Tuli joskus hommattua retkiveneeksi Bella, tuo monien ylistämä ulappamuna.
Muuten on toiminu ja ollu kätevä sisävesillä, mutta kalastuspuolella harmittaa, kun uisteluun hitain vauhti on liian kova. Veneessä on 43 hv:n turbodieseli ja tyhjäkäynnilläkin kulkee liian lujaa uistellessa. Olen joskus vetänyt ajoankkuria perässä ja silloin vauhdin saa suht sopivaksi. Homma on kuitenkin vähän sähläämistä ja epäilen, että kierrokset ei ole moottorille hyväksi.
Olen miettinyt jonkinlaisen viritelmän rakentamista apumoottorille eli pieni perämoottori käyntiin uistellessa.
Onko kellään kokemusta, kannattaako ajatusta jalostaa pidemmälle? Veneessä on uimataso ja perämoottoria olisi helppoa käyttää siltä käsin.
apumoottori eli uistelumoottori Retkiveneeseen
12
5076
Vastaukset
- apumoottori
Kyllä monella on apukoneena pieni perämoottori. Eräskin kaverini laittoi muistaakseni 4 hp koneen perään erilliseen aputelineeseen , joita on myynnissä ja jonka näppärä tekee itse, kiristäen sen kääntymättömäksi ohjaten pääkoneella, ei tarvinnut erikseen ohjausta suunnitella. Vaihteita apukoneessa ei ollut. Kaasun hallinta oli rakennettu ruohonleikkurin kaasuvivusta ja kaapelista.
Ensin uistelualueelle, pääkon toppiin ja apukone käyntiin, sitten siimat veteen, että silleen. - mielessä on
Oon itekkin katellu bella 660 uistelu ja retkiveneeksi.
Apumoottorikin on käynyt mielessä kun sanovat vauhdin kanssa on joillakin ongelmia,en tiedä onko kellään kokemusta tästä,joten olisisi kiva kuulla.- kempä tietäisi
Olisi kiva tietää miten asennat apumoottorin bella 660 ja mikä olisi sopivava moottorin teho.
- prääm
itelläni oli jopa Marino 9000:ssa uimatasolla paikka peräprutkulle
- qwerty890
Sama ongelma mullakin, vene kulkee liian lujaa. En kalasta, mutta tykkään koluta omia reittejä väylien ulkopuolella. Niissä hommissa ja rantautuessa pari solmua olis passeli. Varmaan 2-4 heppaa on sopiva venehän on kevytkulkuinen.
- männäntappipoika
Minä hitsasin männäntappeja kuusi kiinni kiertokankiin ja estin öljyn voitelun kampiakseliin. Nyt voin ajaa solmua ja katsella maisemia
- sairastapaskaa
haist vittu.
- B43tdsl
Bella 660:ssahan on parikymiinen mootori tai käsittääkseni sen verran pieni, että uistelu onnistuu. Tyhjäkäynnillä ei dieselikään kannata pitkään vedättää.
Bellat ei oo mitään parhaita retkiveneitä - enää 2000-luvulla. 660 on aika pyöreä pohja ja sikäli se on kiikkerä. Muuta kompromissina. Jos ei sataa tai kahtasataatuhatta kehtaa laittaa veneeseen - kulmarauta
7 metrinen ja päälle 2500kg lasikuitupaatti, niin minkäkokoinen apuperämoottori olisi sopiva uisteluun ja paatin liikuttamiseen jos pääkone hajoaa vesillä?. Joku 15-20hv yamaha? vai onko liian iso jo?.
Pitää tietysti olla sähkökippi ja käynnistys. - Jotainsuuntaa
Jos ajatellaan vaikkapa Nord Star 24 outboard venettä jossa 250 - 300hv pääkone, niin minkäkokoinen apu/uistelumoottori ja potkuri olisi sopiva että ei tarvitsisi huudattaa täyskaasulla?
- aika_iso_vene
Veikkaan n. 10 hv Nord Stariin.
- targaputki
Joku minikota ja hupiakku voi olla jo toimiva yhdistelmä..... 2,3 hv vie kierroksilla jo 3-4 kn, mikän on liikaa uistelussa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vesikin maksaa, miksei hengitysilma?
Jatkuvasti itketään ettei ole rahaa mihinkään, mutta tilastojen mukaan rahaa on enemmän kuin koskaan, joten miksei asial41644Satuolennoista tarinointi ei kuulu peruskoulun tehtäviin
Opetustunteja on muutenkin käytössä vain rajallinen määrä. Eli nämä satuhommat koulun ulkopuolelle vapaaehtoisiin harras1161623Suomalainen perheenisä vaatii Suvivirren esittämisestä hyvityksiä
Itse lapsena uskonnonopetuksesta vissiin traumoja saanut ihka suomalainen (!) perheenisä vaatii Espoon kaupungilta korva2431149Lahkokasteen ja kristillisen kasteen erot
Raamatun mukaan Kristillisessä yhdessä kasteessa Jumala pesee ja puhdistaa ihmisen sydämen ja poistaa perisynnin kirouks4221078- 128919
Heikki Paasosen Marita-vaimo jätti tunteikkaat jäähyväiset: "Tällä kertaa me..."
Heikki Paasonen on naimisissa Marita Paasosen (os. Alatalo) kanssa ja heillä on kaksi pientä lasta. Nyt koitti aika jätt2856- 10835
Kuka omistaa keltaisen vanhan aravan?
Pitäs saada rakennuksen omistajaan yhteys, rappukäytävät on siivottomassa kunnossa. Hiekkaa ja roskia rappusissa, lisäks29827Pirkanlinna yleisötapahtuma
Oli todella hyvä tilaisuus. Ja EERO. L. Aivan mahtava tyyppi. Veti rennosti ja asiallisesti. Ja yleisöltä hyviä kysymyks48823Mies profiloin sinut
Etsit täysin hallittavaa mutta samalla poikkeuksellista ihmistä. Etsit jotain mitä et koskaan tule saamaan.163819