Aloittelevana yrittäjänä kiinnostaisi tietää ihan konkreettisesti että miten iso savotta
on tuommoisen tilinpäätöksen tekeminen.
ihan noin arviopohjalla 1 hengen yritys, 200 myyntilaskua/ 100 ostolaskua vuodessa ja kirjanpito
muuten hoidettu päiväjärjestykseen.
entäs 10 hengen yritys, 3000 myyntilaskua /500 ostolaskua vuodessa ja kirjanpito vastaavasti
päiväjärjestyksessä.
kyse on siis pelkästä liikekirjanpidosta / tilinpäätöksen teosta jos sen teettää ulkopuolisena. onko tuommoinen tilinpätös tuntien, päivien, viikkojen vaiko kuukausien työsavotta ? ymmärrän toki että yrityksiä on erilaisia mutta lähinnä kaipaisin jotain arvioita ammatti-ihmisiltä että minkälaisista tuntimääristä yleensä puhutaan tuommoisen osalta.
Tilinpäätös
13
741
Vastaukset
- dfytguiopäkjjhg
Tilinpäätökseen ei vaikuta se paljonko tositteita tilikauden aikana on ollut vaan se miten ne on tilikauden aikana kirjattu. Työn määrään vaikuttaa myös paljonko on kalustoa ja muuta omaisuutta, onko palkollisia, onko velkoja / saamisia ja minkälaisia velkoja tai saamisia. Onko esim taseessa osakkeita tai muuta rahoitusomaisuutta ja missä valuutassa omaisuus on.
Tilinpäätöksessä käydään tilit läpi ja täsmäytetään ne vastaamaan todellisuutta tilinpäätöshetkellä. Jos tilikauden aikana on ollut virhekirjauksia niin ne oikaistaan.
Tilinpäätökseen kuuluu myös tasekirjan laadinta ja tase-erittelyiden laadinta. Tasekirja yleensä tehdään ns. käsityönä, sitä ei saa ohjelmasta tulostettua sellaisenaan. Myös tase-erittelyt on muokattava käsin. Tasekirjassa on paljon tiettyjä muotoseikkoja joten se laaditaan tiettyjen standardien mukaisesti.
Jos tilikaudella on kirjaukset tehty suht oikein niin saattaa siihen mennä 3-5 tuntia tuon kokoisessa putiikissa. Vaikka kirjaukset olisikin oikein niin tilit on kuitenkin tarkistettava.
Sain kirjoituksesta sen käsityksen että tekisit tilikauden aikaisen juoksevan kirjanpidon itse ja teettäisit vain tilinpäätöksen ulkopuolisella? Sekin varmaan onnistuu mutta koska se joka tekee tilinpäätöksen, ei ole itse hoitanut juoksevaa kirjanpitoa tilikauden aikana, joutuu hän varmaankin käyttämään aikaa ainakin aluksi ihan vain tarkistaakseen tekemiäsi kirjauksia voidakseen luottaa siihen että ne on oikein tehty. - Tasekirja ja muut
>>Tilinpäätökseen kuuluu myös tasekirjan laadinta ja tase-erittelyiden laadinta. Tasekirja yleensä tehdään ns. käsityönä, sitä ei saa ohjelmasta tulostettua sellaisenaan.>>
Hienohkosta nimestään huolimatta Tasekirja on kuitenkin vain eräänlainen kansilehti kirjanpidolle. Tämän kansilehden alla olevat Tuloslaskelma ja Tase tulosteet sen sijaan syntyvät useimmista kirjanpito-ohjelmista vakiona.
"TASEKIRJA
Tasekirjan kansilehdessä yleensä mainitaan yhtiön nimi ja
tilikausi ja se esittää tasekirjan sisällysluettelon.
Periaatteessa tasekirjaan on pakko sisällyttää vain:
- Tuloslaskelma
- Tase
- Tilinpäätöksen liitetiedot
- Tilinpäätöksen allekirjoitus ja tilinpäätösmerkintä sekä
- Luettelot kirjanpitokirjoista ja tositelajeista. "
http://www.tiliextra.fi/asiakkaille/pdf/tilinpaatos-oy.pdf
Minäkin olen tehnyt kymmenkunta vuotta kirjanpidon itse, ja läntännyt tuollaisen kansilehden päälle, ja yllä luetellut tulosteet sen kansilehden alle. Joissakin ohjeissa aikanaan kehoitettiin tuollainen kansi tekemään. Oikeastaan vasta viime syksynä kuulin jostakin että tuo kansilehti on nimeltään Tasekirja.
Mikäli firma ei omista osakkeita, myynti tapahtuu vain "kotimaan valuutassa" eli euroissa. Eli kategoria johon menee ainakin 90% kaikista alkavista firmoista, monen monen vuoden ajaksi perustamisestaan lähtien. Tällaisen firman kirjanpidon pystyy tekemään itse, mikäli osaa täyttää firmansa veroilmoituksen. Jos taas ei ymmärrä eikä osaa täyttää veroilmoituksen lopussa tehtävää verottajan vaatimaa Tulos-Tase laskelmaa oman kirjanpito-ohjelmansa avulla ja sen antamia lukemia ja tulosteita hyödyntäen, niin silloin on paras kääntyä ammattilaisten puoleen tilnpäätöksen kanssa.
