ja annat hänelle tilaa poistumalla paikalta että hän saa sulatella. Sitten suljet puhelimen ja lähdet.
        Olen varma että toivuttuasi ensijärkytyksestäsi (järkytyt koska olet tehnyt jotain ratkaisevaa) tunnet huikaisevan odotuksen ja pelonsekaisen tunteen. Voi mennä viikkokin ennenkuin alat tuntea, että jokin "uusi sinä" nousee pintaan voimantunteineen omasta rohkeudestaan.
        Siitä alkaa loma ja toipuminen, mutta tunteet käy pohjassa ensin ja kun ei sieltä ole kuin yksi reitti pois niin sehän on ylöspäin.
        Pystyt kyllä. Fyysinen olotilasikin paranee tuosta kuvaamastasi. Suhdehan on huono jos fysiikka pettää.

• Missä Mies

"Olen kuin jo vihainen itselleni kun en kykene vastaamaan tunteeseen"

Et tietenkään pysy vastaamaan tunteeseen kun sinulla on toinen nainen, uusi tuore suhde johon vertaat vanhaa ja arkipäiväistynyttä. Oisko viisasta laittaa tämä uui suhde katkolle siksi aikaa kun sat selvitettyä vanhan suhteesi kuviot? Ei taida olla kovin terve pohja tuo tilanteesi uutta suhdettasikaan ajatellen?

• tuleva yksinäinen
        Missä Mies kirjoitti:

"Olen kuin jo vihainen itselleni kun en kykene vastaamaan tunteeseen"

Et tietenkään pysy vastaamaan tunteeseen kun sinulla on toinen nainen, uusi tuore suhde johon vertaat vanhaa ja arkipäiväistynyttä. Oisko viisasta laittaa tämä uui suhde katkolle siksi aikaa kun sat selvitettyä vanhan suhteesi kuviot? Ei taida olla kovin terve pohja tuo tilanteesi uutta suhdettasikaan ajatellen?

Vaikea selittää tunnetilanne.Kuitenkaan kyseessä ei ole hetken huuma tai uuden viehätys.Uusi suhde alkoi sellaiseen aikaan kun en ollut "mitään"Eli tilaa oli ja otin rakkauden vastaan ja annoin rakkautta.Kaikki oli ikään kuin luvallista koska olin syrjässä..Vaakakuppi oli hyvin vahvasti uuden suhteen puolella.Nyt on vaakakupissa järki/tunteet.Järki sanoo et kannattaako tuhota kaikki mitä avioliiton aikana on saanut aikaiseksi.Tunteet sanoo,älä luota enää.Tämä kaikki toistuu ja toistuu.Nimenomaan haluan arjen..Ja sisällis-sota minussa käy kiivaana..

• Missä Mies

Vaikea selittää tunnetilanne.Kuitenkaan kyseessä ei ole hetken huuma tai uuden viehätys.Uusi suhde alkoi sellaiseen aikaan kun en ollut "mitään"Eli tilaa oli ja otin rakkauden vastaan ja annoin rakkautta.Kaikki oli ikään kuin luvallista koska olin syrjässä..Vaakakuppi oli hyvin vahvasti uuden suhteen puolella.Nyt on vaakakupissa järki/tunteet.Järki sanoo et kannattaako tuhota kaikki mitä avioliiton aikana on saanut aikaiseksi.Tunteet sanoo,älä luota enää.Tämä kaikki toistuu ja toistuu.Nimenomaan haluan arjen..Ja sisällis-sota minussa käy kiivaana..

Olisiko vaimollasi oikeus tietää mitä päässäsi liikkuu tai mitä teet hänen selkänsä takana? Minua ainakin kuvottaa kaikista eniten epärehellisyys. Voisitko olla reilu ja päästää vaimosi sisälle elämääsi ja kertoa mitä tunnet, ajattelet ja että sinulla on huonoina aikoina "perustamasi" suhde toiseen? Miten luulet että vaimosi tähän suhtautuisi? Miksi oikeutat itsellesi sen mitä vaimossasi moitit?

Eroja tulee ja menee ja te ette ole ainoita maailmassa joille mahdollisesti niin käy, mutta et voi mielestäni voidella leipää molemmilta puolilta. Se että rehellisesti otat asian esille vaimosi kanssa vie prosessia eteenpäin, suuntaan tai toiseen. Vaikka koet että sinua on aikoinaan petetty, kohdeltu väärin ja mitä kaikkea, ei ehkä oikeuta sinua olemaan samanlainen. Osoita olevas miehen mittainen.

Tuo nykyinen tilanteenne kuulostaa sietämättömältä. Rohkeutta muuttaa asioita!

• Tee päätöksesi!

Et taida paljon arvostaa uutta suhdettasi. Päättämättömyytesi syö pohjaa myös siltä. Miten uusi rakkautesi kohde pystyy sinuun ja sanomiiisi luottamaan tulevaisuudessa. Itse et luota vaimoosi, kuitenkin odotat uuden rakkautesi luottavan itseesi vaikka pidät häntä vain pelastusrenkaana. Uskotko toisen odottavan loputtomasti?

Jos olet pilannut menneisyytesi, niin miksi pilaat myös tulevaisuutesi?

• Missä Mies

"Tunteet sanoo,älä luota enää."

Mitä mieltä olet, oletkos nyt tässä tilanteessa itse luotettava ja läheistesi luottamuksen arvoinen. Kipeitä asioita, mutta kannattaa olla rehellinen myös itselleen eikä keksiä verkuueita millä puolustelee omia tekemisiään.

• tuleva yksinäinen
        Missä Mies kirjoitti:

Olisiko vaimollasi oikeus tietää mitä päässäsi liikkuu tai mitä teet hänen selkänsä takana? Minua ainakin kuvottaa kaikista eniten epärehellisyys. Voisitko olla reilu ja päästää vaimosi sisälle elämääsi ja kertoa mitä tunnet, ajattelet ja että sinulla on huonoina aikoina "perustamasi" suhde toiseen? Miten luulet että vaimosi tähän suhtautuisi? Miksi oikeutat itsellesi sen mitä vaimossasi moitit?

Eroja tulee ja menee ja te ette ole ainoita maailmassa joille mahdollisesti niin käy, mutta et voi mielestäni voidella leipää molemmilta puolilta. Se että rehellisesti otat asian esille vaimosi kanssa vie prosessia eteenpäin, suuntaan tai toiseen. Vaikka koet että sinua on aikoinaan petetty, kohdeltu väärin ja mitä kaikkea, ei ehkä oikeuta sinua olemaan samanlainen. Osoita olevas miehen mittainen.

Tuo nykyinen tilanteenne kuulostaa sietämättömältä. Rohkeutta muuttaa asioita!

Olet oikeassa.Tunnen suurta häpeää kun käyttäydyn samoin kuin minulle tehtiin.Aiemmin ajattelin että se joka heittää ensimmäisen kiven,on syyllinen ja saa kokea saman..Tilanne on vain ensimmäinen minun elämässä.Päätös tulee varmasti,mutta petos tarinaa en tule ikinä kertomaan kun haluan säästää hänen siltä miltä minusta tuntui.Sen verran yritän olla inhimillinen.Mitä ei tiedä,siitä ei kärsi.

• Paheksun paljon

Olet oikeassa.Tunnen suurta häpeää kun käyttäydyn samoin kuin minulle tehtiin.Aiemmin ajattelin että se joka heittää ensimmäisen kiven,on syyllinen ja saa kokea saman..Tilanne on vain ensimmäinen minun elämässä.Päätös tulee varmasti,mutta petos tarinaa en tule ikinä kertomaan kun haluan säästää hänen siltä miltä minusta tuntui.Sen verran yritän olla inhimillinen.Mitä ei tiedä,siitä ei kärsi.

"tuleva yksinäinen"

Mitä ei kerro, siitä ei syytetä.
        Tekopyhää edelleen.
        Vaimosi uskottomuus tiedetään.
        Lapsesi ja sukunne, ystävänne suhtautuisivat eri tavalla sinuun ja eroonne, jos tietäisivät uskottomuudestasi. Sen varmasti tiedät.
        Ja laskelmoit. Omaan pussiisi pelaat.

Tuleva yksinäinen, olen samaa mieltä, ei kannata kertoa. Ero silloin satuttaa ihan toisella tavalla, katkeroittaa.

Se on ainut juttu mistä exä on mua kiittänyt jälkikäteen, että onneksi ei ollut muita ;))

Ja jos kerta tuo toinen nainen ei ole vaikuttanut siihen että suhteenne ajautui karille, niin mitä suotta. Ainakin saan sen tunteen että liitto oli ojassa jo kun hänet tapasit.

• tuleva yksinäinen
        Tee päätöksesi! kirjoitti:

Et taida paljon arvostaa uutta suhdettasi. Päättämättömyytesi syö pohjaa myös siltä. Miten uusi rakkautesi kohde pystyy sinuun ja sanomiiisi luottamaan tulevaisuudessa. Itse et luota vaimoosi, kuitenkin odotat uuden rakkautesi luottavan itseesi vaikka pidät häntä vain pelastusrenkaana. Uskotko toisen odottavan loputtomasti?

Jos olet pilannut menneisyytesi, niin miksi pilaat myös tulevaisuutesi?

En ole kertonut uuden suhteen kaikkia vaiheita.Tiedän että pohja voi pettää milloin vain ja siksi sanon "tuleva yksinäinen"Arvostan taatusti suhdetta ja puhumme asioista hyvin paljon.Hyviä neuvoja on tullut ja luulen että näistä otan oppia.ystävällisesti.Kiitos.

• kaik mulle heti nyt

En ole kertonut uuden suhteen kaikkia vaiheita.Tiedän että pohja voi pettää milloin vain ja siksi sanon "tuleva yksinäinen"Arvostan taatusti suhdetta ja puhumme asioista hyvin paljon.Hyviä neuvoja on tullut ja luulen että näistä otan oppia.ystävällisesti.Kiitos.

Vanhassa liitossa roikkuva ei todellakaan arvosta uuden suhteensa toista osapuolta, jos arvostaisi niin eroaisi edellisestä. Eri asia jos toinenkin on varattu ja molemmat vain satunnaisesti suhteilevat.

• tuleva yksinäinen
        Paheksun paljon kirjoitti:

"tuleva yksinäinen"

Mitä ei kerro, siitä ei syytetä.
        Tekopyhää edelleen.
        Vaimosi uskottomuus tiedetään.
        Lapsesi ja sukunne, ystävänne suhtautuisivat eri tavalla sinuun ja eroonne, jos tietäisivät uskottomuudestasi. Sen varmasti tiedät.
        Ja laskelmoit. Omaan pussiisi pelaat.

Ei minusta saa tekopyhää tekemällä.Kunnioitan niin paljon menneitä vuosia että en loukkaa enempää jos lähden.lähden vähin äänin.ja..en pelaa sillä itse menetän paljon.Oikeastaan kaiken.

• Missä Mies

"Mitä ei tiedä,siitä ei kärsi."

Noh, jos vain itse kykenet elämään petoksessa, minä en kykenisi.

• tuleva yksinäinen
        hmp.f kirjoitti:

Tuleva yksinäinen, olen samaa mieltä, ei kannata kertoa. Ero silloin satuttaa ihan toisella tavalla, katkeroittaa.

Se on ainut juttu mistä exä on mua kiittänyt jälkikäteen, että onneksi ei ollut muita ;))

Ja jos kerta tuo toinen nainen ei ole vaikuttanut siihen että suhteenne ajautui karille, niin mitä suotta. Ainakin saan sen tunteen että liitto oli ojassa jo kun hänet tapasit.

Juuri näin.Ojassa oltiin ja näillä kahdella ei ole yhteistä tekijää.Ei mitään tekemistä keskenään ja silti on vaikea tehdä ero ilman pahan olon tunteita.Kuin sisarelleen sanoisi.et ole enää..

• nyt ei vakinikkiä
        Missä Mies kirjoitti:

Mitä mieltä olet, oletkos nyt tässä tilanteessa itse luotettava ja läheistesi luottamuksen arvoinen. Kipeitä asioita, mutta kannattaa olla rehellinen myös itselleen eikä keksiä verkuueita millä puolustelee omia tekemisiään.

Minua satutettiin kun mies halusi päästä synnituskistaan. Kertoi mukavan ja leppoisan saunaillan päätteeksi että on ollut pidempää jo toinen, ei löydä minun kanssani enää yhteistä elämää.
        J.u.m.alauta että se sattui! Anteeksi kiroilu, mutta tätä kirjoittaessani (7v jälk) se kauhea häpeän ja huonommuuden tunneallto pyhkäisi yli. Se kun on vissiin pysyvä vieras. Aika ajoin saan sen hiljennettyä. Olen jopa löytänyt uuden puolison ja elämäni on täysin muuttunut entisestä, myönnän että parempaan, mutta jostain se kauhea tunne aika ajoin tulee. Välillä katkeruutena, välillä vihana, välillä huonona itsetuntona (etenkin kun jokin toinen epäonnistuminen on sattunut, vaikka töissä jotain).

Se mitä haluan tällä kommentillani muistuttaa on, että me kaikki emme kestä totuuksia vasten kasvoja. Olen oppinut vihaamaan ihmisiä jotka esiintyvät mieluusti "totuuden torvina" ja "suoraan sanojina." Sellaisen negatiivisen viestin tuojaankin suhde muuttuu koska hänhan olisi nähnyt minut särkyneenä, rikki menneenä. Vaikka olisi miten hyvä ystävä, omainen tai vaikka oma lapsi, tuska jää jätetylle eikä auta minua/häntä suhtautumaan siihen kertojaan enää neutraalisti.
        Minulle kertoi siis puoliso, tilanteessa jossa sitä vähiten odotin.

Mitäkö olisin halunnut?
        Olen miettinyt sitä ja totesin olevani tyyppi, joka olisi tarvinnut sellaisen infon, että toinen haluaa selvittää omia toiveitaan, tulevaisuuttaan ja miettii elämää ilman liittoamme. Sanonut kasvaneensa eroon minusta. Kehunut että minun kanssani oli paljon hyviä vuosia eikä kadu niistä mitään. Mutta että...Nyt on muuttumisen tarve ja voitaisiinko selvitellä asioita erillämme (siksihän meillä asumuseroaika laissakin).

Tämmöinen kokemus minulla. Toiv. siitä on apua jollekulle.

• nyt ei vakinikkiä
        Anna mennä! kirjoitti:

Se on sitten kertarepäisyllä hoidettava, tuo sinun erosi. Tee kesälomasuunnitelma vain itsellesi, ilmoita just ennen lomaa että haluat eron ja annat hänelle tilaa poistumalla paikalta että hän saa sulatella. Sitten suljet puhelimen ja lähdet.
        Olen varma että toivuttuasi ensijärkytyksestäsi (järkytyt koska olet tehnyt jotain ratkaisevaa) tunnet huikaisevan odotuksen ja pelonsekaisen tunteen. Voi mennä viikkokin ennenkuin alat tuntea, että jokin "uusi sinä" nousee pintaan voimantunteineen omasta rohkeudestaan.
        Siitä alkaa loma ja toipuminen, mutta tunteet käy pohjassa ensin ja kun ei sieltä ole kuin yksi reitti pois niin sehän on ylöspäin.
        Pystyt kyllä. Fyysinen olotilasikin paranee tuosta kuvaamastasi. Suhdehan on huono jos fysiikka pettää.

Jokin tuomoinen erotapa olisi sopinut minulle, jätetylle.

• Missä Mies
        nyt ei vakinikkiä kirjoitti:

Minua satutettiin kun mies halusi päästä synnituskistaan. Kertoi mukavan ja leppoisan saunaillan päätteeksi että on ollut pidempää jo toinen, ei löydä minun kanssani enää yhteistä elämää.
        J.u.m.alauta että se sattui! Anteeksi kiroilu, mutta tätä kirjoittaessani (7v jälk) se kauhea häpeän ja huonommuuden tunneallto pyhkäisi yli. Se kun on vissiin pysyvä vieras. Aika ajoin saan sen hiljennettyä. Olen jopa löytänyt uuden puolison ja elämäni on täysin muuttunut entisestä, myönnän että parempaan, mutta jostain se kauhea tunne aika ajoin tulee. Välillä katkeruutena, välillä vihana, välillä huonona itsetuntona (etenkin kun jokin toinen epäonnistuminen on sattunut, vaikka töissä jotain).

Se mitä haluan tällä kommentillani muistuttaa on, että me kaikki emme kestä totuuksia vasten kasvoja. Olen oppinut vihaamaan ihmisiä jotka esiintyvät mieluusti "totuuden torvina" ja "suoraan sanojina." Sellaisen negatiivisen viestin tuojaankin suhde muuttuu koska hänhan olisi nähnyt minut särkyneenä, rikki menneenä. Vaikka olisi miten hyvä ystävä, omainen tai vaikka oma lapsi, tuska jää jätetylle eikä auta minua/häntä suhtautumaan siihen kertojaan enää neutraalisti.

Mitäkö olisin halunnut?
        Olen miettinyt sitä ja totesin olevani tyyppi, joka olisi tarvinnut sellaisen infon, että toinen haluaa selvittää omia toiveitaan, tulevaisuuttaan ja miettii elämää ilman liittoamme. Sanonut kasvaneensa eroon minusta. Kehunut että minun kanssani oli paljon hyviä vuosia eikä kadu niistä mitään. Mutta että...Nyt on muuttumisen tarve ja voitaisiinko selvitellä asioita erillämme (siksihän meillä asumuseroaika laissakin).

"Minulle kertoi siis puoliso, tilanteessa jossa sitä vähiten odotin."

Olisiko ollut helpompaa jos sen olisi kertonut vaikka naapuri tai miehesi työkaveri?

• tuleva yksinäinen
        Missä Mies kirjoitti:

En ole luotettava enkä vaadi edes että luotetaan.Kasvoin tällaiseksi vuosien varrella.Luuletko että en surrut kun tiesin mihin kaikki päättyy.Olin yksinäinen ja löysin naisen..En syytä vainoa kun tajuan että näin voi käydä vaikka en siihen aiemmin voinut uskoa.On julmaa sanoa päin naamaa.Minulla on toinen..Nainen ehkä pystyy siihen.Minä en.Yritän keksiä pehmeän tavan.Olen antanut ymmärtää että tunteiden kuolleen,mutta teinen sulkee pois kaiken..Ei halua huomata että loppu on tulossa.

• Nyt ei vakinikkiä
        Missä Mies kirjoitti:

"Minulle kertoi siis puoliso, tilanteessa jossa sitä vähiten odotin."

Olisiko ollut helpompaa jos sen olisi kertonut vaikka naapuri tai miehesi työkaveri?

Ei tietenkään, johan kirjoitin sen viestissäni jota et näköjään lukenut. Totuuden torvia ja suoraan sanojia en arvosta.

• Anna mennä!

En ole luotettava enkä vaadi edes että luotetaan.Kasvoin tällaiseksi vuosien varrella.Luuletko että en surrut kun tiesin mihin kaikki päättyy.Olin yksinäinen ja löysin naisen..En syytä vainoa kun tajuan että näin voi käydä vaikka en siihen aiemmin voinut uskoa.On julmaa sanoa päin naamaa.Minulla on toinen..Nainen ehkä pystyy siihen.Minä en.Yritän keksiä pehmeän tavan.Olen antanut ymmärtää että tunteiden kuolleen,mutta teinen sulkee pois kaiken..Ei halua huomata että loppu on tulossa.

Miksi syytät itseäsi vain epäluotettavaksi jos vaimollasi oli aiemmin toinen/toisia?
        Olet sanonut tuntevasi itsesi aisankannattajaksi, nöyryyttävä tunne kenelle vaan. On normaalia mittauttaa "oma arvonsa parisuhdemarkkinoilla" joten ei siitä sen enempää. Toiset puhuu laastarisuhteista, sama asia. Ihmiset on heikkoja, kukin tavallaan. Pitää myös kyetä itselleenkin anteeksiantamaan, sanotaan. Tee niin, olit heikko, hait arviota, nyt pähkäilet oikeutusta erolle.
        Pitkään jatkuessaan tilanne sairastuttaa, voi pahimmillaan johtaa joko fyysiseen tai henkiseen parisuhdeväkivaltaan.

• tuleva yksinäinen
        Anna mennä! kirjoitti:

Voisi olla hyvä tapa..On vain niin että loma on pienissä erissä.viikko on liian lyhyt aika.Ehkä kuukausi olisi riittävä aika miettiä ja rauhoittua.Hyvä neuvo kuitenkin.

• tuleva yksinäinen
        nyt ei vakinikkiä kirjoitti:

Mitäkö olisin halunnut?

Kokemaasi tilannetta en soisi kenellekkään.Yhden vastaavan tapauksen tiedän.Julmaa.En toimi noin.

• Missä Mies
        Nyt ei vakinikkiä kirjoitti:

Ei tietenkään, johan kirjoitin sen viestissäni jota et näköjään lukenut. Totuuden torvia ja suoraan sanojia en arvosta.

Riippuu tietenkin miten asia ilmaistaan, muttaminä rvostaisinsitä että en olisi Se viimeinen joka sivusuhteesta tietää.

Voisi olla hyvä tapa..On vain niin että loma on pienissä erissä.viikko on liian lyhyt aika.Ehkä kuukausi olisi riittävä aika miettiä ja rauhoittua.Hyvä neuvo kuitenkin.

Jukoliste mies: älä nyt nettineuvoilla eroa! Olet naimisissa ja vaimo mielistelee: moni kahdehtii.
        Pää pystyyn atleetti ja elä sitä elämääsi! Aisat kannattavat itse itsensä. älä jolkota tuollaisia ja kuvittele turhia.
        Kesä tulossa!

Ei minusta saa tekopyhää tekemällä.Kunnioitan niin paljon menneitä vuosia että en loukkaa enempää jos lähden.lähden vähin äänin.ja..en pelaa sillä itse menetän paljon.Oikeastaan kaiken.

uudet "rakkaudet" häviävät kuin lumi keväällä. Sori. Liian tuttu tarina.

• nuoren näkemys

No itseasiassa olemalla rehellinen auttaisit myös suhteen toista osapuolta jatkamaan elämässään eteenpäin mahdollisen eron jälkeen. Hänellä on oikeus tietää.

Mun mielestä tuntuu jotenkin naiivilta ajatella, että pitkästä liitosta noin vain häivytään ilman, että asioita selvitetään ja puidaan halki yhdessä. Etkö ajattele, että pitkäaikainen elämänkumppanisi, nainen, joka on antanut monta vuotta elämästään sinulle, ansaitsisi edes kunnon keskustelun ennen eroa?

