Glad nyhet och fennoille jobinpostia! Höblällä menee hyvin!

"Hufvudstadsbladet är den enda av de tolv största dagstidningarna som fick fler läsare i fjol. Ökningen är märkbar, från 98 000 till 102 000 läsare, visar den nationella medieundersökningen KMT."

Tämän päiväisessä Höblässä kerrotaan että Höblä on kahdestatoista suurimmasta sanomalehdestä ainoa jonka lukijakunta on viime vuoden aika kasvanut!

Kasvua peräti 4 %!

http://hbl.fi/2014-03-01/574661/hbls-lasare-okar-mest

Alla vajaan kuukauden ikäistä fennofaktaa:
"Patriootti22 3.2.2014 13:37
Ajassa kuuntelin svekoradion "slaget efter tolv" hapatusta.. Siellä olikin nämä fondit aiheena ja joku rantahurri kiemurteli vaivautuneena, kun niitä hieman pengottiin.
Jutta Z kertoi tämän hyvän uutisen " höplän levikki on laskenut 60 000:sta 40 000:een! Siis n 32 % !!
Hyvä on se, että höplä on täysin tappiollinen ja pysyy pystyssä VAIN fondirahalla.
Kertoo myös kehityksen suunnasta, mitä tulee muumiruotsiin ja sen
tarpeettomuuteen."

39

205

Vastaukset 39

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • bravo !

Positiv nyhet.

• jättefint

Dessutom har HBL 36 000 läsare som läser bladet digitalt.

• Kiitos HBL
        jättefint kirjoitti:

Dessutom har HBL 36 000 läsare som läser bladet digitalt.

Kiitos HBL:stä. Vaikka olen umpisuomalainen minulle tulee HBL diginä. Ainoa suomalainen sanomalehti, joka pitää luotettavan linjansa. Suomenkieliset sanomalehdet ovat tulleet tuuliviireiksi ja hakevat linjaansa eivätkä vakuuta. HBL on lisäksi selkeämmin kansainvälinen.

• Hehheh!
        Kiitos HBL kirjoitti:

Kiitos HBL:stä. Vaikka olen umpisuomalainen minulle tulee HBL diginä. Ainoa suomalainen sanomalehti, joka pitää luotettavan linjansa. Suomenkieliset sanomalehdet ovat tulleet tuuliviireiksi ja hakevat linjaansa eivätkä vakuuta. HBL on lisäksi selkeämmin kansainvälinen.

Höblä todellakin pitää "linjansa" eli toimii RKP:n pää-äänenkannattajana vaatimassa suomalaisten pakkoruotsitusta, jotta surujen etuoikeutettu asema lisääntyisi!

Tiedoksi sinulle: Jos olet umpisuomalainen, niin olet umpitollo.

• täydellinen SF-FIN
        Hehheh! kirjoitti:

Höblä todellakin pitää "linjansa" eli toimii RKP:n pää-äänenkannattajana vaatimassa suomalaisten pakkoruotsitusta, jotta surujen etuoikeutettu asema lisääntyisi!

Tiedoksi sinulle: Jos olet umpisuomalainen, niin olet umpitollo.

"Höblä todellakin pitää "linjansa" eli toimii RKP:n pää-äänenkannattajana"

Kaikissa muissa suurissa lehdissä YNTEENSÄ ei ole yhtä paljon RKP-kritiikkiä kuin höblässä!

Pakkruotsikritiikkiäkin höblässä on enemmän kuin muissa.

RKP:n pää-äänenkantaja on siis Medborgarbladet.

Fennoilla on perusasiatkin hukassa. Mutta mistä ne voisikaan tietää mitä höblässä lukee, nyt kun kukaan ei eneään käännä juttuja isäm maalliseksi suamex.

" Jos olet umpisuomalainen, niin olet umpitollo. "

Aito täydellisen suomalainen on siis kaksikielinen, kuten maammekin. Aitoja suomalaisia läytyy toki monen sorttista, mutta täydellisyys vaatii kyllä kaksikielisyyttä. Muuten on ainakin joiltain osin vajaa.

• Virhe!

Svekoankka ei tajua tai ole tajuavinaan levikki- ja lukija-käsitteiden eroa! ;-)

Levikki eli tilausmäärä kertoo lehden TODELLISEN tilanteen. Tuo lukijamäärä on teoreettinen ja merkityksetön.

Lukijamäärää voidaan manipuloida helposti esim. ilmaisella lehdenjakelulla, mitä Höblä laajasti harrastaa. Samoin ilmaisella nettilevityksellä.

• Niinpä.

