Kokemuksia Jyväskylässä synnyttäneiltä

Ensisynnyttäjä

Tahtoisin kuulla lähinnä kokemuksia naisilta, jotka ovat synnyttäneet tässä uudessa moduulisairaalassa. Itselläni on laskettu aika heinäkuun alkupuolella, eikä minulla ole tuttuja, jotka olisivat synnyttäneet uusissa tiloissa. Vanhoista tiloista olen lukenut ja kuullut paljon huonoa (tietenkin sisäilmaongelmat, ahtaus, vaihtoehtojen vähyys jne.), mutta kiinnostaisi tietää ovatko uudet tilat korjanneet muitakin ongelmia kuin homeongelmat. Gravidassa olen nyt pariin kertaan käynyt ultrassa ja ainakin siellä kaikki näyttää ihan asialliselta, mutta toki käynnit ovat olleet lyhyitä ja niiden aikana on nähnyt vain odotusaulan, vessan sekä tutkimushuoneen.

Ovatko tilat edelleen ahtaat/löytyykö perhehuoneita? Onko synnytyksessä käytössä monipuolisesti erilaisia apukeinoja, kuten ammetta, ilokaasua yms.? Onko henkilökuntaa riittävästi potilaisiin nähden? Saako (ensikertalaisena) imetykseen ja vauvan hoitoon riittävästi opastusta? Saa myös kertoa minkälaista henkilökuntaa kohdalle on osunut ja minkälainen asenne esimerkiksi kivunlievitystä kohtaan siellä on. Annetaanko kivunlievitystä helposti, jos sitä pyytää vai pihtaako henkilökunta sitä?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

1

266

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllätysvauva ulkom.

Synnytin esikoisen elokuun lopussa. Spontaani lapsivedenmeno rv 39 3, jolloin olin jo synnytysvuodeosastolla. Vuorokauden oli epäsäännöllisiä supistuksia, sitten olin salin puolella 2 päivää oksitosiinikäynnistyksessä. 26 tunnin avautumisvaiheen jälkeen lapsi syntyi alateitse, ponnistus 1h 15 min :)

Synnytysvuodeosastolla oli 2 hengen huoneet. Sattui hiljainen viikko, joten synnytyksen jälkeen olimme vauvan kanssa kahdestaan huoneessa. Olen sinkkuäiti joten lapsen isä ei ollut paikalla, itse synnytyksessä oli doula. Ammetta ei ole, mutta suihkuun pääsee. Ilokaasua ei Jyväskylässä käytetä. Ensimmäisenä päivänä synnytyssalissa sain kipuun Oxanest-pistoksen, toisena päivänä kohdunkaulan puudutteen. Vuotta aiemmin Jyväskylässä synnyttänyt kaveri sanoi että sai epiduraalin heti kun halusi, minulla sitä ei voitu käyttää koska oli pitkä ja epäsäännöllisesti kulkeva synnytys. Synnytyssalin sängyt ovat säädettäviä, ne saadaan synnytysjakkara-asentoon. Sain kokeilla jakkara-asentoa, mutta väsymyksen vuoksi päädyin sitten puoli-istuvaan ponnistamiseen. Ponnistusvaiheessa olisi vielä ollut mahdollisuus pudendaalipuudutukseen, mutta se nyt jäi.

Kaiken kaikkiaan jäi synnyttämisestä hyvä mieli, eikä pelottanut missään vaiheessa, vaikka synnytys olikin pitkä ja oli useita läheltä piti-tilanteita (sektion uhka, sikiön sydänkäyrän laskut, kohtutulehdus, napanuora kaulan ympärillä). Jos synnytän toisen kerran, luultavasti haluan ponnistusvaiheeseen kivunlievitystä. Doulan (itse synnyttänyt nainen ja koulutettu tukihenkilö) läsnäolo ja tsemppaus ruokaisi kovasti, suosittelen muillekin yksin odottaville!

Imetyksestä ja vauvan hoidosta: ensi-imetys tapahtuu jo salissa, jos äiti ja lapsi ovat terveitä. Vauvan kanssa tutustutaan salissa reilu tunti, ennen kuin aletaan punnitsemaan ja pesemään. Osastolla tarjotaan pienikokoisille vastasyntyneille luovutettua äidinmaitoa. Imetysasentoa katsottiin ja vauvan imuote tarkistettiin. jos nännit kipeytyvät, rintakumeja saa kokeilla. Pukemiset ja kylvetys katsottiin myös. Kyllä sitä esikoisen kanssa voikin olla pihalla! :D

Onnea matkaan!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. S-kauppa nosti hintoja, K-kauppa laski

Elintarvikkeiden arvonlisävero laski vuodenvaihteessa 13,5 prosenttiin. S-kauppa siirsi alennuksen suoraan katteisiin pi
      Maailman menoa
      45
      5563
    2. Vilma Nissinen pyytää anteeksi rasistisia lausuntojaan

Nöyrtyi kuten persut yleensäkin. On kyllä noloa tuollainen vätystely, kun ei ole miestä seisoa omien lausuntojensa takan
      Maailman menoa
      303
      5386
    3. Hiihtäjä Vilma Nissisen kommentit aiheutti paniikkia

ja hernettä vedettiin nenään. Nissinen kertoi torstaina haastattelussa, kun häneltä kysyttiin, että tykkääkö hän hiihtä
      Maailman menoa
      75
      4603
    4. Riikka Purra: "Kokoomus haluaa leikata pienituloisten etuuksista - Se ei meille käy"

Näin vakuutti persujen Purra edellisten eduskunta vaalien alla,. https://www.ku.fi/artikkeli/4910942-kun-uudessa-videos
      Maailman menoa
      69
      2465
    5. Huuto yltyy persujen piirissä Venezuelan johdosta.

Kohta kakofonia yltyy kun persut tajuavat mitä Venezuelassa tapahtui. Von den Leydenki jo kipuilee kuten persut EU:ssa y
      Maailman menoa
      1
      2098
    6. Sandels tölkin hinta nousi 1,29 eurosta 1,32 euroon

Mitähän järkeä valtiolla on verottaa tuotakin elintarviketta niin kovasti, että on järkevämpää käydä hakemassa ulkomailt
      Köyhyys
      49
      1905
    7. Nyt ottaa persua pattiin: sähköauto joulukuun myydyin

🤣 prööt prööt pakoputkellaan pörisevää persua ottaa nyt saamaristi pattiin, kun paristoilla kulkeva sähköauto on noussu
      Maailman menoa
      31
      1858
    8. Ikävä uutinen uudesta Unelmia Italiassa kaudesta - Iso pettymys tv-katsojille!

Unelmia Italiassa -sarja kertoo Ellen Jokikunnaksen perheen elämästä Suomessa ja Italiassa. Nyt Ellen on kertonut tuleva
      Tv-sarjat
      16
      1842
    9. Ovatko Perussuomalaiset kommunisteja?

Toiset sanovat että ovat, toiset sanovat että eivät. Ainakin heillä on paljon sen aatteen piirteitä, koska haluavat kont
      Maailman menoa
      26
      1810
    10. Lindtmanin pääministeriys lähenee päivä päivältä

Suomen kansan kissanpäivät alkavat siitä hetkestä, kun presidentti Stubb on tehnyt nimityksen. Ainoastaan ylin tulodesi
      Maailman menoa
      81
      1745
    Aihe