Itse olen toki nuori enkä ole koskaan ollut avioliitossa, mutta pisimmästä suhteestani erosin joitakin aikoja sitten. Itse myös prosessoin päätöstä mielessäni todella kauan ja sitten kun eron otin puheeksi, kykenin olemaan vakaa ja johdonmukainen ratkaisussani ja kohtelemaan toista kunnioittavasti. Luulen, että tämän ansiosta olemme yhä ystäviä ja välitämme toisistamme, vaikka olemmekin onnellisesti erillämme. Pointti on siis se, että kunnioita kumppaniasi jopa eron hetkellä. Ole häntä varten vielä viimeisen kerran, ole rehellinen ja anna kysyä kaikki kysymykset, mitä hänellä on mielessään. Rehellisyytesi auttaa häntä hyväksymään tosiasiat.

• nuoren näkökulma

Kokemaasi tilannetta en soisi kenellekkään.Yhden vastaavan tapauksen tiedän.Julmaa.En toimi noin.

Julmaa on se pettäminen, ei totuuden sanominen.

Missä Miehen kanssa aika samoilla linjoilla. Olet jo tehnyt päätöksesi loukata kumppaniasi ryhtymällä sivusuhteeseen. Nyt reiluinta, mitä voit tehdä, on olla rehellinen ja ottaa vastuu seurauksista.

• merkkienerkki
        boxi kirjoitti:

Jukoliste mies: älä nyt nettineuvoilla eroa! Olet naimisissa ja vaimo mielistelee: moni kahdehtii.
        Pää pystyyn atleetti ja elä sitä elämääsi! Aisat kannattavat itse itsensä. älä jolkota tuollaisia ja kuvittele turhia.
        Kesä tulossa!

Komppaan "boxia". Itse olen keski-ikäinen mies ja erosin jo kymmenen vuotta sitten. Totta on, että ensin tuli mahtava vapauden tunne, jota seurasi vuoden kuluttua järkyttävä katkeruus exää kohtaan. En edes tiedä miksi, mutta elämä oli todella mustaa ja synkkää pari vuotta. Samoin vääjäämätön erkaantuminen lapsien elämästä tuntuu katkeralta vielä tänäänkin. Mutta sen opin, että ikinä ei enää.. Parisuhdetta.

• itse1

Lukiessani näiä kommentteja tuli mieleen, että yhtä viisasta neuvoa ei ole olemassakaan. Itse olin 30 vuotta aviossa ja nyt se kaikki on takana. Minä ymmärrän ajatuksiasi paljon. Minä pyöritin kaksi vuotta ennen kuin tein ratkaisun. Oli pettämistä, toiselle naiselle lapsi yms. Elämä ei ole yksinkertaist, mutta muista se kantaa kyllä. Itse olen nyt isojen asioiden äärellä. Uusi ihana mies rinnalla ja hän pähkäilee mitä pitäisi tehdä? Aika näyttää mitä tapahtuu. Hyvä puoli tässä on se että, mietit ja pyörität ajatuksia kyllä ne vielä ovat jonain päivänä selvillä.

• riepupetteri
        itse1 kirjoitti:

Lukiessani näiä kommentteja tuli mieleen, että yhtä viisasta neuvoa ei ole olemassakaan. Itse olin 30 vuotta aviossa ja nyt se kaikki on takana. Minä ymmärrän ajatuksiasi paljon. Minä pyöritin kaksi vuotta ennen kuin tein ratkaisun. Oli pettämistä, toiselle naiselle lapsi yms. Elämä ei ole yksinkertaist, mutta muista se kantaa kyllä. Itse olen nyt isojen asioiden äärellä. Uusi ihana mies rinnalla ja hän pähkäilee mitä pitäisi tehdä? Aika näyttää mitä tapahtuu. Hyvä puoli tässä on se että, mietit ja pyörität ajatuksia kyllä ne vielä ovat jonain päivänä selvillä.

Just näin!Itselläni sama tilanne,30 vuotta mennyt,avioero vireillä,lapset maailmalla.Eikä siihen aina tarvita kolmatta pyörää,alkoholia tms.Riittää,kun saa tarpeekseen toisen oman edun tavoittelusta,seksuaalisesta kylmyydestä,sukulaisista jne.Nyt voi jo huokaista,kun asuu yksin.Päätöstä toki puntaroi,mutta miksi jumittaa elämänsä ikuisen passarin rooliin,uhrata kaikkensa liittoon,josta itselle ei jää kuin väsymys ja vitutus.Elämäniloa kaipaa,kun tahtoa on vieläkin,vaikka ikämittari hipoo jo 60 ikävuotta ja olen mies.Terveyttäkin on tallella,yhtään tablettia ei ole tarvis ottaa.Nyt jää aikaa sille,mitä haluaa tehdä.Ja kyllä kohtalo järjestää asiat kuin niiden pitääkin mennä.Tyyneysrukouksen voimaan uskon.Hyvää kevättä ja iloista mieltä!!Kesäloma jo ensi kuussa;)

• Missä mies
        riepupetteri kirjoitti:

Just näin!Itselläni sama tilanne,30 vuotta mennyt,avioero vireillä,lapset maailmalla.Eikä siihen aina tarvita kolmatta pyörää,alkoholia tms.Riittää,kun saa tarpeekseen toisen oman edun tavoittelusta,seksuaalisesta kylmyydestä,sukulaisista jne.Nyt voi jo huokaista,kun asuu yksin.Päätöstä toki puntaroi,mutta miksi jumittaa elämänsä ikuisen passarin rooliin,uhrata kaikkensa liittoon,josta itselle ei jää kuin väsymys ja vitutus.Elämäniloa kaipaa,kun tahtoa on vieläkin,vaikka ikämittari hipoo jo 60 ikävuotta ja olen mies.Terveyttäkin on tallella,yhtään tablettia ei ole tarvis ottaa.Nyt jää aikaa sille,mitä haluaa tehdä.Ja kyllä kohtalo järjestää asiat kuin niiden pitääkin mennä.Tyyneysrukouksen voimaan uskon.Hyvää kevättä ja iloista mieltä!!Kesäloma jo ensi kuussa;)

Jokainenhan päättää omasta avioliitostaan ja erostaan omalsta osaltaan. Jos ei enää rakasta ja haluaa eron, sillehän ei toinen osapuoli voi mitään.

Kuitenkin edelleen olen sitä mieltä että silti voi olla rehellinen sille kumppanilleen. Minä ainakin toivoisin että jos minun kumppanini haluaisi lähteä erilleen, hänessä olisi sen verran "munaa" että kertoisi sen eikä kärvistelisi ja vehtaisi selän takana ja pelaisi omia pelejään. Luultavasti kuitenkin aikaihmisiä jo ollaan.

Turha sanoa salailun puolusteluksi että ei halua satuttaa, sattuu se kuitenkin enemmän tai vähemman, siis ero aina.Ja se että huomaa vielä että on valehdeltu ja petetty, se sattuu vielä enemmän kun tulee ilmi ja tuleehan se joskus kuitenkin. Valehtelu ja petos sattuu enemmän kuin ero itsessään, sanoisin.

• pettäjän omatunto

Juuri näin.Ojassa oltiin ja näillä kahdella ei ole yhteistä tekijää.Ei mitään tekemistä keskenään ja silti on vaikea tehdä ero ilman pahan olon tunteita.Kuin sisarelleen sanoisi.et ole enää..

Tee se ero sen kakkosen kanssa, älä pitkään yhdessä eläneen vaimosi ja oman perheesi. Tyhmä mies olet, jos et omien tekojesi seurauksia jaksa kantaa. Pelkäätkö, että kertoessasi vaimollesi uskottomuudestasi hän jättäisi sinut, ja sitä sinä et kestäisi, vaan sinun on jätettävä hänet salasuhteesi takia. Oletpa todella törkeä!

• Lähdin n. 8 vuotta sitten avioliitosta jossa ei ollut mitään muuta enää kuin vaatimuksia. Erosta tuli ihan hirvittävän raskas, ja meinasin musertua sen alla. Mutta hetkeäkään en ole katunut päätöstä.

Pahin vaihe oli minusta (tai ainakin minulle) tuo pähkäilyvaihe. Sitten kun päätös on tehty, mennään niin kuin juna. On helpotus kun saa vihdoin TEHDÄ asioita, eikä vaan miettiä.

Luulen että eroa kannattaa harkita vain silloin, kun vain haluaa eroon vanhasta. Jos eroaa toivoen että saisi jotain parempaa tilalle, voi tulla näpeillekin. Sitten istuu katkerana yksin jossain.

Onnea matkaan!

• Huh huh

Yksin istun! Istunut jo kymmenen vuotta, siitä asti, kun erosin! Mutta en voi kuvitella muutakaan.

Mukavaa tämä elämä!

• Kysyn vaan

Huh huh, oletko ollut omasta aloitteesta yksin, vai eikö ole löytynty sopivaa?

• Kokenut..

Ennen eroa on vielä siinä mahdollisessa uudessa suhteessa kielletyn hedelmän makua. Mutta kun eroaa, niin parin kuukauden jälkeen alkaa se uusikin suhde arkpäiväistyä ja se intohimo laantua. Siinä kohtaa tulee monelle miettimisen paikka, että kannattiko, teinkö ison virheen.
      Mutta jos suhde, msitä lähtee on todella ahdistava, sietämätön, niin tuskin se siitä huononeekaan.

• Kokenut.. kirjoitit tuolla ylempänä että "Se uuden suhteen kestävyystodennäköisyys heti eron jälkeen on lähes nolla". Mun kokemukset sanoo saman, ja yhdyn tähänkin mitä tässä kirjoitit.

Itse olen nähnyt sen että pitää hoitaa yksi suhde kerrallaan, ensin lopettaa vanha, surra sitä rauhassa ja jatkaa vasta sitten. Kaikenmaailman uudet suhteet katkolle edes muutamaksi kuukaudeksi, jos se toinen on tosissaan, hän jaksaa odottaa.

Ero on niin valtava kriisi, ei pelkästään itselleen, vaan koko suvulle, että se syö valtavasti sitä uutta suhdetta jos sen pitää alkaa sillä "jalalla". Jos taas uusi suhde alkaa intohimolla ja rakastumisella, ne tunteet auttaa tottumaan toisen outoihin ja joskus jopa vastenmielisiin ;D tapoihin.

Jos taas itse on vain allapäin pitkän aikaa (noin yleisesti sanotaan että erokriisi kestää 3 vuotta) niin hän ei ole oma itsensä suhteen alussa.

Lisäksi väittäisin että ero on paljon raskaampaa kaikille, jos käy ilmi että eroa haluavalla on toinen suhde jo meneillään. Se on asia joka myös heijastuu siihen uuteen heilaan, hänestä tehdään automaattisesti pahis, kodinrikkojan.

Tosin, varmasti löytyy suhteita jotka toimiikin vaikka ovat käyneet läpi kaiken sen minkä vastaan kirjoitin.

• Huh huh

Jaa-a, en oikeastaan tiedä! En tavallaan ole ajatellut koko asiaa! Elämä täyttyy kaikenlaisesta puuhasta ja välillä seiniin tuijottelusta, miten milloinkin. Enkä oikein tapaa vastakkaisen sukupuolen edustajia missään luonnollisissa menoissa, eikä rohkeus riitä oikein kohdatakaan ketään.

Elämä on ihan mukavaa näin omana itsenäni vain!

• palikat sekasin

No huh huh. Et ole kuitenkaan yksin ajatuksinesi.. Niin kävi minullekkin. Yksin jo kymmenkunta vuotta. Ei vaan enää jaksa. Rakentaa mitään uutta suhdetta.

• Kokenut....

"tuleva yksinäinen", kerroit, että vaimosi tsemppaa kovasti. Tuo on tuttua siinä vaiheessa, kun toinen alkaa tehdä lähtöä. Se tsemppi vaan ei koskaan jatku kuukautta..paria pitempään. Oikeastaan mikään ei tule muuttumaan jos jäät. Jos lähdet niin saatat onnistua, mutta kukaan ei anna turvatakuita.
      Jos kiintymyksesi vaimoosi on vielä suuri, niin ero ei välttämättä onnistu.

• Paheksun paljon

"tuleva yksinäinen"

Tekopyhää vihjailla myötätuntoa saadakseen olevansa aisankannattaja, kun on itsekin hankkinut sivusuhteen, josta vaimo ei tiedä.
      Samanlaisia olette.
      Sovitte toisillenne!

• tuleva yksinäinen

kuten jo alussa sanoin.olemme kuin luodut toisillemme.En anele enkä kaipaa myötätuntoa siitä että alennuin samalle tasolle vaimon kanssa.Yli 50v ja pitkä liitto takana.Ensimmäisen kerran on tosi kyseessä minun puolelta ja se ehkä saa vaimon huomaamaan että laskenta on alkanut.Toistan.en kaipaa kuin mielipiteitä ja helpottaa kun kirjoitan.

• Missä Mies

kuten jo alussa sanoin.olemme kuin luodut toisillemme.En anele enkä kaipaa myötätuntoa siitä että alennuin samalle tasolle vaimon kanssa.Yli 50v ja pitkä liitto takana.Ensimmäisen kerran on tosi kyseessä minun puolelta ja se ehkä saa vaimon huomaamaan että laskenta on alkanut.Toistan.en kaipaa kuin mielipiteitä ja helpottaa kun kirjoitan.

Jos näin, sitä suuremmalla syyllä, tee ratkaisusi mitä pikimmin. Se on parasta kaikkien osapuolien kannalta. Ero ei koskaan ole helppo. Kannattaisko kuitenkin pitkän ja yhteisen elämän ja lapsien vuoksi kertoa avioliittone toiselle osapuolelle asiasta. Jos ei muuhun riitä rohkeutta niin ainakin kertoa halusi erota. Joka tapauksessa, kipua et voi välttää vaan kyllä se van on läpi käytävä.

• Joka Paheksui paljon

"tuleva yksinäinen"

Ok. Helppoa eroa ei olekaan. Voimia, henkisiä ja fysiikkaansa kannattaa hoitaa kans. Kunnon lenkki selvittää ajatuksia paljon enemmän kuin pohdinta soffalla. Ja kunto kohhoo. Hyvä mieli reippaudesta. Puhumattakaan luonnon omasta endorfiinihuumenautinnollisesta olosta.
        Mikäs minä olen tietämään toisen elämän. Ja mikäs minä olen tuomitsemaan.

• Missä Mies kirjoitti:

Jos näin, sitä suuremmalla syyllä, tee ratkaisusi mitä pikimmin. Se on parasta kaikkien osapuolien kannalta. Ero ei koskaan ole helppo. Kannattaisko kuitenkin pitkän ja yhteisen elämän ja lapsien vuoksi kertoa avioliittone toiselle osapuolelle asiasta. Jos ei muuhun riitä rohkeutta niin ainakin kertoa halusi erota. Joka tapauksessa, kipua et voi välttää vaan kyllä se van on läpi käytävä.

Missä mies: annat huonon neuvon. Tämä mies on jo vanha jos 50 vuotta on suhdetta takana. Missään tapauksessa ei kannata erota!!!! Uusi sussu lähtee heti, jos tulee vaikeuksia. Jos vanha vaimo on kunnollinen perustäti, kannattaa kaksin käsin pysyä kiinni! Kaikki sekopäiset tunnehömpsötykset romukoppaan ja kiinni siihen, mitä on! Ja eikun sitä parantamaan. Ulkopuoliset pimut veke.

• Kokenut..

Tuleva yksinäinen, eroaisitko nyt vaikka tätä uutta naista ei olisi kuvioissa, siis ihan yksin? Jos teet eron hänen varaan, niin ei taida onnsitua.

Siis vaimosi on pettänyt sua? Kuinka paljon tässä on kostoa mukana? Ahdistaako kotona, tai kotiintulo töistä? Onko teillä kosketuksia/läheisyyttä?

• Viimeinen.tuleva yksinäi

Kostoa?Jos tahtoisin kostaa niin minun pitäisi tunnustaa tekoni joten ei yhtään kostoa.On täysin kaksi eri asiaa mun suhde ja ero.Kotiin meno on vaikeaa.Kaksin olo ahdistaa ja kosketus tuntuu veitsen iskulta..Tyydyn näihin mitä täältä sain.Kiitos kaikille.Myös kritiikkiä antaneille naisille.Jospa tästä selviän.En kyllä muista kenenkään kuolleen erosuruun,niin ei varmaan minun tai vaimon käy huonosti.

• huoruus vie järjen
        Viimeinen.tuleva yksinäi kirjoitti:

Kostoa?Jos tahtoisin kostaa niin minun pitäisi tunnustaa tekoni joten ei yhtään kostoa.On täysin kaksi eri asiaa mun suhde ja ero.Kotiin meno on vaikeaa.Kaksin olo ahdistaa ja kosketus tuntuu veitsen iskulta..Tyydyn näihin mitä täältä sain.Kiitos kaikille.Myös kritiikkiä antaneille naisille.Jospa tästä selviän.En kyllä muista kenenkään kuolleen erosuruun,niin ei varmaan minun tai vaimon käy huonosti.

Eihän sulla ole muuta päämäärää täällä kirjoittamiselle kuin saada itsellesi hyväksyntä erota pitkästä liitostasi vieraan naisen takia, kun ei ole munaa kertoa vaimolle pettämisestäsi ja parantaa sitä jo olemassa olevaa suhdetta. Uusi pesä viehättää sinua OMAA pesääsi enemmän, eli se vanha sanonta on tässäkin tosi: "haureus vie järjen!"
        Niinpä niin, huoraamallahan sitä edesautetaan pitkiä avioliittoja kestämään, PETTÄMÄLLÄ toisen luottamus. Vaikka toinen olisikin tehnyt niin, ei se oikeuta kostoon, maksamaan samalla mitalla, vaan kostaja on paljon väärämielisempi kuin se, joka alun perin on sortunut tekemään väärin. Kosto, viha ja toisen naisen kanssa hengaaminen ovat ne syyt, joiden takia oma liittosi on nyt todella pahassa jamassa ja katkolla. Vaimollesi olisi oikein saada tietää, millainen kaksinaamainen luuseri olet, koska hänenkin tekonsa ovat tulleet sinulle julki ja hän on todella muuttanut tapansa ja hyvittää nyt sinulle, tietämättä, että sinä katkeruuden ja koston tunteissasi petät häntä salaa selän takana ja haudot eroa. Tyhmä mies olet, ja toivonkin, että saat maistaa itse lääkettäsi ja tuo kakkosesi pettää sinua!!! Ykkösesi, oma vaimosi, tuskin enää KOSKAAN pettäisi sinua, sen voin omasta kokemuksestani sanoa, joka tuollaisen elämäntilanteen olen itse läpikäynyt ja edelleen omassa pitkässä liitossamme olen. Meillä siis molemmilla pettämisiä taustalla, mutta niistä selvittiin ja jatkettiin yhdessä, ja siitä ovat lapsemmekin kiitollisia, ettemme kenenkään vieraan takia rikkoneet heidän perhettään ja omaa aviosuhdettamme.

• kotte ... kotte söön
        huoruus vie järjen kirjoitti:

Eihän sulla ole muuta päämäärää täällä kirjoittamiselle kuin saada itsellesi hyväksyntä erota pitkästä liitostasi vieraan naisen takia, kun ei ole munaa kertoa vaimolle pettämisestäsi ja parantaa sitä jo olemassa olevaa suhdetta. Uusi pesä viehättää sinua OMAA pesääsi enemmän, eli se vanha sanonta on tässäkin tosi: "haureus vie järjen!"
        Niinpä niin, huoraamallahan sitä edesautetaan pitkiä avioliittoja kestämään, PETTÄMÄLLÄ toisen luottamus. Vaikka toinen olisikin tehnyt niin, ei se oikeuta kostoon, maksamaan samalla mitalla, vaan kostaja on paljon väärämielisempi kuin se, joka alun perin on sortunut tekemään väärin. Kosto, viha ja toisen naisen kanssa hengaaminen ovat ne syyt, joiden takia oma liittosi on nyt todella pahassa jamassa ja katkolla. Vaimollesi olisi oikein saada tietää, millainen kaksinaamainen luuseri olet, koska hänenkin tekonsa ovat tulleet sinulle julki ja hän on todella muuttanut tapansa ja hyvittää nyt sinulle, tietämättä, että sinä katkeruuden ja koston tunteissasi petät häntä salaa selän takana ja haudot eroa. Tyhmä mies olet, ja toivonkin, että saat maistaa itse lääkettäsi ja tuo kakkosesi pettää sinua!!! Ykkösesi, oma vaimosi, tuskin enää KOSKAAN pettäisi sinua, sen voin omasta kokemuksestani sanoa, joka tuollaisen elämäntilanteen olen itse läpikäynyt ja edelleen omassa pitkässä liitossamme olen. Meillä siis molemmilla pettämisiä taustalla, mutta niistä selvittiin ja jatkettiin yhdessä, ja siitä ovat lapsemmekin kiitollisia, ettemme kenenkään vieraan takia rikkoneet heidän perhettään ja omaa aviosuhdettamme.

sanovat minua runkkariksi, en tosin ole ... pidättelin itsetyydytystä avioliittoa ajatellen arvossa ylimmässä ja vapautuksen uskoin sitten ensi sexixxä tulevan vaimooni kanssa, ja niinhän siinä kävi niinkuin portellin tai raiskatun, ei kumpikaan menestynyt onnistunut ja kirkon kanssa koetin pysyttäytyä hyvässä jos pelastuisin mutta vanhat konnat ne siittäjä ja synnyttäjä tanssilavat "o ko tanzzi syntiä, tiesi" näinä aikoina tyydyn harjoittamaan ulkomaalaista sanastoa edes kyetäkseni housuissani ja sitten mitä järki meneee, se tekee hulluksi huoruus/haureus ja niin tekeekin, sitä se teki minullekkin ... joten naiset jos olette ensi tilassa valmiit esiintymään yksityisissä tilaisissa oloisissa makuuhuoneen sijaisissa alstomuus uralla, niin, Huralla ... Huralla ... vastaan oten teiti

• rajansa kaikella

Erosin, kun en vaan enää jaksanut hänen väkivaltaista käytöstään. Petti usein ja viimeisin kesti vuosia kun paljastu, annoin mennä. Ei olisi ollut enää rakkautta, jos vaikka omaishoitajaksi olisin joskus päätynyt.
      Tai minä hoidettavaksi, en olisi luottanut. Parempi elää yksin kun jatkuvassa pahassa olossa.
      Nyt saa elää vapaasti, ilman minua ja lienee onnellinen, minä ainakin nautin jokaisesta aamusta, jonka saan olla rauhassa.

