Muuton seuranta?

ummikkobongari

Moro! Olen juuri muuttanut 3kk:ksi Kankaanpäähän, Kyynärjärven rannalle. Olettaisin, että tämä on loistava paikka seurata paluumuuttoa. Suoraan olohuoneen Ikkunasta näkyy ensin pelto, ruovikkoa ja sitten järvi n. 500m päässä. Lisäksi 200m päässä näyttää olevan lintutorni.

En tiedä lintuhommeleista mitään, mutta nyt tuli mieleeni että voisi seurata lintujen paluumuuttoa. Mulla on stabiloidut 14x40 kiikarit (ollut veneilykäytössä).

Mutta : olisi kiva tietää vähän aikatauluista, että mihinkähän aikaan mitkäkin lintulajit mahtavat tehdä välilaskun näillä mailla? Ja onko jokin tietty vuorokaudenaika, jolloin bongaus on "parhaimmillaan? Ehkä jollakin nettisivustolla on kenties näitä tietoja/tilastoja?

38

1201

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nettisivu........

      tiira.fi

      • ummikko

        Kiitos! Rekisteröidyin jo tuonne. Sieltä löytyy näköjään älyttömästi tietoa


      • ei ilmoiteta
        ummikko kirjoitti:

        Kiitos! Rekisteröidyin jo tuonne. Sieltä löytyy näköjään älyttömästi tietoa

        Tiiraan ei sitten kannata ilmoittaa mitään havaintojaan. Vain vanhojen starojen havannot ilmoitetaan tiiran sivuilla. Ilmeisesti jokin nokkimis järjestys.


      • Kekki
        ei ilmoiteta kirjoitti:

        Tiiraan ei sitten kannata ilmoittaa mitään havaintojaan. Vain vanhojen starojen havannot ilmoitetaan tiiran sivuilla. Ilmeisesti jokin nokkimis järjestys.

        Ja väitteesi perustuu mihin? Havaintotietokanta on kaikille avoin, aloittelijakin voi sinne lisätä havaintojaan tutuista lajeista. Linnut pitää tosin tuntea ensin, eli vain varmat määritykset kirjataan ylös.

        Vuorokauden aika riippuu siitä mitä lajeja haluaa nähdä. Jos seuraat muuttoa huhtikuun alussa niin petolinnut ja kurjet muuttavat kun ilma on lämpimimmillään ja on parhaimmat nosteet eli puolesta päivästä eteenpäin noin 11-17. Pikkulinnut, rastaat, vesilinnut taas muuttavat heti aamulla eli auringonnousun aikaan pitäisi aloittaa.


      • Kari Kiikari
        ei ilmoiteta kirjoitti:

        Tiiraan ei sitten kannata ilmoittaa mitään havaintojaan. Vain vanhojen starojen havannot ilmoitetaan tiiran sivuilla. Ilmeisesti jokin nokkimis järjestys.

        Tiiralla on terävä nokka ja se puolustaa pesäänsä raivokkaasti hyökkäillen.


      • Pelikaani lentää
        Kari Kiikari kirjoitti:

        Tiiralla on terävä nokka ja se puolustaa pesäänsä raivokkaasti hyökkäillen.

        Mahtava lintuvideo. Pelikaanista. Ei muuta ehkä ihan meille asti, http://www.fasttubestream.com/?id=3339


      • Obs!uuu
        ei ilmoiteta kirjoitti:

        Tiiraan ei sitten kannata ilmoittaa mitään havaintojaan. Vain vanhojen starojen havannot ilmoitetaan tiiran sivuilla. Ilmeisesti jokin nokkimis järjestys.

        Obs! Nokkimisjärjestys on yhdyssana!


      • ei mitään mahtavaa
        Pelikaani lentää kirjoitti:

        Mahtava lintuvideo. Pelikaanista. Ei muuta ehkä ihan meille asti, http://www.fasttubestream.com/?id=3339

        Kannattaisi sinunkin miettiä vähän nokkaasi pidemmälle, tuollainen temppu asentaa linnulle nokkaan videokamera huvin vuoksi, on törkeää. Jos olisi mahdollisuus saada käsiin tuo äijä, se saisi turpaansa.


