Minulla on sellainen käsitys, että orapihlaja-aita kuuluu leikata loppukesästä. Lieneekö sitten oikea tapa tai ei, mutta näin olen menetellyt ns. täysikasvuisen aitani kanssa ja hyvältähän se näyttää.
Viimeksi leikatessani aita jäi kuitenkin hieman liian korkeaksi ja haluaisinkin mahdaltaa sitä about 20 cm jotta se olisi samoilla tasoilla naapuruston aitojen kanssa. Mietinkin, että voisiko sitä leikata näin keväällä ennen aidan vihertymistä. Onko minkälaisia seurauksia?
Kiitos etukäteen vastauksista, neuvoista ja vinkeistä!
Orapihlaja-aidan leikkaus
4
1497
Vastaukset 4
- kokemustaon
Ei tarvitse leikata ihan loppukesästä vaan sanotaan heinäkuun alkupuolella ja näin se ei villiinny uuden kasvun kanssa kuten jos sen leikkaisi alkukesästä.
Leikkaa nyt keväällä ennen kasvun alkua naapureiden mittoihin ja trimmaa juhannuksen jälkeen niin pysyy tuuheana ja vihreänä eikä loppukesällä tule liikaa uutta kasvustoa.
Orapihlaja kannattaa leikata hieman "keilamaiseksi" eli ylöspäin hieman kapenevaksi eikä suorakaiteeksi - näin myös alaoksisto saa valoa eikä harvene liikaa kuten niin usein näkee.
Jos alaosasta tulee harva niin oikeastaan vain reilu alasajo auttaa eli leikkaaminen noin 10 sentin korkeudelta aita pois. Parissa vuodessa se kasvaa takaisin entistä tuuheampana.
Orapihlaja on "rikkaruoho" ja leikkaamalla sitä ei saa tapettua - vain kaivamalla juuret parin metrin syvyydeltä on jotain vaikutusta ja silloinkin se ilmestyy esiin jostain vähän ajan kuluttua. - jdnjdnöjdbg
Leikkasin syksyllä moottorisahalla isommat oksat poikki ja kesällä pensasleikkurilla noin viikon parin välein nurmikonleikkuun yhteydessä.
Mun mielestä pensas ois hyvä vetää poikki noin parikytä cm. tavoitekorkeuden alapuolelta. Silloin tavoitekorkeuteen tulee tiheä ja ohut kasvusto jota on helppo leikkurilla vedellä eikä oksantöngät töki.- djg<odhgju<adsg
lisäys edelliseen. Säännöllinen leikkaus kesällä on vähätöinen juttu. Lisäksi ei tule siivottavaa roskaa kun ruohonleikkuri silppuaa kaiken.
- Anonyymi
Etsitkö orapihlaja-aidan leikkausta tarjoavaa yritystä? http://kodinplaza.fi tavoittaa alueellasi toimivat palveluntarjoajat.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moottoripyöräonnettomuus
Mopomiitissä tapahtunut onnettomuus ja uutisointi. Ajoradan ylityksen vaarallisuudesta ei mitään uutisointia. Ei myöskää66799- 159790
Ampuminen kylpylässä
Onko vornasen timbe käynyt hiukan kylpemässä vai mikä tämä ampumatapaus on kylpylässä? Tuntuu aika villi meno olevan naa22777Jos oikeasti haluat mies
Tiedät mitä on tehtävä. Luotan, että etenet jos haluat. En voi tehdä enää mitään kun ei ole numeroasi.103760Uusi ruokapaikka
Tuleeko Haapavedelle uusi lounaspaikka ,haetaan kokkia? Uusi firma kyseessä27718Miten sinä voit?
Kysytkö kukaan sitä sinulta? Olen huomannut, että jos kohtaa empaattisen ihmisen ja hän kysyy noin, saattaa padot murtua93677Kerro minulle totuus
Minä haluan kuulla sen nyt. Kenen kanssa sinä olet nykyisin, ja miksi jätit minut? 🐒192650- 22592
- 61582
Hautakivien massapoisto aloitettu Härkökankaan vanhalla hautausmaalla kaikessa hiljaisuudessa!
Suomussalmen seurakunnan kirkkoneuvosto on tehnyt historiansa surullisimman päätöksen hautojen haltuunotosta ja raivauks35544VILLISIKALAUMA TULOSSA IISALMEEN
Yle: Poliisi varoittaa Iisalmen keskustaa lähestyvästä villisikalaumasta Poliisi on pyytänyt Pohjois-Savossa Iisalmessa40539On todella ikävää
Todella ikävää, että asiat ovat menneet tällaisiksi. Tämä ei ollut missään vaiheessa tarkoitukseni. Olen tehnyt virheit78480- 39465
- 57455
sinulle....
Olen ymmärtänyt, ettei minua haluta enää takaisin. Mitään pahaa en koskaan halunnut sinulle. Ikävä että kuvittelit niin.75447Useita poliisiautoja kunnantalolla
Maijojen kyydissä tuttuja naamoja ja nyt kannetaan arkistolaatikoita autoihin. Nyt se on alkanut. Pidätykset.9439Oletteko koskaan torjuneet kaivattuanne?
Minä olen, kun en silloin tajunnut vielä ihastuneeni. Yritin paikata tapahtunutta, mutta ei onnistunut enää.25437- 70433
- 54428
- 40407