• Justiinsa: väkivaltaisesta suhteesta eroon, samoin alkoholista jaläpeensä ilkeästä. Justiinsa! Kaikkea hyvää!

Peruskunnollisesta puolisosta eroaminen yli 40 vuotiaana on tyhmää. Puhumattakaan että on lapsia tai että eroaa höynähdettyään johonkin gigoloon tai pimuun,

• tuleva yksinäinen
        boxi kirjoitti:

Justiinsa: väkivaltaisesta suhteesta eroon, samoin alkoholista jaläpeensä ilkeästä. Justiinsa! Kaikkea hyvää!

Peruskunnollisesta puolisosta eroaminen yli 40 vuotiaana on tyhmää. Puhumattakaan että on lapsia tai että eroaa höynähdettyään johonkin gigoloon tai pimuun,

Boxille.Kirjoittamani oli väärin ymmärrettävissä. Ei niin pitkä avioliitto.Pitkä liitto ja olen 50v Asiat menee kuin moni epäili..Ero tulee vääjäämättä ja taidan jäädä yksin.Asiat on menneet pitkälle enkä taida kyetä enää muuttamaan asioiden kulkua.Vaikka itse aloitin ääneen puhumisen on paha olla ja tyhjä olo.Luulin että olisin jo käynyt erosurun läpi.olen väärässä..

Boxille.Kirjoittamani oli väärin ymmärrettävissä. Ei niin pitkä avioliitto.Pitkä liitto ja olen 50v Asiat menee kuin moni epäili..Ero tulee vääjäämättä ja taidan jäädä yksin.Asiat on menneet pitkälle enkä taida kyetä enää muuttamaan asioiden kulkua.Vaikka itse aloitin ääneen puhumisen on paha olla ja tyhjä olo.Luulin että olisin jo käynyt erosurun läpi.olen väärässä..

Tuleeko ero vääjäämättä, koska itse haluat? Siinä tapauksessa muuta mieltäsi. Olen ihan tosissani.
        Jos ero tulee vääjäämättä, koska vaimosi halua, sitten ei muuta kuin tsemppiä elämään.
        Jos voit itse vaikuttaa, ala rakentaa niille pohjille, joka ovat. Suurta tsemppiä!! Olet älykäs mies etkä ansaitsisi kaatua ihan klassiseen mokaan: eli eroon ns. liian vähästä-.
        Sille taas ei mitään voi jos toinen ottaa ja lähtee. Älä sinä lähde!! On vielä tyhjempi ja pahempi olo, jos jättää siedettävän liiton turhaan. Kyllä se aurinko vielä paistaa!
        Joka tapauksessa: tsemppiä!

• tuleva yksinäinen
        boxi kirjoitti:

Tuleeko ero vääjäämättä, koska itse haluat? Siinä tapauksessa muuta mieltäsi. Olen ihan tosissani.
        Jos ero tulee vääjäämättä, koska vaimosi halua, sitten ei muuta kuin tsemppiä elämään.
        Jos voit itse vaikuttaa, ala rakentaa niille pohjille, joka ovat. Suurta tsemppiä!! Olet älykäs mies etkä ansaitsisi kaatua ihan klassiseen mokaan: eli eroon ns. liian vähästä-.
        Sille taas ei mitään voi jos toinen ottaa ja lähtee. Älä sinä lähde!! On vielä tyhjempi ja pahempi olo, jos jättää siedettävän liiton turhaan. Kyllä se aurinko vielä paistaa!
        Joka tapauksessa: tsemppiä!

Olen antanut ymmärtää että kaikki on puhuttu.Että en voi tunteille mitään.En omasta mielestä ole paha ihminen,vaikka joidenkin mielestä täällä en ole edes mies.Mielessä on käynyt sekin että voiko tätä peruuttaa.Onhan tietysti koeaika ja kun miettii asioita yksin niin saa selvyyden tunteistaan.Kiitos ymmärryksestä..

• toinen nainen

Olen antanut ymmärtää että kaikki on puhuttu.Että en voi tunteille mitään.En omasta mielestä ole paha ihminen,vaikka joidenkin mielestä täällä en ole edes mies.Mielessä on käynyt sekin että voiko tätä peruuttaa.Onhan tietysti koeaika ja kun miettii asioita yksin niin saa selvyyden tunteistaan.Kiitos ymmärryksestä..

Luin tämän pitkän ketjun mietteliäänä. Olen itse kaksikertaa ollut aviossa.
        Ymmärrän,tai luulen ymmärtäväni eron vaikeuden.
        Olin itse toisessa avioliitossa alkujaan salarakas.
        Olin jo kauan ollut sinkku,kun tapasin tämän miehen.
        Hän oli laittanut avioeropaperit vetämään, siis ennenkuin tapasimme.
        Mies oli 3 lapsen isä ja isoisäkin.
        Hän kertoi,että liitto ei toimi.
        Vaimolla on muita miehiä ja kamalaa riitaa kokoajan. Liikaa myös alkoholin käyttöä.
        Hän erosi ja muutti yksiöön. Eka kertaa oli nyt yksin. Seurustelimme kyllä.
        Nyt hän alkoi kaipaamaan perhettään.
        Hän vietti siellä jouluja jne.
        Mies eli julkisesti nyt kaksoiselämää.
        Selvästi kärsi.
        Emme painostaneet exä, enkä minä.
        Tilanne rauhoittui,mutta kesti vuosia.
        Menimme avioon loppujen lopuksi.
        Mies,joka miettii erotako vai ei, sanoisin ÄLä eroa.

• tuleva yksinäinen
        toinen nainen kirjoitti:

Vaimolla on muita miehiä ja kamalaa riitaa kokoajan. Liikaa myös alkoholin käyttöä.
        Selvästi kärsi.

Viimeinkin,lähes samanlainen tarina..Tietystikkään ei kaikkia yksityiskohtia voi täällä kertoa mut vielä tahtoisin kuulla perusteen "älä eroa" ? Onko menneiden vuosien arvo suurempi kuin menetetyt kasvot..

• toinen nainen

Viimeinkin,lähes samanlainen tarina..Tietystikkään ei kaikkia yksityiskohtia voi täällä kertoa mut vielä tahtoisin kuulla perusteen "älä eroa" ? Onko menneiden vuosien arvo suurempi kuin menetetyt kasvot..

Kun kirjoitin Älä eroa,tarkoitin niin.
        Mies joka haki eroa,selvästi katui sitä.
        Olivat tavanneet hänen armeija-aikanaan. Lapset oli syntyneet aika peräjälkeen.
        Kummallakin oli jäänyt tavallaan nuoruus elämättä.
        Vaimo haki ehkä ihailua muualta,samoin mies.
        Mies sanoi,ettei suomalainen mies osaa mitään rakkaudenvaloja vannoa. Papille on luvattu ja sillä hyvä.
        Kun he sitten joutuivat myymään asuntonsa ja kotinsa, Se mursi käsittääkseni molempien mieltä
        Tässäkohtaa tulin minä, toinen nainen kuvioon.
        Mies ei osannut asua yksin,ei seurustella,eikä olla aviossa.
        Hän pakeni työhön ja alkoholiin.
        Kuitenkin meistä tuli pari. Vaikeata oli kaikille.
        Hän teki itse sitten muutaman vuoden päästä ratkaisun,että ei tavannut lapsiaan,eikä lapsenlapsiaan ollenkaan.
        Eikä exää.
        Olimme täysin kahden. Yht.tätä kesti 20 vuotta.
        Hän nukkui pois Syys 2013.

• KALLE KELLO
        toinen nainen kirjoitti:

Selvästi kärsi.

Itse jäin miettimään kirjoitustasi "toinen nainen", että miten ihmeessä olet viitsinyt/jaksanut olla "jalkavaimo"?? Vaikka olettekin aviossa nyt, on mies jo näyttänyt mikä hän on. Olet tuhlannut vuosia elämästäsi, ja tuskinpa parempaan suuntaan. Todennäköisesti sinäkin saat maistaa omaa lääkettäsi, ja sitten voit puntaroida miltä tuntuu.

• Missä mies
        KALLE KELLO kirjoitti:

Itse jäin miettimään kirjoitustasi "toinen nainen", että miten ihmeessä olet viitsinyt/jaksanut olla "jalkavaimo"?? Vaikka olettekin aviossa nyt, on mies jo näyttänyt mikä hän on. Olet tuhlannut vuosia elämästäsi, ja tuskinpa parempaan suuntaan. Todennäköisesti sinäkin saat maistaa omaa lääkettäsi, ja sitten voit puntaroida miltä tuntuu.

Niinhän se taitaa olla että joka kerran pettää on suuri riski et tekee sen uudelleenkin.
        Kohta tässä uudessa naisessa on joku vika joka pitää sitten laastaroida taas uudella sivusuhteella. Ihmisellä on taipumus hankkiutua oman opitun käyttäytymisensä kautta aina samantyyppisiin ihmissuhteisiin ja epäonnistua aina vaan. Näinhän esim ninen ottaa itselleen aina uudelleen alkoholistin tai muuten persoonallisuushäiriöisen.

• OmaOlo

Riippuu ihan oman elämänsä rakentamisen kyvystä.

Itselleni kävi hyvin. Kahden eron jälkeen elän viimeinkin elämäni ensimmäistä upeaa parisuhdetta. ... Voih, on tässäkin paljon muutettavaa, siis Paljon, mutta tämä on hyvä, enkä miestäni muuttaa yritä.

On ihanaa ihan jokaisena päivänä tehdä hänen olonsa niin hyväksi kuin mahdollista ja hän tekee sen myös minulle.

• tuleva yksinäinen

Sinulle kävi hyvin..Nämä on vaikeita ja kipeitä asioita.Kuitenkin on loppuelämä kyseessä ja kenen kanssa?Vaikka hän tekee kaikkensa,on täydellinen puoliso ja enemmänkin.Parempi kuin koskaan.Epäilys kalvaa mieltä.Entä jos..?Jos päästän lähelle ja sama toistuu.Sananlasku sanoo?mitä tekee kerran niin tekee myös myöhemmin.Alanko katua myöhemmin.Meneekö tie väärään suuntaan jos "aloitan alusta" Nollasta.Tämä on viimeinen mahdollisuus päättää miten elän loppuelämän.Epäilen että jokainen joka on eronnut,ei ajattele asioita näin pitkälle..Kaikki tällainen ajattelu johtuu varmaan siitä että en pidä epävakaasta elämästä eikä minulle tarvitse olla aina jotakin äksöniä..Voi hel...En tiennyt vuosia sitten kuin vaikeaa tämä on..Suunnilleen sisäkalut pyörii ja velloo..Nyt ymmärrän lauseen.Rakkaus on raaka kun se lähtee.Mun mielestä nainen on raaempi ja parempi tekemään päätöksen tai olen erilainen kuin toiset.Sanat Jäi taas kurkkuun kun yritin puhua viikonloppuna..Paha on sanoa hyvästi sellaiselle joka tulee viereen ja sanoo..Mitä asiaa kulta.ja ottaa syleilyyn..Ja minä olen vähällä tukehtua..

• kaikennieleväkö?

Sinulle kävi hyvin..Nämä on vaikeita ja kipeitä asioita.Kuitenkin on loppuelämä kyseessä ja kenen kanssa?Vaikka hän tekee kaikkensa,on täydellinen puoliso ja enemmänkin.Parempi kuin koskaan.Epäilys kalvaa mieltä.Entä jos..?Jos päästän lähelle ja sama toistuu.Sananlasku sanoo?mitä tekee kerran niin tekee myös myöhemmin.Alanko katua myöhemmin.Meneekö tie väärään suuntaan jos "aloitan alusta" Nollasta.Tämä on viimeinen mahdollisuus päättää miten elän loppuelämän.Epäilen että jokainen joka on eronnut,ei ajattele asioita näin pitkälle..Kaikki tällainen ajattelu johtuu varmaan siitä että en pidä epävakaasta elämästä eikä minulle tarvitse olla aina jotakin äksöniä..Voi hel...En tiennyt vuosia sitten kuin vaikeaa tämä on..Suunnilleen sisäkalut pyörii ja velloo..Nyt ymmärrän lauseen.Rakkaus on raaka kun se lähtee.Mun mielestä nainen on raaempi ja parempi tekemään päätöksen tai olen erilainen kuin toiset.Sanat Jäi taas kurkkuun kun yritin puhua viikonloppuna..Paha on sanoa hyvästi sellaiselle joka tulee viereen ja sanoo..Mitä asiaa kulta.ja ottaa syleilyyn..Ja minä olen vähällä tukehtua..

Kokeile vaimoosi ajatusleikkiä, töksäytä että haluat tietää mitä hän tekisi ja sanoisi jos ero tulisi jostain syystä. Saat varmaan vastakysymyksen heti mutta älä vastaa siihen koska se keskustelun toisaalle. Sano että vastaa sinä ensin. Voithan muistuttaa, että jouduit aikoinasi itse sitä miettimään kun hän petti sinua. Jos vaimosi vaan jatkaa kysymyksillä vastaamatta, tai vastaakin mutta alkaa itkeä, epäillä, kenties vaatiakin suhteen jatkamista vedoten että valitsihan hänkin sinut toisen sijaan tjn. niin se paljastaa heti että hän on itsekäs ja haluaa pitää sinut ja elämänsä pysyvän vakaana. Ei häntä ehkä kiinnostakaan mitä sinä ajattelit silloin ja ajattelet nyt, saattaa jopa ajatella että sinun pitäisi olla kiitollinen kun hän valitsi sinut.
        Mietipä tältäkin kantilta. Ja muista: myös sinä voit paremmin jos päätät jotain ihan itse etkä kenenkään painostamana. Kirjoitan näin koska olen itse joutunut kerran "nielemään" toisen pettämisen. (Erosimme kyllä myöhemmin kun hän jäi toistamiseen kiinni.)

• tuleva yksinäinen
        kaikennieleväkö? kirjoitti:

Kokeile vaimoosi ajatusleikkiä, töksäytä että haluat tietää mitä hän tekisi ja sanoisi jos ero tulisi jostain syystä. Saat varmaan vastakysymyksen heti mutta älä vastaa siihen koska se keskustelun toisaalle. Sano että vastaa sinä ensin. Voithan muistuttaa, että jouduit aikoinasi itse sitä miettimään kun hän petti sinua. Jos vaimosi vaan jatkaa kysymyksillä vastaamatta, tai vastaakin mutta alkaa itkeä, epäillä, kenties vaatiakin suhteen jatkamista vedoten että valitsihan hänkin sinut toisen sijaan tjn. niin se paljastaa heti että hän on itsekäs ja haluaa pitää sinut ja elämänsä pysyvän vakaana. Ei häntä ehkä kiinnostakaan mitä sinä ajattelit silloin ja ajattelet nyt, saattaa jopa ajatella että sinun pitäisi olla kiitollinen kun hän valitsi sinut.
        Mietipä tältäkin kantilta. Ja muista: myös sinä voit paremmin jos päätät jotain ihan itse etkä kenenkään painostamana. Kirjoitan näin koska olen itse joutunut kerran "nielemään" toisen pettämisen. (Erosimme kyllä myöhemmin kun hän jäi toistamiseen kiinni.)

Hiukan järkytyin kun luin pari kertaa kirjoituksesi..Asian ydin on juuri noin.Tuon kaltainen keskustelu on käyty,vaikka siitä on aikaa niin muistan kuinka sain vastauksien tilalle kysymyksiä,itkua,syytöksiä ja sen tiedon että minun pitäisi olla kiitollinen kun minut valittiin.Vaikka halusin tai tunnustuksen,sain kysymyksiä ja ikivanhoja muisteluja mitä itse olen tehnyt.En sitten olekkaan hullu kun ajattelen juuri noin että hän ehkä kokeili onneaan ja päätyi kakkoseen..Suurella todennäköisyydellä olet nainen..Kiitos asiallisesta kommentista (ilman syyllistämistä)

• monenlaisia typeryks

Ei voi olla typerämpää miestä!
        Jos vaimosi petti, katui ja sen jälkeen muuttui ja hyvittää nyt LOPPUELÄMÄÄNSÄ vääriä tekojaan, niin sinä s-tana petät häntä salaa ja haudot eroa ja vellot katkeruudessasi, vaikka vierelläsi on maailman ihanin vaimo, jolle sinä olet se ihan ykkönen.

Tiedän, mistä puhun.
        Olen itse pettänyt miestäni, hän minua, ja ne selviteltiin ja jatkettiin yhdessä, enkä IKIMAAILMASSA voi enää KOSKAAN pettää häntä!!! Mieluummin elän yksin loppuikäni, jos hän päättäisi joskus jostain syystä häipyä elämästäni!

Jos et tätä asiaa tarkkaan selvitä, niin on hyvin todennäköistä, että oikeasti teet väärän valinnan ja hylkäät ihmisen, joka olisi sinua kohtaan oman väärintekonsa takia niin hyvä vaimo, kuin vain pystyy.
        Ole hyvä vaan, saatat menettää vaimon, joka ei ansaitse katkeraa pettäjämiestä rinnalleen, vaan avoimen, luottavaisen suhteen, jollaisen hänkin halusi, kun hänen petoksensa tuli julki. Enkäpä kertoi sen ihan itse, sitä kun et täällä ole meille muille paljastanut.
        Tee tilisi selviksi vaimosi kanssa. Jätä kakkonen ja rakenna siitä suhteesta luja ja luottavainen, jossa nyt olet. Vaimosi näyttää jo sinulle mallia!
        Tyhmä olet, jos tuosta lähdet!!!
        Omaa omaa väryyttään sinulle hyvittävää vaimoa parempaa naista et tule KOSKAAN löytämään!

• tindex

Ymmärrän sinua, samassa tilanteessa itsekin. Tukehdun hellyyteen.

• 16-17

En, kuolema otti. Hänen kuva on aina seinälläni
      Parin kolmen vuoden jälkeen alkoi toinen nuoruus, tosi jännittävää aikaa.
      Vaatiessa uskollisuutta ei sanomalla vaan kuin selvänä asiana totesin paljon on "huoria" naisissa.

Tänään on kuitenkin kaikki siinä suhteessa hyvin, siihen tarvitaan vain älyä naiselta.

• tuleva yksinäinen

"paljon on huoria naisissa"Onhan se mielipide mutta vain yhden ihmisen ja omien kokemusten perusteella.Voi hyvinkin olla että eläinten ja ihmisten välinen ero ei olekkaan niin suuri ja naaras valitsee aina vahvimman uroksen.Eihän siinä auta kuin mennä syrjään jos vahvempi vie.Ihmisen eduksi tietysti on se että voi esittää vahvempaa kun todellisuudessa on ja kun nainen huomaa heikkouden niin hänen kannattaa tietysti hylätä heikko yksilö että hyvät geenit jatkuvat.Toivon tosiaan että et ole tuottanut jälkeläisiä ja huorittelijan perimme ei jatku kauttasi.

• vastuuta

miestenkin pitäs miettiä, ennenkuin pettää eikä kuvitella et saa anteeks jos paljastuu..

• tuleva yksinäinen

Totta kai! Tietysti sama pätee miehille.Ei ole yksin kysymys vain siitä että hyväksyykö anteeksi pyynnön.Mun tapauksessa moraali ja kynnys pettää oli hyvin korkea ja kesti todella kauan ennen kuin pystyin lähestymään tai päästämään lähelle yhtään maista.Muista kuin elisen päivän ne hetket kun tunsin inhoa lähes kaikkia naisia kohtaan jotka vähänkin yritti flirttiä..Jälkeen päin ymmärrän että etteivät kaikki tarkoittaneet siten että olisi petos mielessä.Kaikki oli petetyn miehen omassa päässä syntynyt sairas ajatus että kaikki naiset on samanlaisia...Itselläni on sama kohtalo.En ole sen parempi ja en tiedä onko tekoni anteeksi annettavissa.Jos?Yritän päätä asian yli.

• Miten kävi??????

"Toinen nainen", selvisikö se mies koskaan kunnolla siitä erosta, vai oliko sen vanki loput 20 vuotta? Oliko teillä hyvä suhde?