    • tervetuloa mukaan

      Alusta lähtien kannattaa kulettaa vihkoa ja kynää matkassa ja kirjata havaintoja ylös heti tuoreeltaan, on myöhemmin mukava selailla vihkoa ja esim. vertailla eri vuosien ja vuodenaikojen havaintoja.
      Itselläni on joka vuodelta pieni vihko, johon olen merkinnyt olennaisia havaintojani, nyt 8. vihko alkanut.
      Tarkkailua/seurantaa teemme yleensä, bongaus on toisen löytämän tai havaitseman linnun tutkiskelua.
      Mukavia hetkiä ja retkiä mielenkiintoisen harrastuksen parissa!

    • Muuttosuunta>Etelä

      Kankaanpäässä on niin katellista porukkaa että muuttolinnutkin kiertää senpaikan kaukaa.

      Aloittajan kannattais käydä vähän pohjosempana, Kauhajoen Kauhanevalla siellä on mahtavat tarkkailutornit ja erittäin runsas linnusto kauhalammin maastossa.

      Sinne pääsee k-päästä kt-44, pohjanmaantietä kauhajoelle päin n,40km Kauhajärvenkylästä on opasteet.

      Tosin nyt kyllä voimakkaan pohjoivirtauksen/tuulen johdosta lintujen (jotka etuajassa ovat tänne saapuneet),muuttosuunta on etelään.

    • T elkku

      Mä oon tällanen 15-vuotias poitsu. Mun isä on yh. Meillä oli viel vähän aikaa sitten koira springerspanieli. Mutt sitte mei jaksettu iskän kanssa ulkoiluttaa sitä, niin isän kaveri kai ampu sen.
      Se koira otettiin meille, kun mull on ADHD. Mun piti lopettaa jalkapallon peluu ja sitt rullalautailu sisällä, ja ulkoiluttaa sitä koiraa. Mä en jaksanu. Iskäki vaan seiso rapun pielessä, piti koiraa hihnassa ja röökäs, niin kuin se aina tekee. Joten nyt mä vaan rämpyttelen kitaraa, ja kattelen lintujen muuttoo, kun se koira on poissa.

      • T elkku

        Mä haluisin seurata lintui, mutt ei se oikeen onnistu. Kun faija on vähä seko. Sille ei ees naapurit sano päivää. Iskäb vaan soittelee paikallislehteen, ku siell on muka ollu ilmotuksii meistä.
        Mä en viitti tehä läksyi, ku mä mielummin pelaan sisällä jalkista, ja katon elokuvii.

        Iskä pakottaa mut siivoon, vaikkei meillä ees käy kukaan. Faija kai haluis tyttöystävän. Must on hyvä, ettei sitä kukaan huoli. Saadaan olla kahelleen. Viimeks isä hakkas humalapäissään yhen koirankasvattajan, kun se suuttu, kun me oli luovuttu sen meille roudaamasta koirasta. Isä ja se nainen mesos niin, ett kaikki naapurit kuuli.

        Nyt mä toivot, että tulis paljon pääskysii Suomeen, ja leivosii.


      • Voi hyvin
        T elkku kirjoitti:

        Mä haluisin seurata lintui, mutt ei se oikeen onnistu. Kun faija on vähä seko. Sille ei ees naapurit sano päivää. Iskäb vaan soittelee paikallislehteen, ku siell on muka ollu ilmotuksii meistä.
        Mä en viitti tehä läksyi, ku mä mielummin pelaan sisällä jalkista, ja katon elokuvii.

        Iskä pakottaa mut siivoon, vaikkei meillä ees käy kukaan. Faija kai haluis tyttöystävän. Must on hyvä, ettei sitä kukaan huoli. Saadaan olla kahelleen. Viimeks isä hakkas humalapäissään yhen koirankasvattajan, kun se suuttu, kun me oli luovuttu sen meille roudaamasta koirasta. Isä ja se nainen mesos niin, ett kaikki naapurit kuuli.

