Hiekka?

...

Mitä hiekkaa käytätte terraariossa? Olen käyttänyt berberiskinkeilleni aikaisemmin eläinkaupasta ostettua kallista hiekkaa mutta nyt päätin kokeilla rautakaupan hiekkapuhallushiekkaa. Eläinkaupan hiekka maksaa siis moninkertaisesti enemmän ja siksi tämä kokeilu. Olen kuitenkin huomaavinani etteivät liskot pidä hiekasta!!? Toinen ei enää edes nuku öitä hiekan alla. :/ Huolestuttavaa? Rautakaupan hiekankin pitäisi olla täysin puhdasta...

14

1654

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eläinhöperö

      Jos berberinskinkki ei enää kaivaudu hiekkaan, se on TODELLA huolestuttavaa!
      Mutta eihän se välttämättä johdu uudesta hiekasta, en tiedä.

      Minulla on ollut sekä eläinkaupan että rautakaupan hiekkaa. Molemmat ovat kelvanneet.
      Olen myöskin kerännyt hiekkaa järven rannalta.
      Saasteettomasta paikasta, maaseudulta.
      Olen toki pessyt hiekan kunnolla ennen käyttöä.
      Mutta pitäähän rautakaupankin hiekka pestä ennen terraarioon laittoa, koska se pölyää niin kovasti.

      Olen huomannut että rautakaupan hiekka on melko terävää. Voisiko se vaikuttaa asiaan?
      Osaisiko joku muu sanoa jotain tästä asiasta?

      • ...

        Iik, minun tietolähteeni ei neuvonut pesemään hiekkaa!! Eli miten se helpoiten tapahtuu? Vaihdan uuden hiekan jo tänään! Mikä raekoko on paras rautakaupan hiekassa? Muuten liskot syövät, juovat ja näyttävät voivan hyvin, toinen ei vaan enää vietä kovin paljoa aikaa hiekan alla. Toivottavasti sekin asia korjaantuu uuden hiekan myötä.


      • eläinhöperö
        ... kirjoitti:

        Iik, minun tietolähteeni ei neuvonut pesemään hiekkaa!! Eli miten se helpoiten tapahtuu? Vaihdan uuden hiekan jo tänään! Mikä raekoko on paras rautakaupan hiekassa? Muuten liskot syövät, juovat ja näyttävät voivan hyvin, toinen ei vaan enää vietä kovin paljoa aikaa hiekan alla. Toivottavasti sekin asia korjaantuu uuden hiekan myötä.

        tiedän kyllä henkilöitä jotka eivät aina ole pesseet hiekkaa, mutta itse suosittelisin sitä.
        Se tosiaan pölyää. Voi mennä ikävästi silmiin ja sieraimiin.

        Itse laitan hiekkaa vähän kerrallaan ämpäriin tai isoon saaviin, vettä niin paljon kuin mahdollista.
        Liikuttelen/pyörittelen hiekkaa vedessä jonkin aikaa. Sitten vaihdan tilalle uuden veden.
        Hiekan likaisuudesta riippuu montako veden vaihtoa tarvitaan. Eli kuinka kauan lähtee mustaa/ruskeaa vettä (ja joskus jopa roskia).
        Olen kuivannut hiekkaa uunissa pellin päällä.
        Pelkästään leviteltynä jollekin alustalle sen kuivuminen voi kestää pitkäänkin.
        Uuniinkin laitan hiekkaa vain vähän kerrallaan, jolloin se kuivuu nopeammin.
        Sitä kannattaa välillä sekoitella vaikka puulastalla tai veitsellä että keskustakin kuivahtaa.
        Selkä tuossa kyllä tulee kipeäksi...
        Onneksi ei tarvitse usein pestä hiekkaa.
        Kerran pari vuodessa riittää.

        Parasta raekokoa en muista, mutta melko pienirakeinen (eli mahdollisimman hiekkainen) on käsittääkseni suositeltavin.


      • -geggo-
        ... kirjoitti:

        Iik, minun tietolähteeni ei neuvonut pesemään hiekkaa!! Eli miten se helpoiten tapahtuu? Vaihdan uuden hiekan jo tänään! Mikä raekoko on paras rautakaupan hiekassa? Muuten liskot syövät, juovat ja näyttävät voivan hyvin, toinen ei vaan enää vietä kovin paljoa aikaa hiekan alla. Toivottavasti sekin asia korjaantuu uuden hiekan myötä.