• toinen nainen

Kyllä hän alkoi toipumaan.Me olimme hänen kanssaan hyvin paljon samanluontoisia. Itsehän olen lapseton.
        Mies oli kirvesmies.
        Lähdimme yhdessä aikuiskoulutukseen,itseasiassa metsurikouluun Paimioon. Asuimme koululla ja harjoittelin puunkatoa. Mies tietty osasi.
        Tämä vain mainitakseni.että olimme ennakkoluulottomia ja,vähän,hulluja,vissiin.
        Kotona teimme kotityöt yhdessä. Mikä mahtavaa,mies lepoi. Pizzaa,pullaa,sämpylöitä. Yhdessä teimme ruokaa.
        pelasimme korttia.puhuimme kaikenmaailman asioista,nauroimme paljon
        Meistä muodostui ajan kanssa parivaljakko,lähes erottamaton.
        Yhdessä mentiin kaljalle ja yhdessä pois.
        Kun olin työssä,hän muutaman kerran oli mennyt yksin. Kulki silloin jo kepin kanssa. Jaloissa oli katkokävelyä. Hän alkoi unohtelemaan avaimia,ja muitakin asioita. Hän oli myös diabeetikko
        ja hänellä oli flimmeri.
        Yks kaunis sunnuntai ei herännyt.Soitin apua ja myöhemmin todettiin aivoverenvuoto.Hän sairasti n 10 kk. Halusin hänet kotiin ja olin omahoitaja,
        Hän oli täysin avustettava.
        mutta se silmien säihke,ja valoisa olemus auttoi jaksamaan.
        Hän oli koko mun elämä,Se elämäni mies.
        Loppujen lopuksi en voi tietää.mitä minä merkitsin hänelle. Sanoja hän ei viljellyt.
        Kun kävin päivittäin sairaalassa.ja välillä huone oli täynnä hoitajia ja muuta porukkaa. Mies kohdisti minuun katseensa ja hymyili vallottavasti. Sydämeni käpertyi onnesta.
        Hänelle tehtiin jalkaan ohitusleikkaus,ja jalka jouduttiin amputoimaan reidestä.
        Siitä vähän ajan päästä hän sai keuhkoveritulpan ja keuhkoifarktin. Lähtivät syvistä laskimoista oikeasta jalasta. Hän nukkui pois 2013
        omalta puoleltani voin sanoa,että puolet minusta lähti hänen mukanaan.
        Kaipaan hänen rauhallisuuttaan,lämmintä olemusta,seikkalunhaluaan,koko Miestä.
        Irsekkäästi ajatellen hän taisi sittenkin,tehdä oikean ratkaisun, kun erosi.Minä ainakn annoin hänelle rehellisen ja uskollisen rakkauden 20 vuotta. Aviossa olimme 9 vuotta

• Joka Paheksui paljon
        toinen nainen kirjoitti:

Kyllä hän alkoi toipumaan.Me olimme hänen kanssaan hyvin paljon samanluontoisia. Itsehän olen lapseton.
        Mies oli kirvesmies.
        Lähdimme yhdessä aikuiskoulutukseen,itseasiassa metsurikouluun Paimioon. Asuimme koululla ja harjoittelin puunkatoa. Mies tietty osasi.
        Kotona teimme kotityöt yhdessä. Mikä mahtavaa,mies lepoi. Pizzaa,pullaa,sämpylöitä. Yhdessä teimme ruokaa.
        Kun olin työssä,hän muutaman kerran oli mennyt yksin. Kulki silloin jo kepin kanssa. Jaloissa oli katkokävelyä. Hän alkoi unohtelemaan avaimia,ja muitakin asioita. Hän oli myös diabeetikko
        ja hänellä oli flimmeri.
        Yks kaunis sunnuntai ei herännyt.Soitin apua ja myöhemmin todettiin aivoverenvuoto.Hän sairasti n 10 kk. Halusin hänet kotiin ja olin omahoitaja,
        Loppujen lopuksi en voi tietää.mitä minä merkitsin hänelle. Sanoja hän ei viljellyt.
        Kun kävin päivittäin sairaalassa.ja välillä huone oli täynnä hoitajia ja muuta porukkaa. Mies kohdisti minuun katseensa ja hymyili vallottavasti. Sydämeni käpertyi onnesta.
        Hänelle tehtiin jalkaan ohitusleikkaus,ja jalka jouduttiin amputoimaan reidestä.
        Siitä vähän ajan päästä hän sai keuhkoveritulpan ja keuhkoifarktin. Lähtivät syvistä laskimoista oikeasta jalasta. Hän nukkui pois 2013
        Irsekkäästi ajatellen hän taisi sittenkin,tehdä oikean ratkaisun, kun erosi.Minä ainakn annoin hänelle rehellisen ja uskollisen rakkauden 20 vuotta. Aviossa olimme 9 vuotta

"toinen nainen"

Kiitos, että kirjoitit tuon kokemasi. Et arvaakaan, miten paljon se antoi minulle. Itkin ja tunsin, mitä oikea rakkaus on ja että sellaista aitoa rakkautta on. Tajusin myös, etten itse ole sellaista koskaan saanut. Ehkä olisin osannut rakastaa aviomiestäni, mutta hänelle ei kehittynyt rakkauden tunteita minua kohtaan, vaikka liittomme kesti kymmeniä vuosia ja ihania lapsia saimme.
        Minulle on ihana tietää, että rakkautta on, vaikken sitä osakseni koskaan saisikaan.
        Kiitos vielä!

• tuleva yksinäinen
        toinen nainen kirjoitti:

Mies oli kirvesmies.
        ja hänellä oli flimmeri.

Tunne joka tuli sinun kirjoituksesta on käsittämätön ja tuntuu että näpertelen pikkuasoiden vuoksi..Noin suuria tunteita ei kovin usein kuule kenellään olevan ja harvat ja valitut sen meistä saavat kokea.
        Täytyy myöntää että silmä kulma lähes kastui tai ainakin totisella miehellä pääsi niisk..Eikä taida olla allergiasta tai nuhasta kysymys.

Näillä eväillä kuuntelen vanhan sydänmeni ääniä ja teen kuten parhaaksi näen ja yritän pitää mielessä mitä tarkoittaa oikea rakkaus.Kiitos

• Turkulainen?

Tunne joka tuli sinun kirjoituksesta on käsittämätön ja tuntuu että näpertelen pikkuasoiden vuoksi..Noin suuria tunteita ei kovin usein kuule kenellään olevan ja harvat ja valitut sen meistä saavat kokea.
        Täytyy myöntää että silmä kulma lähes kastui tai ainakin totisella miehellä pääsi niisk..Eikä taida olla allergiasta tai nuhasta kysymys.

Näillä eväillä kuuntelen vanhan sydänmeni ääniä ja teen kuten parhaaksi näen ja yritän pitää mielessä mitä tarkoittaa oikea rakkaus.Kiitos

Mitenkään väheksymättä tunteitasi: Toivottavasti et ole minun isäni... Hän kirjoittaa täsmälleen samalla tyylillä kuin sinä, samanikäinen ja -oloinen, ja olen jo vuosia epäillyt hänellä olevan sivusuhde, vaikka kiltti mies -ehkä vähän tossun alla jopa- onkin.

• Miten kävi??????????

Vielä "toinen nainen", minkä ikäinen miehesi ja sinä olit, kun tapasitte? Tarinasi antaa toivoa sille ajatukselle, että vielä vanhempanakin voi onnistua löytämään oikean.

• toinen nainen

Mieheni oli 46 ja minä 36.
        Hän asumuserossa 3 lasta ja lapsenlapsi.
        Minä lapseton sinkku.
        Jos hän meni kotiin,siellä oli aina riitaa.
        Mun luona oli rauhallista.
        Mies sairasti silloin jo diabetestä.syömiset,lääkkeet olisi pitänyt ottaa ajoillaan.
        Hän joi liikaa,teki työtä liikaa,eikä tiennyt mitä tekisi itsensä kanssa.
        Hänen vaaka kallistui kyllä perheen puolelle,varsinkin juhlapyhinä. Jäin yksin.
        Sitten sain työpaikan ja muutin keskustaan. Sanoin miehelle,että nyt riitti. Palaa sen eukkosi luokse. En jaksa tätä enää.
        Muutinkin yksin,ja mies sähläsi eukon luo,eukon luota pois.
        Olimne erossa.
        Hän tuli jälleen kuvaan. En voinut unohtaa. Nyt tilanne alkoi rauhoittua.
        Mies tosiaan alkoi olla kotona. Tähän oli aikaa kulunut monta vuotta.
        Jostain löysimme sen uuden/vanhan sävelen. Hän ei enää lähtenyt extemporee mihinkään.
        Nyt oli hyvää aikaa. Kävimme töissä.viikonkoppuisin istuimne keittiön pöydän vieressä ja pelasimme korttia ja otettiin viiniä. Uunissa muhi ruoka. Höpisimme asioita maan ja taivaan välillä. Mies sanoi joskus kauniisti, että hän on löytänyt minussa sen toisen puoliskon. Niin minustakin tuntuu,vieläkin.
        Juhlasta arkeen ja sairauteen.
        Hän todella nukkui pois sairaalassa Syys 2013. Minun toinen puolisko meni toiselle tähdelle rakastamaan. Ehkä saan myöhemmin seurata perässä samalle tähdelle.

• tuleva yksinäinen
        toinen nainen kirjoitti:

Mieheni oli 46 ja minä 36.
        Hän asumuserossa 3 lasta ja lapsenlapsi.
        Minä lapseton sinkku.
        Jos hän meni kotiin,siellä oli aina riitaa.
        Mun luona oli rauhallista.
        Mies sairasti silloin jo diabetestä.syömiset,lääkkeet olisi pitänyt ottaa ajoillaan.
        Hän joi liikaa,teki työtä liikaa,eikä tiennyt mitä tekisi itsensä kanssa.
        Hänen vaaka kallistui kyllä perheen puolelle,varsinkin juhlapyhinä. Jäin yksin.
        Sitten sain työpaikan ja muutin keskustaan. Sanoin miehelle,että nyt riitti. Palaa sen eukkosi luokse. En jaksa tätä enää.
        Muutinkin yksin,ja mies sähläsi eukon luo,eukon luota pois.
        Olimne erossa.
        Hän tuli jälleen kuvaan. En voinut unohtaa. Nyt tilanne alkoi rauhoittua.
        Mies tosiaan alkoi olla kotona. Tähän oli aikaa kulunut monta vuotta.
        Jostain löysimme sen uuden/vanhan sävelen. Hän ei enää lähtenyt extemporee mihinkään.
        Nyt oli hyvää aikaa. Kävimme töissä.viikonkoppuisin istuimne keittiön pöydän vieressä ja pelasimme korttia ja otettiin viiniä. Uunissa muhi ruoka. Höpisimme asioita maan ja taivaan välillä. Mies sanoi joskus kauniisti, että hän on löytänyt minussa sen toisen puoliskon. Niin minustakin tuntuu,vieläkin.
        Juhlasta arkeen ja sairauteen.
        Hän todella nukkui pois sairaalassa Syys 2013. Minun toinen puolisko meni toiselle tähdelle rakastamaan. Ehkä saan myöhemmin seurata perässä samalle tähdelle.

" toinen nainen" olet kaunis sisältä.Olen sanaton..

• Missä mies

" toinen nainen" olet kaunis sisältä.Olen sanaton..

Niin.
        vanhemmuuten sitä sietää enemmän ja hyväksyy puutteitakin ja epämukavuuttakin eri tavalla kuin nuorempana. Ts. Katsoo monia asioita läpi sormien.

• Miten kävi??????????

" toinen nainen", tuon kaiken perusteella voisi olettaa, että miehesi ero kannatti! Hän löysi sen oikean, jonka kanssa oli elämä hyvää ja ehkä sellaista, mitä miehesi halusi - riitaisan liiton jälkeen. Teidän suhde oli ilmeisen onnellinen.
      Sitä oikeaa harva löytää ja siitä suuret erotilastot johtuvat.

Saiko mies myöhemmin palautettua suhteet lapsiinsa?

• Missä mies

Onko sitä yhtä ja oikeaa olemassakaan, on vain enemmän tai vähemmän sopivia. On kai toisen naisen miehen ensimmäinenkin suhde aikoinaan ollut se oikea kun useampi lapsikin on tehty?

• toinen nainen

Kun mies,täytti 50, lapset ja lapsenlapset tulivat onnittelemaan ja toivat lahjoja.
        Jouluisin joku tuli tervehtimään.
        Poika kävi isäinpäivänä
        Muuten,eivät soitelleet,eikä mies koskaan kyläillyt lastensa luona. Ei oikeastaan kutsuttu meitä mihinkään.
        Tässä oli varmaan kiinni siitä,että kaikki heidän tuttavansa olivat vaimon suuresta suvusta lähtöisin.
        Miehen sukulaiset olivat kuolleet,melkein kaikki.
        Vaimon suku ei hyväksynyt minua alkuunkaan. Ymmärrän sen.
        Kun poika vihittiin kirkossa,me saimme kutsun. Oli Se jännittävää istua etupenkissä mieheni vieressä, 20 vuoden jälkeen. Exä istui samalla,penkillä heidän tyttäriensä kanssa.
        Nyt tunsin,että olen kunniallinen nainen ja ykkönen. Jopa hymyilytti tuo toteamus.
        Lapset siis näköjään hyväksyivät loppujenlopuksi isänsä ratkaisun,kukin omalla tavallaan.

• uskollisuus kunniaan

Kyllä se riitaisa tilanne pukkaa kenen avioliittoon tahansa, jos toinen luuhaa huorissa! Ei siitä voi sitä petettyä puolisoa syyttää, vaan syy on siinä, joka pettää. On turha luulo, ettei sellainen jotenkin näy avioliitossa, vaikka petetty ei sitä tietäisikään, että toinen pettää, sen vaistoaa silti, eikä sen pettäjän käytös ole enää entisenlainen. Pettäjä on aina se väärä, myös se nainen, joka antautuu pettäjän kanssa suhteeseen, tai jatkaa, saatuaan tietää, että toinen oli jo varattu.

Moni kakkonen ja pettäjä silottelee asioita omaksi hyväkseen, sillä kuinkas muutoin voisi jatkaa elämää, kun petoksessa on elänyt ja omatunto syyttää, vaikka useimmat sen kyllä vaientavat niin, ettei enää kolkuta vääryyksistä.

• unkki runkki
        Missä mies kirjoitti:

Onko sitä yhtä ja oikeaa olemassakaan, on vain enemmän tai vähemmän sopivia. On kai toisen naisen miehen ensimmäinenkin suhde aikoinaan ollut se oikea kun useampi lapsikin on tehty?

mies tai nainen kiinni ja heti ... omaa asiaansa ulkomaalisten silmissä ja uskonnoissa ajaa ja ylös huipulle, niin eloppiakin ottaa ja itkettää oma saamatomuutensa

• lujat perustat

On muistettava lähtökohdat suhteen alussa, näin ymmärtää omien ja toisen tekojen merkityksen suhteen loppumiselle. Talo kaartuu vinosti, kun perusta lähtenyt väärältä pohjalta. Parempi onnellisempi elämä -vastakysymys: mihin verrattuna?

• ? luja perusta ?

Kun perusta on lähtenyt väärältä pohjalta.... mistä sen tietää sitten?

Minulla on yli 20 v avioliittoa takana ja sitä ennen seurustelua, opiskelu aikana, ennen kihloihin, saatikka naimisiin menoa, emme siis pitäneet kiirettä.

Opiskelimme ammatit, pääsimme töihin, hankimme lapsia (2, molemmat niitä toivoimme), ei ole taloudellisia, ei alkoholi, eikä väkivalta ongelmia.

Kun nuorena puolisona meillä viimein olisi ollut mahdollisuus (molemmat siis toimme rahaa kotiin kun, olimme töissä) hankkia lisää lapsia tai esim. rakentaa perheellemme parempaa kotia eli ne peustukset olivat mielstäni enennäkuin kuin kunnossa ja tukevalla pohjalla niin, mieheni yhtä-äkkiä ei ollutkaan kiinnostunut kasvattamaan perhettä tai parantamaan elinolosuhteita, ei kuulemma vaan jaksanut. Lieneekö ollut masentunut (ei kuulemma omasta mielestään kun on perus optimistinen luonne). Sanoi vaan haluavansa päästä helpolla.

Minulle tuo yhtälö oli itsestään selvää, elämän kulkukaarta että, jos on mahdollisuus, elinolosuhteita parannetaan kaikilla mahdollisilla keinoilla, eikä elämän tarkoitus ole vain päästä helpolla ja jos talous kerran antaa mahdollisuuden niin, lapsia voi tulla lisää. En arvannut edes kyseenalaistaa tällaista itsestäänselvyyttä.

Olen joutunut luopumaan loppu iäkseni koko haaveesta ja äityitenikin tavallaan jäi keskeneräiseksi. Tästä syystä olen ollut hyvin, hyvin pettynyt. Olen tuonut asian myös miehelleni tiedoksi.

Nyt hänellä on lääke tähän, ero. Mutta miten se enää minun tilannetta parantaisi? Minä olen luopunut asioista, joita enää en voi mitenkään saada vaikka, eroaisin.

Siis vaikka perustukset olisivatkin kunnossa talo voi silti kaartua vinoon!

Mutta kukaan ei voi selittää miksi näin tapahtuu.

• Pottu-aivo

Rotiihan ne perustuksetkin mutta kannattaa miettiä tarkoin knnattaako sen vuoksi koko taloa purkaa.

• Lujat perustat
        ? luja perusta ? kirjoitti:

Kun perusta on lähtenyt väärältä pohjalta.... mistä sen tietää sitten?

Minulla on yli 20 v avioliittoa takana ja sitä ennen seurustelua, opiskelu aikana, ennen kihloihin, saatikka naimisiin menoa, emme siis pitäneet kiirettä.

Opiskelimme ammatit, pääsimme töihin, hankimme lapsia (2, molemmat niitä toivoimme), ei ole taloudellisia, ei alkoholi, eikä väkivalta ongelmia.

Kun nuorena puolisona meillä viimein olisi ollut mahdollisuus (molemmat siis toimme rahaa kotiin kun, olimme töissä) hankkia lisää lapsia tai esim. rakentaa perheellemme parempaa kotia eli ne peustukset olivat mielstäni enennäkuin kuin kunnossa ja tukevalla pohjalla niin, mieheni yhtä-äkkiä ei ollutkaan kiinnostunut kasvattamaan perhettä tai parantamaan elinolosuhteita, ei kuulemma vaan jaksanut. Lieneekö ollut masentunut (ei kuulemma omasta mielestään kun on perus optimistinen luonne). Sanoi vaan haluavansa päästä helpolla.

Minulle tuo yhtälö oli itsestään selvää, elämän kulkukaarta että, jos on mahdollisuus, elinolosuhteita parannetaan kaikilla mahdollisilla keinoilla, eikä elämän tarkoitus ole vain päästä helpolla ja jos talous kerran antaa mahdollisuuden niin, lapsia voi tulla lisää. En arvannut edes kyseenalaistaa tällaista itsestäänselvyyttä.

Olen joutunut luopumaan loppu iäkseni koko haaveesta ja äityitenikin tavallaan jäi keskeneräiseksi. Tästä syystä olen ollut hyvin, hyvin pettynyt. Olen tuonut asian myös miehelleni tiedoksi.

Nyt hänellä on lääke tähän, ero. Mutta miten se enää minun tilannetta parantaisi? Minä olen luopunut asioista, joita enää en voi mitenkään saada vaikka, eroaisin.

Siis vaikka perustukset olisivatkin kunnossa talo voi silti kaartua vinoon!

Mutta kukaan ei voi selittää miksi näin tapahtuu.

ovat jokaiselle erit, eikä niille voi asettaa vakioarvoja. Todellisuutta, koettua, nähtyä, ne katkeroittavat mielen, ellei muuta ajattelutapaansa mm. tekemäni virheet toisen virheet = ero. Mitään lääkettä tai rohtoa ei ole suhderikkoon, kun jokin on ylittänyt molempien/toisen sietorajan. Ei selitystä tälle.

• Paratiisiksiko muka

muuttui, katin kontit! paljon vaikeammaksi.

Omat lapset vihaavat kun hylkäsin heidän äitinsä ja heidät siinä samassa, ja vaimon lapset inhoavat.

Perkeleen perkele mitä tulin tehneeksi.

• Näin uisein menee

Taitaa melko harvoin asiat pitemmän päälle paljon eron jälkeen parantua. Poikkuksena, jos ollut päihdeongelmaa, väkivaltaa, luonnohäiriöötä..silloin ei ole muuta suuntaa, kuin vaan parempaan.

Kun tapaa uuden, niin pari kuukautta menee siinä kiiman hurmassa. Se kun tasaantuu, niin alkaa vaan katumaan perheensä jättämistä.

• Eronnut kauan sitten

Ei kysymykseen voi vastata kun ei tiedä kuinka olisi käynyt jos liitto olisi jatkunut. Elämä on päällisin puolin hyvin vuosikymmenten jälkeen erosta molemmilla osapuolilla ja lapsilla. Olisiko elämä pahempaatai hyvempää ei voi sanoa.

• välillä tas ei

Erossa ja yksin, yksin menee ihan hyvin,ainoa puute tuo sukupuolinen kanssakäyminen ei aina mutta välistä.

• Töpöhäntä

Aina kannattaa erota jos tökkii 42 vuotta naimisissa ja erosin kaiken se kestää ei ei kärsimystä jos olet nuori ja tuntuu siltä mitä tekis kuuntele sydämen ääntä

• Alissa1

Jos jo miettii eroa, niin ei ole paluuta entiseen. Itse eerosin koska mies eli oman eläämäänsä meidän suhteessa. Mietin 3 vuotta eros, sen jälkeen lähdin. Uutta parisuhdetta ei vielä ole, mutta olen kyllä aidosti onnellinen, entiseen en palaisi. Tiedän myös ihmisiä jotka ovat miettineet eroa noin 10 vuotta ja tod näk eivät koskaan lähde...vaan miettivät edelleen ...Elämä on sinun, mutta välillä on tehtävä ratkaisuja jotka ei aina ole helppoja. Onnea matkaan..mitä ikinä päätätkin !

• Rakastunut Nainen

Kannattaa erota, meillä on vain yksi elämä!! Elätkö huonossa suhteessa jossa on valhetta ja pettämistä?? Pitää sen verran itseään arvostaa ettei jää roikkumaan eikä mieti mitä muut ajattelevat se on sinun elämä eikä muiden ja pää pystyyn kohti uusia tuulia kaikesta huolimatta, sinä selviä olet viellä vahvempit! Löydät viellä paremman suhteen ja uuden rakkauden kun sen aika on!! Tsemppiä!!

• palonpe1

Voi olla näinkin?
      Naiset ryöstää miesten rahat!
      Olentosi onnellinen nyt elatusmaksut maksettu tän vuoden loppuun.
      Yritä nyt olla vielä viksu.
      Että silleen.
      t.pepsodent Pentti

• yx-mies

Olen eronnut kolmesta pidemästä suhteesta, kaksi avioliitoa ja yksi avoliito.
      Avioliitot kaatui toisen uskotomuuteen. Avoliito taas siihen että kumpani kaatoi kaiken kokemansa vääryyden edelisistä suhteista pääleni enkä jaksanut olla lika sanko.
      Jokaisen suhteen olen päätänyt ilman toisia suhteita.
      Sen vain olen huomannut itsessäni että en oikein osaa enää luotaa.
      Jonkun verran olen trefailut, mutta tuntuu siltä että ei enää oikein jaksa huomioida toista aikuista.Eli ei oikein nappaa.
      Toki kaipaa sitä läheisyyttä ja seksiä , mutta mikä on hinta? Kun tietää että toisiakin on satutettu ,kun kumpikaan ei luota mustasukkaisuutta ja riitoja.
      Tällä hetkellä yksinolo tuntuu parhaalta, yli 50v tuntuu tiltä että se rakkauden juna meni jo.

• Vaikeaa oN

Jaaha..vaikea kysymys, onko eron jälkeen onnellisempi, kun ei mikään ollut peruuttamattomasti pielessä ennen eroa. Siis minun mielestäni. Itse en ole onnellisempi, päin vastoin. Mutta tilanne olikin sellainen, että en olisi halunnut erota, vaan selvittää ongelmat (mm. miehen puhumattomuus, mykkäkoulu minua kohtaan, minun liiallinen kiltteys ja marttyyrius). Seksi toimi, puhe ei. Olemme yli nelikymppisiä.

