Vad är nu typisk FINSK kultur ?

vad mera ?

Här skrivs alltid om den FINSKA KULTUREN(enligt fennona har vi svenskspråkiga ingen kultur )Nåja,Kalevala,karelska piråger,tango,humppa ,karelsk stek,Marimekko kanske kan räknas....

76

798

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • boejkghduy

aika töykeää kirjoittaa tänne vieraalla kielellä.

• pöllöra

Vi har tamejfan rätt att tala vårt eget jävla satans modersmål på vår egen satans jävla partis forum ni har ingen förbannad rätt att köra bort oss härifrån var fan har det gått fel i din narcissistiska hjärnhelvete att du inte för helvete kan satan förstå att alla förbannade satans medborgare är likvärdiga helt oberoende av sitt jävla förbannade modersmål! BEGIPER DU??

• pöllöra kirjoitti:

Vi har tamejfan rätt att tala vårt eget jävla satans modersmål på vår egen satans jävla partis forum ni har ingen förbannad rätt att köra bort oss härifrån var fan har det gått fel i din narcissistiska hjärnhelvete att du inte för helvete kan satan förstå att alla förbannade satans medborgare är likvärdiga helt oberoende av sitt jävla förbannade modersmål! BEGIPER DU??

Det var ord och inga visor! Instämmer helhjärtat! :-D

• vem vet?
        pöllöra kirjoitti:

Äh, ta det lugnt.

Vi har vuxit upp medvetna om att det finns den där typen av stackare bland oss. Men de är finländare de med, så visa lite mer respekt och medkänsla trots hans tillkortakommanden. Kanske har han en dyster bakgrund?

• mielenkiintoista..
        vem vet? kirjoitti:

Äh, ta det lugnt.

Vi har vuxit upp medvetna om att det finns den där typen av stackare bland oss. Men de är finländare de med, så visa lite mer respekt och medkänsla trots hans tillkortakommanden. Kanske har han en dyster bakgrund?

Niin, ja sun mielestä "pöllöra" ei kuulu niihin "stackareihin" ?? Siis kaikki ruotsinkieliset - ihan sama, mitä suustaan päästää - pois luettuna? Suomalaiset on sanoisin jopa maailman rauhallisin kansa. Mutta se, että kielipolitiikkasairauden sivuoireina on vähän loukkaavaa tekstiä molemmin puolin, on tietysti ikävää. Suomalaisilla on myös oikeus jo puolustaa itseään suomenkielisenä kaikkien sortovuosien jälkeen. Itse olen yhdestäkin "herännäisestä" erittäin tyytväinen. Yksikin suomen kielen puolustaja on ilon aiha, valitettavasti vaan liian myöhäistä Suomen pelastaminen silti jo on.

• ollaan ihmisiksi
        mielenkiintoista.. kirjoitti:

Niin, ja sun mielestä "pöllöra" ei kuulu niihin "stackareihin" ?? Siis kaikki ruotsinkieliset - ihan sama, mitä suustaan päästää - pois luettuna? Suomalaiset on sanoisin jopa maailman rauhallisin kansa. Mutta se, että kielipolitiikkasairauden sivuoireina on vähän loukkaavaa tekstiä molemmin puolin, on tietysti ikävää. Suomalaisilla on myös oikeus jo puolustaa itseään suomenkielisenä kaikkien sortovuosien jälkeen. Itse olen yhdestäkin "herännäisestä" erittäin tyytväinen. Yksikin suomen kielen puolustaja on ilon aiha, valitettavasti vaan liian myöhäistä Suomen pelastaminen silti jo on.

"Niin, ja sun mielestä "pöllöra" ei kuulu niihin "stackareihin" ?? Siis kaikki ruotsinkieliset - ihan sama, mitä suustaan päästää - pois luettuna? "

Tuo kuullostaa pelkältä horisemiselta. Ainakaan eivät liity kirjoittamaani.

"Suomalaisilla on myös oikeus jo puolustaa itseään suomenkielisenä kaikkien sortovuosien jälkeen."

Ehkä sortovuosina kannattaa puoustautua. En tiedä mitä vastaan meidän tänään pitäisi puolustautua. Tässä vaiheessa vaikuttaisi siltä kuin suurimmat vihollisemme ovat erilaisia vähemmistöjä syyllistäviä vihankirjottajia. Ja onhan se hyvä ettei meillä ole sen suurempia vihollisia.

" Itse olen yhdestäkin "herännäisestä" erittäin tyytväinen."

Sinä siis kuulut hönäyttäjiin etkä höynäytetyksi tulleihin. Minusta se on moraalisesti arvelluttavampi ryhmä. Ja suomalaisuuden kannalta tuhoisampi. Mitä sinä lakset vottavasi? Nettifennoilulla ei kukaan vielä ole päässyt eduskuntaan päinvastoin kuin hommalasuudella.

"valitettavasti vaan liian myöhäistä Suomen pelastaminen silti jo on. "

Aivan niin pahaksi ei ole kaljupäämielisyys maassamme vielä ryöstäytynyt. Tosin kyllä saamme ison laskun maksaa esimerkisi hommalaisuudesta heikomman maahanmuuttoinnon muodossa. Se on jo täysin varmaa. Ikäänkuin emme olis tarpeeksi heikoissa kantimissa jo ilmnan tuollaista maamme mainetta heikentävää turhaa typeryyttä

• pöhölöä
        pöllöra kirjoitti:

Jassoo, låter som: Nu Talar Tala...

• mielenkiintoista..
        ollaan ihmisiksi kirjoitti:

"Niin, ja sun mielestä "pöllöra" ei kuulu niihin "stackareihin" ?? Siis kaikki ruotsinkieliset - ihan sama, mitä suustaan päästää - pois luettuna? "

Tuo kuullostaa pelkältä horisemiselta. Ainakaan eivät liity kirjoittamaani.

"Suomalaisilla on myös oikeus jo puolustaa itseään suomenkielisenä kaikkien sortovuosien jälkeen."

Ehkä sortovuosina kannattaa puoustautua. En tiedä mitä vastaan meidän tänään pitäisi puolustautua. Tässä vaiheessa vaikuttaisi siltä kuin suurimmat vihollisemme ovat erilaisia vähemmistöjä syyllistäviä vihankirjottajia. Ja onhan se hyvä ettei meillä ole sen suurempia vihollisia.

" Itse olen yhdestäkin "herännäisestä" erittäin tyytväinen."

Sinä siis kuulut hönäyttäjiin etkä höynäytetyksi tulleihin. Minusta se on moraalisesti arvelluttavampi ryhmä. Ja suomalaisuuden kannalta tuhoisampi. Mitä sinä lakset vottavasi? Nettifennoilulla ei kukaan vielä ole päässyt eduskuntaan päinvastoin kuin hommalasuudella.

"valitettavasti vaan liian myöhäistä Suomen pelastaminen silti jo on. "

Aivan niin pahaksi ei ole kaljupäämielisyys maassamme vielä ryöstäytynyt. Tosin kyllä saamme ison laskun maksaa esimerkisi hommalaisuudesta heikomman maahanmuuttoinnon muodossa. Se on jo täysin varmaa. Ikäänkuin emme olis tarpeeksi heikoissa kantimissa jo ilmnan tuollaista maamme mainetta heikentävää turhaa typeryyttä

Katselet asiaa ihan ppäinvastaiselta kannalta kuin itse.

Minulla ainakin on pitkät vaaleat hiukset kun peilistä katson. ? Mitähän ihmettä siis tuolla kaljupäidyydellä mahdat tarkoittaa.