        Tuossa alla yksi keskustelu tuolta Herppinetistä !

        Ilman muuta kannattaa hiekka pestä. Muuten se pöly saattaa ärsyttää liskon silmiä ja jopa tulehduttaa ne.
        Itse olen käyttänyt tuota Optirocia leopardigekoillani useamman vuoden ajan. Tosin en kaikilla.

        Otin jälleen yhteyttä tuonne firmaan.Odottelen vastausta tuosta öljyhommasta jälleen. Kirjoittelen tänne jos jotain uutta ilmenee.

        Minä pesen hiekan ylivirtausmenetelmällä. Noin puoli ämpärillistä hiekkaa johon sitten valutan vettä (ulkona) ja sekoitan koko ajan kädelläni hiekkaa. Pöly nousee pintaan ja lirisee veden mukana maahan. Huuhdon niin kauan että vesi on kohtalaisen kirkasta.
        Sen jälkeen laitan hiekan paksun sanomalehtipinon päälle valumaan. Sitten uuniin uunipellille jos on kiire saada kuivumaan.

        -geggo-


        http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3728&postdays=0&postorder=asc&highlight=optiroc&start=15


      • -geggo-
        eläinhöperö kirjoitti:

        tiedän kyllä henkilöitä jotka eivät aina ole pesseet hiekkaa, mutta itse suosittelisin sitä.
        Se tosiaan pölyää. Voi mennä ikävästi silmiin ja sieraimiin.

        Itse laitan hiekkaa vähän kerrallaan ämpäriin tai isoon saaviin, vettä niin paljon kuin mahdollista.
        Liikuttelen/pyörittelen hiekkaa vedessä jonkin aikaa. Sitten vaihdan tilalle uuden veden.
        Hiekan likaisuudesta riippuu montako veden vaihtoa tarvitaan. Eli kuinka kauan lähtee mustaa/ruskeaa vettä (ja joskus jopa roskia).
        Olen kuivannut hiekkaa uunissa pellin päällä.
        Pelkästään leviteltynä jollekin alustalle sen kuivuminen voi kestää pitkäänkin.
        Uuniinkin laitan hiekkaa vain vähän kerrallaan, jolloin se kuivuu nopeammin.
        Sitä kannattaa välillä sekoitella vaikka puulastalla tai veitsellä että keskustakin kuivahtaa.
        Selkä tuossa kyllä tulee kipeäksi...
        Onneksi ei tarvitse usein pestä hiekkaa.
        Kerran pari vuodessa riittää.

        Parasta raekokoa en muista, mutta melko pienirakeinen (eli mahdollisimman hiekkainen) on käsittääkseni suositeltavin.

        Hihhii, , , , aikas samanlainen meidän tekniikkamme ilmeisesti on. . ja vastauskin tuli samaan aikaan.
        Itse tuhosin ensin piiittkääänn kirjoituksen joten piti uusi värkätä :).

        Minulla on tosiaan raekokona tuo 0,5-1,2. . mutta toiset käyttävät tuota 0,2-0,6 kokoa. Tiedä sitten miten se pölyää.
        -geggo-


      • eläinhöperö
        -geggo- kirjoitti:

        Hihhii, , , , aikas samanlainen meidän tekniikkamme ilmeisesti on. . ja vastauskin tuli samaan aikaan.
        Itse tuhosin ensin piiittkääänn kirjoituksen joten piti uusi värkätä :).

        Minulla on tosiaan raekokona tuo 0,5-1,2. . mutta toiset käyttävät tuota 0,2-0,6 kokoa. Tiedä sitten miten se pölyää.
        -geggo-

        Hyvä, että joku muukin käyttää samaa tyyliä kuin minä.
        Ei tunnu niin pöljältä kun ei ole ainoa :)


      • -geggo-
        -geggo- kirjoitti:

        Tuossa alla yksi keskustelu tuolta Herppinetistä !

        Ilman muuta kannattaa hiekka pestä. Muuten se pöly saattaa ärsyttää liskon silmiä ja jopa tulehduttaa ne.
        Itse olen käyttänyt tuota Optirocia leopardigekoillani useamman vuoden ajan. Tosin en kaikilla.

