Asun Jyväskylässä, onko täällä ketään joka osaa hommansa? Vuosien varrella olen kokeillut monia hoitoja ja mikään ei anna pysyvää tulosta. Liikun paljon, venyttelen myös. Magneettikuvassa oli kaikki ok, iskiashermo vapaana. Vaikka oireet muistuttavat iskiasta.
Tällä hetkellä jalan takaosan kireys ja vihlonta, tänään niin että joudun ontumaan. Molemmat lonkan limapussitkin taas tulehtuneet, uusiva vaiva joka aina välillä tulee.
Särkylääkkeitä on, apua niistä ei ole yhtään.
Tätä si-niveltä kukaan ei ole hoitanut, epäilen syy on siinä.
Osaavaa SI-nivelen tuntijaa
4
414
Vastaukset
- sama ongelma
Minkä ikäinen olet? Onko sinulta kuvattu lonkat?
Nyt on ihan uutta tutkimusta, jossa arvellaan, että "lonkkamaljakon taaksepäin aukeaminen", eli acetabular retroversion olisi osatekijänä si-nivelen toimintahäiriöissä. Tämä retroversio puolestaan liittyy Fai-lonkkiin (femoroacetabular impingement).
Eli koska sinulla on myös lonkan alueella kipuja (bursiitti), niin on syytä epäillä, että lonkissa on jotain ongelmaa, joka vaikuttaa koko lantion asentoon. Niin on monella muullakin.
Ei kannata viedä rahojaan joihinkin si-nivelen korjaajille, jos syy löytyy lonkkanivelistä. Tämä asia selviäisi oikein suunnatuista röntgenkuvista. Lonkkamaljan etureuna ja takareuna risteää kun otetaan kuvat edestä, ja sitä ei saisi tapahtua. Jos googletat kuvia haulla "acetabular retroversion", niin saatat saada paremman kuvan mitä tarkoitan.
Se mitä näille sinun kivuille voidaan tehdä, on toinen asia. Moni keplottelee vaivojensa kanssa, kunnes jossain vaiheessa saa sitten tekonivelen. Suosittelisin kuitenkin, että menet nyt jollekin asiansa osaavalle lääkärille, joko fysiatri tai ortopedi, ja kysyt suoraan näistä asioista.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24350878
http://www.thecorpt.com/2013/11/is-acetabulum-retroversion-caused-by.html - helpneeded
Olen n.50v. Lonkkia ei ole kuvattu, magneettikuva oli lähinnä alaselän alueelta kun iskiasta haettiin.
Oikeastaan olen epäillytkin että lonkkanivelissä on jotain, jo vuosia, kävellessäkin huomaan kipeän puolen (vasen) jalka ja lonkka kiertyy eritavalla kuin oikea. Ja nämä lonkan ulkosivun alueen kivut ja tulehdukset on toistuvia, muutaman kerran vuodessa ainakin. Lääkärissä en ole käynyt koska en usko sieltä olisi apua saanut, eli samaa vain lepoa ja kovia särkylääkkeitä joista ei (enää) apua ole.
Minulla on yliliikkuvat lonkat eli vaikka nyt on takareisi kireä silti menee eteentaivuttaessa lähes kyynärpäät lattiaan polvet ihan suorana.
Tätä yliliikkuvuutta on pidetty kipujen syynä että se sitten laittaa lantion alueen lihakset kovemmille kun nivelet on liian löysät.
Onkos kellään suositella pätevää lääkäriä? Joka kuuntelee myös. Voi olla muualtakin, esim Tampere, Mikkeli, lähikaupungit jos Jyväskylässä ei ole.
Sinä sama-ongelma, oletko hakenut ja tai saanut apua jostain?- sama ongelma
Itselläni myös tuota vasemman polven kiertymistä ja vasen lonkka on se pääsyyllinen. Minulla on Pincer tyyppinen ahtaus (Fai) ja tuo retroversion lonkissa. Olen myös viisikymppinen, eikä näille minun vaivoille oikein voida mitään tehdä. Polvet ja lonkat menee sököksi, nyt jo särkee siihen malliin, että nivelrikkoa varmaan on.
Olet todella notkea, eli sillä on varmaan jotain tekemistä kipujen kanssa. En oikein tiedä onko venyttely hyväksi, jos on tuota yliliikkuvuutta. Kerrot liikkuvasi paljon. Se on jännä, että aina sanotaan, että pitää liikkua paljon, mutta nämä Fai lonkat on juuri liikkuvien nuortenkin ongelma. Myös dysplasia voi lonkassa olla mahdollinen.
Itse asun Uudellamaalla, joten ei oikein tiedä noista lääkäreistä. Tämä ortopedi ottaa vastaan Tampereen Mehiläisessä. On tällainen lonkka-asiantuntija. Kuunteleeko potilasta, sitä en osaa sanoa, mutta ainakin osaisi laittaa oikeanlaisiin kuviin. Toivotaan, että jotain selviää.
http://www.jyrilepisto.fi/
- helpneeded
Olen kyllä huomannut passiivinen elämäntapa sopisi mulle, makoilua ja vain vähän kevyttä kävelyä, olisin kivuton mutta myös rapakuntoinen ja painonhallinta olisi vaikeaa. Aina kun liikun enemmän niin jos ei piriformikset jumissa niin vasen jalka tai molemmat lonkan limapussit tulehtuu. Marjastus on esim poissa kuvioista vaikka metsässä konttaan enkä ole selkä köyryssä, tunti pari marjastusta niin menee viikko pari kivuissa. Tähänkin olen niin tottunut jo kuten krooniseen kipuun tottuu.
Kiitos vinkistä, pitääpä harkita asiaa. Tärkeintähän tässä nyt lienee että jos menee kuviin että ne on oikeanlaiset.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä2611481Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa564054Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1173247Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie1692557Miksi Seta ja Sofia Virta ei vaadi muslimeita kunnioittamaan priden-arvoja?
Kuten tiedetään niin islam ei hyväksy sitä mitä pride edustaa. Seta-pomo Mikkonen nosti hirveän äläkän kun yksi tepsin1082296Vastuun ottaminen omasta hyvinvoinnista
Olen huomannut tuttavapiirissäni ihmisiä, joilla on mt-diagnooseja. Sen sijaan, että millekään asialle yritettäisiin teh2061865Sofia Virralle täydet 12 pistettä!
Kun ei jäänyt mukaan vähemmistöjen sortamista epäsuorasti tukevaan joukkueeseen. Urheilijoiden pitäisi olla esikuvia.3161143- 67943
Miksi Hotelli Kainuuta dissataan?
Ihmetyttää tämä jatkuva yhden yrityksen arvosteleminen. Ikäänkuin mikään ei olisi hyvin. Kuitenkin yritys työllistää, ta19913- 65818