Niin elikkäs kovasti yritin etsiä netistä vastaavaa muttei löydy.Miehelläni alkaa ulosmittaus palkasta, kun entisen naisen kanssa tuli aika paljon velkaa, meillä on yksi yhteinen lapsi ja minun lapseni joka asuu meillä lukuunottamatta joka toista viikonloppua jonka käy isällään ja sitten mieheni kaksi lasta jotka ovat meillä joka toinen viikko.Mieheni lapset ovat kirjoilla äitinsä luona, joten mieheni on ns.etävanhempi, laput on kuitenkin lastenvalvojalla tehty että lapset ovat 50/50.Nyt sitten kysymys kuuluukin, että olisiko kellään varmaa tietoa tahi jotain edes tännepäin omakohtaista kokemusta että miten tälläisessä tilanteessa suojaosuus lasketaan? Apua kaivataan, kun ei tosiaan tiedetä että otetaanko hänen molemmat edellisestä liitosta olevat lapsensa mukaan vai ei yhtään vaiko yksi, onko minun lapseni hänen elatuksensa alaisena kun asumme samassa taloudessa, ja minä olen vielä kotihoidontuella kotona, tienaan sen lisäksi bruttona n.kaksisataa euroa, emme saa mitään lisiä kotihoidontukeen kun mieheni palkka ylittää juuri ja juuri sen rajan, kuulunko minäkin hänen elatuksensa piiriin pienten tulojeni takia..jos joku sai mitään tolkkua niin kiva ois :) ainoa varma asia on että meidän yhteinen lapsemme otetaan suojaosuudessa huomioon.huh.uusioperhe-elämän iloja ja suruja.
Ulosotto etävanhemmalla kun lapset 50/50
6
2336
Vastaukset
- inhorealistina olo
Olihan sekava tarina.
eli sinulla on monesta liitosta tenavia ja miehelläsi samoiten
sinulla nykyisen kanssa 1
edellisen kanssa 1
ukollasi on tuo sinun kanssa hankittu yhteinen
ja edellisensä kanssa 2
sinun tuo ei yhteinen juoksee isänsä luona vain joka toinen viikonloppu
ja ukkosi ne kummatkin ei yhteiset ovat 50 50 suhteella
sinä olet kodinhoidontuella ja ukkosi tekee nälkäpalkkaduunia jonka lisäksi
sinä saat jostain 200 eur tuloja.
ukkosi on selkeästi taloudenpidoltaan vähän, no ei penaalin terävin kynä ja edellisen eukkonsa kanssa jo sössinyt itsensä kuseen taloudellisesti.
lasten hankintaan siitä jatkanut vaikka tietää jo etukäteen ettei pysty omalla työllään maksamaan velkojaan ja elättämään jo aikaisemminkin isoa lapsikatrastaan.
tietysti tuossa tilanteessa tulee mieleen oma vastuunkanto että jos ei muutenkaan
pärjää edes yksin niin miksi siihen veivataan vielä soppaan lauma tenavia mitkä ei
ainakaan helpota tilannetta..
suomeksi tuo muistuttaa somppujen sikiämistä.. ollaan fattan luukulla kuitenkin koko ajan niin ei ole väliä kuinka paljon sikiää...
no moraalisaarna sikseen.
tietääkseni nuo 50-50 tenavat huomioidaan tuossa suhteessa ja jos olette aviossa
niin tuo sinunkin ei yhteinen voidaan huomioida eli joku 2,5 tenavaa huomioidaan.
sinun pitäisi olla tuon huomioinnin ulkopuolella sillä sinun pitäisi saada jo sossusta kelasta vai mitä ne nyt onkaan tarpeeksi rahaa omana yksikkönäsi. - nggbcnc
Samassa taloudessa asuvat lapset hyväksytään suoja osuutta laskiessa
- Velkavelho
http://www.oikeus.fi/5620.htm
"Velallisen ja hänen perheensä toimeentuloa varten ulosmittaamatta jätetään aina suojaosuus. Suojaosuutta laskettaessa otetaan huomioon velallisen elatuksen varassa oleva avio- tai avopuoliso ja samassa taloudessa asuvat omat ja puolison alaikäiset lapset sekä ottolapset. Puolisona otetaan huomioon aviopuoliso, toista sukupuolta oleva avopuoliso ja rekisteröidyn parisuhteen osapuolet. Jos puolisolla tai lapsilla on omia tuloja, jotka ylittävät suojaosuuden 677,70 euroa kuukaudessa, heitä ei oteta huomioon suojaosuutta määrättäessä."