Höblä "uutisoi" Höblän menestyksestä. Vain svekobimbo ostaa uutisen ilman epäilyn häivääkään. ;-)

• homma haisee

" ilmaisella lehdenjakelulla, mitä Höblä laajasti harrastaa"

Niinkö? Laajemmin kuin muutko?

Taas upuu nettifennolta faktat. Olisi paljon helpompaa pitää kirjaa tapauksista jolla nettifennolla on faktat hallussa. Edes melkein.

• Sinä haiset!
        homma haisee kirjoitti:

" ilmaisella lehdenjakelulla, mitä Höblä laajasti harrastaa"

Niinkö? Laajemmin kuin muutko?

Taas upuu nettifennolta faktat. Olisi paljon helpompaa pitää kirjaa tapauksista jolla nettifennolla on faktat hallussa. Edes melkein.

Taas joku palstan vakituisista svekotolloista kiukuttelee tietämättömyyttään!

Höblän touhuista on ollut avauksia ja tietoja vaikka kuinka paljon, jos vaan on kiinnostusta niitä lukea ja muisti pelaa.

Netti-Höblää jaetaan ilmaiseksi Hesarin kautta. PK-seudulla sitä jaetaan ilmaiseksi kauppakeskuksissa ja urheilutapahtumissa. Viimeksi uutisoitiin, kuinka abeille sitä tarjotaan ilmaiseksi. jne. jne.

En minä ja tuskin sinäkään olet kuullut, että mitään muuta lehteä noin paljon ilmaiseksi jaettaisiin. Ja syy on selvä. Ensin tulee valtion lehdistötuki ja sitten fondien tuki. Ja jopa laiton lehdistötuki Svenska.Nu:n kautta!

• Trotjänare

Olen lukenut Hbl:a lähes joka aamu n. 5 - 10 min.verran jo vuosien ajan, Ensin paperilehtenä työpaikan kahviossa ja myöhemmin netistä. Tällä tavoin olen aivan tarkoituksellisesti pitänyt ruotsintaitoni vireessä. Tapa oli aikoinaan varsin yleinen; koteihin tilattiin ruotsalaisia viikkolehtiä, naistenlehtiä ym. ja dekkarit luettiin ruotsiksi, nimenomaan ja vain kielen takia. Mutta kun ne lehdet ovat mitä ovat ja halpoja ruotsinkielisiä dekkareita ei enää ole, niin tapa lienee jäänyt, ja ruotsin osaaminen on tästäkin syystä vähentynyt. Minäkin luen sen kymmenminuuttisen nykyisin Svenska ylestä. - Lehdet ovat vaihtuneet englanninielisiin ainakin sukulaispiirissäni, ja romaanit luetaan englanniksi, koska niitä on kaikkialla, mutta ruotsinkielisiä ei.

Miksikö olen silyttänyut ruotsin, vaikka en sitä koskaan tarvitse ja kollegani ovat antaneet ruotsintaitonsa ruostua. Jouduin aikanaan tekemään työtä oppiakseni ja saadakseni laudaturin ja myöhemmin saadakseni todistuksen kielitaidosta. En halua että vaivannnäköni valuu tyhjiin.

Mutta lukekaa kaikin mokomin Hbl:a. Ruotsinkieliset tuttavat sanovat, että kirjoitukset ovat hyvää ruotsia. Uutiset ovat svenskfinlandin näkövinkkelistä, mikä on ymmärrettävää, mutta Rkp:n pää-äänenkannattaja on kuitenkin joku pieni, harvoin ilmestyvä lehdykkä, ei Hbl.

• ungf.5 euro/st

Jag brukar beställa svenska deckare (pocket )från Adlibris nätbokhandeln.

• Logiikka?

Mielestäni logiikkasi ontuu. Turha kieli ON turha kieli, vaikka sen olisi kunnolla opetellutkin. Pitää vain myöntää tulleensa huijatuksi, kuten monia muitakin on huijattu.

Parempi on antaa turhan kielen vaipua unohduksiin ja satsata vaikkapa englantiin ja muihin hyödyllisiin kieliin.

Minä taas kirjoitin ruotsista B:n eli ei ole ollut koskaan hyvin hallussa. Loputkin olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan ja satsaamaan englannin kieleen.

Tosin ei se helposti kokonaan unohdu, koska ymmärrän ruotsinkieliset avaukset lähes aina! En tiedä, pitäisikö siitä olla tyytyväinen vai ei....

• Oikea hyöty
        Logiikka? kirjoitti:

Mielestäni logiikkasi ontuu. Turha kieli ON turha kieli, vaikka sen olisi kunnolla opetellutkin. Pitää vain myöntää tulleensa huijatuksi, kuten monia muitakin on huijattu.

