Moi ! Auttakaa mua! Olen 13v. tyttö ja oon hiukan ylipainoinen. Oon noin 161cm pitkä ja painan 68kg. Mua hävettää mennä koulusta luokan kanssa uimaan kun muut on niin laihoja ja kauniita. En nyt huomioi mitenkään niitä viestejä: " olet liian nuori laihduttamaan". Tarvin apua! Miten voisin kiinteytyä ja ehkä vähän laihduttaa ja pudottaa painoa n. 10 kiloa ? HELP ME ! kiitos jo etukäteen !
13-vuotias lihava
12
738
Vastaukset
- 15vtyttö
Kannattaa jutella vaikka terkkarin kanssa jos se osaisi antaa joitakin neuvoja. Onko sulla harrastuksia? Jos ei niin aloita joku mistä itse pidät, esim tanssi tai sulkapallo. Lenkkeily kiinteyttää jalkoja joten ala käydä lenkeillä vaikka 3-4 kertaa viikossa. Ulkoile paljon. Syö terveellisesti, vältä rasvaista ruokaa ja pidä vain yksi herkku päivä viikossa. Muista syödä säännöllisesti, 5 kertaa päivässä. Tee lihaskuntoa (vatsalihaksia, punnerruksia, selkälihaksia..) kotona ja voit ladata kännykkään joitakin ohjelmia esim päivittäinen treeni ja tehdä niitä. Kyllä ylimääräset kilot lähtee jos niitä on! Toivottavasti olin avuksi :)
- tytteli 16v
Antaisin samat vinkit kun 15v tyttökin! Ja vielä yksi pieni juttu.. sä et oo sit mikään läski!:) voin sanoa että itse oon 152cm ja painan 58kg eli suht sama tilanne kun sulla.
- kohtuuliikuntaa.
Laihduttaminen ei onnistu kaloreita laskemalla vaan syömällä oikein. Syömällä ihminen laihtuu ja pysyy terveenä. Länsimainen tapa laskea kaloreita koituu monen laihduttajan sudenkuopaksi. Laihduttajat väsyttävät aineenvaihduntansa syömällä mahdollisimman vähän kaloreita. Kun on sitten laihduttu vaikka 20 kiloa ja aletaan syödä toisenlaista ruokaa, turvotaan kaksinkertaisiksi.
Ruokavalio ratkaisee 90 % painonhallinnasta, terveydestä, vastustuskyvystä, lihaskunnon kasvattamisesta ja ylläpidosta sekä lihasten palautumisesta, liikunta loput. Joten ei ole ihan sama mitä suuhunsa laittaa. Jos ei syö kunnon ruokaa ja saa kaikkia ravintoaineita (esim. D-vitamiinia, magnesiumia ja Omega-3 rasvahappoja pitää syödä kaikkien purkista lisäravinteena), niin ei laihdu, ei pysy hoikkana, lihakset kuihtuvat, ei pysy terveenä, ei jaksa eikä lihakset kehity.
Liian monelle "tavallinen" kotiruoka on lisäainepitoisia eineksiä, viljaa eri muodoissaan, sokeria, keinotekoisia makeutusaineita, prosessoituja kasvirasvoja (margariini, kasvirasvakerma jne...), sokerisia muroja, sekä sokeririkkaita maustettuja maitotaloustuotteita. Sellainen ruoka ei riitä. Se sairastuttaa.
Terveellisen ravinnon kivijalka koostuu kolmesta asiasta: proteiineista, väreistä ja rasvoista.
Ravinto on yksi olennainen asia, millä pystyy vaikuttamaan rasvanpolttoon. Pääsääntö on, että mitä enemmän syöt hiilihydraatteja sitä vähemmän rasva palaa. Hiilihydraatit ovat rasvojen lisäksi kehon toinen pääasiallinen energianlähde.
http://personal.inet.fi/koti/remeli/aitoa_ruokaa.htm
Mikä on kaloriteoria?
Tässä artikkelissa käsitellään sitä yleisesti totena pidettyä uskomusta, jonka mukaan ihminen lihoo tai laihtuu sen mukaan, mikä on hänen nauttimansa ravinnon sisältämän energiamäärän ja hänen kuluttamansa energiamäärän erotus. Kalori on energian perinteinen mittayksikkö.
Kaloriteoriaan uskovat suosittelevat ylipainoisille, että näiden pitäisi syödä vähemmän kaloreita ja kuluttaa enemmän energiaa harrastamalla liikuntaa. Kun rasva sisältää muita ruoka-aineita enemmän kaloreita, erityisesti kehoitetaan välttämään rasvan syöntiä.
Kaloriteoriassa ajatellaan, että yksilön energiantarve on esim. 2500 kilokaloria (kcal) päivässä. Jos hän saa vain 2000 kcal, muodostuu 500 kilokalorin vajaus. Sen täyttämiseksi elimistö lainaa vastaavan energiamäärän vararasvoista, mistä seuraa painon putoaminen. Jos yksilö sen sijaan saa päivässä 3500 kcal, vaikka tarve on vain 2500 kcal, hän luo 1000 kilokalorin ylijäämän, joka kerääntyy automaattisesti vararasvoiksi.
Kaloriteorian takana on siis hyvin mekanistinen käsitys ihmisen kehon toiminnoista. Siinä ajatellaan, että ihmiskeho on kuin auton bensatankki, jossa varastoituneen energian määrä on sama kuin tankatun polttoaineen sisältämä energiamäärä vähennettynä poltetun energian määrällä.
