Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Apua lukiolaiselle

Tuleva yo 2015

Olen toista vuotta opiskeleva lääketieteestä kiinnostunut nuori. Olen ottanut hyvin paljon selville lääketieteellisen pääsykokeen protokolloista ja olen kerran käynyt tutustumiskäynnilläkin lääketieteellisessä yliopistossa. Muutamia huolenaiheita minulle on kuitenkin jäänyt.


Tiedän että lääketieteelliseen täytyy osata lukion biologia, fysiikka ja kemia. Biologia on vahvin aineeni. Se on minulla 10. Kemiaa taas olen vasta alkanut opiskelemaan kunnolla. Ennen kuin unelmani lääkärin lisensaatista edes sai alkunsa, ehdin käydä kaksi kemian kurssia ja sain lukematta niistä seitsikot. Olen nyt myöhemmin käynyt niiden kurssien sisällön läpi ja ne ovat hyvin yksinkertaisia kursseja nyt kun uudestaan niitä katsoo. Aijon käydä ne abi vuoden aikana uudestaan ja hyvin varmasti saan niistä ainakin ne kiitettävät.

Mutta tuo fysiikka. Fysiikka on aina ollut minulle hankalaa lukiossa. Minä osaan perus asiat ja osaan hiukan soveltaa, mutta fysiikka on kuitenkin se huonoin oppiaineeni näistä kolmesta.

Lääketieteellisen pääsykoe on satunnaisesti biologia, fysiikka tai kemia painotteinen. Jos ottaisimme skenaarion että sitten vuoden 2015 hauissa pääsykoe olisi biologia tai kemia painotteinen, niin kuinka paljon minulla on varaa mokailla fysiikan tehtävissä jos suoriutuisin puhtailla suorituksilla biologian ja kemian tehtävistä (tai ainakin niihin painottavista tehtävistä).

Olen hyvä käsittelemään aineistoja joten aineisto tehtävissä ei pitäisi olla ongelmia.

Mikä taas YO-tuloksiin tulee, niin olen kirjoittamassa ainakin nyt pääsykokeita varten sen pakollisen äidinkielen, pitkän englannin, biologian ja kemian. Uskon että näistä aineista saan ihan hyvät tulokset

Eli siis kuinka tilanne näyttää sen fysiikan kannalta. Teen parhaani sen fysiikan kanssa mutta se on silti heikoin oppiaineeni aineista, joita täytyy hallita..

4

182

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Saavi

      Se mitä omassa koneessani ja edellisistä olen katsellut, niin fysiikka ja kemia ovat olleet yhdessä yksi iso osa-alue. Tarkoittaen, että aika monasti tehtävät ovat yhdistyneet toisiinsa tavalla tai toisella. Kannattaa käydä itse ajalla läpi ja lukea huolellisesti tehtävät, ja miksei toki kokeilla vastatakkin niihin jos haluaa, usealla yliopistolla löytyy samalta sivulta (ellei kaikilta) vastausanalyysit. Kemian ja fysiikan osuus tietääkseni on vaihdellut suuresti kokeissa ja ovat liikkuneet sektorilla 40-75% koko kokeen kysymyksistä. Aika suuri skaala, eikö?

      Kysymykseesi, eli teoreettisesti kokeen ollessa kemia ja biologian painoitteinen (esim. 75%) niin silti en poista fysiikan tärkeyttä. Biologian tehtävät ovat usein sellaisia, missä saa paljon pisteitä, mutta todella hankala listata kaikkia oikeita vastauksia. Eli biologian kysymykset ovat olleet todella monisyisiä ja niiden varaan en lähtisi laskemaan tuohon tulevaan pääsykokeeseen.

      Oma vinkkini onkin lukea sitä fysiikkaa. Jos et osaa kyseistä ainetta niin poistu mukavuusalueeltasi ja harjoittele niitä eniten. Kaikkiin aineisiin yleisesti, eli jos koet tehtävät kivoiksi ja olosi helpottuu, niin todennäköisesti osaat asian paremmin. Jos joku tietty asia vaikka fysiikassa nostaa niskakarvat pystyyn pelkästä laskennan ajattelusta niin tiedät, että sitä pitää harjoitella enemmän.

    • Abi

      Tietääkseni itse lääkiksen sisällä ei tarvita paljoakaan fysiikkaa, vaan se on lähinnä biokemmaa. Pääsykokeessa fyssa on kuitenkin ihan ehdoton. Helsingin systeemi uudistuu siten, että on saatava tietty määrä pisteitä fyssassa, kemmassa ja bilsassa, joten jos haluaa sisään, on hallittava kaikki. Suosittelen, että yrität alkaa kiinnostua siitä fyssasta. Muuten mahiksia ei juuri ole. Meille valmennuskurssin maikat sanoivat, että kenenkään heidän tuntemansa pääseminen ei ole jäänyt bilsasta kiinni, vaan useimmiten se on fyssa tai kemma. Mitä tulee yleisesti lääkikseen pyrkimisestä, niin kuka tahansa voi päästä sisään. Tiedän henkilön, jonka keskiarvo oli jotain kuuden paikkeilla ja opiskelee nyt lääkiksessä. Lähinnä se, mikä merkitsee, on oma motivaatio. Liikaa ei kuitenkaan kannata lukea, ettei sekoa, mutta jos nyt lukion aikana hommaat hyvän pohjan pikkuhiljaa, voit olla huoleti abikeväänä. Itselläni siis muutaman kuukauden kuluttua pääsykoe. Jännittää :D.

    • sdfsdf

      Sama tilanne kuin Abilla! Fysiikasta kannattaa oikeasti yrittää kiinnostua, vaikka ymmärränkin, ettei itseinduktiot ja vastaavat varmasti tulevaa lääkäriä erityisemmin kiinnostakaan.

      Kova työ palkitaan varmasti lopuksi unelmiesi opiskelupaikalla! Fakta kuitenkin on se, ettei ilman fysiikan ja kemian jäätävää osaamista lääkiksen ovet aukene.

    • Viime kevään abi

      Joo nii se on, et pakko hallita lukion kemia ja fysiikka jos lääkikseen aikoo päästä. Kaikkia tehtäviä kokeessa ei tarvi osata, mutta tehtävät on tosi soveltavia ja monet asiat nivoutuu toisiinsa. Täytyy myös osata pyöritellä kaavoja.

      Kannattaa keskittyä lukiossa fysiikkaan, kemiaan ja bilsaan. Lääkiksessä opiskelun kannalta englanti on kans hyödyllinen. Fysiikkaa en oo ainakaan ite vielä tarvinnu. Nyt menossa biokemian kurssi (ja tenttiin pitäs olla lukemassa..). Kun saa lukioaikana luettua hyvin kemian ja fysiikan, nii pääsykoekeväänä ehtii kerrata vähän bilsaa, hioa laskurutiinin ja harjotella ei-lukiokirjoissa-olevia soveltavia tehtäviä (vaikka ois L:n paperit en usko että kokeesta selviäis ilman).

      Kokemuksesta voin sanoa et tehtävä on vaativa, mut ei mahdoton. Ei sittenkään, vaikka ois menny kirjotukset miten huonosti :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      69
      2237
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2063
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      78
      1678
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      41
      1500
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1496
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      10
      1387
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      31
      1354
    8. 52
      1258
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      62
      1190
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      28
      1179
    Aihe