Parempi on antaa turhan kielen vaipua unohduksiin ja satsata vaikkapa englantiin ja muihin hyödyllisiin kieliin.

Minä taas kirjoitin ruotsista B:n eli ei ole ollut koskaan hyvin hallussa. Loputkin olen pyrkinyt aktiivisesti unohtamaan ja satsaamaan englannin kieleen.

Tosin ei se helposti kokonaan unohdu, koska ymmärrän ruotsinkieliset avaukset lähes aina! En tiedä, pitäisikö siitä olla tyytyväinen vai ei....

Ruotsin kieli unohtuu, vaikka kirjoitukset olisivat menneet paremminkin - ruotsia kun ei kuule missään, eikä tarvitsekaan missään noin oikeasti - siis suomenkielinen...

Siksi ruotsin opetuksenkin pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen - näille halukkaille voitaisin sitten räätälöidä oikein superopetusta - sellaista opetusta, joka takaa myös sen ruotsin taidon, ihan noin niinkuin oikeasti...
        - pakkoruotsi takaa vain alkeet, jos sitäkään...

Suomenruotsalaiset hyötyisivät enemmän siitä, että pieni porukka suomenkielisiä osaisi ruotsia loistavasti - kuin nykytilanteesta, jossa suuri porukka osaa pari sanaa ruotsia, siis ennen kuin unohtaa loputkin...

• ammu jos et osaa
        Logiikka? kirjoitti:

"Turha kieli ON turha kieli, vaikka sen olisi kunnolla opetellutkin."

Kieliä opetellaan käyttämällä. Turhia kieliä ei voi käyttää, koska muutenhan se ei ole turha.

Nettifennoilun YKSI ongelma on se että heillä on kiihkeä tarve ylikorostaa asioita ja siten tehdä itsestään pellejä.

Oikeastihan voidaan keskustella siitä onko jokin kieli tarpeeksi hyödyllinen, vai onko se kenties ehkä jonkin verran "turha". Mutta nettifennot räväyttävät teesejään joista keskustelu on täysin mahdotonta.

Spam and destroy: propagandajulkistuksia spammataan niin paljon että mahdollisuudet keskusteluun hukkuaa törkyyn. Tämä on varmasti tehokas taktiikka jos tietää ettei kekskustelussa pärjää.

Nettifennot ja hommalaiset eivät pärjää koska he ampuvat niin paljon yli joka kerta. Siksi juuri nämä ryhmittymät tunnetaan "spam and destroy" käytännöistään.

• hyvän eteen duunia
        Oikea hyöty kirjoitti:

Ruotsin kieli unohtuu, vaikka kirjoitukset olisivat menneet paremminkin - ruotsia kun ei kuule missään, eikä tarvitsekaan missään noin oikeasti - siis suomenkielinen...

Siksi ruotsin opetuksenkin pitäisi perustua vapaaehtoisuuteen - näille halukkaille voitaisin sitten räätälöidä oikein superopetusta - sellaista opetusta, joka takaa myös sen ruotsin taidon, ihan noin niinkuin oikeasti...
        - pakkoruotsi takaa vain alkeet, jos sitäkään...

Suomenruotsalaiset hyötyisivät enemmän siitä, että pieni porukka suomenkielisiä osaisi ruotsia loistavasti - kuin nykytilanteesta, jossa suuri porukka osaa pari sanaa ruotsia, siis ennen kuin unohtaa loputkin...

" ruotsia kun ei kuule missään, eikä tarvitsekaan missään noin oikeasti - siis suomenkielinen..."

Suomi on maailman toiseksi paras maa jos haluaa käyttää ruotsiaan. Mutta jos lähtökohtasi on se että sinulle pitää tarjota tarjottimella tilaisuuksia käyttää kieltä, niin tulet pettymään.

Mahdollisuudet oppia pitää ottaa. Minäkin tässä "otan" sinulta mahdollisuuden harjoitella toista kotimaista. Miksi et "ota " takaisin? Miksi "annat" minulle kaikki kaksikielisyyden hyödyt vaikka sinulle on koulussa annettu perusedellytykset?

• Haloo!
        hyvän eteen duunia kirjoitti:

" ruotsia kun ei kuule missään, eikä tarvitsekaan missään noin oikeasti - siis suomenkielinen..."

Suomi on maailman toiseksi paras maa jos haluaa käyttää ruotsiaan. Mutta jos lähtökohtasi on se että sinulle pitää tarjota tarjottimella tilaisuuksia käyttää kieltä, niin tulet pettymään.