Kyllä, suomalaiset on manipuloitu kansa, siksi RKP puolueena eroaa moraalittomuudellaan muista suomalaisista puolueista, olipa kyse sitten vasemmistosta tai oikeistosta. Jostain sen syyn täytyy löytyä. Vaikka moraalittomuutta löytyy muistakin puolueista, RKP:n kanssa kukaan ei pääse tasoihin.

"suomalaisuuden kannalta tuhoisampi" mitähän itsellesi se "suomalaisuus" on. Eihän sitä ole?

Itse kykenen oman kulttuurini näkemään ja tunnistamaan ja tunnustamaan.

• .......

Jos ei ole suomenkieliseksi syntynyt, ei voi suomalaisesta kulttuurista mitään tietää. Silloin näkee vaan pinnan, ei mitenkään pysty näkemään syvemmälle. Itselleni ei esimerkiksi suomalaisesta kulttuurrissta nuo mainitsemasi asiat edes tullut mieleenkään.

• .......

Itse esim. kun en ole tangoa ja humpaa ikinä kuunnellutkaan. Kuuntelen vaan lastenlauluja lasteni kanssa nykyään :)
        Olen kyllä ruotsin kielellä niitä joskus kuullut. Kaikissa kulttuureissa siis mielestäni on vähän kaikkea. Nimenomaan tämä näissä ennakkoluuloissa onkin kaikista ärsyttävintä. Ihmiset on kovin naiiveja.

• asian ajaja

Älyllisyys ja intellektuaalinen ajattelu ovat ulkomailla asuneena mielestäni tyypillistä suomalaista kulttuuria.

Monissa maissa ovat ihmiset keskimäärin melko pinnallisia, esim USA, Norja, Ruotsi.

• ........
        ....... kirjoitti:

Itse esim. kun en ole tangoa ja humpaa ikinä kuunnellutkaan. Kuuntelen vaan lastenlauluja lasteni kanssa nykyään :)
        Olen kyllä ruotsin kielellä niitä joskus kuullut. Kaikissa kulttuureissa siis mielestäni on vähän kaikkea. Nimenomaan tämä näissä ennakkoluuloissa onkin kaikista ärsyttävintä. Ihmiset on kovin naiiveja.

Niin siis olen kuullut ruotsin kielellä tangoa ja humppaa, mutten suomeksi ikinä.

• ,,,,,,,,
        ........ kirjoitti:

Niin siis olen kuullut ruotsin kielellä tangoa ja humppaa, mutten suomeksi ikinä.

..............

• kyltyyrinero

"Jos ei ole suomenkieliseksi syntynyt, ei voi suomalaisesta kulttuurista mitään tietää."

No onneksi on pakkosuomi. Mistäköhän suomalaisesta kulttuurista sinun mielestäsi minun kaltainen stadin hurri ei siis voi mitään tietää, vaikka olisikin naimisissa savolalais-karjalaisen tytön, naisen, kanssa?

Vähemmistön on jopa vaikea eristäytyä enemmistön kultuurista, sen sijaan enemmistön tiedot vähemistön kultuurista ovat luonnollisita syistä keksimäärin paljon hataremmat.

Voidaan siis sanoa että minä ole kultuurisesti täydellisempi suomalainen, enkä vähiten kielellisesti.

Mutta älkää antako sen häiritä. Näin se vaan on, eikä sille mitään voi.

• olet aivan hukassa
        kyltyyrinero kirjoitti:

"Jos ei ole suomenkieliseksi syntynyt, ei voi suomalaisesta kulttuurista mitään tietää."

No onneksi on pakkosuomi. Mistäköhän suomalaisesta kulttuurista sinun mielestäsi minun kaltainen stadin hurri ei siis voi mitään tietää, vaikka olisikin naimisissa savolalais-karjalaisen tytön, naisen, kanssa?

Vähemmistön on jopa vaikea eristäytyä enemmistön kultuurista, sen sijaan enemmistön tiedot vähemistön kultuurista ovat luonnollisita syistä keksimäärin paljon hataremmat.

Voidaan siis sanoa että minä ole kultuurisesti täydellisempi suomalainen, enkä vähiten kielellisesti.

Mutta älkää antako sen häiritä. Näin se vaan on, eikä sille mitään voi.

Ei todella ole näin! Suomalaiset tietävät ihan 100 % varmasti keskimäärin enemmän ruotsalaisesta ja suomenruotsalaisesta kulttuurista kuin toisin päin. Suomenruotsalaiset aivopestään ajattelemaan, että ruotsinkielistä on kaikki Suomen oikea "kulttuuri", suomalaisuutta ei edes ole ja että jos on, se on jotain "alempaa kulttuuria" kuin ruotsinkielinen kulttuuri. Meille suomalaisille taas on aivan luonnollista oppia ruotsalaisesta ja myös suomenruotsalaisesta kulttuurista tasavertaisina muihin kulttuureihin nähden, meille on useita suomalaisille tärkeitä lauluja jne. käännetty ruotsista suomeksi ja muutenkin sanoisin, että suomalaisia ei opeteta pitämään muita kulttuureita "alempana", suomalaiset aidosti ovat myös muista kulttuureista kiinnostuneita. Jos näin ei olisi, suomalaiset eivät sitä paitsi omaa nöyryyttämistään (josta enemmistö ei vielä ole tietoinen) ja keinoteloista kaksikielisyyttä edes hyväksyisi.

• vastausta..

Suomalainen kulttuuri = suomen kieli ja suomalaiset ihmiset, jotka yhdessä rakentavat suomenkielistä eli suomalaista kulttuuria olemassaolollaan. Joskus on ehkä joku sattunut jonkun Marimekon perustamaan, joku kuuntelee humppaa, toinen lastenlauluja, kolmas klassista musiikkia? Miten voi joku olla noin kapeakatseinen?

Suomalaisissa on 5 milj. vaikka minkälaista erilaista ihmistä, mutta on meissä silti myös paljon yhteistä,, tärkeimpänä tekijänä kaunis ja ilmaisuvoimainen suomen kieli tietenkin. Suomalaiset on yleensä luonteeltaan myös rauhallisia ja hyvinkäyttäytyviä. Emme olisi sodan jälkeen näin nopeasti maatamme tällaiseksi rakentaneet, jos olisimme esim. ollut monikulttuurinen maa. Se on varmaa.

Muslimimaiden kulttuurit on mielestäni taas lähes täysiä vastakohtia, ja onkin sanottu, että länsimainen ja islamilainen kulttuuri eivät ole mitenkään yhteen sovitettavissa. Mielestäni täytyy kunnioittaa KAIKKIA kulttuureita niin paljon, ettei edes vaadi keneltäkään miksikään "suomalaiseksi" muuttumista! Se on loukkaus kieltää toisen OMA kulttuuritausta ja olla näin kunnioittamatta sitä. Tämän vuoksi myöskään monikulttuurisuus ei voi mitenkään toimia.

• olaan ihmisiksi

"Muslimimaiden kulttuurit on mielestäni taas lähes täysiä vastakohtia, ja onkin sanottu, että länsimainen ja islamilainen kulttuuri eivät ole mitenkään yhteen sovitettavissa."

Niin on sanottu ja tahallisesti valehdeltu. Miksi ihmeessä sinä moiseen uskot? Luuletko todellakin että ihmiset pohjimmiltaan ovat noin erilaisia. Ikäänkuin täysin eri rotuja?

Avaa silmät jam ieti ihan itse. niin ei tarvitse muiden valheisiin turvautua.

"Mielestäni täytyy kunnioittaa KAIKKIA kulttuureita niin paljon, ettei edes vaadi keneltäkään miksikään "suomalaiseksi" muuttumista! Se on loukkaus kieltää toisen OMA kulttuuritausta ja olla näin kunnioittamatta sitä. Tämän vuoksi myöskään monikulttuurisuus ei voi mitenkään toimia. "

Miten ihmeessä kehoituksesi suvaitsevaisuudesta johtaisi siihen ettei monikultuurisuus toimisi? Sehän ei toimi jos ihmiset EIVÄT osaa olla ihmisiksi ja suvaita muitakin.

