Kokemuksia Jyväskylässä synnyttäneiltä

Ensisynnyttäjä

Tahtoisin kuulla lähinnä kokemuksia naisilta, jotka ovat synnyttäneet tässä uudessa moduulisairaalassa. Itselläni on laskettu aika heinäkuun alkupuolella, eikä minulla ole tuttuja, jotka olisivat synnyttäneet uusissa tiloissa. Vanhoista tiloista olen lukenut ja kuullut paljon huonoa (tietenkin sisäilmaongelmat, ahtaus, vaihtoehtojen vähyys jne.), mutta kiinnostaisi tietää ovatko uudet tilat korjanneet muitakin ongelmia kuin homeongelmat. Gravidassa olen nyt pariin kertaan käynyt ultrassa ja ainakin siellä kaikki näyttää ihan asialliselta, mutta toki käynnit ovat olleet lyhyitä ja niiden aikana on nähnyt vain odotusaulan, vessan sekä tutkimushuoneen.

Ovatko tilat edelleen ahtaat/löytyykö perhehuoneita? Onko synnytyksessä käytössä monipuolisesti erilaisia apukeinoja, kuten ammetta, ilokaasua yms.? Onko henkilökuntaa riittävästi potilaisiin nähden? Saako (ensikertalaisena) imetykseen ja vauvan hoitoon riittävästi opastusta? Saa myös kertoa minkälaista henkilökuntaa kohdalle on osunut ja minkälainen asenne esimerkiksi kivunlievitystä kohtaan siellä on. Annetaanko kivunlievitystä helposti, jos sitä pyytää vai pihtaako henkilökunta sitä?

Kiitos jo etukäteen asiallisista vastauksista.

1

168

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yllätysvauva ulkom.

      Synnytin esikoisen elokuun lopussa. Spontaani lapsivedenmeno rv 39 3, jolloin olin jo synnytysvuodeosastolla. Vuorokauden oli epäsäännöllisiä supistuksia, sitten olin salin puolella 2 päivää oksitosiinikäynnistyksessä. 26 tunnin avautumisvaiheen jälkeen lapsi syntyi alateitse, ponnistus 1h 15 min :)

      Synnytysvuodeosastolla oli 2 hengen huoneet. Sattui hiljainen viikko, joten synnytyksen jälkeen olimme vauvan kanssa kahdestaan huoneessa. Olen sinkkuäiti joten lapsen isä ei ollut paikalla, itse synnytyksessä oli doula. Ammetta ei ole, mutta suihkuun pääsee. Ilokaasua ei Jyväskylässä käytetä. Ensimmäisenä päivänä synnytyssalissa sain kipuun Oxanest-pistoksen, toisena päivänä kohdunkaulan puudutteen. Vuotta aiemmin Jyväskylässä synnyttänyt kaveri sanoi että sai epiduraalin heti kun halusi, minulla sitä ei voitu käyttää koska oli pitkä ja epäsäännöllisesti kulkeva synnytys. Synnytyssalin sängyt ovat säädettäviä, ne saadaan synnytysjakkara-asentoon. Sain kokeilla jakkara-asentoa, mutta väsymyksen vuoksi päädyin sitten puoli-istuvaan ponnistamiseen. Ponnistusvaiheessa olisi vielä ollut mahdollisuus pudendaalipuudutukseen, mutta se nyt jäi.

      Kaiken kaikkiaan jäi synnyttämisestä hyvä mieli, eikä pelottanut missään vaiheessa, vaikka synnytys olikin pitkä ja oli useita läheltä piti-tilanteita (sektion uhka, sikiön sydänkäyrän laskut, kohtutulehdus, napanuora kaulan ympärillä). Jos synnytän toisen kerran, luultavasti haluan ponnistusvaiheeseen kivunlievitystä. Doulan (itse synnyttänyt nainen ja koulutettu tukihenkilö) läsnäolo ja tsemppaus ruokaisi kovasti, suosittelen muillekin yksin odottaville!

      Imetyksestä ja vauvan hoidosta: ensi-imetys tapahtuu jo salissa, jos äiti ja lapsi ovat terveitä. Vauvan kanssa tutustutaan salissa reilu tunti, ennen kuin aletaan punnitsemaan ja pesemään. Osastolla tarjotaan pienikokoisille vastasyntyneille luovutettua äidinmaitoa. Imetysasentoa katsottiin ja vauvan imuote tarkistettiin. jos nännit kipeytyvät, rintakumeja saa kokeilla. Pukemiset ja kylvetys katsottiin myös. Kyllä sitä esikoisen kanssa voikin olla pihalla! :D

      Onnea matkaan!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      33
      1425
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1301
    3. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1214
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      4
      1212
    5. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      0
      1196
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1194
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      41
      1188
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1164
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1150
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      Hämähäkit, kotilot ja hyönteiset
      1
      1136
    Aihe