Mahdollisuudet oppia pitää ottaa. Minäkin tässä "otan" sinulta mahdollisuuden harjoitella toista kotimaista. Miksi et "ota " takaisin? Miksi "annat" minulle kaikki kaksikielisyyden hyödyt vaikka sinulle on koulussa annettu perusedellytykset?

Minkä ihmeen "hyvän" eteen pitäisi tehdä duunia!?

Mitä ihmeen hyvää on siinä, että opettelee turhan kielen ja sitten etsii suurella vaivalla tilaisuutta sen käyttöön!?

Silkkaa idiotismia!!!!!

Ps. Meille suomalaisille ruotsi ei ole toinen eikä sadaskaan kotimainen kieli. Se on yksi 150:stä vähemmistökielestämme, ei muuta. Meille ainoa kotimainen kieli on suomi.

• Kaksikielisyysvalhe
        hyvän eteen duunia kirjoitti:

Kaksikielisyys ei koske mitenkään suurinta osaa suomenkielisistä - sillä kaksikielisyyshän vaatii joko erikielisen ympäristön tai sen, että vähintään toinen vanhempi on erikielinen...
        - suomalaisten ylivoimaisen enemmistön kohdalla kaksikielisyys on siis täysin mahdotonta, koska suurimmalla osalla suomalaisista molemmat vanhemmat ovat suomenkielisiä ja ympäristökin on täysin suomenkielinen...

Surut sen sijaan ovat juurikin olosuhteista johtuen kaksikielisiä - joskin osa suruvanhemmista tietysti eristää lapsensa valtaväestöstä - mutta se on itse aiheutettu ongelma...

Suomen valtion kaksikielisyys siis perustuu valheeseen - sillä vain jotkut yksilöt kun ovat kaksikielisiä ja hekin valtaosin suruja...

• nellyelina

Ankdam, oletko tosiaan riemuissasi, että maailman ainoassa suomenkielisessä maassa ruotsin kieli tai muu kieli valtaa alaa suomen kieleltä?

Suomalaisena näen, että suomen kielen ja suomenkielisen kulttuurin aseman puolustaminen on tässä maassa ensiarvoisen tärkeää. Jos me emme puolusta suomen asemaa, kukaan ei tee sitä meidän puolestamme,

Näin pienen kieliryhmän ja kansakunnan niukkoja resursseja ei pidä vaatia muiden, etenkään isompien kielten levittämiseen suomen kielen kustannuksella.

On erittäin vastenmielistä, Ankdam, lukea mielipiteitäsi, kun häikäilemättömästi edellytät, että suomenkielisten pitää vain nöyrtyä ja tarjota 5% vähemmistölle tasavertaiset palvelut, ikäänkuin olisi kyseessä 50% kansanosa. Sinua ei liikuta tipan tippaa, miten kohtuuttomia uhrauksia vaatimuksesi merkitsee suomenkielisille.

Kun Ukrainan tilanne on kiristynyt, ja Venäjä on lähtenyt puolustamaan venäjänkielisten oikeuksia, se on pannut miettimään, miten suomenkielisiä on painostettu vuosisatojen kuluessa ja miten se painostus edelleen jatkuu...

• "Ankdam, oletko tosiaan riemuissasi, että maailman ainoassa suomenkielisessä maassa ruotsin kieli tai muu kieli valtaa alaa suomen kieleltä?"

En ole huomannut että ruotsin kieli valtaisi alaa suomen kieleltä, etkä muuten ole sinäkään! Ruotsi on korkeintaan syrjäyttänyt terveen järkesi, mihin viittaa se että esität noin järjettömiä väitteitä.

Sen sijaan olen erittäin iloinen siitä että ruotsin kieli edelleen sinnittelee tässä maassa, suomen kielen massiivisesta puristuksesta huolimatta.

Kaikille suomalaisille kuuluu samat ja samanlaatuiset yhteiskunnalliset peruspalvelut! Moitit minua mutta itse kehtaat esittää äärettömän vastenmielisiä herrakansan edustajan elkeitä jakamalla kansasi A ja B-luokan kansalaisiin. Onneksi elämme oikeusvaltossa emmekä missään banjofennoanarkiassa.

• nellyelina
        Ankdam kirjoitti:

"Ankdam, oletko tosiaan riemuissasi, että maailman ainoassa suomenkielisessä maassa ruotsin kieli tai muu kieli valtaa alaa suomen kieleltä?"

En ole huomannut että ruotsin kieli valtaisi alaa suomen kieleltä, etkä muuten ole sinäkään! Ruotsi on korkeintaan syrjäyttänyt terveen järkesi, mihin viittaa se että esität noin järjettömiä väitteitä.