Taloudessanne asuu kaksi lasta, joten heidät huomioidaan. Omat tulosi ylittänevät tuon 677,70 €/kk, joten sinä et ole ulosoton näkökulmasta 'puolisosi elatuksen varassa.' Velallinen 2 elatuksen varassa antaa suojaosuudeksi 1164,30 € ja koska mainitset, että miehesi palkka on pieni, oletan sen osuvan tuohon linkissä näkyvään esimerkkiin 2. Ulosmittauksen määrä = 2/3 *(palkka - suojaosuus).
Teidän kannattaa tarkistaa, oletteko oikeutettuja toimeentulotukeen. Elatusavut ja ulosmittaus huomioidaan sosiaalitoimen laskelmissa.- melko tuskastunut
Juu kiitos paljon kaikille.olemme avopari joten en nyt sitten tiedä otetaanko minun lapseni mukaan tähän hommaan..sossun luukulla ei ole vielä jouduttu käymään ja toivottavasti ei tarvitse mutta velkaneuvojakin oli vähän väläytellyt sitä vaihtoehtoa..eletään kuulemma joku about 500 euroa alle sen rajan mitä pitäisi olla minimissään.noh, kaikkea on vielä riittänyt mutta toiveikkaana huomiseen.
- Velkavelho
melko tuskastunut kirjoitti:
Juu kiitos paljon kaikille.olemme avopari joten en nyt sitten tiedä otetaanko minun lapseni mukaan tähän hommaan..sossun luukulla ei ole vielä jouduttu käymään ja toivottavasti ei tarvitse mutta velkaneuvojakin oli vähän väläytellyt sitä vaihtoehtoa..eletään kuulemma joku about 500 euroa alle sen rajan mitä pitäisi olla minimissään.noh, kaikkea on vielä riittänyt mutta toiveikkaana huomiseen.
Kuulostaa siltä, että ulosotto tulee jatkumaan useita vuosia. Lyhennyssumma jää niin pieneksi, että muutamaan vuoteen ei velka edes oikeasti lyhene. Yhteinen lapsenne on vielä pieni. Jospa ajattelisit sosiaaliavun kaikkien neljän lapsen tarpeisiin tarkoitetuksi yhteiskunnan kädenojennukseksi. Itse varmasti pärjäättekin vähemmällä, mutta ulosoton alettua taloutenne ei kestä normaaleja elämään kuuluvia katastrofeja. Neljän lapsen kanssa niitä ei voi välttääkään.
- 4+13
Miehesi ja sinä siis olette olleet tehokkaita ainoastaan lastenteossa, jos kerran talous/palkat on tuolla tolalla.
Itse en näe mitään muuta mahdollisuutta tilanteesseen kuin vihellätte pelin poikki.
Turha käydä töissä jos sossu maksaa saman. Paremmin pärjäätte ja lasten kanssa on enemmän aikaa kun miehesi jää kylmästi työttömäksi.
Sen jälkeen miehesi menee uudestaan kouluun ja kouluttaa itsensä niin hyvään ammattiin että saa vähintään 4000 euroa brutto kuukausi. Samoin itse koulutat itsesi kun lapset ovat tarpeeksi vanhoja. Tämän jälkeen voitte tarjota lapsillenne asialliset olosuhteen keskiluokkaisessa perheessä.
Unohtakaa ne velat, perhe menee nyt edelle, teillä on suurperheessä jo tarpeeksi työtä sekavan tilanteenne vuoksi.
Nykyisessä tilanteessa tulette olemaan köyhiä koko lastenne lapsuuden ajan.
Minun ehdottamalla mallilla aurinko rupeaa paistämaan jo viiden vuoden päästä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?931851- 851292
- 1101143
- 761027
- 113961
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57853- 36772
- 47771
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48731- 33693