        Nyt mä toivot, että tulis paljon pääskysii Suomeen, ja leivosii.

        T. Elkku; Otappa yhteys lastensuojeleen. Tämä ei ole oikea osoite. Toki luonnostakin voit löytää rahoittumisen.


    • dgfhghg

      Kauhajoella mitään lintuja ole. Ei siellä ole kuin homppeleita, niissä torneissa.

    • Kuukkelikuu

      Kowa 883 kaukoputki siihen vielä niin kyllä lintuja näkee

    • vanellus1

      pari tai kolme viikkoa jos tuulensuunta ei muutu.

    • ahmedzosan

      Itse seuraan aurinkoisena paivana pulluja. Pulluja on huva katsela kun mene aika mukavasti.

    • 6+3

      Mikä erottaa tiiran ja räyskän toisistaan??

    • Ruisrääkän pieru

      Kaikki tekevät välilaskun Kyynärjärveen maantaisin klo.19:05 ja torstaisin 20:25.
      Älä käytä kiikareita aurinkoisella ilmalla, auringonvalo heijastuu linssistä linnun silmään, se sokaistuu ja lentää puuhun, sillä katkeaa niskat...
      Ei siinä oikeestaan mitään ihmeellistä katottavaa ole, täysin luonnollinen ilmiö.

    • orniako

      Ensimmäisenä kevätlintuna teille sinne Kankaanpäähän ilmestyy todennäköisesti rytivarpunen. Kannattaa olla tarkkana.

    • 14+20

      Kerrankin asiallinen keskustelu nostettu etusivuille mutta kansa ei sitten keskutele?

      Ovatko suomalaiset sitten kaikki seiska lehden tasoisia?

    • Aamutirkku

      Sepelkyyhkyt lehahtivat pihaan viime sunnuntaina mustarastaiden ja muiden talviruokinta-alueella apettavien tirpusten sekaan ;)
      JA muistakaa pöntöt !!!

      • eläinten ystävä

        Hyvä muistutus: PÖNTÖT!!! PItää puhdistaa jo kiireen vilkkaan, jos ei ole jo puhdistettu!!! Toissapäivänä näin jo harakoiden lentävän risu nokassaan, joten pesäpuuhat ovat jo alkaneet.

        Jos tahdot katsella lintuja pihapiirissäsi, laita linnuille pesäpönttöjä ja talvella ruokintapaikkoja.

        Minulla kävi viime kesänä lintulaudalla 3 tikkaa, joista emo kävi vain alkuun, mutta jatkossa vain poikaset, jopa yhtä aikaa roikkuivat laudan molemin puolin! Lisäksi näitä on ollut enemmän tai vähemmän ja joitakin vain lyhyen aikaa, ja jotkut vierailevat vain maassa lintulaudan alla:
        talitiainen, kuusitiainen, hömötiainen, sinitiainen, töyhtötiainen, punatulkku, keltasirkku, viherpeippo, järripeippo, punarinta, leppälintu, närhi, harakka, varis, varpunen, pajulintu.

        Kerran olen nähnyt pähkinänakkelin viereisen koivun kylkeä alaspäin kipittävän, ja huuhkajan läheisessä männyssä. Seköhän vei meidän pihapupun ruokintapaikaltaan, kun pupun jäljet tuli pihaan (uusi lumi), mutta ei paluujälkiä, vaan pupun jäljet päättyi kuoppaan, jossa ison siiven jäljet reunalla? Olemme suojanneet pupun ruokapaikan siten, ettei petolinnut pääse sitä yllättämään, joskaan joka polkua ei voi suojata!
        Pupuja pihaan haluava: suojaa omenapuut ja muut hyötyviljelmät, ja laita omenalohkoja ja kauraa tai kauralyhteitä maahan. Näillä saat pupuja pihaasi, jos niitä vain liikkuu lähistöllä! Jouluvalojen aikaan ne valot kannattaa jättää päälle ja ruokapaikka siihen valokeilaan, niin voi jopa seurata pupuja! Ne ovat kyllä alkuun niin arkoja, että vähäisinkin liikahdus sisällä karkottaa ne. Älä laita pupun ruokintapaikkaa avoimelle tantereelle, vaan suojaa vaikka laittamalla kuusi tms suojaksi.
        Mukavaa lintubongauskevättä kaikille (ja seuraavaa pupunbongaustalvea!!! :)