Sen sijaan olen erittäin iloinen siitä että ruotsin kieli edelleen sinnittelee tässä maassa, suomen kielen massiivisesta puristuksesta huolimatta.

Kaikille suomalaisille kuuluu samat ja samanlaatuiset yhteiskunnalliset peruspalvelut! Moitit minua mutta itse kehtaat esittää äärettömän vastenmielisiä herrakansan edustajan elkeitä jakamalla kansasi A ja B-luokan kansalaisiin. Onneksi elämme oikeusvaltossa emmekä missään banjofennoanarkiassa.

Ankdam, n sata vuotta sitten E N Setälä toimitti suomen kieliopin, tuskastuneena siihen, että koulussa kaikki oppikirjat olivat ruotsiksi.

Satojen vuosien ajan ruotsinkielinen eliitti sulki silmänsä siltä, että tämän kansan enemmistö oli suomenkielistä. Koulut, yliopistot toimivat ruotsiksi, Siksi virkamiehet, papit, lääkärit, apteekkarit, opettajt olivat ruotsinkielisiä.

Tuon julman vuosisatojen mittaisen apartheidin jälkeen sinulla Ankdam on otssaa todeta
        "Sen sijaan olen erittäin iloinen siitä että ruotsin kieli edelleen sinnittelee tässä maassa, suomen kielen massiivisesta puristuksesta huolimatta."

Eikö sinua hävetä?

• nellyelina
        Ankdam kirjoitti:

"Ankdam, oletko tosiaan riemuissasi, että maailman ainoassa suomenkielisessä maassa ruotsin kieli tai muu kieli valtaa alaa suomen kieleltä?"

"Moitit minua mutta itse kehtaat esittää äärettömän vastenmielisiä herrakansan edustajan elkeitä jakamalla kansasi A ja B-luokan kansalaisiin."

Vielä tänä päivänä yksi pieni kansanryhmä vaatii: Sinun pitää opetella minun kieleni ja palvella minua minun omalla kielelläni. Tuo vähemmistö viis veisaa siitä miten kohtuuttomia resursseja se vaatii, jotta tuo omakielinen palveluvalmius saataisiin aikaan. Enemmistö joutuu uhrautumaan ja luopumaan omista eduistaan jotta pieni 5% vähemmistö voi kuvitella olevansa yli 50%.

Ankdam, tässä maassa on tosiaan A ja B -luokan kansalaiset. Järkyttävintä on, että lait sallivat tuon jaon.

• Inhottavaksi mennyt
        nellyelina kirjoitti:

"Moitit minua mutta itse kehtaat esittää äärettömän vastenmielisiä herrakansan edustajan elkeitä jakamalla kansasi A ja B-luokan kansalaisiin."

Vielä tänä päivänä yksi pieni kansanryhmä vaatii: Sinun pitää opetella minun kieleni ja palvella minua minun omalla kielelläni. Tuo vähemmistö viis veisaa siitä miten kohtuuttomia resursseja se vaatii, jotta tuo omakielinen palveluvalmius saataisiin aikaan. Enemmistö joutuu uhrautumaan ja luopumaan omista eduistaan jotta pieni 5% vähemmistö voi kuvitella olevansa yli 50%.

Ankdam, tässä maassa on tosiaan A ja B -luokan kansalaiset. Järkyttävintä on, että lait sallivat tuon jaon.

Väärin. Se ei ole pieni suruporukka joka vaatii palvelua ruotsinkielellään koko kansalta vaan omat suomenkieliset suomalaiset poliitikkomme. Hyvä kysymys on että MIKSI. Kun tiedät siihen vastauksen, muista kertoa se täälläkin.

Niin, et voi, tiedän.
        Emme tiedä muutkaan siihen vastausta, eivät edes nämä tavalliset surut, joita sinäkin täällä haukut.

Aselepo olisi paikallaan ja syiden haku voimakkain sanakääntein poliitikoilta.
        Heidän velvollisuutensa on selittää meille kaikille pakkoruotsin syy.

• nellyelina
        Inhottavaksi mennyt kirjoitti:

Väärin. Se ei ole pieni suruporukka joka vaatii palvelua ruotsinkielellään koko kansalta vaan omat suomenkieliset suomalaiset poliitikkomme. Hyvä kysymys on että MIKSI. Kun tiedät siihen vastauksen, muista kertoa se täälläkin.

Niin, et voi, tiedän.
        Emme tiedä muutkaan siihen vastausta, eivät edes nämä tavalliset surut, joita sinäkin täällä haukut.

