Olen 12 vuotias ja ratsastanut noin 4 vuotta vietän tallilla aikaa paljon ja minulla on hoitohevonen jota hoidan ja liikutan muutamia kertoja viikossa, lisäksi olen ratsastanut silloin tällöin tuttuni hevosta(molemmat näistä hevosista asuvat yksityistallissa) Olen hypännyt noin 80 cm ja olen heB tasoinen. Käyn tunneilla 2 kertaa viikossa. Olen mennyt monilla erilaisilla hevosilla ja poneilla. Kysymys kuuluu olisinko mielestänne sopiva ottamaan ponia/hevosta ylläpitoon?
Mielipiteitä?!
8
63
Vastaukset
- help1
Ja sitten olisi aina auttavia osaavia aikuisia lähellä!:)
- puuvillasukka
Ratsastustaidot eivät ole olennainen asia. Tärkeintä on, että osaat hoitaa hevosta ja tiedät mitä hevonen tarvitsee voidakseen hyvin.
Ruokinnasta, kavioiden hoidosta, rokotuksista, madotuksista ja hevosen hampaiden hoidosta tulee tietää vähintään perusasiat.
Lisäksi tulee tietää sairauksista, osata tarkistaa hevosen keho ja jalat ( onko lämpöä, turvotusta, nestettä ) hoitaa hevosen jalkoja asianmukaisesti liikutuksen jälkeen ( esim. jalkojen kylmäys ). Ensiaputaidot pitää myös olla hallinnassa ( esim. haavojen sitominen ja puhdistaminen ).
Kannattaa vielä miettiä tiedätkö yllä olevista asioista tarpeeksi. Jos tiedät, olet mielestäni valmis ottamaan hevosen tai ponin ylääpitoon.- help1
Kiitos kommentista!:)
- help1
Ja juu noh osaan katsoa hevosen jalat (onko nestettä,turvotusta) osaan tehdä tarvittaessa joitan hoitotoimenpiteitä esim. haavoille ja vähän isommille ruhjeille, mutta ei ole noista kaikki silti tiedossa:/ ja tunnistan jos on sientä ja toimia sen mukaan.Ruokinasta tiedän perusjutut, osaan katsoa kavioiden kunnon.:)
- sdfonvgpdofjk
puuvillasukka: ''ratsastustaidot eivät ole olennainen asia'' jos et osaa ratsastaa, niin etsä herranjumala voi hevosta ylläpitoon ottaa saatika omaa hevosta :D
- -----
Miksi ei voisi?
Eihän kaikilla hevosilla edes ratsasteta, liikuttaa voi muullakin tavoin. Ja ratsastamaan oppii nopeasti, jos käy hevosensa kanssa tunneilla ja palkkaa vaikka vielä läpiratsastajan, joka huolehtii että hevosen taidot säilyy.
Olen samaa mieltä puuvillasukan ja viivaston kanssa. Ei todellakaan tarvitse olla vaativan tason ratsastaja voidakseen hankkia oman hevosen. Keskiverto ratsastuskouussa oppii perusasiat eikä juuri enempää, joten sitten kun ne ovat hallinnassa, on järkevääkin hankkia oma tai yp, jos osaa perusasiat myös hoitopuolelta. Loppuja asioita oppii sitten ajan kanssa sekä ratsastuksesta että hoidosta, kun pääsee päivittäin niitä harjoittelemaan. Asiallinen valmentaja auttaa kehittymään ratsastuksessa ja auttaa hevosen koulutuksessa ja/tai kurinpidossa, ja jos on osaavat taustajoukot joilta pyytää apua kun sitä tarvitsee (kuten aloittajalla on), he opettavat lisää juttuja hoidosta sitä mukaa kun uusia asioita tulee vastaan. Toki on aina parempi mitä enemmän osaa etukäteen, mutta jos on kunnolliset kokeneet taustajoukot, perustaitojen kanssa pärjää jo mainiosti.
- help1
Lisää vaa mielipiteit!:)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 503851
- 573552
Sanna Marin ja lähestymiskielto
No just joo. Kaikella sitä pitää saada lööppejä. Taas on joku ohimennen hipaissut pyhää Mariinia.1882888- 1022716
- 432553
Joka päivä olen lukenut
Lähes kaiken. Ne sanat ja miten olet minut nähnyt. Se sattuu niin syvälle sydämeen. Ehkä vain manipuloit tai jotain. Sil212550- 232508
- 402421
Haluaisin niin paljon että
Tapahtuu jotain mutta siihen mitä toivot niin en vielä pysty. Täytyy tietää enemmän. Olen myös väsynyt tähän vaikka sydä192066- 282001