Haittaako liian autoritaarinen avustaja?

Salla K.

Kertokaapa. Jos on esim. hiukan hiljaisempi opettaja, joka ei saa luokkaa kuriin helposti, niin jos paikalle paukahtaa avustaja, joka ottaa johdon käsiinsä ja saa luokan omine menetelmineen vaikenemaan, niin onko tämä opettajan mielestä mukava juttu vai opettajan varpaille astumista?

4

256

Vastaukset 4

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhpööh

Varpaille astumista. Ehdottomasti. Avustaja ei ole opettaja eikä luokan johtaja vaan toimii opettajan työparina. Ensin pitää sopia asiasta opettajan kanssa ja sitten vasta toimia.

Muutenkin suosittelen lämpimästi, että ennen kuin uusi työpari aloittaa luokassa (oli uusi sitten ope tai avustaja tai molemmat) niin käydään läpi se, miten luokassa toimitaan ja miten ope toivoo, että avustaja toimii ja miten avustaja näkee, että hän tuo omaa osaamistaan luokkaan. Opettaja kuitenkin vastaa luokan opettamisesta ja opetuksen sisällöstä, avustaja tuo omalla panoksellaan avun oppilaiden oppimiseen. Tässä ei auta avustajan ryhtyä sooloilemaan.

• 3:nnessa kerroksessa

Olen yläkoulun aineenopettaja ja minulla on aika harvoin mahdollisuus saada koulunkäyntiohjaaja luokkaan. Homma toimii hyvin niin, että heti jos näyttää siltä, että joku oppilas rupeaa touhuamaan omiaan, kko menee viereen joko seisomaan tai istumaan. Useimmiten tämä rauhoittaa tilanteen välittömästi, mutta se edellyttää, että kko on koko ajan antennit ojossa.

En missään nimessä pidä varpaille astumisena sitä, että joku toinen saa luokan tai oppilaan rauhoittumaan.

Tässäkin asiassa lienee vähintään kahta erilaista kantaa, joista kumpikaan ei ole mitenkään ehdottomasti ainoa oikea toimintatapa.

• Salla K.

Ok, kiitos vastauksesta. Teen itse sijaisuuksia, ja niissä ei yleensä ehditä juuri keskustella. Aattelin vaan, että voishan se jonkun mielestä olla kivakin, jos avustaja tekee "likaisen työn" ja opettaja saa keskittyä varsinaiseen tehtäväänsä, opettamiseen... joskus tuntuu, että sitä opettaja just odottaakin, että avustaja pitää kuria..

• Toinen aste

Tiedän, että osa opettajista suorastaan toivoo avustajan pistävän luokkaa kuriin, mutta valitettavasti opettajalla on silloin puutteita omassa osaamisessaan jos avustajaa tarvitaan kuria pitämään. Osaavan open kohdalla tämä on varpaille astumista. Itse olen toiminut avustajana ja nykyään opena.

Itselläni oli muutama viikko sitten tunneillani erkkaharjoittelija mukana. Yhteistyö toimi hyvin niin kauan kunnes pojat pisti ranttaliksi. Olin itsekin sijaisena, mutta uskoin tietäväni mistä narusta heidän kanssa pitää vetää, erkkaharjoittelija sen sijaan aloitti komentamisen (mikä on usein paikallaan, mutta ei nyt) ja homma meni ihan läskiksi, pojat lähti ovet paukkuen. Eli tässä kohtaa koin että jos erkka olisi pitänyt oman tonttinsa olisi tilanne päättynyt toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Naiset ymmärtävät ettei talous lähde nousuun

Miten paljon järjellisempi olento nainen onkaan kuin tilastollisestikin paremmin tienaava mies. Kun kaikkialla puskuroid
      Maailman menoa
      135
      875
    2. En jaksa

Enää pelleillä ja paljastan J naisen nimen. Se on Jonna ja hän ei koskaan, edes luultavasti ollut täällä. Silti piene
      Ikävä
      44
      637
    3. Minkälainen nainen

Minkälainen kaipaamasi nainen on luonteeltaan? Kaikki hassun hauskat antava ja helppo on sallittuja, jos poikien on kovi
      Ikävä
      21
      578
    4. Kissa eli kivuissa useita viikkoja

Ei vienyt lääkäriin vaikka kissa parka maukui ja moni seuraajakin (minäkin) näin että kissa on sairas.
      Tuusniemi
      110
      543
    5. Yksi asia sen esti

Etten antanut meille mahdollisuutta
      Ikävä
      36
      532
    6. Jos meillä olisi yhteinen koti

Niin haittaisiko sinua pitää se vähä tavaraisena? Ajattelin tänään että jos joskus asuttaisiin yhdessä ja haluaisit pal
      Ikävä
      50
      525
    7. Okei, eli olet rakastunut

Hyvä sinä, niin minäkin.
      Ikävä
      56
      503
    8. Tuntuu pahalta meidän molempien puolesta

Anteeksi, että olen tällainen pelkuri. En vaan usko rakkauteen enää miehen ja naisen välillä omalla kohdalla. Tiedän, et
      Ikävä
      34
      468
    9. Martinan mauton tyyli

Voi hyvää päivää 🤣 nyt ollaan oltu Muhiksen kanssa Kultareservin avajaisissa suorat housut jalassa ja 500€ korsetti pää
      Kotimaiset julkkisjuorut
      121
      465
    10. Arvaako kukaan?

"Humalojalla metalliromun keräyspaikalla on kulkenut pitkin kevättä ja kesää joku henkilö, joka on vienyt sieltä kymmeni
      Haapavesi
      22
      427
    Aihe