Aselepo olisi paikallaan ja syiden haku voimakkain sanakääntein poliitikoilta.
        Heidän velvollisuutensa on selittää meille kaikille pakkoruotsin syy.

Aikoinaan pakkoruotsi vaadittiin suomenkieliseen peruskouluun, koska ruotsinkieliset tajusivat, että heidän oman etunsa vuosi kannattaa opiskella suomen kieltä. Jotta suomenkieliset eivät pääsisi helpommalla, ohi ruotsinkielisten, RKPn joukot vaativat että suomenkielisille pitää asettaa vastaava "taakka", pakkoruotsi.
        Kun suomenkieliset pullikoivat pakkoruotsia vastaan, keksittiin virkaruotsin vaatimus, jonka tarkoitus on sementoida ruotsin opiskelu kaikilla koulutustasoilla.

Järkyttävää apartheidia!

• Fjfthfjvjbbvj

On hienoa jos jokin yritys nykyisessä taloustilanteessa saa kasvua. Silti vähän ihmettelen miten lehdet ylipäätään laskevat levikit ja lukijat, sillä yrityksiinhän tilataan useita lehtiä joista ei välttämättä lue kuin yksi tai kaksi hlöä jonkin niistä "höblistä" tai "hesareista."

• SoiniT

HBL ei ole puolueeton julkaisu, esim. se negatiivisuus Perussuomalaisia vastaan tulee ilmi, joka käänteessä.

• oot LOL

No sittenhän se on asiajulkaisu, pitääki alkaa lukee sitä.

• SamppaLinnaSimstadio
        oot LOL kirjoitti:

No sittenhän se on asiajulkaisu, pitääki alkaa lukee sitä.

HBL:llä on paljon hyvää(kin) sisältöä, jos osaa valkoida. On se myös hyvää kielitreeniä.

• jep jep

Paljonko valtio rahoittaa Höbläystä että ovat voineet painaa lehtiä suoraan kaatsille? Lehtihän hyvin natsimainen joten se ei ainakaan fennoja kiinnosta.

• sdhdrbhrebrey

Kysy valtiovarainministeriöstä. Tieto on julkinen.

• RKP-lehti

RKP:N LEHTIHÄN TUO ON - EI SIIS MIKÄÄN PUOLUEETON JULKAISU...

Se harmittaa, kun ruotsalaiset mediat usein lainaaavat juuri RKP-Höblää - koska eivät osaa suomea - ja saavat siten aivan vääristyneen kuvan Suomesta...
        - siis sen RKP:läisen kuvan, jossa valehdellaan röyhkeästi vaikka mitä - surujen privilegioiden säilymisen edistämiseksi...

• RKP-lehti kirjoitti:

RKP:N LEHTIHÄN TUO ON - EI SIIS MIKÄÄN PUOLUEETON JULKAISU...

Se harmittaa, kun ruotsalaiset mediat usein lainaaavat juuri RKP-Höblää - koska eivät osaa suomea - ja saavat siten aivan vääristyneen kuvan Suomesta...
        - siis sen RKP:läisen kuvan, jossa valehdellaan röyhkeästi vaikka mitä - surujen privilegioiden säilymisen edistämiseksi...

Hufvudstadsbladet ei ole RKP:n äänenkannattaja sen enempää kuin ei puolueisiin sitoutumattomat suomenkielisetkään lehdet ovat kaikkien suomenkielisten äänenkannattajia. Toki näkökulma on ruotsinkielinen mutta siihen se siten jääkin.

Ruotsinkielinen demarilehti on Arbetarbladet ja RKP:n ainoa virallinen äänenkannattaja on Medborgarbladet.

• Tack för information
        Ankdam kirjoitti:

Hufvudstadsbladet ei ole RKP:n äänenkannattaja sen enempää kuin ei puolueisiin sitoutumattomat suomenkielisetkään lehdet ovat kaikkien suomenkielisten äänenkannattajia. Toki näkökulma on ruotsinkielinen mutta siihen se siten jääkin.

Ruotsinkielinen demarilehti on Arbetarbladet ja RKP:n ainoa virallinen äänenkannattaja on Medborgarbladet.

Man lär sig så länge man lever. Tidigare hade jag inte ens hört om Medborgarbladet. Namnet Arbetarbladet kanske, fast jag är inte så säker om det heller.

• Trotjänare
        Ankdam kirjoitti:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen svenskfinlandissa. Hbl:n omistajatahona on Konstsamfundet, joka on suoraan tai välillisesti enemmistöosakkaana useassa muussa ruotsinkielisessä lehdessä ja omistaa osuuksia myös parissa muussa. Hbl ei ole ilmoittautunut Rkp:n kannattajaksi, enkä usko Rkp:n omistavan lehden osakkeita, ei ainakaan merkittävässä määrin. Virallisesti lehti on itsenäinen ja riippumaton.