Mutta toinen ei halunnut selvittää mitään, vaan erota. Ilmoitusluontoisesti kertoi minulle, syitäkään ei ole puitu yhdessä. Kun toista ei voi pakottaa puhumaan. Joten minun oli pakko alkaa rakentaa elämääni lasten kanssa uudestaan. Miehellä on jo uusi suhde. Hänellä oli joku elämänkriisi itsellään ilmeisesti. Halusi siis uuden elämän?

Olen tehnyt paljon töitä itseni kanssa, että en tulisi katkeraksi. Ja työ jatkuu. Eli vastaus on sinulle rehellisesti- en tiedä. Mielestäni ero ei ole ratkaisu tällaisiin ongelmiin parisuhteessa. Mutta yksin ei voi olla suhteessa.

• mies......

Kuulostaa siltä, että miehellä oli uusi suhde jo valmiina lähtöpäätöksen tehtyään.

Kukaan, ei KUKAAN niks naks selittelemättä lähde pitkästä suhteesta, jossa perusasiat ja elämä on suunnilleen kunnossa ja ongelmat ratkottavissa.

• finksi

Tottakai pystyy tulemaan onnellisemmaksi. Riippuu vaan niin paljon kumpi osapuoli olet erotilanteessa ja millä perusteilla ero tulee.

• suhteen loppu

Eron jälkeen ei voi sanoa varmuudella.Mitä se tuo tullessa.Mutta toivoa voi ainna parempaa.Toiset siinä onnistuu.Toiset taas menettää toivonssa kokonaan.Mutta jos ei avio-liitossa luottamus toimi.Ym.On parempi erota.Ja asua vaikka yksin.Silloin saa mennä ja tulla milloin halua!!..Jos toisen naama alkaa tympäsee.Silloin on jo aika laittaa selät vastakkain....

• Onnellinen eronnut

Onnistuin ja paljon onnellisimman. Periaatteessa kaikki oli hyvin, toinen oli hieman narsisti, mutta ihan kanssa elettävä. Mutta en kuitenkaan ollut onnellinen ja olisin kyllä taistellut elämässä hänen kanssaan ellei hän olisi lähtenyt. Ihan onnellisuus joka nyt on 2 vuoden jälkeen. Kyllä se on mahdollista ja elämä liian lyhyt tuhlattavaksi.

• onnellinen sinkku

Tottakait se onnistuu. Se on vain korvienvälistä kiinni. Itse olen eronnut 13v:tta sitten, eikä mitään ongelmaa. En ole etsinyt uutta suhdetta enkä etsi. En myöskään etsi yhdenillan juttuja.
      Ihana vapaus saa itse määrätä tekemisensä, menemiset ja tulemiset sekä harrastukset. Olen todella onnellinen.

Älä jää vanhaan jauhamaan. Se vain vie sinulta energiaa uuden elämän aloittamiseen. Jos haluat vielä uuden parisuhteen, älä heti etsi uutta suhdetta. Anna ajan hieman kulua.

• Parempi erota syyn kanssa,kuin ilman syytä. Eipä tässä kaipaile vanhaa eikä oikein uuttakaan haaveile :D Onni on jokaisen itse luotava.

• nöösi

Ja paskat tollasii kyselee , Kyllä sitä pitäis itekkin nähä vaivaa jos ei suhde toimi ei muutakuin härkää sarvista kiinni ja keskustelemaan niin nämä asiat on aina hoidettu . Mua kyllästyttää toi on shittiä jos kaikki luovuttais noin helposti eihän elämästä mitään tulis.Keskustele kerro toiveesi ja kysy mitä toinen toivoo sinun tekevän.Kyllä elämästä aina puhumalla selviää jos ei ole jo tehnyt päätöstä että haluaa oman elämän niin siihen ei enää sit auta mikään. Mutta puhu

• Missä mies

Se on toisaalta niin helppoa sanoa että "puhumalla selviää" kun kaikista ei vaan ole puhujaksi joko siitä syystä ettei halua tai edes osaa.Tai sitten toinen puhuu aidasta ja toinen aidanseipäästä. Aina ei edes päästä yhteisymmärrykseen, ei puhuta samoista asioista kun toinen ei ymmärrä mistä toinen puhuu vaikka kieli on sama.

• valehteleva mies

Jos on avioliitossa / parisuhteessa, mutta tehnyt itse jo päätöksen että joskus vielä erotaan, on jo luovuttanut ja minusta on toista osapuolta kohtaan helvetin iso petos jatkaa yhdessä.
      Silloin, kun itse on päättänyt, että tämä liitto tulee päättymään (joskus sitten kun se itselle sopii) kannattaisi päättää se liitto jo heti, eikä kiusata toista ihmisä vuosia vaikka itse ei rakasta.
      Kumppani panostaa, tekee kaikkensa, näkee yhteisen tulevaisuuden kauas eteenpäin mutta sinä itse olet päättänyt, ettei se näin mene ja odotat sopivaa hetkeä erota.
      Ihan he**kutin väärin!!
      Se on valehtelemista ja menee pettämisen linjalla, vaikke mitään tai ketään olsiikaan!!
      Mulle kävi näin.
      Kävimme pariterapiassa ja kaikkea, minä tein oman osuuteni ja toivoin, että puoliso tekisi oman osuutensa. Puheet oli hyviä, mutta .. ja minä en nähnyt, koska uskoin puheita, vaikka ristiriita olikin.
      Monta vuotta mentiin näin. Lopputulos oli, että erottiin kuitenkin.
      Mietin, mikä meni vikaan. niin paljon annoin anteeksi mieheltä, hyväksyin .. kunnes selvisi, että jo monta, monta vuotta aiemmin mies oli tehnyt valinnan, päätöksen, ettei tämä avioliitto ole elämänikuinen eli että on vain ajan kysymys milloin eroamme. Hänen rakkautensa oli lähtenyt hiipumaan, loppunut. Seksiähän meillä ei ollut enää kuin 1-2 x vuodessa, läheisyys loppui arjesta myös, mutta kun myös aivan kaikki kosketus loppui, ei mitään, ei minkäänlaista kosketusta. Ja seksiä tuo määrä. Miten kestin? Arki oli pienten lasten kanssa työntäyteistä ja mies oli töissä, teki pitkää päivää.

Ja sitten tämä sama mies sanoo: sinä tiedät, etten pysty platoniseen suhteeseen.
      En tiennyt, sillä suhteen platonia oli miehestä lähtöisin, ei minusta.

Hän oli siis valehdellut minulle monta, monta vuotta. Minä olin laittanut elämäni, rahani, itseni, siihen liittoon ja elämään, talon remonttiin.
      Olisi sanonut jo heti, kun pariterapiassakin käytiin, olisin tiennyt, lähtenyt aiemmin, aloittanut oman elämän aiemmin.

• valehtelevavaimoko?

Kuulostaa kuin minun ja mieheni liiton lopulta...ei kai sitä ero päätöstä voi se toinen osapuolikaan heti ilmoille laukoa kun ekan kerran "siltä tuntuu" ja juurikin jos itsestä tuntuu että suhde on platoninen omalta puolelta ei kai se tarkoita että toinen tuntisi samoin..olet katkera...mutta jos miehesi ei ollut suhteessa onnellinen olisko hänen pitänyt "uhrata" oma onnellisuus sinun takiasi? Sitä kutsutaan myös itsekkyydeksi.
        Vain sinäkö laitoit rahasi elämäsi ym,. siihen liittoon?? Marttyyri... Olisit lähtenyt aiemmin? Miksi et lähtenyt? Jos elämäsi oli noin huonoa... jokainen on oman elämänsä seppä ei toinen ihminen.
        Vai pitäisikö sen toisen osata kerrasta sanoa että morjes mä meen? Koska sekään ei ole oikein..ero on iso asia ja sitä prosessoidaan pitkään.
        Itse olen tällä hetkellä ainakin onnellinen tiedä sitten jos joskus katkeroidun elämälle minäkin niinkuin useat tuntuvat toivovan eroa haluaville, ei oikeutta onneen jos ei halua elää minun kanssani...ihmiset muuttuvat vuosi kymmenien saatossa ja tarpeet ja unelmat myös onko se niin väärin?

• Miespuolikas
        valehtelevavaimoko? kirjoitti:

Kuulostaa kuin minun ja mieheni liiton lopulta...ei kai sitä ero päätöstä voi se toinen osapuolikaan heti ilmoille laukoa kun ekan kerran "siltä tuntuu" ja juurikin jos itsestä tuntuu että suhde on platoninen omalta puolelta ei kai se tarkoita että toinen tuntisi samoin..olet katkera...mutta jos miehesi ei ollut suhteessa onnellinen olisko hänen pitänyt "uhrata" oma onnellisuus sinun takiasi? Sitä kutsutaan myös itsekkyydeksi.
        Vain sinäkö laitoit rahasi elämäsi ym,. siihen liittoon?? Marttyyri... Olisit lähtenyt aiemmin? Miksi et lähtenyt? Jos elämäsi oli noin huonoa... jokainen on oman elämänsä seppä ei toinen ihminen.
        Vai pitäisikö sen toisen osata kerrasta sanoa että morjes mä meen? Koska sekään ei ole oikein..ero on iso asia ja sitä prosessoidaan pitkään.
        Itse olen tällä hetkellä ainakin onnellinen tiedä sitten jos joskus katkeroidun elämälle minäkin niinkuin useat tuntuvat toivovan eroa haluaville, ei oikeutta onneen jos ei halua elää minun kanssani...ihmiset muuttuvat vuosi kymmenien saatossa ja tarpeet ja unelmat myös onko se niin väärin?

No onhan tuokin näkökulma yksintehtyyn eropäätökseen. Ja valitettavasti katkeruushan se vaanii vihollisena jätetyksi tulleen mielessä. Pointti on se, että eroa haluavan pitäs kuitenki muistaa, että yksipuolisella eroilmoituksella sulkee keskustelumahdollisuuden ja asioiden selvittämisen. Jos siis on jo kauan on ollut eroajatuksia ym.eikä ole valmis asioista puhumaan ja selvittämään "kriisiä" puolison kanssa, vaan yksin päättää haluavansa uuden elämän. Puhumattomuus tuhoaa parisuhteen ja jätetyn on vaikeampaa alkaa rakentamaan elämäänsä,ja ihmisarvo on hukassa helposti, kun toinen vaan lähtee ja se oli siinä.

Vaikka ero tuo uuden mahdollisuuden elää haluamaansa elämää, pitää kantaa vastuu entisen elämän asioista. Asioiden selvittämättä jättäminen ja jätetyksi tulleen kysymyksiin vastaamattomuus vaikuttaa jätetyksi tulleen elämän aloittamiseen murentavasti. Elämä muuttaa meitä ja se on totta. Erota voi kuitenkin myös siten, että asiat puhutaan ja silloin ei jää hampaan koloon sitä kamalaa katkeruuden siementä kasvamaan ja varjostamaan. Eli on olemassa ns.hyvä ero. Siihen eivät yksipuoliset eroilmoittajat pysty. Samalla vievät sen mahdollisuuden puolisoltaankin. Toistahan ei voi rakastaa ehjäksi ja itse ei voi tulla onnelliseksi toisen kautta, pitää osata ensin rakastaa itseään jne sanontoja pukkaa mieleen. Minkä taakseen jättää, sen edestään löytää, kun eroaa kertarepäisyllä ja luulee, että asiat paranevat. Luulen näin.

• varmaan tossun alla

... Erosin hyvästä järkevästä naisesta ja olen ollut eroni jälkeen ensimmäistä kertää tyytyväinen elämääni .... Enkä ole kertaakaan kaivannut hänen peräänsä ... . Miksikö .. sain ostaa yhen kossupullon vudessa ja se piti riittä koko vudeksi . Kesälomalla ei käyty koskaan sanoi ettei meillä ole varaa käydä lomilla ees kotimaassa 100 000 tta oli tilillä ................... Riittääkö syyksi .. Nyt nautin täysillä elämästä pidän yksiöni siistinä ja käyn tansseissa 3 kertaa viikossa varmaan

• helppo nakki

Ainakin ero on helpompaa, jos toisen naama ja muu suhde tympäisee... Jos on "lähiriippuvainen" voi mennä kiikun-kaakun jonkin aikaa, ettei palaisi vanhaan, muuten ei ole vaikeutta. Ainoastaan avioerossa on aina omat kiemuransa, kuten ero kuoleman jälkeenkin, mutta se taas on monimutkaisempi juttu....

• No miksi me mennä naimisiin joss myöhemin erottaa? Ymmärän että se on liian vaikea saada toiset vasta takaisin. Kannatta olla sinkku joss etukätteen tiedä että me erottaa. Itte haluan elä liitossa elämän loppu, yksi 5%ilta koska itte kuulu sinne Suomessa. Ymmärän että ihmisiä voi valitta väärin ihmisiä. Usko joss me kysyi Jumalaitta että hän tiedä ketä on oikein meille mitä me voi elä kansani.

• ????

Miksi juuri kukaan ei edes mainitse lapsia. Lasten maailma särkyy, jos "perusnormaalit vanhemmat" eroavat ?

• t.nuori vanhus.

Ero,

se tuli kuin kirkkaalta taivaalta puhelun muodossa......-äiti,isi on ihan harmaa ja kylmä.Mieheni nukkui pois viime vuonna syyskuussa kotona omassa sängyssään.
      Ero tuli siis kotiimme halusimme sitä tai emme. Tuntuu kummalliselta lukea kuin-
      ka vaikeaa ihmisillä on kertoa mitä oikeasti tuntee ja haluaa. . Olimme mieheni kanssa yhdessä 19 vuotta josta naimisissa 18, meille siunattiin kolme ihanaa poikaa .Elämä ei koskaan ollut helpoimmasta päästä mutta kaikkien kokemamme jälkeen niin saatiin sovittua riidat ja haastavat elämäntilanteet. Silti sitä miettii tässä vaiheessa kaikkea mitä jäi sanomatta ja tekemättä. Kannustaisin kaikkia teitä eron partaalla olevia niin mietttimään loppuun saakka ja kertokaa salaamatta kumppanille kaiken. Välillä tuntuu että rehellisyys sattuu ja tekee kipeää mutta silloin mielestäni kunnioittaa kumppania-puolisoa kertomalla totuuden. Sen yli pääsee vaikka sattuukin. Koskaan ei tiedä mitä elämä tuo tullessaan seuraavana päivänä. Kunmieheni haudattiin niin samalla vietiin osa minua sinne jonnekkin kauniiseen paikkaan. Mieheni muistot olen säilönyt sinne syvälle sydämeen minne kukaan muu ei pääse. Nyt elän päivä kerrallaan ja katselen poikia kuinka he muistuttavat isäänsä päivä päivältä enemmän. Arvostakaa hyvät ihmiset sitä mitä teillä on......nauttikaa pienistä asioista niinkuin kevään linnuista jotka laulaa.

• Pakolla eroon

Taustalla ei mitään radikaalia, perusjuttu kasvettiin mukamas erilleen ja siinä vaiheessa ei ollut kýkyjä/halua muuttaa sitä tilannetta että eroon päädyttiin.
      Nyt on kaikki hyvin :saa paistaa makkaransa just niinkuin tykkää,eli saa olla autonomisessa olotilassa.Lapset asuu lähellä ja käyvät sännöllisesti luonani, maksan tästä itsehallintaolotilasta elatusmaksut niinkuin kuuluukin ja nautin omasta vapaasta tahdosta tehdä mitä milloinkin haluan,voin lastenkin kanssa viettää vapaa aikaa ja harsástaa heidän kanssaan mitä milloinkin.
      En kadu asiat rullaat ok.

• sinkkumies91

Hankala kysymys. Tavallaan se on parantunut ja tavallaan ei. Suhteeni exän kanssa päättyi siihen, että hän petti minua kahdesti ja minä en siedä pettämistä. Ensimmäisen kerran annoin anteeksi, koska rakastin häntä liikaa ja hän vannotti ettei tee sitä toiste, mutta teki sitten humalassa ja vielä sen ihmisen kanssa jota eniten inhoan. Mutta kun muistelen yhdessäolo vuosiamme (aloitimme seurustelun jo kun olimme 15v ja hän 14v) niin en muista niiltä ajoilta, kuin kaksi isoa riitaa. Meillä oli samanlaiset harrastukset ja kiinnostuksen kohteet, pidimme toistemme seurasta, kumpikin heitti ronskia huumoria ja arvomaailmamme oli suht samanlainen, luotimme toisiimme, teimme asioita yhdessä ja muutimme yhteen kun täytin 19 (sain asunnon sukulaiselta halvalla ja menimme melkein samantien kihloihin ja naimisiin). Ainut mikä meitä erotti oli se, että minua ei kiinnostanut käydä hirveästi bileissä ja vetää överikännejä kun taas exäni tykkäsi bilettää usein ja vetää aina pienet kännit. Kaipaan niitä yhteisiä hetki

Kaipaan hieman niitä yhteisiä hetkiä kun kävimme melomassa, kalassa, elokuvissa, syömässä, huvipuistossa, teimme yhdessä ruokaa ja paljon muuta, mutta en toisaalta voisi enää luottaa häneen mitenkään enkä halua kokea enää petetyksi tulemista. Aikaa erosta tosin on kulunut vasta 2kk joten sulattelen tässä vielä.

• KALLE KELLO

Jos alkaa seurustelemaan 14 ja 15 vuotiaina, sitä on ihan lapsia. Uskallan melkein sanoa, että nämä suhteet päättyvät 100%:sti. Lapsena aloitettu seurustelu on lapsen seurustelua, ihminen kasvaa ja ajatusmaailma muuttuu. Vuosien myötä huomaa, että ollaankin ihan erilaisia. Jos se päätyy avioliittoon ja lapsiin nuorella iällä, huomaa jossain vaiheessa että jotain on jäänyt kokematta. Ja sitten alkaa meno ja meininki. Sanoisin kaikille nuorillle, että älkää lyökö hynttyitä yhteen, eläkää sitä nuoruuttanne vapaana ja seurustelkaa, älää hankkiko lapsina lapsia, älkääkä vakiintuko siihen yhteen ensimmäiseen. Tuntuu että hankitaan tyttö/poikaystävä vain sen takia kun muillakin on ja sitten tyttö onkin paksuna ja se on siinä.

• elämä on

Kysymyksenasettelu on erikoinen. Kannattiko erota? Joku syy kullakin eroonsa ja jos kysytään sitä, onko nykyinen elämä parempaa kuin se, jonka jätti, ei vastaus voine olla yksiselitteisen kyllä tai ei.
      Elämäni on ollut eroni jälkeen niiltä osin parempaa ja helpompaa, jotka vaikuttivat eropäätökseeni ratkaisevasti. Elämä erilaista, mutta hyvää, niinkuin sen olletikin pitäisikin olla, koska se entinen elämä oli muuta. Ongelmatonta tämä uusikaan elämä ei ole, mutta ero mahdollisti uudenlaisen tavan elää tätä elämää arkineen ja toisenlaisine pulmineen.
      Erota kannatta vasta sitten, kun sen on päässään läpikäynyt, hyväksynyt tosiasiat ja uskaltaa sen tehdä. Nettipalstan neuvojen varaan ei kannattane toimiaan laskea. Ihan itse ne päätökset on tehtävä ja seuraukset kestettävä. Vaikea uskoa, että kärsimys liitossa kovin pahaa on, jos siitä ei perimmiltään pois tahdo.

• ElämäonJuu!

Olisiko sitten syytä hoitaa se ero myös ent.puolisoasi kunnioittaen? Jos on yksin päättänyt erota, pettää kumppaninsa, jos ei ajatuksista ja asioista keskustele ennen lähtöä...kun asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta. Ja joskus useampiakin...toisellakin olisi oikeus tietää, missä mennään ja se auttaisi hänenkin elämänsä rakentamista uudelleen. Tämä pätee siis silloin, jos liitto on kuitenkin periaatteessa ok, mutta toinen haluaa uuden elämän...kun tässä aloituksessa kysyttiin, kannattiko erota. Itse näkisin, että ero olisi se ihan viimeinen vaihtoehto, jos pariskunta ei jatkamiseen enään löydä mitään syytä.

• Miespuolikas

Hei "elämä on"

Ihan yksinkö sen eron päätit "uskaltaa tehdä" ja päättää? Kalskahtaa korvaan tuo yksikössä kirjoittamasi teksti. Huomaatko? Sinullahan oli luultavasti myös puoliso, josta erosit. Kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

• Käsketään aina erota

Ei voi parisuhteensa ongelmista ainakaan Suomi24-palstalle kirjoittaa kun ainut vastaus on melkein aina että "erotkaa!". Tältä ainakin näyttää, vaikka nimen omaan olisi kirjoittanut ettei tahtoisi erota vaan korjata suhteen ongelmakohtia.