Suomessa on näemmä aivan liian vähän muslimeja kun tuonkaltaiset valheet vielä uppovat sinukaltaiseesi. Jos itse oppisit tuntemaan muutaman muslimin kukaan ei enään saisi sinua uskomaan tuollaiseen lööperiin! Ei kukaan!

• mielenkiintoista..
        olaan ihmisiksi kirjoitti:

"Muslimimaiden kulttuurit on mielestäni taas lähes täysiä vastakohtia, ja onkin sanottu, että länsimainen ja islamilainen kulttuuri eivät ole mitenkään yhteen sovitettavissa."

Niin on sanottu ja tahallisesti valehdeltu. Miksi ihmeessä sinä moiseen uskot? Luuletko todellakin että ihmiset pohjimmiltaan ovat noin erilaisia. Ikäänkuin täysin eri rotuja?

Avaa silmät jam ieti ihan itse. niin ei tarvitse muiden valheisiin turvautua.

"Mielestäni täytyy kunnioittaa KAIKKIA kulttuureita niin paljon, ettei edes vaadi keneltäkään miksikään "suomalaiseksi" muuttumista! Se on loukkaus kieltää toisen OMA kulttuuritausta ja olla näin kunnioittamatta sitä. Tämän vuoksi myöskään monikulttuurisuus ei voi mitenkään toimia. "

Miten ihmeessä kehoituksesi suvaitsevaisuudesta johtaisi siihen ettei monikultuurisuus toimisi? Sehän ei toimi jos ihmiset EIVÄT osaa olla ihmisiksi ja suvaita muitakin.

Suomessa on näemmä aivan liian vähän muslimeja kun tuonkaltaiset valheet vielä uppovat sinukaltaiseesi. Jos itse oppisit tuntemaan muutaman muslimin kukaan ei enään saisi sinua uskomaan tuollaiseen lööperiin! Ei kukaan!

Mites, onko muslimimaat monikulttuurisia, hyväksytäänkö monikulttuurisuus siellä? Voiko muslimi tai tummaihoinen sinun mielestäsi olla rasisti? Itselleni JOKA IKINEN maailman ihminen on mieleltään tasan tarkkaan yhtä rasisti. Oletko suomenruotsalainen? Miksi suomenruotsalaisille on niin tärkeää suomalaisuuden hävittäminen maapallolta? Vai oletko niin naiivi, ette ymmärrä, että melko pienestäkin maahanmuutosta meidän kulttuurimme tulee katoamaan jo pian, suomalaiset kun eivät lisäänny yhtä kovaa vauhtia kuin mm. muslimit. T

Tiesitkö, että islam on uskonto? Mitä uskontoja sinun mukaasi saa kritisoida, mitä ei? Samalla se kyllä on myös poliittinen ideologia ja siinäkin mielessä uskontona epätavanomainen.

• Suomistellung

Kulttuuria on kaikki ihmisen toiminta. alkujaan sanalla on tarkoitettu maanviljelyä. Tässä ollaan asian ytimessä, koska tyypillistä suomalaista kulttuuria on ollut aivan viime vuosikymmenille asti talonpoikaskulttuuri joka oli erilaista kuin Ruotsissa tai Venäjällä, toki myös erilaista maan sisällä.

Nykyinen länsimainen yhtenäiskulttuuri joka on urbaania kulutuskultuuria, on syrjäyttänyt vanhat kulttuurit kaikkialla Euroopassa ja Amerikoissa. Seuraavaksi tasapäistyy Aasia ja Afrikka.
      Jos kieli jätetään huomioimatta, ei se ruotsinkielinen "kulttuuri" eroa mitenkään suomenkielisestä.

• ollaan ihmisiksi

"talonpoikaskulttuuri joka oli erilaista kuin Ruotsissa tai Venäjällä"

Venäjään verrattuna se on aina ollut erilaista. Ensin oli maaorjuus ja sitten kolhoosit. Mutta Ruotsiin nähden maanviljelykultuuri on ollut kautta historian lähes identtistä.

"Jos kieli jätetään huomioimatta, ei se ruotsinkielinen "kulttuuri" eroa mitenkään suomenkielisestä. "

Miksi kieli jätettäissiin huomioimatta kun puhutaan kulttuurista. Ja itse asiassa edelleen kin kultuureissa näkyy Suomessa ero joka johtuu ruotsinkielisen väestön rannikkoelämästä ja suomenkielisten sisämaa ja järvimaisemien sävyttämästä elämästä. Ruotsinkieli on pullollaan rannikko-, meri ja merenkulkutermistöä, ja Suomen kieli pullollaan sisämaailmiöihin liittyvää. Edelleenkin hurri halajaa merimnaisemaan ja suomenkielinen järvimaisemaan.

Tosin urbaanisoituminen ja kielimuurin ylittävät parisuhteet tasaavat eroja.

• mielestäni

toisista välittäminen, viisaus ja kauneus.

• nurkkakuntaiset surut

Suomalainen kulttuuri on kai suvaitsevaisuudessaan vastakohta suomenruotsalaisten kulttuurille.

Suomalaiset ovat avoimia, ruotsinkieliset nurkkakuntaisia.

Eivät edes pikkulapset saa olla suomenruotsalaisten mielestä samassa rakennuksessa!

• olaan ihmisiksi
        nurkkakuntaiset surut kirjoitti:

Suomalainen kulttuuri on kai suvaitsevaisuudessaan vastakohta suomenruotsalaisten kulttuurille.

Suomalaiset ovat avoimia, ruotsinkieliset nurkkakuntaisia.

Eivät edes pikkulapset saa olla suomenruotsalaisten mielestä samassa rakennuksessa!

"Suomalainen kulttuuri on kai suvaitsevaisuudessaan vastakohta suomenruotsalaisten kulttuurille."

Suvaitsemattomuuttaan mainostavat nettifennot ja hommalaiset ovat vielä vähemmistö suomenkielistenkin keskuudessa. Tämäntyyppistä kaljupäämielisyyttä oesiintyy hyvin ymmärrettävistä syistä paljon vähemmän kielivähemmistön keskuudessa. Vähemmistöt ovat hyvin rokotettuja sitä sairautta vastaan.

"Suomalaiset ovat avoimia, ruotsinkieliset nurkkakuntaisia."

Avoimuus ja nurkkakuntaisuus eivät ole toistensa vastakohtia.

"Eivät edes pikkulapset saa olla suomenruotsalaisten mielestä samassa rakennuksessa! "

Vähemmistö ei voisi eristäytyä enemistöstä vaikka välillä järkisyistä yrittäisi . Sen sijaan enemmistön yksilö on hyvin harvoin tietoisesti tekemisissä vähemmistön kanssa. Siksi tieto ei hälvennä ennakkoluuloja.

• Vesa Kaitera

Vad mera? kirjoitti: "Här skrivs alltid om den FINSKA KULTUREN(enligt fennona har vi svenskspråkiga ingen kultur )Nåja,Kalevala,karelska piråger,tango,humppa ,karelsk stek,Marimekko kanske kan räknas...."

Sauna. Olemme ilmeisesti saaneet sen aikoinaan pohjoisslaaveilta, mutta Suomessa on kehitetty hyvin monipuolinen saunakulttuuri. Suomalainen sauna on yhtä eroottinen paikka kuin hautausmaa.

Halu ja kyky taistella sanelupolitiikkaa vastaan. Ilman sitä Suomi kuuluisi edelleen Venäjään.