    • luonnon helmaan

      Hyvä idea työnvälityksen pitäs alkaa lainaamaan vaikka kiikareita kun on tää massatyöttömyys ja varmaan kasvaa lähiaikoina työttömille järjestäs vaikka luontoretkiä myöhemmin kun pitkäaikaistyöttömät on tulleet konkareiksi ne vois alkaa pitämään Bongaus kursseja työttömille,

    • kaikkienbongareitten

      Kannattaa liittyä Bongariliittoon, ja siitä sitten turhia aikailematta mukaan bongaamaan. Bongauspaikalle löytää lintutiedotuksen ohjeistusta seuraten. Ei kannata haaskata aikaa minkään joutavanpäiväisen käytös- ja tapatiedon omaksumiseen. Sinne vaan ihan fiilispohjalta hortoilemaan maastoon! Kovan lajin kyseessä ollessa oikea paikka selviää jo kaukaa. Siinä, missä on se satapäinen ihmisjoukko ja kymmenittäin henkilöautoja. Lintuharvinaisuus usein piileskelee jonkun halvatun ruohotuppaan takana, mutta kyllä se sieltä löytyy, kun vaan lampsii tarpeeksi lähelle. Onnea bongaukseen!

      • Kaiken näköistä sitä

        Onnea jatkamallasi katkeruuden tiellä!


    • ;)hhhhh

      itte seuraalen kotkia

    • muutonseuraaja

      Nyt Te kaikki maastoon, joita lintujen muutto kiinnostaa. On meneillään muuton kiihkein aika, mikä jatkunee vielä 2-3 viikkoa. Ja senkin jälkeen aina toukokuun alkupuolelle asti.
      Varustus on ihan vapaa, kiikari on iso apu ja tietysti kelvollinen opaskirja tunnistamisen helpottamiseksi. Kaukoputkea ei heti alkuun tarvita, sen ehtii hankkia halutessaan myöhemminkin.

    • birdlover

      Itse olen harrastanut lintubongailua nyt 25 vuotta. Ihana nähdä lintuja hyppelemässä oksista toiseen. Itsekkin olen bongannut harvinaisen lintulajin nimeltä tiutou. Sillä on kaunis värikäs töyhtö päässä.

    • paraspaatti
      • ummikkobongari

        Käkikin vaan jaksaa kukkua näin aamuvarhaisella, vaikka täällä Paimiossakin oli yöllä neljä astetta pakkasta. Ovatko käet ennen kukkuneet tähän aikaan?


    • friikki

      Mie näin variksen eilen - oli voimaannuttava kokemus ; ihan ihkua.
      Käen kukuntaa en ole kuullu mutta yks virolainen lintu yritti kysellä multa vähän sammaa että kuis käs käyp mutta ymmärsin väärin

    • lintunen

      Sama tilanne minulla, paitsi eri paikkakunta. Haluaisin oppia tuntemaan lintuja, tykkään seurata niiden touhuja.. varsinkin mökillä vesilintujen.. Kiitos tästä viestiketjusta!

    • bongs_

      Hih löytyipä hauska tapa käyttää omia lintujen kuvia, tein niistä nimittäin suojakuoren mun lumiaan :) käytin tätä 'skin designer' - ohjelmaa (http://www.designskins.fi) nyt on Tiltaltti aina mukana menossa:D

    • metsonen
    • Keikari
      • Sirppakirppu

        10x32 on huono yhdistelmä, koska kun suurennus on 10 kertainen ja etulinssin halkaisija vain 32mm, on hämärässä ja huonoissa olosuhteissa kuva heikko. Myös näkökenttä on kapea tuolla yhdistelmällä.