Olisi kuitenkin syytä tarkastella, keitä henkilöitä kuuluu Hbl:n hallitukseen ja Konstsamfundetin hallitukseen sekä Konstsamfundetin intressipiirissä olevien suurten kiintistöyhtiöiden ja pankkien hallituksiin ja mikä on näiden henkilöiden suora tai välillinen kontakti Rkp:hen. Virallisten organisaatiokaavojen rinnalla on aina henkilöihin perustuva epävirallinen organisaatio, verkosto, jota pitkin asioita voidaan myös ohjailla. Tällaisia verkostoja on kaikissa yhteisöissä, eikä siinä ole mitään uutta. Viitisen vuotta sitten Trygve Söderling pohdiskeli artikkelissaan Hbl:n riippumattomuutta rahastojen ja säätiöiden vallasta, mikä herätti polemiikkia. Niistä ajoista "säätiömaailma" on nykyisin tullut avoimemmaksi.

Lehdenlukijan tehtävänä ei ole ruveta selvittämään yhteyksiä. Ennakkoluuloja, epäluuloja ja väärinkäsityksiä kuitenkin syntyy helposti, ei vain suomenkielisten vaan myös ruotsinkielisten piirissä. Svenskfinland on pieni yhteisö, jossa samat henkilöt ovat monessa mukana ja asioiden keskinäinen yhteys jää ulkopuoliselta toisinaan hämäräksi. Laillinen puoli on varmasti kunnossa - mutta talouden ja politiikan yhdistelmä jättää sijaa arvailulle, niin myös kysymys siitä, missä lopullista valtaa käytetään.

• Trotjänare kirjoitti:

Kaikki vaikuttaa kaikkeen svenskfinlandissa. Hbl:n omistajatahona on Konstsamfundet, joka on suoraan tai välillisesti enemmistöosakkaana useassa muussa ruotsinkielisessä lehdessä ja omistaa osuuksia myös parissa muussa. Hbl ei ole ilmoittautunut Rkp:n kannattajaksi, enkä usko Rkp:n omistavan lehden osakkeita, ei ainakaan merkittävässä määrin. Virallisesti lehti on itsenäinen ja riippumaton.

Olisi kuitenkin syytä tarkastella, keitä henkilöitä kuuluu Hbl:n hallitukseen ja Konstsamfundetin hallitukseen sekä Konstsamfundetin intressipiirissä olevien suurten kiintistöyhtiöiden ja pankkien hallituksiin ja mikä on näiden henkilöiden suora tai välillinen kontakti Rkp:hen. Virallisten organisaatiokaavojen rinnalla on aina henkilöihin perustuva epävirallinen organisaatio, verkosto, jota pitkin asioita voidaan myös ohjailla. Tällaisia verkostoja on kaikissa yhteisöissä, eikä siinä ole mitään uutta. Viitisen vuotta sitten Trygve Söderling pohdiskeli artikkelissaan Hbl:n riippumattomuutta rahastojen ja säätiöiden vallasta, mikä herätti polemiikkia. Niistä ajoista "säätiömaailma" on nykyisin tullut avoimemmaksi.

Lehdenlukijan tehtävänä ei ole ruveta selvittämään yhteyksiä. Ennakkoluuloja, epäluuloja ja väärinkäsityksiä kuitenkin syntyy helposti, ei vain suomenkielisten vaan myös ruotsinkielisten piirissä. Svenskfinland on pieni yhteisö, jossa samat henkilöt ovat monessa mukana ja asioiden keskinäinen yhteys jää ulkopuoliselta toisinaan hämäräksi. Laillinen puoli on varmasti kunnossa - mutta talouden ja politiikan yhdistelmä jättää sijaa arvailulle, niin myös kysymys siitä, missä lopullista valtaa käytetään.

Höblän näkökulma on tietysti "ruotsinkielinen" mutta minkään puolueen talutushihnassa se ei ole!

"Lehdenlukijan tehtävänä ei ole ruveta selvittämään yhteyksiä."

Miten sen nyt ottaa, kyllä lukijan tulisi aina pitä mielessä "kenen" lehteä lukee ja suodattaa teksti suhteessa siihen. Mieluiten kannattaisi tietysti lukea useita eri lehtiä. Yhtä ainoata totuuttahan ei löydy missään asiassa.