Kaipuu hiljaisuuteen. Japanilaisilla ja joillakin muilla aasialaisilla näyttää olevan samantyyppinen perustendenssi, mutta muut kansat ovat eri linjoilla.

Halu ja kyky olla osa luontoa, eikä sen hallitsija. Muu Eurooppa on eri linjoilla. Pohjois-Amerikan intiaaniheimoista löytyy hengeheimolaisia.

Suvaitsevaisuus. Ilman sitä vähemmistöjen asema olisi täällä sangen ankea.

Vaatimattomuus. Silloin kun se pysyy kohtuuden rajoissa, niin se on voimavara, ylenmäärin viljeltynä se on rajoittava tekijä.

Rehellisyys. Suomessa on ollut runsaasti väkeä vasta lyhyen aikaa, ja se selittää tuota asiaa osittain. Vanhoissa kulttuurimaiss korruptio on usein suuri ongelma.

Väkivaltaisuus. Suomi on väkivaltaisin Pohjoismaa, ja tätä selittää osittain sen muita Pohjoismaita sotaisampi lähihistoria. Väkivalta synnyttää väkivaltaa.

• ........

No jaa, tuo väkivaltaisuus mielestäni ei kuuluu "suomalaiseen kulttuuriin", ei ainakaan minun suomalaisuuteeni. Jos en ole ikinä eläissäni nähnyt ainuttakaan suomalaista väkivaltaista ihmistä, en ymmärrä, miksi minun silloin tarvitsisi se "suomalaisuuteen" sisällyttää. Suomi on yksi maailaman turvallisimmista maista ja hyvä niin. Suomalaiset ovat rauhallisia. Monikulttuurisuus valitettavasti tuo tänne myös väkivallan ja rikokset, kuten on käynyt Ruotsissa ja Norjassa mm.'

Suomi EI missään nimessä saa ottaa mallia skandimaista, me todella pärjäämme omillamme, jos ei otettaisi ja oltaisi otettu mallia niistä, meillä menisi omasta mielestäni paljon paremmin.

• Kahleesta irti!
        ........ kirjoitti:

No jaa, tuo väkivaltaisuus mielestäni ei kuuluu "suomalaiseen kulttuuriin", ei ainakaan minun suomalaisuuteeni. Jos en ole ikinä eläissäni nähnyt ainuttakaan suomalaista väkivaltaista ihmistä, en ymmärrä, miksi minun silloin tarvitsisi se "suomalaisuuteen" sisällyttää. Suomi on yksi maailaman turvallisimmista maista ja hyvä niin. Suomalaiset ovat rauhallisia. Monikulttuurisuus valitettavasti tuo tänne myös väkivallan ja rikokset, kuten on käynyt Ruotsissa ja Norjassa mm.'

Suomi EI missään nimessä saa ottaa mallia skandimaista, me todella pärjäämme omillamme, jos ei otettaisi ja oltaisi otettu mallia niistä, meillä menisi omasta mielestäni paljon paremmin.

Väkivalta ja esim. päihdeongelmat johtuvat ruotsalaisista - suomalaisilla on samanlaisia ongelmia kuin kaikilla muillakin aikanaan alistetuilla ja ali-ihmisiksi leimatuilla kansoilla; saamelaiset, intiaanit, inuiitit jne.
        - aivan sama historia ja kaava näyttäytyy tässä, noin kollektiivisesti!

Siksikin pakkoruotsin lakkautus on niin tärkeää - pakkoruotsi symboloi ruotsalaista alistusvaltaa - ja se viimeinen kahle on katkaistava, jotta suomalaiset voivat kansakuntana hengittää vapaasti!

PAKKORUOTSI ON HENKINEN KAHLE, PALLO JALASSA, KÖYSI KAULASSA !

Pakkoruotsin lakkautus loisi Suomeen positiivisemman ja itsevarmemman ilmapiirin - siitä hyötyisisivät loppuviimein suomenruotsalaisetkin, uskokaa pois!!!!
        - mutta vielä enemmän tietysti suomalaiset, ja siksi RKP-eliittisuomenruotsalaiset sitä vastustavatkin, sillä heillehän on tärkeintä se, että suomalaisilla on mahdollisimman kurjaa...

• Suomi<3
        Kahleesta irti! kirjoitti:

Väkivalta ja esim. päihdeongelmat johtuvat ruotsalaisista - suomalaisilla on samanlaisia ongelmia kuin kaikilla muillakin aikanaan alistetuilla ja ali-ihmisiksi leimatuilla kansoilla; saamelaiset, intiaanit, inuiitit jne.
        - aivan sama historia ja kaava näyttäytyy tässä, noin kollektiivisesti!

Siksikin pakkoruotsin lakkautus on niin tärkeää - pakkoruotsi symboloi ruotsalaista alistusvaltaa - ja se viimeinen kahle on katkaistava, jotta suomalaiset voivat kansakuntana hengittää vapaasti!

PAKKORUOTSI ON HENKINEN KAHLE, PALLO JALASSA, KÖYSI KAULASSA !

Pakkoruotsin lakkautus loisi Suomeen positiivisemman ja itsevarmemman ilmapiirin - siitä hyötyisisivät loppuviimein suomenruotsalaisetkin, uskokaa pois!!!!
        - mutta vielä enemmän tietysti suomalaiset, ja siksi RKP-eliittisuomenruotsalaiset sitä vastustavatkin, sillä heillehän on tärkeintä se, että suomalaisilla on mahdollisimman kurjaa...

Oot ihan oikeassa. Suomalaiset on edelleen alistettu kansa.

• Swedish sauna

"Sauna. Olemme ilmeisesti saaneet sen aikoinaan pohjoisslaaveilta, mutta Suomessa on kehitetty hyvin monipuolinen saunakulttuuri."

Kyllä. Ja gvalitettavasti Ruotsi kuitenkin markkinoi sauna-konseptia meitä tehokkaammin, vaikka eivät tiedä siitä juuri mitään!

• Kiitos Ruotsi!

Tyypilllinen ruotsalainen kulttuuri:

Herman Lundborg 1834-1888
      Anders Adolf Retzius, 1796 - 1860
      Axel Olof Freudenthal 1836 – 1911

• vad mera ?

Tack för svaren !Litet klokare blev jag (även om jag nu inte förstår vissa av de här negativa inläggen om svenskspråkiga )

• rkp:läisyyttä
        vad mera ? kirjoitti:

Tack för svaren !Litet klokare blev jag (även om jag nu inte förstår vissa av de här negativa inläggen om svenskspråkiga )

SUOMENRUOTSALAINEN

Rolf Nordenstreng 1878-1964!

- en finlandssvensk författare med åsikter som starkt präglades av rasteoretiska resonemang.

"Finnen är drömmare, fantast, inåtvänd, grubblare, skådare; han är sällan nyttosynt, driftig, företagsam och rådsnar. ... I vad mån ha dessa lynnesdrag samband med hjärnskålens rymd och form, anletsdrag, kroppsbyggnad m.m.? Äro de kanske till större eller mindre grad naturliga hos varje yrvaket, omoget folk, och gå de med större mognad bort? Faktum är att de icke ha yppat sig i de svenska bygderna, där folkbildningsarbetet icke är äldre och det nationella väckelsearbetet är ändå färskare. ... Bland dessa talrika män av finsk stam, som vunnit vetenskaplig utbildning och ha hedrat sig och sitt folk genom vackra forskarbragder, finns tills vidaer inga naturforskare över medelmåttan. Väl har Finland icke saknat naturforskarnamn av rang, alltsedan 1700-talet; men alla dessas bärare ha varit av svensk börd. „

WIKIPEDIA

• Tule pois sieltä
        rkp:läisyyttä kirjoitti:

SUOMENRUOTSALAINEN

Rolf Nordenstreng 1878-1964!