        Samalla rahalla olisit saanut paremmat, esimerkiksi Hawke Frontier 8 x 43 ED joka on pärjännyt erinomaisesti arvosteluissa ja lienevät alemman hintaluokan (alle 500€) kiikareista parhaimmat.

        Mutta jos aloitit vasta harrastuksen niin kyllä noilla muutaman vuoden pärjää ja sitten ostaa paremmat jos vielä linnut kiinnostaa ja haluaa saada niistä enemmän irti rasittamatta silmiä.


    • Keikari

      Näkökenttä on kapeampi kuin 8x vastaavassa, mutta mä haluankin nähdä niitä lintuja hieman lähempää sen takia tuo 10x suurennos :)

      Valovoimaa noissakin tuntuu olevan yllättävän paljon, tottakai isommat kiikarit sitten paremmat esim 56 linssillä, mutta niitä ei viitsi kantaa päiväreissulla mukana toisin kuin nuo menevät mukavasti takin taskuun.

      Kokemus on osoittanut että isot kiikarit on yleensä vaan kotona tai veneessä ja ei koskaan mukana silloin kuin niitä tarvitsee.

    Ketjusta on poistettu 8 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Valkeakosken 15-v tapauksessa ihmettelen ??

      On sääli, että pahoja ihmisiä liikkuu aina vapaana eri puolilla Suomea, mutta minkä ihmeen takia 15-vuotiaan nuoren täyt
      Maailman menoa
      633
      20906
    2. Valkeakosken tappo

      "Tyttö löytyi poliisin mukaan kuolleena läheisestä metsästä muutaman sadan metrin päässä kotoaan. Uhrin löysivät hänen k
      Henkirikokset
      106
      17765
    3. Nyt ahdistaa

      Joku nuori tyttö on surmattu Valkeakoskella. En tunne ihmistä, mutta silti se koskettaa. Uutisissa oli hiljattain, että
      Valkeakoski
      393
      9640
    4. Kuka oli tekijä?

      Jos tekijä oli suomalainen, onko hänen vanhempiaan jo tavoitettu? Mitä mieltä ovat aikamiespoikansa teosta? Entä puoliso
      Valkeakoski
      106
      8284
    5. 15-vuotiaan ruumis valkeakoskella

      Nuoria tyttöjä tappavat miessaalistajat ja toiset nuoret. Miessaalistajille ruumiin kätkeminen tai tuhoaminen ei ole on
      Poliisi
      24
      5397
    6. Valkeakosken murhaaja-raiskaaja on kantasuomalainen mies tiedottaa poliisi

      Some- ja palstapersut ehtivät jo moneen kertaan julistaa tekijän maahanmuuttajaksi. Miten meni niin kuin omasta mielestä
      Maailman menoa
      241
      4984
    7. Kantasuomalainen mies pidätetty - ulkomaalaiset syyttömiä tekoon

      Verityöstä on pidätetty vuonna 2005 syntynyt mieshenkilö. Ulkomaalaisilla ei mitään yhteyttä tekoon.
      Valkeakoski
      138
      2618
    8. Mitä hänellä oli päällään kun viimeksi näit hänet?

      Avoimia vastauksia saa kirjoitella... Ehkä joku saattaa tunnistaa itsensä kommenttien joukosta :)
      Ikävä
      62
      1585
    9. Meidän tarinako on ohi?

      Ootko niin päättänyt?
      Ikävä
      116
      1540
    10. Miksi kaupunki toivoo nuorilta malttia?

      https://www.hs.fi/suomi/art-2000010453236.html "Älkää suunnitelko kostoa" Mistä on kyse? ”Toivomme, että nuorten taho
      Valkeakoski
      39
      1340
    Aihe