        Otin jälleen yhteyttä tuonne firmaan.Odottelen vastausta tuosta öljyhommasta jälleen. Kirjoittelen tänne jos jotain uutta ilmenee.

        Minä pesen hiekan ylivirtausmenetelmällä. Noin puoli ämpärillistä hiekkaa johon sitten valutan vettä (ulkona) ja sekoitan koko ajan kädelläni hiekkaa. Pöly nousee pintaan ja lirisee veden mukana maahan. Huuhdon niin kauan että vesi on kohtalaisen kirkasta.
        Sen jälkeen laitan hiekan paksun sanomalehtipinon päälle valumaan. Sitten uuniin uunipellille jos on kiire saada kuivumaan.

        -geggo-


        http://www.herppi.net/html/index.php?name=PNphpBB2&file=viewtopic&t=3728&postdays=0&postorder=asc&highlight=optiroc&start=15

        Tällainen vastaus tuli kun kyselin hiekan soveltuvuudesta esim. terraarioeläimille.


        *********Kyselit raekooltaan 0,5 - 1,2 mm:n hiekasta ja siinä mahdollisesti olevista
        öljyjäämistä.
        Tätä hiekkaa käytetään pääsääntöisesti hiekkapuhalluksessa.
        Kyseinen hiekka kuivataan ja säkitetään pääasiassa Oulun tehtaallamme, jossa
        hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy.
        Vaikka itse polttoöljy ei ole kosketuksissa hiekan kanssa, niin hiekkaan jää
        silti öljyn hajua, mahdollisesti myös pieniä rikkijäämiä.

        Kuivaamme ja säkitämme hiekkaa myös Ojakkalan tehtaallamme, mikä sijaitsee
        Etelä-Suomessa (Vihdissä).
        Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu ja siitä
        ei näin ollen jää hiekkaan hajuja.

        Ojakkalan tehtaalla olisi esim. tarkkusseulottuja Suodatinhiekkoja,
        raekokovaihtoehdot:
        0,5 - 1,0 mm
        0,8 - 1,2 mm
        1,0 -2,0 mm

        Näissä ei siten ole öljyn hajua. **********

        Eli jos omistaa esim. skinkin tms. liskon joka kaivautuu hiekkaan , lienee paikallaan ostaa tuota Suodatinhiekkaa.
        Sitä saa ostaa suoraan tehtaalta edullisesti. Pitää vaan mennä itse noutamaan , eivät lähetä. Tehdas sijaitsee Vihdissä.

        -geggo-


      • ...
        -geggo- kirjoitti:

        Tällainen vastaus tuli kun kyselin hiekan soveltuvuudesta esim. terraarioeläimille.


        *********Kyselit raekooltaan 0,5 - 1,2 mm:n hiekasta ja siinä mahdollisesti olevista
        öljyjäämistä.
        Tätä hiekkaa käytetään pääsääntöisesti hiekkapuhalluksessa.
        Kyseinen hiekka kuivataan ja säkitetään pääasiassa Oulun tehtaallamme, jossa
        hiekan kuivausuunin polttoaineena on polttoöljy.
        Vaikka itse polttoöljy ei ole kosketuksissa hiekan kanssa, niin hiekkaan jää
        silti öljyn hajua, mahdollisesti myös pieniä rikkijäämiä.

        Kuivaamme ja säkitämme hiekkaa myös Ojakkalan tehtaallamme, mikä sijaitsee
        Etelä-Suomessa (Vihdissä).
        Ojakkalan tehtaalla hiekan kuivausuunin polttoaineena on nestekaasu ja siitä
        ei näin ollen jää hiekkaan hajuja.

        Ojakkalan tehtaalla olisi esim. tarkkusseulottuja Suodatinhiekkoja,
        raekokovaihtoehdot:
        0,5 - 1,0 mm
        0,8 - 1,2 mm
        1,0 -2,0 mm

        Näissä ei siten ole öljyn hajua. **********

        Eli jos omistaa esim. skinkin tms. liskon joka kaivautuu hiekkaan , lienee paikallaan ostaa tuota Suodatinhiekkaa.
        Sitä saa ostaa suoraan tehtaalta edullisesti. Pitää vaan mennä itse noutamaan , eivät lähetä. Tehdas sijaitsee Vihdissä.