- en finlandssvensk författare med åsikter som starkt präglades av rasteoretiska resonemang.

"Finnen är drömmare, fantast, inåtvänd, grubblare, skådare; han är sällan nyttosynt, driftig, företagsam och rådsnar. ... I vad mån ha dessa lynnesdrag samband med hjärnskålens rymd och form, anletsdrag, kroppsbyggnad m.m.? Äro de kanske till större eller mindre grad naturliga hos varje yrvaket, omoget folk, och gå de med större mognad bort? Faktum är att de icke ha yppat sig i de svenska bygderna, där folkbildningsarbetet icke är äldre och det nationella väckelsearbetet är ändå färskare. ... Bland dessa talrika män av finsk stam, som vunnit vetenskaplig utbildning och ha hedrat sig och sitt folk genom vackra forskarbragder, finns tills vidaer inga naturforskare över medelmåttan. Väl har Finland icke saknat naturforskarnamn av rang, alltsedan 1700-talet; men alla dessas bärare ha varit av svensk börd. „

WIKIPEDIA

Nordenstreng on kuollut, mutta haluat vielä tuoda hänen ajatuksiaan esiin. Miksi? Toisaalta, kun katsot vanhoja elokuvia tai luet vanhoja suomenkielisten kirjailijoiden teoksia, niin vähän tuollaisiksi niissä suomalaisia kuvataan, sisäänpäinkääntyneiksi mietiskelijöiksi. Edelleen puhutaan siitä, että suomalaiset eivät perusta tarpeeksi yrityksiä. Ajattelepa, että jo tuolloin meitä suomalaisia luonnehdittiin niin, että olemme harvoin yritteliäitä.

Onneksi tuo kirjoittamasi on taaksejäänyttä historiaa. Sieltä voi kaivella kaikenlaista. Mutta eteenpäin on menty eikä tuolloiset luonnehdinnat päde eivätkä tietenkään päteneet siihenkään aikaan kategorisesti. Meille tuli yliopistolaitos laajemmin vasta monia muita maita myöhemmin, mutta ajattelepa, miten hyvin me ollaan otettu muita kiinni ja menty ohikin monessa asiassa.

• ,,,,...........

--------...........

• ,,,,,,,,,,

----------

• Pakkoruotsi pois!

Pakkoruotsi pois - pakko ei ole tyypillistä suomalaista kulttuuria!

• RKP:n YDINTÄ

Freudenthalin kunniaksi jaettava mitalli - tyypillistä RKP:läisyyttä!

• YLE

Oliko YLE:n pakko maksaa FST:n uroshuora mukaan Tom Kankkosen mukaan Syyriaan, eikö YLE:ssä toimi tiedonvälitys toimittajalta toiselle?

YLE voi nykyään kuskata oman FST:n ja YLE1 toimittajan joka paikkaan kun rahaa tulee rajatta veronmaksajilta, silkkaa kansalaisten kusetusta!

• Peace, man!

Mikä tarve sinulla on nimitellä erittäin ammatti- ja kielitaitoista toimittajaa? Hän oli juuri mukana aamulla radio-ohjelmassa (suomenkielisessä!).

Onko sinulla pienenä pudonnu tv-varpaille vai miksi olet katkeroitunut. Usko vaan, elämä ilman katkeruutta olisi sullekin helpompaa.

• yhdellä sanalla.

Rakkaus.

• Vale-marttyyriys

RKP-svekomaanit levittelevät täyttä pas*aa ulkomaisilla keskustelupalstoillakin - haukkuvat Suomea ja suomalaisia, esiintyvät marttyyreina ja sorrettuna vähemmistönä - VAIKKA ITSE OVAT OLLEET HISTORIASSA SORTAJIA JA OVAT SITÄ OSITTAIN VIELÄKIN!

3 RUOTSALAISUUDEN KIVIJALKAA:

Herman Lundborg 1834-1888
      Anders Adolf Retzius, 1796 - 1860
      Axel Olof Freudenthal 1836 – 1911

• Separatismi seis!

Jopa separatistisia ajatuksia esttävät kaikkein radikaaleimmat RKP-svekomaanit, mutta Suomi kuuluu suomalaisille - enempää eivät ruotsalaiset ota!

Sairas RKP-freudenthalilainen yli-ihmisajattelu ja apartheid-rasismi pitää saada loppumaan - ja suomenRUOTSALAISTEN edustajien on annettava myös suomalaisille IHMISARVO, johon kuuluu myös VAPAA KIELIVALINTA!

• T. Erapeutti
        Separatismi seis! kirjoitti:

Jopa separatistisia ajatuksia esttävät kaikkein radikaaleimmat RKP-svekomaanit, mutta Suomi kuuluu suomalaisille - enempää eivät ruotsalaiset ota!

Sairas RKP-freudenthalilainen yli-ihmisajattelu ja apartheid-rasismi pitää saada loppumaan - ja suomenRUOTSALAISTEN edustajien on annettava myös suomalaisille IHMISARVO, johon kuuluu myös VAPAA KIELIVALINTA!

Unohdapas Freudenthal jo. Eiköhän se makaa haudassa, jos on vanhempaa kaartia.

Yli-ihmisajattelu on pahasta, joten älä sinä sorru siihen itse.

Eduskunta käsittelee ruotsin valinnaisuudesta tehdyn aloitteen, kunhan kiireiltään ehtii. Voi hyvinkin olla, että se ei mene läpi. Mutta älä ole pösilö, ei sinun ihmisarvosi yhden kouluaineen takia ole mihinkään mennyt. Sinä vaikutat kirjoituksesi perusteella ajaneen itsesi jonkinlaiseen kiihkoon ja se ei kuule ole hyvästä. Koeta olla kiihdyttämättä itseäsi enempää. Ihan oikeasti: hanki elämääsi jotain muutakin tekemistä kuin pakkoruotsin ajatteleminen.

• perintööö

"Vale-marttyyriys" näkyy pitävän RKP:tä Suomen kulttuuriin kuuluvana.
        Onhan meillä sen lisäksi pitkä juoma-kulttuuri. Sisäänpäinkääntyneet, arat ja hiljaiset suomalaiset juovat kossua tai karhua, muuttuvat rohkeiksi, äänekkäiksi, mustasukkaisiksi ja väkivaltaisiksi. Se taitaa ollakin niitä harvoja perinteitä, joita ns. suomalaisuuden liitto on järkähtämättä vaalinut.

• ollaan ihmisiksi
        Separatismi seis! kirjoitti:

"Jopa separatistisia ajatuksia esttävät kaikkein radikaaleimmat RKP-svekomaanit"

Radikaalit "separatistit" eivät kuulu RKP:n. Eivätkä ne edes varsinaista separatismiä aja, vaan kirjaimellisempaa tulkintaa siitä että Suomessa on pärjättävä ruotsiksi.

"Sairas RKP-freudenthalilainen yli-ihmisajattelu ja apartheid-rasismi"

Freudenthal puolusti ruotsinkielisiä ja ajatusta kaksikielisyydestä. Hän myös visioi itsenäisestä ja länsisuuntatuneista Suomesta. Aikansa fennomaanit vaativat tiukkaa yksikielisyyttä, ja olivat kaikista vähiten itsenäisyyden kannattajia. Siksi ryhmä repesi ja Nuorsuomalaiset erkani. Vanhoollinen fennomanialiike kutistui ja häipyi. Nuorsuomalaiset tunnetaan tänään nimellä Kokoomus.

Apartheid on laillistettua rotusyrjintää. Sellaista ei Suomessa ole esiintynyt koskaan.