• ruisalo84

onnellisempi eron jälkeen?

hmmm.. ensi ero tuleminen tuntui hyvin raskaalta ja vaikeelta palata uuteen arkeen. kaikki piti aloittaa alusta.. hankkia oma kämppä kun ensin on asunut just remontoidussa omakotitalossa. kaikki piti alkaa mennä parempaa suuntaan. mutta kaikista eniten kirpaise se että vieras mies tulee aviovuoteestani muina miehenä munasilla vastaan ja tokaisee terve ville miten menee? kysyisen mies oli maahanmuuttaja taustainen. otin miestä niska kiinni ja vei ulos ja ex vaimoni tulee itkien ulos että jos mä lyön tätä miestä niin hän jättää minut.. löin miestä ja sanoin ex vaimolleni että mä olen jo jättänyt sut.. kurjaa jättää taloon mun ihana siihen aikaan oleva 2,5 poika jolle olen ollut syntymästä lähtien tuki ja turva. mut nyt ei ole sitä vaan tapaa isäänsä eli mua joka toinen viikonloppu.. tuntuu kurjalta nähdä omaa lasta noin vähän kun lapsi kumminki haluaisi elää mun ja nykyisen vaimoni kanssa eri paikkakunnalla.

mutta todellakin olen onnellisempi eron jälkeen, ei tarvi kestää sitä armotonta helevettiä. entisessä parisuhteessa todellakin ex puoliso päätti että hän päättää kaikista asiosta ja minä vaan oon onneton orja jota saa nöyryyttää ja halveksia. lähteä juhlimaan ja viettää laatuaikaa ystävien kanssa jne.. mut mun olisi vain täytynyt istua kotona illasta toiseen tekemättä yhtään mitään.. ei saanut mennä töihin tavata ystäviä tai harrastaa jotain liikuntaa.. olla vaan kotona ja nukkua lapseni kanssa hänen huoneessaan patjalla. ex puolisollani oli suhteen alettuamme valmiina jo 3v poika. joka vei selvästi meidän suhteen pohja mutiin tulemalla väliin että en saisi lähestyä hänen äitiä..

meillä oli kaksi perhettä minä ja poikani tehtiin omat juttumme ja ex puoliso ja hänen poikansa omat juttunsa. mitään yhteistä ei ollut.. yritin ex puolison pojalle olla isän malli ja aikuinen ja opastaa tekemällä miesten juttuja. mutta ei niin ei.. mä en saanut minkäänlaista vasta kaikua sille että yritin olemalla hyvä ja oikeudenmukainen isä myös. tämä ex puolison poika ei tiedä oikeasta isästään yhtään mitään. koska ex puolisoni oli eronnut 6kk ennen lapsen syntymää tästä isästä..

mutta nykyisen puolisoni kanssa olen ollut onnellisempi ja varmempi. onnistuimisa ja vahvuuksiani olen saanut tuoda julki ja olemalla mies isolla M:llä. mutta tätä meidän suhdetta vain varjostaa että nykyisen puolisoni ex mies on maahanmuuttaja joka on pahoinpidellyt uhkaillut pettänyt jne. niin ei kumminkaan jätä meitä rauhaa vaan voimaakkaasti yrittää tulla suhteemme tielle väittääkseen omistavansa minun puolison vieläkin vaikka heidän erostaan on jo 4v. mun ja ex puolison suhde on samanlaisessa tilanteessa että hän yrittää kans rikkoa suhteemme vaik olemme kanssa olleet erossa jo 3v. kummanki ex puolisoilla on uudet parisuhteet mut väliin he kumminki yrittävät ja haluavat meidät ongelmiin..

• onnellinen yksin.

En koskaan enää eroaisi, jos olisin vielä nuori. Kyllä löytyi vielä toinen, kolmannen kanssa menin naimisiin, hän oli kymmenen vuotta vanhempi. Hän kuoli vaikeaan sairauteen. Olimme onnellisia. Oli vaikea suru käytävä läpi.

Neljäs oli myös vanhempi. Puhuimme paljon ja viihdyimme yhdessä. Hänkin kuoli 6 vuotta sitten, ja nyt en koskaan anna kenenkään tulla liian lähelle. Yksin on hyvä. Muistot kantavat.

• rajansa kaikella

Ero on hyvä juttu, jos on väkivaltainen ja uskoton puoliso, sitä ei vaan jaksa,vaikka olis raitiskin ja työssä käyvä.

• naiset miettikää

Olen erittäin onnellinen. kun eroon pääsin yli 20 vuoden liitosta. Se on kumma kun miestä yleensä syytetään, naisissa on paljon piilo narsismia, jota on vaikea tunnistaa ja tämä asenne vamma että mies on aina "pask..." naiset osaa sen tuoda julki.
      Nyt eron jälkeen kun kuuntelee eronneiden naisten tarinoita, he ovat kärsiviä osapuolia, muta kun saa selville pikkasen taustoja asia on toisin päin, tai ainakin että molemmissa on ollut vikaa.
      Yli kymmenen vuotta erosta, harkitsen ja mietin kuusi kertaa ennen kuin luon vakavampaa suhdetta.
      Jos nyt joku "kotipsykolooki" sanoo että minulla on asenne vamma, voin ketoa että käytän tervettä järkeä. Ja olen onnellinen vammani kanssa ?????
      Ikää ja elämän kokemusta on tullut, siksi aika varoivainen.

• Missä mires

Tangoon tarvitaan aina kaksi ja tuon narsisti-diagnoosin asettaminen ja vieläpä yleistäen kaikki eronneet naiset on aika trendi nykyisin vai kuinka. Kirjoituksesi osoittaa ainakin sen että sinulla on eroahdistus ja tunnekuohu vielä päällä joten onkin ihan hyv että olet "varovainen".

• heartless bitch
        Missä mires kirjoitti:

Tangoon tarvitaan aina kaksi ja tuon narsisti-diagnoosin asettaminen ja vieläpä yleistäen kaikki eronneet naiset on aika trendi nykyisin vai kuinka. Kirjoituksesi osoittaa ainakin sen että sinulla on eroahdistus ja tunnekuohu vielä päällä joten onkin ihan hyv että olet "varovainen".

Eihän edellinen mitään narsistidiagnoosia tehnyt vaan totesi, että naisissa on paljon piilonarsismia. Se on ihan eri asia kuin sanoa, että toinen on täysi narsisti.

Oman kokemuksen perusteella edellinen kirjoittaja on oikeassa. Enkä puhu vain ex-vaimosta vaan myös kavereiden vaimoista, tuttavista, tuoreemmista eksistä. Sehän on nyt yleisesti tiedossa oleva asia, että nainen on sukupuolista narsistisempi. Toisissa se näkyy enemmän, toisissa vähemmän.

Piilonarsismi ei näy silloin kun kaikki on hyvin, se nostaa päätään ristiriitatilanteissa, erityisesti jos nainen on suhteen tyytymättömämpi osapuoli ja on toiminut väärin. Naiset voivat ovat olla todella kylmiä ja petollisia otuksia.

• rajansa kaikella

Samat sanat, mutta olen eri sukupuolta. Oma elämä ja päätäntävalta, eikä tarvii pelätä tönimistä, haukkumista,pettämistä ym.
      Jälkeenpäin ihmettelen, miten kestin, mutta olin silloin työelämässä ja ehkä siksi, koska emme paljoa nähneet.Minua ei kenenkään tarvii sääliä sillä yksin eläminen on nyt luxusta.

• Löytäjä saa pitää!

Kyllä parani! Aluksi keskityin vain siihen että lapsilla ja minulla on kaikki tarvittava ja asiat hyvin. Nyt on tullut se tunne että tämä oli todella hyvä päätös. Ensimmäistä kertaa vuosiin tuntuu että on ILMAA mitä hengittää. En ollut ollenkaan tajunnut miten ahdistava ilmapiiri meillä oli liehunut jo pitkän aikaa. Ei tarvitse tapella yksinkertaisista asioista. Meillä saattoi ukko saada hepulin jo siitä että olin mennyt petraamaan väärän väriset lakanat.. Aikani katselin sitä ja luojan kiitos se on ohi!!!!!! Nyt siivoan ihan niin usein/ harvoin kun minä haluan. Ja ostin itselleni ja lapsille muumilakanat sänkyihin. Kyllä kelpaa!!! Ehkä jonain päivänä otan vielä vastaan uuden rakkauden.

• Todentaja

Joillekin mikään ei vain riitä ... järkevämmät ihmiset taas opettelevat nauttimaan arjesta ja sen pienistä asioista.
      Juoruajista, itsensä kehujista ja toisista ihmisistä valehtelevista kannattaisi myös pysyä erossa. Facebook mm. paha paskanjauhanta- ja teeskentelypaikka, jossa ihmiset teeskentelevät toisille "elävänsä unelmaa". Todellisuudessa elämänsä ovat pahimmin solmussa.
      Kun ymmärrät hyvän ja pahan eron ja pidät itsesi terveen nöyränä/rehellisenä, pysyy se oma henkinen tasoapaino ja mieli terveenä.
      Elämä kun tuppaa palkitseen rehdin ja tasapainoisen ihmisen ennemmin tai myöhemmin.

• Vielä yhdessä

Aika moni varmaan eroaa kun on vain tympääntynyt...itseensä!
      Ja itsestään, ongelmistaan, oikuistaan, epärealismistaan jne. kun ei eroamallakaan pääse eroon.

• fgh1

Ero on ollut elämäni paras tapahtuma lasten saannin jälkeen. Erosta on kulunut jo yli yhdeksän vuotta, mutta exä edelleen syyttää ja käräjöi minua vastaan mm. osituksesta, jonka itse saneli.
      Ei koskaan voi arvata, millainen mieli kauniiden kasvojen takana on. Parasta olisi lähteä heti silloin, kun ensimmäiset merkit alkavat näkyä. Ei ne merkit yleensä vähene, lisääntyvät ja pahenevat. Se harmittaa, että niin pitkään yritin.
      En ota miestä ristikseni enää koskaan.

• onnellinenlady

Minä erosin 23 avioliittovuoden jälkeen. Ex- mieheni oli alkoholisti ja jatkuvat riidat ja epävakaa avioliitto oli minulle rankka ja se johti masennukseen. Mieheni oli myös jonkinasteinen narsisti elämä oli tosi rankkaa. Erosin vuonna 1999 ja löysin melkein heti ihanan ja auttavaisen miehen nyt olen onnellinen. En tiedä mitä minulle olisi käynyt jos, en olisi lähtenyt? Ei kenenkään pidä jatkaa liitossa jos, se on tuomittu epäonnistumaan itse sanon näin, että ero oli minulle tie eroon helvetistä jossa toinen alisti ja piti itseään parempana kuin toisia.

• elämä on mun käsissä

Ero on aina raskas asia molemmille osapuolille. Itse tulin jätetyksi ilman suurempaa keskustelua. Toki olin tietoinen että vaimon tunteet olivat eksyksissä. Tämä puoli vuotta antoi minulle aikaa miettiä omaa tulevaisuutta, mitä minä 50v haluan elämältäni. Tiesin alussa että halusin jatkaa avioliittoa ja olla vanhempi kotona asuville lapsille. Hyväksyin kuitenkin että ero on mahdollinen ja sanoinkin useasti että avioliitto on valinta eikä tuomio.
      Kun ero tuli tapasin hyvin nopeasti naisen jonka kanssa aloitin seurustelun. Aikaa on kulunut kolme vuotta erosta. Uuden naisen kanssa asumme erillään vielä mutta ehkä tulevaisuudessa muutamme yhteen. Minun elämäni on laadukkaampi tänä päivän ja suhteet lapsiin säilynyt hyvänä, uusi suhde on myös heille mieluisa. Tätä voisi kuvailla laastarisuhteeksi mutta olemme alusta lähtien olleet avoimia toisillemme. Naisystäväni jaksoi kuunnella ja tukea minua kun oli raskasta. Pidin kuitenkin huolta siitä että itse olen elämäni herra joka myös selviytyy yksin. Ehdottomia ratkaisuja ja sitovia ajattelutapoja on syytä hylätä. Samalla kun tutustuu itseensä pitää jättää tilaa uusille ratkaisuille. Minä uskon että meillä on hyvä ja vahva suhde tänään. Ainoa asia jota suuren eron jälkeen on että moni asia esim jos syntyy lastenlapsia tulee olemaan monimutkaisempaa. Ja tietenkin se ettei ex vaimoni kyennyt hoitamaan eron ja sen jälkeisen elämän asiallisesti. Neuvo sinulle joka harkitsee eroa, siedä sitä pahaa oloa joka saattaa tulla ja pyri siihen että expuolisoon syntyy asialliset välit. Meillä se ei ollut mahdollista ja se on surullista.

• jklöjkl

Olen miettinyt sitä voiko elää suhteessa niin etteivät ne asiat, mitkä sitten tuodaan julki kun halutaan eroa, näy mitenkään. Asia vain pamautetaan toiselle päin näköä, ihan samalla tavalla kuin kauppalappua lukisi. Sitten alkaa helvetinmoinen valehtelu ja seläntakana puuhastelu ja kaiken lisäksi syyttely toista osapuolta kohtaan. Meikkaus ja vaateus muuttuvat samalla kun käytöskin muuttuu. Lopuksi vielä syytetään sitten vain ja pelkästään toistaosapuolta erosta. Nämäkin pelkkiä valehteluja, pettämisestä ym. Voisi sanoa että olin ja olen aikalailla ihmeissäni.

• Onni on ansaittua

Elämäänsä ja useimmiten kumppaninkin elämää voisi parantaa parhaiten katsomalla peiliin ja pohtimalla yhdessä, miten suhdetta voisi yhdessä yrittämällä parantaa.

Vaihtamalla homma ei parane, koska yksi puolikas säilyy aina samana. Kierrättämällä ongelma vain jatkuu, eikä varmaan löydä onnea koskaan. Yrittämällä saattaa onnistua ja yhdessä yrittäen mahdollisuudet kaksinkertaistuvat.

Jos vain toisen ulkonäkö on tärkeää, ei kyse olekaan parisuhteesta, vaan jostain ihan muusta.

• Tankki täyteen

Kun rakkaus on kuollut ja toisen läsnälo lähinnä ahidistaa ei ole enää pienintäkään halua edes pohtia miten suhdetta voisi parantaa. Eiköhän ajatus ole lähinnä se, miten eron saa hoidettua fiksusti.

• Miespuolikas
        Tankki täyteen kirjoitti:

Kun rakkaus on kuollut ja toisen läsnälo lähinnä ahidistaa ei ole enää pienintäkään halua edes pohtia miten suhdetta voisi parantaa. Eiköhän ajatus ole lähinnä se, miten eron saa hoidettua fiksusti.

Viisas ajatus se eron hoitaminen fiksusti. Kun vaan siihen pystyy. Jos erota haluaa, toinen ei voi sille mitään. Mutta jos alkusokin jälkeen kerrot tunteistasi ja ajatuksistasi, ja vastaat toisen kysymyksiin, olet niin rehellinen kuin pystyt, annat silloin tulevalle exällesi mahdollisuuden myös aloittaa uusi elämä ns.puhtaammalta pöydältä. Ja vaikka se kirpaisee, ei tarvi sitten jossitella ja kieriä katkeruudessa miksi, miksi-kysymysten kanssa.

• sepe pano sepe

kertoisin minäkin mitä on olla höynättämä-sinisilmäinen-uskis sinisilmäinen, -silmäisyys, edes tajuamatta sitä millään asiana uskonto ja poliittis ja diagnoosi-asiantuntijalta salassa

• Kysymme Herra? Mitä minäkin olen tehnyt asetelmassa mailmassa siitetään ja synnytetään ja mennään ... mutta olisiko minun tapaan, aina kun tapaan näitä kahdeksaa naista, olen kovilla/ olisi parasta poissa olevana /sanoisin ottaneeni naista käsittelemättä olemassa oloani ja todellisuutta ... sanoisin sairaina ja terveinä olisi kysyttävä Herralta? Tietenkin perinteinen eroaminen on oikein ja hyvä parastakin kun molemmat saisi hoitonsa erossa, panettaa tai ei paneta niin sietää katsoa, vieraisiin ei aihetta/vieraisiin ei kannata siellä on Rikollista Poliisia ja Selvännäkijää Verottajaa Veroparatiisia ja Pää omaa ja Siirtomaa Herraa, minä kysyn?

• Vapaana sieluna

Vapaana aivan parasta. Ei ole mitään riippakiveä tai tilivelvollinen kenellekään. Voi mennä miten haluaa. Parisuhteessa ei ole mitään järkeä. Tajusin sen vuosia sitten. En ole sinkku, olen kyllä yksin mutta vapaa kulkemaan. Tarkoitus ei ole sitoutua vaan yksinkertaisesti olla vapaa. Tämä on aivan mahtavaa. Kaveritkin on päätynyt samaan huomattuaan että vapaana on parasta.

• Vapaana sieluna

Ei tarvitse olla edes väkivaltaa, alkoholia, jatkuvaa pettämistä. Jos ei halaua seurustella niin vapaana on parempi olla. Ei kaikki halua seurustella tai nuorena tai vanhempana. Jokainen ihminen tuntee sisimmässään mikä on hänelle itselleen parasta. Vapaana oleminen ei tarkoita myöskään että on sinkku ja halukas seurusteluun. Parempi olla kavereita ja olla vapaana.

• Hohhoijaa...

Vapaana sieluna...

Enpä voi sanoa, että kovin montaa aikuista naista tuntisin, jotka kokee asian noin. Miehiä niinkin, sitoutumiskammoisia, "saahan mun luona kylässä käydä" tyylisiä seksinhakijoita, kun oikeaan läheisyyteen ja sitoutumiseen ei pysty. Tunne-elämässä, ongelmien ratkaisussa ja menneisyydessä ollut ongelmia noiden syiden vuoksi parisuhteessa ja muutenkin. Nuoret on eri juttu, mutta aikuiset. Missä vastuu omista teoista? Lähimmiksi ihmisiksi tulee kaverit, just. Ja alko maistuu yleensä myös. Jokainen tyylillään...

• 987654321

Itse ainakin pitkästä liitosta eronneena sanoisin, että jos suhteessa ei ole onnellinen, niin eron jälkeen siihen on ainakin mahdollisuus. Jo se voi tehdä onnelliseksi. Jos pysyy suhteessa mikä ei tee onnelliseksi vie itseltään ja tulevaisuudeltaan sen toivon, ja alistuu onnettomaan elämään.

• Kipe...

Itse en eksääni ihmisenä kaipaa, mutta kahta lastani kohtaan tunnen syyllisyyttä ja ikävää ja huonoa oloa(2vuotta olen ollut sinkkuna nyt), vaikka lapset ovat minulla joka toinen viikko. Mietin usein et pääseekö tällaisesta ikinä yli? En ole onnistunut lähellekkään uutta suhdetta vielä pääsemään, ku näiden asioiden takia en vaan ole mitenkään pystynyt. Ja lisättäköön, että edellinen suhde oli kymmenen vuotias ja päättyi eks muijani pettämiseen, et varmaan asialla jotain merkitystä.

• Tunteet- omat?

Miten kukaan voi olla parisuhteessa, jos ei osaa pyytää anteeksi, antaa anteeksi ja muistaa, että liitossa on kaksi osapuolta? Olen miettinyt, että vastaus on just se. Ettei kykenekään, eli ero on väistämätön.

Sama pätee noihin ns. yksin päätettyihin erojuttuihin. Toisen voi jättää kuin rukkasen, kuitenkin hän on kulkenut rinnalla ja ollut joskus rakkauden kohde. Ehkä lastesi vanhempi. Ja monesti sama peli jatkuu, seuraava suhde kehiin mahdollisimman pian, ja samat ongelmat tulevat eteen alkuhuuman laannuttua. Ei pätkääkään purista, vaikka toinen jää sokkitilassa etsimään apua selviytymiseen erosta, ja miettii, mikä meni vikaan, miksi toinen ei enään tahdokaan, kuinka kauan on jo tahtonut uuden elämän...

Kuinka itsekäs ihminen on? Aina jaksaa mietityttää. Paljonko tunne-elämämme kestää noita kolhuja? Mulla ei oo vastauksia. Omia voimavaroja vaan tässä mietin. Tää ketju on pitkä ja täynnä erilaisia kertomuksia, yhdistävä tekijä on rakkaus. Sitä on joskus kuitenkin ollut.

• 45v

Mietin miksi aina se eroa haluava puoliso on se itsekäs? Eikö se ole itsekkyyttä kun vaatii toista jäämään että itse pysyisi onnellisena?

• Todentaja
        45v kirjoitti:

Mietin miksi aina se eroa haluava puoliso on se itsekäs? Eikö se ole itsekkyyttä kun vaatii toista jäämään että itse pysyisi onnellisena?

Oon eri mieltä tuosta itsekkyydestä, että puoliso "vaatiisi jäämään" . Enempi luulen, että on kyse jätetyksi tulleen sokkireaktiosta, kun ero tulee eteen yksipuolisella illmoituksella ja alkaa valjeta, että toinen onkin halunnut jotain muuta ja kuinkahan kauan, jne. Ei kai kukaan voi ees kuvitella, että puolisoa voi vaatia jäämään...höpsis.

• koettu on (m)
        Todentaja kirjoitti:

Oon eri mieltä tuosta itsekkyydestä, että puoliso "vaatiisi jäämään" . Enempi luulen, että on kyse jätetyksi tulleen sokkireaktiosta, kun ero tulee eteen yksipuolisella illmoituksella ja alkaa valjeta, että toinen onkin halunnut jotain muuta ja kuinkahan kauan, jne. Ei kai kukaan voi ees kuvitella, että puolisoa voi vaatia jäämään...höpsis.

Juuri näin.

Ja tälläiset vuosien varrella omia tarpeita esiin tuomattomat ovat juuri niitä, jotka ovat näytelleet puolisollekin kaiken olevan hyvin. Tekevät lähtöpäätöksensä, mutta eivät kerro sitä puolisolle vaan ensin petaavat itselleen uuden elämän, hommaavat vielä kumppaninkin valmiiksi ja kun all is set, voidaan nyksästä tehdä kevyellä ranneliikkeellä eksä. Sitten ilman sen suurempia tunnontuskia porskutetaan onnellisena uuteena elämään ja jätetään entinen rakas verisenä savuaviin raunioihin makamaan ja ihmettelemään mitä vittua tapahtui...

• Vaikeaa oN
        koettu on (m) kirjoitti:

Juuri näin.

Ja tälläiset vuosien varrella omia tarpeita esiin tuomattomat ovat juuri niitä, jotka ovat näytelleet puolisollekin kaiken olevan hyvin. Tekevät lähtöpäätöksensä, mutta eivät kerro sitä puolisolle vaan ensin petaavat itselleen uuden elämän, hommaavat vielä kumppaninkin valmiiksi ja kun all is set, voidaan nyksästä tehdä kevyellä ranneliikkeellä eksä. Sitten ilman sen suurempia tunnontuskia porskutetaan onnellisena uuteena elämään ja jätetään entinen rakas verisenä savuaviin raunioihin makamaan ja ihmettelemään mitä vittua tapahtui...

Painokkaasti samaa mieltä, olen nainen ja valitettavasti tuon kokenut.

• KriisiäpukkaaN

Onpas piiiitkä viestiketju, jokaisen eroa miettivän tulisi lukea tää ajatuksella. Ainakin, jos taustalle ei ole väkivaltaa yms selkeitä eron perusteita. Kommentteja monelta kantilta, osa tietenki ihan höpöjä-mutta suurin osa mietittyjä ja syvällisiäkin asioita.

Itse pysähdyin miettimään myös omaa tilannettani. Lukemani viestit auttavat minua ymmärtämään ja jaksamaan paremmin..

• Ihmisarvo?

Etenkin nuo selkärangattomat ihmiset, jotka jättävät puolisonsa ilman mitään keskustelua tai asioiden läpikäyntiä edes jollain tasolla, ovat käsittämättömiä. Eli paetaan paikalta, ja yleensä vielä uuteen syliin. Eron käsittely ja elämän uudelleen rakentaminen jää sitten sille jätetylle osapuolelle...usein lapset myös. Pitää vaan jaksaa jaksaa jaksaa...Vähemmästäkin ihminen voi romahtaa.

