Haittaako liian autoritaarinen avustaja?

Salla K.

Kertokaapa. Jos on esim. hiukan hiljaisempi opettaja, joka ei saa luokkaa kuriin helposti, niin jos paikalle paukahtaa avustaja, joka ottaa johdon käsiinsä ja saa luokan omine menetelmineen vaikenemaan, niin onko tämä opettajan mielestä mukava juttu vai opettajan varpaille astumista?

4

187

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • puuhpööh

Varpaille astumista. Ehdottomasti. Avustaja ei ole opettaja eikä luokan johtaja vaan toimii opettajan työparina. Ensin pitää sopia asiasta opettajan kanssa ja sitten vasta toimia.

Muutenkin suosittelen lämpimästi, että ennen kuin uusi työpari aloittaa luokassa (oli uusi sitten ope tai avustaja tai molemmat) niin käydään läpi se, miten luokassa toimitaan ja miten ope toivoo, että avustaja toimii ja miten avustaja näkee, että hän tuo omaa osaamistaan luokkaan. Opettaja kuitenkin vastaa luokan opettamisesta ja opetuksen sisällöstä, avustaja tuo omalla panoksellaan avun oppilaiden oppimiseen. Tässä ei auta avustajan ryhtyä sooloilemaan.

• 3:nnessa kerroksessa

Olen yläkoulun aineenopettaja ja minulla on aika harvoin mahdollisuus saada koulunkäyntiohjaaja luokkaan. Homma toimii hyvin niin, että heti jos näyttää siltä, että joku oppilas rupeaa touhuamaan omiaan, kko menee viereen joko seisomaan tai istumaan. Useimmiten tämä rauhoittaa tilanteen välittömästi, mutta se edellyttää, että kko on koko ajan antennit ojossa.

En missään nimessä pidä varpaille astumisena sitä, että joku toinen saa luokan tai oppilaan rauhoittumaan.

Tässäkin asiassa lienee vähintään kahta erilaista kantaa, joista kumpikaan ei ole mitenkään ehdottomasti ainoa oikea toimintatapa.

• Salla K.

Ok, kiitos vastauksesta. Teen itse sijaisuuksia, ja niissä ei yleensä ehditä juuri keskustella. Aattelin vaan, että voishan se jonkun mielestä olla kivakin, jos avustaja tekee "likaisen työn" ja opettaja saa keskittyä varsinaiseen tehtäväänsä, opettamiseen... joskus tuntuu, että sitä opettaja just odottaakin, että avustaja pitää kuria..

• Toinen aste

Tiedän, että osa opettajista suorastaan toivoo avustajan pistävän luokkaa kuriin, mutta valitettavasti opettajalla on silloin puutteita omassa osaamisessaan jos avustajaa tarvitaan kuria pitämään. Osaavan open kohdalla tämä on varpaille astumista. Itse olen toiminut avustajana ja nykyään opena.

Itselläni oli muutama viikko sitten tunneillani erkkaharjoittelija mukana. Yhteistyö toimi hyvin niin kauan kunnes pojat pisti ranttaliksi. Olin itsekin sijaisena, mutta uskoin tietäväni mistä narusta heidän kanssa pitää vetää, erkkaharjoittelija sen sijaan aloitti komentamisen (mikä on usein paikallaan, mutta ei nyt) ja homma meni ihan läskiksi, pojat lähti ovet paukkuen. Eli tässä kohtaa koin että jos erkka olisi pitänyt oman tonttinsa olisi tilanne päättynyt toisin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kiitos nainen

Kuitenkin. Olet sitten ajanmerkkinä. Tuskin enää sinua näen ja huomasitko, että olit siinä viimeisen kerran samassa paik
      Tunteet
      12
      3790
    2. MTV: Kirkossa saarnan pitänyt Jyrki 69 koki yllätyksen - Paljastaa: "Se mikä oli hyvin erikoista..."

Jyrki Linnankivi alias Jyrki 69 on rokkari ja kirkonmies. Teologiaa opiskeleva Linnankivi piti elämänsä ensimmäisen saar
      Maailman menoa
      78
      1997
    3. Hyväksytkö sinä sen että päättäjämme ei rakenna rauhaa Venäjän kanssa?

Vielä kun sota ehkäpä voitaisiin välttää rauhanponnisteluilla niin millä verukkeella voidaan sanoa että on hyvä asia kun
      Maailman menoa
      543
      1610
    4. Kirjoita yhdellä sanalla

Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      83
      1267
    5. Olet hyvin erilainen

Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      67
      1077
    6. Yksi syy nainen miksi sinusta pidän

on se, että tykkään luomusta. Olet luonnollinen, ihana ja kaunis. Ja luonne, no, en ole tavannut vielä sellaista, joka s
      Ikävä
      33
      1018
    7. Hyödyt Suomelle???

Haluaisin asettaa teille palstalla kirjoittelevat Venäjää puolustelevat ja muut "asiantuntijat" yhden kysymyksen pohditt
      Maailman menoa
      214
      898
    8. Hyvää Joulua mies!

Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o
      Ikävä
      60
      873
    9. Hyvää talvipäivänseisausta

Vuoden lyhyintä päivää. 🌞 Hyvää huomenta. ❄️🎄🌌✨❤️😊
      Ikävä
      171
      854
    10. Paljastavat kuvat Selviytyjät Suomi kulisseista - 1 päivä vs 36 päivää viidakossa - Katso tästä!

Ohhoh! Yli kuukausi viidakossa voi muuttaa ulkonäköä perusarkeen aika rajusti. Kuka mielestäsi muuttui eniten: Mia Mill
      Suomalaiset julkkikset
      3
      798
    Aihe