Mitä rotua vastaan sinusta RKP käyttäytyy vihamielisesti pilkallisesti?

"suomenRUOTSALAISTEN edustajien on annettava myös suomalaisille IHMISARVO"

Kenelläkään Suomessa ei ole valtaa sen paremmin ottaa kuin antaakaan ihmisarvoa. Nämä asiat on kirjattu Perustuslakiin, ja myös meitä sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

Minä en voi sinulla arvoa antaa etkä sinä sitä multa ottaa.

Jäitä hattuun nyt ettet kohta itse ala uskomaan kaikkeen kirjoittamaasi.

• kyldyyr
        perintööö kirjoitti:

"Vale-marttyyriys" näkyy pitävän RKP:tä Suomen kulttuuriin kuuluvana.
        Onhan meillä sen lisäksi pitkä juoma-kulttuuri. Sisäänpäinkääntyneet, arat ja hiljaiset suomalaiset juovat kossua tai karhua, muuttuvat rohkeiksi, äänekkäiksi, mustasukkaisiksi ja väkivaltaisiksi. Se taitaa ollakin niitä harvoja perinteitä, joita ns. suomalaisuuden liitto on järkähtämättä vaalinut.

""Vale-marttyyriys" näkyy pitävän RKP:tä Suomen kulttuuriin kuuluvana. "

Ei kai yksittäiset poliittiset puolueet sinänsä kuulu kulttuuriimme.

Mutta sen sijaan kulttuurimme kuuluu se että saamme vapaasti muodostaa puolueita joilla on erilaisia näkemyksiä erilaisista asioista.

Nettifennoille tämä kulttuurimme piirre on vaikeasti nieltävä. Hiedän mielestään puolueilla ei saisi olla näkemyksi jotka eroavat omistaan. Se EI kuulu suomalaiseen kulttuuriin, vaikka jotkut 1930-luvulla kovasti näin halusi muille uskotella.

• Vesa Kaitera
        ollaan ihmisiksi kirjoitti:

"Jopa separatistisia ajatuksia esttävät kaikkein radikaaleimmat RKP-svekomaanit"

Radikaalit "separatistit" eivät kuulu RKP:n. Eivätkä ne edes varsinaista separatismiä aja, vaan kirjaimellisempaa tulkintaa siitä että Suomessa on pärjättävä ruotsiksi.

"Sairas RKP-freudenthalilainen yli-ihmisajattelu ja apartheid-rasismi"

Freudenthal puolusti ruotsinkielisiä ja ajatusta kaksikielisyydestä. Hän myös visioi itsenäisestä ja länsisuuntatuneista Suomesta. Aikansa fennomaanit vaativat tiukkaa yksikielisyyttä, ja olivat kaikista vähiten itsenäisyyden kannattajia. Siksi ryhmä repesi ja Nuorsuomalaiset erkani. Vanhoollinen fennomanialiike kutistui ja häipyi. Nuorsuomalaiset tunnetaan tänään nimellä Kokoomus.

Apartheid on laillistettua rotusyrjintää. Sellaista ei Suomessa ole esiintynyt koskaan.

Mitä rotua vastaan sinusta RKP käyttäytyy vihamielisesti pilkallisesti?

"suomenRUOTSALAISTEN edustajien on annettava myös suomalaisille IHMISARVO"

Kenelläkään Suomessa ei ole valtaa sen paremmin ottaa kuin antaakaan ihmisarvoa. Nämä asiat on kirjattu Perustuslakiin, ja myös meitä sitoviin kansainvälisiin sopimuksiin.

Minä en voi sinulla arvoa antaa etkä sinä sitä multa ottaa.

Jäitä hattuun nyt ettet kohta itse ala uskomaan kaikkeen kirjoittamaasi.

Ollaan ihmisiksi kirjoitti: "Aikansa fennomaanit vaativat tiukkaa yksikielisyyttä, ja olivat kaikista vähiten itsenäisyyden kannattajia. Siksi ryhmä repesi ja Nuorsuomalaiset erkani. Vanhoollinen fennomanialiike kutistui ja häipyi. Nuorsuomalaiset tunnetaan tänään nimellä Kokoomus."

Aisat menivät hieman toisin kuin esität. Vanhasuomalaiset ja nuorsuomalaiset jakautuivat kummatkin samoihin aikoihin. Kummankin puolueen kuningasmieliset perustivat Ostrobotnilla Kansallisen Kokoomuksen ja päivää myöhemmin kummankin vanha puoueen tasavaltalaiset perustivat samassa paikassa Kansallisen edistyspuolueen. Kuningasmielisyys teki pian haaksirikon, muttei sillä ollut juurikaan vaikutusta Kokoomuksen joukkokannatukseen.

Kokoomus on jatkanut sellaisenaan näihin päiviin saakka. Edistyspuolue muutti nimensä sotien jälkeen Kansapuolueeksi ja lopulta Liberaaliseksi kansanpuolueeksi, mutta talousvaikeudet ja poliittiset virheet hyydyttivät sen 80-luvulla. Ehkä noin puolet sen aktiiveistä siirtyi muutaman vuoden sisällä Kokoomukseen. Vihreät, Keskusta ja SDP saivat myös osansa liberaalien jäämistöstä.

• ,.....

Jänne, että itse pidän tuota yllä mainitsemaasi asiaa, pienenpienenä osana suomalaisuutta; kuten kaikissa maailman kulttuureissa on negatiiviset puolensa, niin on suomalaisuudessakin.

Tanskalaiset juovat suomalaisia kuitenkin paljon enemmän ja suomalaisissa on maailman eniten absolutisteja, joten itseäni ainakin todella ärsyttää tuo suomalaisten "maine" juovana kansana, kun asia on itse asiassa päinvastoin. Suomalaiset ovat hyvinkin raitis kansa, pieni joukko valitettavasti juo.

• Pro Mille %

Oisko niin, että kun useat muut kansat tissuttelee pikkuhiljaa, meillä suomalaisilla on usein tapana vetää kerralla kunnon kännit, usein räyhätä kännipäissämme ja hankkia banj... siis mandoliinikrapula. En jaksa kaivaa esiin tilastoja absoluuttisesti käytetystä alkoholimäärästä, mutta tuli tuollainen asia mieleen. Maine meillä on kova ulkomailla, se on totta. Ei se kiva maine ole, mutta lomareissuilla kun meillä on vieläkin tapana pistää parastamme, niin ei se maine ihan heti taida lähteä. Raittiiksikaan kansaksi en ilkeä meitä mainostaa, valitettavasti. Rattijuopoillakin on nykyään niin .irunmoiset promillelukemat, että ennen vanhaan niistä olisi henki lähtenyt.

• ,......
        Pro Mille % kirjoitti:

Oisko niin, että kun useat muut kansat tissuttelee pikkuhiljaa, meillä suomalaisilla on usein tapana vetää kerralla kunnon kännit, usein räyhätä kännipäissämme ja hankkia banj... siis mandoliinikrapula. En jaksa kaivaa esiin tilastoja absoluuttisesti käytetystä alkoholimäärästä, mutta tuli tuollainen asia mieleen. Maine meillä on kova ulkomailla, se on totta. Ei se kiva maine ole, mutta lomareissuilla kun meillä on vieläkin tapana pistää parastamme, niin ei se maine ihan heti taida lähteä. Raittiiksikaan kansaksi en ilkeä meitä mainostaa, valitettavasti. Rattijuopoillakin on nykyään niin .irunmoiset promillelukemat, että ennen vanhaan niistä olisi henki lähtenyt.

"meillä suomalaisilla".