En sen kummemmin suosittele kellekään alkaa itse tehdä kirjanpitoja, kaikilta se ei vaan luonnistu, ja jos muuta duunia on kädet täynnä, niin antaa tilitoimiston hoitaa. Mutta jos laskuja on vain joku sata vuodessa, ei palkollisia jne, niin oman kirjanpitonsa pystyy sopivan kirjanpito-ohjelman avulla tekemään itse. Seuraavina vuosina se on jo helppoa, kun ensimmäisen vuoden kynnyksen ylitse oppii ja pääsee.- rteyuiop
Mikä sellainen ohjelma on joka liitetiedotkin osaa tehdä automaattsesti?
- yrittäjänä 20 vuotta
Eiköhän sitä monessakin yrityksessä käytetä rahaa turhempaankin, kuin mitä tilitoimistossa kirjanpidon hoitaminen tulee maksamaan. Ihmetyttää, että kirjanpito on se ensimmäinen säästökohde. Sen kuin itse sössii, voi tulla moninkertainen vahinko siihen verrrattuna, mitä se olisi ammattilaisen tekemänä tullut maksamaan.
- Ei ole eka säästökohde
" Ihmetyttää, että kirjanpito on se ensimmäinen säästökohde. "
Eihän se mikään alkavan yrittäjän ensimmäinen tai merkittävin säästökohde ole. Hyvästä palkkahommasta kun siirtyy yrittäjäksi, niin sitä vaan joutuu omista vanhoista säästöistään itse kustantamaan pitkään ihan kaiken.
Rahaa ja menoja pitää säästää ihan joka kohdasta.
-Tehdään itse lehtimainokset Wordeilla ym. eikä osteta mainostoimistosta
-Monenlaiset markkinointimateriaalitkin tehdään paljolti itse
-Webbisivut teetetään kahvipalkalla sukulaisella, tai opetellaan tekemään auttavat sivut itse
-Konttorikalusteet ja tuolit haetaan kierrätyskeskukssta
-Siivoojaa ei palkata, vaan siivotaan tilat itse. jne, jne
Jos pitää maksaa tilitoimistolle esim. 1.500 €/vuosi, niin kyllä tämänkin rahasumman säästäminen voi aika nopeastikin tulla mieleen. Kaupallinen kysyntä vaan mataa kuukausi toisensa perästä heikossa hapessa mutta omat vuokra- ym. kiinteät kulut pyörivät silti koko ajan täysillä.
- Tilinpäätös
Lähinnä tarkoitus on tehdä joku arvio itse työmäärästä jos teettää koko roskan ulkopuolisena alihankintana, palkkaa oman konttoristin taikka siitä kahdesta joku sekoitus.
käytännössä tilanne on semmoinen että 4 ensimmäistä vastaantullutta konttoristia ei osannut edes tarjota arviota että meneekä tilinpäätöksen tekoon yrityksessä päivä vaiko 3 kuukautta mikä on minun mielestäni jo melko hurja haitari
jos siitä joudun jotain kustannusarviota tekemään. ja lähinnä teen arviota sen perusteella että olisi oma konttoristi hoitamassa laskutusta ja mietin että mitä lienee työn osuus pelkässä tilinpäätöksessä.
- alle 10 laitetta missä vuosipoistoja
-10 henkeä töissä
-1 pankkilaina
-ei kiinteistöjä
-valuutat euroissa
juokseva kirjanpito ajan tasalla
tuohon joku aikahaitari niin pääsisi eteenpäin
Kiitos jo etukäteen- keka tietaa
tarkoittikohan konttoristisi, että tilinpäätös pitää olla tehtynä kolmessa kuukaudessa?
Oliskohan ½ pv:stä päivään.
- tilinäätös
Konttoristi tarkoitti että tilinpäätöksessä on niin julmetusti töitä että sen tekeminen vie noin 2 kk koko työajan ja jos sitä tekee muun työn ohessa niin jonkun alustavan tilinpäätöksen voisi saada käsiin joskus huhtikuussa jos tilikausi katkeaa vuodenvaihteessa.
- keka tietaa
Eli kun olet tehnyt lopulliset kirjaukset, aikaa mennee n.3 - 4 tuntia kaikkine tulosteineen.
Jaksotukset (palkat, poistot, vakuutusmaksut) 0 h - 1,5 h,
siirtyvät erät, keskneräiset työt 0 h - 1 h
- Minuutti
Kirjankito-ohjelmat tekee tilinpäätöksen automaattisesti, kun kirjanpito on tehty. Tulostus kestää minuutin.
- 12-17
No ei nyt sentään - aika monta asiaa pitää osata hoitaa itse.....
- keka tietaa
Noin taidettiin aikoinaan mainostaa ainakin erästä selainpohjaista kirjanpito ohjelmaa, no tasekirjan ja tase-erittelyjen muokkaukseen meni sitten useampi tunti.
- dfghjpolökäkiujyt
Ei varmasti tee. Liitetietoja ei yksikään ohjelma pysty tekemään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kelekkakisat
Mikä vakava onnettomuus sattunut kisoissa. On peruttu koko kisat. Pelastuskopteri näytti käyvän paikalla.3511427- 639830
- 1465574
- 1443784
- 753740
Virkamiehille tarvitaan tuntuvat palkankorotukset
Naistenpäivänä on syytä muistuttaa, että virkamiehen euro on vain 80 senttiä. Palkat tulee saattaa samalle tasolle yksi373635- 403378
Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal243183- 632793
Olisipa saanut sinuun
Tutustua paremmin. Harmi että aloin lopulta jännittämään kun näytit tunteesi niin voimakkaasti ja lähestyit niin voimaak792593