Läheiselleni kävi näin. En tiedä, miten kukaan voi olla niin julma puolisolleen. Häpeä ihminen jos olet noin toiminut. Ja yritä edes korjata välit edes asiallisiksi. Josko kukaan sellainen henkilö täällä fiilisteleekään eron tuomaa elämänmuutostaan...

• pohjanämmä

Minä olen sellainen selkärangaton ihminen, joka on jättänyt puolisonsa yksipuoleisella avioerohakemuksella ilman minkäänlaista selittelyä. Tosiasiassa tein sen vielä hänen ollessaan sairaalassa. Eli täysi hirviö ihmiseksi.

Vai oliko se niin? Meillä oli takana värikäs liitto, minne mahtui exän kymmenen vuoden juoppoputki, mikä sitten parin vuoden raivoraittiuden jälkeen vaihtuikin pillerisekoiluun. Jäi koukkuun särkylääkkeisiin. Luonteen muutos oli niin täydellinen, että tappouhkauksia alkoi tulla pienimmästäkin rikkeestä. Hoida siinä lapset ja yritys.
        Minä en vain enään jaksanut. Exä oli vierotuksessa, kun minä niistin nenäni ja kuivasin silmäni, ja totesin nyt riittää. Tämä ei ole elämää, tämä on hiljaista kuolemaa.
        Nyt eron jälkeen emme ole minkäänlaisissa väleissä. Lapset käyvät tapaamisissa, mutta muuten elämme vaihtelevaa perhe-elämää. Yritystä olen pyörittänyt ja nykyään minulla on jopa rahaakin tilillä. Minun ei tarvitse selitellä koko aikaa, eikä anteeksipyydellä tekemisiäni. Päätökset teen itse ja niin, ettei lapsille tule niistä haittaa.
        Uutta suhdetta en ole vielä kokenut haluavani. Olen kolme vuotta rakentanut omaa elämääni ja etsinyt suhteita sukulaisiini uudestaan kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Elämässäni on kahdenkymmenen vuoden musta-aukko, jolloin elämäämme kuului vain exän suku ja ystävät.
        Nyt erosta on kolme vuotta. Myönnän varjopuolena yksinäisyyden, mutta jospa joskus joku löytyisi tasa-arvoiseen parisuhteeseen. Mutta piiaksi en ala, enkä toista orjaksi ota.

• Ihmisarvo?
        pohjanämmä kirjoitti:

Minä olen sellainen selkärangaton ihminen, joka on jättänyt puolisonsa yksipuoleisella avioerohakemuksella ilman minkäänlaista selittelyä. Tosiasiassa tein sen vielä hänen ollessaan sairaalassa. Eli täysi hirviö ihmiseksi.

Vai oliko se niin? Meillä oli takana värikäs liitto, minne mahtui exän kymmenen vuoden juoppoputki, mikä sitten parin vuoden raivoraittiuden jälkeen vaihtuikin pillerisekoiluun. Jäi koukkuun särkylääkkeisiin. Luonteen muutos oli niin täydellinen, että tappouhkauksia alkoi tulla pienimmästäkin rikkeestä. Hoida siinä lapset ja yritys.
        Minä en vain enään jaksanut. Exä oli vierotuksessa, kun minä niistin nenäni ja kuivasin silmäni, ja totesin nyt riittää. Tämä ei ole elämää, tämä on hiljaista kuolemaa.
        Nyt eron jälkeen emme ole minkäänlaisissa väleissä. Lapset käyvät tapaamisissa, mutta muuten elämme vaihtelevaa perhe-elämää. Yritystä olen pyörittänyt ja nykyään minulla on jopa rahaakin tilillä. Minun ei tarvitse selitellä koko aikaa, eikä anteeksipyydellä tekemisiäni. Päätökset teen itse ja niin, ettei lapsille tule niistä haittaa.
        Uutta suhdetta en ole vielä kokenut haluavani. Olen kolme vuotta rakentanut omaa elämääni ja etsinyt suhteita sukulaisiini uudestaan kahdenkymmenen vuoden jälkeen. Elämässäni on kahdenkymmenen vuoden musta-aukko, jolloin elämäämme kuului vain exän suku ja ystävät.
        Nyt erosta on kolme vuotta. Myönnän varjopuolena yksinäisyyden, mutta jospa joskus joku löytyisi tasa-arvoiseen parisuhteeseen. Mutta piiaksi en ala, enkä toista orjaksi ota.

Anteeksi, sulla oli kyllä todella painavat syyt, kukaan ei sitä kiistä varmasti! Voimia sulle ja kaikkea hyvää. Tarkoitus oli (jäi se kirjoittamatta!) että jos periaatteessa kaikki oli liitossa ok, ei hakkaamista/juomista ym., ja toinen tekee eron yksipuolisesti ilman keskusteluja tai edes jätetylle kysymyksiin vastaamista, se on selkärangatonta käytöstä. Ei sen vertaa arvosta yhteisiä vuosia ja elettyä elämää, että kertoisi puolisolle, mitä ajatuksia ja mietteitä on elämästä, että haluaa jotain muuta.

Lähipiirissäni tapahtui näin. Ero vaan ilmoitettiin PAM- ja se oli siinä. Kaikki pyyhitty kertapyyhkäisyllä pois. Toinen jää lasten kanssa miettimään, mitä nyt tapahtuu, muutto, mitä, ero, täh? Seurauksena täysi romahdus. Ja ei taida olla ainoa, jolle näin on käynyt. Kyllä siihen voi hetki mennä, että saa elämää uudelleen käyntiin.

• pohjanämmä
        Ihmisarvo? kirjoitti:

Anteeksi, sulla oli kyllä todella painavat syyt, kukaan ei sitä kiistä varmasti! Voimia sulle ja kaikkea hyvää. Tarkoitus oli (jäi se kirjoittamatta!) että jos periaatteessa kaikki oli liitossa ok, ei hakkaamista/juomista ym., ja toinen tekee eron yksipuolisesti ilman keskusteluja tai edes jätetylle kysymyksiin vastaamista, se on selkärangatonta käytöstä. Ei sen vertaa arvosta yhteisiä vuosia ja elettyä elämää, että kertoisi puolisolle, mitä ajatuksia ja mietteitä on elämästä, että haluaa jotain muuta.

Lähipiirissäni tapahtui näin. Ero vaan ilmoitettiin PAM- ja se oli siinä. Kaikki pyyhitty kertapyyhkäisyllä pois. Toinen jää lasten kanssa miettimään, mitä nyt tapahtuu, muutto, mitä, ero, täh? Seurauksena täysi romahdus. Ja ei taida olla ainoa, jolle näin on käynyt. Kyllä siihen voi hetki mennä, että saa elämää uudelleen käyntiin.

Ymmärsin toki, mitä tarkoitit. Mutta niin se meidänkin suhde näytti ulkopuolisen silmiin, että kaikki on kunnossa ja elämä on yhtä onnea ja autuutta. En minä kylillä huutanut ja vaahdonnut, kun äijä heitteli tavaroilla ja uhkasi tappaa, milloin mistäkin syystä.
        Ja eron jälkeen exä kulki kylillä ja sukulaisten hoteissa sääliä hakien, ja kertoi saagaa elämän kurjuudesta. Kaikille tuli selväksi, millainen piru minä olin. Kukaan ei soittanut ja kysynyt oliko jutuissa perää. Minua kivitettiin koko suvun voimalla. Mutta nyt kun ovat saaneet lainata rahaa ja seuranneet miten elämäänsä elää, on virsi vaihtunut.
        Meidän on niin hirveän helppo asettua näissäkin kysymyksissä sen puolelle, joka asian esittää omasta näkökulmasta. Mutta totuutta emme tiedä.
        Meillä oli tapahtumien todistajana lapsia, osa jo aikuisia. Jos nämä aikuiset lapset eivät tahdo tavata, ennen niin kultaista isää, siitä voi ehkä päätellä, että kaikki ei ollut sitä miltä se näytti.
        Minun mielestä ulkopuolisten tehtävä ei ole tuomita kumpaakaan osapuolta, vaan tukea ja kuunnella, ei ottaa kantaa.

• SirpaleOnneaEhkä?
        pohjanämmä kirjoitti:

Ymmärsin toki, mitä tarkoitit. Mutta niin se meidänkin suhde näytti ulkopuolisen silmiin, että kaikki on kunnossa ja elämä on yhtä onnea ja autuutta. En minä kylillä huutanut ja vaahdonnut, kun äijä heitteli tavaroilla ja uhkasi tappaa, milloin mistäkin syystä.
        Ja eron jälkeen exä kulki kylillä ja sukulaisten hoteissa sääliä hakien, ja kertoi saagaa elämän kurjuudesta. Kaikille tuli selväksi, millainen piru minä olin. Kukaan ei soittanut ja kysynyt oliko jutuissa perää. Minua kivitettiin koko suvun voimalla. Mutta nyt kun ovat saaneet lainata rahaa ja seuranneet miten elämäänsä elää, on virsi vaihtunut.
        Meidän on niin hirveän helppo asettua näissäkin kysymyksissä sen puolelle, joka asian esittää omasta näkökulmasta. Mutta totuutta emme tiedä.
        Meillä oli tapahtumien todistajana lapsia, osa jo aikuisia. Jos nämä aikuiset lapset eivät tahdo tavata, ennen niin kultaista isää, siitä voi ehkä päätellä, että kaikki ei ollut sitä miltä se näytti.
        Minun mielestä ulkopuolisten tehtävä ei ole tuomita kumpaakaan osapuolta, vaan tukea ja kuunnella, ei ottaa kantaa.

Valitettavasti minä tiedän totuuden samankaltaisesta tilanteesta. Olen elänyt itse siinä vuosia, kunnes romahti. Ja ap. kysymykseen viitaten vastaan onnellisemmasta elämästä eron jälkeen, että onnellisemmasta en tiedä, mutta kaikki oli aloitettava alusta. Kyllä ne läheisimmät ihmiset ympärillämme tiesivät, miten asiat menivät. Suurin pelkoni on katkeroituminen.

Kannanottojahan täällä ihmiset heittelevät anonyymeinä, kaikenlaista kuraa tulee niskaan ja kannustusta myös. Oikeassa elämässä pitää kuitenkin tehdä muuta kuin etsiä syyllisiä ja kirjoitella nettiin..pitää elää ja uskoa itseensä.

• Huh huh

Mitä sitä selittämään, jos ei muutakaan asiaa ole? Kyllä se toinen huomaa, mitä on tekeillä, kun eromonisteet allekirjoitusta varten nokan alle työntää! Ei siinä mitää muita osapuolia tarvita, voi tarvita vaan elämänmuutosta!

• jessicahki

Mä seurustelin 7 vuotta miehen kanssa ja kun se rupesi puhumaan että se muuttaa omaan kämppään ja että ehkä on parempi että erotaan, niin voin sanoa että ahdisti pelkkä ajatuskin että joudun olemaan yksin. Kuitenkin eron jälkeen voin paljon paremmin.

• tottakai

kokemusta on . onnistuu! todellakin pitääkin onnistua.

• Liitto mätäni käsiin

Muutaman kuukauden kuluttua tulee 50 täyteen ja ero on mielessä entistä useammin. Vaimo on muuttunut akaksi, joka räksyttää vuosien, jopa vuosikymmenien, takaisista mitättömistä asioista. Jaksaa muistuttaa miten huono olen ihmisenä ja miten olen hänen elämänsä pilannut. En toki ole ollut se valkealla ratsulla ratsastava unelmien prinssi, joka taipuu hänen joka toiveeseensa, mutta yhteistä hyvää olen rakentanut vähän yli 25 vuotta. Nyt se kaikki on kuitenkin hänen mieklestään ollut vain hänen elämänsä pilaamista. En juurikaan juo, en ole koskaan ollut väkivaltainen, olen vakituisessa työssä, komea en ole, mutta hyväkuntoinen. Lasten kasvattamiseenkin olen osallistunut. Pidän itseäni siis kunnon miehenä.

En oikein näe enää yhtään hyvää syytä, miksi tätä mätää liittoa jatkaisin, kun nuorinkin lapsi lähtee vuoden kuluttua omaa elämäänsä rakentamaan. Vaimo aavistaa aikeeni ja yrittää jo etukäteen syyllistää minua asiasta. Syyllistämisessä hän onkin oikea suurmestari ja saa siitä ehkä tyydytyksen. Pystynpähän tuossa edes yhden hänen tarpeensa tyydyttämään. Mutta siinäpä syyllistää, minä aion muuttaa oman elämäni taas hyväksi. Olin sitten loppuelämän yksin, tai löydän jonkin rinnalleni. Raportoin tähän ketjuun muutaman vuoden päästä, muuttuiko asiat paremmaksi. Ihmettelen, jos ei.

TÄÄLTÄ TULLAAN ELÄMÄ...

• Hyväksi kaikille

Viisikymppisenä on takana jo paljon elettyä elämään, mutta edessä ehkä yhtä paljon. Miksi tuhlata sitä huonossa tai edes väljähtyneessä liitossa. Eroamalla parannat varmasti omaa elämääsi ja ehkä myös vaimosi elämää. Vaimosi voi olla omistuksenhaluista sorttia, joka ei halua päästää irti liitosta, vaikka voi siinä itsekin pahoin. Jonkun on tehtävä ratkaisu ja sanottava, että tämä oli tässä, kiitos menneistä vuosista ja onnea tulevaan. Mädäntyvästä suhteestakin lähtö voi olla vaikeaa, mutta tässäkin varmasti lopussa kiitos seisoo eli Mertarannan sanoin "Vaikka tekee kipeää, ei haittaa"

• "Luomakunnankruunu"
        Hyväksi kaikille kirjoitti:

Viisikymppisenä on takana jo paljon elettyä elämään, mutta edessä ehkä yhtä paljon. Miksi tuhlata sitä huonossa tai edes väljähtyneessä liitossa. Eroamalla parannat varmasti omaa elämääsi ja ehkä myös vaimosi elämää. Vaimosi voi olla omistuksenhaluista sorttia, joka ei halua päästää irti liitosta, vaikka voi siinä itsekin pahoin. Jonkun on tehtävä ratkaisu ja sanottava, että tämä oli tässä, kiitos menneistä vuosista ja onnea tulevaan. Mädäntyvästä suhteestakin lähtö voi olla vaikeaa, mutta tässäkin varmasti lopussa kiitos seisoo eli Mertarannan sanoin "Vaikka tekee kipeää, ei haittaa"

Tyypillistä ensiksi äiti hoivaa ja lellii näitä mamman poikia, sitten nuori vaimo passaa (kun vielä höyryää rakkaus hormonien sokaisemana), luomakunnan kruunu senkun paistattelee helpossa elämässä, niin kauan kun palvelu pelaa.

Mutta odotappas kun vaimolta löytyy omia ajatuksia, niin nämä henkisesti pikku pojan asteelle jääneet, tahtovat parantaa elämää lähtemällä karkuun.

Ensiksi on vain keksittävä syy, jotta ei omatunto alkaisi vaivaamaan.

Sitten etsitään uusi kumppani, joka jakssa taas jonkin aikaa palvella.

Vanhuuden pelko teetättää kaikenlaisia pyrähdyksiä enen kuolon korahduksia.

• Vapaa sielu
        Hyväksi kaikille kirjoitti:

Meillä taas mies on omistuksenhalustasorttia.

Olen ehdottanut jo kauan sitten, että aletaan elämään ns. vapaata suhdetta, jossa kumpikin saa mennä ja tulla ja hankkia uusia kavereita ja kokemuksia.

Lapsetkaan eivät tästä kärsisi, kun uusia kavereita tapaillan muualla ja koti säilyy, kun kukaan ei tylsisty virikkeettömyyteen.

Vaan ei ole ukolle sopinut! Halusi omia minut vain itselleen, kun oli nuori ja freessi. Ja nyt vanhana sama ukko kitisee just ylläolevalla tavalla, kun kaikki ei oo enää kivaa.

Minä voisin jakaa vieläkin ukkoni "kyvyt" muidenkin käyttöön, milloin vaan, jos ottajia löytyisi.

• eronnut ja onnelline
        Vapaa sielu kirjoitti:

Meillä taas mies on omistuksenhalustasorttia.

Olen ehdottanut jo kauan sitten, että aletaan elämään ns. vapaata suhdetta, jossa kumpikin saa mennä ja tulla ja hankkia uusia kavereita ja kokemuksia.

Lapsetkaan eivät tästä kärsisi, kun uusia kavereita tapaillan muualla ja koti säilyy, kun kukaan ei tylsisty virikkeettömyyteen.

Vaan ei ole ukolle sopinut! Halusi omia minut vain itselleen, kun oli nuori ja freessi. Ja nyt vanhana sama ukko kitisee just ylläolevalla tavalla, kun kaikki ei oo enää kivaa.

Minä voisin jakaa vieläkin ukkoni "kyvyt" muidenkin käyttöön, milloin vaan, jos ottajia löytyisi.

Miksi olla suhteessa ollenkaan, jos haluaa vain vapaata suhdetta. En tiedä yhtään onnistunutta sellaista, joten jos sitä haluaa on parempi erota. Mielestäni ukkosi on ollut fiksu, kun ei ole lähtenyt peliisi. Ehkä se sopii parikymppisille lapsettomille, mutta ei perheellisille.

Ja vastauksena aloittajan kysymykseen. Kyllä, elämäni muuttui paremmaksi. Erosta nyt kolme vuotta ja exän kanssa asialliset välit. Itselläni on ollut pari miestä, joita olen hetken tapaillut, mutta herkästi en enää vakiinnu, koska viihdyn niin hyvin seurassani.

• Järjesteltävissä
        eronnut ja onnelline kirjoitti:

Miksi olla suhteessa ollenkaan, jos haluaa vain vapaata suhdetta. En tiedä yhtään onnistunutta sellaista, joten jos sitä haluaa on parempi erota. Mielestäni ukkosi on ollut fiksu, kun ei ole lähtenyt peliisi. Ehkä se sopii parikymppisille lapsettomille, mutta ei perheellisille.

Ja vastauksena aloittajan kysymykseen. Kyllä, elämäni muuttui paremmaksi. Erosta nyt kolme vuotta ja exän kanssa asialliset välit. Itselläni on ollut pari miestä, joita olen hetken tapaillut, mutta herkästi en enää vakiinnu, koska viihdyn niin hyvin seurassani.

Vaikea käsittää miksi kukaan enää menee naimisiin, sillä se näyttää enimmäkseen vain vaikeuttavan asioita. Lapsista huolehtimiseen ei tarvita naimisiin menoa, kirkkoja, eikä maistraatteja, ne asiat voi sopia muutenkin.

Ihmisen pitää ensin itse kasvaa, eheytyä, tulla omaksi itsekseen, vasta sitten voi kokea vapaata vuorovaikutusta toisen ihmisen kanssa. Ihmisen pitää saada olla vapaa! Meillä on vain yksi elämä!

Suhteeseen sitoutuminen perustuu vapaaehtoisuuteen ja omistuksen halu on kaukana rakastamisesta.

Kyllä maailmaan mahtuu onnistuneita vapaita suhteita, jos ei ole vielä kovinkaan yleistä Suomessa, niin Ranska on ainakin yksi hyvä esimerkki siitä, että on ns. virallinen perhe ja sitten muut harrastukset.

Toimii, mutta se vaatii aikuisilta paljon, sitoumista lapsiperheeseensä, luottamusta ja rehellisyyttä aikuisten välillä, ei saa omistaa toista. Saattaa olla, että moni ei ole henkisesti valmis vapaaseen suhteeseen, mutta miksi sitten kitistä omasta valinnasta?

Kaikki asiat voi järjestellä, niin ettei lasten kotia tarvitse hajoittaa lapset tarvitsevat molempia vanhempia, aikuisten toisilleen sopimattomuuden vuoksi (eriasia on väkivaltainen suhde tai alkoholismi yms). Tällaisessa tilanteessa lapset maksavat sen kovimman hinnan, aikuisten keskinäisestä sopimattomuudesta. Minusta vapaa suhde on oiva ratkaisu tähän. Minä en missään nimessä halua maksattaa lapsillani sitä, että olen joskus valinnut itselleni sopimattoman puolison.

Ei lasten tarvitse tietää aikuisten harrastuksista mitään, kun aikuiset sitoutuvat lapsiinsa ja niiden luotsaamiseen ja samaan hiileen puhaltamiseen oy perhe firma ab :ssä.

• Oma sika oma taikina

Sitä voi vaan ihmetellä miksi kaikki mätäni käsiisi, kun kerran olet NIIN kunnon mies?
      Mitä muuta teet vaimosi ja perheesi eteen kuin käyt vakituisessat työssä ja "kasvatat" lapsia (lapset kasvaa melkolailla itsestään, läpi historian ovat kasvaneet, nykyisin vaan vouhkataan pikkuisen liikaa)?
      Jos joku asia on sinulle mitätön, oleko varma, että se on myös vaimollesi mitätön? Oletko ikinä edes vaivautunut kysymään vai onko teillä tehty aina niin kuin sinä olet sanonut ja vaimo on myötäillyt? Nyt kun vaimolle vihdoin on löytynyt omaa tahtoa niin vaimosi, lastesi äti on muuttunut akaksi? Klassinen tapaus, ei mitään uutta.
      Millaisen kuvan annatkaan aikuistuville lapsillesi siitä että, avioliitto on tahdon asia, ei mikään kertakäyttö liitto. Kaikkiin liitoihin kuluu hankalia jaksoja, jotkut ovat lyhyempiä toiset pidempiä.
      Haluatko kentis päästä taas helpolla nyt, kun sitä papin kysymää tahtotilaa tarvittaisiin korjaamaan vuosien aikana laiminlyödyt asiat?
      Oletko niitä miehiä, jotka tyytyvät siihen helpoimpaan ratkaisuun eli eroon? Tiedätkös sinulla ja vaimollasi on vaihdevuodet yhtäaikaa!!!
      Ei siitä pitäisi noin katkera olla, se kuuluu elämään ja menee josain vaiheessa ohikin. Sinä ja kaikki me vanhenemme ja joskus siihen kuuluu kitkujakin myös sinulla.
      Sinä taidat odottaa että, vaimon pitäisi olla edelleen se satujen vieno kaino hiljainen prinsessa.
      Alan ymmärtää mistä teillä kiikastaa.
      Tsemppiä.

• Liitto mätäni käsiin

Viestini herätti näköjään puolustajia ja vastustajia kommentoimaan.