Kalorien vähentämiseen perustuva laihdutusteoria jää 20. vuosisadan suurimmaksi "tieteelliseksi ankaksi". "Se on ansa, huiputus, hölmö ja vaarallinen olettamus, jolla ei ole mitään tieteellistä perustaa. Ja kuitenkin se on ohjannut ravitsemuskäyttäymistämme yli puolen vuosisadan ajan.
http://www.ahjos.net/zone/kalorit.htm
Facebook, terveyslehdet, media ja naistenlehdet täyttyvät taas erilaisten megadieettien ja superkuurien mainoksista
https://www.facebook.com/sundviksami/posts/3911807970247?stream_ref=1
Totuus Laihdutuksesta - Miksi kalorien vähentäminen ei toimi?
http://lihavastalaihaksi.blogspot.fi/2014/01/laihdutus-masentaa-vinkit.html
Kuinka tulla lihavaksi - Täydellinen opas nopeaan lihomiseen
http://lihavastalaihaksi.blogspot.fi/2014/01/kuinka-lihota-opas-laihtumiseen.html - toimii.
Jos ruokavalio on ihan retuperällä, niin viikoittain tekee jonkun muutoksen, niin siitä tulee pysyvä.
- alkuperäinen kirjoittaja
Kiitos !
- kohtuuliikuntaa.
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Kiitos !
Ollos hyvä.
Ja herkkuja korkeintaan 1- kertaa viikossa, niin ei vaikuta mitenkään painoon.
Täytyy herkutella ja nauttia ilman tunnontuskia.
- Ihme hippiäinen
Niin vaikka lauantaina tai sunnuntaina herkuttelet esim. 300-400g suklaata, 1 täytekakku, pari pussia sipsiä ja karkkia sekä muutama litra limpparia. Lisäksi pari hampparia mäkkäristä ja tilaat vaikka pitsaa kotiin.
Pitäähän sitä nyt herkutella kerran viikossa.- kohtuuliikuntaa.
Etkö sinä herkuttele koskaan vai lähteekö lapasesta?
Ei kukaan syö koko ikäänsä vain terveellisesti.
Kyllä elämästä pitää nauttia ja ruoka on yksi nautinto.
- MasaTre
Jos haluat laihtua, niin siihen tarvitaan pysyviä elämäntapamuutoksia. Nopeat hiilihydraatit kannattaa jättää pois ja huolehtia riittävästä proteiinin ja hyvän rasvan saannista.
Esimerkki hyvästä liikunnasta ja ravinnosta.
http://www.bodybuilding.com/fun/jamie-easons-livefit-introduction.html- alkuperäinen kirjoittaja
Olen laihtunut vähän päälle 3 kiloa säännöllisellä liikunnalla ja ruokavalion muuttamisella, vielä 5-6 kiloa pois niin hyvä tulee :)
- kohtuuliikuntaa.
alkuperäinen kirjoittaja kirjoitti:
Olen laihtunut vähän päälle 3 kiloa säännöllisellä liikunnalla ja ruokavalion muuttamisella, vielä 5-6 kiloa pois niin hyvä tulee :)
Hienoa!
Tsemppiä jatkoon.
On kevät ja tulee kesä.
Joten eikun fillari esille ja pyöräileen ja katseleen kevään heräämistä. - läskiiiii
kohtuuliikuntaa. kirjoitti:
Hienoa!
Tsemppiä jatkoon.
On kevät ja tulee kesä.
Joten eikun fillari esille ja pyöräileen ja katseleen kevään heräämistä.Kiitos ! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Eutanasia?
Kertokaas omia mielipiteitä eutanasiaan liittyen. Onko mielestäsi oikein vai väärin ja miksi?2012488Eutanasia - miksi eläimelle sallitaan armokuolema, mutta ihmiselle ei?
Olen pitkään ihmetellyt yhtä asiaa Suomessa. Kun koira kärsii parantumattomasta sairaudesta ja kovista kivuista, eläinlä911250Riikka Purran kaudella nousi bensan hinta yli 2 euron
Muistatteko kuinka edellisen vasemmistohallituksen aikana, ns. Marinin aikakaudella, bensiiniä sai 1,3 euron litrahinnal1795147Veli Sofia teki urosmehiläisen työn
Paljastaessaan kuinka TPS:ssä ei joukkuehenki toimi sooloilijoiden vuoksi, jonka takia koko seura ei pärjää kilpailussa353780Mitäs nyt sijoittajat?
Pörssit laskevat maailmalla Iranin sodan takia ja muutenkin ovat olleet Trumpin vallan alla epävarmat. Ainoa, mikä on no1963594Hjallis Harkimon, 72, Jasmine-rakas, 37, paljastaa suhteen alusta: "Vähän..."
Liikemies, kansanedustaja Hjallis Harkimo ja tuottaja-juontaja Jasmine Pajari ovat pariskunta. He asuvat yhdessä Sipooss543257Unisex-vessat
Ahdistaa. Miksi kaikki pitää tasapäistää tasa-arvon nimissä? Tasa-arvo on sitä, että kunnioitetaan sukupuolien erilaisu1092944Jäit kiinni siitä
että katselet minua. Käänsin pääni, minäkin etsin sinua, ja meidän katseemme kohtasivat. Eikä se haittaa - molemmat ky132638Sosiaalidemokratia romahtanut kautta maailman
nuoret eivät enää kannata järjetöntä aatetta, joten demarien täytyy hakea kannattajia mamuista. Ruotsin sos.demit jo kie572207Jutta Larm, 52, haluaa kumota tämän piintyneen ikämyytin
Oletko samaa mieltä? Jutta Larm on 52-vuotias ja tehnyt pitkän uran yrittäjänä. Hän haluaa kumota tämän piintyneen ikämy192015