Kappas, kun itse taidankin olla sitten poikkeus, kun olen elänyt vain piireissä, joissa en ole IKINÄ ainuttakaan alkoholistiakaan oppinut tuntemaan. Aika jännä, suomalainen kuitenkin kun olen. Eikö ole ihanaa tuo yleistäminen. Olen tullut viime aikoina siihen tulokseen, että luuseri näkee itsensä luuserien joukossa, kenties te oman kulttuurinne vihaajat olette juuri niitä ;))

Itse näen lomillani vain juopuneita ruotsalaisia, tanskalaisia ja brittejä, harvemmin tulee juopuneita suomalaisia edes nähtyä. Ehkä Ruotsin laivalla, mutta se ei olekaan mitään "suomalaisuutta". Se on yleistä tyhmyyttä

• Pro Mille %
        ,...... kirjoitti:

"meillä suomalaisilla".

Kappas, kun itse taidankin olla sitten poikkeus, kun olen elänyt vain piireissä, joissa en ole IKINÄ ainuttakaan alkoholistiakaan oppinut tuntemaan. Aika jännä, suomalainen kuitenkin kun olen. Eikö ole ihanaa tuo yleistäminen. Olen tullut viime aikoina siihen tulokseen, että luuseri näkee itsensä luuserien joukossa, kenties te oman kulttuurinne vihaajat olette juuri niitä ;))

Itse näen lomillani vain juopuneita ruotsalaisia, tanskalaisia ja brittejä, harvemmin tulee juopuneita suomalaisia edes nähtyä. Ehkä Ruotsin laivalla, mutta se ei olekaan mitään "suomalaisuutta". Se on yleistä tyhmyyttä

Juu, sinä olet poikkeus. Absolut ja Finlandia. Kukahan ne kaikki viinat Suomessa sitten juo, jos ei me suomalaiset. Löytyiskä joku hyvä taho, mites olisi vaikka maahanmuuttajat. Kuka tässä väitti, että joka ikinen suomalainen juo.

• kaappijouppo
        ,...... kirjoitti:

"meillä suomalaisilla".

"joissa en ole IKINÄ ainuttakaan alkoholistiakaan oppinut tuntemaan"

Suurin osa heistä ei ole vielä tullut ulos kaapista. Maame, kuten muidenkin maiden, alkoholisteista enemmistö elää ulospäin täysin nosrmaalia elämää.

Tunnet siis varmasti alkoholistejä. Et vain tiedä ketkä tuntemistasi ne ovat. Enkä tiedä minä omista tuttavistani.

• juoppolalli
        Pro Mille % kirjoitti:

"että kun useat muut kansat tissuttelee pikkuhiljaa, meillä suomalaisilla on usein tapana vetää kerralla kunnon kännit"

Meillä suurempi osa alkoholisteista juopottelee avoimesti ja räyhäävästi kuin muualla länsimaissa. Mutta meilläkin alkoholistien enemmistö ovat nykyään tissuttelijoita!

Jos tuttavapiirissä on esimerkiksi firmalääkäreitä niin kysy huvikses.

• huoh.
        Pro Mille % kirjoitti:

Juu, sinä olet poikkeus. Absolut ja Finlandia. Kukahan ne kaikki viinat Suomessa sitten juo, jos ei me suomalaiset. Löytyiskä joku hyvä taho, mites olisi vaikka maahanmuuttajat. Kuka tässä väitti, että joka ikinen suomalainen juo.

Absolut vodka on kyllä ruotsalainen..

• ,.........
        Pro Mille % kirjoitti:

Joo, mutta sitä, että minun suomalaisuuttani verrataan johonkin idioottijuoppoiluun ikään kuin minun pitäisi se jollain tavoin kokea "omakseni" ja sisällyttää "suomalaisuuteeni". Pidän siksi tuollaista loukkauksena. Suomalaisuudella on arvonsa.

• Juodaan mehua
        juoppolalli kirjoitti:

"että kun useat muut kansat tissuttelee pikkuhiljaa, meillä suomalaisilla on usein tapana vetää kerralla kunnon kännit"

Meillä suurempi osa alkoholisteista juopottelee avoimesti ja räyhäävästi kuin muualla länsimaissa. Mutta meilläkin alkoholistien enemmistö ovat nykyään tissuttelijoita!

Jos tuttavapiirissä on esimerkiksi firmalääkäreitä niin kysy huvikses.

Kyllä tissuttelijoita löytyy varmaan reippaanlaisesti.

Ei nyt kuitenkaan voi toreja ja turuja kiertäessään välttyä näkemästä myöskään känniläisporukkaa. Nykyään vielä vetävät usein sekaisin lääkkeitä ja viinaa ja se nyt ainakaan ei ole kaunista katseltavaa. Poliisi korjailee välillä pois, mutta ei aina niin tehokkaasti, kun heillä varmaan olisi muutakin tekemistä.
        Sitten on vielä nämä kapakan sulkemisaikaan kaupungilla vaeltavat örveltäjät.

Mutta luojan kiitos, toki ne ovat vähemmistö. Vähän olen kyllä eri mieltä, että ei kaikissa maissa kulttuurista riippuen örvelletä julkisilla paikoilla tai ainakin se on paljon harvinaisempaa kuin vaikkapa meillä Suomessa.

• ,........
        kaappijouppo kirjoitti:

"joissa en ole IKINÄ ainuttakaan alkoholistiakaan oppinut tuntemaan"

Suurin osa heistä ei ole vielä tullut ulos kaapista. Maame, kuten muidenkin maiden, alkoholisteista enemmistö elää ulospäin täysin nosrmaalia elämää.

Tunnet siis varmasti alkoholistejä. Et vain tiedä ketkä tuntemistasi ne ovat. Enkä tiedä minä omista tuttavistani.

En todella tunne. Ja jos noin on, siinä tapauksessa Suomi asia on noin ihan ympäri maailmaa. Alkoholilla suomalaiset eivät ole Suomea maailman parhaaksi maaksi nostaneet.

• siis mitä??
        huoh. kirjoitti:

Absolut vodka on kyllä ruotsalainen..

Mitä hemmettiä olenko mä koko ikäni ryypänny ruottalaista viinaa?
        Ilmankos ruottin puhuminen on aina kännissä ollu jotenki helpompaa.
        Seuraavaks mä alan reenaamaan ranskaa, täytyy kattoo joku hyvä tuote.

• Rapajuoppo
        ,........ kirjoitti:

En todella tunne. Ja jos noin on, siinä tapauksessa Suomi asia on noin ihan ympäri maailmaa. Alkoholilla suomalaiset eivät ole Suomea maailman parhaaksi maaksi nostaneet.

Nellyhelinä, I presume. Etkö sä pumpulissa kasvanut ymmärrä, että viinalla rehvastelu kuuluu suomalaisten miesten kulttuuriin, Ei se välttämättä ole hyvä asia, mutta niin se vaan on. Ehkä se on jo muuttumassa nuorten miesten keskuudessa, mene ja tiedä.
        Ei se edes tarkoita, että oikeasti ryypättäisiin, ainakaan mahdottomasti, kunhan joristaan.

• ,......
        Rapajuoppo kirjoitti:

Nellyhelinä, I presume. Etkö sä pumpulissa kasvanut ymmärrä, että viinalla rehvastelu kuuluu suomalaisten miesten kulttuuriin, Ei se välttämättä ole hyvä asia, mutta niin se vaan on. Ehkä se on jo muuttumassa nuorten miesten keskuudessa, mene ja tiedä.
        Ei se edes tarkoita, että oikeasti ryypättäisiin, ainakaan mahdottomasti, kunhan joristaan.

En ole mikään Nellyelinä enkä edes tiedä kuka hän on. Mielestäni erittäin typerää ja loukkaavaa tuollainen nimien arvuuttelu, kun ei voi edes tietää, minkälaisia mielipiteitä ylipäätään tällä kys. ihmisellä on.