Tuo, että lapset kasvavat kasvattamatta on täyttä hevonp:tä. Niitä kersoja vaeltaa keskuudessamme pilvin pimein, joille vanhemmat ovat sanoneet, että kasva ittekses. Tuloksia voidaan lukea lööpeistä ja oikeuden pöytäkirjoista. Minä en ole sellainen isä koskaan ollut, siksi olen lapsiani kasvattanut ja heidät osaltani kunnollisiksi ihmisiksi muokannut.

Samalla kirjoittaja arvostelee, että olisin tyytymässä helppoon ratkaisuun, kun olen ratkaisuni eron suhteen tehnyt. Jos olisin hakenut helppoa ratkaisua, olisin lähtenyt jo vuosia sitten, mutta halusinpahan katsoa mihin suhde kehittyy ja koska se mätänee vuosi vuodelta yhä vain pahemmaksi, on parempi kun en enää läsnäolollani puolisoani kiusaa. Ehkä olisi pitänyt jotain tehdä toisin, mutta jälkiviisaus ei tässäkään asiassa kannata.

Niin kuin joku tuossa yllä mainitsikin, ero on todennäköisesti hyväksi myös puolisolleni. Näin anna hänelle taas mahdollisuuden olla se sama ihminen, joka hän oli 25 vuotta sitten ja vielä 15 vuotta siitä eteenkin päin. Kenenkään ei koskaan pidä jäädä elämään suhteeseen, joka on epätyydyttävä, varsinkaan, jos ei ole enää yhteisiä lapsia kasvatettaqvana. Meillä aikuistuvat lapset ymmärtävät varmasti ratkaisuni, ovathan he tilanteemme nähneet. Annan siis lapsilleni esimerkin siitä, että kenenkään ei tarvitse sietää kumppanilta ihan mitä vain.

Ja koskaan en ole odottanut puolisoni olevan satujen vieno kaino hiljainen prinsessa, vaan tasa-arvoinen rinnallakulkija. Nyt emme enää kumpikaan osaa tukea toistamme, vaan päädymme riitelemään pikkujutuistakin. Siksi on parempi, että kumpikin alkaa rakentamaan omaa elämäänsä ilman toista. Vapaana riippakivestä, jota joskus rakasti, mutta joka muuttui vuosien saatossa kahleeksi.

• Yrmy ukko

Nimenomaan, viiskymppisillä miehillä hormoniheilahtelu saa ne käyttäytymään ihan villisti ja suuret on luulot itsestä.

Mutta ei tarvi odottaa kuin max 10 v, niin on jo toinen ääni kellossa. Yrmeitä ja ärtyisiä känkkäränkkiä, myös itseään täydellisenä pitävä mies mätänee.

Uusi nuorikko sanoo vain heipat mennessään, ei se sun läpi mätiä vaippoja jää vaihtamaan.

Onneksi nuoret naiset on KASVATETTU olemaan terveesti itsekkäitä, eivätkä jää huoitosuhteeseen, vain antavaksi osapuoleksi.

• Liitto mätäni käsiin
        Yrmy ukko kirjoitti:

Nimenomaan, viiskymppisillä miehillä hormoniheilahtelu saa ne käyttäytymään ihan villisti ja suuret on luulot itsestä.

Mutta ei tarvi odottaa kuin max 10 v, niin on jo toinen ääni kellossa. Yrmeitä ja ärtyisiä känkkäränkkiä, myös itseään täydellisenä pitävä mies mätänee.

Uusi nuorikko sanoo vain heipat mennessään, ei se sun läpi mätiä vaippoja jää vaihtamaan.

Onneksi nuoret naiset on KASVATETTU olemaan terveesti itsekkäitä, eivätkä jää huoitosuhteeseen, vain antavaksi osapuoleksi.

En ole etsimässä nuorta naista. Viis kymppiset ovat maailman ihanimpia naisia. Elämää nähneitä ja viisaita.

En ole etsimässä vaipanvaihtajaa, vaihdan kyllä itse vaippani.

Olen vain ottamassa uutta suuntaa elämälleni. En tiedä minne kuljen seuraavan kolmen kymmenen vuoden aikana, mutta tätä samaa latua en enää kulje. Ehkä saan jonkun rinnalleni, ehkä en. Ehkä muutan kotiseudulleni, ehkä en. Ehkä onnistun, ehkä en. Ehkä löydän itseni, ehkä en...

• Minusta tekstisi vaikuttaa ihan realistiselta. Ja nimenomaan, lastenkin on hyvä nähdä se, että epätyydyttäviä ja onnettomiakin asioita voidaan muuttaa, omila ratkaisuilla.

• eronnut-61

Olen eronnut monesti elämässäni.

Koskaan en ole eronnut paremman onnellisemman elämän takia, vaan sen vuoksi
      ettei suhde toiminut. Mikään suhde ei lopu jos siinä on toivoa tai rakkautta.

Mikään suhde jossa kaikki on hyvin, ei anna aihetta eroon. Kyllä itseään voi kohentaa parisuhteen aikanakin, miksi siinä kumppania tarttis vaihtaa?

• Vaikein muutos

Varmasti noin, mutta koska toista ei voi muuttaa, niin ainoa vaihtoehto saada vinksahtanut parisuhde kohdalleen, on muuttaa itseään. Se jos mikä on vaikeaa ja onnistuu vain todellisille mestareille. Ja he, jotka siinä onnistuvat, ansaitsevat hatunnoston. Tai eivät he oikeastaan sitä hatunnostoa kaipaa, sillä he ovat saaneet jo palkintonsa onnistuneena ja onnellisena parisuhteena. Tavallaan kadehdin heitä, mutta samalla tiedostan, että tuokin muutos on minusta itsestäni kiinni, jos minulla vain olisi tarpeeksi halua siihen.

• RealistijajätettyN
        Vaikein muutos kirjoitti:

Varmasti noin, mutta koska toista ei voi muuttaa, niin ainoa vaihtoehto saada vinksahtanut parisuhde kohdalleen, on muuttaa itseään. Se jos mikä on vaikeaa ja onnistuu vain todellisille mestareille. Ja he, jotka siinä onnistuvat, ansaitsevat hatunnoston. Tai eivät he oikeastaan sitä hatunnostoa kaipaa, sillä he ovat saaneet jo palkintonsa onnistuneena ja onnellisena parisuhteena. Tavallaan kadehdin heitä, mutta samalla tiedostan, että tuokin muutos on minusta itsestäni kiinni, jos minulla vain olisi tarpeeksi halua siihen.

Amen. Samaa mieltä!

• tuleva yksinäinen"

Viimeinkin ymmärrän että asoita ei todellakaan voi korjata.

Neuvot on aina hyviä ja kun näkee toisten eron tulevan toteen niin aina sanotaan:Ettekö voisi sopia ja puhua ja...ja.... Antaa anteeksi virheet,petokset sun muut. Ei todellakaan ole noin yksinkertaista vaan hiton mutkikasta ja mahdotonta.

Päätin sitten jäädä yksin.En tarvitse vakituista suhdetta.piste.

• Anjaniina

Yyy, wei.ollanko etonneita, ollanpa rehellisii.Hitto mitä paskaa?

• Kaikkikoettu

"Tuo varmasti onnistuu siinä tapauksessa, jos suhteessa on ollut väkivaltaa, alkoholia, jatkuvaa pettämistä. Mutta jos yrittää lähteä suhteesta, missä periaatteessa on kaikki "hyvin", mutta tympäsee toisen naama ja halua vielä kohentaa elämäänsä, niin onnistuukohan monellakaan?"
      On kyllä outo kysymys. Suhteessamme ei ollut mitään noista mainitsemistasi. Oli kyllä tunnekylmyys, erimielisyydet elämän perusasioista: kotityöt, lasten kasvatus, rahankäyttö, seksi... Jatkuva riita ja toisensa aliarvostus. Ei yhteisiä mielenkiinnon aiheita. Vaimo panetteli minua lapsille, tuttaville, jopa äidilleni.

Helpotti kyllä ero pitkällä tähtäimellä, vaikka jonkin aikaa oli tosi vaikeata.

• Ultimate truth

Kaikki koettu, ootko miettiny, Mikä oli sinun osuutesi noista perustavaa laatua olevista ongelmista? Mitä teit itse asioiden muuttamiseksi? Miksi asiat menivät tuohon pisteeseen?

Väkisinkin tulee mieleen, että tuossa ei ole välttämättä koko totuus. Sellanen typistys, kuinka kaikki oli huonosti. Mulla on sellanen kokemus, että toinen ei osallistunu mihinkään moneen vuoteen. Katsoi telkkaria, juopotteli viikonloput ja veti itsensä irti perheestä. Ei suostunut minkäänlaiseen keskusteluun, pakeni paikalta jos oli vähänkin hankalaa, ei avannut suutaan päätöksentekotilanteissa, piti mykkäkoulua. Ei vastannut tai osallistunut lomasuunnitelmiin ja perheen arkeen, saati olisi kertonut, mitä hän haluaa tai toivoo.Hän keräsi kaikki vuosien selvittämättömät riidat ja paskatilanteet sisälleen, ja sitten jätti perheensä. Kun oli niin vaikeaa, kun häntä kuulemma mm.aliarvostettiin...että tällanenki puoli voi asioilla olla. Eli miten se oikeen menikään? Sun tilanne on voinut olla toinen, mutta nuo sanasi " aliarvostaminen, ei yhteisiä mielenkiinnon kohteita" ja pari muuta asiaa viestissäsi saivat mut tähän kommentoimaan.

• Osu ja upposi?

Asioilla tuppaa olemaan kaksi puolta...mitähän ent.vaimosi sanoisi tuohon? Veikkaan, että suurin ongelma oli kommunikaatiovaikeudet. Teillä ei puhuttu asioista siten, että kumpikin osallistuu asioista päättämiseen, muuttamiseen ja parisuhteen hoitoon...kun me kaikki muutumme ajan saatossa. Ei olla samoja kuin yhteen mennessä, elämä muuttaa meitä ja parisuhde muuttuu samalla. Tarpeet, toiveet, elämäntilanteet ja eri vaiheet jne lasten kasvaessa, sairastelujen tai työhommien kautta, eli ELÄMÄ MUUTTAA MEITÄ.

• Elämä muutti minut

Tuo on totta, että elämä muuttaa meitä, emmekä ole viisikymppisinä samanlaisia kuin nuorena. Ja jos liitto on solmittu vuosikymmeniä sitten, niin on aivan varmaa että ihmisinä emme ole enää niitä, joihin puolisomme aikoinaan ihastui. Kysymys onkin siitä, onko se nykyinen puoliso enää sellainen, jonka kanssa haluaa loppuelämän viettää. Onnekkailla noin on, mutta isolla osalla ei. Syiden ei tarvitse olla alkoholissa, pettämisessä, tai muissakaan isoisssa asiassa. Syyt voivat olla vain oman itsen ja toiveiden muuttumisessa eli ns itsekkäissä syissä. Silloin pitäisi voida erota siististi ja etsiä vierelle sellainen kumppani, jota tänä päivänä kaipaa ja jonka kanssa asiat rullaa yhdessä eteenpäin. Me viisikymppiset elämme elämämme iltapäivää ja ennen iltaa voi vielä kokea paljon hyviä ja onnellisia hetkiä ja samalla tarjota niitä hetkiä myös kumppanille. Se on ainoa asia, johon elämässä kannattaa pyrkiä.

• Justjust!
        Elämä muutti minut kirjoitti:

Tuo on totta, että elämä muuttaa meitä, emmekä ole viisikymppisinä samanlaisia kuin nuorena. Ja jos liitto on solmittu vuosikymmeniä sitten, niin on aivan varmaa että ihmisinä emme ole enää niitä, joihin puolisomme aikoinaan ihastui. Kysymys onkin siitä, onko se nykyinen puoliso enää sellainen, jonka kanssa haluaa loppuelämän viettää. Onnekkailla noin on, mutta isolla osalla ei. Syiden ei tarvitse olla alkoholissa, pettämisessä, tai muissakaan isoisssa asiassa. Syyt voivat olla vain oman itsen ja toiveiden muuttumisessa eli ns itsekkäissä syissä. Silloin pitäisi voida erota siististi ja etsiä vierelle sellainen kumppani, jota tänä päivänä kaipaa ja jonka kanssa asiat rullaa yhdessä eteenpäin. Me viisikymppiset elämme elämämme iltapäivää ja ennen iltaa voi vielä kokea paljon hyviä ja onnellisia hetkiä ja samalla tarjota niitä hetkiä myös kumppanille. Se on ainoa asia, johon elämässä kannattaa pyrkiä.

Erota "siististi". Pystyykö itsekäs eroamaan siististi? Epäilen...kokemus on, että julmasti ja tehokkaasti etenee ero, itsekäs kun näkee vain oman etunsa ja asiat omalta kannaltaan. Toiveita tai haaveita ei tuoda ilmi vuosien saatossa, mutta omassa päässään itsekäs suunnittelee jo uuden, sopivan elämän itselleen ja uudelle hellullekin. Siinä saa toinen osapuoli tuta ja lujaa. Ja sitten ero ilmoitusluontoisesti puolisolle. Ja silleen voi itsekäs erota siististi. Ei hyvää loppuelämää toivotella. Eikä paljon muutakaan.

Ei itsekkäällä kiinnosta, paljonko puoliso on vuosien aikana toivonut muutosta suhteeseen ja kasvanut myös erilaiseksi vuosien varrella. Kun itsekäs ei halua asioita selvittää (se olisikin työlästä, kun pitäisi keskustella, muuttaa itseään ja toimintatapoja, haluta olla yhdessä, nähdä vaivaa, hoitaa velvollisuuksiakin). Eli ei muutakuin son moro ja uutta suhdetta kehiin. Ihan sama sille puolisolle. Kun itsekkäällä on oikeus onnelliseen elämään. Normi homma?!

• Liian suuri MINÄ
        Justjust! kirjoitti:

Erota "siististi". Pystyykö itsekäs eroamaan siististi? Epäilen...kokemus on, että julmasti ja tehokkaasti etenee ero, itsekäs kun näkee vain oman etunsa ja asiat omalta kannaltaan. Toiveita tai haaveita ei tuoda ilmi vuosien saatossa, mutta omassa päässään itsekäs suunnittelee jo uuden, sopivan elämän itselleen ja uudelle hellullekin. Siinä saa toinen osapuoli tuta ja lujaa. Ja sitten ero ilmoitusluontoisesti puolisolle. Ja silleen voi itsekäs erota siististi. Ei hyvää loppuelämää toivotella. Eikä paljon muutakaan.

Ei itsekkäällä kiinnosta, paljonko puoliso on vuosien aikana toivonut muutosta suhteeseen ja kasvanut myös erilaiseksi vuosien varrella. Kun itsekäs ei halua asioita selvittää (se olisikin työlästä, kun pitäisi keskustella, muuttaa itseään ja toimintatapoja, haluta olla yhdessä, nähdä vaivaa, hoitaa velvollisuuksiakin). Eli ei muutakuin son moro ja uutta suhdetta kehiin. Ihan sama sille puolisolle. Kun itsekkäällä on oikeus onnelliseen elämään. Normi homma?!

ITSEKKYYS on epidemia näissä ero jutuissa, kun MINÄ MINÄ MINÄ haluun KIVAN elämän.

Pitäisi varmaan jo heti alussa muistaa ennen kuin lapsia alkaa hankkimaan ja elämä ei todellakaan ole pelkkää KIVAA, niin se sama puoliso saattaa kohta ollakin itsekkäästi unohtamassa uhrauksesi ja tahtoo lisää hunajata.

Ikävä kyllä liian normi juttu!!!

Kuka uskaltaa kohta edes perustaa perhettä, kun kohta erotaan, kun vaan kyllästyttää.

Olenkin huomannut, että nuoremmat sukupolvet pitkittävät perheen perustamista, ehkä siksi, että ovat vanhemmistaan nähneet miten löyhässä sitoutuminen todellisuudessa on.

Lapset näkevät kodissan KAIKEN.

• sopulihosuli
        Liian suuri MINÄ kirjoitti:

ITSEKKYYS on epidemia näissä ero jutuissa, kun MINÄ MINÄ MINÄ haluun KIVAN elämän.

Pitäisi varmaan jo heti alussa muistaa ennen kuin lapsia alkaa hankkimaan ja elämä ei todellakaan ole pelkkää KIVAA, niin se sama puoliso saattaa kohta ollakin itsekkäästi unohtamassa uhrauksesi ja tahtoo lisää hunajata.

Ikävä kyllä liian normi juttu!!!

Kuka uskaltaa kohta edes perustaa perhettä, kun kohta erotaan, kun vaan kyllästyttää.

Olenkin huomannut, että nuoremmat sukupolvet pitkittävät perheen perustamista, ehkä siksi, että ovat vanhemmistaan nähneet miten löyhässä sitoutuminen todellisuudessa on.

Lapset näkevät kodissan KAIKEN.

Toivottavasti omat lapset eivät ihan noin epäluuloisesti suhtaudu parisuhteeseen. Totuus on kuitenkin, että niistä meidän perheen hyvistä ajoista lapset muistavat aivan erilaisia asioita kuin minä. Tämä on kyllä ollut minulle järkytys.
        Lapset eivät muista niitä huvipuisto reissuja, eikä loma aikojen yhdessäoloja, vaan sen kun isä sammu kuistille tai vuokramökin pihalle. Itse luulin heidän olleen nukkumassa, kun nuo sattuivat, mutta niinhän se on pienet näkee ja kuulee kaiken.

Eron jälkeen aikuiset lapset eivät ole halunneet olla yhteyksissä isänsä kanssa lainkaan. Olen välillä jopa luullut heidän vain puolustavan minua, mutta nyt onkin valjennut, etteivät pysty isänsä hurskastelua katsomaan, kun muistavat miten heitä kohtaan lapsena käyttäytyi.
        Ilmeisesti isänsä on jonkin asteen narsisti, kun etsii vain uusia harrastuksia ja ihmissuhteita elämäänsä, eikä yritä edes korjata välejä lapsiinsa. Tai onhan se helpompi syyttää välirikosta minua, kun olen kuulemma aivopessyt lapset.

Niin tuosta erosta. Kyllä minulla on asiat paremmin kuin avioliiton aikana. Voin mennä ja tulla. Rahaakin minulla on tilillä. Jo pelkästään niin yksinkertainen asia kuin ruuanlaitto on helpompaa, kun ei tarvitse muistaa kaikkia exän allergioita ja muita mieltymyksiä. Ja kaupassa käynti. Voi ostaa sitä ruokaa, mitä lapset ja minä syön, eikä exän dietiin vaatimuksia ole pakko noudattaa.

Onhan myös tiukempaa, kun pitää revetä moneen paikkaa yhtä aikaa. Ja olla tukena ja turvana miljoonassa eri asiassa.
        Mutta nyt saan olla väsynyt ja minullakin on oikeus olla levossa. Ei tarvitse koko aikaa olla varpaillaan exän toiveitten mukaan.
        Seksistä on toki puutetta, mutta eipä sitä ollut avioliitossakaan, kun exän kyvyt oli jääneet jonnekin. Mutta nyt on ainakin mahdollista vilkutella rauhassa silmää ja heittää läppää kenen kanssa tahdon.
        Elämä on vain paljon rennonpaa ja helpompaa. Ja siitä on lupa nauttia.

• Al anon
        sopulihosuli kirjoitti:

Toivottavasti omat lapset eivät ihan noin epäluuloisesti suhtaudu parisuhteeseen. Totuus on kuitenkin, että niistä meidän perheen hyvistä ajoista lapset muistavat aivan erilaisia asioita kuin minä. Tämä on kyllä ollut minulle järkytys.
        Lapset eivät muista niitä huvipuisto reissuja, eikä loma aikojen yhdessäoloja, vaan sen kun isä sammu kuistille tai vuokramökin pihalle. Itse luulin heidän olleen nukkumassa, kun nuo sattuivat, mutta niinhän se on pienet näkee ja kuulee kaiken.

Eron jälkeen aikuiset lapset eivät ole halunneet olla yhteyksissä isänsä kanssa lainkaan. Olen välillä jopa luullut heidän vain puolustavan minua, mutta nyt onkin valjennut, etteivät pysty isänsä hurskastelua katsomaan, kun muistavat miten heitä kohtaan lapsena käyttäytyi.
        Ilmeisesti isänsä on jonkin asteen narsisti, kun etsii vain uusia harrastuksia ja ihmissuhteita elämäänsä, eikä yritä edes korjata välejä lapsiinsa. Tai onhan se helpompi syyttää välirikosta minua, kun olen kuulemma aivopessyt lapset.

Niin tuosta erosta. Kyllä minulla on asiat paremmin kuin avioliiton aikana. Voin mennä ja tulla. Rahaakin minulla on tilillä. Jo pelkästään niin yksinkertainen asia kuin ruuanlaitto on helpompaa, kun ei tarvitse muistaa kaikkia exän allergioita ja muita mieltymyksiä. Ja kaupassa käynti. Voi ostaa sitä ruokaa, mitä lapset ja minä syön, eikä exän dietiin vaatimuksia ole pakko noudattaa.

Onhan myös tiukempaa, kun pitää revetä moneen paikkaa yhtä aikaa. Ja olla tukena ja turvana miljoonassa eri asiassa.
        Mutta nyt saan olla väsynyt ja minullakin on oikeus olla levossa. Ei tarvitse koko aikaa olla varpaillaan exän toiveitten mukaan.
        Seksistä on toki puutetta, mutta eipä sitä ollut avioliitossakaan, kun exän kyvyt oli jääneet jonnekin. Mutta nyt on ainakin mahdollista vilkutella rauhassa silmää ja heittää läppää kenen kanssa tahdon.
        Elämä on vain paljon rennonpaa ja helpompaa. Ja siitä on lupa nauttia.

Alkoholistiperheen lapet saavta vääristyneen parisuhdekuvan ja valitettavasti usein toistavat sitä kuviota omassa parisuhteessaan kun eivät paremmasta tiedä.

Ketjusta on poistettu 23 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      195
      1506
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      123
      1268
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      50
      1003
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      940
    5. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      52
      863
    6. Hakeudu hoitoon.

En oo kiinnostunut susta.
      Ikävä
      58
      853
    7. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      840
    8. Mikä on ollut

Epämiellyttävin hetki sinun ja kaivattusi romanssissa?
      Ikävä
      102
      814
    9. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      82
      810
    10. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      32