Minulla on sellainen käsitys, että orapihlaja-aita kuuluu leikata loppukesästä. Lieneekö sitten oikea tapa tai ei, mutta näin olen menetellyt ns. täysikasvuisen aitani kanssa ja hyvältähän se näyttää.
Viimeksi leikatessani aita jäi kuitenkin hieman liian korkeaksi ja haluaisinkin mahdaltaa sitä about 20 cm jotta se olisi samoilla tasoilla naapuruston aitojen kanssa. Mietinkin, että voisiko sitä leikata näin keväällä ennen aidan vihertymistä. Onko minkälaisia seurauksia?
Kiitos etukäteen vastauksista, neuvoista ja vinkeistä!
Orapihlaja-aidan leikkaus
4
1178
Vastaukset
- kokemustaon
Ei tarvitse leikata ihan loppukesästä vaan sanotaan heinäkuun alkupuolella ja näin se ei villiinny uuden kasvun kanssa kuten jos sen leikkaisi alkukesästä.
Leikkaa nyt keväällä ennen kasvun alkua naapureiden mittoihin ja trimmaa juhannuksen jälkeen niin pysyy tuuheana ja vihreänä eikä loppukesällä tule liikaa uutta kasvustoa.
Orapihlaja kannattaa leikata hieman "keilamaiseksi" eli ylöspäin hieman kapenevaksi eikä suorakaiteeksi - näin myös alaoksisto saa valoa eikä harvene liikaa kuten niin usein näkee.
Jos alaosasta tulee harva niin oikeastaan vain reilu alasajo auttaa eli leikkaaminen noin 10 sentin korkeudelta aita pois. Parissa vuodessa se kasvaa takaisin entistä tuuheampana.
Orapihlaja on "rikkaruoho" ja leikkaamalla sitä ei saa tapettua - vain kaivamalla juuret parin metrin syvyydeltä on jotain vaikutusta ja silloinkin se ilmestyy esiin jostain vähän ajan kuluttua. - jdnjdnöjdbg
Leikkasin syksyllä moottorisahalla isommat oksat poikki ja kesällä pensasleikkurilla noin viikon parin välein nurmikonleikkuun yhteydessä.
Mun mielestä pensas ois hyvä vetää poikki noin parikytä cm. tavoitekorkeuden alapuolelta. Silloin tavoitekorkeuteen tulee tiheä ja ohut kasvusto jota on helppo leikkurilla vedellä eikä oksantöngät töki.- djg<odhgju<adsg
lisäys edelliseen. Säännöllinen leikkaus kesällä on vähätöinen juttu. Lisäksi ei tule siivottavaa roskaa kun ruohonleikkuri silppuaa kaiken.
- Anonyymi
Etsitkö orapihlaja-aidan leikkausta tarjoavaa yritystä? http://kodinplaza.fi tavoittaa alueellasi toimivat palveluntarjoajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
24h Kirppis
Olen muuttamassa paikkakunnalle ja mietin olisiko tälläiselle liikkeelle tarvetta alueella?134598Suomessa eletään liian pitkään
"Ihmisten on kuoltava" Asiantuntija varoittaa: Suomi ei ole valmis siihen, että niin moni elää pitkään: ”Kaiken täytyy3563864Kerotakaa joensuun kontiolahden paiholan laitoksesta jotain
Mun kaveri joutuu paiholan laitokseen nyt lähi aikoina niin voisko ihmiset kertoa minkälaista siellä on tarinoita jne ja363466Voitaisko olla kavereita?
Haluaisin aloittaa puhtaalta pöydältä sinun kanssasi, tabula rasa. Minä lopetan sinun perääsi haikailun, ja sitten sinäk193088Deodoranttiteollisuus
Annan ilmaisen vinkin. Kyseinen teollisuus voisi alkaa valmistaa kuolleen ruumiin hajua. Olisi varma hittituote, ainakin122563- 2802370
Martinan mies on Suomessa.
Siellä se on Martinan instassa ja täällä on jo ero tullut. Voi että kun huvittaa...3211806- 1001792
Maistaisitko sinä näitä valmisruokia?
Terhi Kinnari ja Kinnarin tila voitti Suomalainen menestysresepti -kisan. Makuja Kinnarin tilan kaurapohjaisissa aterioi471493Rukoilimme Länsimuurilla 2000 vuoden jälkeen, Jumalamme oli antanut meille kaiken takaisin
Western Wall, In our Hands. 55th Para. https://www.youtube.com/watch?v=u4BJAppyCSo https://en.wikipedia.org/wiki/55th_81183