Ja minä ainakin olen kasvanut sellaisissa piireissä, jossa olen oppinut suomalaisen miehen tuntemaan kilttinä, hellänä , herkkänä ja hyvänä miehenä.

• svenska och ryska

Det finns mycket fin finsk kultur, och då talar jag inte bara om Elias Lönnroth, Jean Sibelius, Alexis Stenvall och Einar Lönnbohm.

Det finska språket är vackert, mångsidigt och utrycksfullt.

Men utan svenskan och svenskspråkiga finländare skulle både språket och kulturen låta och te sig helt annorlunda, som släktspråken på östra sidan om gränsen till det svenskspråkiga inflytandet.

Även estniskan hör till den svenskspråkiga sfären av finskbesläktade språk. De allra flesta besläktade språken hör till den ryskspråkiga sfären.

• blondi muttei tyhmä

Nyt tulin kyllä niin vihaiseksi. JA TÄMÄN TAKIA SEN RUOTSIN KIELEN OPISKELIN. Voi luoja, kuinka paljon suomalaista kulttuuria, suomen kieltä ja suomalaisuutta rakastan

• blondi muttei tyhmä

Samoin voisin sanoa, että Ruotsi ilman suomea olisi Intia. Mutten sano, koska en ole tyhmä.

• suomen kieli=kulttuu

Suomalaisessa kulttuurissa ei todella ole mitään "mycket fint", vaan se on vaan kokonaisuudessaan hienoa ja ainutlaatuista. Ymmärrän totaalisesti jo sen, mitä rasismi ja ennakkoluulot oikeasti tarkoittaa. En luettele suomalaisesta kulttuurista tuolla tavoin pinnalisesti jotain nimiä (Aleksis KIVI, Eino Leino tms. sinun luettelostasi). Vaan ylipäätään koko suomalaisuuden, joka on ainutlaatuista. Muualta ei löydy mitään samaa. Tuollainen pintaraapaisu (nimien luettelointi ym.) on lapsellista, mutta toisaalta ehkä ymmärrettävää.

• väärin..

Suomi ja ruotsi ovat kaksi TÄYSIN eri kieltä, joilla ei ole keskenään muuta tekemistä kuin muutamat lainasanat molemmin puolin. Vähemmän suomesta ruotsiin suomalaisten nöyryyttämisen ja sorron vuoksi.

• olugna puckon

Nätfennomani är mycket otypiskt för finsk kultur. Vi svenskspråkiga kan nästan alla glädjas över att vara kulturellt betydligt mer typiskt finska än de.

Och det kan nästan alla finskspråkiga också för den delen.

• Ursäkta språkfelen

Så vitt jag vet har de östra släktspråken mycket mera ryska låneord än finskan har. Det är förståss ganska naturligt eftersom de har levt under ryska väldet så länge och tyvärr har Rysslands språkpolitik inte varit så snäll mot dem. Jag håller så klart med om att finska språket är vackert.

• tvillingspråken

Det svenska inflytandet kommer främst via skriftspråket. Vi använder latinska bokstäver (inte kyrrilliska) och finska skiftspråket skapades utgående från svensk (delvis tysk) fonetik.

Agricola kunde en dialekt av finska och en dialekt av svenska. Han hade dessutom studerat i Tyskland. Han visste att på finska låter ordet för katt ungefär "kissa" skrivet "på svenska".

Finska skriftspråket skapades fonetiskt utgående från svenskan. Ordet skrivs som det låter. Därför är det lätt att lära sig läsa och skriva på finska.

Därför är finska speciellt lätt för den finlandssvenska dialekten, medan rikssvenksarna har allt svårare att lära sig finska ju mer deras dielekter glider mot väst-europeisk fonetik.

Den finlandssvenska dialekten är således helt purfinsk, och förankrad i den finska fonetiken. Därför är det besynnerligt att vissa finskspråkiga förlöjligar just vår finska dialekt.

• EI.
        tvillingspråken kirjoitti:

Det svenska inflytandet kommer främst via skriftspråket. Vi använder latinska bokstäver (inte kyrrilliska) och finska skiftspråket skapades utgående från svensk (delvis tysk) fonetik.

Agricola kunde en dialekt av finska och en dialekt av svenska. Han hade dessutom studerat i Tyskland. Han visste att på finska låter ordet för katt ungefär "kissa" skrivet "på svenska".

Finska skriftspråket skapades fonetiskt utgående från svenskan. Ordet skrivs som det låter. Därför är det lätt att lära sig läsa och skriva på finska.

Därför är finska speciellt lätt för den finlandssvenska dialekten, medan rikssvenksarna har allt svårare att lära sig finska ju mer deras dielekter glider mot väst-europeisk fonetik.

Den finlandssvenska dialekten är således helt purfinsk, och förankrad i den finska fonetiken. Därför är det besynnerligt att vissa finskspråkiga förlöjligar just vår finska dialekt.

Muutama lainasana meidän kauniissa kielessämme on ruotsista, siinä kaikki. Muuten olemme kuin eri planeetalta.

• KYLLÄ
        EI. kirjoitti:

Muutama lainasana meidän kauniissa kielessämme on ruotsista, siinä kaikki. Muuten olemme kuin eri planeetalta.

Jos totta puhutaan, niin suomi on sekoitus ruotsia, venäjää, saksaa, latinaa ja muutama sana alkuasukas-suomalaisheimolta.

• Anonyymi
        KYLLÄ kirjoitti:

Jos totta puhutaan, niin suomi on sekoitus ruotsia, venäjää, saksaa, latinaa ja muutama sana alkuasukas-suomalaisheimolta.

No, eipäs nyt liiotella. Suomessa on melko paljon, miksi niitä pitäisi kutsua, alkuperäissanoja. Toki noistakin kielistä on tullut paljon tavaraa ja mitä lähemmäs tullaan nykyaikaa, niin sitä enemmän englannista pukkaa tavaraa (luojan kiitos suomen perussanasto on säilynyt hyvin).
        Tilanne on sama melkein kaikissa muissakin kielissä. Ehkä islanti on "puhtain", ranskakin on yrittänyt uudenpaa lainautumista vastustaa kohtuullisin tuloksin.

• ja salmiakki

Sauna, koskenkova ja sisu

• Paha kysymys

Kalevalassa on kymmeniä tuhansia sanoja.

Mitkä Kalevalan sanat on lainattu ruotsista.

• suomalainen kulttuur

luonnonkauneus ja luonnon kauneus.

• Martti Pokela vainaa

Kalevalassa ei ole yhtään ruotsin vieras sanaa

• nimi1

Kalevalan runomitta on syntynyt ennen ajanlaskua, joten varmaan ruotsinlainoja siinä ei ole

• 1234+

Suomenkielinen hymähtää tällaiselle puheelle: "Vi har tamejfan rätt att tala vårt eget jävla satans modersmål på vår egen satans jävla partis forum ni har ingen förbannad rätt att köra bort oss härifrån var fan har det gått fel i din narcissistiska hjärnhelvete att du inte för helvete kan satan förstå att alla förbannade satans medborgare är likvärdiga helt oberoende av sitt jävla förbannade modersmål! BEGIPER DU?? "
      Ankdam nyökkää hyväksyvästi (ks.yllä) ja voimme hymyillä hänellekin. Ilmeisesti he yrittävät sanoa jotain, mutta meidn täytyy olla lulttuurimme mukaisesti kärsivällisi ja odottaa että heidän röyhkeytensä laantuu.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      138
      3799
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      336
      2944
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      8
      1845
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      5
      1588
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1069
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      914
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      854
    8. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      754
    9. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      22
      698
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      56
      697
    Aihe