        -geggo-

        Eli siis ei varmaan kannata enää käyttää tuota hiekkapuhallushiekkaa!? Ei ihme ettei liskot viihdy siellä jos haistavat öljyn hajun! Hiekan pesukaan ei varmaan auta öljyn hajuun, joten täytyy maksaa korkea kilohinta eläinkaupan hiekasta... ???


      • -geggo-
        ... kirjoitti:

        Eli siis ei varmaan kannata enää käyttää tuota hiekkapuhallushiekkaa!? Ei ihme ettei liskot viihdy siellä jos haistavat öljyn hajun! Hiekan pesukaan ei varmaan auta öljyn hajuun, joten täytyy maksaa korkea kilohinta eläinkaupan hiekasta... ???

        Tarkistapa sitten se eläinkaupan hiekkakin. Itse olen ostanut kaksi kertaa hiekkaa eläikaupoista. Toisen Helsingistä ja toisen täältä omalta paikkakunnalta. Ja arvaas mitä :O ! Se hiekka oli juuri tuota hiekkaa jota olin aiemmin ostanut rautakaupasta. Hinta vaan oli jonkinverran "parempi" ;).
        Sen siis pitää olla tuota SUODATINHIEKKAA jota puhdistetaan siellä Vihdissä.

        -geggo-


    • liskoa hankkimassa

      mitkä liskolajit tarvitsevat hiekkaa?

      • liskoharrastaja

        erilaiset skinkit mm.
        Berberiskinkki ( Novoeumeces schneideri )
        Hietaskinkki ( Scincus scincus )
        Smaragdiskinkki ( Lamprolepis (Dasia) smaragdina)
        Tuliskinkki ( Riopa (Lygosoma) fernandi )
        Viisijuovaskinkki ( Eumeces fasciatus )

        Myös parta-agamalle voi tätä laittaa, ja myös monille muille agamille olen nähnyt suositeltavan yhtenä vaihtoehtona.

        Muita lajeja ovat ainakin:
        IHMEGEKKO (Teratoscincus scincus),
        KYPÄRÄPÄÄGEKKO (Geckonia chazaliae),
        MUURIGEKKO (Tarentola mauritanica),
        PETRIENOHUTVARVASGEKKO (Stenodactylus petrii),
        Teratolepis fasciata,
        AAVIKKOIGUAANI (Dipsosaurus dorsalis),
        Arojuoksija ( Eremias (Mesalina) guttulata ),
        Ripsusisiliskot ( Acanthodactylus ),
        KAULUSLEGUAANI (Crotaphytus collaris),
        LEOPARDILEGUAANI (Gambelia wislizeni),
        PIIKKILEGUAANI (Sceloporus poinsettii),
        SINIPIIKKILEGUAANI (Sceloporus serrifer),
        Petersinkilpilisko (Tracheloptychus petersi),
        Sudaninkilpilisko (Gerrhosaurus major)

        Monille edellä mainituille (erityisesti gekoille) suositellaan lisäksi (sekaan) myös turvetta.


    • Kati

      Berberinskinkillä hiekan raekoko pitäisi olla mahdollisimman hienojakoista. Itse käytän 0,1-0,6mm raekokoa. Itse olen käyttänyt Optirockia, enkä ole mitään hajuja huomannut... Mutta pistää tuo tieto mietityttämään, sillä tämä raekoko ei ollut tuossa puhtaassa-listassa.

      • -geggo-

        Muistatko onko siinä tuo nimi Suodatinhiekka ?
        Sen pitäisi ainakin olla sillä nestekaasulla kuivattua , eikä sisällä mitään öljyjäämiä.

        -geggo-


    • Anonyymi

      Rautakaupasta ostettu ei puhdistettua (jslostettua)SE ON täynnä pölyä. ÄKKIÄ POIS SE HIEKKAPUALLUSHIEKKA eläimet sairastuu ja kuolee. !!!!!!!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      163
      6863
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      36
      4067
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      25
      2055
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      18
      1999
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      27
      1839
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1666
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1583
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      28
      1581
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      18
      1555
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      36
      1408
    Aihe