Sitä ei käy kiistäminen etteikö meillä piiri pieni pyörisi ja sitä se tekee niin hyvässä kuin pahassakin. Tärkeintä on vain muistaa se ja myös se ettei sille paljon mahda koska ne piirit kuitenkin ovat aika pienet eikä niitä tietenkään voi väkisin laajentaakaan.

Ei ole olemassa "neutraalia".

Höblää julkaisee: http://www.ksfmedia.fi/

RKP julkaisee: http://www.sfp.fi/sv/content/medborgarbladet

• .........

,,,,,,,,,,

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mikä on totta mikä ei?

Onko juoru vai ei että nimeltä mainitsematon henkilö on tehnyt naiselle/naisille jotain joka on väärin?
      Kuhmo
      21
      2024
    2. Lopetetaanko tämä

Juttu ja mennään eteenpäin? Pystytkö?
      Ikävä
      128
      895
    3. Just saying

Mies joka antaa naiselle turvallisen olon, on seksikäs. Ei kieroja kikkoja ja haluaa olla vain sen yhden naisen mies.
      Ikävä
      138
      701
    4. Voisin antaa sulle nyt

Halin❤️
      Ikävä
      54
      626
    5. Löytyikö syy miksi Martina on Muhiksen kanssa

Saipa naurut Gekkosen kuvasta, missä ovat ravintola Hookissa Immu fight night ottelun jälkeen, Muhoksella pullottaa hirv
      Kotimaiset julkkisjuorut
      94
      597
    6. Tosi kiva on

Joo. Mitä olisit menettänyt jos olisit paljastanut itsesi?
      Ikävä
      65
      541
    7. Jos selviäisi että kaivattusi

Olisi savant asperger? Rakastaisitko vielä? Savant-lahjakkuus olisi kapea-alaista neroutta liittyen mekanisiin ja tilan
      Ikävä
      88
      540
    8. Janpen Thai lopettanut, miksiköhän

Hyvää apetta teki.
      Suomussalmi
      12
      537
    9. Jorma Uotinen läväytti härskin heiton - Paljastus uudesta TTK-romanssista?

Tuomari Jorma Uotisen linja on välillä hyvinkin rohkea TTK:ssa. Hän näpäytti Jaakko Parkkalille ja Kastanja Rauhalalle v
      Tanssii tähtien kanssa
      11
      533
    10. Päivän aivopieru Trumpilta

Trump julisti sodan hyttysiä vastaan. Myös punkit ovat Trumpin sodan kohteena. Eikö vieläkään USA:n kansa tajua tuon uko
      Maailman menoa
      66
      527
    11. Jokin ei täsmää

Joskus yksi vuosiluku saa katsomaan koko tarinaa uudestaan. Löysin gradun. Matematiikka ei oikein täsmää siihen, mitä mi
      Ikävä
      298
      526
    12. Tehdään yhdessä itsestämme

Parhaat versiot❤️ Se vaatii molemmilta hyvää itsetuntoa!
      Ikävä
      42
      525
    13. Toivotko vielä viestiä

Minulta? En rohkene enää ottaa yhteyttä, kun varmasti jo uusia naisia elämässä. Nolaisin vain itseni.
      Ikävä
      36
      492
    14. Oliko Jani Halmeen aika jo tippua TTK:sta?

Jani Halme ja Claudia Ketonen joutuivat jättämään TTK:n. Halme ja Ketonen saivat viimeiseksi jäänestä tanssista, sambas
      Tanssii tähtien kanssa
      26
      474
    15. Kuka kaipaa T m?

Kerro nainen kirjaimesi vaan... Haluan miettiä kuka tulee ekana mieleeni.. kuin kurkistus tunteiden meren pinnalle, jota
      Ikävä
      36
      470
    16. Olen ajellut Dieseleillä yli 50 vuotta.

Enkä ole koskaan kaivannut sähköautoa.
      Hybridi- ja sähköautot
      106
      447
    17. Miksi jotku naiset on niin tyhmiä

Että elättelevät turhaa toivoa toisen kustannuksella. Onko ne kaikki kaappilesboja vai mikä niitä vaivaa? Sitten itketä
      Ikävä
      51
      437
    18. Kerro muuten miksi

Estit somessa?
      Ikävä
      41
      434
    19. Vaikea on tämän

Jälkeen suhtautua sinuun ilman ettei muista kirjoituksiasi.
      Ikävä
      58
      422
    20. S-ryhmän vastuullisuuden kaksoisstandardi

Vastuullisuuspuhe on helppoa. Vaikeampaa on selittää, miksi S-ryhmän omien merkkien tuotteita ja raaka-aineita hankitaan
      Maailman menoa
      10
      412
    Aihe